Quake Champions
Zonder schroom kan ik zeggen dat ik al van een oudere generatie ben, die opgegroeid tijdens de periode dat 3D shooters zich aan het ontwikkelen waren op de PC. Heel die ontwikkeling hebben mijn vrienden en ik van dichtbij en live voor onze PC meegemaakt. Ik herinner me nog tijden dat je maanden spaarde om dan een 3DFX VooDoo kaart te gaan halen om Quake tegoei te kunnen draaien. En in die tijd praatten we over een resolutie van 800x600 hé In het begin van die tijd was er helemaal nog geen sprake van het internet, en pakten wij onze beige PC met CRT monitor nog elk weekend in om in een garage van een vriend via een COAX netwerk elkaar 2 dagen en nachten virtueel af te maken, jeetje waar is de tijd
Het is allemaal wazig omdat het zo lang geleden is, maar begonnen met Wolfenstein, daarna Doom 1 en 2, daarna Quake 1, dan Quake 2, om uiteindelijk in 1999 te eindigen met Quake 3 Arena. Daarvan dan Q3test gedownload via een 33k8 moden en m'n ouders zo'n 18.000 Belgische Franken in de kosten gejaagd. Maar het was het allemaal waard
Natuurlijk zijn er ook nog veel andere games gepasseerd, zoals Duke Nukem, Unreal Tournament, Half Life Deathmatch, Couterstrike en zovele anderen. Maar de Doom en Quake games uit de id Software stal staan toch wel in ons geheugen gegrift. Daarom kijken we ook héél ongeduldig uit naar deze nieuwe Quake Champions. Het is deze volgende versie in het Quake rijtje met enkele nieuwigheden die hopelijk de arena shooter soort terug leven in blaast.
Dus ... een nieuwe Quake!
Vergeet consoles, vergeet controllers, vergeet languit in de zetel liggen, vergeet auto-aim of aim-assist, vergeet stamina, vergeet sprinten, vergeet loadouts, vergeet classes (well, sort of), vergeet reloaden, vergeet deluxe versies met unieke content...
In plaats daarvan denk aan:
- PC only dus geen console-port
- unlocked Framerate
- 120Hz Game engine
- geen loadouts
- classic Quake speed
- bunny hopping
- strafe jumping
- circle jumping
- rockets jumps
- crouch slides
- Quad Damage
Er is momenteel een "closed beta", maar iedereen kan zich inschrijven. Beta's lopen van donderdag 16h tot zondag 22h. Het game zelf is al goed speelbaar, het is een beta en geen alpha. Hier en daar zitten er nog wat mankementen in, zoals bijvoorbeeld de lange laadtijden - maar dat is te begrijpen omdat er in de achtergrond nog wel wat logging zal lopen. Ook wordt er ook nog gesleuteld aan het goed balancen van de verschillende heroes kwa health/armor/speed. Hier en daar ook nog soms een probleem met het registreren van een hit op een hitbox van een model - al wordt dat bijna nooit geroepen door iemand die bovenaan de resultaten staat
De term closed beta slaat op het feit dat je eigelijk nog geen in-game footage mag delen of streamen. Sommige youtubers of reviewers hebben al wel toestemming gekregen om beelden te delen, maar de gewone gamers vooralsnog niet.
Na deze closed beta komt een open beta. Daarna zal het game uitgebracht worden, voorlopig alleen nog digitaal, dus geen retail boxes. Het wordt ook free-to-play om zo nieuwe spelers aan te trekken. Deze free-to-play versie zal 1 hero hebben (ranger - die ineens ook gewoon de beste is). De rest van de heroes kan je unlocken of huren of in-game kopen. Ook komt er een "volledige" versie die wel verkocht zal worden aan een prijs waar alle heroes in unlocked zijn.
Happy Fragging!
Website: https://quake.bethesda.net/en/
Inschrijven: https://quake.bethesda.net/en/signup
Hier is de playlist van Bethesda/id met officiele filmpjes:
[youtube]d-TaJO_58ZE[/youtube]