Aankoop i7 + mobo voor games & meer

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Heb momenteel een oude AMD Phenom II 6-core met 16GB ram, en ik besef dat de laatste GTX1080 kaarten eigenlijk beter af zijn met een nieuwere cpu.

Mijn oude 2011-2012 game pc is:

- Windows 7
- Fractal Design Define XL kast
- 4x 4GB PC3 10660 1333Mhz CL 9-9-9-24 van het merk GEIL = 16GB totaal
- CPU AMD Phenom II X6 1055T Thuban 2.8GHz Socket AM3 125W Six-Core Desktop Processor
- MSI GTX 660 twinfrozer 2GB
- Asus M4A785TD-V EVO moederbord
- corsair HX750W

Nu wil ik vroeg of laat een GTX1080 privé kopen (wordt lastig uitleggen op de zaak), maar uiteraard een sneller moederbord en ram moet wel kunnen, gezien ik de PC meer dan enkel voor games gebruik. Zo is mijn i7 laptop voor het processen van RAW fotomateriaal met rawtherapee al niet echt supersnel, zeker bij het saven naar een .jpg is dit traag, en de laptop is al SSD, maar het zit hem in het correct renderen van alle plugins.

Ik wil mij volgend jaar ook vestigen als fotograaf in nevenactiviteit, dus een supersnelle cpu voor fotobewerking is handig.

Dus ik denk aan:

16GB RAM
snelle i7, bvb 8 core
moederbord wat twee GTX1080 aankan

Geen interesse is waterkoeling of andere freaky toestanderen, liever een out of the box snelle cpu die ik lichtjes kan overclocken met een goede luchtkoeler.

Opties?
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 01 dec 2016, 01:20, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Ben er zelf niet meer zo mee bezig dus kan weinig raad geven, maar wilde toch even de laatste Tweakers Best Buy Guide vermelden. Deze heeft zich namelijk deze keer op configuraties voor game systemen voor verschillende budgetten gericht. Kan misschien alvast een goed beginpunt zijn in je zoektocht.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2520
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Eigenlijk kun je wel gtx1080 uitleggen (en gebruiken) : gpu acceleratie

Sent from my A0001 using Tapatalk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wat denken jullie van de Intel Core i7-6850K?

http://www.futuremark.com/hardware/cpu

>1000 voor een cpu (=Intel Core i7-6900K) vind ik er over, neem 1000 voor een cpu + ram + mobo max, wat zijn de de beste opties? Tweede keuze in de futuremark lijst lijkt mij wel een optie: Intel Core i7-6850K

Ik realiseer net dat ik ook nog met designspark aan de slag wil voor CAD tekenen, dus wil een vette cpu voor:

- foto en RAW bewerking, misschien later ook videobewerking maar momenteel niet
- uiteraard games, maar zal niet het hoofddoel zijn
- CAD

Ik heb nog een GTX 560 1GB liggen, GTX660 2GB en vermoedelijk weldra ook een GTX1080. Enkel voor games zal de snelheid van de GPU kritisch zijn, voor CAD en fotobewerking niet.



Dima_2005 schreef:Eigenlijk kun je wel gtx1080 uitleggen (en gebruiken) : gpu acceleratie

Sent from my A0001 using Tapatalk
Ik ken één programma: similarity. Dat kan via de GPU berekenen of twee audio bestanden idem zijn, en daar dan een rapport van maken.
Ik zit in de audio sector, dus ja ik zou het kunnen uitleggen. Ook dan best even similarity kopen.

Er zijn ook programma's die via de GPU upsamplen en DSD decoderen, bvb hqplayer.

Ik heb een privé PS4 voor games, dus als ze lastig doen kan ik altijd zeggen dat ik enkel op mijn PS4 game.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Op 17 december is de preview van AMD's Zen processoren dus wacht misschien nog even af of dat een gamechanger wordt?

Windows 10 heeft DirectX12 ondersteuning en dat zal bij nieuwe games steeds vaker een voordeel opleveren.

Een factory-overclocked GTX1070 zit aardig in de buurt van een GTX1080 (op 4K resolutie) maar kost ~€200 minder (als je het bij een privé aankoop houdt).
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

ub4b schreef: Ik wil mij volgend jaar ook vestigen als fotograaf in nevenactiviteit, dus een supersnelle cpu voor fotobewerking is handig.
Efkes nuanceren.. Ik werk met Lightroom CC en Photoshop CC, RAW naar DNG van een 5D2 en 5D3.
Ik heb in mijn 6 jaar oud pc'ke 8GB 667Mhz ram geheugen, Core i7 860, Asus mobo en een SSD. Jij mag hier met eender welke +2000€ config naast komen staan, ik denk niet dat je 1 of 2 seconden gaat winnen :)
Enkel bij het omzetten naar DNG zal dat mss iets sneller gaan, maar voor de rest niet hoor.
Trouwens genoeg info op internet te vinden dat LR maar 1 core gebruikt!

Based on our testing, there are two major conclusions we can come to regarding the multi-threading capabilities of Lightoom CC and Lightroom 6:

Lightoom does not work well with multiple physical CPUs. When exporting photos, you do see a benefit from having a second physical CPU, but the efficiency drops like a rock. In most other cases you simply do not get a benefit from having multiple physical CPUs and for some actions like creating HDR and panorama photos you may actually see a small (~5%) drop in performance. This isn't as bad as we have seen in other applications like Photoshop where saw a 30-50% drop in performance with multiple CPUs, but we can safely say that multiple-CPU configurations are not ideal for Lightroom.


LR is opgestart trouwens op 3 sec
PS duurt 5 sec

6 jaar oud pc'ke é

Ik heb ook de afweging gemaakt om nieuwe pc te kopen, maar dat zou enkel en alleen zijn als ik zwaarder mijn gopros wil bewerken. Daar merk ik wel dat hij begint te ... hikken. Maar geloof me, voor foto's ECHT NIET.


EDIT: en ik weet niet wat voor "zaak" dat je hebt, maar in mijn BVBA zal er geen hond naar kraaien als ik een nieuwe pc koop welke GPU daar in steekt :D
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Dafke schreef: Efkes nuanceren.. Ik werk met Lightroom CC en Photoshop CC, RAW naar DNG van een 5D2 en 5D3.
Ik heb in mijn 6 jaar oud pc'ke 8GB 667Mhz ram geheugen, Core i7 860, Asus mobo en een SSD. Jij mag hier met eender welke +2000€ config naast komen staan, ik denk niet dat je 1 of 2 seconden gaat winnen :)
Enkel bij het omzetten naar DNG zal dat mss iets sneller gaan, maar voor de rest niet hoor.
Trouwens genoeg info op internet te vinden dat LR maar 1 core gebruikt!
Ik gebruik geen LR maar RawTherapee, deze gebruikt wel meerdere cores:

http://rawtherapee.com/

Voor foto editering gebruik ik The Gimp. Ik gebruik zoveel mogelijk open source software.

Camerabody is een Nikon D750 en raw bestanden zijn toch al snel 26.9 MB per stuk. Ik shoot in simultaan in RAW + JPEG als backup mocht er een SD kaartje om zeep gaan. Meestal gooi ik de JPEGs weg tenzij ik geen tijd heb voor grading en dan upload ik de jpeg naar bvb facebook.
Plaats reactie

Terug naar “Games”