Samsung Gear VR

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dus .... Omdat ik merk dat zo goed als niemand die ik ken als zo'n GearVR heeft, dacht ik m'n ervaringen hier eens neer te typen. Alhoewel ervaringen ... dit is exact wat dat Samsung voor ogen heeft, de gebruikers of early adopters van die dingen zelf de reclame laten maken ipv een groots opgezette media-campagne. En boy, dat werkt :) Aan iedereen die het wil horen vertel ik dat dit één van de vetste dingen is die ik ooit heb meegemaakt. If this is the future, bring it on!

De versie van de Gear VR die ik heb is de eerste versie, gekocht in de Fnac voor €99. Versie 2 zou ergens midden december uitkomen, en heeft een beter trackpad (groter) en een doorlus-optie voor de stroom van je Galaxy. Ook zou er een fan inzitten, die het "aandampen" van de lenzen zou tegengaan, alhoewel dat ik daar bij deze eerste versie nog geen last van gehad heb. Als je een "zwaar" game lang speelt, dan voel je wel de warmte van de Galaxy, wie weet helpt die fan daar ook tegen.

Beiden zijn niet meer dan een headset die heel comfortabel op je hoofd zit, met lenzen die het beeld dat op de Galaxy S6 getoond wordt omzetten zodat je een 3D/VR effect krijgt is het niet. Alle bewerkingen/berekeningen worden dus door de Galaxy gedaan. Uiteraard het scherm, maar ook de "head-tracking", daarvoor worden de gyroscopen in de Galaxy dus gebruikt.

En dat werkt echt zonder overdrijven ge-wel-dig. Ik heb bij alle filmpjes, 360° foto's maar vooral de games geen énkele vertraging opgemerkt. Gaat echt verschrikkelijk smooth, zonder enige vorm van lag.

De filmpjes en 360° foto's zijn wel heel cool, en sommigen ervan (die dan goed gemaakt zijn) geven je echt het gevoel dat je er "in" zit. Vooral de dingen die groots zijn, zoals 360° foto's van het ISS, of foto's genomen op een grote hoogte. Maar het zijn toch de games die eruit springen. Er zijn dan misschien nog niet veel games, maar die die er zijn geven al wel een heel goed beeld van wat te verwachten. Het game dat er met kop en schouders boven uit springt is "Land's End". Van dezelfde mannen als "Monument Valley", één van de verassend beste games die ik op m'n iPhone/iPad gespeeld heb. De atmosfeer en graphics en het game zélf is echt van ongeziene kwaliteit. En dus ook zo met Land's End. Je wilt het game gewoon niet afsluiten :)

Voor de rest heb ik ook nog die "Eve Gunjack" (bedien een turret op een space ship) en "Esper" (los puzzels op in een realistische VR omgeving), "Smash" (gooi ballen naar glas, bestaat ook op iOS) gespeeld.

Waar de Gear VR nog te kort schiet is de kwaliteit van het scherm. Door de lenzen gebruik je eigelijk maar 2 hele kleine oppervlakten van het scherm van de Galaxy, en je ziet de afzonderlijke pixels nog. In games of virtuele omgevingen stoort dat helemaal niet, maar bij realistische foto's of filmpjes zie je toch dat er wat pixeldichtheid te kort is.

Ik kijk al lang uit naar de Oculus Rift, en boy, als deze "uitgeklede" of "kleiner broertje" daarvan al zo goed is, kan ik al helemaal niet wachten. De Rift is dus een uitgebreidere versie, die gebruikt maakt van een IR camera die IR lampjes verspreid over de Rift tracks, en zo de positie van je hoofd kan bepalen.

Anyway ... als dit dus de toekomst van games is, dan mag iedereen daar nu al naar beginnen uitkijken :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2050
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik heb voor de leut een paar maand geleden eens zo'n Google cardboard ding gekocht voor mijn Nexus 5.

Een geluk dat dat niet veel kostte, want wat een rommel was me dat. :) Zelfs met die lensjes kreeg ik binnen de kortste keren last van mijn ogen omdat ik met moeite scherp kon stellen op het scherm dat op nauwelijks een paar cm van je ogen staat. Pixeldichtheid is idd zeer hoog. Het is uiteraard om eens te testen, maar dit was echt zeer storend. Mijn Nexus 5 reageerde zeer traag of onvoldoende op mijn hoofdbewegingen. Er is bvb zo'n testapp waarbij je in een rollercoaster rondrijdt. Je kan dus alle kanten opkijken, maar wanneer ik naar boven keek en terug naar beneden, ging hij niet helemaal terug naar beneden. Zodoende zat je na een paar keer op en neer te kijken met je hoofd in je nek als je maar gewoon vooruit wilde kijken. Plezant als gimmick, maar daar blijft het dan ook bij. :)

Ik kijk echt uit naar de Oculus Rift. Het moet inderdaad een geweldige ervaring zijn.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Dat is dus nog nooit voorgevallen op de GearVR, ik zou het dan steken op de gyroscopen van de S6 die nieuwer en beter zijn. Als ik 1 pluspunt van dit speelding moet kiezen dan is het wel de headtracking, echt top-notch.

En nu niet persoonlijk op jou bedoelt, maar als je een Galaxy S6 kan kopen, heb je eigelijk geen excuus om die GearVR aan €99 niet te gaan halen, ik zou niet sukkelen met een karntonnen ding waarvan de lenzen te gemakkelijk kunnen verschuiven...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Geen last van misselijkheid na langer gebruik? Er lijken veel mensen te zijn die hier last van hebben bij de Oculus Rift developer kits.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Nee, geen last van gehad, m'n vriendin die "zwaar autoziek" is wel al na een paar minuten. Denk dat dat van persoon tot persoon afhangt, en of je een "sterke maag" hebt, waarmee ze bedoelen of je snel duizelig wordt van bewegingen ofzo. Zonet dat shooting range spel gespeeld, dat beweegt niet, maar alleen head tracking, en 0,0 last...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

de Oculus Rift is nu te pre-orderen voor $599 (zonder shipping). Moet je nog een €1000 PC bijtellen :)

https://shop.oculus.com
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Zelfs 699 in euro *yikes* (bron)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Zonder de shipping hé, dan is 't €741 :)

"veel te duur!" typte iedereen op zijn €700+ telefoon :)
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Nah, twas op de veel te goedkope 5j oude laptop van't werk :angel:
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Eh selder ? Zei je nu net dat je een Galaxy S6 hebt ?

Nog ziek van de feestdagen ? :-D
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Neuh, speciaal voor die GearVR gekocht Al wel rondgespeeld met die Android daarop, maar het bevestigt alleen maar dat ik liever iOS heb
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Plaats reactie

Terug naar “Games”