Weyts pleit voor verbod op 'asociale' radarverklikkers

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 447 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: Weyts pleit voor verbod op 'asociale' radarverklikkers

Berichtdoor ITnetadmin » 10 Jan 2017, 02:15

Slafes schreef:In België is er trouwens een stemplicht, dus dat verhaal gaat niet op.

Nee, hier krijg je een regering bij wie de eerste daad de verhoging van de pensioenleeftijd is, wat door geen enkele partij in hun campagne vermeld werd.
Same old shit, dus.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 390 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer

Berichtdoor heist_175 » 10 Jan 2017, 07:52

Slafes schreef:
heist_175 schreef:Ik ben absoluut tegen referenda, het heeft niets met democratie te maken.
Bij veel referenda is er geen stemplicht, dus krijg je een heel vertekend beeld.

Dus 1 persoon die iets beslist is beter dan een hele groep personen die iets in de pap te brokken heeft? Als blijkt dat iets anders heeft uitgepakt wil dat zeggen dat er mogelijk een groep niet gaan stemmen is (fout ligt dan enkel aan diegenen die niet gaan stemmen zijn), of dat de meerderheid wel degelijk de meerderheid is. Idem de presidentsverkiezingen in de US. Tegen iets zijn, en dan blijkt dat een heleboel morrende mensen niet eens de moeite gedaan heeft om te gaan stemmen. Eigen dikke schuld, sorry... In België is er trouwens een stemplicht, dus dat verhaal gaat niet op.

Is er in BE stemplicht voor een referendum?
Het is overigens niet 1 persoon die iets beslist, maar een regering (of een gemeentebestuur). Je moet er vanuit gaan dat ze competent zijn om te besturen.
Waar trek je overigens de grens tussen "dit mag een regering alleen beslissen" en "hier moet een referendum over gehouden worden"?
Laat het middenveld zijn rol maar spelen. Voor er mensen in een kramp schieten: dat is zowel links (Vakbonden, ziekenfondsen) als rechts (VBO, Voka, Unizo).

on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 216 keer
Uitgedeelde bedankjes: 205 keer

Berichtdoor on4bam » 10 Jan 2017, 11:06

Hou eens een referendum over afschaffen van belastingen dan weet je ineens waarom referenda niet echt de meest ideale manier zijn om iets te beslissen.

In een ideale wereld beseffen mensen dat de belastingen dienen om algemene infrastructuur op te zetten maar omdat iedereen liefst niets betaald zal een grote meerderheid tegen zijn eigen belangen in stemmen natuurlijk.

Dizzy
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

Berichtdoor Dizzy » 10 Jan 2017, 19:29

Slafes schreef:Dus 1 persoon die iets beslist is beter dan een hele groep personen die iets in de pap te brokken heeft? Als blijkt dat iets anders heeft uitgepakt wil dat zeggen dat er mogelijk een groep niet gaan stemmen is (fout ligt dan enkel aan diegenen die niet gaan stemmen zijn), of dat de meerderheid wel degelijk de meerderheid is. Idem de presidentsverkiezingen in de US. Tegen iets zijn, en dan blijkt dat een heleboel morrende mensen niet eens de moeite gedaan heeft om te gaan stemmen. Eigen dikke schuld, sorry... In België is er trouwens een stemplicht, dus dat verhaal gaat niet op.

Ik vind een algemene verlaging van 90 naar 70 eigenlijk wel relevant. Dit is er zo stilletjes ingeslopen en hup, het was er. Het feit dat dit weer eens geen Belgische beslissing is maar een Vlaamse stoort me nog meer. Het maakt het niet meteen duidelijker, het zit al jaren vastgeroest bij iedereen hoe het werkelijk is, en alleen Vlaanderen beslist anders. Walen kennen dit systeem dus niet en zelfs buitenlanders begrijpen het niet meer. Nu moet er een speciaal bord komen om het einde van de 90 aan te duiden. Dus er komen op sommige stukken zelfs borden bij!

De hele groep heeft kunnen kiezen en daarbij de personen aangesteld die beslissen. Beslissen is hun job waar ze voor gekozen zijn.

Mensen die hun stem niet gebruiken mogen hun mond houden, ze zijn blijkbaar toch met alles content en zijn te lui om even uit hun nest te komen die ene keer dat men de mogelijkheid heeft om te kiezen.

Vlaanderen heeft ook de flitsers als wortels uit de Vlaamse grond laten schieten. Daarom stond Vlaanderen vol met die dingen terwijl er in Wallonië veel minder waren. Tegen de verlaging van de snelheid en dus vermindering van verkeersslachtoffers kan ik niet tegen zijn, zeker omdat wij met veel te veel gevallen blijven zitten. Er moet dus wel iets gedaan worden maar ik zie liever goede ingrepen zoals trajectcontroles en betere infrastructuur dan louter kassaboxen die opbrengen.

Het beste voorbeeld was onze sping in het veld. De accijnzen brengen niet genoeg op, smijt volksgezondheid maar bij het grof huisvuil en verlaag de tarieven zodat de inkomsten wel veilig zijn :bang: Dat zijn dan mensen die anderen wereldvreemd noemen :lol:

Slafes
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 156 keer
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer

Berichtdoor Slafes » 10 Jan 2017, 22:05

Dizzy, akkoord, op voorwaarde dat er dan ook veel ongevallen zouden gebeuren op de huidige plaatsen waar men nu nog 90 mag/mocht en dat blijkt niet direct de aanleiding te zijn. Dus een verlaging van de snelheden is geen mirakeloplossing om minder verkeersdoden te hebben.

Hoe meer men de snelheid ergens verlaagt des te meer zijn er die te snel rijden. Dat is niet iets wat statistisch bewezen wordt, dat merk ik gewoon zelf op de baan. Stukken die van 90 naar 70 gegaan zijn in de buurt van Leuven levert meestal slechts weinigen op die daar dan 70 rijden. In tegendeel.

@heist_175, er is geen stemplicht voor een referendum, wel voor de verkiezingen, en men zou hieraan een referendum kunnen koppelen ergo, het wordt verplicht. Lijkt mij een relatief eerlijke manier van nieuwe wetten in te voeren of tegen te houden. Nu is het vaak een minderheid die beslist voor de meerderheid, die maar op te volgen heeft en zelf geen zeg heeft.
r2504 = Geeuw.

Dizzy
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer

Berichtdoor Dizzy » 11 Jan 2017, 19:21

Slafes schreef:Dizzy, akkoord, op voorwaarde dat er dan ook veel ongevallen zouden gebeuren op de huidige plaatsen waar men nu nog 90 mag/mocht en dat blijkt niet direct de aanleiding te zijn. Dus een verlaging van de snelheden is geen mirakeloplossing om minder verkeersdoden te hebben.

Hoe meer men de snelheid ergens verlaagt des te meer zijn er die te snel rijden. Dat is niet iets wat statistisch bewezen wordt, dat merk ik gewoon zelf op de baan. Stukken die van 90 naar 70 gegaan zijn in de buurt van Leuven levert meestal slechts weinigen op die daar dan 70 rijden. In tegendeel.

@heist_175, er is geen stemplicht voor een referendum, wel voor de verkiezingen, en men zou hieraan een referendum kunnen koppelen ergo, het wordt verplicht. Lijkt mij een relatief eerlijke manier van nieuwe wetten in te voeren of tegen te houden. Nu is het vaak een minderheid die beslist voor de meerderheid, die maar op te volgen heeft en zelf geen zeg heeft.

Dat is ook het geval. De rijkswegen zijn de wegen met veel "zwarte punten" oftewel plaatsen met veel ongevallen. Eén van de redenen is net dat men er vaak nog 90 mag/mocht rijden. Uiteraard is snelheid een belangrijke oorzaak van ongevallen en vaak een versterkende factor bij andere oorzaken. Minder snel rijden is minder zware ongevallen, daar hoef je zelfs geen trajectcontroles voor in te voeren al wijzen deze hetzelfde uit.

Als men op stukken veel te snel rijdt is dat omdat er te weinig controle is, niet teveel. Het is een mooi voorbeeld van onze mentaliteit inzake verkeersveiligheid, "ik rij lekker zo snel als ik wil en ik bepaal zelf wel waar ik zo snel rij". Geen wonder dat we zoveel verkeersslachtoffers hebben.

Het is maar goed dat er vaak tegen een meerderheid iets beslist wordt of we zouden nog weinig belastingen behouden :)
Keuzes maken is voor politici. Die zijn daarvoor aangesteld door de kiezers en krijgen/vormen een meerderheid om hun prioriteiten door te drukken. Soms houdt dat ook in om in het algemeen belang moeilijke en dus onpopulaire beslissingen te nemen. Als het volk telkens moet beslissen kunnen we politici evengoed afschaffen. Referenda zie ik enkel nuttig als het gaat om zeer ingrijpende en belangrijke beslissingen van staatsbelang. In België zou dat kunnen zijn België splitsen of niet, helaas is geen enkele voorstander daarvoor gewonnen omdat de uitslag al bekend is.

springfield
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Berichtdoor springfield » 11 Jan 2017, 20:30

Een referendum om de snelheid op wegen te bepalen, waar gaan we dan naartoe... Dat is echt geen serieus ingrijpende beslissing die impact heeft op België en zijn bevolking. De andere landen zullen is goed lachen met ons.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 532 keer
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 11 Jan 2017, 20:40

Dat flitsen een lucratieve opbrengst is, staat buiten kijf. Heeft totaal niks te maken met verkeersveiligheid, ongelukken, aanrijdingen, doden, gewonden... Want cru gesteld: de overheid geeft geen ene f*** om een dode meer of minder in het verkeer. De auto moet geld opbrengen, niks meer, niks minder. Even een voorbeeld uit mijn eigen straat. Sinds een jaar of 2 staat de politie hier ook te flitsen. Ze gebruiken nota bene een struik in mijn tuin om hun flitsbak achter te verstoppen. Waarom staan ze hier te flitsen? Joost mag het weten. Op de 40 jaar of zo dat ik hier woon heb ik weet van volgende incidenten:
personenauto met bejaarde man aan het stuur en kleinzoon ernaast. Knalt onder een geparkeerde vrachtwagen voor autovervoer. Chauffeur eigenlijk onthoofd en de kleine als bij wonder ongedeerd. Autopsie heeft achteraf uitgewezen dat de chauffeur al dood was voor hij onder de vrachtwagen reed wegens hartaanval. Dat verklaart ook de afwezigheid van remsporen
Tweede incident: brommer met 2 gasten op rijdt gewoon op een verlichtingspaal. De passagier achterop is in shock en belt her en der aan op zoek naar zijn kameraad, de bestuurder. De bestuurder bleek in de gracht naast de verlichtingspaal terechtgekomen te zijn. Brommer lag op de bestuurder en bestuurder is verdronken in 10 cm water.
Derde incident: auto raakt geparkeerde auto met blikschade tot gevolg
Vierde incident: auto wijkt van de baan af en maait stuk omheining van mijn buur tot schroot.
Vijfde incident: auto raakt geparkeerde auto met blikschade tot gevolg.
Kan er mij dan iemand aub een aanvaardbare uitleg verschaffen waarom de flikken hier dan sinds een jaar of 2 staan te flitsen?
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 243 keer
Uitgedeelde bedankjes: 284 keer

Berichtdoor MClaeys » 11 Jan 2017, 20:49

Omdat ze er 1 keer staan flitsen hebben, al dan niet op vraag van buurtbewoners, en gezien hebben dat het opbracht. Om diezelfde reden staan ze bij ons in het straat niet meer te flitsen. Ik heb ze er 2 keer weten staan op meer dan 20 jaar. Ze kunnen zich hier wel niet verstoppen dus je ziet ze van ver staan.

Btw, staat die struik op uw hof? Zetten ze die camera dan ook op uwen hof?

springfield schreef:Een referendum om de snelheid op wegen te bepalen, waar gaan we dan naartoe... Dat is echt geen serieus ingrijpende beslissing die impact heeft op België en zijn bevolking. De andere landen zullen is goed lachen met ons.

Dit, en de uitkomst is simpel, dan gaat overal de snelheid omlaag want iedereen wil traag verkeer voor zijn eigen deur, maar vanaf ze den hoek om zijn vlammen ze er vandoor en tellen die bordjes niet meer.
Laatst gewijzigd door MClaeys op 11 Jan 2017, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Xbox Live: MClaeys

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 532 keer
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 11 Jan 2017, 20:51

Struik staat op mijn hof maar die flitsbak staat er naast op het trottoir. Het klopt inderdaad dat er hier te hard gereden wordt. Voor mij is dat flitsgedoe hier (en elders) gewoon een kwestie van kassa, kassa.
Van een flitsende agent weet ik dat hij op een uur tijd iets van een 29 overtreders heeft betrapt. Reken maar uit wat het opbrengt. Gemiddeld 1 overtreder per 2 minuten en (uitgaande van de minimum boete) 50 Euro per overtreding.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MClaeys » 11 Jan 2017, 20:58

Jammer, anders kon ge u amuseren met die camera :banana:

Goztow
Administrator
Administrator
Bedankt: 608 keer
Recent bedankt: 9 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1084 keer

Berichtdoor Goztow » 11 Jan 2017, 21:00

ITnetadmin schreef:
Slafes schreef:In België is er trouwens een stemplicht, dus dat verhaal gaat niet op.

Nee, hier krijg je een regering bij wie de eerste daad de verhoging van de pensioenleeftijd is, wat door geen enkele partij in hun campagne vermeld werd.
Same old shit, dus.

Een volk krijgt gewoonlijk de Regering die het verdient.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Slafes
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 156 keer
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer

Berichtdoor Slafes » 11 Jan 2017, 21:48

springfield schreef:Een referendum om de snelheid op wegen te bepalen, waar gaan we dan naartoe... Dat is echt geen serieus ingrijpende beslissing die impact heeft op België en zijn bevolking. De andere landen zullen is goed lachen met ons.

Hazo, wij lachen dus ook met Amerika waar dit wel gebruikelijk is om bij verkiezingen een aantal punten voor te leggen op deze manier?

Ook in Zwitserland houdt men regelmatig een referendum (en kan ook een burgerinitiatief zijn), ook niet altijd kwesties waarvan ik denk dat ze ingrijpend zijn. Kijk maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Referendum_in_Zwitserland en dan begrijp je misschien wat ik bedoel.

Ik denk dat je niet de hele discussie gelezen hebt, ik heb het over meerdere voorstellen bij de verkiezingen, niet enkel voor deze vraag een referendum opstellen. Je kan op die manier verschillend vragen voorleggen bij het volk en zien waar je met je beleid naartoe kan. Eventueel niet bindend.
r2504 = Geeuw.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 390 keer
Uitgedeelde bedankjes: 296 keer

Berichtdoor heist_175 » 12 Jan 2017, 07:30

Slafes schreef: ik heb het over meerdere voorstellen bij de verkiezingen, niet enkel voor deze vraag een referendum opstellen. Je kan op die manier verschillend vragen voorleggen bij het volk en zien waar je met je beleid naartoe kan. Eventueel niet bindend.

Kijk eens naar Californië.
Ze hebben daar een mega begrotingstekort door dit soort gezever.
- Wil je de belastingen verlagen? JA - NEE
- Wil je beter openbaar vervoer? JA - NEE
- Wil je bijdragen van de stad voor allerlei onnozeliteiten? JA - NEE
- Wil je extra betalen voor infrastructuur? JA - NEE
De gevolgen kennen we :)

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 447 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 12 Jan 2017, 15:03

Tja, als je een referendum organiseert, of, zoals in de US, bepaalde wetsvoorstellen via referendum laat kiezen, dan mag je de lusten niet afkoppelen van de lasten.

Je moet dan bv de vraag "wil je beter openbaar vervoer" of "wil je extra betalen voor infrastructuur" zetten tegenover "wil je meer belastingen betalen", zodat er niet tegenstrijdig op geantwoord kan worden.

sky
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 69 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Berichtdoor sky » 12 Jan 2017, 15:28

600 verkeersdoden per jaar
109.000 doden in totaal per jaar
Als het doel is het aantal doden te verlagen, is het % gezien nuttiger om dat geld van de camera's te gebruiken voor andere noden dan als flitspaal, bv betere hospitalisatie, beter medicijnen, ......

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor MClaeys » 12 Jan 2017, 16:02

sky schreef:600 verkeersdoden per jaar
109.000 doden in totaal per jaar
Als het doel is het aantal doden te verlagen, is het % gezien nuttiger om dat geld van de camera's te gebruiken voor andere noden dan als flitspaal, bv betere hospitalisatie, beter medicijnen, ......

... inzetten op stoppen met roken, ow wacht, men wil de accijnzen omlaag :banana:

warpozio2
Member
Member
Bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer

Berichtdoor warpozio2 » 13 Jan 2017, 10:42

sky schreef:Als het doel is het aantal doden te verlagen, is het % gezien nuttiger om dat geld van de camera's te gebruiken voor andere noden dan als flitspaal, bv betere hospitalisatie, beter medicijnen, ......

Op zich is het investeren in trajectcontrole een investering in ander noden.
Vroeger zaten er 2 agenten in hun autootje een hele dag naar het verkeer te kijken, deze kunnen nu ingezet worden waar ze nuttig zijn.
Trajectcontrole is een eenmalige investering en het onderhoud kun je laten doen door onderaannemers en op termijn misschien wel helemaal uitbesteden.

khsw
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer

Berichtdoor khsw » 19 Mei 2017, 20:52

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... tsen.dhtml

Coyote kan aan de hand van de gegevens van hun gebruikers zien waar mensen vaak te snel rijden en dat kan helpen voor meer gerichte politiecontroles. :?

Terug naar “Ander nieuws”