Overstappen van klassieke telefonie naar voip

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Tutorial: overstappen van klassieke telefonie naar voip
Of hoe ik van Belgacom telefonie ben overgestapt naar voice over ip bij weepee, met behoud van mijn nummer


Ik raad iedereen die geïnteresseerd is om over te stappen aan om de tutorial eerst eens volledig door te nemen. De tutorial is lang, maar relatief eenvoudig, met de bedoeling voor iedereen toegankelijk te zijn.

Inhoudstafel:

0. Introductie
Wat is VoIP
Protocollen
Wat heb je nodig voor VoIP
Hardware

1. Waarom overstappen en schetsing van vroegere en nieuwe opstelling

2. Waarschuwing en misvattingen

3. Hardware: de Siemens gigaset

4. Uitgaande gesprekken instellen
Aanmaken Jumblo-account (noot 01/01/2014: tegenwoordig gebruik ik eerder freevoipdeal.com --> nog goedkoper!)
Nummer verificatie
Jumblo account instellen in de Siemens Gigaset voor uitgaande gesprekken
Meerdere accounts instellen voor uitgaande gesprekken, met belregels
En dan?
Voip providers (betamax): krediet kopen

4. Nummeroverdracht (of aanvraag nieuw nummer)



0. Introductie

Wat is VoIP

Voice over internet protocol of Internet telefonie. In tegenstelling tot een klassieke telefoonlijn, worden je gesprekken digitaal over het internet verstuurd, tot bij een lokale telefooncentrale, die het signaal dan terug analoog doorgeeft. Je belt dus altijd aan lokaal tarief, waar ook ter wereld je naar belt. Voip is in vele toepassingen geïntegreerd (Messenger, Skype, ...) maar de bedoeling van deze tutorial is een installatie te hebben die ook zonder computer werkt.

Protocollen

De meesten onder jullie kennen applicaties zoals Messenger, Skype, waarmee je ook naar mekaar kan "bellen". We zullen het echter in deze Tutorial hebben over het SIP protocol, een open standaard die door de meeste VoIP providers ondersteund wordt.

Indien je geen idee hebt waar het hier over gaat, dan is dat geen probleem ;).

Wat heb je nodig voor VoIP

- een Internet verbinding
- een VSP (voice service provider), die de verbinding verzorgt met het publieke telefoonnet
- de nodige hardware om de digitale signalen terug om te vormen naar een telefoongesprek

Chinees voor jou? Niet erg! Het wordt verder wel duidelijk.

Hardware

Om te telefoneren over het internet zijn er verschillende mogelijkheden:
- een IP telefoon (die je kan aansluiten op je lokaal netwerk)
- een ATA (dit is een adapter, die je kan aansluiten op je lokaal netwerk, en waarop je een analoog telefoontoestel kan op aansluiten)
- een VoIP router (vb Siemens Gigaset IP, FritzBox, ...)
- een softphone (dit is een programma op de PC die een IP telefoon simuleert)

Voor deze Tutorial hebben we er eentje gekozen die gebruiksvriendelijk is en makkelijk te installeren. Verder meer informatie hierover.

Tot hier de introductie. Verder gaan we het hebben over mijn persoonlijke overstap naar VOIP, op basis van mijn persoonlijk gekozen opties.

1. Waarom overstappen en schetsing van vroegere en nieuwe opstelling

De hoofdreden is dezelfde bij iedereen, vermoed ik: de prijs. Persoonlijk zal ik door de overstap ongeveer 250 € op jaarbasis kunnen uitsparen, maar afhankelijk van je belgedrag kan dit bedrag veel hoger oplopen.. Daar kunnen we toch al een paar keer lekker mee gaan eten :). De investeringskost, dus eenmalig te betalen (hieronder meer in detail terug te vinden), bedroeg voor mij 83 €. Terugverdientijd: +/- 4 maanden.

Een tweede, bijkomstig, argument is de "scheiding van operatoren". Door telefonie bij een onafhankelijke operator te nemen, kan je makkelijker van Internetprovider veranderen dan wanneer je alles in een zogenaamd "pack" of "shake" bij eenzelfde provider behoudt.

Hierbij mijn vorige telefonieopstelling:
* BGC iTalk: 17,50 € per maand. Dit is eigenlijk gelijkaardig aan een vaste lijn bij Belgacom of Telenet
- "gratis" bellen naar alle nationale vaste lijnen was inbegrepen. Wij (lees: mijn vrouw) bellen ongeveer 9 uur per maand naar vaste lijnen
- GSM's: hier waren we nogal strikt op, enkel korte telefoons naar GSM, om prijzen te drukken. Toch ongeveer 6-7 € per maand
- buitenland: nauwelijks. Maar als het eens voorkwam, dan bracht dit soms belachelijke bedragen met zich mee (ooit 30 € op een maand door een paar uur te bellen naar Turkije)
* hardware: een gewone DECT-telefoon van BGC van 6 jaar oud, die ook wel eens aan vervanging toe was

Nieuwe opstelling (samenvatting want we komen er verder uitgebreid op terug):
* vroeger telefoonnummer overdragen (dus behoud van hetzelfde nummer) naar Weepee, die de inkomende gesprekken verzorgen. Kost: eenmalig 18 € (geen abonnementskosten)
* Uitgaand kan eender welke voip-provider worden gebruikt. Dit had dus ook Weepee kunnen zijn, maar deze vind ik nogal duur. Ik gebruik zelf zogenaamde betamax providers. Deze werken zonder abonnementskost, maar met het opladen van krediet waarmee je dan kan bellen. Hierbij mijn huidige kost (dus na overstap naar voip):
- nationale vaste telefonie: gratis, mits om de 4 maanden voor 10 € op te laden (die 10 € kan ook nog opgebeld worden naar GSM's / buitenland). Dus voor het gemak stel ik even een maandelijkse kost van 2,5 € per maand voorop.
- naar GSM: 5 cent per minuut
- vaste telefonie buitenland: voor de meeste landen is dit gelijk aan "nationale vaste telefonie", dus gratis (meer info verder in deze tutorial)
- buitenland GSM: dit doe ik eigenlijk nooit, maar afhankelijk van het land zal dit ook variëren tussen 5 en 15 cent per minuut
* hardware: een nieuwe voip-telefoon van Siemens (zie verder). Eenmalige kost van 65 €
* pas op: het is, in sommige gevallen, mogelijk dat je bij een nummeroverdracht, bijkomende kosten bij je huidige provider veroorzaakt. Zie hiervoor verder onder punt 4. Dit was voor mij niet het geval.

Waarom Weepee?

Ik heb geen enkele relatie met weepee, maar ze zijn wel:
- Belgisch
- de enige (volgens mij) die een nummer overdragen tegen een eenmalige kost van 18 €
- al een tijdje actief binnen de sector

Daarom heb ik ze gekozen. Alternatieven zijn bijvoorbeeld 3 stars net en Nomado, OVH en er zijn er wsl nog anderen (PB me als je toegevoegd wil worden).

2. Waarschuwing en misvattingen

Ik start met een kleine waarschuwing:
- na overstap op voip verlies je de mogelijkheid om naar de nummers van nooddiensten (100, 101 en 112) te bellen. Je moet dit gewoon weten, want in principe heb je wel een GSM waarmee je naar noodnummers kan bellen. Uitzondering: dit is niet het geval indien je je vaste telefoonlijn gewoon behoudt, of bij sommige voip providers die in sommige gevallen wel deze functionaliteit aanbieden
- bovendien gebeurt al het telefoonverkeer nu dus via het Internet. Dit betekent dat bij elektriciteitsuitval of downtime van je Internet, je telefoon niet meer werkt. Nu, in België is de elektriciteitsvoorziening toch wel redelijk stabiel ;)
- voor een extra garantie kan je natuurlijk wel nog je vaste lijn behouden en enkel uitbellen via voip. In dit geval blijven inkomende gesprekken gewoon via je bestaande klassieke vaste lijn gaan (Belgacom of Telenet), en sla je dus het hoodstuk m.b.t. nummeroverdracht over
- om voip te bellen, beschik je toch liefst over een snelle breedbandverbinding, ofwel over de kabel (Telenet), ofwel over de telefoonlijn maar dan via de VDSL2-techniek (vanaf 12 Mbit down zit je zeker op VDSL2). Niet omdat telefoneren veel bandbreedte vraagt (een telefoongesprek vraagt slechts iets van een 100 Kbit/s) maar wel omdat er voldoende vrije bandbreedte moet zijn opdat dit pakket niet in de "wachtrij" zou worden gezet bij grote downloads / uploads en bijgevolg haperingen in het gesprek zouden ontstaan. Maar indien je weinig intensief downloadt / uploadt, dan volstaat een verbinding van 4 Mbps down / 330 Kbps up normaal gezien ook al
- voor nummeroverdracht: je moet reeds minstens een jaar telefonie bij je huidige provider hebben, anders zullen er verbrekingskosten worden aangerekend

Combineren met alarmsystemen, lifttelefoons en dergelijke andere complexere installaties behandelen we hier niet.

En profiteer ervan om ook enkele misvattingen uit deze wereld te helpen:
- mijn nummer is gewoon behouden
- ik heb geen enkel moment zonder telefoon gezeten
- het is niet omdat je via Internet belt, dat opeens iedereen kan meeluisteren naar je gesprekken
- je computer moet niet aanstaan om te bellen, je hebt geen software nodig. De Siemenstelefoon is rechtstreeks aangesloten op je modem/router, via een LAN-kabel en deze verzorgt alle verkeer

3. Hardware: de Siemens gigaset

Waarom niet gewoon op mijn bbox2 aangesloten?
In theorie kan je ook gewoon je oude telefoontoestel op je bbox2 aansluiten, maar in de praktijk blijkt dat niet super goed te werken. Users op het forum berichten dat je bij deze setup regelmatig last hebt van disconnects.

Niet toevallig begin ik met de aankoop van de hardware, namelijk de "Siemens Gigasets A580 IP". Ik heb deze bij Weepee aangekocht voor 65 €, daar ik deze nergens anders even goedkoop vond. Pas op: niet te verwarren met de "Siemens gigaset A580" (dus zonder "IP") die geen voip-mogelijkheden heeft!

Het model dat ik gekocht heb, is blijkbaar niet meer beschikbaar, maar zijn (iets duurdere) opvolger wel, dus ik zou deze aanraden. Klik hier om naar de webshop van Weepee te gaan. Maar misschien vind je de "Siemens Gigasets A580 IP" wel elders? na een 10-tal dagen werd deze telefoon bij mij thuis geleverd.

Ik start hiermee omdat je deze uiteraard in huis moet hebben alvorens je aan de volgende stappen denkt. Er bestaan trouwens ook een boel andere hardwaremogelijkheden, naast die Siemens gigaset (ik heb geen aandelen bij Siemens, hoor). Alleen vind ik die wat minder eenvoudig / straight to the point. Maar als je liever een Fritzbox koopt en daar je bestaanden telefoon op aansluit, aarzel dan niet om dat als alternatief te gebruiken (we behandelen dit echter niet in deze tutorial)! De Siemens gigaset heeft ook net iets minder uitgebreide mogelijkheden als bijvoorbeeld een Fritzbox, maar wel meer dan voldoende voor mensen die gewoon goedkoop willen bellen, zoals ik ;).

4. Uitgaande gesprekken instellen

Alvorens we ons nummer gaan overdragen, gaan we eerst testen of uitgaande gesprekken werken. Dit kan trouwens zonder enige kosten te maken (yay!) :).

Sluit de Siemens Gigaset aan conform de handleiding. Dus in praktijk: LAN-kabel van het Gigaset DECT basisstation* naar je router, aan te sluiten op één van de LAN-poorten (deze zijn geel bij de bbox2 van Belgacom). Je hoeft geen telefoonkabeltje aan te sluiten, daar je geen inkomende gesprekken over je vaste lijn gaat behouden. Indien je dat wel wil, zal je dat kabeltje sowieso pas later aansluiten (zie verder). Dect basisstation en telefoonlaadstation in het stopcontact en dat is in orde.

* Dect basisstation ziet er zo uit:
repeater2.png
repeater2.png (6.52 KiB) 5934 keer bekeken
Nu gaan we een account aanmaken bij een betamax provider. Dit is gratis en bij registratie kan je al een aantal gratis testgesprekken maken, dus dat is wat we nodig hebben! Eén van de grote voordelen van voip is dat je meerdere providers kan gebruiken door belregels in te stellen. Dit betekent dat je bijvoorbeeld naar GSM-nummers met provider x zal bellen en naar vaste nummers met provider y. Indien je dit wenst, kan je nu al eerst kijken welke provider je zeker zal willen gebruiken, zie hier, en daarbij een account aanmaken. In dit voorbeeld gaan we bij jumblo een account aanmaken. Noot 01/01/2014: tegenwoordig gebruik ik eerder freevoipdeal.com --> nog goedkoper!

Aanmaken Jumblo-account

Update 14/04/2012: momenteel gebruik ik http://www.internetcalls.com als betamax provider. Het principe is 100 % hetzelfde, alleen is deze nog goedkoper (2 cent per minuut naar GSM's en 4 maanden freedays naar Belgische nummers).

1. ga naar http://www.jumblo.com
2. download de software: http://www.jumblo.com/en/download.html
3. installeer de software, er zal je gevraagd worden om een account aan te maken. Tip: kies als gebruikersnaam iets van "<mijnnick>_jumblo" want je zal waarschijnlijk in de toekomst nog bij andere betamax providers accounts moeten aanmaken, die niet dezelfde naam mogen hebben
4. indien je dit wenst, kan je eens de account is aangemaakt dit programma verwijderen van je computer. je hebt het hierna eigenlijk niet meer nodig

Nummer verificatie
We gaan nu nummerverificatie doen bij Jumblo, zodat onze bestemmeling ons vast telefoonnummer (of ons GSM-nummer, dat kan ook) te zien krijgt wanneer we uitbellen via Jumblo. We gaan hiervoor inloggen op de website van Jumblo (http://www.jumblo.com, rechts boven).

Na het inloggen, ga je in "menu option" naar "personal details". Dit vul je correct in. Althans, het land moet minstens correct zijn (dit is belangrijk!), de rest maakt wat minder uit.

Bij "phone numbers" vul je je nummer van je vaste lijn in, onder de vorm "+322123456" (indien je nummer 02/123456 is) en je klikt op "verify selected number as caller id". Nu kom je terecht in een verificatieprocedure waarbij een computerstem naar het nummer dat je opgegeven hebt zal bellen en een pin code van 4 cijfers geven. Je vult deze 4 cijfers in in het vakje en klaar is kees! Je kan trouwens ook je GSM-nummer laten verifiëren, dan kan verificatie via SMS.

Jumblo account instellen in de Siemens Gigaset voor uitgaande gesprekken

Als je Gigaset correct is aangesloten, dan kan je het administratiepaneel van de telefoon bereiken via http://www.gigaset-config.com/myDevice/ . Dit doet niks anders dan je doorverwijzen naar het interne ip ;). Het standaard paswoord dat je hier moet ingeven is "0000" (zonder de "").

Eens ingelogd, gaan we naar "instellingen" -> "telefonie" -> "verbindingen" -> en we gaan daar ip-verbinding 1 bewerken. Dan kom je op een dergelijk scherm:
jumblo_add.png
Jumblo: add
(74.33 KiB) 4 keer gedownload
Even zien wat we hier invullen. Als naam kies je zelf iets, bijvoorbeeld "Jumblo". Provider = "andere provider", login-naam is de nick die je daarnet aanmaakte om te registreren bij jumblo, gebruikersnaam en displaynaam zijn het nummer dat je daarnet hebt geverifieerd (zie afbeelding hierboven).

Dan op "geavanceerde instellingen" drukken en dan krijg je dit:
jumblo_add.png
Jumblo: add
(74.33 KiB) 4 keer gedownload
Vul hier gewoon het proxy adres en domein in "sip.jumblo.com". Opslaan, en de status van ip-verbinding 1 zou moeten wijzigen van gedeactiveerd naar aangemeld. Pas op: soms moet je een beetje wachten alvorens de aanmelding lukt. Wacht dan 20 seconden en vernieuw de pagina.

Voor diegene die echt geïnteresseerd zijn, hier is de pagina met meer info m.b.t. sip setup met Jumblo. Maar dit heb je niet echt nodig.

Tenslotte nog enkele extra instellingen: in "telefonie" -> "geluid", stel je de codecs voor Jumblo als volgt in:
jumblo_add_advanced.png
Jumblo: add, advanced
(35.08 KiB) 4 keer gedownload
Onder "telefonie" -> "nummer toewijzen" check je dat Jumblo standaard geselecteerd is voor uitgaande gesprekken. Onder "telefonie" -> "geavanceerde instellingen" wijzig je de sip-poort van 5060 naar 5061. Dit omdat sommige Internet providers vaak poort 5060 zelf gebruiken voor hun eigen voip-oplossing, of ze gewoon blokkeren zodat je geen voip zou gebruiken... Zie ook deze afbeelding, als je niet zeker bent:
geluid.png
Jumblo: geluid
(12.86 KiB) 11546 keer gedownload
Dit alles zou moeten voldoende zou om te kunnen testen! Neem je Siemens telefoon en bel naar een vast nummer van keuze. Bel liefst niet naar het nummer dat je hierboven geverifieerd hebt, daar dat soms niet werkt (voor één of andere bizarre reden :-S), maar misschien wil je je schoonmoeder wel een lief woordje zeggen?

Meerdere accounts instellen voor uitgaande gesprekken, met belregels

Zoals hierboven reeds vermeld, kunnen we ook meerdere betamax accounts gebruiken om uit te bellen. persoonlijk gebruik ik op het moment van schrijven:
- jumblo voor uitbellen naar GSM's
- voipbuster voor vaste lijnen

Hiervoor moet je eerst een nieuwe account creëren bij de andere betamax provider, bijvoorbeeld voipbuster.com. Ik kies momenteel voor voipbuster.com omdat zij per herlaadbeurt van 10 € 4 maanden zogenaamde freedays bijleveren (4 maanden gratis bellen naar vaste telefoonlijnen in België). Voor het aanmaken van de account en toevoegen in de Gigaset admin, verwijs ik naar bovenstaand puntje.

Eens je voipbuster.com (of een andere provider) hebt toegevoegd, ga je terug naar "nummer toewijzen", waar we de verbindingen voor uitgaande gesprekken standaard over voipbuster gaan laten gaan. Zie afbeelding:
advanced.png
Geavanceerde instellingen
(68 KiB) 4 keer gedownload
Daarna gaan we naar kiesregels en gaan we GSM's via jumblo laten gaan. Bij mij staan de kiesregels zo. Pas op: op dit punt zal je zelf uiteraard nog geen weepee account hebben, dus negeer deze even. Met het knopje "toevoegen" kan je (uiteraard) nieuwe lijnen voor kiesregels toevoegen.
nummer_toewijzen.png
Nummer toewijzen
(88.07 KiB) 4 keer gedownload
En dan?

Indien je dit wenst, kan je deze opstelling een eindje gebruiken om de gesprekskwaliteit te testen en om je vrouw / kinderen gerust te stellen. Dit betekent dan wel dat je de Siemens gigaset gebruikt om uit te bellen en je huidige telefoon om gebeld te worden. Of het kan nog eenvoudiger: je verbindt je Siemens Gigaset met je vaste lijn (via het kabeltje dat zich ook in de verpakking bevindt) zodat deze ook de binnenkomende gesprekken verzorgt. Persoonlijk heb ik dit niet gedaan, ik vond dat gedoe met twee telefoons niet zo'n probleem.

In dit geval zal je wel best krediet kopen voor je voip providers. Dit behandelen we hieronder.

Voip providers (betamax): krediet kopen

Krediet kopen is heel eenvoudig en kan via verschillende betalingsvormen: Visa, Mastercard, paypal, per SMS maar ook gewoon via overschrijving. Afhankelijk van de gekozen betaalvorm zijn er wel wat extra kosten, dus let hiermee op. Het voordeel van bankoverschrijving is dat er geen extra kosten zijn maar dit gaat trager. Bij Visa / Mastercard kan je automatische herlaadbeurten (eens het krediet lager dan 1 € is) instellen indien gewenst.

Een alternatief is via resellers te werken. Meer info in dit topic. Dit maakt het nog net iets goedkoper.

Om krediet te kopen voor jumblo (niet via een reseller), log je in op jumblo.com en klik je op "buy credit". Je klikt op de betaalmethode van je keuze en volgt de instructies. Idem voor voipbuster en eigenlijk voor elke betamax provider. Ze werken namelijk allemaal op hetzelfde systeem.

4. Nummeroverdracht (of aanvraag nieuw nummer)

Aandachtspunten:
* je moet reeds minstens een jaar telefonie bij je huidige provider hebben, anders zullen er verbrekingskosten worden aangerekend! Ik raad aan op voorhand te bellen naar je huidige provider om te checken of je nog aan een 1-jarig contract gebonden bent voor telefonie.
* het is, in sommige gevallen, mogelijk dat je bij een nummeroverdracht, bijkomende kosten bij je huidige provider veroorzaakt. Voorbeeld: indien je een Edpnet pack hebt met telefonie en je telefoonnummer porteert, zal edpnet je in principe op een Internetverbinding met "raw copper" plaatsen. Deze is net iets duurder dan hun pack "Internet met telefonie". Of, indien je vandaag een pack hebt, zullen de producten "gesplitst" worden en zal je een pack-korting verliezen. Indien je niet zeker bent van je zaak, leg dan even je situatie voor in ons userbase voip forum.
* Een WeePee nummer is op zijn beurt maar overdraagbaar na een termijn van 12 maanden. Indien het nummer toch voor het einde van die termijn wordt overgedragen, moet er - volgens de huidige algemene voorwaarden - 350 euro betaald worden aan WeePee. Ik zie echter niet meteen een reden waarom iemand zijn nummer snel terug bij Weepee zou wensen weg te halen.
* Als je je telefoonnummer hebt geporteerd naar WeePee, dan zal Belgacom/Telenet niet meer verantwoordelijk zijn om jouw telefoonnummer up te daten in de Witte Gids. Indien je toch verder wil vermeld blijven in de Witte Gids (en op 1207.be) dan moet je hiervoor zelf het initiatief nemen ([email protected])


Vooreerst moet je een account maken bij Weepee. Dat kan hier. je krijgt een mail ter bevestiging en moet naar een groen nummer bellen om een activatiecode in te geven, ter bevestiging. Je krijgt van Weepee dan ook al een intern WeePee nummer, onder de vorm 3299xxxxx. Dit nummer kan niet extern worden benaderd, maar kan wel door andere Weepee klanten worden opgebeld.

Je kan nu al je Weepee account instellen in je Siemens gigaset! Hiervoor gebruik je onderstaande instellingen, in "telefonie" -> "verbindingen". Pas op: neem als domein en proxy server adres de "SIP server" die Weepee je heeft toegewezen bij het aanmaken van je account!
kiesregels.png
Kiesregels
(29.57 KiB) 11535 keer gedownload
Eens de weepee account aangemeld is, ga je naar "telefonie" -> "nummer toewijzen" en vink je het "Weepee" vakje aan voor inkomende gesprekken:
advanced.png
Geavanceerde instellingen
(68 KiB) 4 keer gedownload
Stel ook de rest van de kiesregels in:
nummer_toewijzen.png
Nummer toewijzen
(88.07 KiB) 4 keer gedownload
Je kennissen die ook bij WeePee zijn, bel je het best op via WeePee. Dit is toch gratis, en geeft de beste gesprekskwaliteit.

Je kan nu de inkomende gesprekken testen door een kennis met Weepee naar je Weepee nummer (003299xxxxx) te doen bellen.

Eens dit gebeurd is, kan je naar de klantenzone gaan om de nummeroverdracht aan te vragen: klik hier. Eens ingelogd ga je rechtsboven naar "klantentool" en dan "vraag nummeroverdracht aan". Je vult je huidige vaste telefoonnummer in, en er wordt een PDF-bestand gegenereerd dat je zal moeten invullen en faxen of mailen naar Weepee, met een kopie van je huidige factuur.

Pas op: duid goed aan dat je je huidige Internetverbinding en digitale TV (indien van toepassing) wenst te behouden bij je huidige provider! Dit om te vermijden dat deze plots alles afsluit. Indien je dit wenst, kan je de nummeroverdracht laten gebeuren op een welbepaalde datum. Fax of mail naar Weepee, waarna deze je een bevestiging zullen sturen:
Beste,

Ik heb je aanvraag voor overdracht van het nummer 02xxxxxx goed ontvangen waarvoor dank.
De aanvraag is in verwerking.

Zodra ik bevestiging heb van de datum van portatie informeer ik je hierover.

Met vriendelijke groet,
Suzy
11 dagen later kreeg ik de volgende bevestiging:
Beste,

Het nummer 02xxxxxx wordt per 29/09 overgedragen.

Met vriendelijke groet,
Suzy
De overdracht vond inderdaad op 29/09 plaats, ofwel dus een dikke 2 weken na het opsturen van mijn aanvraag. Aangezien mijn Weepee account al voor inkomende gesprekken was ingesteld in mijn Gigaset, gebeurde de overgang dus volledig zonder verdere aanpassingen.

De dag na overdracht kreeg ik een mailtje waarin Weepee me erop wees dat mijn account een negatief saldo bedroeg (- 16 €). Dit was de eenmalige kost van de overdracht. Om dit te compenseren, koop je in de Weepee winkel2 vouchers van 10 € belkrediet, die je via mail krijgt en daarna via de klantentool kan opladen ("belwaarde" -> "verzilver voucher") kan opladen.

Enkele extra instellingen bij Weepee

In de Weepee klantentool vind je onder "informatie" enkele leuke extra instellingen. Onder "informatie" -> "belangrijke nummers", staan enkele handige korte nummers. Onder "informatie" -> "Doorschakeling / Voicemail instellingen" staan eventuele voicemail instellingen. Bij mij heb ik deze gewoon op BUSY gezet. De "informatie" -> "displaynaam instellingen" zullen enkel werken als je belt naar andere voip gebruikers. Wat wel leuk is: Weepee zoekt zelf in de witte gids op welk nummer naar je belt en toont op de Gigaset de naam die in de witte gids is opgegeven.

Als je dezelfde WeePee account instelt op een ander toestel (vb softphone), of je hebt de Firmware geupdate van je SIP toestel, dan zal WeePee uitgaande gesprekken blokkeren. In dit geval moet je in de WeePee usertool de "user agent" resetten.

De andere opties zal ik hier niet bespreken, daar ik ze zelf niet gebruik. Skype integratie is ook wel een leuke als je een skype gebruiker bent.

Disclaimer: u mag gedeelten uit deze tutorial overnemen mits bronvermelding (usernaam "Goztow" + url naar dit topic). U mag de tutorial niet volledig overnemen. Gelieve te linken naar dit artikel indien u de inhoud van deze tutorial wil publiceren. U mag de inhoud van dit artikel niet bewerken.
Bijlagen
weepee.png
weepee.png
Weepee configuratie
(54.03 KiB) 4 keer gedownload
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Suggesties, verbeteringen, aanvullingen zijn uiteraard welkom en kunnen dan eventueel worden toegevoegd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Mooie tutorial!
En kunnen mensen honderden euros beginnen besparen door met VoIP te bellen (mits een kleine investering).
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

misschien interessant om te vermelden dat een WeePee nummer maar overdraagbaar is na een termijn van 12 maanden. indien het nummer toch binnen die termijn wordt overgedragen moet er 350 euro betaald worden aan WeePee. al is het twijfelachtig of iemand dat van plan zou zijn... in dit concept blijven we hier wel afhankelijk van de betamax clonen, in hoeverre die altijd gaan blijven bestaan is maar de vraag
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Goztow, je benaming en afbeelding van het DECT 'basisstation' is niet correct. Een repeater dient om het DECT signaal te versterken en is een apparaat dat je apart meot aanschaffen (en heeft zeker geen ethernet aansluiting!).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dank voor de reacties, tutorial aangepast. Ik heb ook een reactie gekregen per PB van fdgroote die zelf al een gelijkaardige tutorial had opgemaakt voor spaargids.be. Ik was hier niet van op de hoogte. Maar ik zal misschien enkele elementen overnemen, met bronvermelding.

Net nog wat bijgewerkt na opmerkingen van philippe :).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

goed werk voor het goede doel, Goztow...
Misschien aan te vullen met smartphone ervaring. Voorlopig schakelt WeePee mijn binnenkomende vaste lijn oproepen door naar mijn GSM. Niettemin is het de bedoeling om zo snel mogelijk alles via smartphone te doen. Indien gewenst breng ik U hiervan op de hoogte...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

je mag gerust je ervaring delen! Ik vermoed dat het voor GSM's nogal OS-gebonden zal zijn, en afhankelijk van de dekking van 3G.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Een kleine opmerking:
ik zie je in je rules het nr 090 blokkeren, als "dure nummers". Maar is 09 ook geen zonenummer ergens rond het Gentse? Of beginnen er geen "normale" 09-nummers met 0 als eerste getal in het "suffix"? In dat geval mag je me compleet negeren :-)
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

Een gewoon nummer in het Gentse begint met 091, 092, ... maar niet met 090.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Vuurvos : 091 niet hoor, enkel 09 2xx en 09 3xx

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
zootbooth
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2011, 19:56

mooie tutorial!

als ik het goed begrepen heb is het in principe mogelijk om uw gsm nummer te gebruiken als uitgaand nummer bij een betamax provider, en voor binnenkomende en on the road gesprekken gewoon de gsm te blijven gebruiken? Ik heb namelijk geen vast nummer, maar begin stilaan een beetje teveel te bellen met gsm naar mijn gedacht. Als ik dan thuis Voip zou kunnen gebruiken voor uitgaande gesprekken zou dat ideaal zijn.
is dit mogelijk?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Perfect mogelijk.
En voor on the road kan je ook VoIP gebruiken met een Softphone toepassing op je gsm/smartphone (als je internet toegang hebt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Nog een kleine opmerking: G.722 instellen als codec heeft geen zin, deze is toch niet ondersteund door Betamax (en mocht dit wel het geval zijn dat zal er achterliggend toch omgevormd worden naar G.711 of slechter).

Je stuurt alle nummers met als prefix 1 via Weepee/ Noodnummers zou ik blokkeren ipv. naar Weepee te sturen (dewelke toch niet werken).
Laatst gewijzigd door VOiD 14 nov 2011, 13:00, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Vandaag niet, morgen mss wel. Dus kan geen kwaad om het erbij te zetten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

VOiD schreef:Je stuurt alle nummers met als prefix 1 via Weepee/ Noodnummers zou ik blokkeren ipv. naar Weepee te sturen (dewelke toch niet werken).
- Waarom blokkeren ? Ze worden automatisch geblokkeerd, gezien WeePee ze niet doorgeeft :).
- De 1*** reeks is meer dan alleen noodnummers. Nummers zoals 1207 enz. zijn wel bereikbaar via WeePee.
- De 19** reeks zijn interne WeePee nummers (mailbox etc).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goztow schreef:Suggesties, verbeteringen, aanvullingen zijn uiteraard welkom en kunnen dan eventueel worden toegevoegd.
Dus als ik het goed begrijp breng je je telefoonnummer onder bij WeePee voor een éénmalige kost van 18 euro en dan hoef je verder geen telefoonlijn (lees het koperpaar) meer te betalen? Geen raw copper? Geen discovery lijn? Enkel en alleen 18 euro en daar houdt het dan mee op? Mocht dat het geval zijn, waarom stapt dan niet iedereen over naar WeePee? Want nergens in Goztow zijn epistel is er sprake (in zijn nieuwe opstelling) van een abonnementskost voor zijn telefoonlijn. Ik heb nu dus discovery lijn bij Belgacom en een internet abo bij edpnet. Als ik dus mijn nummer overdraag naar Weepee, dan hoef ik voor mijn disco lijn niet meer te betalen? Leuk, bespaar ik ongeveer 10 à 11 euro per maand.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Misschien over deze "waarschuwing" onder punt 4. gelezen?
* het is, in sommige gevallen, mogelijk dat je bij een nummeroverdracht, bijkomende kosten bij je huidige provider veroorzaakt. Voorbeeld: indien je een Edpnet pack hebt met telefonie en je telefoonnummer porteert, zal edpnet je in principe op een Internetverbinding met "raw copper" plaatsen. Deze is net iets duurder dan hun pack "Internet met telefonie". Of, indien je vandaag een pack hebt, zullen de producten "gesplitst" worden en zal je een pack-korting verliezen. Indien je niet zeker bent van je zaak, leg dan even je situatie voor in ons userbase voip forum.
Wat je zegt, klopt trouwens, voor klanten bij Belgacom daar bij hen het gebruik van de lijn in het Internetpakket zit (bij Internet on raw copper).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hm, dan vraag ik mij af wat de meerwaarde is van het porteren van je huidig telefoonnummer naar een andere provider? Kosten besparen doe je zeker niet want een raw copper lijn kost per maand (ongeveer) hetzelfde als een Belgacom discovery lijn. Waarom zou een mens al die moeite doen en niet verkiezen om bij Belgacom te blijven? Zelf maak ik ook gebruik van VoIP (betamax clones) via een discovery lijn. Daarom dat ik mij vragen stel over het nut van het porteren van een telefoonnummer.
update: medewerker van edpnet vertelde mij dat raw copper bij hen 12,50 euro per maand kost, op een paar eurocent na hetzelfde als een discovery lijn (ik betaal iets meer dan 25 euro voor 2 maanden discovery).
Dus Goztow: gelieve ook even de (huur)prijs voor een fysiek paar koperdraden mee te nemen in je berekening. In jouw oude opstelling staat die er (BGCiTalk) maar in de nieuwe opstelling is er nergens sprake van. Op deze manier is het dus erg misleidend dat sommigen gaan denken dat ze zomaar eventjes 10 à 12 euro huurgeld per maand gaan besparen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen situatie bekijken en vegelijken.

- Goz heeft inderdaad de abonnementskosten van zijn i-Talk uitgespaard. Zijn besparing (17.50€ pm) klopt dus volledig. Hij betaalt niets voor de koperdraden (inbegrepen in zijn Belgacom Internet abbo)
- Ikzelf heb de abonnementskosten van 2 ISDN lijnen uitgespaard gespaard (70€ pm) door mijn 5 MSN's te porteren. Mijn Internet "Favorite zonder vaste lijn" heeft geen extra kost.
- Iemand die een Classic lijn porteert bespaart 19€ pm.

Als je een Internet abbo hebt, waarbij je extra raw copper moet betalen bij gebrek aan een telefoonlijn (vb EDPNet), moet je die kosten natuurlijk in mindering brengen van de besparing...

PS. Hou er rekening mee dat een Discovery lijn niet meer besteld kan worden (bestaat alleen nog voor huidige klanten). Dus voor de meesten is dat ook geen optie meer.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Ik ben ook van een Tele2/Base/Dommel naar een Belgacom oplossing gegaan omdat de Discovery/Raw Copper dan "verdween"
het abbonnement in m'n eservices noemt zelfs "no fixed line"...
voor amper "30-35" euro/maand...

bij de 3rd party xdsl resellers komt er na een jaar meestal 5 euro of meer bij als je geen "telefonie" hebt...

alleen bij het budget/basic abbo van Belgacom heb je nog een "voice" dienst nodig...

alsook krijg je er callerid & name id bij ... wat telenet/belgacom nog eens 2,5euro/service per maand voor extra aanrekent

en ze zullen het wel voelen bij Belgacom dat meer & meer mensen hun vaste lijn opzeggen anders zouden ze hun happy time niet hebben uitgebreid deze maand zodat ook bellen naar gsm's goedkoper zou worden?
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Jack Daniels schreef:Hm, dan vraag ik mij af wat de meerwaarde is van het porteren van je huidig telefoonnummer naar een andere provider?
Hangt helemaal af van geval tot geval.
Ik had vroeger VDSL2 via EDPnet over een Discovery lijn. Ondanks de afstand tot de ROP van 153 meter kreeg ik toch een lijnprofiel van 16 Mbits. De buren (die een Belgacom VDSL2 abbo hebben) staan beiden op 30 Mbits. Digitale TV hadden we al via Telenet. Ik heb dan EDPnet opgezegd en bij Telenet voor een shake Dig. TV + Fibernet gekozen. Ik haal nu 48Mbits. Ik koos voor een modem only met daarachter een FritzBox 7390. Dan mijn Belgacom nummer geporteerd naar Weepee en mijn discovery lijn opgezegd. VOIPSTUNT en JUMBLO aangemaakt. Netto resultaat is een lijn van 50 Mbits i.p.v 16 en alsnog een besparing van ongeveer 5 euro per maand. Geen koperdraad meer in huis en alle telefonie VOIP. Mijn grootste besparing is echter eerder toevallig omdat wij hoofdzakelijk van thuis uit werken en er 3 Android Galaxy S2's in huis zijn. Vroeger, voordat we de FritzBox hadden, belden die allemaal via hun eigen Mobile Vikings maar nu draaien die de app FB Fon waardoor ze allemaal automatisch over de FB bellen aan het goedkoopst mogelijke tarief dus ofwel gratis (naar vaste lijnen) ofwel aan 4 eurocent naar GSM i.p.v 20 eurocent en dat scheelt hem een slok op een borrel. Ook ontvangen deze Androids allemaal inkomende gesprekken en werken dus zowat hetzelfde alsof het 3 DECT's waren. Resultaat is dat de oude analoge centrale die ook op de FB hangt nog zelden gebruikt wordt.
Het enige waar ik moet mee leven is de downloadlimiet van 102 GB i.p.v de 500 GB bij EDP maar het komt zelden voor dat ik méér dan 100 GB nodig heb.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb voor ieders gemoedrust een lijntje toegevoegd bij "nieuwe opstelling".
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

@bobsys1: je schreef "Dan mijn Belgacom nummer geporteerd naar Weepee en mijn discovery lijn opgezegd... Geen koperdraad meer in huis en alle telefonie VOIP". Hoe bel je dan of hoe wordt je dan opgebeld als je geen fysiek koperpaar meer hebt? Via de coaxkabel van Telenet?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 985
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 88 keer

@Jack Daniels: Ik denk dat je het concept "Voice over IP" niet helemaal door hebt. Je "belt" en wordt "gebeld" over je netwerk (internet). Hoe je internet fysisch aangesloten is, is volledig transparant voor VoIP en doet helemaal niet terzake ... 8)
Internet/TV: All-Internet TN + TV Vlaanderen
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Proximus / Samsung Galaxy S23
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het concept VoIP maar al te goed begrepen. En die opmerking verwachtte ik "je wordt gebeld via je netwerk/internet". Ik zal het even heel dom stellen: je hebt toch een kabel/draad... nodig om je op het wereldwijde web aan te sluiten? Of gebeurt dat draadloos? Dus je hebt ofwel een paar koperdraadjes van Belgacom ofwel een coaxkabel van Telenet. Mijn vraag was dus: hoe wordt je opgebeld of hoe bel je zelf? Via koperdraadjes van BGC of via de coaxkabel van Telenet? Als mijn netwerkje thuis niet op het internet is aangesloten op één of andere manier, dan mogen ze nog zoveel proberen bellen als ze willen, maar bij mij gaat er in geen geval een telefoon rinkelen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

@ Jack Daniels:
Hij zegt toch dat hij internet heeft van Telenet. Niet gezien ?
bobsys1 schreef:Ik heb dan EDPnet opgezegd en bij Telenet voor een shake Dig. TV + Fibernet gekozen. Ik haal nu 48Mbits
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wel gezien, zie paar posts hoger. Daar luidde de vraag "via de coaxkabel van Telenet?" Duidelijk nu: bobsys1 zijn VoIP verloopt via de coax van Telenet. En bij anderen (inclusief mijzelf) verloopt VoIP via de koperdraad van Belgacom.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Jack Daniels schreef:Ik zal het even heel dom stellen: je hebt toch een kabel/draad... nodig om je op het wereldwijde web aan te sluiten?
Om je op het wereldwijde internet aan te sluiten heb je weliswaar altijd een "AANSLUITING" nodig maar die hoeft geen koperdraad of coax te zijn. Het kan ook een satellietverbindig zijn of een WIFI verbinding of door middel van tethering of via fiber of via het GSM netwerk om maar een paar voorbeelden te noemen.
Die "VERBINDING" kan (en bijna altijd IS) trouwens bestaan uit een combinatie van bovenstaande b.v.b voor een stuk WIFI plus een stuk coax plus een stuk optical.
Uw vraag "hoe bel jezelf en hoe wordt je opgebeld" is van een andere orde en heeft niets te maken met de wijze waarop uw internet verbinding tot stand komt.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

en imho ben je niet verplicht "analoge tv" te nemen als je alleen "cable internet" wil
en ben je niet verplicht om "analoge voice" te nemen als je alleen "xdsl internet" wil

voor digitale tv heb je wel analoge tv nodig bij telenet
niet zo bij Belgacom

je hebt minimale "nutsvoorziening" aansluitingen nodig (coax, koper, ... moeten tot in de garage eindigen)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Satelliet: in België nog niet meteen ingeburgerd (in tegenstelling tot NL). De beschikbare abo's zijn vrij duur en het is traag, dus niet meteen geschikt voor VoIP. Los van het feit dat je speciale (dure) apparatuur nodig hebt. Bestaat er trouwens al een two-way oplossing voor internet via satelliet? Voor zover ik weet heb je nog steeds een telefoonlijn nodig voor het "zend" gedeelte. Tenzij het ondertussen opgelost zou zijn.
WIFI dan maar: (gratis?) internetten door gebruik te maken van open draadloze netwerken van één of andere onwetende buurman?
Optical?: ik wist niet dat er al optische kabels tot in de huizen werden aangelegd.
Een geluk dat ik geen combinatie heb van al die technologieën maar een simpel koperdraadje, maar ik zal wel een uitzondering zijn zeker als ik zo lees wat bijna iedereen gebruikt: combinatie van...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@ Jack Daniels

en bij mij draadloos via Mobile Vikings...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

@wied: ik weet dat je bij elk MV tarief 2 GB internet hebt. Maar vind je 2 GB per maand dan voldoende? Ik bedoel als je wat surft en downloadt zit je meteen aan die grens. Snelheid ook OK?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

tuurlijk bestaat 2way internet via satteliet... hoe kunnen ze anders op een boot surfen op internet als ze niet in territoriale wateren zitten :-) ook "onze" soldaten gebruiken het om te skypen vanuit Afghanistan met hun familieleden...
t'is niet zo super goedkoop en je hebt misschien maar 1mbit... maar als je geen vast adres hebt evt wel handig?
camper of boot gebruiker?

hooguit voor gaming niet zo interessant vanwege hoge latency (signaal moet tot in de ruimte en dan weer terug)

fiber wordt dacht ik in Kortrijk en ergens in Wallonië uitgetest ...
in Nederland zijn ze er al verder mee
bedrijven kunnen zowiezo al op de "fiber" alle "industrie"terreinen hebben een aansluiting
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even gekeken voor 2way internet:
goedkoopste oplossing qua materieel: 410 euro
maandelijks abo: 39 euro
activatie kost: 65 euro
Snelheid: Download 3,60 Mb/s - Upload 384 Kb/s

Toch nog maar even wachten om te installeren?

Glasvezel: hier bij ons in Ghislenghien kunnen we aangesloten worden: minimum 250 euro per maand
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

en was er ook geen limiet bij die 2way internet van eg 10gbyte/maand? :-)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Jack Daniels schreef:Hm, dan vraag ik mij af wat de meerwaarde is van het porteren van je huidig telefoonnummer naar een andere provider?
Een ander voordeel is dat je onafhankelijk wordt van je internetprovider voor je telefonie. Als je ze in een pack hebt, kan je niet zomaar switchen naar een andere internetprovider, tenzij je telefoon kan mee porteren, met weer kans op onderbrekingen.
Het is interessant om voor je telefoon (via voip) en je email (via gmail, hotmail, eigen domein, ...) onafhankelijk te zijn van je internetprovider. Zo kan je eenvoudig overstappen als een andere provider sneller/beter/goedkoper is.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

@ Jack Daniels

Ik woon 3-hoog in Antwerpen, dus snelheid zat (hspa). En 2 gb/maand is voor mij volume zat. Waarom zou ik vlaamse zenders downloaden als ik beschik over FTA breedband via satelliet?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

skynetbbs schreef:en was er ook geen limiet bij die 2way internet van eg 10gbyte/maand? :-)
Goedkoopste abo = 1,2 GB verkeer per maand. Ook gene vette.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

wied schreef:@ Jack Daniels

Ik woon 3-hoog in Antwerpen, dus snelheid zat (hspa). En 2 gb/maand is voor mij volume zat. Waarom zou ik vlaamse zenders downloaden als ik beschik over FTA breedband via satelliet?
Kan je dan geen wireless antwerpen nemen?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”