[Review]Compacte, opvouwbare, goedkope hometrainer: F Bike

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Een maandje geleden ging ik op zoek naar een compacte, opvouwbare, goedkope hometrainer. Het is uiteindelijk de F Bike geworden, gekocht op Amazon.de. Ik heb de "work" editie gekozen. Voor foto's verwijs ik naar de Amazon link

Deze review omdat ik toch wat moeite heb gehad om een hometrainer te vinden die goedkoop moest zijn, niet te veel plaats inneemt en toch kwalitatief is.

1. Waarom goedkoop?
Tja, zelfkennis is het begin der wijsheid. We weten allemaal dat de goede bedoelingen niet altijd blijven. Ik heb ooit al eens een jaartje op een 30-jaar oude hometrainer van wijlen mijn grootmoeder getraind, vroeg of laat kom je dat een beetje beu. Mijn bedoeling was om niet veel meer dan 100 € eraan uit te geven. Uiteindelijk kostte deze me 132 €. Dit was voor mij een aanvaardbare prijs. Ik had trouwens ook 2e hands gekeken maar eigenlijk niks gevonden dat deftig leek

2. Waarom compact?
We leven in een appartement van zo'n 115 m². Op zich niet klein, maar ook niet enorm. We hebben geen aparte bureau, dus moest hij redelijk compact zijn

3. De F Bike
Noot: je kan kiezen tussen een "work"-versie en een "gewone" versie. De "work" versie heeft een mooi groot werkblad waar je perfect met een laptop op kan werken. De ondergrond is ook heel geschikt voor een muis. Hoewel ik de "work" koos, moet ik zeggen dat ik dit werkblad niet zo vaak gebruik. Ik pedaleer meestal terwijl ik een serie kijk. Maar kan soms wel handig zijn. Dit werkblad maakt hem wel iets minder compact.

De zending was snel en goed verpakt. Pas op: levering van een pakje van > 20 kg op je "doorstep". Mijn vrouw was niet zo amused dat zij dat naar boven moest slepen :P. Dar brengt ons direct bij een klein minpuntje van de hometrainer. Hoewel hij ocmpact is, kan je 19 kg niet echt licht noemen. Er zijn geen wieltjes meegeleverd, dus het ding moet wel met enige spierkracht verplaatst worden. Zonder sexistisch te willen klinken, lijkt me dat net iets moeilijker voor sommige leden van het zwakkere geslacht.

Na de doos te openen, begin je met het in elkaar zetten van de bike. Zelfs voor iemand met twee linkerhanden zoals ik, geen probleem, maar reken dan wel 1 - 1,5 uur. Dat is trouwens een goede start van je "workout" ;). De handleiding is heel duidelijk.

Voor de rest is hij heel makkelijk te gebruiken. Een draaiknop maakt het mogelijk om de weerstand te bepalen, er zijn acht standen waarvan ik momenteel stand 2 (om te starten) en 3 (eens opgewarmd) gebruik. Er is dus nog evolutie mogelijk! Pas op: ik ben zeker een amateur...

Een "kilometriek" 'zoals wij dat gewoonlijk noemen) geeft nuttige info: snelheid, tijd, afgelegde afstand, verbrande calorieën (nou ja...). Het is geen ultra modern iets, maar het doet wel wat het moet doen. Voor de gemiddelde userbaser: sorry, geen link met je smartphone ;). Dat is wel een beetje jammer, maar voor dit geld... Persoonlijk gebruik ik de gegevens om in Excel een evolutie bij te houden van mijn "workout". Dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Wat me meteen opviel is dat dat ding uitermate stil is! Dat is heel aangenaam, bijvoorbeeld tijdens het TV-kijken. Ook voelt de fiets echt wel stevig aan. Dit apparaat gaat niet binnen een paar maanden in stukken liggen, denk ik dan. We'll see ;).

4. Conclusie

Na een maandje gebruik, en zo'n 85 km fietsen op dit ding, ben ik er zeker tevreden van. De prijs / kwaliteit verhouding lijkt me heel OK. Niet voor de geavanceerde fitness-fan maar wel een goed instapmodel.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Jammer van de 100kg limiet (zit ik helaas boven) en de max 93cm (lijkt me een lage zadelhoogte voor wie nogal groot is). Ik zoek iets gelijkaardig, fiets of loopband om s'avonds wat nuttig bezig te zijn tijdens het werken/serie kijken/gamen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Er is een versie tot 130 kg.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De Ultrasport 900M, maar die ontbreekt de belangrijkste eigenschap, goedkoop :P. Ze zeggen in de FAQ wel dat iets meer gewicht geen kwaad kan, maar ik merk bij bureaustoelen dat dit toch veel doet aan de levensduur. Al is het de bedoeling met zo een toestel weer ruim onder de 100 te gaan.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Lijkt momenteel niet voorradig maar er is echt wel een f bike heavy.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

MClaeys schreef:Ik zoek iets gelijkaardig, fiets of loopband om s'avonds wat nuttig bezig te zijn tijdens het werken/serie kijken/gamen.
Kijk eens naar een kettlebell. Dat is simpel en effectief. Neemt geen plaats in, etc.
Ze bestaan in allerhande gewichten: van zeer licht (2kg) tot extra zwaar (48kg).
Alle spiergroepen kunnen aan bod komen: Kettlebell Exercise Guides with Photos and Instructions.
10 minuutjes 's morgens, 10 minuutjes 's avonds ...

Een YouTube video voor beginners:

[youtube]2waVex8EUfc[/youtube]
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Goztow schreef:Lijkt momenteel niet voorradig maar er is echt wel een f bike heavy.
Ah, misschien daarom dat ik hem niet zag staan. Ga ik eens in het oog houden, of ergens iets tweedehands zoeken, is niet dringend in mijn geval :).

@eternum
Is dat niet meer voor spiermassa ipv gewichtsverlies? Daar helpen die cementzakken en pickeur op men verbouwingen anders ook heel goed mee :D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik wou destijds ook een hometrainer aanschaffen maar uiteindelijk vond ik het maar een "lui idee" zo met je gat op en stoeltje wat zitten trappen :lol:

Uiteindelijk is het dus een cross-trainer geworden... op diverse plaatsen gaan kijken toen maar uiteindelijk een Domyos gekocht in Decathlon (kon je ze ter plekke ook proberen). Ik zit namelijk ook boven de 100 kg en het is een stevig en soliede toestel dat niet kraakt of piept.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

MClaeys schreef:@eternum
Is dat niet meer voor spiermassa ipv gewichtsverlies? Daar helpen die cementzakken en pickeur op men verbouwingen anders ook heel goed mee :D
Ha, ja, daar kan dat zeer zeker ook voor dienen. :wink:

Maar als je écht gewicht wil verliezen (en er afhouden): LCHF : Sten Sture Skaldeman.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gewoon FDH... Fret De Helft :lol:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Aan t eten zal het niet liggen :D maar aan beweging des te meer :) zoals wel vaker bij IT-ers zeker (niet bij alle, maar toch)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Sure. Die overtollige kilo's komen allicht door 't "downloaden". :beerchug:

Of toch niet?

[youtube]ceFyF9px20Y[/youtube]
:wink:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat zeg ik niet he ;), maar me alle plezier ontkennen om wat af te vallen, dan ga ik liever voor meer beweging en afzien :) en dat zal al veel doen, zeker weten.
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”