Tutorial: Hoe een stil systeem samenstellen.

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Plaats reactie
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

Zo ziet mij (extreem) stil systeem eruit:

1.Een kast met goede airflow en 120mm fans:antec P182.(dempt goed het geluid), evt aanvullen met bitumen (uit de brico,...)

2.Zoveel mogelijk fans monteren om een goede airflow te bekomen.cfr 120mm slipstreams aan 500tr(8€/stuk).
(evt. losse fancontrollers om later het toerental te laten zakken)

3.HD: WD GP 500GB (is stiller dan de grotere versies); neem 1 ipv 2 of meerde hd's (de rest zet je maar in het netwerk gedeeld).
(toekomst: evt. SSD).De GP serie zijn de allerstilste niet-notebook HD's;

4.Stille interne Behuizing voor de HD: bvb sycthe quiet drive

5.Stille voeding: onbestaande; de enermax 82+ maakt bijna geen spanningsgeluid zonder fan.Hierin steken we nog een slipstream 500tr.
(let wel op dat je belasting niet te hoog oploopt)

6.Grafische kaart: Passieve nemen/maken.

7.CPU cooler: er zijn er meerdere die uitstekend zijn, zorgt er wel voor dat je een/meerdere stille 120mm fans erop kan monteren die de lcuht naar buiten (boven) blazen. cfr mugen, ocz vendetta,ultra extreme,...


=> hierna kan je de fans nog minder rpm laten draaien (let dan wel op de temperaturen) als je dat nodig zou vinden.

Enkele tips: laat je geen zogezegd stille fans aansmeren, specificaties kloppen niet altijd, sommige modellen hebben irritante bijgeluiden die je vanop afstand hoort,sommigen kunnen niet goed tegen fancontrollers, ze gaan dan irritante bijgeluiden maken.
Velen zeggen dat ze fan x niet horen terwijl de fan zelfs storende geluiden maakt.
Luister naar fans vanop een afstand in een stille omgeving.
Verwijder roosters(voeding).
Het heeft weinig zin om maar een gedeelte van de onderdelen te kopen/vervangen.
Ook het verbruik daalt.

-Dit systeem met P4 bakover inside: cpu temp:50°C idle, 65 full stress.(een p4 bakover beneden 50°C krijgen is best wel goed).

-Met een dual core zal het wellicht nog een pak frisser zijn in de case.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Ik loop al jaren met het idee zo'n stille pc te willen samen stellen, maar bots telkens tegen m'n innerlijke ik van: wil ik een stevige pc of wil ik een stevige server :(.
Ik had indertijd de P180 op het oog, eindelijk een PC-kast zonder franjes! Mooi alles glad! Ik heb nooit gesnapt waarom de mod-scene zoveel mogelijk lichtjes en onderdelen wilt tonen van hun pc.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2187
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

meon schreef: Ik heb nooit gesnapt waarom de mod-scene zoveel mogelijk lichtjes en onderdelen wilt tonen van hun pc.
Ik ook niet.

On topic : je mag undervolting ook niet vergeten, haalt zowel verbruik als temperatuur omlaag.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Moederbord dat volledig passief gekoeld is niet vergeten.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
gerree
Plus Member
Plus Member
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 maa 2008, 21:15
Locatie: Scherpenheuvel
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

quad core koelt nog beter zeker? :d
Bossie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 04 maa 2004, 14:29
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

meon schreef:Ik loop al jaren met het idee zo'n stille pc te willen samen stellen, maar bots telkens tegen m'n innerlijke ik van: wil ik een stevige pc of wil ik een stevige server :(.
Ik had indertijd de P180 op het oog, eindelijk een PC-kast zonder franjes! Mooi alles glad! Ik heb nooit gesnapt waarom de mod-scene zoveel mogelijk lichtjes en onderdelen wilt tonen van hun pc.
Huidige pc is samengesteld met 120mm fans en behuizing is een P180.

Mooi klassiek en tevens handig design. In het begin hoorde ik bijna niks draaien. Maar daar is verandering in gekomen door de compressor te gebruiken om stof weg te blazen. :roll:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Uw fans verbogen? Vuil tussen de lagers geblazen?
Bossie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 04 maa 2004, 14:29
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

meon schreef:Uw fans verbogen? Vuil tussen de lagers geblazen?
Inderdaad fans verbogen. Liggen niet meer perfect uitgelijnd.

Maakte in het begin een hels lawaai. Heb het beter gekregen, maar echt stil kan je systeem niet meer noemen. Ga dit eens nakijken in de verlofperiode. Enige tips?

Na 4 pc's wou ik ook een stil systeem, en heb ik het wat laten kosten.

Enkel de grafische kaart heeft geen passieve koeling daar ik af en toe nog eens game en daarmee niet de geschikte kaart vond. Een silent artic cooler doet echter wonderen.
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

Bossie schreef:
meon schreef:Uw fans verbogen? Vuil tussen de lagers geblazen?
Inderdaad fans verbogen. Liggen niet meer perfect uitgelijnd.

Maakte in het begin een hels lawaai. Heb het beter gekregen, maar echt stil kan je systeem niet meer noemen. Ga dit eens nakijken in de verlofperiode. Enige tips?

Na 4 pc's wou ik ook een stil systeem, en heb ik het wat laten kosten.

Enkel de grafische kaart heeft geen passieve koeling daar ik af en toe nog eens game en daarmee niet de geschikte kaart vond. Een silent artic cooler doet echter wonderen.
vervangen...zoveel kosten fans nu ook weer niet.
artic coolers zijn altijd erg luid.

Mijn systeem gaat mss onder de 10dBa; je moet zeer geconcentreerd luisteren of je hoort niets.Ik vraag mij soms af staat de pc nu op of af, hd en powerled's zijn afgekoppeld.De hd hoor je natuurlijk wel als je ze intensief gebruikt.
Ik hoor het licht gezoem van de stereo (spanning van de voeding) boven het geluid van de pc.
Ik durf gerust zeggen dat mijn systeem even stil/stiller is als een passief systeem.
On topic : je mag undervolting ook niet vergeten, haalt zowel verbruik als temperatuur omlaag.
Maar het werd/wordt dus echt niet warm in die kast, je kan het altijd doen maar het is niet nodig. (er ziten 7 120mm fans in de kast)

Een passief moederboard: vind je tegenwoordig dan nog moederboarden met een fan?
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 712
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Koop gewoon een laptop? die zijn heeeeel stil tegenwoordig :p.
Anders kan je ook altijd passieve cooling gebruiken , ik zou zeker niet te veel fans beginnen te steken voor een stil systeem. Je kan wonderen doen met wa koper hoor :).Nu als je een mega pc wilt met super processor en supergraka zou ik in eerste instantie niet kunnen spreken over een stille pc maar een minder luide dan normaal pc. Als je gewoon een surfpc nodig hebt kan je iets heel stil maken hoor


http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_In ... processors
Pak jezelf een fatsoenlijk proc ipv zo'n P4... is niks meer waard en zeker ni kwa vermogen/prestatie verhouding.
Ik zou eerder voor een miniitx of picoitx gaan:
http://www.mini-box.com/Intel-Mini-ITX-Boards
zuinig en snel genoeg. kan je eveneens ook nog eens uitsparen op de case en fans.
Gebruikersavatar
pm
Premium Member
Premium Member
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 maa 2004, 20:13
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb een overclockte Q6600 die draaid op 3.150Mhz en mijn pc hoor je praktisch niet, ik heb altijd een stille pc in elkaar gestoken maar deze keer wou ik hem ook overclocken.
Een stille pc maken kost wel een stuk meer geld !

Als voeding heb ik de externe voeding gekocht de:
NesteQ Nova 600 Watt
Deze is vrij goed maar op men vorige pc had ik de Silentmaxx 400 Watt en hier moest ik letterlijk mijn oor opleggen om hem te horen draaien ! Achteraf heb ik gezien dat daar nu ook een 600 Watt voeding van uit is, sinds de NesteQ Nova nu men luidste object is aan mijn pc zou ik deze nog willen vervangen...
Mijn kast heb ik gekocht op ikbenstil.nl daar was ineens geluidsdempingsmateriaal ingeplakt op maat en dan heb ik zelf nog 2 kitjes geluidsmatjes erbij gekocht om zelf nog in hoekjes en kantjes te plakken in men pc.
Verder steken mijn 4 harde schijven in "Silentmaxx HD-Silencer" behuizingen alsook heb ik hitachi schijven die ik met een tool van hitachi stiller kan maken zodat het ratelen nu volledig weg is bij het zoeken van de hd's (hierdoor gaat de random access tijd wel 10% omhoog)
Op de cpu natuurlijk de Thermalright Ultra-120 eXtreme met daarrond 2 x 12cm Noctua fans en dan vooraan 1 x 12 en achteraan men kast 1x 12cm Noctua fans allemaal aangesloten op een fancontroller.
Mijn grafische kaart is een simpele 8600GT passief gekoeld omdat ik niet veel game... misschien dat ik met de tijd nog een andere kaart koop met een passievie koeling maar dat betwijfel ik.

Als ik alles uitreken heeft het mij wel wat geld gekost maar heb er nog geen moment spijt van, het is gewoon zalig om s avonds je pc niet te horen draaien en dan ook nog een redelijk krachtig beestje te hebben.

Greetz
Kenneth_matthys
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 aug 2008, 00:32
Locatie: Wetteren

Hallo,

ik steek vaak pc's tesamen zijnde een technieker in een computerwinkel en ik vraag mij echt af waarom een pc echt onhoorbaar moet zijn en dus ook overmate duur.
vaak steken wij systemen tesamen in de antec nsk4480 case.
deze is zeer stil, inderdaad bij een stille omgeving zal je wel een gezoem van de fans horen maar daar blijft het ook bij, van het minste dat ergens iets gezegd wordt of er staat een dvd of radio ofzo aan hoor je die totaal niet meer en onze systemen varieren vaak van een doodgewoon internet pctje tot overlaatst zelf een sli systeem waar we 4 schermen op aangesloten hebben en er op gegamed is geweest en naar films op is gekeken.
de fans die de fabrikanten maken worden echt altijd maar stiller en zelf een goede gamerspc met actief gekoelde vga, quad of dual core (ga mij niet over de extreme versies uitspreken aangezien ik deze nog niet gemonteerd heb) en 500 tot 750watt voeding, is tegenwoordig redelijk stil als deze aan staat. bij full stress zullen deze waarschijnlijk wel degelijk hoorbaar zijn. Maar het is maar waar je je geld aan wil hangen natuurlijk.

grtz
kenneth
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Een van de redenen hiervoor is: mijn PC staat op mijn slaapkamer en draait 24/24. Als je dan 's avonds in je bed kruipt is een heel licht gezoem heel erg luid in een fluisterstille omgeving.
Afbeelding
Kenneth_matthys
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 aug 2008, 00:32
Locatie: Wetteren

dat is inderdaad goede reden, maar vin dat het wel went :P
sta op mijn kamer met toestelletje waar P4 3GHz in zit en echt wel slechte koeling heeft op low budget MB enzo en idd het maakt toch wel veel lawaai, maar na tijdje stoort dat niet meer voor het slapen :P
maar is waarschijnlijk ook weer verschillend van mens tot mens wat hij belangrijk vindt ... op mijn kamer vindt ik mijn pc bv niet zo belangrijk ben al blij als hij eens op internet kan en een muziekje kan afspelen, de rest doe ik wel op mijn andere pc of laptop
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

Ik heb:

P182 met originele Antec 3speeds op low
Q6600
Ultra 120 Extreme
2 Raptors
1 500GB Samsung
Asus 8800GTX met stock cooler
OCZ GameXStream 850

Ik hoor die PC amper ... en ik heb niet eens moeite gedaan om 'm stil te maken ... zelfs na enkele uurtjes gamen maakt die GPU cooler nog altijd geen herrie, gewoon dankzij het zalige thermal design van die case ...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
Kenneth_matthys
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 aug 2008, 00:32
Locatie: Wetteren

samsung F1 ?
maken weinig lawaai en zijn razend snel.
heb vista of 1T F1 samsung geinstalleerd op 5min met E8400 cpu en standaard MB
Gebruikersavatar
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Kenneth_matthys schreef:dat is inderdaad goede reden, maar vin dat het wel went :P
sta op mijn kamer met toestelletje waar P4 3GHz in zit en echt wel slechte koeling heeft op low budget MB enzo en idd het maakt toch wel veel lawaai, maar na tijdje stoort dat niet meer voor het slapen :P
maar is waarschijnlijk ook weer verschillend van mens tot mens wat hij belangrijk vindt ... op mijn kamer vindt ik mijn pc bv niet zo belangrijk ben al blij als hij eens op internet kan en een muziekje kan afspelen, de rest doe ik wel op mijn andere pc of laptop
De verschillen zijn eigenlijk heel subtiel. Ik heb dit vooral gemerkt op kot (ben toen 2 keer van PC veranderd). Zelfs al maakt de PC wat meer of minder lawaai. Bij een stille PC heb je tot een uur minder slaap nodig om hetzelfde gevoel van 'uitgeslapenheid' te hebben. Ik sliep op kot 1.5u meer per nacht om hetzelfde gevoel te hebben als 1 jaar later met een veel stillere PC.
Afbeelding
Kenneth_matthys
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 aug 2008, 00:32
Locatie: Wetteren

zou het verschil echt zo diep gaan ?
zou natuurlijk wel verklaren waarom ik echt doodmoe ben de laatste dagen :P
PC mss toch nog eens uitzetten;
bedankt voor de tip :D
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dit systeem met P4 bakover inside


Zou je bakover even willen vertalen aub.
Google geeft enkel Noorse/Zweedse? resultaten.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 744
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 28 keer

Sven.VdS schreef:Ik heb:

P182 met originele Antec 3speeds op low
Q6600
Ultra 120 Extreme
2 Raptors
1 500GB Samsung
Asus 8800GTX met stock cooler
OCZ GameXStream 850

Ik hoor die PC amper ... en ik heb niet eens moeite gedaan om 'm stil te maken ... zelfs na enkele uurtjes gamen maakt die GPU cooler nog altijd geen herrie, gewoon dankzij het zalige thermal design van die case ...
Ik heb praktisch dezelfde setup, maar die 8800GTX is toch een serieuze herriemaker, hoor. Toen ik die er even uithaalde was het een wereld van verschil. Met deze pc kan ik maar moeilijk de slaap vatten. Nochtans heb ik geen probleem om met de airco op te slapen.
Gebruikersavatar
Styno
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1440
Lid geworden op: 06 nov 2003, 17:38
Locatie: Somewhere over the rainbow....

laurens7 schreef:-Dit systeem met P4 bakover inside: cpu temp:50°C idle, 65 full stress.(een p4 bakover beneden 50°C krijgen is best wel goed).
Idd, ik heb hier Prescott P4 [email protected] en kreeg die maar niet cool genoeg (vooral niet in combo met de 8800gt die geflashed is naar ultra speeds). Allesinds, na een kleine waterinvestering komt die niet meer aan 45 graden onder stress. (swiftech H20-220-APEX ULTRA+ met waterblocks op cpu, gpu & chipset)
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”