Mijn huis "smart" / intelligent maken (met google home)

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Of beter nog: hoe ziet Google of alexa of de poort dicht is! We hebben wel een lichtje ppe e afstandsbediening maar ik zou graag ook die info via alexa kunnen krijgen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Goztow schreef:Hoe "zie" je of de poort open of dicht is? ;)
Op mijn poort heb ik 2 reed contacten (magnetische schakelaars) geplaatst die door de RPi worden uitgelezen (interrupt-driven). Als de contacten van toestand veranderen, wordt het statemodel geupdate. Op basis van de verandering van de sensoren weet het statemodel wat de nieuwe status is. Voorbeeld: Het "open" reed contact wordt verbroken -> de status wordt geupdate naar "Closing". Binnen 30 seconden moet daarna de status "Closed" bereikt worden (door sluiten van het reed contact dat op de gesloten positie staat), zoniet verandert de status automatisch naar "Stopped" of "Error". Het statemodel en de status van de sensoren worden via MQTT gepublished.

Alle logica zit ook op de RPi. Mijn domoticasysteem zal domweg vragen om de poort te openen of sluiten, de RPi bepaalt dan zelf of er uberhaupt iets moet gebeuren. De code plaats ik later op github, als ik het wat opgeruimder heb :-). Maar dat is om en nabij 300 regels python code.
liegebeestig schreef:Of beter nog: hoe ziet Google of alexa of de poort dicht is! We hebben wel een lichtje ppe e afstandsbediening maar ik zou graag ook die info via alexa kunnen krijgen.
HomeSeer heeft standaard GH integratie, maar die vond ik iets te beperkt. Ik heb zelf een plugin geschreven die DialogFlow gebruikt. Met DialogFlow beschik je over Natural Language Processing. Je geeft het een paar oefenzinnen, en de rest van alle andere manieren om hetzelfde te zeggen wordt via AI gematched op mijn spraakinput. Met die plugin is het ook mogelijk om verschillende antwoorden te geven.

In de GH app heb ik bij de "Goodnight" routine dan een stap toegevoegd die mijn plugin aanroept: "Ask homeseer for perimeter update". Net voor ik ga slapen zeg ik dus "Goodnight". De lampen gaan dan uit, TV en digicorder uit (harmony), sonos speakers uit en vervolgens checkt hij de status van de garagepoort en oprit. Als 1 of meerdere open zijn, dan wordt dat teruggekoppeld met de vraag of hij ze moet sluiten.

In het verleden heb ik vaak problemen gehad met RPi die niet meer wilden booten omdat het filesysteem corrupt was na een onjuist afsluiten (of gewoon omdat ze 'kapotgeschreven' waren). Nu doe ik bij RPi projecten altijd standaard een read-only filesystem. Als ik wijzigingen moet maken, moet ik enkel even 'rw' in de console intypen, waarna het root fs ge-remount wordt.
Bijlagen
garage.png
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Merci Devastator... dat klinkt... precies als wat ik nodig heb. Zet je de sonos echt uit uit, los van de stroom? En zou dit ook met Alexa lukken want er zitten al wat dingen op Alexa bij ons (oa deursloten van Nuki)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

De sonos gaat niet van de stroom. In het geval het alarm afgaat moet ie vollebak gaan loeien :-).

Moet zeker mogelijk zijn met Alexa. Zal denk ik makkelijker zijn ook

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
jayant_r
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2019, 20:22

Iemand misschien hier met een antwoord op mijn vraag:
Als er een smart home product aanwezig is zonder spanning maar op batterij, geeft het systeem dan ook aan dat de batterij leeg is? Of kom je daar pas achter wanneer de batterijen al leeg zijn?

bij voorbaat dank
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Hangt een beetje van systeem tot systeem af. De meeste zwave of zigbee oplossingen rapporteren batterijstatus.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Maar je moet zelf wel iets doen met die status hé. Anders komt dat alarm binnen op je master een houdt het daar op. Dan weet je het nog niet natuurlijk.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9738
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 591 keer
Recent bedankt: 39 keer

liegebeestig schreef:Of beter nog: hoe ziet Google of alexa of de poort dicht is! We hebben wel een lichtje ppe e afstandsbediening maar ik zou graag ook die info via alexa kunnen krijgen.
Dit heb ik op mijn alarm ingebouwd. Door de gevoeligheid van de knopjes werd de garagepoort soms ongewild open gezet.

Nu zit er een magneet op de vloer van de garage en onderaan de poort. Als de poort dicht is wordt dat "gemeten" door het alarmsysteem en is het lampje groen. Staat de poort open is het lichtje rood. Die lichtjes kan je via een app ook elders consulteren.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

In bijlage een foto van mijn prototype garage opener op de raspberry pi.

De 3 ledjes aan de zijkant zijn voor statusweergave. Op basis van de frequentie waarop ze knipperen weet ik wat de status is van de netwerkverbinding en de statemachine. Handig bij debuggen, maar ook om te zien of het systeem niet hangt of gecrashed is. Ook een extra ledje bij de relais dat aangaat wanneer het relais aan staat.

Groen is de phoenix connector met alle aansluitingen. Handig omdat 5 kabels aangesloten zijn, en ik die niet allemaal apart wil los of vastmaken wanneer ik aan het bord wil werken. Zoals je kan zien is ie al in aanraking gekomen met de soldeerbout :-)
Bijlagen
20190112_153128.jpg
20190112_152651.jpg
20190112_152644.jpg
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

@Devastator, ik stuurde je een PM. Zin om een projectje mee te begeleiden bij mij, weliswaar met alexa?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Extra dimmers (en 1 double switch) zijn binnen, samen met de Eutonomy cases voor montage in de meterkast.

De dimmers zijn voor de halogeenspotjes (12V) die binnenkort vervangen worden door Philips WarmGlow LED spots (220V).
De switch dient om mijn tuinverlichting aan te sturen (straat en achter). De "input" wordt aangesloten op de analoge schemersensor, zodat mijn domotica precies weet wanneer het donker is (en dus niet meer op basis van een geo locatie). Daarmee kan ik dan ook de binnenverlichting op het juiste moment aan (of uit) doen.

Momenteel wordt de buitenverlichting geschakeld door een schemersensor met in serie een tijdschakelaar. Het vervelende daaraan vind ik dat ik geen schema per dag (of seizoen) kan instellen. Als we in de zomer buiten zitten, gaat de verlichting altijd te vroeg uit. Als we in de winter op tijd gaan slapen, blijft de buitenverlichting branden etc ...
De tijdschakelaar ga ik er tussenuit halen en vervangen door die FIbaro switch. Op die manier verloopt het aan/uit zetten van de buitenverlichting buiten mijn domotica om (moest ie toevallig down zijn). Nu kan ik echter het schema makkelijk overriden :-)
Bijlagen
bla3.jpg
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tijdje geleden. Niks echt nieuws onder de zon, maar beide kinderkamers hebben nu ook een google home mini gekregen voor Pasen. Hun verlichting vervangen door Philips Hue.

Tip: https://getvideostream.com/ om je eigen video's (MP4, MKV, ...) te streamen naar de chromecast. Top stukje software.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Alle 'sfeerverlichting' (schemerlampen, tuinverlichting, ...) vervangen door hue. Tevens ook motion sensoren (binnen en buiten) van Hue gehangen. De bewegingssensoren van buiten heb ik aan mijn camera's gelinked om het aantal false positives te verminden, tot op heden met zeer goede resultaten.

De inbouwspots zijn dus allemaal 'domme' spots op een Z-wave dimmer in de meterkast.

Omdat de roadmap van HomeSeer (binnenkort versie 4) me wat tegenvalt, ben ik aan het onderzoeken of HomeAssistant deze kan vervangen. Heb een groot aantal automations te herschrijven, dus het zal wel even duren voordat ik eventueel zo ver ben.

Controller van mijn poort op de oprit heb ik in ieder geval wel al herschreven (communicatie via MQTT) zodat een eventuele overvang van HomeSeer naar HomeAssistant makkelijker is.
Bijlagen
homeassistant.jpg
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 4 keer

devastator schreef:Extra dimmers (en 1 double switch) zijn binnen, samen met de Eutonomy cases voor montage in de meterkast.

De dimmers zijn voor de halogeenspotjes (12V) die binnenkort vervangen worden door Philips WarmGlow LED spots (220V).
De switch dient om mijn tuinverlichting aan te sturen (straat en achter). De "input" wordt aangesloten op de analoge schemersensor, zodat mijn domotica precies weet wanneer het donker is (en dus niet meer op basis van een geo locatie). Daarmee kan ik dan ook de binnenverlichting op het juiste moment aan (of uit) doen.

Momenteel wordt de buitenverlichting geschakeld door een schemersensor met in serie een tijdschakelaar. Het vervelende daaraan vind ik dat ik geen schema per dag (of seizoen) kan instellen. Als we in de zomer buiten zitten, gaat de verlichting altijd te vroeg uit. Als we in de winter op tijd gaan slapen, blijft de buitenverlichting branden etc ...
De tijdschakelaar ga ik er tussenuit halen en vervangen door die FIbaro switch. Op die manier verloopt het aan/uit zetten van de buitenverlichting buiten mijn domotica om (moest ie toevallig down zijn). Nu kan ik echter het schema makkelijk overriden :-)
wat gebruik je voor domoticatopassing.
Als je domoticz gebruikt kun je hiervoor toch allemaal regels maken?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

dr.trimble schreef:wat gebruik je voor domoticatopassing.
Als je domoticz gebruikt kun je hiervoor toch allemaal regels maken?
HomeSeer / HomeAssistant

Ik neem aan dat je het hebt over mijn tuinverlichting? Tuurlijk kan ik dat volledig in mijn domoticasysteem doen (en dat doe ik ook), maar ik hou wel van redundancy. Als mijn HA platform eruit ligt, moet alles gewoon blijven draaien. Die analoge schakeling met schemerschakelaar was er al, en dit heb ik er gewoon parallel over gezet. Is HA down, gaan de lichten nog steeds aan. Is de analoge schakeling stuk, neemt HA het over.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Dit soort automatiseringen is echt een vak apart waar momenteel geen enkele elektricien kaas van gegeten heeft. Devastator is nu voor mij redundancy rondom mijn bestaande en potdichte Qbus domotica aan het bouwen met home Assistant. Fantastisch vakmanschap vind ik dat. De ideeen voor automatisering vertalen naar echte code.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Devastator heeft intussen voor mij iets leuks gebouwd, ik ben er superblij mee: een sturing (home assistant) en meting (grafana) van mijn regenwater versus stadswater. Soms gebruiken we het een, en soms het ander, en dat wordt nu netjes in kaart gebracht, met als ijkpunt de neerslag en de regenwatertank (die vol of leeg is). De regenwatertank is uitgerust met een ultrasone waterdichte sensor die de afstand tot het wateroppervlak meet. De watermeters zijn gewoon reeds (magnetische contactjes in de meters van Aquatel).
Screen Shot 2019-05-14 at 19.43.05.jpg
We werken momenteel aan veel meer integraties op de Home Assistant: oa garagepoort (die zelf al sturing heeft, dus hoefde niet met reed contacten), slimme sloten, ventilatiesysteem van Zehnder (ComfoAirQ), de warmtepomp, de zonneboiler, en een hoop slimme plugs (die niet zo heel slim zijn maar wel de enige zijn die ook compatible zijn met SMA zonnepanelen: de Edimax 2101W).
Alles draait op 2 RPI 3 B+, en, da's mijn bijdrage, die heb ik netjes opgehangen en aangesloten. Ze werken beide op een PoE hat zodat ik niet moest klooien met die usb-voedingen. Montage op een DIN-rail met Dinrplate en een hoop schroefjes en afstandshouders.
IMG_2893.JPG
Home Assistant laat op verzoek ook weten hoeveel liter je al verbruikt hebt terwijl je onder de douche staat. Daarvoor gebruiken we de Sonos One in de badkamer. Minder grappig is wel, als de radio op een van de Medialaan zenders staat, na een 3-tal onderbrekingen met aankondigingen van Home Assistant, de internetradio opnieuw start met een reclamespotje. Dat doet Medialaan tegenwoordig blijkbaar bij TuneIn gebruik...

Home Assistant paneeltje ziet er zo uit:
Screen Shot 2019-05-14 at 20.45.47.jpg
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

hoi, een newbee hier.
Aangeschaft een google mini plus Philips setje van 3 lampen een bridge en dimmer.
Die zijn momenteel in de woonkamer allemaal.
Als ik ze wil in de slaapkamers moet ik dan per lamp een dimmer hebben?
Moet ik een 2de mini hebben als ik ze via voice control wil? Een 2de bridge?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Hoi Eve,

Je hebt maar 1 bridge nodig, daar kan je alle lampen (en afstandsbedieningen aka dimmers) op toevoegen.
Je lampen groepeer je in kamers. Per kamer heb je een dimmer nodig (tenminste, als je die met een afstandsbediening wil kunnen bedienen).

Met je google home kan je makkelijk de individuele lampen of kamers bedienen.
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

aan devastator;
kan je vanuit je bed via voice control de lamp besturen?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Dat kan. Als je google home in de keuken beneden staat moet je natuurlijk wel hard roepen ;-)

Ik heb meerdere GH in mijn huis, kan perfect mijn HUE lampen er mee bedienen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

liegebeestig schreef:Devastator heeft intussen voor mij iets leuks gebouwd, ik ben er superblij mee: een sturing (home assistant) en meting (grafana) van mijn regenwater versus stadswater. Soms gebruiken we het een, en soms het ander, en dat wordt nu netjes in kaart gebracht, met als ijkpunt de neerslag en de regenwatertank (die vol of leeg is). De regenwatertank is uitgerust met een ultrasone waterdichte sensor die de afstand tot het wateroppervlak meet. De watermeters zijn gewoon reeds (magnetische contactjes in de meters van Aquatel).

Screen Shot 2019-05-14 at 19.43.05.jpg
Kan je wat meer details geven over hoe je dat juist hebt gedaan? ik ben ook nog op zoek om de stand van mijn regenwatertank wat te monitoren, nu elke droge periode met een stok, meter en rekenmachine aan de slag gaan is zo old-skool :-)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

We hebben een ultrasoonsensor opgehangen in de meterput. Eenmalig de afstand van de sensor tot de bodem gemeten. Daarna trekken we de gemeten afstand af van die tot de bodem, dan heb je het aantal cm water. Dat vermenigvuldig je met de oppervlakte om tot de inhoud te komen.

We hebben een RPi gebruikt om de metingen te doen. Met de standaard GPIO python module hadden we nogal veel fluctuaties in de metingen omdat de RPi geen realtime os is (terwijl een Arduino dat wel is). Dit heb ik opgelost door PIGPIO te gebruiken, die 'garandeert' een nauwkeurigheid van 5 us.

Alle data wordt via MQTT geplubished.

Het image van de RPi is zo aangepast dat het hele root filesystem read only is. Op die manier voorkomen we dat het SD kaartje corrupt wordt bij een stroomonderbreking. Tijdens het opstarten wordt de nieuwste versie van de software van github gedownload.

Laat maar weten als je verdere vragen hebt.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Voor het softwaregedeelte moet je bij devastator zijn, maar ik kan je alvast met de hardware helpen: alles draait op Home Assistant op een Pi 3B+. De sensoren, dus ook de tanksensor zitten wel op een aparte Raspberry Pi 3B+. Ik gebruik een ultrasone sensor van AliExpress die waterdicht is ('waterproof ultrasonic sensor', je komt altijd bij dezelfde uit). Daar hangt nog een moederbordje aan, en dat moet je dan in een verdeeldoos stoppen zodat het niet nat kan worden. Ik gebruik gewone (cat6-buiten)UTP om de verbinding te leggen tussen de Pi in de garage en de sensor in de tank. Kabel is 30 meter. We dachten eerst dat dit onmogelijk kon werken, maar geenenkel probleem over die afstand. De sensor is op 0,5mm nauwkeurig, en voor de rest is het programmatiewerk met oa mediaan metingen te nemen zodat de afwijkingen niet te groot zijn. Devastator heeft op bepaald moment een totaal andere library gekozen die plots veel nauwkeurigere metingen deed.
IMG_2476.JPG
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Cool, thx voor de info! Is dat de sensor die daar zo los hangt op de foto? Hoe garandeer je dat die op dezelfde hoogte blijft hangen dan?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Strain relief in die wanddoos
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

En in Tec7. We hebben net niet Devastators vingers moeten amputeren om de lijm eraf te krijgen.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

De fixatie was inderdaad een prulwerk :-)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

2 vraagjes :):
  1. De draad van de sensor zit niet exact in het midden vast. De sensor hangt dus wellicht iets scheef (volgens ik ook kan zien op de foto). Heb je hier rekening mee gehouden?
  2. Het bordje kan werken in 3 modes: Trigger en puls als antwoord, seriële communicatie met trigger voor een meting of seriële communicatie met elke 100ms automatisch een meting. Aan je uitleg te zien gebruik jij de standaard trigger/puls mode. Is het een optie om seriële communicatie te gebruiken om het 'realtime OS' probleem te op te lossen?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Je hebt gelijk, ik had em inderdaad ook in mode 3 kunnen zetten en zo de seriele mode gebruiken.

Dat die sensor niet 100% loodrecht naar beneden hangt is niet zo een issue. Bij een hoek van 10 graden (wat al veel is ...) is de afwijking bijvoorbeeld maar 3.5 cm. De afwijking bij een meting met een pijlstok gaat veel groter zijn :-)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

De andere library die beter realtime pulsen kan lezen was ook handig omdat er nog 4 andere pulstellers geïnterpreteerd worden.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Koen Crijns van Hardware.info heeft een video gemaakt van zijn slimme huis.
https://nl.hardware.info/tv/1585/het-sl ... -en-z-wave
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik zag het ja. Moet bekennen dat het me toch wel tegenviel. Dan laat je een nieuw huis bouwen, doe je alles draadloos... :bang:
Ik heb hier ook veel draadloos (achteraf), en dat werkt goed, maar als je nieuw bouwt zou ik toch verwachten dat je voor bedraad gaat.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2083
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dit is dan een beter voorbeeld :eek: :-D :
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
eve.sabbe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 329
Lid geworden op: 03 dec 2008, 18:59
Twitter: AllAboutEve
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 21 keer

je huis slimmer maken...awel ik probeer dit nu met een Somfy Tahoma.
Alhoewel aan de prijzige kant 299 euro (ben nu zoekende 2dehands) lukt het me om oa de rolluiken te bedienen buitenshuis.
MAAR ik stuit op een zeer specifiek probleem.
Situatieschets: 1 venster met een rolluik en een buitenzonnewering,wordt bediend met 1 afstandsbediening RTS met 4 kanalen.
Het lukt me om 1 kanaal toe te voegen, maar de problematiek zit hem dat ik moet weten welk type bedieningsmoter buiten hangen heb, zegt een Somfy medewerker om dan vervolgens beide toe te voegen. Nu is het ofwel ofwel...
Wie heeft hier ervaring mee?
De factuur vermeldt Brustor b-1100 maar of dat het type motor is weet ik niet...

groeten Eve
sdiepend
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 10:47
Bedankt: 1 keer

Iemand toevallig ervaring met het aansturen via bv. home-assistant van een garage poort die werkt via 433 Mhz / rolling code?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

sdiepend schreef:Iemand toevallig ervaring met het aansturen via bv. home-assistant van een garage poort die werkt via 433 Mhz / rolling code?
Ik heb dat vroeger gedaan door de afstandsbediening open te schroeven en draadjes op de button traces te solderen. Met een arduino simuleerde je dan dat er op de knop gedrukt werd. Een andere manier ga je niet vinden voor rolling code vrees ik ...

Zit er op je motor ook niet gewoon 2 ingangen die je kan kortsluiten met een raspberry icm relais ? Zo doe ik het namelijk bij mij (scroll een paar posts naar boven). Die staat dan eigenlijk parallel over een mogelijke drukknop voor het bedienen van je poort met een schakelaar.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Ik heb ook eens een vraagje. Binnen enkele maanden wordt bij ons een veranda gebouwd. Het zou leuk zijn als ik met Ikea tradfri o.i.d zou kunnen werken, maar dat zou niet lukken wegens plaatsgebrek. De firma werkt met 24V ledspotjes en stelt een bijbehorende controller voor, die met één of ander eigen UHF systeem draadloos te bedienen is. Dat is dus niet integreerbaar in home-assistant om samen te werken met de rest van het huis. Het eenvoudigste lijkt me om een ander type controller in te bouwen, op basis van nodemcu of in elk geval iets anders wat met home-assistant samenwerkt. Iemand enige suggestie hiervoor?
Oh ja, ik heb ook een rflink-zendertje aan m'n home-assistant pc hangen, dus dingen als KaKu werken ook.

EDIT: ik zie dat Ikea ook leddrivers heeft (https://www.ikea.com/be/nl/p/tradfri-dr ... -60342656/), en die werken blijkbaar ook op 24V. Dat is misschien nog de ideale oplossing. Ik ga verder op zoek :-)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Is het handigste hier ook niet gewoon een 2de afstandsbediening openschroeven en een paar draadjes solderen ?

Is zo een ikea spot ook niet hoger dan een gewone spot? Best even checken of dat die wel gaat passen ...
sdiepend
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jun 2019, 10:47
Bedankt: 1 keer

devastator schreef:
sdiepend schreef:Iemand toevallig ervaring met het aansturen via bv. home-assistant van een garage poort die werkt via 433 Mhz / rolling code?
Zit er op je motor ook niet gewoon 2 ingangen die je kan kortsluiten met een raspberry icm relais ? Zo doe ik het namelijk bij mij (scroll een paar posts naar boven). Die staat dan eigenlijk parallel over een mogelijke drukknop voor het bedienen van je poort met een schakelaar.
Geen idee, ik ken er niet genoeg van, heb ondertussen wel gevonden dat het van dit merk is: https://www.rhinomotors.eu/Areas/Websit ... _flyer.pdf

Is het goed als ik je een pm stuur voor meer uitleg/info?
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”