Zelf nagaan welke snelheid je lijn maximaal aankan :)

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Heb juist eens een update gedaan van de firmware van mijn Speedtouch home modem. Van versie GV8BAA3.270 naar Gv8baa3.281. (De files komen van dezelfde site als dat Nubz tooltje).
De firmware wijzigen is nog "redelijk" veilig, omdat 2 versies van die firmware in je modem aanwezig zijn. Een actieve en een passieve versie. Pas als je switcht wordt de nieuwe versie gebruikt (de modemsettings wijzigen niet). Voor je upload, moet je wel de passieve eerst wissen.

En de resultaten vergeleken met dat tooltje (tussen beide resultaten zit max. 30 min.). Blijkbaar levert dat toch een redelijk verschil op.

Met de 270 :

Operational data report : near end (Downstream)
-----------------------------------------------
Attainable line rate : 8296 kbit/sec
Attainable Atm rate : 7840 kbit/sec
Used line rate : 1488 kbit/sec
Fast used Atm rate : 1120 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 18
Noise Margin : 31 dB
Line attenuation : 19 dB
Output Power : 19 dBm

Operational data report : far end (Upstream)
--------------------------------------------
Attainable line rate : 1116 kbit/sec
Attainable Atm rate : 1024 kbit/sec
Used line rate : 216 kbit/sec
Fast used Atm rate : 128 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 19
Noise Margin : 34 dB
Line attenuation : 7 dB
Output Power : 12 dBm

met de 281 :

Operational data report : near end (Downstream)
-----------------------------------------------
Attainable line rate : 9996 kbit/sec
Attainable Atm rate : 9504 kbit/sec
Used line rate : 1452 kbit/sec
Fast used Atm rate : 1120 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 15
Noise Margin : 36 dB
Line attenuation : 19 dB
Output Power : 19 dBm

Operational data report : far end (Upstream)
--------------------------------------------
Attainable line rate : 1144 kbit/sec
Attainable Atm rate : 1056 kbit/sec
Used line rate : 216 kbit/sec
Fast used Atm rate : 128 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 19
Noise Margin : 35 dB
Line attenuation : 7 dB
Output Power : 12 dBm
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Merk je daar nu iets van in dagdagelijks gebruik?
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ik zit redelijk dicht bij de centrale, dus dan maakt het inderdaad niets uit. Voor wie verder zit kan het wel voordelen hebben.

Heb hier trouwens juist nog eens een testje gedaan, en nu liggen de waarden weer meer volgens mijn 270-test. Er zit blijkbaar een redelijke foutmarge op die metingen. (Die waarden van die 281 test lijken mij eerlijk gezegd niet echt realistisch (heb er nochtans niet aan gefoefeld) : plots een noise margin die 5 dB hoger ligt, en bijna 10 Mb/s ???).

Het grootste voordeel van die 281 is dat de ingebouwde webserver (waarmee je de instellingen van de modem kan aanpassingen), sneller zou werken, naast een iets hogere stabiliteit van je verbinding.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Gebruikersavatar
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

ik heb er mijn twijfels bij of die test wel realistisch is, na update van firmware zit je zo wat tegen de 10Mbit/s .... klopt wel niet iets aan vrees ik. Of dat voor de mensen die verder van de centrale zitten iets gaat helpen? tzou kunnen ma heb echt mijn twijfels bij die update... ;-)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie

Heb vandaag die upgrade gedaan en ik was er beter met mijn pollekes afgebleven. Alles is wel gelukt maar die webinterface van de modem is toch maar chinees voor mij. Ik kon niet inloggen op de modem dus alles gedaan zoals het moet(zonder router) en ik kon helemaal niks meer doen. Tenslotte heb ik ingelogd via mijn router op de modem en ineens was hij vertrokken.
Raar maar waar.
Maar ik ben terug online en dat testje laat ik in het vervolg maar zo.

Hopelijk upgraden ze onze lijn in Gent vlug zodat we ook eens "Yeeha"
kunnen roepen.

Greetz
Weetgraag :wink:
Gebruikersavatar
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

hmm ik weet nie ze, die upgrade ziet er niet zo schitterend uit, die results van polleke,.... jij -weetgraag- die het minder vindt... kdenk dat het gewoon beste is, niet te veel met de firmware te knoeien...;-)

my point of vue

hmmja, khoop et ook weetgraag, want we zitten samen in zone 09 eh, laat die 3.3maar komen, de deur staat al lang voor ze open ;-) Ik zal ze met open armen ontvangen :p
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie

Het is nochthans niet mijn gewoonte om me aan die dingen te wagen
maar de verleiding was te groot. Weeral een lesje geleerd, ik doe alle upgrades van mijn hardware en als er nieuwe drivers zijn ben ik de eerste
om ze te installeren maar een tweak is toch nog wat anders.

Greetz
Weetgraag :wink:
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Die upgrade kan inderdaad mislopen. Gelukkig wel dat Alcatel een redelijk veilige methode gebruikt. Nu is het wel zo dat die upgrade een tijdje duurt. Het geheugen wissen en upgraden duurt telkens enkele minuten. En na de switch moet de modem terug volledig rebooten (duurt ook ongeveer een minuutje). Geduld is een schone deugd...

Alcatel levert een redelijk duidelijke handleiding op CD-rom (.pdf file) bij de modem, terwijl er ook een help zit in die "web-pagina". Nu : voor je met firmware brielt is het altijd best om de handleiding heel goed te lezen.

Heb al firmware's van CD-writers, DVD-spelers, moederborden en ADSL-modems zitten bijwerken, maar moet eerlijk zeggen dat ik het altijd een redelijk spannende bedoeling vind. En helaas geen UPS in de buurt...

Waarom die EEProms de laatste tijd niet meer uitneembaar zijn is mij eigenlijk wel een raadsel (zal zoals gewoonte wel aan de kostprijs liggen). Leve de 486 (slik). :wink:

P.S. Weetgraag : als ik me niet vergis, is er ook al een firmware upgrade voor je moederbord, maar ik heb niets gezegd hé.
Met vriendelijke groeten,

Polleke
DiViNO
Plus Member
Plus Member
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 dec 2002, 18:23

Is er een mogelijkheid om dit met een Interne ADSL Modem te zien ??

Sorry als deze vraag al eens is gesteld :oops:
Gebruikersavatar
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

hmm, ik vrees ervoor van niet, als ik mij goed herinner heeft de werking van de interne kaart weg van een SPT USB modem en daar kan je dat niet zien. Vrees ervoor dus ook niet bij een interface card zoals die interne adsl modem.

Het enige dat ik denk dat je kan doen om je max. capaciteit te kennen is: eens informeren bij Belgacom en vragen of ze je lijn eens kunnen uitmeten. Zij kunnen dat perfect zien op hun pc's.

niet erg hoor dat je de vraag stelt. Als je niet zeker bent, kan je altijd de zoekfunctie van het forum eens gebruiken en zoeken op interne adsl modem ofzo. Maar ik denk het niet dat dit al aan bod kwam. Heb er toch alleszinds geen weet van ;-)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Mjaja, Polleke heeft mij de microbe terug gegeven, dus ik heb mijn firmware maar is aangepast :)

Oude firware: KHDSAA.132
-> nieuwe: KHDSAA3.270

mijn resultaten:

Operational data report : near end (Downstream)
-----------------------------------------------
Attainable line rate : 8936 kbit/sec
Attainable Atm rate : 8448 kbit/sec
Used line rate : 1464 kbit/sec
Fast used Atm rate : 1120 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 16
Noise Margin : 35 dB
Line attenuation : 29 dB
Output Power : 19 dBm

Operational data report : far end (Upstream)
--------------------------------------------
No data available.

Ik merk niet echt een verschil met de oude, maar zit wel met een vraag: Ik heb dus geen data beschikbaar voor upstream (terwijl ik dit met mijn oude firmware wel had) Maar er is niets mis met mijn upload, ik upload even snel als vroeger!

Iemand een idee welke firmware ik beter zou nemen ? Of was dit een goeie upgrade ? (Da's de eerste keer dat ik de firmware van mijn modem upgrade... en raar bij mij zat er van toen ik hem gekocht heb de firmware van de pro versie op en niet van de home versie!) (Ik heb mijn modem nu iets meer dan 2 jaar)

graag wat advies dus!

Fantastische guide Nukem! ;)

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb nog wat zitten prutsen. Ondertussen heb ik een nieuwere versie gevonden (op de site van KPN Nederland! Op de site van Skynet, Belgacom of zelfs die van alcatel vind ik niets terug :( schandalig)

Ondertussen heb ik dus versie: KHDSAA3.281 geflashed.
Maar mijn probleem blijft, geen upstream data available (als ik mijn oude firmware er terug opzet dan heb ik die informatie wel beschikbaar)

En nog een vraagje: iemand en idee wat het verschil is tussen modems met firmware versie K* en G* ?

greetz,

Nob
Gebruikersavatar
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Eerlijk gezegd Nob heb ik er geen idee van. Is geen info over beschikbaar op de site van Alcatel ofzo.. (is nu thomson geworden), zou toch moeten...

Het enige wat ik kan zeggen is dat die laatste update van de firmware niet zo goed lijkt, je bent al de derde met problemen ;-) op drie die hem hier geprobeerd hebben. Kzou hem dus zeker niet kunnen aanraden.
I love it when a plan comes together!
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Tiens wist niet dat ik problemen had met die update :

Operational data report : near end (Downstream)
-----------------------------------------------
Attainable line rate : 9116 kbit/sec
Attainable Atm rate : 8640 kbit/sec
Used line rate : 1424 kbit/sec
Fast used Atm rate : 1120 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 16
Noise Margin : 35 dB
Line attenuation : 19 dB
Output Power : 17 dBm

Operational data report : far end (Upstream)
--------------------------------------------
Attainable line rate : 1148 kbit/sec
Attainable Atm rate : 1056 kbit/sec
Used line rate : 216 kbit/sec
Fast used Atm rate : 128 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 19
Noise Margin : 34 dB
Line attenuation : 7 dB
Output Power : 12 dBm

Als ik die grafische weergave bekijk moet die noise margin toch redelijk kloppen en ook die rate info is weer "normaal". Heb eerder de indruk dat dat hier behoorlijk goed zijn ding doet.

Alcatel of Thomson zijn inderdaad niet echt happig met het geven van informatie over die firmwares (zal waarschijnlijk wel met die getweakte versies te maken hebben, hoewel ik dat toch geen reden vind).
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Gebruikersavatar
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Polleke schreef: Tiens wist niet dat ik problemen had met die update :
Polleke schreef: plots een noise margin die 5 dB hoger ligt, en bijna 10 Mb/s ???).

Problemen is een groot woord polleke, maar je ging zelf vanuit dacht ik in een van je vorige posts dat die 9116 niet echt correct kon zijn, ik vraag het me ook nog af of dat correct kan zijn, waar woon jij? in de centrale? :D Ik weet niet of dat een realistische waarde is die wordt weergegeven.
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

nob schreef:Ik heb nog wat zitten prutsen. Ondertussen heb ik een nieuwere versie gevonden (op de site van KPN Nederland! Op de site van Skynet, Belgacom of zelfs die van alcatel vind ik niets terug :( schandalig)

Ondertussen heb ik dus versie: KHDSAA3.281 geflashed.
Maar mijn probleem blijft, geen upstream data available (als ik mijn oude firmware er terug opzet dan heb ik die informatie wel beschikbaar)

En nog een vraagje: iemand en idee wat het verschil is tussen modems met firmware versie K* en G* ?

greetz,

Nob
Raar ... normaal gezien is het het commando 'tdsl golden on' dat uw upstream ook laat meten. Misschien dat er hier en daar wat veranderd is in de nieuwe versie :)

Misschien dat het met gebruik te maken van het tooltje wel lukt ?
http://www.nubz.org/alcatool/Home.html
NuKeM
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Als ik het goed voor heb op een 1.5 km.
Als je met een ADSLmodem 8 Mb/s (8192 kb/s) moet kunnen halen, moet er toch ook wat speling voorzien zijn, dacht ik zo (het is toch die ATM die telt, of niet soms ?). Die vorige meting heb ik nog niet terug gehaald (die lijkt me wel bij het haar getrokken).
En wat die noise margin betreft : ook de grafiek die dat Nubz tooltje weergeeft is overal een 5 dB hoger. Dus ik ga er vanuit dat dat klopt.

met vriendelijke groeten,

Polleke
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Polleke schreef:Hallo,

Als ik het goed voor heb op een 1.5 km.
Als je met een ADSLmodem 8 Mb/s (8192 kb/s) moet kunnen halen, moet er toch ook wat speling voorzien zijn, dacht ik zo (het is toch die ATM die telt, of niet soms ?). Die vorige meting heb ik nog niet terug gehaald (die lijkt me wel bij het haar getrokken).
En wat die noise margin betreft : ook de grafiek die dat Nubz tooltje weergeeft is overal een 5 dB hoger. Dus ik ga er vanuit dat dat klopt.

met vriendelijke groeten,

Polleke
Ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de metingen inderdaad zeker een bepaalde foutmarge bevatten. Hoe groot ze is weet ik niet :) (zal wel niet te groot zijn anders hadden ze die optie er nooit ingestoken wegens 'toch onbruikbaar/onnauwkeurig' ;) )
NuKeM
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ok, ben de kelder eens ingekropen met modem en notebook en al de andere telefoonconnecties hier thuis uitgetrokken.
Veel verschil maakte het niet (niets zelf).
Ik heb nu wel het programmaatje van op http://www.nubz.org/alcatool/Home.html eens gebruikt en als ik mijn grafiekje vergelijk met dat van Polleke dan komt er bij mij toch duidelijk iets meer rood in voor :(
Vergelijkt u zelf maar eens: Polleke Ik

Een tekst filetje met wat gegevens die ik heb kunnen opvissen uit mijn modem via het programmaatje staat hier

Ook heb ik nog eens nagedacht over die centrale zoektocht. Ik heb eens goed opgelet en heb gemerkt dat er op al de kastjes van Belgacom (RTT staat er hier nog op) een nummer staat. Dit nummer stijgt of daalt naarmate je bv door een grote straat rijdt en om de 300-400 schat ik meter zo'n kastje tegenkomt.
Mijn huis ligt tussen een kastje met nummer 005 en 006. Nu vroeg ik me af of die nummers ook een soort van hint zouden kunnen zijn over hoever je van de centrale zit? Ik neem aan dat die nummers naar nul zakken naarmate je dichter bij de centrale komt? Dan zou ik heel ruw geschat ongeveer op zeg 6*400meter + 400m (nummer kastje * geschatte afstand tussen alle kastjes + afstand van de woning tot het kastje) of 2.8km van de centrale zitten (in het slechtste geval). Mag ik zo rekenen? Het is nogal een ruwe schatting natuurlijk, want niet overal zullen de kastjes even ver van elkaar staan + indien er nog een kastje 000 bestaat moet er nog eens 400m bij (in mijn berekening neem ik aan van niet... 000 is de centrale).

In ieder geval als de examens gedaan zijn zal ik die kastjes eens volgen en zien of ik op een centrale uitkom (tenzij hier wordt gezegd dat dit niet zal werken natuurlijk :) ).
NuKeM
Gebruikersavatar
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

van die kastjes hun id heb ik nog niet gehoord zenne, ik weet niet of ge daar moogt anemen dat dat per 400 meter is en dat dat ergens een relatie heeft met de afstand, want als je denk in een drukke gemeent (allemaal woonwijken: hier staan enorm veel van die kastjes en die centrale staat ergens gans anders, moest ik zo via kastjes naar mijn centrale zoeken, kdenk dat ik nen kilometer of 10 mag gaan rondketsten.

Ik weet niet of dat een goed idee is zenne, vrees dat ge er met u idee naast gaat zitten, die kasten zijn meestal verdeelkasten voor telfonie eh, dat wil dus niet zeggen dat gij in al die kasten passeert eh, normaal komt uw draaidje dacht ik maar in 1 kast (de dichtste) en dan ja ondergrond, maar hoe uw kabel loopt ...,??
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ja, het is inderdaad nogal een vraag die onwaarschijnlijk lijkt .. maar ge weet nooit hé :)
Hier in de buurt liggen die kastjes zo ongeveer om de 300m ruw geschat. In dichtbevolkte gebieden zal dit wel minder zijn natuurlijk.
Ik weet eigenlijk ook niet echt hoe het ineen zit tussen uw huis en de centrale, qua bekabeling, connecties enzo bedoel ik dan (niet hoe je het signaal enzo erdoor krijgt dus). Misschien dat er hier mensen zijn die dat wel weten?
NuKeM
Gast

Kan je die test ook doen met een Speedtouch USB modem ?
Gebruikersavatar
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Anonymous schreef:Kan je die test ook doen met een Speedtouch USB modem ?
Zoals eerder op dit forum gezegd, kan je deze test enkel uitvoeren indien je in het bezit bent van een Alcatel SpeedTouch Home modem.

Bij een USB modem zal je je voor je afstand tot de centrale en voor je max. waarden een telfoontje moeten doen naar BGC.
I love it when a plan comes together!
vulture
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 okt 2003, 22:17

Ik heb een siemens Santis 50 router en deze geeft wel de volgende statistieken:

Line Mode G.dmt
Line State Show Time
DS Speed 3360 Kbps
US Speed 128 Kbps
DS Latency Fast
US Latency Fast
Trellis Coding Enabled
Loss of Signal 698
Line Attenuation 52 dB
Loss of Frame 6
Noise Margin 13 dB
CRC Error 187272
Line Up Count 10
Error Second 130596 seconds
Line Up Time 6:04:32:39
System Up Time 22:06:16:31

Ik dan daaruit afleiden dat ik 4-5km van de centrale zit en dat de snelheid waarschijnlijk nog wat hoger kan (noise margin > 6dB en aangezien dB logaritmische schaal is), maar weet iemand wat de rest van die gegevens precies betekenen en of deze router ook max attainable speed kan weergeven?

Deze gegevens zijn namelijk van webinterface afgehaald, maar er zit ook een vrij uitgebreid telnet menu op, maar daar heb ik geen handleiding van.
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ech euhm kemda bij mij oko is gedaan mor ik krijg wel very zwakke resultaten

downstream:
Attainable line rate: 2428 kbit/sec
Attainable Atm rate: 2016 kbit
Used line rate: 2424 kbit
Fast used Atm rate: 2016 kbit
Interleaved used atm rate: 0 kbit
Rel. capacity occupation: 100
Noise Margin: 4 db
Line attenuation: 73 db
Output Power: 19 db

Upstream:
Attainable line rate: 496 kbit/sec
Attainable Atm rate: 384 kbit
Used line rate: 276 kbit
Fast used Atm rate: 192 kbit
Interleaved used atm rate: 0 kbit
Rel. capacity occupation: 56
Noise Margin: 14 db
Line attenuation: 35 db
Output Power: 12 db

Iemand enig idee hoe dit komt?

Greetz

Sander
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Wel, aan de Line attenuation te zien zit je héél ver van de centrale. Ook de noise margin kan beter. Deze is best zo groot mogelijk en hoger dan 6. Ik zou zeggen, bel eens naar de storingen en vraag naar een lijntest. Vraag meteen ook hoe ver je van de centrale zit. Als het idd meer dan 6 km is (zoals je line attenuation aangeeft) dan zijn de resultaten nog redelijk goed. Als het minder is en de lijntest is goed, sluit je modem dan eens aan op het "root"-stopcontact en kijk alle splitters na op oxidatie. Leen er desnoods eentje van een vriend/buur.

Cheers

PS : de interpretatie van de verschillende getallen kan je hier vinden.
Afbeelding
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

kebbem just op de stekker gestoken die binnenkomt (root dus) en daar ging het wel goed

alles was zo'n 4 keer sneller :) handig moetek morgen allemaal netwerkkabels gaan halen om die telefoonkabels te omzijlen :)


Sander
ps kzit op minder dan ne km van de centrale, line attidinges was 8db :)
Gast

NuKeM schreef:Ok voor het ogenblik ga ik nog niet teveel zeggen. Ik ben als een bezetene aan het werken voor een Nederlandstalige tutorial hierover!

Maar ik kan jullie al één ding zeggen: Het werkt :D
Erg dat ik dit nooit eerder heb geweten :'(

Binnen een uurtje ofzo zal ik hier een link posten naar de tutorial!
Wat een TOP pagina, hartstikke bedankt!!!!! :-D
Gebruikersavatar
Seal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 28 feb 2004, 22:29
Locatie: Antwerpen

Werkt dat ook met de Thomson 510 v4???
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Je moet eens kijken in de webinterface bij diagnostic. Als je alles uitklapt dan zijn er wel een aantal dingen te vinden zoals Line attenuation. Ik kan nu zelf niet gaan kijken daar ik met een andere modem online ben :)

Cheers
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

dan krijg je zoiets:

DSL Flavour = ADSL over POTS
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 512 / 4096
Uptime = 45d 14:31
kBytes Tx/Rx = 1085281 / 4845949
Properties
Output Power (dBm) up/down = 12 / 20
Attenuation (dB) up/down = 20 / 43
Noise Margin (dB) up/down = 20 / 17
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB

of je kan ook telnet://10.0.0.138

Username : xxxxxx
Password : ******
------------------------------------------------------------------------
*
* ______ SpeedTouch 510
* ___/_____/\
* / /\\ Version 4.2.3.0.0
* _____/__ / \\
* _/ /\_____/___ \ Copyright (c) 1999-2003,
* // / \ /\ \ THOMSON
* _______//_______/ \ / _\/______
* / / \ \ / / / /\
* __/ / \ \ / / / / _\__
* / / / \_______\/ / / / / /\
* /_/______/___________________/ /________/ /___/ \
* \ \ \ ___________ \ \ \ \ \ /
* \_\ \ / /\ \ \ \ \___\/
* \ \/ / \ \ \ \ /
* \_____/ / \ \ \________\/
* /__________/ \ \ /
* \ _____ \ /_____\/
* \ / /\ \ /___\/
* /____/ \ \ /
* \ \ /___\/
* \____\/
*
------------------------------------------------------------------------
=>adsl
[adsl]=>info
Modemstate : up
Operation Mode : G.DMT Annex A [POTS Overlay Mode]
Channel Mode : fast
Number of resets : 1

Vendor Local Remote
Country : 0f 0f
Vendor : ALCB ALCB
VendorSpecific : 0000 0000
StandardRevisionNr : 01 01

...............Downstream Upstream
Margin [dB] : 17 21
Attenuation [dB] : 43 20
OutputPower [dBm] : 20 12

Available Bandwidth Cells/s Kbit/s
Downstream : 9660 4096
Upstream : 1207 512


Transfer statistics
Total since power On Cells Kbit
Downstream : 1073768 455277
Upstream : 198098 83993
Current Connection
Downstream : 1073754 455271
Upstream : 198098 83993
Errors
Received FEC : 0
Received CRC : 232
Received HEC : 105
----snip----
[adsl]=>
Fozzy
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 dec 2003, 12:26

Hi folks,


effe een vlug vraagje...
Nu vind ik nergens die speedtouch Home of Pro, maar wel een hele hoop andere modellen... 510, 670, etc... zijn deze modellen identiek of moet je toch een gewone Alcatel Home modem gebruiken ?

Wie weet een shop waar ze deze, een Pro of een Home, nog slijten ?



Thanks Fozz
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Wel de Speedtouch Home wordt stilaan vervangen door de Thomson 510. Ik heb er hier zo eentje staan en je kan wel een paar van die dingen uithalen. Effe de mijne pakken ;)
webinterface schreef:Output Power (dBm) up/down = 12 / 20
Attenuation (dB) up/down = 12 / 25
Noise Margin (dB) up/down = 31 / 31
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB
De telnet heb ik nog niet geprobeerd, mss kan je daar meer info lospeuteren :)

Cheers
Afbeelding
Block

grave-digging

Kan je die tutorial nog ergens vinden?
Gebruikersavatar
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Op de portal op tutorials klikken, dan hardware en daar vind je ze tussen, rechtstreekse link: http://www.userbase.be/forum/portal.php ... b=lijntest
.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Ben ook eens gaan kijken in m'n Topcom Webr@cer 881 pstn,
gaf volgende resultaten:

Code: Selecteer alles

         CONEXANT SYSTEMS, INC.
 ACCESS RUNNER ADSL CONSOLE PORT  3.27

            ADSL Transceiver Status


 Up SNR Margin:           25.0 dB
 Down SNR Margin:         21.7 dB
 Up Attn:                 22.0 dB
 Down Attn:               45.6 dB
 Tx Power:                -38 dbm/Hz
 Up Bits Per Frame:       265
 Down Bits Per Frame:     1848
 Startup Attempts:        1
 Up CRC Errors:           6
 Down CRC Errors:         6183
 Up FEC Errors:           8
 Down FEC Errors:         0
 Up HEC Errors:           5
 Down HEC Errors:         3064


            Press 'B' to go Back
        Press 'M' to go to Main Menu

Code: Selecteer alles


         CONEXANT SYSTEMS, INC.
 ACCESS RUNNER ADSL CONSOLE PORT  3.27

            ADSL Status

 Modulation Mode               G.dmt
 Annex Mode                    ANNEX_A
 Number of Startup attemps     1
 Upstream SNR Margin           25.0 dB
 Downstream SNR Margin         22.6 dB
 Upstream Line attenuation     22.0 dB
 Downstream Line attenuation   45.6 dB
 Upstream CRC errors           6
 Downstream CRC errors         6185
 Upstream Latency              FAST
 Downstream Latency            FAST
 Upstream Data Rate            384 kbps
 Downstream Data Rate          3328 kbps
 CO Vendor ID                  0X22

            Press 'B' to go Back
        Press 'M' to go to Main Menu
         Enter your selection below
Iemand enig idee wat Tx Power: -38 dbm/Hz betekent?
Laatst gewijzigd door FezzFest 29 jan 2006, 11:46, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

DSL Status: UP
DSL Modulation Mode: GDMT
DSL Path Mode: FAST
Downstream Rate: 3360 Kbps
Upstream Rate: 512 Kbps
Downstream Margin: 15 db
Upstream Margin: 29 db
Downstream Line Attenuation: 29
Upstream Line Attenuation: 14
Downstream Transmit Power: 0
Upstream Transmit Power: 0
Ik vind het nogal vreemd dan dat ik beide heb, zowel upstream als downstream, attentuation bedoel ik eh..

Hoe kan ik nu zien hoe ver ik ongeveer zit..
kazzz
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2004, 15:33

Ik heb gemaild om me in te schrijven bij EDPnet.. Zij stuurden mij een mail terug dat ik op 5.3KM van de centrale zit en 1 Mbps zal halen.
Dat is TE laag voor mij (is smallband :)
Nu vroegen ze mij een speedtest en SNT door te sturen, omdat ik zei dat ik +- 420 kbyte/s haal met mijn ADSL GO abbo..

hier de waarden: wat vinden jullie ervan?

http://www.adslbox.be speed test results:
- Download speed : 3285 kbit/s or 411 kbyte/s
- Upload speed : 310 kbit/s or 39 kbyte/s
Thu Feb 2 2006 at 15:46:02 UTC+0100

DSL Flavour = ADSL over POTS
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 512 / 4640
Uptime = 13d 04:42
kBytes Tx/Rx = 1219954 / 11447152

Properties
Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 19.5
Attenuation (dB) up/down = 18.0 / 39.0
Noise Margin (dB) up/down = 24.0 / 14.0
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB


Statistics
Loss of signal (local/remote) = 0 / 0
Loss of power (local/remote) = 0 / 0
Loss of framing (local/remote) = 0 / 0
Errored Seconds (local/remote) = 7220 / 99
Loss of link (remote) = 0
koyote
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2005, 12:24
Locatie: tielt

hoe doe je een lijntest met Topcom wireless Webr@cer 1154 modem ??????????
davygky542
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 feb 2006, 18:14

Username :
------------------------------------------------------------------------
*
* ______ SpeedTouch 510
* ___/_____/\
* / /\\ Version 4.2.3.0.1
* _____/__ / \\
* _/ /\_____/___ \ Copyright (c) 1999-2003,
* // / \ /\ \ THOMSON
* _______//_______/ \ / _\/______
* / / \ \ / / / /\
* __/ / \ \ / / / / _\__
* / / / \_______\/ / / / / /\
* /_/______/___________________/ /________/ /___/ \
* \ \ \ ___________ \ \ \ \ \ /
* \_\ \ / /\ \ \ \ \___\/
* \ \/ / \ \ \ \ /
* \_____/ / \ \ \________\/
* /__________/ \ \ /
* \ _____ \ /_____\/
* \ / /\ \ /___\/
* /____/ \ \ /
* \ \ /___\/
* \____\/
*
------------------------------------------------------------------------
=>adsl
[adsl]=>info
Modemstate : up
Operation Mode : G.DMT Annex A [POTS Overlay Mode]
Channel Mode : fast
Number of resets : 1

Vendor Local Remote
Country : 0f 0f
Vendor : ALCB ALCB
VendorSpecific : 0000 0000
StandardRevisionNr : 01 01

Downstream Upstream
Margin [dB] : 14 22
Attenuation [dB] : 30 15
OutputPower [dBm] : 20 12

Available Bandwidth Cells/s Kbit/s
Downstream : 10943 4640
Upstream : 1207 512


Transfer statistics
Total since power On Cells Kbit
Downstream : 1483741923 629106184
Upstream : 118951943 50435224
Current Connection
Downstream : 1483714360 629094736
Upstream : 118951943 50435224
Errors
Received FEC : 0
Received CRC : 762
Received HEC : 516

Dit zijn we waarden die ik verkregen heb via een testje voor een thompson modem.

Hoeveel zou de snelhied kunnen bedragen die ik bij edpnet zou kunnen krijgen? Kan deze meer dan 4mbps zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”