Microtransacties aankopen games

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat vinden jullie van de microtransacties in games?

Ik heb er geen probleem mee als het niet te ver gaat.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Geen probleem als het gaat om zaken die de spelervaring niet beïnvloeden zoals een skin of emoji voor je character (hoewel ik vaak de skins en dergelijk op zich al vaak overdreven vind of niet echt vind passen bij het spel) of om lichtjes sneller te kunnen levelen.
Van zodra je microtransacties nodig hebt om (competitief) mee te kunnen is het een no-go. Dan betaal je al snel meer dan alsof je een AAA titel zou kopen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Absolute tegenstander in full priced games. Het begint altijd met wat nutteloze brol, maar schuift steeds verder op naar het ontoelaatbare en voor je het weet, kan je er niet meer omheen. Zie maar naar wat Battlefront 2 en Shadow of War al doen met hun lootboxes. Net zoals bij dlc het geval is, eerst wat kleine brol jaren geleden en tegenwoordig moet je haast dlc kopen om een afgewerkt verhaal te krijgen. Jammer genoeg is de prijs/kwaliteit verhouding van 80% van alle dlc's nog eens erbarmelijk ook.

Bij free to play games kan ik nog begrijpen dat ze er inzitten, maar ik ben er ook geen fan van. Om die reden speel ik dan ook geen enkele f2p game. Idem voor mobile games, die markt is al volledig verziekt.

Helaas besef ik ook wel dat er zich steeds meer mensen aan laten vangen en dat het slechts een kwestie van tijd is vooraleer dit net zoals dlc compleet ingeburgerd is. Waarom zou je dit namelijk niet doen als uitgever, als je zo'n verhalen leest? http://www.eurogamer.net/articles/2017- ... netisation
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb me onlangs betrapt op een een tamelijk hoge rekening. Via paypal en authoriseren met vingerafdruk was veel te makkelijk. het gaat om kleine bedragen maar die lokken net uit om nog eentje te kopen.
Een mobile free to play game.


Heb beslist om dat soort games niet meer te spelen.
Het was een game ala tribalwars maar dan qua microtransacties nog duizend maal erger.

Zo zeker 150 euro erdoor gejaagd. Wetende dat ik voor star wars battle front 2 72 euro kwijt was en veel betere graphics en gameplay zal hebben.

Ik ga enkel games spelen met ofwel een lange gameplay en stabiele servers of een goede multiplay.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

In een mobile game maakt het mij niet uit als het niet verplicht is om deftig verder te geraken. In een AAA game haat ik het, het systeem in Battlefront II heeft me zelfs doen afhaken... Goed of slecht spelen = gelijke XP, er zit extra progress in lootchests die ge uiteraard kunt kopen... Nee bedankt.
[youtube][/youtube]

Zolang mensen blijven kopen komen ze met die BS weg, dus ik hoop dat mensen stoppen met kopen en de game industrie zich herpakt of dik op zijn gezicht gaat zodat ze het dan beseffen.
Met skins bvb heb ik minder een probleem, zolang er voldoende in het spel zelf al zitten.
Laatst gewijzigd door MClaeys 09 nov 2017, 07:17, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Net om die reden heb ik de dikke titels aan de kant laten liggen, die hyper-commerciële "als je meer betaald dan heb je een grotere kans om te winnen". Ik kijk dan naar Call of Duty bijvoorbeeld.

Ik ben totale voorstander van het soort microtransacties in Quake Champions, een heel deel is alleen vrij te spelen door te winnen (shaders/kleuren van je karakter) en een ander deel (de originele wapens/skins van de vorige Quake games). Je bent niet verplicht van deze te kopen of vrij te spelen, het toont alleen een beetje aan hoeveel iemand al gespeeld heeft.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Volledig tegen, tenzij het om puur cosmetische zaken gaat die ingame geen enkele voordelen bieden.

Ik betaal liever 60€ dan 5€ voor een game, als het een afgewerkt product is met alle toeters en bellen beschikbaar (mits levelen, grinden, ...) zonder enige extra cent uit te geven.

Wat wel kan is, zoals in BF1 bijvoorbeeld, dat na een tijdje er extra DLC's komen (maps, ...) die dan weer tegen een aanvaardbare prijs aangeleverd worden.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Maar ook bij DLC gaan ze de mist in. Bij GTA IV waren het volledig nieuwe verhalen en was de prijs te verantwoorden, sommige games bieden haast een volledig nieuw spel met DLC. Echter soms hebt ge developers die 15 euro vragen voor 3 maps en als ge ze niet koopt is er plots haast geen volk op de multiplayer, dat gaat er dan weer wat over. Of nog erger, de DLC staat al mee op de disk maar je moet betalen om het te unlocken (dat heeft Gears Of War eens geflikt :roll: ). Maar degelijke DLC, geen problemen mee om daarvoor te betalen dan.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik kon nog wel aanvaarden bij bijvoorbeeld Doom dat er maar 1 persoon in je party een map moest hebben (gekocht) en dat de hele party die map dan kon spelen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb niet zozeer problemen met DLC's enzo die wat toevoegen wel om het pay to win principe.

als je kan winnen door geld uit te geven is er geen fun aan.
Of als ik het anders zeg door een zeer groot voordeel te hebben als je betaalt.

Maar er is wel een verschil in dlc's.

Ik hoop dan ook dat Ubisoft eens leert om games met dedicated servers uit te brengen. Een goede game uitbrengen en dan P2P servers gebruiken.
Ik heb daar de season pass bij gekocht en had ik het geweten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik koop niet makkelijk nieuwe games, maar van Fallout ben ik nog wel fan.
Laatst de DLC gekocht aan korting, maar toch nog duurder dan het spel zelf.
En dan zwijgen we van hun poging om "paid mods" te verkopen, die zogezegd geen paid mods zijn (eerst zeiden ze dat het DLC was, tot de klanten kloegen dat ze het dan gratis moesten krijgen als ze een season pass hadden gekocht); puur geldklopperij want de devs van die mods worden 1x betaald en het gamebedrijf strijkt de integrale winst op (en de goedkoopste recolors zijn 5$ ofzo); terwijl dezelfde en betere mods op gratis modsites te vinden zijn.
En het ergste is idd dat die "creation club" (want geen "mods", remember) items gedownload worden als updates, en dus op mijn pc staan maar ik ze niet kan gebruiken tot ik nog ns bijbetaal.

Probleem met microtransactions is dat ze vaak niet micro zijn. 5 a 10 cent noem ik een micro transaction. Een euro of meer telt al snel op en noem ik al niet meer micro.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:
Probleem met microtransactions is dat ze vaak niet micro zijn. 5 a 10 cent noem ik een micro transaction. Een euro of meer telt al snel op en noem ik al niet meer micro.
Psychologisch gezien is voor mij alles onder de 20 euro microtransactie. over een aankoop van 20 euro ga ik <wel eens twijfelen maar over 4x 5 euro niet.

Ik weet niet hoe het bij u zit maar zo denk ik.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

boonpwnz schreef:
ITnetadmin schreef:
Probleem met microtransactions is dat ze vaak niet micro zijn. 5 a 10 cent noem ik een micro transaction. Een euro of meer telt al snel op en noem ik al niet meer micro.
Psychologisch gezien is voor mij alles onder de 20 euro microtransactie. over een aankoop van 20 euro ga ik <wel eens twijfelen maar over 4x 5 euro niet.

Ik weet niet hoe het bij u zit maar zo denk ik.
Bij mij ligt die grens op 50 cent.
Alles daaronder geef ik uit zonder een halve seconde bij na te denken; eenmaal daarboven denk ik toch minstens een paar seconden na "of dat nu echt wel nodig is".
Naar microtransacties toe toch.
Bij gewone uitgaves is dat 5 euro.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hebben ze in andere landen ook al gedaan en de conclusie zal hetzelfde zijn, je krijgt "iets" voor je geld, dus geen gokken. Vergelijkbaar met Pokemon kaarten dus.
Best jammer, ik zou het niet erg vinden moesten hier regels rond komen. Ze pushen onredelijk om de verkoop te stimuleren in een f*cking full prised game.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is inderdaad niet zoveel anders dan al die kaartjes die je in pakjes kan kopen.
Ik snap hun punt echter wel.
Maar zo zijn er nog games hoor, die soms al jaren op deze manier werken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Damn heb me erop betrapt dat mijn totale saldo inclusief microtransacties deze maand op een bedrag boven de 250 euro komt. Tijd om te stoppen met uitgeven aan games even. Is ook men duurste hobby en quasi de enigste.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het verschil is dat bij die andere games (de meeste, ik kan niet voor allemaal spreken uiteraard) het gaat over skins die geen voordeel bieden en/of packs die zeer eenvoudig zelf te bemachtigen zijn. In Battlefront II maakt EA het belachelijk moeilijk om alles vrij te spelen (meer dan 4000 uur heeft iemand uitgerekend), ze werken het zelfs actief tegen om mensen naar het aankopen van packs te sturen. Zo is er arcade mode, waar je met een cooldown zit van uren (inmiddels mensen gezien met 19uur cooldown, ze verlengen het steeds) dat je dan geen credits kan verdienen in die modus, etc...
Het goed doen lijken door de prijs van een karakter van 60k naar 15k te brengen, maar stilzwijgen dat de verdiensten even hard gezakt zijn. Er zijn vast nog fratsen.
Een user score lager dan 1%, meest downvoted conment op Reddit, etc... Ik hoop dat mensen even hard met hun portefeuille stemmen als met percentages online. In sommige landen is de refund knop weggenomen en moet je bellen naar support :).

De comments zijn wel soms lachen :D
Afbeelding
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

EA is er precies toch wel van geschrokken:

Nu, dat neemt niet weg dat het progressie systeem nog altijd absurd blijft en ervoor zorgt dat een casual als ik nog effen de kat uit de boom kijk...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

ITnetadmin schreef:Is inderdaad niet zoveel anders dan al die kaartjes die je in pakjes kan kopen.
Ik wil dit antwoord van mij effe editen:
Als dit onder "gokken" zou vallen, en het maakt daar een goeie kans op (je weet nl niet wat je koopt), dan is de vergelijking met pakweg voetbalstickers niet geheel correct: de activiteit is immers niet verboden, per se, maar men heeft er wel een toelating voor nodig.
De mogelijkheid bestaat dus dat die andere soortgelijke activiteiten (zoals die stickers) zo'n toelating wel hebben.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb dat spel 2 keer gerefund en 3rde keer kan niet meer. Dusja ik hou het.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

EA heeft met hun microtransacties in SW:BF2 duidelijk wel hun hand overspeeld (pun intended) en de weerbots is toch al veel groter dan ik had verwacht:
https://tweakers.net/nieuws/132095/belg ... ieden.html
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

MaT schreef:Geen probleem als het gaat om zaken die de spelervaring niet beïnvloeden zoals een skin of emoji voor je character (hoewel ik vaak de skins en dergelijk op zich al vaak overdreven vind of niet echt vind passen bij het spel) of om lichtjes sneller te kunnen levelen.
Van zodra je microtransacties nodig hebt om (competitief) mee te kunnen is het een no-go. Dan betaal je al snel meer dan alsof je een AAA titel zou kopen.
Wel, het is dat ik niet meer mee ben met de AAA titels zoals 10-15 jaar geleden.
Na alle commotie rond battlefront 2 eens gekeken naar sommige AAA titels (Star Wars: Battlefront 2, Middle-earth: Shadow of War, NFS: Payback, COD: WWII,...), en hoe microtranscties tegenwoordig gebruik en geïmplementeerd worden is ronduit walgelijk. Hoe je zo'n games nog leuk kan vinden is me een raadsel.

Ik herzie dus mijn mening: Neen tegen microtransacties (en loot crates) in gelijk welke vorm. Van mij mag de overheid hier ook direct ingrijpen, een Europees verbod op loot crates zou niet misstaan en microtransacties zouden streng gereguleerd moeten worden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Games”