Graag advies over lag in GTA V (cfr ook afterburner data)

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hallo iedereen,

Graag advies mbt lag tijdens GTA online; is een probleem waar ik al een tijdje mee sukkel, en wou de verzamelde data hieromtrent eens aan jullie voorleggen, cfr pics helemaal onderaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
cfr. PCPartPicker part list

CPU: Intel - Core i5-6500 3.2GHz Quad-Core Processor
Motherboard: MSI - H170 Gaming M3 ATX LGA1151 Motherboard
Memory: Kingston - HyperX Fury Black 16GB (2 x 8GB) DDR4-2133 Memory
Storage: Samsung - 850 EVO-Series 250GB 2.5" Solid State Drive
Storage: Western Digital - Caviar Blue 1TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Storage: Western Digital - BLACK SERIES 2TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive
Video Card: MSI - Radeon R9 390X 8GB Video Card
Case: Cooler Master - MasterCase 5 ATX Mid Tower Case
Power Supply: Corsair - CXM 750W 80+ Bronze Certified Semi-Modular ATX Power Supply
Operating System: Microsoft - Windows 10 Pro OEM 64-bit
Monitor: HP - 23xi 23.0" 1920x1080 60Hz Monitor
Keyboard: Logitech - K740 Wired Slim Keyboard
Mouse: Dell - MS116 Wired Optical Mouse


Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
FF ter info: bij deze pic staat een datum & het uur voor correlatie met de MSI afterburner data; een korte weergave van de belangrijkste data heb ik er zelf aan toegevoegd.

Graphic glitch
--> 2 October 2018, 23:42:01
--> FPS drop tot 20 (ish)
--> overeenkomstige metingen

Instellingen waaronder die sessie gespeeld werd


Noot: alt-tabben lijkt soms te helpen, maar niet altijd.


Geraakt iemand hier wijs uit?
Alvast heel erg bedankt!


Mortov Molotov
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Welke video drivers gebruik je?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mortov Molotov schreef:.

Geraakt iemand hier wijs uit?
Alvast heel erg bedankt!

Mortov Molotov
Mss een aantal instellingen van very high naar high verzetten. Het is duidelijk dat je je systeem tot de maximum drijft, als er dan een proces start, zoals je virusscanner die even van zich laat horen, of iets anders in de achtergrond dat even wat CPU nodig heeft, kom je tot dergelijke artefacten.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Robert Ford schreef:Welke video drivers gebruik je?
In de voorbije maanden dat ik dit probleem ervaar, doorgaans altijd de laatste nieuwe; maar heb idd ooit eens de standaard drivers die Windows 10 via update beschikbaar stelt, dan wel de WHQL versie (dus niet altijd de laatste nieuwe) gebruikt. Eerlijk gezegd ervaar ik geen noemenswaardig verschil.
mailracer schreef:
Mortov Molotov schreef:.

Geraakt iemand hier wijs uit?
Alvast heel erg bedankt!

Mortov Molotov
Mss een aantal instellingen van very high naar high verzetten. Het is duidelijk dat je je systeem tot de maximum drijft, als er dan een proces start, zoals je virusscanner die even van zich laat horen, of iets anders in de achtergrond dat even wat CPU nodig heeft, kom je tot dergelijke artefacten.
Een heel interessante bedenking idd; anderzijds stel ik vast dat de recommended requirements ruimschoot worden gehaald, cfr bv. https://www.systemrequirementslab.com/c ... to-v/12455. Het feit dat hier dan toch lag en glitches optreden, en er dus wordt voorgesteld om een aantal settings dan maar wat te minderen, stoot me dus enigszins tegen de borst. Uiteraard absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor, de onvrede is gericht tegen m'n pc :)


EDIT ik begin me soms af te vragen of de patches ikv SPECTRE er iets mee te maken zouden hebben...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ik meen mij te herinneren dat GTA5 een van die spellen is die een quadcore volledig tot het uiterste kan drijven (e.g. processorbelasting tegen de 100%), waardoor elke andere belasting die effe de processor nodig heeft (bv. een browser, virusscanner of andere applicatie) een tijdelijke verzakking in de framerate als gevolg heeft.

Kan je een tool gebruiken om (eventueel via overlay of zo) te kijken wat je processorbelasting is tijdens het spelen van GTA? Indien bijna volledig belast, kan het dus zijn dat je processorkracht tekortkomt.

Een oplossing zou kunnen zijn: upgraden naar intel 6c/6t core i5 (vroeger €180, nu bizar €290 voor i5 8400 of vroeger €260 en nu €300 voor i5 8600K) of 6c/12t core i7 (vroeger €360, nu €470 voor de i7 8700K) coffee lake (8000-reeks).

Een goedkoper maar daarom niet slechter alternatief zou kunnen zijn: upgraden naar AMD Zen+, een 6c/12t 2600X (€215) of een 8c/16t 2700x (€320) voor uiteindelijk veel minder geld en gemiddeld gezien quasi dezelfde prestaties.

Moederborden kosten historisch gezien iets minder voor AMD voor dezelfde specs, maar bij AMD Ryzen is het gunstig om DDR4 RAM te gebruiken met hogere kloksnelheden zoals 3000MHz, 3200MHz of meer, wat eventueel enkele tientallen euros duurder kan zijn dat tragere DDR4 van bv 2400 of 2666MHz, alhoewel ik net gezien heb dat je voor amper prijsverschil kan kiezen tussen 2400MHz of 3000MHz van hetzelfde merk voor een dualchannel kit van totaal 16GiB.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mortov Molotov schreef:
mailracer schreef:
Mss een aantal instellingen van very high naar high verzetten.
Een heel interessante bedenking idd; anderzijds stel ik vast dat de recommended requirements ruimschoot worden gehaald, cfr bv. https://www.systemrequirementslab.com/c ... to-v/12455. Het feit dat hier dan toch lag en glitches optreden, en er dus wordt voorgesteld om een aantal settings dan maar wat te minderen, stoot me dus enigszins tegen de borst. Uiteraard absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor, de onvrede is gericht tegen m'n pc :)
EDIT ik begin me soms af te vragen of de patches ikv SPECTRE er iets mee te maken zouden hebben...
Ik snap je frustratie best, maar merk je het verschil tussen high en very high tijdens gameplay. Ik eerlijk gezegd niet omdat ik meer in de game ben gefocused dan in een pixeltje meer of minder. Maar als je zoals je voorbeeld meer opmerkt, dan lijkt het me raadzaam om je taakbeheer ernaast open te doen en te controleren wat ermee in de achtergrond draait en zorgt voor de extra belasting.
Of je systeem echt wel voldoende is omdat het internet dat zegt, daar heb ik ook mijn bedenkingen voor. recommended specs komen meestal overeen bij default settings zoals alles vrij normaal te triggeren op 30 frames, niet op ultra en/of very high op 60 frames.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat ziet eruit als een textuur probleem. Zet "Ignore suggested restrictions" eens aan: da's zoals de "-norestrictions -nomemrestrict" commandline optie in GTAIV (waardoor gpu geheugen volledig gebruikt werd).

Zet "Tesselation" een trapje lager want dat is vooral nVidia die daarvan profiteert. En water is ook altijd een kandidaat voor het opzuigen van rekenkracht. Anisotropic filtering kan je ook eens een trapje lager zetten.

Ik herinner me dat GTA V altijd windowed startte en alt+enter er fullscreen van maakte -- je doet toch niet per ongeluk een alt+enter (of gelijkaardig) met je ingestelde toetsen? Bij een borderless window zie je het verschil misschien niet (maar dat verklaart die glitch niet).
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

JamesEarlGray schreef:Een oplossing zou kunnen zijn: upgraden naar intel 6c/6t core i5 (vroeger €180, nu bizar €290 voor i5 8400 of vroeger €260 en nu €300 voor i5 8600K) of 6c/12t core i7 (vroeger €360, nu €470 voor de i7 8700K) coffee lake (8000-reeks)..
Een i5-6500 zou volgens mij toch geen problemen mogen hebben om GTA V vlot te draaien, framedrops naar 20 fps lijken me niet normaal. Hier speelt het vlotjes op een i5-2500 op hoge instellingen en die is ondertussen al 7 jaar oud. Ik zou eerder zoeken naar software dat op de achtergrond draait of een driver probleem.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dat is exact wat ik zei, als OP niet maakt dat *alle* andere applicaties zich rustig houden, zal de quadcore direct inkakken qua prestaties.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Staat vsync aan ? Draai je muziek in de achtergrond?
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dank iedereen, voor de reacties

Heb eea eens nagelezen, cfr.:
cptKangaroo schreef:Dat ziet eruit als een textuur probleem. Zet "Ignore suggested restrictions" eens aan: da's zoals de "-norestrictions -nomemrestrict" commandline optie in GTAIV (waardoor gpu geheugen volledig gebruikt werd).

Zet "Tesselation" een trapje lager want dat is vooral nVidia die daarvan profiteert. En water is ook altijd een kandidaat voor het opzuigen van rekenkracht. Anisotropic filtering kan je ook eens een trapje lager zetten.

Ik herinner me dat GTA V altijd windowed startte en alt+enter er fullscreen van maakte -- je doet toch niet per ongeluk een alt+enter (of gelijkaardig) met je ingestelde toetsen? Bij een borderless window zie je het verschil misschien niet (maar dat verklaart die glitch niet).
Ik heb de settings wat aangepast na het doornemen van de tips op deze site, en globaal treden dergelijke glitches - hout vasthouden - iets minder op; maar het gebeurt nog.

Ik wil "Ignore suggested restrictions" best wel eens uitproberen, maar de vraag is over welke restrictie je het dan zou hebben, gezien m'n GPU 8 GB DD5 geheugen heeft, en dit klaarblijkelijk niet volledig zal worden gebruikt, als je ff naar "video memory" bij settings kijkt, cfr deze pic.
Goztow schreef:Staat vsync aan ? Draai je muziek in de achtergrond?
Geen muziek in achtergrond
VSync staat aan, ter preventie van tearing; bovendien kan m'n monitor "slechts" 60 Hz aan, vandaar dat ik op deze wijze de FPS op max. 60 hou.
Of redeneer ik nu verkeerd?
gm123 schreef:
JamesEarlGray schreef:Een oplossing zou kunnen zijn: upgraden naar intel 6c/6t core i5 (vroeger €180, nu bizar €290 voor i5 8400 of vroeger €260 en nu €300 voor i5 8600K) of 6c/12t core i7 (vroeger €360, nu €470 voor de i7 8700K) coffee lake (8000-reeks)..
Een i5-6500 zou volgens mij toch geen problemen mogen hebben om GTA V vlot te draaien, framedrops naar 20 fps lijken me niet normaal. Hier speelt het vlotjes op een i5-2500 op hoge instellingen en die is ondertussen al 7 jaar oud. Ik zou eerder zoeken naar software dat op de achtergrond draait of een driver probleem.
JamesEarlGray schreef:Dat is exact wat ik zei, als OP niet maakt dat *alle* andere applicaties zich rustig houden, zal de quadcore direct inkakken qua prestaties.
De vraag is een beetje hoe ik dat dan doe? Volstaat afsluiten van de apps in de windows system tray bar dan?

Heb hier trouwens nog iets interessants gevonden in m'n device manager.
- Ik dien via Citrix aan de software voor m'n werk te komen. Ik vermoed dat er daarom een Citrix display adaptor werd geïnstalleerd; zou dit een impact kunnen hebben op het geheel? 't Zou een beetje onhandig zijn om telkens ik wil gamen, die Citrix dien te wissen
- Wat die Logitech betreft bij de unknow devices: heb er al op meerdere wijzen (o.a. deze) achter gezocht, zonder succes.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

GTA IV had een probleem met het herkennen van de juiste hoeveelheid vram en die commandline opties verholpen dit. Stel dat GTA V ook moeite heeft met het volledig herkennen van de aanwezige vram, dan verhelpt die optie dit misschien. Het optiescherm laat normaal ook zien hoeveel vram er gebruikt zal worden, dus je kan zelf nog in de gaten houden of je boven je 8GB gaat. Stel dat GTAV het vram verkeerd inschat, dan zal het bepaalde texturen misschien niet inladen, wat zou lijken op je bug screenshot -- vandaar mijn suggestie.

Traffic/Population density kan ook serieus wat cpu kracht opzuigen maar ik meen me te herinneren dat ik het vrij hoog had staan en mijn cpu is ouder dan de jouwe.

Of die Citrix display adapter iets uitmaakt, weet ik niet maar je kan hem altijd eens disablen en dan GTAV proberen. Die Logitech dingen kunnen gewoon deel uitmaken van je mouse/keyboard drivers -- bijvoorbeeld: mijn Sharkoon muis installeert ook iets extra vanwege de keyboard macro die ik bij een muisknop heb ingesteld.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Dag iedereen,

ik wil niet aan necroposting doen, maar gewoon jullie ff updaten over die situatie, zodat iedereen, naast mezelf, wat kan leren.

Heb immers de oorzaak gevonden van het hierboven beschreven probleem: VSync (zij het op indirecte wijze).

Als ik deze uitzet, dalen de FPS tot 30. Noch in de benchmarks, noch in GTA online ervaar ik nog van die glitches tot nader order, zelfs bij redelijk hoge settings.
Als ik Vsync terug aanzet, komt alle ellende vrij snel terug.

Dit lijkt zijn oorzaak te hebben in het feit dat mijn huidig systeem, en specifiek mijn huidige GPU (details zie hierboven), die constante FPS op 60 niet aankan. Dit ligt niet aan mijn systeem, maar aan de GPU zelf.

Nemen we even de benchmarks van bv. Anandtech erbij. Ik herinner me dat ik deze gebruikte als richtlijn voor aankopen van de GPU in april 2016; de 10 reeks van Nvidia was toen nog niet uitgekomen, en ik kon er om praktische redenen destijds niet op wachten. De testen van GTA V waren toen mijn leidraad.

Als je deze eerste reeks bekijkt, haalt de R9 390X ruim de 58 FPS gemiddeld, bij GTA V op very high quality op 1080p. destijds vond ik de 980 te duur voor het weinige verschil, en de 980ti sowieso SM-achtig duur, vandaar finaal mijn keuze voor de 390x.

Als je weet dat de 390x in andere tests overigens net boven de 60 FPS uitkomt, snap je mijn frustraties m.b.t. de glitches in de jaren nadien evt wel.

Waar ik echter recent ben achter gekomen, is dat benchmarks voor gemiddelde FPS geen ene r**t waard zijn!!!

Neem even deze benchmark, evengoed voor GTA V op very high quality op 1080p: hier is het cijfer 41,6...

De goede verstaander heeft al door in welke richting dit gaat, doch nog even voor de anderen: deze laatste benchmark gaat over de FPS die in 99% van de tijd minimaal gehaald wordt; dus met mijn 390x haalt GTA aan de besproken instellingen & resolutie in 99% van de gevallen 41,6 of meer.


Het blijven natuurlijk benchmarks met bv andere RAM en CPU's, maar feit is dat in mijn systeem, met de huidige videokaart, GTA V constant aan 60 FPS spelen, tot problemen zal leiden, cfr statistiek bij de tweede benchmark hierboven. En als ik Vsync aanzet, wordt GTA V geforceerd op de FPS op 60 te zetten, gezien mijn monitor op 60 Hz draait.


Had ik dit geweten bij de aankoop van mijn kaart destijds, had ik mss wel een andere gekozen, mss zelfs de 980ti (cfr resultaten). Maar goed, niks aan te doen.


Ik geef het gewoon ff mee voor zij die dergelijke benchmarks raadplegen met oog op een nieuwe GPU en/of CPU: kijk niet naar de gemiddeld behaalde FPS, maar steeds naar die 99% percentielen (of gelijkaardige waarden/testen - op andere websites hebben ze daar soms andere termen voor); deze sluiten immers beter aan bij de real world.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Merci voor de feedback. Is 30 fps speelbaar of merk je serieuze lag spikes ? Als je de details wat naar beneden haalt, helpt het dan?
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

Goztow schreef:Merci voor de feedback. Is 30 fps speelbaar of merk je serieuze lag spikes ? Als je de details wat naar beneden haalt, helpt het dan?
Speelbaar zonder meer; FPS blijven constant op 30.
Je merkt wel het verschil met 60 FPS, weliswaar in details; maar anderzijds trek je je daar weinig van aan, zeker als je online gefocused bent op een missie.

Ik ga nu wat goochelen met de instellingen, om het max. van 40 FPS proberen te halen, en kijken of het überhaupt iets uitmaakt.

Keep you posted!
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

GTA is heel cpu intensief, het lijkt me dat je CPU eveneens een bottleneck vormt. Ik heb dit ook op mijn wat oudere intel cpu.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

In de nVidia drivers kan je de vsync forceren bij de 3D settings, met enkele bijkomende modes ipv enkel aan/uit. Misschien hebben de Radeon drivers dit tegenwoordig ook? Bij één van de games die ik recent nog eens probeerde, gaf dat ook een conflict met de vsync setting in de game zelf.
Gebruikersavatar
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Berichten: 341
Lid geworden op: 07 jan 2012, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 4 keer

gunmaster schreef:GTA is heel cpu intensief, het lijkt me dat je CPU eveneens een bottleneck vormt. Ik heb dit ook op mijn wat oudere intel cpu.
In retrospect had ik destijds ook beter een CPU gekocht aan 4+ Ghz. Eigenlijk veel fouten gemaakt in die build, zie ik nu.

Tsja, al doende leert men zeker?
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik heb nog altijd een GTX1080Ti die voor een zacht prijsje wegmag, die heeft zelfs 11GB VRAM :-)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Games”