Speedtest 3G/4G

Hebt u vragen of opmerkingen over de speedtest? Deze kan u hier plaatsen
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Sensorly is inderdaad wel leuk, alleen jammer dat hij de tests niet automatisch doet. Bvb met 3G/4G eerst positie bepalen, speedtest en resultaten bijhouden. Maar dat kan blijkbaar enkel met GPS aan (wat dan weer je batterij leeg zuipt)?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

AndRo555 schreef:Alles voor science he!! :-D

*ziet net dat er makkelijk 500MB per maand naar speedtest gaat*
Speedtest op 25/10 was hier 128Mb
Die op 50/10 was +/-250Mb
Ik vermoed dat die van 80 of hoger tussen de 350 en 450 liggen?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Hangt af van de snelheid in het begin. Al speedtest tegengekomen die op 10 beginnen uiteindelijk op 80 afklokken en 30 mb gedaan hebben ongeveer. Omgekeerd gaat ook, maar dan mer je dat je speedtest enorm lang duurt.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Base heeft beduidend meer 3G900 in wallonie dan in vlaanderen terwijl het bij de andere twee net andsersom is. Ook is het gebrek aan 3G900 in brussel wel opmerkelijk, zou dat komen door de stralingsnormen? In antwerpen en andere groten steden wordt wel volop 3G900 uitgerold namelijk.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer


Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Dat is wel een leuke website :-D Thanks voor de link!
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik kreeg daarstraks een sms dat het volume in mijn bundel op was (laatste dag gelukkig) en dat de snelheid zou vertraagd worden. Ter indicatie wat die snelheid dan is (moest iemand zich dat afvragen):
Afbeelding

Dit was over HSDPA.

Op zich wel positief aangezien je per MB buiten bundel wordt aangerekend. Anderzijds is het wel een serieuze inperking, zeker ten aanzien van de gewoonlijke snelheden op die locatie.

Weet iemand hoe het zit bij andere providers?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Gent Zuid, sinds vandaag 20MHz op de mast(en):
Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uit curiositeit, bij zulke test hoeveel data ben je dan kwijt?
100/45 (afgerond) is niet niks.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

~900MB voor 5 resultaten in deze aard, ~400MB voor 3 tests met minder sterk signaal en 75/45 (wel ping van 24ms, al maakt dat niks uit voor volume).
Gekkenwerk dus. Hoewel het in tijdsduur van tests verschilt, deze tests duren minder lang en hebben op 20MHz quasi direct de volle snelheid en geen opbouw meer naar deze snelheden toe startende bij 30Mbit bijvoorbeeld. Waarschijnlijk door grotere marge in bandbreedte vs gebruik.

En 't is niet dat 15 EUR voor 3GB in de Belgische setting heel weinig is, maar met dergelijke snelheden zullen volumes hoe dan ook moeten toenemen en liggen ze momenteel vrij sterk achter. Uiteraard zitten we niet allemaal tegelijk alles te verstoken met speedtests, maar het verkeer neemt hoe dan ook toe (zelfs al zaten we allen nog met 3G only). De kwaliteit van de data (beeldkwaliteit, bestandsgrootte, appgrootte, mogelijkheden,...) neemt uiteraard ook sterk toe. Dezelfde volumes als een 3G only situatie (zoals voor 5 november 2012 - max 5GB in abonnementen, dommel 10GB buiten beschouwing gelaten wegens recente wijziging maar nog 3G only) is niet de weg vooruit.

En met dergelijke MOBIELE snelheden kijk ik met een zekere boosheid naar mijn VASTE 30/5 (momenteel nog) connectie, de constatatie dat de uploadsnelheden echt wel veel te laag worden gehouden begint hoe langer hoe meer frustrerend te worden. Onbeperkt volume al goed en wel, maar het lijkt me dat ze ons een rad voor de ogen draaien. No way dat er niet meer in zit, zelfs met onbeperkt volume en zelfs voor 46 EUR.

Mobiel sneller dan vast, zelfs vlak naast de ROP's? De wereld op zijn kop tegenover amper 2 jaar geleden.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Afbeelding
Gent centrum.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Afbeelding
Gent centrum, binnenshuis. LTE1800 15MHz.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Afbeelding
Gent zuid, LTE1800 15MHz (gecontroleerd). Het was duidelijk dat dit het uiterste maximum was, jammer genoeg heb ik geen volume meer op Mobistar testsim want op die locatie is er een 20MHz mast. Proximus 4G is in Gent alleszins intussen opmerkelijk verbeterd, meer LTE800 op meer locaties.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Mooi, ik ben eens benieuwd hoeveel Mobistar daar kan halen met 20MHz.

Ergens al eens een band 7 mast tegengekomen, Mobistar heeft er hier en daar wel een paar staan, alleen ben ik er nog nooit op geraakt. Daar hebben ze ook 20MHz en met een kleine cell size kan dat leuke snelheden opleveren.


Base LTE is de laatste tijd precies een verandering ondergaan. Vroeger altijd tussen de 20-40Mbps down met relatief hoge pings (50ms+). Tegenwoordig is het quasi altijd 70Mbps+ en lage pings. Niet Mobistar laag, maar toch redelijk goed voor LTE.
Afbeelding
Test was met 3 van de 4 blokjes => +- een -100dBm wat maakt dat dit een vrij mooie prestatie is. (Of misschien 20MHz?, het zou goed kunnen want er is geen 1800MHz gsm aanwezig op die mast)

Heeft er iemand hier eigenlijk al ervaring met Proximus zijn 4G+ aka CA over 800 en 1800MHz? Het is wel heel stil daar rond. En in een van de gebieden waar Proximus het ging testen/lanceren (Leuven) staan er maar een handvol die 800MHz en 1800MHz doen. Dus veel 4G+ is er nog niet.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

iRockabizzydilly schreef:Afbeelding
Gent zuid, LTE1800 15MHz (gecontroleerd). Het was duidelijk dat dit het uiterste maximum was, jammer genoeg heb ik geen volume meer op Mobistar testsim want op die locatie is er een 20MHz mast. Proximus 4G is in Gent alleszins intussen opmerkelijk verbeterd, meer LTE800 op meer locaties.
Welke app gebruik jij om te controleren op hoeveel MHz je zit?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

"Field Test Mode", ingebouwd in elke iPhone. Wordt geactiveerd door *3001#12345#* in te geven in dialer.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Daar kan je je 'bolletjes' ook mee vervangen in dBm waarden, veel interessanter om te weten dan het feit dat je 3 arbitraire bolletjes hebt.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Klopt, alleen ben ik er nog niet in geslaagd die 'bolletjes' blijvend te vervangen door de waarden zelf.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Wat bedoel je met blijven? Ik heb in de tijden van de 4s dat wel klaar gekregen dat die overal bleef. Ik weet niet of het met een reboot weg was.

Zo:
http://lifehacker.com/5929546/see-the-a ... uick-tweak
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Nadat ik vandaag attent werd gemaakt van verbeteringen in de uploadrange in die zone (ik had er vroeger alleszins opvallend lagere download, maar hogere upload telkens op 15MHz, maar nu leek de verhouding scheefgetrokken) ben ik er toch nog maar eens gepasseerd:
Afbeelding
Upload is duidelijk terug 'normaal' (zoals in de maanden voordien), maar nog steeds gevoelig hogere download, beide nu echt wel op het maximum van 15MHz (in real life).

Andere tests uit de 'reeks' waren de volgende:
Gisteren
http://www.speedtest.net/my-result/i/1088828087 (met inderdaad lagere dan normale upload)
Vandaag
http://www.speedtest.net/my-result/i/1090326939
http://www.speedtest.net/my-result/i/1090327398
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

iRockabizzydilly schreef:Klopt, alleen ben ik er nog niet in geslaagd die 'bolletjes' blijvend te vervangen door de waarden zelf.
While in Test Field app, hold down the Sleep/Turn Off button until the Slide to power off screen comes up. Now, instead of turning the phone off, release the Sleep/Turn Off button and hold the Home button for a couple of seconds until it will return you to the Home Screen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Ik heb wel de indruk dat er tegenwoordig capaciteit zat is op de LTE netwerken. Overal zijn de snelheden dik in orde. Zelfs op bepaalde plekken waar 3G zodanig overbevolkt is dat het richting de .2-.3Mbps max gaat is 4G gewoon 40Mbps+.

Het wordt wel eens tijd dat de bundels met 4G omhooggaan in limiet. Want 100Mbps+ halen met een 2GB limiet is belachelijk.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Volledig akkoord, de volumes moeten omhoog. We zitten momenteel nog steeds op het niveau van voor het 4G tijdperk: De harde limieten in de abonnementen zijn nog steeds blijven steken op 5GB. De enige die hier even is overgegaan is Base, met 6GB in de toenmalige B-59. Deze is nu teruggeschroefd naar opnieuw 5GB. De enige beschikbare abonnementen die hoger gaan zijn 3G only.

Bij herlaadkaarten met 4G blijft de interessantste bundel 15 EUR voor 3GB (en da's in het Belgisch verhaal zeer gunstig). In verhouding tot de abonnementsprijs van gemiddeld 60 EUR krijg je hiermee dus 12GB, maar eigenlijk gaat die vergelijking niet volledig op. Doe je aan beltegoed cashen, dan kan je voor 60 EUR het datavolume rekken tot een indrukwekkende 24GB...

In ieder geval, vooral de abonnementen blijven dus serieus steken. Als ik het me goed herinner is er al sinds 2010 een 5GB data optie, en is deze sinds 2011 in een abonnement beschikbaar (interessanter geprijsd dan de optie apart en die optie apart verdween in 2012). Sinds begin 2012 echter is er niks gewijzigd op dat vlak, en het eerste actief 4G netwerk in België is pas van 5 november 2012.

Een 2GB limiet is echter ook niet echt van toepassing, behalve indien je het bijvoorbeeld over Mobile Vikings hebt, maar da's dan voor 15 EUR en is geen abonnementslimiet as such :wink: .
Proximus abonnementen met 2GB volume gaan bijvoorbeeld zelfs zo hoog niet want die zijn gecapped in snelheid. Bij Mobistar kan je echter wel zo snel surfen met een limiet van 2GB, maar da's dan met Panter 25, en je kan meer volume krijgen. Bij Base hetzelfde verhaal, maar dan 1GB limiet voor 15 EUR (B-15) maar opnieuw kan je meer volume krijgen (B-25 is bijvoorbeeld goed geprijsd in een Belgische setting), alleen heb ik van mijn leven nog geen real life 100+ Mbit gezien bij Base :P, hoogste was 88Mbit wat uiteraard al zeer goed is.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dat je zo snel aan je limiet zit is natuurlijk ook deel van het verdienmodel.
Nieuwe technologie kost veel geld aan nieuwe antennes, installatie/onderhoud om van de licentiekosten nog te zwijgen.
Het is dus de bedoeling dat je door de hogere snelheid je meer gaat verbruiken en je uw abonnement upgrade wanneer je sneller aan je limiet zit.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Relevant: http://tweakers.net/reviews/3843/prijze ... koper.html

Eigenlijk heeft Belgie dringend een vierde Provider nodig. In de aard van Tele2 in NL, Three in UK of Free in FR. Maar daarvoor heb je op zijn minst 5MHz spectrum nodig in de 800MHz of de 900MHz band om basisdekking te kunnen bieden naast capaciteit met 1800/2100/2600MHz. Maar de licenties voor 800MHz lopen tot 2033 en die voor 900MHz tot 2021 :-( Dus op dat vlak valt er niet veel te hopen.

Het zou mooi zijn om tegen dan een 900MHz en 2600MHz LTE netwerk provider te hebben. VoLTE met 900MHz heb je vrij goede basisdekking voor Voice en data (weliswaar niet echt snel), maar heb je ook de mogelijkheid tot hopen (relatief) goedkoop 2600MHz spectrum waar je serieuze snelheden op kan halen.

In zweden heb je 20GB voor 25 euro in de maand. Three UK heeft een unlimited aanbod...

Gray schreef:Dat je zo snel aan je limiet zit is natuurlijk ook deel van het verdienmodel.
Nieuwe technologie kost veel geld aan nieuwe antennes, installatie/onderhoud om van de licentiekosten nog te zwijgen.
Het is dus de bedoeling dat je door de hogere snelheid je meer gaat verbruiken en je uw abonnement upgrade wanneer je sneller aan je limiet zit.
Ik ga niet ontkennen dat dat allemaal goedkoop is. Maar het kan allemaal veel efficienter als je niet al de legacy meeneemt. Wat is het praktisch nu aan het inefficient gebruik van 2G spectrum op 1800MHz om wat 65 plussers te laten bellen over de koffie terwijl je op 4G en die mensen kan laten bellen en er een hoop data naast kan doen op dezelfde bandbreedte.

Data is in belgie zowat het equivalent van goud terwijl het dat echt niet hoeft.

De providers hebben jaar en dag mobiel internet aangeboden op 3G met 15MHz spectrum in de 2100MHz band alleen. Daar zitten nu relatief veel mensen op met hun 1GB of 2GB bundels en dat kan je merken in de steden en op de wat drukkere plekken.
4G daarentegen is een heel stuk efficienter per MHz, er kan een pak meer data (x2/x3) meer data door op dezelfde 15MHz. Daarnaast is er 15MHz 3G spectrum (2100MHz) Terwijl er 55MHz 4G spectrum voorhanden is (10MHz in de 800MHz ban 25MHz in de 1800MHz en 20MHz in de 2600MHz in het geval van Proximus) Dus er is ruwweg 6 a 12 keer meer capaciteit beschikbaar. (afhankelijk van configuratie etc.)
Dat mijn limiet nog niet 12GB is (ipv 2GB) kan ik in komen. Maar een 4-6GB had wel redelijk geweest.
Laatst gewijzigd door AndRo555 02 jan 2015, 23:14, in totaal 2 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dat verhaal van kosten voor een operator is maar tot op zekere hoogte van toepassing, bijkomend is het vooral zo dat je simpelweg niet meer kan betalen om meer te krijgen dan een 3 jaar oude 5GB limiet. Ook niet vergeten dat die investeringen ook in de buurlanden worden gemaakt (en die moeten echt niet worden gezien als 'minder substantieel'), en daar heb je wel veel hogere volumelimieten en nog eens voor lagere prijzen.

Ter illustratie: Proximus in Gent centrum 3 jaar geleden (een van mijn eerste nog opgeslagen speedtestresultaten in de app, de rest is jammer genoeg verloren gegaan):
Afbeelding
Dit was toen bij de snelste resultaten dat je kon halen over 3G in real life met nieuwe smartphones. En ook toen kon je er met een harde limiet 5GB over verbruiken.
En enkele maanden later, met nieuwere smartphones met snellere antennes:
Afbeelding
Toen was er ook een harde limiet van 5GB, maar was de prijs al weer wat dichter naar huidig niveau gekomen. Zeker in de periode van nieuwe telecomwetgeving (contracten van 6 maanden ipv 24) zakte die nog wat verder tot op niveau van vandaag, maar ook die wetswijziging is al meer dan 2 jaar geleden.

Zet je de twee uitersten hier tegenover elkaar dan krijg je dit:
AfbeeldingAfbeelding
Tussen deze twee voorbeelden zitten er maar liefst 3 jaren, 3 maanden en 9 dagen (en zijn 'we' technisch heel ver gekomen). Maar de 5GB limiet is er nog steeds, en de prijs hiervoor zakte ook niet extreem veel (nog zelfs helemaal geen halvering: van 90 naar 65 EUR).
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Dus "maar" 20 keer sneller voor de helft van de prijs tov 3 jaar geleden? :p

Ik wou dat ik over het water, electriciteit hetzelfde kon zeggen :-D
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

20x sneller water? :wink: Grapje.

Ten eerste is het niet de helft van de prijs, en ook elektriciteit is in prijs gedaald de laatste jaren (al was het maar door openstellen van de markt, hardere aanpak van electrabel door overheid en verlaging btw tarief).
Ten tweede is heel het punt geen verhaal van prijs en snelheid perse, maar van capaciteit. Het zou mij niet verbazen dat er tussen beide resultaten een capaciteitsverschil is van 100x, da's nu eenmaal dé reden bij uitstek van het bestaan van 4G. Dus is de capaciteit waarover de providers beschikken explosief gestegen, net als weliswaar het dataverbruik (zij het niet in dezelfde mate), maar zijn er in verhouding net door het grotere aantal gebruikers en toepassingen/toestellen ook meer mensen die betalen voor datavolume. Dus dat de kost vs capaciteit doorheen de jaren dezelfde zou gebleven zijn is wat mij betreft niet geloofwaardig (ook niet vergeten dat er toen ook werd geïnvesteerd in 'nieuwere' technologie en verbeteringen: meer 3G masten, nieuwere 3G masten, Dual Carrier uiteindelijk ook nog eens...). Echter is de capaciteitslimiet waarvoor je kan betalen wél nog steeds dezelfde. Los van hoeveel dat is dat je er voor betaald, is die limiet op zich ook een issue.

Of anders gezegd: Als een provider u kan laten betalen voor 5GB volume over UMTS omdat die capaciteit daarvoor beschikbaar kan zijn, dan is er toch zeker capaciteit genoeg om u over 4G ik zeg maar zo wat 10 a 20GB volume te geven? En het capaciteitsverschil tussen UMTS en 4G ligt echt wel hoger dan 4x, en in verhouding is de werkingskost lager.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Gray schreef:Dus "maar" 20 keer sneller voor de helft van de prijs tov 3 jaar geleden? :p

Ik wou dat ik over het water, electriciteit hetzelfde kon zeggen :-D
Water blijft water en elektriciteit blijft elektriciteit.

Je intel processor is en 20x sneller als zoveel jaar geleden en een pak goedkoper. Er is geen reden waarom dat met de verschillende internet technologien niet het geval zou zijn. Veel efficientere apparatuur zowel op vlak van stroom als plaats als spectrum efficiency. Dat is nu eenmaal de technische evolutie. Terwijl mijn water nog steeds H20 is dat eigenlijk al elk jaar hetzelfde is, namelijk water.


Bij familie bij mij bij base was het nog erger, in 2012 zaten die daar nog met edge dekking, geen jaar later was er LTE. Dat is factor 500 sneller. Om maar aan te tonen hoe snel het gaan.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Afbeelding

Joe Mobile (FR) al roamend op Proximus DC-HSPA. Die upload is echt tegen de limieten van 3G aan, nog nooit gezien (max 3-4Mbps normaal).
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Je gaat me toch niet zeggen dat je bij roamen hogere upload krijgt hé :P
Even serieus: da's inderdaad ongezien op 3G. Meermaals dat resultaat? En met sim van hier op die locatie ook getest?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

'Proximus discrimineert in eigen land'

Nee, ik vermoed dat dat een fluke is van de speedtest app/server. Al is de upload bij Proximus op DC-HSPA wel vrij hoog. (4.5 hoog, geen 5 hoog)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Base LTE heeft weer zijn kuren hier in Leuven/Heverlee:

Afbeelding

DC-HSPA doet het relatief goed daartegen: (zelfde locatie, 3G/LTE mast op dezelfde locatie/afstand)

Afbeelding
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Aaargh, Base en die issues met 4G hé! Da's nu al bijna een jaar geleden dat ik deze voor het eerst zelf opmerkte en uitgebreid rapporteerde bij Base (net als zoveel anderen waarschijnlijk), maar blijkbaar krijgen ze het er toch niet uit :? .

Daarnet trouwens even 3G bij Mobistar in't centrum van Gent gebruikt, dit resultaat was op een rijdende tram en 't was al bij al nog druk in de omgeving:
Afbeelding

Dit was heel zeker HSDPA, die ping zou anders doen denken. In ieder geval geen alleenstaand geval (het komt tegenwoordig niet zelden voor), maar wel één met serieuze afstand van het Mobistar van begin (en midden) 2014.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

De issues van weleer dat ik max 1.5/0.5 Mbps haalde heb ik al lang niet meer tegen gekomen. Nu is het gewoon erg wisselde performance. De ene dag haal je 50-60Mbps met een ping van 30-40ms (nog altijd niet zo laag als Mobistar) terwijl het dan op andere dagen dit is. 10Mbps is niet slecht op zich, maar als je op DC-HSPA op dezelfde plek en tijd een pak meer haalt...
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Performance is dus eigenlijk gewoon ondermaats. Als het zou liggen aan drukte op 4G netwerken, dan is er iets echt niet zoals het hoort wanneer zoals je aangeeft HSDPA beter haalt tegelijk. Of 't moet zijn dat Base achter 3G tech véél meer capaciteit beschikbaar houdt dan achter 4G tech, of ze hebben op al die tijd de config nog niet helemaal op orde gekregen.

Ik zou me niet kunnen voorstellen dat met goed geconfigureerde setup Base wel al issues zou hebben met drukte op 4G en Proximus en Mobistar (in het bijzonder die laatste) niet, hoewel die een veelvoud van het aantal klanten dat Base heeft bedienen en dus ook meer klanten die gebruik (kunnen) maken van het 4G netwerk. Ik denk niet dat er bij Base zoveel meer klanten zijn verhoudingsgewijs die op 4G kunnen dan bij de andere twee.

De resultaten, gezien je nu ook aangeeft dat ze inderdaad beter zijn als die héél slechte resultaten vroeger, zijn dan ergens gewoon een kleine verbetering op hetzelfde probleem...

Ik zou nu maar al te graag eens Base 4G gaan checken in de Ardennen (waar reeds beschikbaar) en vergelijken met de andere, wie weet wat voor kuren er daar zijn :P .
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Bij Base (eigenlijk MV) zitten ook een hele hoop klanten die een heel pak meer data dan de gemiddelde belg verbruiken. En aangezien zij over het algemeen minder masten en minder spectrum gebruiken is de kans dat ze zwaarder belast worden hoger. Echter is het niet logisch dat ik op een random weekdag om 12u 's middags 50-60 (soms zelfs 70Mbps) haal terwijl op een andere random weekdag (zelfde plek) ik met moeite aan 10Mbps kom. Dat is imho toch geen overbelasting.

Ik wou net eens testen wat 4G/3G/2G deed hier in Antwerpen op het moment.

LTE:
Afbeelding

Prima resultaat, er valt niet te klagen voor een budget provider.

En dan 3G:
Ik zet mijn gsm op 'WCDMA Preferred' (2G/3G modus). En ik krijg signaal, echter geen data connectie. Sigh... Ik check mijn APN gegevens, die zijn juist. Een paar keer flight mode af en aan gezet. Nog altijd hetzelfde, signaal, maar geen data connectie.

2:
Ik zet mijn gsm op 'gsm only' (enkel 2G). En geen bereik. :roll: Paar keer flight mode aan en af zetten, en ik geef het op en doe verder op LTE.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Klopt, minder masten en minder spectrum. Maar ook (véél) minder klanten. In een ander topic had ik dat al even opgezocht en uitgewerkt aan de hand van cijfers die de providers hadden gepubliceerd (zit waarschijnlijk al vrij ver weg in een topic). Kort door de bocht heeft Base 1/3 tot 1/5 van de klanten van de andere twee, en uit oudere cijfers kon destijds worden afgeleid (ik denk op oude antennesite) dat Base ongeveer de helft van de masten had/heeft van de andere 2. Wiskundig gezien is dat een vrij positieve vergelijking want de helft van de masten gecombineerd met pakweg gemiddeld 1/4 van de klanten... Natuurlijk is er zoveel meer dan enkel masten dat zorgt voor capaciteit, maar toch.

Bij MV zitten inderdaad naar alle waarschijnlijkheid in verhouding veel meer grotere verbruikers, al zijn er genoeg die naar MV zijn gegaan omdat vrienden zeggen dat het beter is qua prijs en voor het "gratis" internet, al gebruiken ze in werkelijkheid nog geen 1GB per maand en zetten ze vaak hun dataverbinding zelfs uit. Ik ken er zo alleszins genoeg, natuurlijk is dit door de (manier van) marketing rond MV en da's zeker niet slecht. Maar dus het verbruik bij MV moet in verhouding nu ook niet overschat worden en ook userbase is opnieuw geen gemiddelde doorsnede van België, ook niet voor MV gebruikers.

Base is inderdaad het 'budget'netwerk, al is het tegenwoordig puur op vlak van data al niet (meer) de goedkoopste, ook MV niet. Hello Internet on Mobile. En bij die laatste krijg je niet zo'n toestanden, wel integendeel.

Wat je daar beschrijft van in Antwerpen heeft iets weg van wat er gebeurde tijdens de laatste Gentse Feesten hier, alleen in omgekeerde richting. Nog positief dat je dan toch nog LTE hebt :P .
'k Mag alleen hopen dat het een alleenstaand geval is, want ik zie het niet gebeuren dat heel u omgeving geen edge of 3G zou hebben... 't zou nogal een storing zijn :lol: .
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Nu werkt het al even weer gewoon allemaal terug. Maar toch, het blijft soms problematisch.

Je redenering klopt wel al denk ik dat het gemiddelde data verbruik per base klant wel hoger zou kunnen liggen dan bij Proximus of Mobistar, grotendeels door MV.

Alleen jammer dat Mobistar geen goede roamingbundels heeft (enkel 5 euro voor 100MB voor 1 dag). MV biedt tenminste 150MB voor een week aan voor 10 euro. Niet goedkoop, maar het krediet staat er toch en 150Mb is voldoende voor een week buitenland. (daar ik meestal enkel de basics zoals mail, whatsap, hangouts, twitter,... nodig heb)
Het is dat ik nog 15 vikingpunten heb staan, daarna ga ik toch eens zien of de afweging van meer data en een beter netwerk tegenover goedkopere roaming het overstappen waard is.
Gesloten

Terug naar “Speedtest”