[Review]Een midweek - lang weekend in Venetië (carnaval)

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Update juli 2023, originele review hieronder
We zijn terug geweest, dit keer met de kindjes! Ik heb net even mijn verslagje van tien jaar geleden herlezen. De conclusies blijven gelijkaardig behalve dat de prijzen uiteraard gestegen zijn... Behalve van de watertaxi van de airport naar Venetië, die goedkoper is geworden (27 euro voor een heen en terug ticket zolang je binnen de 2 maanden terug keert).

Ondertussen is uiteraard ook 4g alom aanwezig, in tegenstelling tot tien jaar geleden, en dankzij Free roaming kan je die nu overal ook gebruiken.

Voor de rest was er veel volk. Natuurlijk waren we nu ook in de zomer maar toch. 's avonds valt het goed mee maar overdag is het echt heel druk op de toeristische plaatsen.

Nog een tip. Venetië heeft de tarieven van de gondole nu geregeld. 80 euro voor een half uur. Maar het aanbod op het San Marco plein zelf respecteert dat niet of werkt errond. Die bieden voor 80 euro een trip aan die niet in de kanalen van de stad gaat en daar moet je al snel 120 euro betalen voor een half uur. Wandel dus tien minuten verder in het stadje, bijvoorbeeld vlakbij hotel Cavalletto heb je vele gondoles waar je kan instappen en die aan het officiële tarief werken. Ik voeg dit even toe aan de originele review voor mensen die dit vinden via Google 😊


Originele review van februari 2013

Ik ben net terug van 4 dagen Venetië met mijn teerbeminde. Hierbij wens ik enkele handige tips te geven.

0. Iets over mezelf

Zelf ben ik eigenlijk niet voor citytrips, ik beschouw mezelf ook als een beetje van een cultuurbarbaar. Maar mijn vrouw wou zo graag eens gaan :). De bedoeling van dit artikel is voornamelijk om praktische tips mee te geven voor mensen die overwegen of besloten hebben naar Venetië te gaan. Het is mijn persoonlijke ervaring. Ik beweer trouwens niet echt veel af te weten van Venetië :).

1. Vervoer

Als je vliegt, zoals ikzelf, is het makkelijkste om de Marco Polo Venetië airport (VCE) te nemen. SN Brussels airlines vliegt hierop. Deze ligt heel dichtbij Venetië, in tegenstelling tot die waar Ryanair op vliegt.

In mijn geval, reservatie meer dan 5 maanden op voorhand, was het verschil tussen Ryanair en SN trouwens miniem in prijs.

Bij aankomst op de luchthaven heb je twee opties, ofwel met de bus naar de Plaza Roma (goedkoper en iets sneller, ik dacht 6 €), ofwel met de waterbus die verschillende haltes aandoet (iets duurder en langer, 15 €). Wij kozen voor de laatste optie want die bracht ons direct dichtbij ons hotel en we vonden het een leuker vooruitzicht.

Eens in Venetië doe je gewoon alles te voet tenzij je stapproblemen hebt, behalve eventueel een uitstap naar de eilanden (Murano, Burano, ...). Die eilanden bezoek je dan via de Vaporetto (waterbus). Mijn vrouw was 5,5 maanden zwanger en toch deden we alles te voet. Je kan moeilijk verloren lopen want er zijn overal wel pijlen naar plaatsen / monumenten en een beetje verloren lopen hoort er echt wel bij. Een kaartje is wel aanbevolen. Auto's bestaan niet in Venetië (geen enkele gezien) maar er zijn enorm veel boten natuurlijk.

Pas op: de Vaporetto in Venetië (waterbus, maar dan wel een aparte maatschappij van diegene die de waterbus naar de luchthaven uitbaat - go figure) kost enorm veel. 7 € per enkele trip. Met een toeristpas voor 12 (18 € voor 12u), 24, 48 (30 € voor 48 u) of 72u (35 € voor 72 u) kan de pijn een beetje verzacht worden. Het is aan te raden om de bezoeken waarvoor je de Vaporetto echt nodig hebt te bundelen en voor de rest gewoon te voet te gaan.

Voor meer handige informatie: klik.

2. Verblijf

We wilden absoluut voor carneval gaan, wegens de toch wel speciale sfeer. Ik wilde eigenlijk al 9 maanden op voorhand boeken maar dit bleek noch nodig, noch aangeraden te zijn. Volgens de reisagent waren de prijzen van jetair toch niet te kloppen en waren we er best heel snel bij eens de winterbrochures voor citytrips uitkwamen. Hebben we dan ook gedaan (5 maanden vóór vertrek, dus eind augustus) en we zijn via een promo terecht gekomen in een ****-hotel te San Marco. Hebben we ons trouwens ook niet beklaagd. Maar ieder moet zijn eigen keuze daarin maken, mijn vrouw stond erop om dicht bij het San Marcoplein te logeren maar dat heeft meestal ook een prijs.

Naast de hotelprijs is er trouwens nog een toeristtaks van 4 € per nacht, per persoon. Altijd goed om weten...

De carenvalsfeer was wel leuk: veel mensen liepen verkleed. Wel heel toeristisch en commercieel. Je moet weten dat er nog maar een dikke 58.500 inwoners zijn in Venetië, en er jaarlijks tussen de 15 en 20 miljoen toeristen langskomen. De stad is daar dan ook rond georganiseerd. Mijn vrouw vindt dat fantastisch maar ik vond het eigenlijk weinig romantisch dat zij voortdurend in winkeltjes geld zat uit te geven aan onbenulligheden.

3. Eten in Venetië

Goeie tips. Om lekker te eten in Venetië moet je de goeie adressen kennen. Voorgaande link heeft me goed geholpen, we hebben er enkele getest en die waren inderdaad lekker. Er zijn enorm veel restaurants gericht op toeristen en die probeer je best te vermijden (zie voorgaande link). Het is trouwens in de meeste restaurants de gewoonte om een prijs aan te rekenen voor je bestek (1 tot 2 € per man) en eventueel voor dienstverlening (tot 12 %).

Op http://www.e-venise.com had ik ook actuele tips ivm restaurants gevonden!

4. Internet in Venetië

Toch wel belangrijk voor ons UB'ers! Internet in Venetië is niet evident :-S. Je hebt keuze uit:
* je eigen 3G aan romaing-tarieven (had ik niet)
* één enkele FON-spot gevonden op FON-maps, geen zin om achter te zoeken
* het Internet wifi: 6 € voor een uur, 12 € voor een dag. Thanks but no thanks
* veniceconnected.com: een openbaar wifi net dat je buiten wel vaak kan gebruiken: ook 5 € voor een dag

Gelukkig hebben veel restaurants / bars gewoon een freewifi! Dit staat als verkoopargument op de deur. Ikzelf gebruikte dit dus om een keer per dag de mails binnen te halen en te doen vertrekken. Meestal waren dit wpa2 beveiligde wifi's waarvan de ober je dan ofwel het paswoord gaf, ofwel zelf het paswoord ingaf. Maar te Murano was idt gewoon een volledig open wifi :-D.

5. Bezoeken / animatie

Je bent best wel wat geïnteresseerd in cultuur en zo. We hebben allerlei dingen gedaan:
* bezoeken Marco Poloplein met Palazo ducale (16 € om daar binnen te mogen per persoon, thanks but no thanks!) en de Campaniletoren (8 € *gulp* maar we hebben het wel gedaan en je hebt een prachtig zicht over gans Venetië). Heel irritant: vreemdelingen die je hier rozen in je handen steken en er dan direct geld voor vragen. Zeg aan je vriendin / vrouw dat ze haar handen in haar zakken houdt! We hebben het gelukkig kunnen afhouden, maar mijn vrouw heeft er één zelfs op de grond moeten laten vallen
* doelloos rondwandelen in de smalle straatjes, bezoeken Rialtobrug en zo. Mijn vrouw voortdurend winkeltjes in en uit tot mijn grote ergernis
* Gondolas ritje. Dit is natuurlijk wel iets wat je moet doen, en we hebben het ook gedaan maar je moet je over de prijs kunnen overzetten! 100 € voor 50 minuten hebben we betaald. Officiële tarieven zijn 80 € voor 40 minuten maar de meeste proberen hoger te verkopen. Meer info: klik. Je bent blijkbaar best (volgens de gidsen) om bij de "Gondola servize" te gaan, die je regelmatig ziet, omdat die iets "eerlijker" prijzen hanteren dan diegene die je gewoon aanspreken in de straat (maar heb ik niet zelf kunnen verifiëren). De prijs is trouwens onafhankelijk van het aantal mensen die plaatsnemen. De meesten die dit deden waren trouwens Chinesen / Japanesen.

Ik miste wel een carenvalstoet of zoiets, totaal niet gezien. Misschien omdat we eigenlijk iets te vroeg waren (van 4 tot 7 februari) voor het "officiële" carneval? Ik weet het niet. Naast een gast die veel lawaai maakte op een podium op het San Marcoplein (wat een idee om dit mooie plein zo te vervuilen??!!) waren er niet echt openbare activiteiten terwijl wij er waren.

6. Nog enkele tips

* Hoe verder weg je gaat van het San Marco plein (en in mindere mate Rialtobrug), hoe goedkoper alles wordt. Voorbeeldje: flesje water dichtbij San Marco = 1,50 €, in een winkeltje verderop 90 cent. ga zeker geen terrasje doen op het San Marcoplein, tenzij je meer dan 10 € over hebt voor een cola.
* We waren er 4 dagen en dat was toch wel genoeg voor mij. Minder dan 3 dagen zou ik ook niet doen: 's avonds, als de dagjestoeristen weg zijn, is de stad toch veel aangenamer.
* Het is en blijft een duur stadje. Bepaal je budget goed op voorhand. Ons hotel met ontbijt + vliegtuig heeft voor ongeveer 500 € per persoon gekost maar dit was dan ook wel een "luxehotel" (aan promoprijs maar toch...). Het kan wel goedkoper. Ter plaatse hebben we samen aan voeding, souvenirs, bezoeken toch ook nog in totaal zo'n 650 € opgedaan (alles samen). Sommige van die kosten waren eigenlijk overbodig, andere niet.
* De romantiek moet je er zelf bij verzinnen / maken. Maar dat is natuurlijk hoe je zelf romantiek definieert. Ik vind zelf dat samen wakker worden in een hotelletje in de open natur heel romantisch is, mijn vrouw vindt wakker worden in een hotel tenmidden een stad veel romantischer :P.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Reizigers on a budget: overnacht in Mestre. Overnachtingen kosten er niet zoveel en er is een goedkope trein die over de brug naar Venetië gaat.

De EC trein (vanuit Venezia Mestre) doet er een tien minuten over en stopt in Venezia S Lucia.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je met de wagen gaat is het best leuk om deze te parkeren ten westen van Venetië en de boot te nemen.
Kan je 2 keer varen en sta je goedkoper dan op de parkings van het centrum....
Owja, als je met de gondels gaat varen. AFBIEDEN !!!!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

We zijn terug geweest, dit keer met de kindjes! Ik heb net even mijn verslagje van tien jaar geleden herlezen. De conclusies blijven gelijkaardig behalve dat de prijzen uiteraard gestegen zijn... Behalve van de watertaxi van de airport naar Venetië, die goedkoper is geworden (27 euro voor een heen en terug ticket zolang je binnen de 2 maanden terug keert).

Ondertussen is uiteraard ook 4g alom aanwezig, in tegenstelling tot tien jaar geleden, en dankzij Free roaming kan je die nu overal ook gebruiken.

Voor de rest was er veel volk. Natuurlijk waren we nu ook in de zomer maar toch. 's avonds valt het goed mee maar overdag is het echt heel druk op de toeristische plaatsen.

Nog een tip. Venetië heeft de tarieven van de gondole nu geregeld. 80 euro voor een half uur. Maar het aanbod op het San Marco plein zelf respecteert dat niet of werkt errond. Die bieden voor 80 euro een trip aan die niet in de kanalen van de stad gaat en daar moet je al snel 120 euro betalen voor een half uur. Wandel dus tien minuten verder in het stadje, bijvoorbeeld vlakbij hotel Cavalletto heb je vele gondoles waar je kan instappen en die aan het officiële tarief werken. Ik voeg dit even toe aan de originele review voor mensen die dit vinden via Google 😊
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Merci voor de update, goztow!

Wij deden Venetië als afsluiter na een bezoek aan de Dolomieten, Verona en Padua. Dat was kort na de pandemie en dus hoopten we op minder volk. "Minder" is uiteraard relatief in zo'n populaire stad. Toch vond ik Venetië verrassend aangenaam, zolang je weg blijft van de hoofdassen waar de touristtraps dikker gezaaid zijn dan de ratten in de kanalen.

We verbleven in een airB&B vlakbij één van de aanlegsteigers (F.te Nove) naar de luchthaven en ook start naar Murano en Burano. We kregen een enorm groot appartement met meerdere slaapkamers en volledige keuken in een erg rustige buurt. Je moest door een spleet van een muur om er te geraken :) De prijs was lager dan wat we betaalden in de Dolomieten en de eigenares was super simpa met veel tips voor resto's.

Van een collega had ik een boek met een soort route langs de markantste plaatsen incl wat geschiedenis. De route verliep via verschillende delen van de stad waardoor we alles rustig te voet hebben kunnen doen en vaak op plaatsen kwamen waar we anders nooit naartoe waren geweest of zouden gevonden hebben.

Murano vond ik te gefocust op het verkopen van soms afzichtelijke creaties in glas. Moderne versies van vogelverschrikkers in alle mogelijke kleuren. Als je nog geen schrik gepakt had kon je ook nog naar de prijs kijken.

Restaurants zijn vaak te duur voor wat ze bieden en wat ze bieden stelt niet veel voor. We waren gewaarschuwd door Italianen die we kennen en zelf een resto hebben. De meeste zaken zijn blijkbaar eigendom van Chinezen die het zien als een investering.

Het paleis van de Doge was wel indrukwekkend maar Venetië heeft zoveel te bieden dat iedereen er wel iets zal vinden.

Tips: Blijf weg van de drukke commerciële "riolen" en volg je eigen pad eventueel via een gids. Het is leuk om rond te lopen maar veel leuker als je ook weet waar je loopt en wat de functies en geschiedenis is die er zich afspeelde.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”