Zelf nagaan welke snelheid je lijn maximaal aankan :)

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Waarschijnlijk blijf je steken op 4Mbit. De 6Mbit zal net buiten bereik liggen. Maar de enigste die je daar een antwoord kunnen op geven is EDPnet zelf. Gewoon even mailen en ze kijken het na voor je.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

Ik vind het nogal vreemd dan dat ik beide heb, zowel upstream als downstream, attentuation bedoel ik eh..

Hoe kan ik nu zien hoe ver ik ongeveer zit..
Dit is helemaal niet raar hoor, er is een down en up
zie ook mijn gegevens

Afbeelding

in mijn geval is de attenuation 40 DB en 37 DB
dus afstand van mij is +- 3.5 km ( 40 DB = 3 à 4 km) kreeg ook de bevestiging van Belgacom dat dit mijn afstand is :-D

Line attenuation : 43 dB
Lijnverzwakking: deze is recht evenredig met de afstand tot de centrale, hoe lager hoe beter. Foute installatie van splitters, probleem in de bekabeling enz zal de verzwakking verhogen. Mag maximaal 60 dB zijn. Als vuistregeltje geldt trouwens (wanneer er geen probleem met de bekabeling is!):

< 1 km van centrale : 10 dB
1 - 2 km : 20 dB
2 - 3 km: 30 dB
3 - 4 km: 40 dB
4 - 5 km: 50 dB
5 - 6 km: 60 dB

begrijp je ? :P
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
gentenaar1
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 feb 2006, 19:05
Locatie: Destelbergen

Data Rate:
Stream Type
Actual Data Rate

Up Stream
512 (Kbps.)

Down Stream
4032 (Kbps.)

Operation Data Upstream Downstream

Noise Margin 15 dB 6 dB

Attenuation 46 dB 43 dB

Volgens EDPnet zit ik op 4700 m van een centrale,wat volgens attenuation waarden wel zal kloppen.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is de downstream noise margin,die schommelt nammelijk tussen 3db en 6db.
Moet dit normaal niet wat hoger liggen?
Ik heb alle aansluitingen gekontroleerd en die blijken allemaal in orde te zijn.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

gentenaar1 schreef:Data Rate:
Stream Type
Actual Data Rate

Up Stream
512 (Kbps.)

Down Stream
4032 (Kbps.)

Operation Data Upstream Downstream

Noise Margin 15 dB 6 dB

Attenuation 46 dB 43 dB

Volgens EDPnet zit ik op 4700 m van een centrale,wat volgens attenuation waarden wel zal kloppen.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is de downstream noise margin,die schommelt nammelijk tussen 3db en 6db.
Moet dit normaal niet wat hoger liggen?
Ik heb alle aansluitingen gekontroleerd en die blijken allemaal in orde te zijn.
idd die noise margin is wel aan de lage kant,want normaal als die onder de 6 db daalt kan je onderbrekingen hebben ... en probeerd je lijn op een lager profiel te synchroniseren (ipv 4 Mbps naar 3.3 Mbps)
kan gewoon zijn omdat je iets te ver van de centrale zit
Greets :wink:
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
Gebruikersavatar
FeesLess
Plus Member
Plus Member
Berichten: 102
Lid geworden op: 27 jan 2006, 08:18
Locatie: Heist O/D Berg

gentenaar1 schreef:Data Rate:
Stream Type
Actual Data Rate

Up Stream
512 (Kbps.)

Down Stream
4032 (Kbps.)

Operation Data Upstream Downstream

Noise Margin 15 dB 6 dB

Attenuation 46 dB 43 dB

Volgens EDPnet zit ik op 4700 m van een centrale,wat volgens attenuation waarden wel zal kloppen.
Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is de downstream noise margin,die schommelt nammelijk tussen 3db en 6db.
Moet dit normaal niet wat hoger liggen?
Ik heb alle aansluitingen gekontroleerd en die blijken allemaal in orde te zijn.
Als er niet te veel diconnecties zijn op de lijn,niet te veel van aantrekken van uw noice margin.
Indien wel, Uw ISP vragen, om de snelheid te verlagen wat normaal de Noise margin zal verhogen
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

The Oddity schreef:
Anonymous schreef:Kan je die test ook doen met een Speedtouch USB modem ?
Zoals eerder op dit forum gezegd, kan je deze test enkel uitvoeren indien je in het bezit bent van een Alcatel SpeedTouch Home modem.

Bij een USB modem zal je je voor je afstand tot de centrale en voor je max. waarden een telfoontje moeten doen naar BGC.
Kan ik al deze gegevens inderdaad bij BGC navragen ?
Welke waardes moet ik juist vragen om tot een correcte inschatting van mijn verbinding te komen ?

Alvast bedankt !

Uzzi
Gebruikersavatar
SantaSCSI
Pro Member
Pro Member
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 maa 2007, 17:38

Kleine revive-post.

Echt prachtig die tutorial. We hebben thuis ook zo'n alcatel speedtouch en ik heb net even uitgemeten.

- att ATM rate: 4864kbit/sec
- used line rate: 1274kbit/sec

Wel mooi verschil zeg :p. De rest van de waarden zijn ook gunstig. Ik ga straks maar eens vragen of ik terug op hoger profiel gezet kan worden.
{DzN}Moonwitch
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 okt 2006, 19:48

Wel, geen van beiden (expert or td prompt) werken bij mij. Ik heb een blauwe ethernet Speedtouch 510, met versie 4.2.3.0.0 op. :( Enig idee?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Heeft dat ding geen webinterface waar ge da zonder geknutsel kunt uitlezen?
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

The Oddity schreef:Nukem,

In eerste instantie lijkt het niet logisch maar als je het als volgt bekijkt
is er wel een logica in terug te vinden ;-)

bij Downstream komt er wel 3.3Mbits over je lijn en bij upstream slechts 128Kbit/s, denkt dat dat verschil in Db wel zal te maken hebben met de transfersnelheid die over je lijn gaat ook eh.

Er is minder verzwakking bij upstream omdat de lijn gewoon minder belast wordt 128k ipv 3.3Mbit/s.

Denk dat de verklaring hier te zoeken is. All your base verbeter me als ik mis ben, ik zou er dit achter zoeken. Always want to learn more!
Ik denk dat het te maken heeft met de frequentie hoe lager de frequentie hoe minder last van verzwakkingen. |spraak|upstream|downstream|, waarschijnlijk ligt het daar aan. Is maar een gokje maar lijkt me het meest logische, dus hoe lager de frequentie hoe minder gevoelig voor afstand.

Dus als ze u op 1mbit zetten moeten ze ook minder bandbreedte geven dus een kleiner frequentie bereik dus minder verlies en kan men als gevolg grotere afstanden overbruggen.
{DzN}Moonwitch
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 okt 2006, 19:48

meon schreef:Heeft dat ding geen webinterface waar ge da zonder geknutsel kunt uitlezen?
Ja, misschien. Ik heb de firmware geupgrade, tot een beta.. Was de config aan't doen, toen ik mijn moeder hoorde gillen.. Modem met smoke = dead..

Ben juist een US Robotics gaan halen :)
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”