Playstation 4 Slim vs Pro

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

De oudste wil een Playstation om (momenteel) online Fortnite (?) te spelen met vrienden. Ik heb er weinig vertsand van, maar wat koop ik best aan, een Slim of een Pro?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Hebt ge een 4k tv?
Is uw zoon van plan om iets anders te spelen dan Fortnite?
Maakt het budget niets uit?


Zoja, koop een pro. Indien nee, neem dan beter een slim.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

fortnite ziet er mij een cartoon achtig spel uit, daar heb je geen 4K textures en resolutie voor nodig

anderzijds een PS4 pro kan ook alle oude games spelen, en alle nieuwe games moeten op de non-pro en PRO werken

dus als je future proof wil zitten en/of nog iets anders ooit wil spelen, koop de pro

zelfs al heb je geen 4K tv, de pro ziet er beter uit in 1080p tov de oude PS4 bij recente games die voor de PRO geoptimaliseerd zijn (dankzij checkboard rendering in een soort pseudo 4K en dan downscaled naar 1080p)

ook is er voor oude games een boost mode op de PS4 pro, oude games zoals GTA V lopen vloeiender op de PRO

ik heb ze beide gehad, bvb Watch Dogs 2 ziet er veel beter uit in 1080P via de PRO dan de non-PRO

voor mij geen terugweg naar de non-PRO
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Ik zou er ook Plex op draaien om film op mijn NAS te bekijken en via DVB-T programmas van TV op te nemen (kan dat?)
Ik heb geen 4K TV, maar de volgende mss wel...
Hoogstwaarschijnlijk komen er later andere games bij.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Belangrijk vooraf: hoe oud is de 'oudste' ?! Er is een bepaalde minimum leeftijd op het PlayStation Netwerk en onder die leeftijd is alle online functionaliteit afgesloten (ook YouTube). Doet er zelfs niet toe wat de rating van het spel is.


Ik heb lang de gewone gehad (non-slim) totdat ik eens kon upgraden via een 20% korting actie van Carrefour, terwijl ik nog belachelijk veel voor mijn oude PS4 kreeg. Daardoor kostte de upgrade mij netto €25 of zo, terwijl ik dan weer opnieuw 2j garantie had. No-brainer. Maar anders ging ik nog wel een tijd bij mijn oude gebleven zijn.

Echter, als je nieuw ene koopt, zou ik wellicht wel direct een Pro kopen. Zoals hierboven al aangehaald heeft de Pro sinds recent supersampling, wat wil zeggen dat hij beelden voor een 1080p TV eerst rendert voor een 4K TV en dan downsamplet waardoor je veel minder aliasing hebt. Verder is de user interface gewoon duidelijk vlotter.

Misschien ook niet onbelangrijk : de PS4 Pro heeft 3 USB aansluitingen, waarvan 1 achteraan, vs 2 voor de Slim. Vooral het feit dat je achteraan een hebt, is handig. Ook heeft de Pro nog een optische digitale audio uitgang terwijl dat met de Slim alleen via HDMI kan.

Tenslotte heeft de Pro standaard 1TB storage terwijl de Slim standaard 500GB heeft (er zijn ook wel bundels met 1TB). Dat lijkt veel, maar sommige PS4 games zijn echt wel groot en die 500GB kan snel vollopen. Om online te kunnen spelen moet je sowieso PS+ hebben, wat betekent dat je ook maandelijks minstens 2 gratis games krijgt en tegenwoordig zitten daar regelmatig grote titels tussen (letterlijk en figuurlijk). Bvb: Mad Max (34GB), Bloodborne (37GB), Ratchet & Clank (28GB).
Ik moet er wel aan toevoegen dat de PS4 sowieso externe storage ondersteunt, zelfs voor game installs. Heb zelf een externe 4TB schijf aanhangen. Volgens benchmarks (YouTube) blijkt dat zelfs iets sneller dan de interne storage, bizar genoeg.

johand schreef:Ik zou er ook Plex op draaien om film op mijn NAS te bekijken en via DVB-T programmas van TV op te nemen (kan dat?)
Er is een Plex app voor de PS4, maar programma's opnemen van TV kan niet. Opnemen van een externe bron gaat niet. Enige dat je kan opnemen is je eigen gameplay (kan ook live gestreamed worden) al kunnen sommige games dat tijdelijk disablen bvb om spoilers tegen te gaan.
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Tomby schreef:Belangrijk vooraf: hoe oud is de 'oudste' ?! Er is een bepaalde minimum leeftijd op het PlayStation Netwerk en onder die leeftijd is alle online functionaliteit afgesloten (ook YouTube). Doet er zelfs niet toe wat de rating van het spel is.
12
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

johand schreef:
Tomby schreef:Belangrijk vooraf: hoe oud is de 'oudste' ?! Er is een bepaalde minimum leeftijd op het PlayStation Netwerk en onder die leeftijd is alle online functionaliteit afgesloten (ook YouTube). Doet er zelfs niet toe wat de rating van het spel is.
12
Ok, dan zou ik alleszins eens dubbelchecken, of navragen wat de minimum leeftijd is voor Fortnite.
Minimum leeftijd voor een PSN profiel is 7, maar om online te kunnen is het een pak meer, al is het me nog altijd niet duidelijk wat die leeftijd wel is en wie die bepaalt. Zo wou mijn zoon Plants vs Zombies spelen. Is een zuiver online shooter, rated 7+. Toch weigerde dat spel alle online functionaliteit omdat hij te jong is (8). Na wat gegoogle, bleken online een hoop klachten hierover te staan. Sommigen claimen dat het aan EA (de uitgever) lag, en dat die een minimum van 13j zet voor online gamen. Maar ook andere online functionaliteit werkt niet op mijn zoon zijn profiel, zoals bvb YouTube.

Uiteindelijk heeft mijn zoontje dan maar het spel onder mijn account gespeeld (met als gevolg dat 'zijn' trophies dan op mijn account staan ipv zijn eigen account). Anderen liegen gewoon over de leeftijd bij het aanmaken van het profiel, maar da's dan bvb iets dat je wellicht nooit meer recht krijgt.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Ter info. Voor Fortnite online te spelen, heb je geen ps plus nodig.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fallschirmjaeger schreef:Ter info. Voor Fortnite online te spelen, heb je geen ps plus nodig.
Klopt, is blijkbaar een van de uitzonderingen waarvoor je geen PS+ nodig hebt om online te geraken.
Age zal wel een probleem zijn, van wat ik vond is het ook voor Fortnite blijkbaar 13 jaar.
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Zijn er ook andere manieren om via de PS4 je films die op een NAS staan af te spelen, want blijkbaar is de NAS te oud om PLex server te draaien.
Plaats reactie

Terug naar “Games”