PS4 pro? / checkerboard rendering

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Zijn er al UB'ers die hun PS4 hebben opgewaardeerd naar de PS4 pro?

Wat mij interessert is niet 4K, maar hogere framerate voor 2K, of betere AA met 4K checkerboard rendering en downscaling naar 2K.

[youtube]LDDyrdKSh7g[/youtube]

De PS4 PRO GPU is slechts 2x zo snel als de oude PS4 (en dus niet 4x om de 4x zoveel pixels van 4K te kunnen renderen tov 2K in dezelfde framerate), maar dankzij checkerboard rendering kunnen ze toch een 4K benadering opleveren:

https://en.wikipedia.org/wiki/Alternate_frame_rendering

en specifiek voor de PS4 PRO:

https://www.cnet.com/news/playstation-4 ... rendering/


Vinden jullie dit de moeite, want oude PS4 verkopen levert vermoedelijk geen 200 euro op, dus is 200+ opleggen voor een subtiele verbetering.


Anderzijds is de gebruikte techniek ook nuttig ooit op PC, zo kunnen we met bescheiden grafische hardware toch 4K spelen.

Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik vind die review behoorlijk slecht, aangezien het geen identieke beelden zijn die hij vergelijkt (wat nochtans poepsimpel is met replays bvb). Heb een vergelijking gezien adhv Tomb Raider en daar was het verschil in AA toch wel heel goed merkbaar. Jaggies is wel iets waar ik me al altijd aan geërgerd heb, en dat met een gewone PS4 niet beter is dan met oudere consoles. Met een Pro gedownscaled naar 1080p zie je wel hoe die bijna helemaal weg zijn. Iets anders waar ik hoopte op een serieuze verbetering was met PS VR, maar van wat ik er nu van gelezen heb, zijn de verbeteringen ook daar behoorlijk subtiel.

Ik was dus zelf ook nog aan het twijfelen om te upgraden, maar ik vind het de €200 niet waard. Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar bij GameMania is (of was?) er een vrij interessante inruilactie, waarbij je nog €150 of €200 kreeg voor een gewone PS4 van resp. 500GB en 1TB. Die actie liep normaal nog tot 2 december of zo, maar ik zie er momenteel niets meer over op hun site staan.
PS: staat er toch nog, alleen niet meer op hun homepage : https://www.gamemania.be/info/inruilactiePS4Pro
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef: Ik was dus zelf ook nog aan het twijfelen om te upgraden, maar ik vind het de €200 niet waard. Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar bij GameMania is (of was?) er een vrij interessante inruilactie, waarbij je nog €150 of €200 kreeg voor een gewone PS4 van resp. 500GB en 1TB. Die actie liep normaal nog tot 2 december of zo, maar ik zie er momenteel niets meer over op hun site staan.
PS: staat er toch nog, alleen niet meer op hun homepage : https://www.gamemania.be/info/inruilactiePS4Pro
Op 2dehands krijg ik ook nog zeker 150 voor een oude PS4 500GB, dus zo'n mooie deal is dat niet, buiten dan dat het geen extra tijd & moeite kost.
Zijn er eigenlijk adressen die korting geven, of is 400 de via prijsafspraken vastgelegde prijs? Of is de marge zo bagger dat ze geen korting kunnen geven?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Heb de upgrade al gedaan. Op 1080p was het verschil al goed merkbaar indien het spel gepatcht werd. Bij niet gepatchte games is er geen verschil merkbaar.

Sinds vorige week dus ook een 4k tv en daar is het nog duidelijker zichtbaar. Watch Dogs 2 zag er gewoon prachtig uit.

Voor mij een upgrade die ik mij dus niet beklaag. Verse ps4 ipv launchmodel, 1TB ipv 500GB, nieuwe controller ipv de oude die begon te verslijten en een extra headset. Gedaan via Gamemania en alles verliep vlot. Online zult ge misschien nog mensen vinden die evt meer willen geven, maar ikzelf zou nooit €150 voor een 2de hands ps4 geven.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fallschirmjaeger schreef:Bij niet gepatchte games is er geen verschil merkbaar.
Da's ook logisch, want is al geweten dat niet-gepatchte games gewoon identiek draaien als op een gewone PS4. Ik had toch gehoopt/gedacht dat de framerate vanzelf hoger zou zijn, maar zelfs dat is niet het geval.

Sinds vorige week dus ook een 4k tv en daar is het nog duidelijker zichtbaar. Watch Dogs 2 zag er gewoon prachtig uit.
Fallschirmjaeger schreef:Online zult ge misschien nog mensen vinden die evt meer willen geven, maar ikzelf zou nooit €150 voor een 2de hands ps4 geven.
Dit denk ik dus ook. Het punt is dat het sowieso al lastig is om een PS4 occasie te slijten zonder ook maar 1 game erbij.
Zelf vind ik het in mijn geval stom, omdat mijne PS4 (1TB) ook nog maar een jaar oud is.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ben een beetje aan het kijken naar de games die ik heb + PS4 PRO.

Zo draait uncharted 4 blijkbaar in 1440p op de pro.

http://blog.us.playstation.com/2016/11/ ... n-ps4-pro/

Ik ben eerlijk gezegd content van mijn oude PS4. Aliasing is wennen maar ik kan ermee leven, bvb bij Watch Dogs II viel het al op in de eerste missie buiten aan de roosters van de aircos in het CTOS datacenter.

Ik moet hier nog beslissen of ik 400 euro in een betere grafische kaart voor de PC steek, of in een nieuwe PS4. Of gewoon niks.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik plan begin volgend jaar upgrade naar PS4 Pro, omdat ik een paar games heb die het ondersteunen. Maar momenteel heb ik te veel werk om daarmee bezig te kunnen zijn.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De promo's op de PS4 pro zijn om te huilen, MM Zwijnaarde 395, Carrefour St-Denijs-Westrem 389. Voor 11 euro verschil wacht ik wel tot de solden.

Voorlopig heb ik enkel Watch Dogs II (uitgespeeld) en Uncharted 4 (uitgespeeld) die de PRO ondersteunen. Interesse in Maffia 3.
Ik denk dat er meer en meer games die nog gaan uitkomen de PS4 PRO gaan ondersteunen.

GTA V lig ik dan weer niet wakker van gezien het op een PC met mods veel leuker is.

Dus time will tell. Anderzijds ik heb nog een hele berg PS4 non-pro games die ik nog voor de 1e keer moet spelen, gewoon niet veel tijd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wat had je nu zelf gedacht ? Dat ding is nog maar paar weken uit.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef:Wat had je nu zelf gedacht ? Dat ding is nog maar paar weken uit.
Inderdaad, anderzijds heb ik me rot geamuseerd met WD II uit te spelen, en ik heb me geen enkele keer geërgerd aan de GFX.
Dus voor mij is de PS4 PRO een nice to have maar zeker geen requirement.

Als GTA 6 ooit eerst voor console uitkomt zoals gebruikelijk, ga ik vermoedelijk wel een PRO kopen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik moet nog aan infamous second son beginnen, en zie dat deze ook geoptimaliseerd is voor de PS4 pro.
Vandaag de PS4 pro gekocht, zeer benieuwd of 1080P er ook veel beter gaat uitzien, dan vooral met Watch Dogs II.

Ook in een hogere fps gamen interesseert mij wel.

Bij Bart Smit gezegd dat ik prijs van Media Markt en Carrefour wou, no problemo. Ik koop liever niet bij MM met hun achterlijke privacy schendingen en slechte garantie support. Engagor this, datamine that. Yes you loose customers because of freedelity.


Update: ik heb Watch Dogs in 1080p op de PS4 pro een kwartier gespeeld. Ik zie in zaken die typische aliasing hebben, zoals traliewerk en de golden gate bridge nu duidelijk meer scherpte. Lantaarnpalen jitteren nog steeds lichtjes, maar het ziet er wel scherper en beter afgelijnd uit zelfs in 1080p. Car handling voelt nog steeds ok aan.

Nu ik zie nergens in dit spel de mogelijkheid om de grafische settings aan te passen, in principe zou je kunnen stellen:

1080p zonder supersampling
1080p met supersampling vanaf 1800p~4k checkerboard
1080p 60 fps

Nee hij pakt gewoon de supersampling versie zonder te vragen. Ik zag het aan de map, de map had ook AA waardoor ik kon afleiden dat er vanuit een hogere resolutie omlaag werd geschaald, wat op zich niet slecht is.

Ik heb de indruk dat de HDMI audio duidelijk anders klinkt dan met de non-pro versie. Ik zal nog eens met GTA V luisteren want dat deuntje ken ik vanbuiten.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

De pro ziet er duidelijk anders uit zelfs met non-pro games. Meer saturatie in kleuren. Ook he geluid is duidelijk beter: meer ruimtelijk dan met de oude PS4.

Het verschil tussen pro en non-pro games op de pro is erg duidelijk, zo ziet Just Cause 3 er erg ruw uit, het verschil met Watch Dogs II is enorm. Het is spijtig dat ze bij veel games voor PS4 geen frame rate unlock doen op de PS4 PRO, hoe lastig kan dat zijn om te programmeren?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Vandaag PS Pro van Amazon ontvangen. Is al een uur of 2 alles weer aan het downloaden en nog niet meteen een eind in zicht. Echt spelen zal voor vanavond/morgen zijn. En ik moet de PSVR nog aansluiten ook.

Langer dan verwacht bezig geweest met hem te installeren gezien andere power cable en connector dan de vorige PS4. Ik had nochtans alle kabels van de vorige netjes laten liggen, maar ik heb toch weer achter kasten mogen kruipen om die nieuwe power cable te liggen :-)

PS4 first gen 500 GB nog voor 190 EUR op eBay kwijtgeraakt, beter dan die actie van GameStop (of hoe die winkel hier ook noemt) 8) .
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ben sinds enkele dagen Watch Dogs II op de PS4 PRO aan het spelen met checkerboard rendering naar een 49 inch 4K TV.
Normaal staat de PS4 PRO op een 1080P 65 inch plasma aangesloten.

In 4K heeft het beeld meer artefacts. De PS4 rendert uiteraard niet in native 4K maar in checkerboard. Bij witten lijnen en details met hoge luminantieverschillen valt dit op. Zo is er ergens een parking in het spel met een bordje parking dat gemaakt is met lampjes. Als je dan ver genoeg gaat staan, zie je deze lampjes in en uit het beeld gaan, omdat het de ene keer wel en de andere keer niet binnen het checkerboard valt.

4K checkerboard downscaled naar 1080P ziet er veel meer organisch uit, kwa gameplay merk ik geen enkel verschil tussen 4k->1080P vs checkerboard 4K.
PS4 PRO ziet er wel beter uit dan PS4, maar het meest organische beeld is 4K downscaled naar 1080P om zo een AA effect te verkrijgen.
Ik denk niet dat de PS4 PRO ooit 4k gaat doen met complexe games icm AA.

Wat ik besef is dat om 4K 100% scherp te krijgen zonder AA, je dus eigenlijk in 8K moet renderen en dan downscalen, wat 4x zoveel te renderen pixels zijn. Verder stel ik vast dat met een windows desktop op een 49 inch de kleinste fonts in mijn foto editing programma op minder dan een meter nog zichtbaar zijn, ga meer dan een meter van de tv zitten en je kan de kleinere lettertypes niet meer lezen.

Dus mixed feelings met 4K. Nice to have, maar totaal luxe en niet nodig. Op een 50 inch en 3m afstand ga je dat amper zien. Enkel bij gigantische schermen of metersbrede projectie gaat dit echt renderen.
Plaats reactie

Terug naar “Games”