Mijn huis "smart" / intelligent maken (met google home)

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

In deze tutorial die, hoop ik, best wel lang gaat worden, ga ik stap voor stap uitleggen hoe ik mijn huis "smarter" maak. Deze tutorial zal aangevuld worden naarmate ik met mijn project verder ga. Ik zal ook telkens het geïnvesteerde budget erbij zetten.

Voordat je aankoopt, kijk zeker eens op de Tweakers pricewatch, er zijn enorme prijsverschillen voor dezelfde producten!

Korte inhoud:
1. situatieschets
2. Google home mini en Google assistent: het brein
3. Verwarming: Honeywell Evohome
4. Verlichting
4bis. Alles dat aan/uit gaat door stroom aan en af te zetten
5. IFTTT: if this, then that
6. Mijn agenda aansturen
7. Muziek
8. Televisie

Plannen: smart verlichting, "wake up routine", TV smart maken, zonneluiken smart maken, ... we zullen zien hoe relaistisch het allemaal is ;).

1. Situatieschets en doel (laatste update: 10 juli 2018)
Hieronder een korte schets van mijn huidige, grotendeels "domme" installatie. Het doel is om mijn huis slimmer te maken zonder renovaties met kapwerk en dergelijke meer (of tenminste zo weinig mogelijk!). Met slimmer bedoel ik luisteren naar en reageren op voice commands, maar ook een stuk automatisering met tijdschema's, "geofencing" (bijvoorbeeld als ik thuis kom gaat het licht aan), enzovoort. We zien wel waar we stukje bij beetje komen.

Mijn huis:
- Ik heb al een Honeywell evohome systeem --> is blijkbaar compatibel met de google home dus dat valt mee! Zie hoofdstuk 3 voor meer info
- verlichting: gewone Niko schakelaars
* living, keuken, inkom, eetzaal zijn één grote ruimte
* Keuken zijn led-spots in een vals plafond met één schakelaar
* inkom zijn leds in een vals plafond met één schakelaar
* eetkamer is een led-hangluster met twee schakelaars
* living is een stalamp van 200-300 Watt (je weet wel zo een klassieker die energie zuipt). Er is ook nog een hallogeen lichtpunt aan de muur met één schakelaar die eigenlijk wel eens aan vervanging toe is
* er is ook nog een stukje speelruimte voor de kinderen met twee lichtpunten: de ene is een LED-luster met één schakelaar, de andere is een hallogeen lichtpunt aan de muur met één schakelaar die eigenlijk wel eens aan vervanging toe is
* in de 3 kamers zijn het gewone hanglusters met E27-LED lampen met een gewone Niko schakelaar. Het is uiteraard mogelijk om smart nachtlampjes te kopen of zoiets aangezien dat geen enorme investering is
* in de badkamer zijn het hallogeen-spots in een vals plafond met een gewone Niko schakelaar
* in de nachthal zijn het hallogeen-spots in een vals plafond met een Niko bewegingssensor
- TV is een LCD-TV van 2007, non-smart. Daarnaast een blueray-speler, ProximusTV. In 2 van de 3 kamers is er ook een kleinere TV met proximusTV
- momenteel geen muzieksysteem. Wordt wel overwogen, niet voor "power" maar wel voor "gezelligheid"
- elektrische zonnewering met schakelaars: "omhoog" "stilstaan" "omlaag". Die zou ik ook graag mee hebben in het smart verhaal
- de videofoon is een aiphone gh 1kd, die dezelfde is bij alle appartementen in onze blok, waarschijnlijk is het moeilijk om hier iets mee te doen

Mijn smartphone:
Ik heb een Nexus5X android smartphonem et Android 8 erop.

Mezelf:
Ik heb zelf twee linkerhanden :(. Van IT weet ik wel wat ;) Ik ga, denk ik, starten in mijn slaapkamer om zo in een kleine gediversifieerde omgeving te kunnen "test-draaien". Uitbreiden kan later ook nog. Bedoeling is ook om te zien hoe handig het allemaal echt is alvorens grote budgetten te installeren... alsook de WAF (wife acceptance factor) te bepalen.

2. Google home mini en Google assistent: het brein (laatste update: 24 juli 2018)

Om kleinschalig te starten heb ik net een google home mini gekocht op iBood (aangezien er een leverprobleem was bij ibood, heb ik uiteindelijk bij Vandeborre besteld aan een hogere prijs dan bij iBood: 60 € ipv 45 €). De google home mini zal het brein van het huis zijn. Het zal alle spraakcommando's interpreteren en erop reageren. Eigenlijk is het niks anders dan een luidspreker met de google assistant erin. Budget : 60 € Op 13 juli komt hij toe.

Bij mijn opzoekingen had ik gelezen dat je moet kiezen tussen Amazon's echo (Alexa), Apple's homepod of google home. Aangezien ik nogal "android gericht" ben en gezien de promo op iBood, heb ik voor google home gekozen. De toekomst zal uitwijzen of het een goede keuze was :).

Om de google assistent op mijn Nexus 5X op te zetten, heb ik wat moeite gehad. ACHTERAF BLEEK DAT JE DIE OOK TOTAAL NIET NODIG HEBT. Dus sla dit stukje maar over als je al je google home of google home mini hebt. Indien je toch de google assistant wil installeren om wat mee te testen --> ik dacht eerst dat "google Now" de assistent was, waardoor mijn tests niet werkten. Niet dus: standaard staat op veel android telefoons dus "google now" die enkel spraakopdrachten omzet in zoekopdrachten op google. De google assistant heeft uitgebreidere functies, hij zal bijvoorbeeld een antwoord bieden als je vraagt "how is traffic to work". Om de google assistant te installeren, moet je de taal van je android op English (US) zetten als enige taal. Dan lang op de home knop drukken en hij start met de installatie van de google assistant (kan enkele minuten duren voordat hij reageert!). Je moet het maar weten...

Google assistant luistert vandaag zowel naar het Nederlands, naar Engels als naar Frans. Voor elk wat wils. Pas op: het is nog geen Belgisch Nederlands, enkel Nederland van Nederland. Ik ga waarschijnlijk in de toekomst in het Frans verder gaan gezien mijn vrouw Franstalig is (WAF is belangrijk...). Om de taal in te stellen, wacht je tot je de google home mini aansluit en dan wijst dat zichzelf uit!

Tegelijkertijd heb ik ook de app "google home" geïnstalleerd. Deze zal alle apparaten die ik kan aansturen oplijsten en de commando's per apparaat, waarbij elk apparaat kan gezien worden als een soort van "hardware app" voor google home. Ik heb die nu al eens gedraaid maar ik zie niet direct iets in mijn thuisnetwerk dat ik ermee kan besturen. Dit is normaal: je moet eerst je google home mini aansluiten ;).

Dat gaat heel gemakkelijk! Eerst de google home mini aansluiten aan het stopcontact, daarna de google home app openen. Je moet in de buurt van je googe home mini zitten en bovendien moet je op het wifi-netwerk aangesloten zijn waarop je de google home mini wil laten verbinden. De google home app zal je google home mini "zien" en je kan er dan op klikken om ermee te verbinden. Eerst vraagt hij de taal, ik kies dus voor Frans (Nederlands kan hij op moment van dit schrijven nog niet). Pas op: mijn google home app is wel in het Nederlands, wat soms verwarrend is maar ik stel alles in zodat het in het Frans werkt (bijvoorbeeld de namen van de kamers zal ik een Franse naam geven). Daarna even antwoorden op een aantal configuratievragen. Je moet ook een paar keer "ok google" en "hey google" zeggen om je stem te configureren. Daarna antwoorde hij trouwens ook gewoon op de stemmen van mijn kinderen als die iets vroegen :).

3. Verwarming: Honeywell Evohome (laatste update: 24 juli 2018)

De verwarming is voor mij een logisch begin aangezien ik al een Honeywell Evohome heb, die al "smart" is! Voor meer info hierover verwijs ik naar: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=46523
Evohome
Evohome
Om deze toe te voegen, ga ik in de google home app naar het menu (links boven), dan meer instellingen, dan apparaatbediening in huis, ik druk op de "+" rechts onder in het tabblad apparaten en daar kies ik voor Honeywell Total Connect Comfort Intl. Ik moet daarop inloggen met de e-mail en het paswoord dat ik aangemaakt had op de honeywell website toen ik mijn evohome systeem daarop had geregistreerd. Normaal gezien heb je dit sowieso gedaan want anders denk ik dat het evohome systeem niet werkt vanop afstand. Indien niet, dan wil ik je wel helpen uitzoeken hoe dit uit te vogelen ;).

In de apparaten krijg je dan een lijstje met al je zones die je in je evohome hebt ingesteld, die je telkens aan een kamer kan toevoegen. De kamers voeg je ook toe in "apparaatbediening in huis" maar dan in het tabbladje "kamers". Kies direct voor een naam die je gemakkelijk kunt onthouden want je gaat dit vaak gebruiken! Elke zone van je evohome kan je daarop aan een kamer toekennen en klaar is kees. Nu kan ik aan mijn google home mini zeggen "dis google, quelle est la température dans la chambre des parents" waarop hij me de temperatuur geeft in deze kamer. Top!

4. Verlichting Laatste update: 13/10/2018
Smart switch
Zoals je las in mijn situatieschets, is mijn startsituatie heel complex met heel veel verschillende soorten hallogeen- en led-spots, maar ook een aantal meer "standaard" lampen in de kamers. Voor de living, badkamer en hallen, zal ik waarschijnlijk moeten investeren in smart switches. Hiervoor heb ik een eerste investering gedaan in "kleverness" smart switches op kickstarter. Eén stuk wordt verwacht in augustus om mee te leren spelen :). Dit zou de bridge en één smart switch moeten bevatten. Budget: 107 €. Dat lijkt veel voor één smart switch, maar dit bevat ook de bridge, dat is het stukje hardware dat de smart switches doet communiceren met mijn smartphone en ook met de google homem ini. Die moet ik maar één keer aanschaffen. Die 107 € bevat ook 25 $ aan verzendingskosten :(.
Kleverness
Kleverness
http://www.kleverness.com/

Smart bulbs: Philips Hue
Wat mijn slaapkamers en toilet betreft, heb ik besloten om in het Philips Hue systeem te starten en uiteindelijk dus niet in het Ikea Trafdi systeem. De redenen zijn:
* ik kan Ikea Trafdi lampen ook gebruiken met de Hue bridge als ik dat wil. Omgekeerd kan ook maar de app van Ikea lijkt nog meer "basic" te zijn
* er zijn momenteel ook led strips voor Philips en niet voor ikea. Ik wil die op termijn ook integreren
* ik heb een heel goede deal gevonden, dankzij de tweakers price watch: 50 € voor een hue bridge met 2 philips white lampen (bij Selexion dan nog, hoe bizar het ook lijkt). Dit zijn de meest basis lampen (gewoon wit die kunnen gedimd worden), maar aangezien de standaard prijs van de hub alleen al 60 euro is, lijkt dit best wel een goede deal. Die laat me ook toe om voor een prijsje te kunnen starten met testen ;)
* er zijn ook relatief goedkope smart plugs die niet al te veel plaats innemen die kunnen bediend worden met de hue bridge, zo integreer ik meerdere elementen met één enkele bridge in mijn huis (Osram smart plug, ik kom daar nog op terug)
* er is niet echt een ikea bij mij in de buurt (20 minuten rijden), dus even snel een lamp vervangen / bijkopen is moeilijk

Budget: 49,95 € voor de bridge en 2 Philips hue white E27-lampen.
Hue lampen en bridge
Hue lampen en bridge
Gezien het onverwachte enthousiasme van mijn vrouw heb ik de dag nadien trouwens nog een extra Philips hue white E27-lamp besteld voor haar lampje naast het bed, ik heb gekozen voor een E27 White lamp met een dimmer-afstandbediening erbij aangezien ik eens wil kijken of ik mijn schakelaar door die dimmer kan vervangen. Meer daarover later ;). Budget: 25 € voor de lamp + dimmer.
Hue lamp en dimmer
Hue lamp en dimmer
Ter info: er bestaan momenteel 3 types Philips Hue lampen: Philips Hue White, White ambiance en color. De White is een lamp die enkel warm wit licht geeft (2700k) en dimbaar is, de white ambiance geeft verschillende soorten wit (warmer of kouder) en is ook dimbaar. De color biedt alle soorten wit aan, maar ook een paar miljoen kleuren. De prijzen van de color zijn uiteraard duurder dan die met witte varianten.

Qua aansluiting bestaan de lampen in E14, E27, GU10 (spotjes) - varianten, er bestaan ook LED-strips die je kunt aansluiten op een gewoon stopcontact. Meer info op het tweakers topic: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1666065

De Philips Hue lampen zijn nu in testfase. De installatie was heel eenvoudig: installeer de lampen en leg ze aan, sluit de bridge aan aan de router en in het stopcontact en installeer de Philips Hue app op je smartphone. Dan de stappen volgen. Ik heb wel een paar keer moeten proberen alvorens de app de bridge correct vond en kon updaten.

Voor mijn test viel ik al direct op een vervelend probleem. De Hue bridge gebruikt zigbee frequenties die op dezelfde band lopen als wifi en DECT (!). Ik woon in een appartementsgebouw met heel wat wifi netwerken en heb thuis ook een DECT-signaal, dus veel storing. Hue lost dat op door elke smart lamp ook als repeater te gebruiken... Maar aangezien ik dus maar 2 lampen heb, die ik beide in de verste kamer wil testen, werkt dat principe niet. Resultaat: "lights unreachable" :(.

Ik heb uiteindelijk een tweede switch in mijn kamer gezet om de Hue bridge daar te zetten, wat uiteraard voor een ideaal signaal zorgt. Dat is wel weer een extra bakje maar dat bakje kan later weer weg, als ik mijn test setup overbreng naar het ganse huis ;).

Daarna nog even de google home app koppelen met de Philips Hue natuurlijk. Hiervoor ga je in de google home app naar het menu in de linker bovenhoek, dan more settings, dan home control. Daar in "devices" druk je op het "+"-knopje rechts onderaan. In add devices zoek je naar de Philips Hue dienst. Om deze toe te voegen zal je moeten inloggen, ik heb ingelogd met mijn google account wat het eenvoudigst is. De procedure vraagt je om één keer op dek nop op de Philips Hue bridge te klikken om zo deb ridge met je account te linken. Van daar gaat alles automatisch en worden de apparaten die in je Philips Hue app staan toegevoegd aan de google home app. Je moet ze wel even in de juiste kamer toevoegen.

Ik heb wel gemerkt dat telkens ik nieuwe lampen of accessoires toevoeg aan de Philips Hue app, ik de Philips Hue service moet unlinken in de google home app en opnieuw toevoegen. Een beetje vervelend.

Philips Hue: schakelaar vervangen door een dimmer
Een vervelend probleem met Philips Hue, vind ik, is dat de Hue lamp niet werkt wanneer je de schakelaar aflegt. Dat is ook logisch natuurlijk, gezien het systeem. Als je dan de schakelaar wel terug aan legt, dan schijnt de lamp op volle sterkte.

De oplossing is eenvoudig: de schakelaar weghalen en bedienen met een dimmer. Dat heb ik als volgt opgelost, dankzij een tutorial op tweakers. Ik heb de schakelaar vervangen door een Philips Hue dimmer:
dimmer.jpg
Dit doe je, kort samengevat, door je schakelaar helemaal weg te halen, de 3 stroomdraadjes (bij mij 2 zijn het ofwel bruine en een zwarte ofwel twee gele en een blauwe) in een lasdop of lasklem te stoppen zodat ze continue met elkaar in contact staan en dus continue stroom leveren, en de dimmer voor het gat te hangen / kleven. De dimmer is echter niet groot genoeg om het gat helemaal te bedekken dus stoppen we nog een afdekplaatje tussen het gat en de dimmer. De Attema montageplaat die je hieronder ziet heeft als voordeel dat je die mooi kan vijzen op de bestaande ronde elektriciteitsdoos die in je muur zit.

Budget: lasdop --> twee keer niks, afdekplaatje: 1,69 € per stuk in gamma Nederland (niet gevonden in België maar kan wel versturd worden door sommige webwinkels waarbij de verzendkosten wel oplopen), dimmer: 25 €.

Lasdop:
lasdop-300x291.jpg
lasdop-300x291.jpg (15.76 KiB) 12059 keer bekeken
Afdekplaatje: Attema montageplaat combinatie felsmoer M4 wit
afdekplaatje.png
afdekplaatje.png (18.85 KiB) 12059 keer bekeken
https://www.gamma.nl/assortiment/attema ... /p/B276231

Dimmer:
dimmer.jpg
Resultaat:
resultaat dimmer.jpg
Meer info op: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 9#45306569

Philips Hue: schakelaar vervangen door een bewegingsensor
In een gang en in het toilet, kan je de schakelaar vervangen door een bewegingsensor. Om te vermijden dat iemand toch de schakelaar gebruikt en zo het systeem "aflegt", vervang je het best de schakelaar door een eenvoudig "afdekplaatje", bijvoorbeeld van Niko, dat er uit ziet als een schakelaar maar niks doet als je er tegen drukt.

Schakelaar zonder functionaliteit - budget: 14 € in de Brico
schakelaar zonder functionaliteit.jpg
Hue bewegingsensor - budget: 40 €
bewegingssensor.png
4bis. Alles dat aan/uit gaat door stroom aan en af te zetten Laatste update: 08/09/2018

Dit is hoofdstuk 4bis omdat ik de slimme stopcontacten heb geïntegreerd in de Philips Hue. Er bestaan ook slimme stopcontacten die niet moeten geïntegreerd worden met een bridge en rechtstreeks op wifi werken, maar die hebben enkele nadelen:
* ze zijn duur(der): de TP-Link HS100 Smart Plug (BE) bijvoorbeeld kost toch wel een 40 euro
TP link HS 100
TP link HS 100
* hun bereik is beperkt tot je wi-fi bereik. Terwijl alle lampen die met de Philips Hue bridge zijn verbonden zelf ook "repeater" zijn van het signaal waarmee je het bereik dus best ver kan uitbreiden

Ikzelf heb gekozen voor de Osram Smart +, gekocht op amazon.fr voor 20 euro. Update: op 08/09/2018 voor 15 € per stuk 3 extra gekocht op amazon. Prijs kan dus nogal verschillen. Budget: 15 à 20 € voor één stuk Deze zijn goedkoop en niet te groot. Toch nemen ze in een standaard stekkerdoor te veel plaats in waardoor je de stekker naast die met de Osram smart + plug niet kan gebruiken. Om die reden heb ik een flexibele stekkerdoos gekocht, bij lidlshop dan nog :). Budget voor 2 stuks: 2 * 14,99 €. Deze lossen inderdaad dit probleem op want de osram smart + plug overlap helemaal niet in deze stekkerdoos. Pas op: deze heeft twee nadelen, ten eerste is ze echt wel een stuk groter dan een standaard stekkerdoos en ten tweede is er geen systeem om ze aan de muur op te hangen.
Osram smart plus
Osram smart plus
Lidl flexibele stekkerdoos
Lidl flexibele stekkerdoos
Om deze plug te koppelen met de Hue bridge heb ik in de Osram smart + plug in een stopcontact gestopt, het knopje aan gezet, dan in de Hue app gezocht naar een nieuwe lamp, terwijl de app zoekt heb ik 10 seconden op de aan-uit knop van de Osram smart + plug geduwd en dan vond de Hue app de plug. Belangrijk is ook om dit dichtbij de bridge, of bij een lamp van de Philips Hue te doen om maximaal bereik te verzekeren. Eens de Hue app de plug heeft gevonden, zal hij die eigenlijk behandelen als een lamp. Ik gebruik de Osram Smart + momenteel echter om de ventilator aan en af te zetten. Om te vermijden dat deze mee aan gaat als je alle lampen van een kamer aan doet, heb ik de plug in de Hue app en in google home in een aparte kamer ondergebracht, die ik "virtuele kamer" heb genoemd.

Wat later heb ik er 3 extra gekocht om in de living de stalamp en enkele sfeerlampjes mee aan / af te zetten. Het feit dat deze mee in de Hue app kunnen worden gebruikt is hierbij heel leuk.

5. IFTTT: if this, then that of hoe ik vanalles op mijn GSM kan aansturen met google home (laatste update: 24 juli 2018)
IFTTT (IF This Then That) maakt namelijk verbinding tussen twee apps en... is compatibel met google home en heel wat andere apps! Yay!

Om deze verbinding te maken, moet je de IFTTT app installeren (je kan het eenvoudig opzoeken in de play store), op IFTTT inloggen via mijn google account (dezelfde inloggegevens als mijn gmail-adres) en in IFTTT de service "google assistant" en een andere service verbinden"met IFTTT.

Ik kom hier later nog op terug, dit hoofdstuk is allesbehalve af.

6. Mijn agenda aansturen (last update: 28/07/2018)
Dit kan iets eenvoudig lijken maar in mijn situatie was dat het niet. Korte schets: ik gebruik eigenlijk voornamelijk / enkel mijn agenda van mijn werk. Dit heeft als voordeel dat mijn secretaresse ook al mijn afspraken / beschikbaarheden op één plaats ziet. Nu maakt de google home app standaard enkel gebruik van de agenda gelinkt aan mijn google account... die ik nooit gebruik! En is het niet mogelijk om die account naar een outlook account te wijzigen, enkel uitbreidbaar met andere (al dan niet gedeelde) google agenda's... Vervelend!

Er zijn wel een aantal halve oplossingen voor. Eén ervan is deze: die ervoor zorgt dat mijn Outlook agenda gedeeld wordt met mijn google agenda. Er zijn echter enkele nadelen:
* dit is "one way traffic". Dus ik kan enkel mijn professionele kalender lezen, en niet er een taak aan toevoegen. Al bij al is dat nog aanvaardbaar, maar
* mijn google agenda ziet privé-afspraken gewoon als "busy" ook al ben ik er eigenaar van. Dit is vervelend aangezien ik private afspraken op privé zet bij mijn outlook agenda

Al bij al is mijn weinig perfecte manier van gebruik van de agenda waarschijnlijk het grootste probleem in dit alles :P. Dus heb ik beslist om mijn google agenda als persoonlijke agenda te gebruiken, de outlook agenda van mijn werk enkel voor het werk, en de persoonlijke agenda te delen met mezelf (op het werk) en met mijn secretaresse (zie https://support.office.com/en-us/articl ... 02c5e77126). Tegelijkertijd deel ik ook mijn zakelijke Outlook-agenda met mijn gmail-account zodat ik deze toch met mijn google home kan raadplegen.

Dat lost mijn probleem grotendeels op.

7. Muziek (last update; 27/04/2019)

Muziek is eigenlijk heel eenvoudig. Normaal ga je ofwel spotify, ofwel ga je voor google music. Met een spotify free account kan je enkel muziek van een bepaalde artiest beluisteren. Bijvoorbeeld "play me a song of Linkin Park". Met een betalende account heb je volledige keuze.

Persoonlijk vind ik de geluidskwaliteit van de oogle home mini net iets te weinig voor bijvoorbeeld de living, maar in onze slaapkamer voldoet hij toch wel. De google home in onze living levert voor mij redelijk goede kwaliteit, hoewel puristen mij hier wel in zullen tegenspreken.

In de home app, ga naar het menu en kies voor muziek. Daar kan je je account linken aan je spotify account, ofwel google play music abonnement selecteren. Je kan beide trouwens zonder engagement voor 1 maand testen. Budget : 9,99 € per maand voor Google music en gelijkaardig voor spoify.

Je kan je google home's trouwens ook in de home app in een groep stoppen zodat je ze samen kunt doen afspelen. Voor mij werkt casten via de spotify app op mijn smartphone toch nog altijd leuker dan opvragen van muziek via voice commands, maar beide zijn mogelijk.

8. Televisie (laatste update: 27 december 2018)

Ik heb twee manieren in huis om mijn televisie aan te sturen via mijn google home en via mijn smartphone.

De eerste is via een google chromecast. Ik heb een google chromecast op ibood op de kop getikt voor 36 €, momenteel staat deze bij coolblue aan 39 €.
Chromecast
Chromecast
De Chromecast is een wonderlijk apparaatje dat elke TV "smart" kan maken. Het principe is redelijk eenvoudig: het "projecteert" / "cast" dingen van je smartphone naar je TV scherm. Maar je smartphone blijft ook gewoon beschikbaar om er andere dingen mee te doen. Er is ook perfecte integratie met de google home, want beide zijn producten van google ;).

Wat heb je nodig?
* een vrije HDMI-poort
* een USB-poort of een stopcontact om je chromecast op aan te sluiten

Cool features:
* TV aan en af zetten via voice (vergt mogelijk wel wat instellingen op je TV)
* youtube afspelen op TV
* netflix afspelen op TV
* enzovoort

Ik vermoed dat je ook je google chrome browser kan casten, en dat je zelfs vanaf je PC kan casten naar je chromecast maar dat moet ik nog eens verder bekijken.

Wat niet:
* je kan er niet je proximus decoder, DVD-speler, enzovoort mee bedienen. Voor die functionaliteit --> zie het hoofdstuk over de Logitech companion + hub universele afstandbediening hieronder

Installatie
Installatie is heel eenvoudig:
* USB-kabel aansluiten op de chromecast en op een stopcontact, ofwel op een USB-poort. Ik gebruik zelf de USB-poort van mijn Proximus decoder (de v5 mini heeft vooraan een USB-poort). Ik gebruikte eerst de USB-poort van mijn TV zelf, maar aangezien die geen power geeft als de TV in standby staat, kon de chromecast de TV niet aanleggen...
* de HDMI-kabel van de chromecast aansluiten op je TV
* TV aanleggen en naar de juiste bron (source) gaan zodat je beeld krijgt van de chromecast
* op je smartphone naar de home app gaan (zie hoger voor meer info over de instalatie van de app)
* in de home app zie je normaal gezien een waarschuwing dat er een chromecast is gevonden en de vraag of je die wil installen
* klik instellen en volg de instructies. De chromecast gaat dan updaten en gelinkt worden aan je google account, alsook aan het wifi-netwerk waar je smartphone op verbonden is. Dus wees zeker dat dit het wifi-netwerk is waar ook je google home op verbonden is
* de home app zal je ook vragen in welke kamer de chromecast actief is

De TV aanleggen en afleggen met je google home en chromecast
Om je TV aan en af te kunnne leggen met je google home en chromecast, moet "CEC" (Consumer Electronics Control) aan staan in de configuratie van je TV. Als je een moderne TV hebt, dan zal dit waarschijnlijk al het geval zijn. Je kan dit weten doordat bijvoorbeeld als je proximus TV via de decoder aanlegt, of alsj e een DVD-speler aanlegt, dan gaat de TV automatisch ook aan. Indien dit het geval is, dan staat CEC al aan bij jou.

Indien niet, zal je er de handleiding van je TV moeten bijnemen. Zoek eerst het modelnummer van de TV, en zoek daarna de handleiding van je TV op het internet of in je lade ;). Hierna hoe ik het gedaan heb voor mijn Philips TV (> 10-tal jaar oud):
* Philips easylink aan zetten in: menu --> setup --> installation --> preferences --> easylink --> "on"
* HDMI-CEC aanzetten in: professional mode menu --> control settings --> HDMI-CEC in --> "on"

Merk op dat er een heel leuke software bestaat om je eigen gedownloade video's (bijv MP4 of MKV) af te spelen op je chromecast! https://getvideostream.com/

De tweede techniek is via de Logitech companion + hub universele afstandbediening. Dit hoofdstuk moet ik nog uitschrijven.
Bijlagen
ZigBee Channels.pdf
Zigbee channels
(126.73 KiB) 39 keer gedownload
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Ligt er een m/v/x naast je in die slaapkamer? Dan zou ik toch twee keer nadenken vooraleer je beslist om net daar te testdraaien...
Ik ben ook al een paar maanden bezig (combinatie van Homey en Hue in mijn geval) in voorbereiding naar onze verhuis op 1 januari.

Ik had groen licht van mijn vrouw om zo gek te doen als ik maar wou en zij zou zelf helpen testen of alles wel logisch werkte... Tot om 2u 's nachts het licht aansprong in de babykamer en ik tot op vandaag nog altijd niet weet wat daarvan de reden was. En neje, niet één nacht maar 3 nachten na elkaar... kan je je inbeelden hoe gelukkig de baby (en de mama) waren? :angel:

Uiteindelijk heb ik toen beslist om alle accounts uit te vegen en los te koppelen (ja... experimenteren, weet je wel, alles aan elkaar koppelen en dan niet meer weten waarom het licht aanspringt) en heeft het me nog een maand geduurd vooraleer ik terug een smart-lamp in de slaapkamer mocht hangen... De babykamer is nog altijd no-go-zone op dat vlak. :roll:
telenut
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jul 2014, 08:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Met uw google home alleen ga je helaas wel niet zo ver raken.
De lijst met ondersteunde producten is wel al vrij lang, maar de mate van ondersteuning in die producten is niet altijd even groot.

Je zal al snel verschillende hubs moeten gaan bijkopen en installeren ook dus.

De grootste vraag is dan vooral: hoeveel tijd heb je nog over met een vrouw en kinderen (en mogelijks nog wat hobbies). Ik alvast niet zo veel, waardoor de domotica regelmatig lange tijd stil ligt :-)
Aan de andere kant test ik graag van alles uit, dus ik heb heel wat verschillende domotica toestanden door elkaar staan... Ze allemaal met elkaar vlot laten samenwerken is nu nog mijn volgende uitdaging (domoticz, home assistant...?) Ik heb al een homewizard staan die nu de meeste zaken doet die niet via wifi werken.

Moest ik vrienden iets moeten aanraden zou het voorlopig nog de homey zijn denk ik. Maar ik zal uw project hier opvolgen :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Na heel wat gegoogle lees ik vooral blijde aankondigingen dat de honeywell evohome kan verbonden worden met google home / google assistant maar hoe dat dan concreet werkt??? Het kan ook aan mijn versie van evohome liggen natuurlijk, die is ondertussen toch al 2 jaar oud. Ik heb hier toch een avond op moeten zoeken.

Uiteindelijk terecht gekomen bij een app die IFTTT heet en lijkt te doen wat ik verwacht. IFTTT (IF This Then That) maakt namelijk verbinding tussen twee apps en... is compatibel met google home (en ondersteund door honeywell)! Yay!
Huh... waarom heb je IFTTT nodig voor EvoHome te bedienen via Google ?

In mijn Home Control heb ik gewoon vier devices aangemaakt (Living room, kitchen, bathroom, office) voor ieder van mijn zones... en nu kan ik gewoon zeggen, "ok google, set living room to 15 degrees".

IFTTT heb je enkel nodig voor zoals de naam zegt... IF-THEN constructies... IF je telefoon 10km van je huis THEN zet verwarming af (waar je dan al meteen tegen de beperkingen aanloopt dat je vrouw misschien ook nog graag verwarming heeft als jij van huis bent :lol: ).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Home control? Bedoel je Google home? Die vindt het apparaat evohome niet.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

r2504 schreef:IF je telefoon 10km van je huis THEN zet verwarming af (waar je dan al meteen tegen de beperkingen aanloopt dat je vrouw misschien ook nog graag verwarming heeft als jij van huis bent :lol: ).
If telefooon is 5km of meer van huis THEN zet verwarming aan AND geef vriendin een extra deken :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Goztow schreef:Home control? Bedoel je Google home? Die vindt het apparaat evohome niet.
Ik heb enkel een Android telefoon en daar staat Google Home Control op... ik mag hopen dat je Google Home Mini & Assistant toch hetzelfde kunnen ?

Volgens deze link alvast wel... https://assistant.google.com/services/a ... e636?hl=en
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

De mini is nog niet toegekomen. Ik lees op het net dat de home control optie ergens sterk verstopt zit en pas in de menu komt wanneer de mini is geïnstalleerd. Dus nog even wachten...

edit: De google home mini is toegekomen. Ik heb er al mee gespeeld :). Update nu in het blauw in de tekst.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ben in mijn zoektocht naar smart switches terecht gekomen bij deze kickstarter. Ze hebben een beetje vertraging in oplevering, maar is voorzien voor augustus. Zou iemand met wat elektrische achtergrondkennis me kunnen zeggen of dit wat lijkt, qua installatie en zo en qua compatibiliteit met onze Belgische gewoontes?



Ik ken er zelf niks van, maar de installatie-instructies lijken me wel redelijk duidelijk.



Update: ik heb na al hun informatie te hebben gelezen, besloten om ervoor te gaan en heb voor 124 $ een switch + hub "geback'ed". We zullen zien wat het geeft ;).
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

De link naar het kickstarter project doet het niet...
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb me de laatste dagen wat verdiept in wat "studeerwerk". De "learning curve" blijft toch redelijk moeilijk en ik heb geen zin om gewoon dingen te kopen en te zien of ik het werkende krijg. Waar ik wat over bijgelezen heb:
- agenda: zie punt 5 in de tutorial, ik ben er dus nog niet helemaal
- verlichting besturen: ofwel met smart switches, ofwel met smart lampen. Zoals je las in mijn situatieschets, is mijn startsituatie heel complex met heel veel verschillende soorten hallogeen- en led-spots, maar ook een aantal meer "standaard" lampen in de kamers. Voor de living, badkamer en hallen, zal ik waarschijnlijk moeten investeren in smart switches. Hiervoor heb ik de hoger vermelde "cleverness" investering gedaan op kickstarter. Eén stuk wordt verwacht in augustus om mee te leren spelen :).
Binnenkort ga ik ook eens langs bij ikea voor een e27-lamp... die op termijn 4 lampen bij mij zou kunnen vervangen en een stuk goedkoper zou zijn dan smart switches te kopen voor alle kamers... hoewel die smart switches er eerlijk gezegd wel een stuk cooler uit zien. Aaaaaaaaaaaaa decisions, decisions :).
- de TV aansturen. Dit is een "tricky one" aangezien ik voor de WAF liefst niet van afstandsbediening wil veranderen. Anders is de logitech harmony companion een "no brainer". Zie ook https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=53285 Paul Hibbert op youtube heeft me hier al wat inspiratie geleverd: https://www.youtube.com/user/wolfsweb
- slimme stekkers om eender welk dom apparaat een stukje slim te maken, en meer bepaald de mogelijkheden om hier goedkoper af te zijn dan de voor de hand liggen nogal dure alternatieven zoals de TP link HS100. Paul Hibbert op youtube heeft me hier al wat inspiratie geleverd: https://www.youtube.com/user/wolfsweb

Begin augustus hak ik de knoop door voor het aansturen van TV en de slimme stekkers, en ga ik eens langs bij Ikea. To be continued...

PS : ik heb deze topic ook wat opgeruimd (triple posts en zo). Mod privileges :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vind het best grappig "mijn huis smart maken". Tijdje geleden een oproep op het werk voor een interventie. Klant raakte niet meer binnen in huis. Bleek dat hij allemaal elektrische sloten had laten installeren en toen hij thuiskwam bleek een of meerdere zekeringen gesprongen waardoor zijn sloten niet meer open gingen. Daar sta je dan met "smart home". :banana:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Voor mij is het gewoon een hobby project. Sloten zou ik bijvoorbeeld nooit hierin opnemen aangezien ik het eigenlijk niet 100 % "vertrouw". Camera's ook niet. Eén van de belangrijke elementen is dat het ook nog kan blijven werken als bijvoorbeeld een centrale server plat ligt.

Slim / smart is gewoon het woord dat hiervoor gebruikt wordt online :). Noem het automatiseren als je wil.

Aangevuld met deel 3. Verlichting en de hoofdstukjes wat heringedeeld.

Voor geïnteresseerden: momenteel een Philips Hue White start kit met een Hue Hub 2.0 en 2 Philips white lampen voor 49,95 € thuis geleverd bij Selexion: https://www.selexion.be/nl/philips-hue- ... 7061211055

Ik verwacht de mijne woensdag!

De Philips Hue lampen zijn nu in testfase. De installatie was heel eenvoudig: installeer de lampen en leg ze aan, sluit de bridge aan aan de router en in het stopcontact en installeer de Philips Hue app op je smartphone. Dan de stappen volgen. Ik heb wel een paar keer moeten proberen alvorens de app de bridge correct vond en kon updaten.

Voor mijn test viel ik al direct op een vervelend probleem. De Hue bridge gebruikt zigbee frequenties die op dezelfde band lopen als wifi en DECT (!). Ik woon in een appartementsgebouw met heel wat wifi netwerken en heb thuis ook een DECT-signaal, dus veel storing. Hue lost dat op door elke smart lamp ook als repeater te gebruiken... Maar aangezien ik dus maar 2 lampen heb, die ik beide in de verste kamer wil testen, werkt dat principe niet. Resultaat: "lights unreachable" :(.

Ik heb het nu voorlopig opgelost door de bridge centraler te zetten (bij een switch) en door een nachtlampje in de badkamer te zetten om zo het signaal te repeaten. Geen ideale setup! :):)

Ideaal zou zijn om de lampen in mijn kinderen hun kamer te vervangen, maar aangezien die momenteel nog gewoonweg de aan / uit-knop gebruiken, ga ik daar geen goede oplossing hebben want de lamp moet natuurlijk stroom houden.

Morgen twee andere oplossingen proberen:
- ofwel een tweede switch in mijn kamer zetten om de bridge daar te zetten, wat uiteraard voor een ideaal signaal zou zorgen. Maar dat is weer een extra bakje :(
- ofwel de bridge hoger zetten, bijvoorbeeld op een kast, om zo, hopelijk, minder storing van wifi of DECT te krijgen. Maar ik vrees dat dat onvoldoende zal helpen.

Edit: ik heb deze stap geïntegreerd in de tutorial
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ga traagjes vooruit. Het probleem is dat er nogal veel moet afgewogen worden ten opzichte van kost en tijd ;).

Ik heb in het toilet een Hue lamp gehangen met motion sensor. Werkt goed. Voorlopig hangt aan de schakelaar een papiertje met de vraag om die niet te gebruiken want die moet blijven aan liggen.

In de kamer ga ik de schakelaar vervangen door de Philips Hue dimmer. Om dat te doen passen heb ik een montageplaat besteld: https://www.sanitairwinkel.be/p/31488/a ... ntageplaat& . In de gamma in Nederland voor 2 euro, hier 8 euro gekost door verzendkosten... bah. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Op 2e hands een quasi nieuwe Google home gekocht voor 90 € (ipv 149 €) voor in de living. De uitbreiding naar de living kan dus starten, en dat is dan vooral eerst met verlichting en ... muziek! Ik heb de tutorial punten 4bis en 7 hiervoor wat aangevuld.

De osram smart + plugin staat momenteel trouwens op amazon.de voor 15 € ipv 20 €, voor wie het kan interesseren ;).

7 meter aan lightstrips zijn ondertussen ook besteld. Een ganse investering... to keep the wife happy ;)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Twee hoofdstukjes toegevoegd:
Philips Hue: schakelaar vervangen door een dimmer
Philips Hue: schakelaar vervangen door een bewegingsensor

Meer info over de lightstrips en hun installatie volgt nog.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tof te zien dat je project meer en meer vorm krijgt :)
@post hier wat meer boven
Wie plaatst dan ook eenslot zonder optie met sleutel?
Ik ge binnenkort ook verder met automatiseren, nog een paar led rails bestellen en de rgbw strips kunnen omhoog :).
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Jaja, stilletjes aan! Ik heb gisteren ook een chromecast 2 besteld op ibood om mee te spelen.

Staan nog op het lijstje:
* Kleverness --> the usual kickstarter delay maar ik verwacht hem toch wel tegen eind dit jaar te krijgen. Als het meevalt, dan wordt het nog een dure investering om voor de verschillende switches die ik niet kan vervangen door philips hue kleverness switches te bestellen.
* Hue: de kindjes hun lampen en schakelaars moeten nog vervangen worden
* Hue en muziek: ik gebruik mijn google homes nu als het muzieksysteem van ons huisje. Maar ik ben eigenlijk teleurgesteld dat er geen "native" sync is met mijn Hue lights wanneer ik muziek afspeel op de google home. Wanneer ik muziek afspeel op mijn PC, dan kan ik perfect de hue lights ermee syncen maar niet wanneer ik muziek afspeel vanaf de google home. Heeft iemand ideeën om dit in orde te krijgen?
* Rolgordijnen. Er bestaan een aantal systemen maar van de meeste lees ik heel wat negatieve feedback, voornamelijk wanneer de rolgordijnen wat zwaarder zijn zoals bij mij thuis. Soma is een voorbeeldje, ze zijn nog bezig met google home support: https://www.somasmarthome.com/collectio ... -pre-order . 189 $ is wel redelijk zwaar in de buidel tasten zonder zekerheid dat hij mijn rolgordijnen omhoog krijgt... "made in Estonia" geeft mij niet noodzakelijk super veel vertrouwen. Heeft iemand er ervaring mee?
* Mijn zonneschermen
* enzovoort
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Interessant topic om te volgen!

Hier vorige week ook eentje besteld, best wel leuk "speelgoed".
De dochter is helemaal weg van het antwoord op de vraag "what sound does a unicorn make?" ;-)

We hebben hier thuis domotica van Qbus, dus geen native ondersteuning. Maar via IFTTT lukt het perfect om de server die hier thuis staat aan te spreken en van daaruit te interfacen met de domotica. In een latere fase zou ik (indien mogelijk) die IFTTT-laag er van tussen willen.
Het volgende dat ik graag zou willen is de Samsung Smart TV bedienen met Google Home. Ik heb een app die dit kan, het moet dus ook mogelijk zijn op dezelfde manier als ik nu doe voor de domotica. Alleen lijkt het wel heel lastig om de commando's online te vinden voor mijn TV. Mocht er dus iemand kunne helpen, graag!

Nu alleen nog hopen op wat meer vrije tijd en we kunnen onze fantasie ten volle laten gaan...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

We hebben ook Qbus en naar het schijnt zouden ze zelf met alexa gaan samenwerken.

Maar hoe koppel jij Qbus aan ifttt precies? Wat staat er op de server die ertussen staat?

Bij mij heb je Qbus en dan alle andere dingen zoals Nuki elektrische sloten, Philips hue, Netatmo weerstation die allemaal via ifttt werken. Het zou natuurlijk fijn zijn om alles samen te krijgen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

We hebben ook Qbus en naar het schijnt zouden ze zelf met alexa gaan samenwerken.

Maar hoe koppel jij Qbus aan ifttt precies? Wat staat er op de server die ertussen staat?

Bij mij heb je Qbus en dan alle andere dingen zoals Nuki elektrische sloten, Philips hue, Netatmo weerstation die allemaal via ifttt werken. Het zou natuurlijk fijn zijn om alles samen te krijgen.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Die "server" thuis draait IIS en is van buitenaf beschikbaar (kwestie van wat instellingen op de router, en een dyndns-tool).
ifttt roept dan gewoon een url aan via de Webhooks service. In die url geef ik de codes mee die ik achterliggend vertaal naar een actie die ik intern wil uitvoeren.
De Qbus-controller kan je aanspreken via hun webserver (extern/intern afhankelijk van de versie van de controller) of via seriële communicatie.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Aha dus je gebruikt Qbus cloud via directe urls die de commando’s bevatten, juist? Beetje te ingewikkeld met webhooks voor mij vrees ik.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Hier thuis ook al wel een groot deel geautomatiseerd, maar ik heb dan voor het Apple Homekit eco-systeem gekozen.

Even een overzicht:

- AppleTV 4 als homekit hub in de living, aangesloten op het netwerk, en door de Apple Airport Extreme en Apple Airport Express overal in het huis verbazingwekkend crimineel goede ontvangst.
- Zo goed als alle gloeilampen in huis zijn vervangen door LIFX lampen, allemaal E27 fitting, zowel de miljoen-kleuren A60 (11 stuks) als een paar A60+ (3, met infrarood voor de security camera's) en in de gang en berging de simpelere mini day/dusk lampen (5). In de keuken heb ik dan een LIFX LED strip boven de kasten geïnstalleerd en de voeding en kabels weggewerkt "in" de kasten, zeer cool!
- De normale lichtknoppen gebruiken we niet meer, in de plaats daarvan hebben we zo'n tiental Flic buttons, die via de Flic hub en Bluetooth Low Energy communiceren, ofwel scenes oproepen in Homekit, ofwel rechtstreeks in de LIFX app.
- In de gang hangen op strategische plaatsen Eve Home Motion sensoren die dan een homekit activeren voor alle lampen in de gang.
- De voordeur en achterdeur zijn uitgerust met een Eve Home Room/Door sensor zodat ik daar 's morgens ook kan automatiseren dat alle lichten uitgaan als ik 's morgens naar het werk vertrek.
- De schermen aan de bureau's in de slaapkamer hangen aan een Eve Home Energy Switch & Power meter, die ik dan ook kan aan- en afzetten door homekit scenes, handig voor de vrouw die niet graag ledjes ziet 's nachts.
- Als extra hubs voor sommige automatisaties heb ik nog m'n Synology DS1517+ of m'n NUC met Windows 10 moest het nodig zijn.

Ik vind dat er al goed veel mogelijk is met deze setup:

- Zo hebben we aan de zetel aan de TV een extra Flic button waar we een LIFX scene "screen time" kunnen activeren zodat we het licht al aangenaam kunnen instellen als we al in de zetel zitten, ipv weer rond te lopen en lamp A uit te zetten, lamp B aan, lamp C dimmen.
- Zo hebben we aan ons bed ook een extra Flic knop waarmee we alle lampen in het huis uitzetten, alsook de Eve Home Energy Switchen zodat we geen last hebben van LEDjes. In diezelfde actie roep ik een IFTTT applet op die de lichten in de slaapkamer laat uitdoven ipv "hard uit". In nog steeds diezelfde actie roep ik dan een Bash script op dat m'n Windows game-PC uitzet en de MacBooks in slaapstand zetten in het netwerk.
- De Eve Motion sensoren in de gang laten bij bewegingsdetectie alle lichten in de gang op 3% branden voor een periode van 5 minuten. IS er in die 5 minuten terug beweging, dan begint de 5 minuten timer terug van 0 te tellen.
- Alle Flic buttons hebben 3 acties (1 keer duwen, 2 keer duwen en lang duwen) die zo goed en zo kwaad overal hetzelfde zijn. 1 maal drukken zet de lamp aan of uit, 2 maal drukken zet de lamp op 100% en lang duwen zet de lamp op 20%, dit is uitermate aangenaam 's avonds en 's nachts dat je niet verblindt wordt door fel licht.

De Siri en Shortcut integratie is leuk om te slepen, maar de Flic buttons zijn veel sneller en veel leuker om alles aan te sturen. Ik ga wel met Siri blijven spelen, zo heb ik al een shortcut die dezelfde acties als de flic button in de slaapkamer doet, en als laatste dan m'n Sleep Cycle app activeert en een alarm zet.

Volgend project gaat dan een homekit compatible aansturing voor onze chauffage zijn. Momenteel is dit een zeer klassieke opstelling met een thermostaat in de living en dan wat geklooi met kranen open of toe zetten in de slaapkamers boven. Dat kan veel beter :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Aha dus je gebruikt Qbus cloud via directe urls die de commando’s bevatten
Ongeveer, ik heb een controller van de eerste generatie, dus geen cloud voor mij :-(
Maar met wat creativiteit en eigen software lukt het ook :-D
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Heb je per sé een Google Home mini nodig? Kan je niet gewoon enkel de app gebruiken op je android om bijvoorbeeld een Openhab systeem te besturen of Home Assistant? Ik vind bijvoorbeeld de optie "home control" nergens terug in mijn app?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat kan maar dan moet je je taal settings op een taal zetten die Google home assistant ondersteunt.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1973
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 101 keer

Iemand die Join gebruikt?
Ziet er heel handig uit maar het doet nog niet wat ik wel.
Bedoeling is om een smart plug te bedienen met een Harmony Hub remote.
De Google Home mini zet mijn multimedia aan of uit, maar wil dat graag incorporeren in een Harmony Hub activity.
Volgens deze Youtube tutorial moet dat lukken, maar tot hier toe no cigar. :roll:
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb nu het 8e hoofdstuk toegevoegd, betreffende de automatisering van TV's. De eerste manier is via een google chromecast. Zie opening post, punt 8.

Er volgt nog een hoofdstuk over de logitech harmony hub companion, die ik gekregen heb voor kerstmis maar nog niet uitgepakt heb ;).
seagull schreef:Iemand die Join gebruikt?
Ziet er heel handig uit maar het doet nog niet wat ik wel.
Seagull: ik vind Hibbert's video's altijd heel tof, maar zijn manieren van werken zijn altijd heel ingewikkeld voor mij. App x sturt app y aan die op zijn beurt app z aanstuurt. Allemaal heel leuk tot één van de apps een update krijgt, of om één of andere reden niet meer werkt en dan mag je gaan zoeken waar het mis loopt. Wel een leuke manier om goedkoop leuke functionaliteit te krijgen.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

Uitgebreide tutorial, Goztow (y).
Terwijl ik hem aan het lezen ben, Google kan ik intss in het NL aansturen op mijn Nokia 7Plus
Goztow schreef: Google assistant luistert vandaag nog niet naar het Nederlands, wel naar Engels en Frans.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dank je, Afax! Aangepast!

Als je het leuk vindt, San is een 'bedankje zeker welkom.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Een tijdje terug een SONOFF smart switch met WIFI besteld bij AliExpress.
Vandaag wat tijd gehad om enkele testjes te doen. Het instellen gaat best vlot via de smartphone-app. Bediening via de app gaat daarna uiteraard heel eenvoudig. Via de app kan je eveneens timers en schedules instellen, het apparaatje delen en scenes (sferen) creëren.

Heel mooi is dat de integratie met Google Home en IFTTT eveneens een fluitje van een cent is.
Ik ben best onder de indruk voor een apparaatje dat nog geen 5 euro heeft gekost!

Ik zet de link er eventjes bij van de shop waar ik het heb besteld:
https://www.aliexpress.com/item/SONOFF- ... 4c4dEgwbQh
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ja sonoff heeft leuke goedkope oplossingen. Je moet wel deze zelf tussen de kabel installeren dacht ik? Klein nadeel is dat het rechtstreeks op de wifi aansluit. Terwijl de oplossingen die ik heb gebruikt een eigen netwerk e maken dat je ook eenvoudig kan uitbreiden door simpelweg een extra apparaat toe te voegen. Elke lamp is zowel receiver als broadcaster.

Voor elk wat wils.
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1158
Lid geworden op: 03 maa 2004, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Je moet dat idd tussen de kabel installeren (niet iets dat je met duurdere toestellen wil doen, maar daar kan je rond werken), en andere oplossingen hebben idd meer voordelen. Maar voor de prijs was ik best verrast. Uitgebreidere review volgt ;-)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Die SonOff modules zijn inderdaad top. Heb er hier op 1 Micropython geflashed en reed contacten op mijn garagedoor geplaatsts. Mijn domoticasysteem weet nu precies wanneer de garage open of toe is. Als ik 's nachts ga slapen, vraagt google ook of ie ze dicht moet doen als ze nog open zijn.

In de auto kan ik 30 seconden voor ik thuus ben middels de voice knop op mn stuur de assistent starten en de garage en oprit al openen. Moet ik niet meer wachten op de oprit :-D

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
jayant_r
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2019, 20:22

Goedendag, ik ben zelf nieuw hier en heb op internet al veel informatie opgezocht en ben ook veel te weten gekomen over smart home. Zo stuitte ik ook op deze forum, leerde weer wat bij en besloot te joinen.

ik heb wel een paar vragen/opmerkingen over je smart woning @Goztow:

- Muziek: je hebt gekozen voor de interne geluid van de google home, maar ik gok over een aantal weken of dagen inmiddels komt JBL in samenwerking met google met een soundbar. Hierin zit ook de assistent ingebouwd zodat de google home assistent niet meer noodzakelijk is. Misschien een optie of een idee voor anderen op dit forum? Het is wellicht 250euro duurder dan de smart home maar er zit wel dik geluid in, icm de assistent. Persoonlijk zou ik dit doen maar denk dat dit voor een ieder verschilt, ik hou namelijk van muziek bass en dat soort stuff.
http://elektrozine.be/jbl-link-bar-is-e ... assistant/

- Verlichting: jou dimmer van kleverness vind ik mooi, binnenkort moet ik met mijn huis beginnen ik wil die ook bestellen maar hoe heb jij dat met de sockets gedaan? Van kleverness zijn vierkant(rechthoek)
https://indiegogo-media-prod-cld-res.cl ... asiu2o.jpg
en zelf in mijn huis zitten er ronde sockets zoals op de volgende foto:
https://st3.depositphotos.com/5019009/1 ... en-van.jpg

- protocol: gebruik jij meer zigbee of z-wave producten en wat zijn jou ervaringen hiermee?

Zelf zit ik te denken aan het volgende:

- Verbinding ---->> Router Linksys wrt3200acm

- Brein ---->> SamsungSmartthings

- Verwarming ---->> Honeywell Lyric Round
---->> Eurotronic thermostaatkraan

- Verlichting ---->> Aeotec ledstrip
---->> Kleverness dimmer

- Rolgordijn ---->> ??

- Muziek ---->> Ik denk dat het al wel duidelijk is dat ik wel voor de JBL zal gaan :-D


Ik ben voor mijn eigen bij de rolgordijn gebleven dan heb ik daarna alles globaal ongeveer in beeld hoe ik dit tot stand ga brengen.
Alle tips en trics zijn natuurlijk welkom. Ook ervaringen mocht iemand in dit forum toevallig een product bezitten.

Kosten heb ik nog niet direct op een rijtje gezet, omdat ik eerst aan het kijken ben voor een systeem dat in ieder geval met elkaar kan werken, vervolgens ga ik op prijzenjacht en wellicht dat ik iemand die geïnteresseerd is kan laten weten hoeveel de kosten hiervan zal zijn.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

devastator schreef:Die SonOff modules zijn inderdaad top. Heb er hier op 1 Micropython geflashed en reed contacten op mijn garagedoor geplaatsts. Mijn domoticasysteem weet nu precies wanneer de garage open of toe is. Als ik 's nachts ga slapen, vraagt google ook of ie ze dicht moet doen als ze nog open zijn.

In de auto kan ik 30 seconden voor ik thuus ben middels de voice knop op mn stuur de assistent starten en de garage en oprit al openen. Moet ik niet meer wachten op de oprit :-D

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
We hebben hier ook een garagepoort die nog al eens vergeten wordt en waarvan we nu niet kunnen zien of ze open of dicht is. Kun je uitleggen hoe jouw systeem werkt en denk je dat alexa dit ook zou kunnen?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

jayant_r schreef:Goedendag, ik ben zelf nieuw hier en heb op internet al veel informatie opgezocht en ben ook veel te weten gekomen over smart home. Zo stuitte ik ook op deze forum, leerde weer wat bij en besloot te joinen.
Dat is absolut de bedoeling van deze tutorial! Ik vind de leercurve nogal hoog, zelfs voor iemand met IT-interesse. En deze tutorial heeft als bedoeling om die lager te maken ;).
jayant_r schreef: ik heb wel een paar vragen/opmerkingen over je smart woning @Goztow:

- Muziek: je hebt gekozen voor de interne geluid van de google home, maar ik gok over een aantal weken of dagen inmiddels komt JBL in samenwerking met google met een soundbar. Hierin zit ook de assistent ingebouwd zodat de google home assistent niet meer noodzakelijk is. Misschien een optie of een idee voor anderen op dit forum? Het is wellicht 250euro duurder dan de smart home maar er zit wel dik geluid in, icm de assistent. Persoonlijk zou ik dit doen maar denk dat dit voor een ieder verschilt, ik hou namelijk van muziek bass en dat soort stuff.
http://elektrozine.be/jbl-link-bar-is-e ... assistant/
Je hebt uiteraard gelijk. Ik ben niet zo'n muziekliefhebber, dus is dat voor mij minder relevant. Je kan trouwens ook gewoon je bestaande muziekinstallatie aan een google home hangen via een "chromecast sound" indien je die al in huis zou hebben ;).

Voordelen van een google home is:
- niet te duur
- redelijke sound
- kan je gemakkelijk overal in huis plaatsen. Wat dit betreft: wij hebben in de living onze GH redelijk centraal geplaatst zodat hij je mooi begrijpt zonder te moeten roepen van overal in huis. Ik kan me inbeelden dat je soundbar eerder in een hoek of tegen een muur zal staan en je zou moeten "roepen" als je aan het andere uiteinde bent? Volgens wat ik las, kan je trouwens meerdere google homes in één kamer zetten om dit probleem te verhelpen en werken ze dan in groep samen ;). Handig!

In jouw plaats heb je dus keuze tussen soundbar met ingebouwde assistent, of een google home met daaraan ofwel een compatibele soundbar, ofwel een bestaande audio installatie compatibel maken met een google chromecast sound.
jayant_r schreef: - Verlichting: jou dimmer van kleverness vind ik mooi, binnenkort moet ik met mijn huis beginnen ik wil die ook bestellen maar hoe heb jij dat met de sockets gedaan? Van kleverness zijn vierkant(rechthoek)
https://indiegogo-media-prod-cld-res.cl ... asiu2o.jpg
en zelf in mijn huis zitten er ronde sockets zoals op de volgende foto:
https://st3.depositphotos.com/5019009/1 ... en-van.jpg
Ik heb hem nog steeds niet, er is vertraging in de oplevering zoals wel vaker met kickstarters. Nog een maand of 3-4 geduld. Maar er zijn dus Amerikaanse en Europese modellen. En de Europese modellen passen in principe in de rond gaten (die ik ook he) omdat wat erin moet klein genoeg is. Maar nog geen "hands on experience". Ik heb er ook maar eentje besteld, om te testen. Rest kan nog volgen.
jayant_r schreef: - protocol: gebruik jij meer zigbee of z-wave producten en wat zijn jou ervaringen hiermee?
Voorlopig niet. Ik heb ook nog geen "smart home hub" zoals bijvoorbeeld die van samsung. Alles wordt voorlopig nog aangestuurd / gecentraliseerd door de google home app. De Philips hub gebruik ik om schakelaars ook mee aan te sturen, cf hoger. Ik zie momenteel nog niet het nut in van zo'n extra brein.
jayant_r schreef: Zelf zit ik te denken aan het volgende:

- Verbinding ---->> Router Linksys wrt3200acm

- Brein ---->> SamsungSmartthings

- Verwarming ---->> Honeywell Lyric Round
---->> Eurotronic thermostaatkraan

- Verlichting ---->> Aeotec ledstrip
---->> Kleverness dimmer

- Rolgordijn ---->> ??


Ik ben voor mijn eigen bij de rolgordijn gebleven dan heb ik daarna alles globaal ongeveer in beeld hoe ik dit tot stand ga brengen.
Alle tips en trics zijn natuurlijk welkom. Ook ervaringen mocht iemand in dit forum toevallig een product bezitten.
Voor rolgordijnen heb ik een vervelende situatie want ik heb voor 2k € aan rolgordijnen bij Heytens laten installeren 1,5 jaar geleden. En ik vind geen leuke oplossing om die te automatiseren, die goed werkt. Als je nog niks hebt, kijk dan eens naar Ikea: zij hebben net rolgordijntjes in het assortiment gezet die compatibel zijn en niet veel kosten!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

liegebeestig schreef:
devastator schreef:Die SonOff modules zijn inderdaad top. Heb er hier op 1 Micropython geflashed en reed contacten op mijn garagedoor geplaatsts. Mijn domoticasysteem weet nu precies wanneer de garage open of toe is. Als ik 's nachts ga slapen, vraagt google ook of ie ze dicht moet doen als ze nog open zijn.

In de auto kan ik 30 seconden voor ik thuus ben middels de voice knop op mn stuur de assistent starten en de garage en oprit al openen. Moet ik niet meer wachten op de oprit :-D

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
We hebben hier ook een garagepoort die nog al eens vergeten wordt en waarvan we nu niet kunnen zien of ze open of dicht is. Kun je uitleggen hoe jouw systeem werkt en denk je dat alexa dit ook zou kunnen?
De Sonoff met MicroPython bleek problemen te hebben met de instabiele wifi in de garage. Heb em vervangen door een RPi Zero W. Draait nu sinds afgelopen weekend, nog geen issues gehad. Communicatie verloopt via MQTT.

Zal er deze maand ergens een stukje over schrijven.

Normaalgezien worden mijn 7 fibaro dimmers tegen dan ook geinstalleerd in de meterkast. Heb nu even met 1 gespeeld om de mogelijkheden te bekijken. HomeSeer zo ingesteld:

* dubbelklik bij < 100% aan of uit: 'dimmen' naar 100%
* dubbelklik bij 100%: dimmen naar 10%
* trippleclick: afhankelijk van circuit en tijdstip een andere actie.
* enkele klik: 's nachts aan op 1%, overdag restore van vorige dimwaarde
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Hoe "zie" je of de poort open of dicht is? ;)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”