[Review] Dragon NaturallySpeaking 12: speech to text

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

1. Context

Als bijberoep doe ik nogal wat vertalingen van het Frans naar het Nederlands. Dit neemt heel wat tijd in beslag. Aangezien tijd en steeds zeldzamer goed aan het worden is, ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Bovendien krijg ik steeds vaker last van pijn in mijn handen tijdens het gebruik van een muis en een toetsenbord.

Dit leek mij een typisch probleem waar speech to tekst een oplossing kon bieden.

2. Waarom Dragon NaturallySpeaking 12?

Eigenlijk kan ik hier nogal kort in zijn. Na wat ge Google bleek dat Dragon NaturallySpeaking eigenlijk de markt nogal beheerst. Ze hebben ook heel wat ervaring.

Bovendien vond ik op een website die ik niet zal noemen, een volledige versie van Dragon NaturallySpeaking 11 die mij toeliet om het programma eerst te proberen.

3. De eerste resultaten

Eigenlijk was ik niet meer met speech to tekst in aanraking gekomen sinds Lernout & Hauspie nog in zaken waren. Eerlijk gezegd verwachtte ik er ook niet zoveel van.

Ik was dan ook sterk onder de indruk van de resultaten van Dragon NaturallySpeaking 12. De training in versie 11 duurde een dikke 5 minuten, niet langer. Deze training bestond erin om een tekstje voor te lezen. Bij de overgang van versie 11 naar versie 12 moest ik deze taaltraining trouwens niet opnieuw doen: mijn taalprofiel werd gewoon omgezet.

De software maakt weinig fouten. Er bestaat ook een correctiemodule die automatisch naar voren komt wanneer je een woord selecteert. Selecteren kan trouwens volledig automatisch via stemcommando's.

Voor mij is dit een veel leukere manier om lange teksten te typen.

4. Minpunten

Ik ondervind als belangrijk minpunt dat je eigenlijk je zinnen moet uit denken alvorens je ze uitspreekt. Dit kan wat bizar lijken, maar ik heb dit ook terug gevonden in verschillende reviews. Ik denk dat onze generatie al typend zijn zinnen vormt. Wanneer je een tekst gewoon inspreekt, dan gaat dit uiteraard verloren.

Je moet uiteraard ook wel iets duidelijker spreken. Eigenlijk dicteer ik echt als ik Dragon NaturallySpeaking 12 gebruik. Als vertaler is dit natuurlijk geen echt probleem. Je zinsbouw is namelijk grotendeels gelinkt aan de originele tekst.

Ik heb ook niet echt de neiging om de andere functies, naast het dicteren, te gaan gebruiken. Zo kan je eigenlijk je ganse computerbesturen met Dragon 12. Toch lijkt me dit niet echt een tijdswinst te zijn, of toch niet na een toch wel redelijk lange leercurve. Ik denk dat ik mijn muis daarvoor net iets teveel gewend ben.

Ten slotte is het natuurlijk ook maar een raar zicht, zo iemand die tegen zijn computer aan het spreken is. Aangezien ik vaak alleen in mijn bureau zit, is dit voor mij geen probleem. Maar indien je je computer in de living hebt staan, kan ik mij wel inbeelden dat dit moeilijkheden kan bieden.

5. Conclusie

Dit product is in ieder geval de € 77 die ik er voor heb betaald waard. Zeker omdat ik het eigenlijk als bijberoepskost kan inbrengen. Ik denk niet dat ik het zou aangekocht hebben om puur privaat te gebruiken.

Mijn gebruik zal waarschijnlijk altijd gecombineerd blijven met het gebruik van het toetsenbord. Maar de kwaliteit van de tekst die Dragon voor mij creëert is alleszins indrukwekkend!

Het heeft in ieder geval deze review voor mij getypt. :)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Er staan een paar foutjes in de tekst kan je die ook in corrigerend via stemherkenning

//edit: via de standaard stemherkenning van Android 'getypt' :)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ja, dat kan je. Zo leert het systeem ook verder van zijn fouten. Ik heb al gemerkt dat in, en, een wat moeilijker is momenteel.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Goztow schreef:Eigenlijk was ik niet meer met speech to tekst in aanraking gekomen sinds Lernout & Hauspie nog in zaken waren. Eerlijk gezegd verwachtte ik er ook niet zoveel van.
Weetje: het bedrijf Dragon Systems dat destijds NaturallySpeaking op de markt bracht werd door L&H in 2000 nog overgenomen, een jaar later volgde het faillissement. Vandaag kom je via de originele URL van Lernout & Hauspie nog steeds bij NaturallySpeaking terecht: http://www.lhsl.com/
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Collega's van mij waren ook van plan dit aan te schaffen, één ervan is slechtziende en de andere blind. Ze vonden deze stemmen tot nu toe de beste die er zijn.

Je ziet, je kan soms ook kopers hebben die wel degelijk met spraakbesturing en screenreaders bezig zijn. :)
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”