ADSL/ADSL2+ Afstand/Snelheid ratio & Uitleg lijnwaardes

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

De laatste tijd zien we enorm veel dezelfde vragen voorbij komen in de trend van: "Ik zit op x km van de centrale, hoeveel Mbit kan ik krijgen" of "Dit zijn mijn lijnwaardes .... hoe snel kan ik downloaden, of is dat goed ?"

Daarom denk ik dat het een goed idee is om een Sticky te maken met de nodige informatie. Hieronder reeds een begin:

AfbeeldingEen ADSL2+-verbinding heeft een theoretische downloadsnelheid tot 24 Mbit/s. Voor ADSL2 (zonder plus) is dit maximaal 12 Mbit/s. De effectieve downloadsnelheid is echter sterk afhankelijk van de afstand tussen de telefoonaansluiting en de telefooncentrale, de kwaliteit van het koper en de demping. Ook is van belang dat de modem zo dicht mogelijk op het IS/RA-punt (KPN-aansluiting in de woning) zit, en dat er vanuit het IS/RA-punt geen vertakkingen aanwezig zijn. Dit zorgt namelijk voor 'echo's' op de lijn waardoor de kwaliteit van het adsl2+ signaal dermate achteruit gaat. Dit is onder andere funest voor een VOIP verbinding (telefonie).

Uploadsnelheid:
De uploadsnelheid varieert van 1 tot 3,5 Mbit/s.

De in Nederland toegelaten variant van ADSL2+ laat echter maximaal 1.3 Mbps upload toe, Annex M is niet toegelaten in verband met teveel overspraak op andere telefoonlijnen.
In België gebruikt Dommel reeds de Annex M variant (CityConnect)

ITU G.992.5 ADSL2+ 24 Mbit/s 1.3 Mbit/s
ITU G.992.5 Annex M ADSL2+ 24 Mbit/s 3.5 Mbit/s

Bron: Wikipedia

Noise Margin (AKA Signal to Noise Margin or Signal to Noise Ratio)
De verhouding tussen de sterkte van het DSL signaal en de inherente "ruis" op de lijn. Hoe hoger het getal, hoe beter voor deze parameter. D.m.v. *interleaving* kan men de invloed van ruis op de datastroom een beetje verminderen, doch heeft dit dan weer een averechts effect op het gebruik van VOIP (omwille van de hogere latency). Meer info over *interleaving*: http://www.kitz.co.uk/adsl/interleaving.htm

6dB of lager is zeer slecht zal in de meeste gevallen verhinderen om een ADSL synch te krijgen
7dB-10dB is redelijk, maar een stabiele lijn zal je niet hebben.
11dB-20dB is goed met weinig tot geen synch problemen
20dB-28dB is ideaal
29dB of hoger dan woon je volgens mij vlak naast de centrale :)

Line Attenuation
Geeft aan hoeveel het signaal is verslechterd (slechte term) tussen het vertrekpunt in de DSLAM en je modem. Deze is meestal lijnrecht evenredig met de afstand tot de DSLAM/Central.
Hoe lager de db waarde, hoe beter uiteraard.

20dB en lager dan woon je vlak naast de centrale, of heel dichtbij :)
20dB-30dB is ideaal
30dB-40dB is heel goed
40dB-50dB is redelijk
50dB-60dB is minder en heeft instabiel verkeer als gevolg
60dB of hoger is gewoonweg onwerkbaar


DSL Rate ***/tx/rx/Rate
Dit is de effectieve lijnsnelheid, meestal in kbits, waarmee je modem gesynchroniseerd is.

Attainable Line Rate
Dit is de maximumwaarde die jouw lijn aankan moest de ISP geen enkele blokkage opleggen.

Output Power / Uitgangsvermogen
Deze waarde, uitgedrukt in dBm, is de verhouding in het uitgangsvermogen van jouw modem naar de locale LEX, namelijk het aantal decibels relatief aan 1 milliwat. Een vuistregel hierbij is dat 13dBm gelijk is aan 20milliwatt.

In principe heeft deze waarde geen rechtstreekse invloed op je lijn zelf, aangezien deze waarde zelf afhankelijk is van de afstand en het verlies op de lijn.

Occupancy
Dit is het gebruik van de lijn t.o.v. de maximum waarde in procenten. Elke DSL lijn kan een bepaalde maximumsnelheid behalen, afhankelijk van de reeds hierboven besproken waardes. *Occupancy* drukt de werkelijk behaalde lijnsnelheid uit in procenten tegenover die maximumwaarde. Deze waarde word meestal opgesplitst voor upload en download. Hoe lager deze waarde, hoe beter. Hou rekening met een 15% overhead op een DSL lijn, dus minder dan 15% zou je normaal niet kunnen halen op een ongelimiteerde lijn.

-------------------------------------------------------------------------------------
Deze topic mag/moet aangevuld worden met andere relevante informatie !

Grtz,
Sasuke
Laatst gewijzigd door Sasuke 25 aug 2008, 13:23, in totaal 3 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Seg, in België is het blijkbaar wel toegelaten, wikipedia moet eens geupdated worden, 'k zal mij erdan eens mee bezighouden. Dommel biedt namelijk annex M aan.

Verder vind ik het een prachttopic.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Thanks LordUtopia, info is aangepast.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Lord Utopia schreef:Seg, in België is het blijkbaar wel toegelaten, wikipedia moet eens geupdated worden, 'k zal mij erdan eens mee bezighouden. Dommel biedt namelijk annex M aan.

Verder vind ik het een prachttopic.
Zou dat niets kunnen te maken hebben met het feit dat dommel op hun eigen apparatuur alleen xDSL zet en geen telefonie (en Belgacom doet dat wel)

edit: Als je lijnwaardes in functie van uw afstand zijn van de centrale dan kloppen deze snelheden misschien. Maar mijn lijnwaardes komen in deze grafiek helemaal niet overeen met de afstand tot de centrale.
Anders zou ik nu maar 2Mbit kunnen hebben en ik zit heel stabiel op 4.6Mbit.
Dat kan misschien handig zijn voor sommige die misschien de afstand tot de centrale niet kennen maar wel hun verzwakking kunnen opvragen uit hun router/modem.
Laatst gewijzigd door BBB 18 aug 2008, 23:21, in totaal 1 gewijzigd.
...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

aan die tabel moet nog 26Mbps toegevoegd worden.

Hier kun je heel veel info vinden omtrent adsl(2+):

http://www.kitz.co.uk/adsl/lowSNR.htm
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

BBB schreef: Zou dat niets kunnen te maken hebben met het feit dat dommel op hun eigen apparatuur alleen xDSL zet en geen telefonie (en Belgacom doet dat wel)
'k zou het niet weten, maar 'k weet wel dat Dommel wel VOIP aanbiedt over hun eigen apparatuur.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 118 keer

Misschien een (domme) vraag, maar waar kun je die instellingen uit je modem uitlezen ?

Ik heb Dommel HomeConnect (met de Siemens modem uit de starterkit)
Waar kan ik de waarde van b.v. die "Attainable Line Rate" terugvinden ?

Iemand die me kan helpen.
Alvast bedankt.
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Gent32m schreef:Misschien een (domme) vraag, maar waar kun je die instellingen uit je modem uitlezen ?

Ik heb Dommel HomeConnect (met de Siemens modem uit de starterkit)
Waar kan ik de waarde van b.v. die "Attainable Line Rate" terugvinden ?

Iemand die me kan helpen.
Alvast bedankt.
Als je niets aan de IP-instellingen hebt veranderd dan kan je dat hier terugvinden (anders het IP-adres wijzigen naar dat van uw router)
...
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1615
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 118 keer

Merci BBB :-D
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Goed topic in elk geval. :thumbs:
Laatst gewijzigd door Fireblade 03 nov 2009, 21:32, in totaal 2 gewijzigd.
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Die line attenuation waardes (of de uitleg errond) die kloppen toch niet helemaal. 20dB is niet vlak bij de centrale.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat was eigenlijk bij wijze van spreken, je hebt dan zeer goeie waardes. Er naast zal je niet wonen, maar het is dan ook 20db of lager ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Het enige wat ik er in mis, is een uitleg van uitgangsvermogen.. misschien iemand die daarover ook info heeft?

EDIT: 30-40 dB is niet altijd even goed hoor. Mijn pa heeft bvb ADSL2+ bij Belgacom, met een 37 dB line attenuation, en zit in een risk zone.
To download or not to download, that's the question.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Mja, ik heb zelf ook 38db, dat wil zeggen dat ik de volle snelheid niet meer krijg (maximaal 3,3Mbit), maar mijn lijn is wel stabiel.

Had eerst 46db, en dan viel ik om het uur uit, maar dat heeft BGC komen oplossen.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij mij zitten de waarden ook rond de 36-38 en ik heb een stabiele 4 Mb.

Dan is het te hopen dat er bij ons ooit VDSL2 komt.
Aangezien dat BGC TV ook niet beschikbaar is bij ons en ik dacht dat in die regio's VDSL2 eerst uitgerold wordt, maar een richtdatum is nergens te vinden.
Ik vermoed 2015 :?
InnerDrive
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jul 2008, 14:50

Maximale lijnsnelheid: 8128 kbps (downstream) / 1136 kbps (upstream)
Ruismarge: 31.3 dB (downstream) / 23 dB (upstream)
Lijndemping: 19.1 dB (downstream) / 9 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 19.1 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)


is 31.3 / 23 slecht?
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Meen je dat nu? Ik bedoel er staat een post met alles uitgelegd al wat je nog moet doen is gewoon in die tabel vergelijken....
Gebruikersavatar
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1759
Lid geworden op: 22 dec 2003, 20:25

7dB-10dB is redelijk, maar een stabiele lijn zal je niet hebben.
Ik zit op 7dB Down Stream. Ik zit nochtans stabiel op 4.6 Mbps. Ik zal die 12 Mbps Dommel upgrade dan maar overslaan zeker :).
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Gebruikersavatar
Special_K
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 21 maa 2008, 16:05
Locatie: Hemiksem

Proper artikel. Je kan er misschien het welbekende grafiekje nog aan toevoegen. Vooral om aan te tonen dat ADSL2+ weinig zin heeft als je verder dan 3.5 km van de centrale woont:

Afbeelding
Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Omg, moeten we echt na ieder lijntje toevoegen: "maar er zijn uitzonderingen" cfr The_Borg, svermassen, Fireblade, ...
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Lord Utopia schreef:Omg, moeten we echt na ieder lijntje toevoegen: "maar er zijn uitzonderingen" cfr The_Borg, svermassen, Fireblade, ...
't is al goed, ik zwijg al. :eek:
To download or not to download, that's the question.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Fireblade schreef:
Lord Utopia schreef:Omg, moeten we echt na ieder lijntje toevoegen: "maar er zijn uitzonderingen" cfr The_Borg, svermassen, Fireblade, ...
't is al goed, ik zwijg al. :eek:
lol :p

'k bedoelde gewoon, iedereen zit hier al te roepen: "ah, ma bij mij werkt da wel". Gewoon niet roepen :p
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer

ale mannekes, hou het topic een beetje schoon! ontopic met andere woorden.

Als het niet lukt om ontopic te blijven, ga slapen. Morgen is er een nieuwe dag en ik beloof je dat het forum morgen ook nog online is ;)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Fireblade schreef:Het enige wat ik er in mis, is een uitleg van uitgangsvermogen.. misschien iemand die daarover ook info heeft?
Had ik enkele dagen geleden als vraag gesteld, maar nog geen antwoorden op gekregen. Misschien dat iemand er toch nog info over heeft? :P
To download or not to download, that's the question.
InnerDrive
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jul 2008, 14:50

InnerDrive schreef:Maximale lijnsnelheid: 8128 kbps (downstream) / 1136 kbps (upstream)
Ruismarge: 31.3 dB (downstream) / 23 dB (upstream)
Lijndemping: 19.1 dB (downstream) / 9 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 19.1 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)


is 31.3 / 23 slecht?
Sasuke: Mja, ik heb zelf ook 38db, dat wil zeggen dat ik de volle snelheid niet meer krijg (maximaal 3,3Mbit), maar mijn lijn is wel stabiel.

Had eerst 46db, en dan viel ik om het uur uit, maar dat heeft BGC komen oplossen.

----------
Hoe hoger die waarde hoe beter ? dus als ik aan 31.2 zit dan is dat redelijk laag ? als 38 = 3.3Mbit dan hebik nog minder?

Snap de OP niet echt , er staat dat als ik boven de 30 zit ,ik vlak langs te centrale woon, maar blijkbaar is 30 nog laag? als er mensen zijn met 40 of hoger wonen die dan IN de centrale?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1580
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Innerdrive, ik denk dat je line attenuation en noise margin dooreen aan het halen bent. Ze worden beiden in dB uitgedrukt, dus dat kan wel verwarring veroorzaken.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Uitleg "uitgangsvermogen" toegevoegd aan de startpost.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
woelrat
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2006, 19:26

Ik heb een fritz box 7050. Het voordeel van dit toestel is dat er standaard een scherm is met de signaal parameter waarden uit dit topic. Hiervoor is geen advanced gepruts nodig. :-D

Ik dacht ooit gevonden te hebben dat ik op 1,3 km van de centrale lig (Weet er nog iemand een site waar deze gegevens kunnen opgevraagd worden? vroeger edpnet?)

Noise margin: 16dB
Line attenuation: 64dB (Dit is wel zeer hoog, hoe kan dit werken volgens de uitleg in deze topic?)
Attainable line rate down: > 9mbits/s; up: >900 kbits/s (Dit lijken mij toch ook goede waarden voor gewoon ADSL)

Uiteraard geknepen op 4.6mbits/s en 450kbits/s (dommel netconnect) en werkt zeer stabiel (nooit disconnects gezien)

De grafiek van het spectrum geeft wel een signaal ruis verhouding van rond de 50db. Dat ijkt me wel een zeer goede waarde. Zou die 60db line attenuation verkeerd vermeld zijn in de fritz box?
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

woelrat schreef:Ik heb een fritz box 7050. Het voordeel van dit toestel is dat er standaard een scherm is met de signaal parameter waarden uit dit topic. Hiervoor is geen advanced gepruts nodig. :-D

Ik dacht ooit gevonden te hebben dat ik op 1,3 km van de centrale lig (Weet er nog iemand een site waar deze gegevens kunnen opgevraagd worden? vroeger edpnet?)

Noise margin: 16dB
Line attenuation: 64dB (Dit is wel zeer hoog, hoe kan dit werken volgens de uitleg in deze topic?)
Attainable line rate down: > 9mbits/s; up: >900 kbits/s (Dit lijken mij toch ook goede waarden voor gewoon ADSL)

Uiteraard geknepen op 4.6mbits/s en 450kbits/s (dommel netconnect) en werkt zeer stabiel (nooit disconnects gezien)

De grafiek van het spectrum geeft wel een signaal ruis verhouding van rond de 50db. Dat ijkt me wel een zeer goede waarde. Zou die 60db line attenuation verkeerd vermeld zijn in de fritz box?
zijn niet zo'n goede modems, met een andere zou je mss hogere waarden bereiken.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Noise margin: 16dB
Line attenuation: 64dB (Dit is wel zeer hoog, hoe kan dit werken volgens de uitleg in deze topic?)

???

Bij mijn linksys Line attenuation = 15db op dit op 975 m van de wijkcentrale
klopt iets niet !!
Bijlagen
line atten.png
(4.09 KiB) 4030 keer gedownload
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

dejean schreef:Noise margin: 16dB
Line attenuation: 64dB (Dit is wel zeer hoog, hoe kan dit werken volgens de uitleg in deze topic?)

???

Bij mijn linksys Line attenuation = 15db op dit op 975 m van de wijkcentrale
klopt iets niet !!
Doe eens een hard reboot.

Sommigen hebben (met gepatchste) fritz al gemerkt dat de fritz lager synchroniseerd. Fritz staat hier als client.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

InnerDrive schreef:
InnerDrive schreef:Maximale lijnsnelheid: 8128 kbps (downstream) / 1136 kbps (upstream)
Ruismarge: 31.3 dB (downstream) / 23 dB (upstream)
Lijndemping: 19.1 dB (downstream) / 9 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 19.1 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)


is 31.3 / 23 slecht?
Sasuke: Mja, ik heb zelf ook 38db, dat wil zeggen dat ik de volle snelheid niet meer krijg (maximaal 3,3Mbit), maar mijn lijn is wel stabiel.

Had eerst 46db, en dan viel ik om het uur uit, maar dat heeft BGC komen oplossen.

----------
Hoe hoger die waarde hoe beter ? dus als ik aan 31.2 zit dan is dat redelijk laag ? als 38 = 3.3Mbit dan hebik nog minder?

Snap de OP niet echt , er staat dat als ik boven de 30 zit ,ik vlak langs te centrale woon, maar blijkbaar is 30 nog laag? als er mensen zijn met 40 of hoger wonen die dan IN de centrale?
Ik heb att 44dB en SNR 6-7dB, disconnect af en toe eens(merk het nooit).
Ik zit op 4.6Mb.
dendielie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 apr 2008, 17:57

De maximale lijnsnelheid,haal je die in de praktijk ook echt?Bij mij is die 1760 kbps maar mijn downstream snelheid is maar 1120 kbps.Geen manier om dit naar boven te krijgen?En mijn lan poorten werken niet,alleen de wlan werkt,verkeerde instelling ofzo?

Maximale lijnsnelheid: 1760 kbps (downstream) / 420 kbps (upstream)
Ruismarge: 10.5 dB (downstream) / 6 dB (upstream)
Lijndemping: 67.5 dB (downstream) / 31.5 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 17.9 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)

Downstream-snelheid: 1120 kbps
Upstream-snelheid: 320 kbps
PPPoE-doorvoer: Uitgeschakeld
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4024
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 171 keer
Bedankt: 102 keer

dendielie schreef:De maximale lijnsnelheid,haal je die in de praktijk ook echt?Bij mij is die 1760 kbps maar mijn downstream snelheid is maar 1120 kbps.Geen manier om dit naar boven te krijgen?En mijn lan poorten werken niet,alleen de wlan werkt,verkeerde instelling ofzo?

Maximale lijnsnelheid: 1760 kbps (downstream) / 420 kbps (upstream)
Ruismarge: 10.5 dB (downstream) / 6 dB (upstream)
Lijndemping: 67.5 dB (downstream) / 31.5 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 17.9 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)

Downstream-snelheid: 1120 kbps
Upstream-snelheid: 320 kbps
PPPoE-doorvoer: Uitgeschakeld
Je zit op met 1.1profiel.vrees ervoor,tenzij je snr beter krijgt.
Yanman.be
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2008, 11:29

Downstream Rate: 3328 kbps
Upstream Rate: 384 kbps
Downstream Margin: 21 db
Upstream Margin: 26 db
Downstream Line Attenuation: 10 db
Upstream Line Attenuation: 3 db
Downstream Transmit Power: 11 db
Upstream Transmit Power: 13 db


Scarlet ADSL zou 6 Mbit moeten zijn toch....Ben al jaren synced op 3,3. Misschien eens bellen? Deze waarden zijn toch goed?
Uloga
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 feb 2008, 12:11
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Bedankt voor dit topic, handig om eens te weten wat goeie en slechte waardes zijn :D inclusief mij is dat chinees :p
:banana:
Gebruikersavatar
brooklyn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1252
Lid geworden op: 15 jun 2004, 20:25
Locatie: West-Vlaanderen aan de kust

mooi om te lezen, bedankt
Afbeelding
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
rsca
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 apr 2004, 10:48

Operation Data / Defect Indication:
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 22 dB 8 dB
Attenuation 23 dB 28 dB


Ik zie dat men Attenuation Line ideaal is maar men Nois Margin barslecht is.

Hoe komt dat?

Moet wel even vermelden dat ze mij netconnect gegeven hebben in de plaats van netconnect plus terwijl ik altijd netconnect plus heb gehad.
Er moet iets fout gelopen zijn tijdens die upgrade naar adsl2+.
timme
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2008, 23:40

Ik heb sinds twee weken dommel cityconnect+ (leuven)
Lijnmodus: ADSL2+
Maximale lijnsnelheid: 17692 kbps (downstream) / 877 kbps (upstream)
Ruismarge: 7.6 dB (downstream) / 9.2 dB (upstream)
Lijndemping: 23.2 dB (downstream) / 10.4 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 17.6 dBm (downstream) / 12.2 dBm (upstream)

Als ik het goe begrepen heb dan is de ruismarge op het randje af, ik heb nochtans nog geen last van disconnects gehad.
De lijndemping is dan weer fantastisch.

Als ik het goed begrepen heb dan ben ik gesynchroniseerd tegen een goeie 17Mbps. Is dat mogelijk dat er zodanig veel overhead is dat ik gewoon niet over 4Mbps download geraak?
Of is het netwerk in Leuven gewoon schandalig overbelast.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

timme schreef:Ik heb sinds twee weken dommel cityconnect+ (leuven)
Lijnmodus: ADSL2+
Maximale lijnsnelheid: 17692 kbps (downstream) / 877 kbps (upstream)
Ruismarge: 7.6 dB (downstream) / 9.2 dB (upstream)
Lijndemping: 23.2 dB (downstream) / 10.4 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 17.6 dBm (downstream) / 12.2 dBm (upstream)

Als ik het goe begrepen heb dan is de ruismarge op het randje af, ik heb nochtans nog geen last van disconnects gehad.
De lijndemping is dan weer fantastisch.

Als ik het goed begrepen heb dan ben ik gesynchroniseerd tegen een goeie 17Mbps. Is dat mogelijk dat er zodanig veel overhead is dat ik gewoon niet over 4Mbps download geraak?
Of is het netwerk in Leuven gewoon schandalig overbelast.
zeer mooie sync waarde
je synct op het randje omdat je automatisch synct aan hoogst mogelijke stabiele snelheid.
4mbit? Haal je echt niet meer? Mss tijdelijke probleem?
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”