[TUTORIAL] Wat te doen bij onstabiel internet

Heb je vragen of opmerkingen op een van onze Tutorials of Reviews, post ze hier!
Plaats reactie
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Introductie
Op het forum zie ik regelmatig posts terugkomen in de trend van "ik heb sinds kort regelmatig disconnects" of "mijn downloadsnelheid is opeens maar de helft van normaal". Ik schrijf deze tutorial zodat deze mensen al een aantal stappen hebben doorlopen alvorens alsnog hun probleem te posten moest deze tutorial het niet oplossen. Er zijn nog een hoop mogelijke problemen die nog niet in deze gids zitten, maar ik zal deze mettertijd zo goed mogelijk aanvullen met bijkomende gegevens. Een begin is al een begin hé ;)

Inhoud

1. Het probleem identificeren
2. Spyware/virussen & ander ongedierte
3. Binnenbekabeling
4. Hardware

1. Het probleem identificeren

Ik heb gemerkt dat heel veel mensen hier de mist in gaan. Moest een probleem voorvallen, moet je je allereerst gaan afvragen: wat loopt er nu precies mis? Het zou kunnen dat misschien alleen je mail niet gaat. Krijg je een IP van je router? Is het je windows-omgeving die traag gaat of alleen je internet? Sinds wanneer heb je het probleem? Dit zijn allemaal vragen die gaan bepalen hoe snel je een probleem gaat kunnen oplossen. Het is belangrijk van hier eerst goed over na te denken alvorens als een bezetene hele configuraties te gaan veranderen. Denk eraan dat u uw internetconfiguratie(zie het blad dat u heeft gekregen van uw ISP) 3 keer hebt nagekeken alvorens u naar de volgende stap gaat. Wat heeft het immers voor zin te scannen op spyware indien u uw paswoord verkeerd heeft ingevuld op uw modem?

Wat is een IP, hoe zie ik dat van mij & is het een goed IP?
komt binnenkort
Problemen opsporen met behulp van het commando PING & TRACERT
komt binnenkort


2. Spyware/virussen & ander ongedierte

Door onveiligheden("lekken") in bepaalde software of soms door domweg te klikken op een foute banner en/of link tijdens het surfen & msnen, kan je computer geïnfecteerd geraken met malafide software. Preventie is hier eigenlijk de beste remedie. Zorg er dus voor dat je Windows altijd up-to-date is & dat er een degelijk anti-virus/anti-spyware-pakket geïnstalleerd is. Een zeer goed allround pakket hierin is AVG 8.0.

Andere losstaande pakketten: Opmerking: Ik kies hier bewust voor gratis programma's omdat deze voorhanden zijn voor iedereen. Niets houd je tegen om een degelijk, betalend programma te gebruiken, zoals bijvoorbeeld McAfee.

Even scannen met deze programma's dus in het geval van problemen. Indien dit het probleem niet oplost ga dan verder met de volgende stap.

3. Binnenbekabeling

Een veel voorkomend probleem bij de thuisgebruiker is een defecte of slecht functionerende binnenbekabeling. Dit kan verschillende redenen hebben: geknelde kabel, interferentie van andere apparaten, versleten kabel, kabel doorgeknaagd(:P), enzovoort.

Of het probleem aan je binnenbekabeling ligt kan je vrij snel uitsluiten/bevestigen:

Sluit je modem/router rechtstreeks aan met een nieuwe(!) telefoonkabel(er zit vast wel zo'n knullig 20 cm lang kabeltje in je modemdoos wat je nooit hebt gebruikt) rechtstreeks daar waar de telefoonlijn de woonst binnenkomt. Test nu opnieuw je verbinding. Indien je dezelfde problemen ondervindt, ga dan verder met de volgende stap.

4. Hardware

Er bestaat natuurlijk altijd de mogelijkheid dat bepaalde apparatuur niet naar behoren functioneert. Dit kan gaan van een kapotte netwerkkaart tot je modem/router die de geest heeft gegeven.

Het eerste is vrij makkelijk(& vooral goedkoop) te controleren door middel van de kaart te vervangen, voor het tweede probeer je even de modem van je vriend/buurman te lenen. Denk eraan van opgeslagen instellingen altijd op te schrijven alvorens je iets verandert.

Indien bovenstaande allemaal geen nut heeft gehad, kan je overgaan tot het posten van je probleem op userbase. Zet er duidelijk bij hoe jij het probleem ziet & wat je al geprobeerd hebt. Op die manier kunnen de experts je beter helpen met het probleem op te sporen & hopelijk op te lossen.


Aanvullingen & opmerkingen zijn zeer welkom :)
Laatst gewijzigd door Rogue 03 jun 2008, 12:12, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

Mooi, maar bij punt één zou ik wat meer specifiekere dingen bijvoegen: krijg ik een ip van mij modem? => ipconfig /all, 169.x.x.x is bad news, enz enz, you get my point :-)

Paar simpele testjes misschien ook, pingen naar modem, dns resolving...
Op die manier kan je inderdaad bevestigen of het een ISP probleem is of een lokaal probleem.
Rogue
Premium Member
Premium Member
Berichten: 652
Lid geworden op: 29 jan 2008, 23:41

Goed punt, heb er al titeltjes bijgezet, aanvulling zal voor vanavond zijn of straks zijn, moet zo meteen eens aan het werk hier :P

keep em coming :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Tutorials/Reviews”