Non tech topics: ja of nee?

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.

Hebben politiek geladen non tech topics hun plaats op Userbase?

Ja
35
35%
Nee
66
65%
 
Totaal aantal stemmen: 101
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

De laatste tijd zien we steeds vaker "non tech" topics opduiken op Userbase. Soms zijn deze heel "politiek geladen" (bij gebrek aan een betere beschrijving). Sommige users lijken dit wel te smaken, anderen lijken te vinden dat deze hier hun plaats niet hebben. De moderatoren hebben er alleszins hun werk mee om deze te modereren.

Ik wou even een referendum (pun intended) organiseren hierover om te checken wat jullie ervan denken. Dit referendum is niet bindend :).
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Gaat het dan alleen over de politiek geladen topics (ik vermoed dat de meeste stemmen hierover zullen gaan) of over de hele 'allerlei' rubriek?

Edit: Nu zie ik het, de topictitel suggereert alle non-tech topics, de poll titel gaat enkel over de politiek geladen topics. Op zen minst ook verwarrend.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Daar geef ik MaT gelijk in. Politiek : liever niet. Non-Tech topics : ja.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Het gaat hier voornamelijk over die nutteloze zwart/wit politieke discussies zoals
  • - Referendum in Catalonië
    - Helft Antwerpenaren straks van buitenlandse afkomst
    - Waarom alleen voor superrijk?
Waarbij geen enkele technische link is

Er zijn hier al genoeg discussies die een politiek eindje krijgen, maar er was tenminste een technologische link, zoals:
  • - Google verdwaalt in Gent
    - Vlaanderen gaat slimme koppen in het buitenland halen (het gaat over IT'ers)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Daar geef ik MaT gelijk in. Politiek : liever niet. Non-Tech topics : ja.
Ik volg dit volledig. Ik ga evenwel niet stemmen, want de poll is niet duidelijk. Maak de poll:

Vraag: Hebben non-tech topics een plaats op Userbase?

Antwoordmogelijkheden:

- Ja, ook de politieke non-tech topics
- Ja, maar politieke topics niet
- Neen

Mijn stem zou dan 2 zijn.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

krisken schreef:Daar geef ik MaT gelijk in. Politiek : liever niet. Non-Tech topics : ja.
Let op dat mijn vraag enkel ging over duidelijkheid, niet over het standpunt dat ik inneem ;)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Wel, ik gaf je gelijk in verband met " Op zen minst ook verwarrend" :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ben ermee eens geen politieke Non tech topics
Wel andere Non Tech Topics
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Je kan nu toch niet zeggen dat de poll vraag niet duidelijk is?

Hebben politiek geladen non tech topics hun plaats op Userbase?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Omdat de topic titel gaat over alle non-tech topics.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6783
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik verklaar deze poll nu al onwettig hoor,
Hoeveel users gaan er stemmen ? Hoeveel geregistreerde users zijn er. ? Of hoeveel actieve users zijn er ? Vanaf hoeveel % stemmen is deze poll ook echt nuttig ? Vanaf hoeveel % gaan de mods ook echt rekening houden met deze poll ? ,;-)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Politiek, tja. Ik moet zeggen dat het er hard aan toe gaat tegenwoordig. Het heeft zeker een verzurend effect, want een opbouwend politiek nuttig debat heb ik nog niet echt zien passeren.

Zelf hou ik er niet van om een politiek topic te starten, maar ik moet eerlijk zijn en kan het niet altijd laten om een reactie te plaatsen. Maar ze helemaal lezen doe ik de laatste dagen niet meer, en voel ik wel wat medelijden met de mods :angel:
Het werkt afstompend, dus ben ik wel voorstander om de politiek dan maar achterwege te laten en mekaar te helpen met nuttige tips of weetjes. Alleen is de vraag waar de grens ligt en hoe de mods die lijn gaan trekken :roll:

Andere not-tech topics moeten uiteraard wel kunnen.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wie heeft last van non tech topics ? Alleen de mod's. Zij hebben er werk aan.
Deze poll heeft dus geen zin. Als een lid van userbase niet geïnteresseerd is in een topic, dat hij het dan links laat liggen. Gewoon niet volgen.
Er zijn verschillende draadjes, tech en non-tech, op Userbase die ik niet volg. Wil dat dan zeggen dat ik er tegen moet zijn ?
Nee toch ! Ik heb daar geen last van.
Voor mij kunnen alle onderwerpen die in de statuten toegelaten zijn. Ik filter zelf wat ik volg.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Topics die je niet interesseren hoef je ook niet te lezen.
Userbase is qua grootte ideaal om nog alles gelezen te hebben dat je wil. Geen uitgesproken mening dus.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, omdat er af en toe toch eens een algemener onderwerp bovenkomt waar iedereen iets over kwijt wil (Bende van Nijvel, bijvoorbeeld), en ook in de tech topics kan je genoeg polariserende onderwerpen vinden.

De manier waarop iets besproken wordt, draagt ook bij tot het niveau: (ik val in herhaling maar) de "quotestorms" vind ik niet leuk om te lezen omdat het meestal op een welles/nietes uitdraait tussen 2 personen over kleine details. Een lezer kan ook voor zichzelf uitmaken welke opinie het meest plausibel is zonder dat de "tegenopinie" publiekelijk moet capituleren. Uiteraard blijven "Hitler did nothing wrong" posts steeds voer in de trog van de Mods :P
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Die politieke non-tech topics, dewelke vaak in een negatieve sfeer verlopen, hebben uiteraard ook hun invloed op het gedrag van (sommige) mensen in andere wel relevante "Userbase topics".
Mijn inziens is deze invloed geheel niet van constructieve aard, integendeel.
Ik heb dan ook voor "neen" gekozen.

Maar misschien maken we op dit ogenblik een transformatie mee van "Userbase" naar "iets" dat op een andere leest geschoeid is?
Afin, just my 2 cents.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik lees het niet meer.
't Komt altijd op hetzelfde neer...

De enige reden waarom ik stem op "ik wil ze niet" is omdat ik al te veel fora heb zien stuk gaan op het oeverloos links-rechts gezever.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Daar geef ik MaT gelijk in. Politiek : liever niet. Non-Tech topics : ja.
Politiek hoort hier inderdaad niet thuis, daar zijn genoeg andere fora voor.

Wat de overige non-tech topics betreft... geen probleem al mag dat met een zeer strikte moderatie wat mij betreft (maar dat vraagt natuurlijk een hele inspanning).

Die strikte moderatie mag er wat mij betreft ook komen op het typische provider bashing, gebrek aan respect voor wettelijke bepalingen en moraal in het algemeen.
cadsite schreef:omdat ik al te veel fora heb zien stuk gaan op het oeverloos links-rechts gezever.
Niet meteen het links-rechts gezever, maar ik ben destijds op TIK ook weg gebleven en ben dit trouwens ook aan het overwegen wat betreft Userbase.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Aah, het hellend vlak is ingezet voor de censuur van ongewenste meningen...
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik denk dat Userbase meer dan tolerant is... probeer zoiets maar eens op een Tweakers.net

Meningen zijn hier trouwens vaak enorm subjectief en ik denk dat niemand nood heeft die in iedere topic terug te zien komen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Wat de overige non-tech topics betreft... geen probleem al mag dat met een zeer strikte moderatie wat mij betreft (maar dat vraagt natuurlijk een hele inspanning).
Die strikte moderatie mag er wat mij betreft ook komen op het typische provider bashing, gebrek aan respect voor wettelijke bepalingen en moraal in het algemeen.
Ik ben eerder voorstander voor strikte moderatie op o.a.
- gebrek aan respect voor vrijheid zoals vrije keuze van hardware/software, het verbieden van filters in webbrowsers, enz.

:cop: :cop: :cop: :angel:
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

..., het bannen van tevreden Telenetklanten, ... :P

Ik heb het niet zo voor politieke discussies hier. Iedereen blijft koppig en hier lijken me nooit compromissen gesloten. Wat voor zin heeft het dan dat je er een discussie over start?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

MaT schreef:Aah, het hellend vlak is ingezet voor de censuur van ongewenste meningen...
Geen censuur van meningen, maar van onderwerpen.
Groot verschil.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:[...]
Meningen zijn hier trouwens vaak enorm subjectief en ik denk dat niemand nood heeft die in iedere topic terug te zien komen.
Een mening is toch altijd subjectief? Wie beweert een objectieve mening te hebben gebruikt dat als voorwendsel om vooralsnog een ander de mond te snoeren, want dat bestaat niet.

Dat is trouwens nog heel wat anders dan iets dat je over een topic weet. Bij technische aangelegenheden ga je dat veel meer afgebakend zien, omdat het daar meestal over exacte feiten gaat.

Neemt niet weg dat één ieder een mening mag hebben en dat ook kenbaar mag maken, bijvoorbeeld door te zeggen dat provider X op niks trekt. Ik denk dat ieder van ons hier wel volwassen genoeg is om daar zijn eigen conclusies uit te trekken.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik sla de politieke topics ook over. Dit is inderdaad niet echt de plek om dit te bespreken.

Wel is het zo dat er al heel wat topics gepasseerd zijn over zaken die niet direct tech-related waren die me toch al veel inspiratie hebben gegeven.

Ik vind dat er hier nog altijd plaats moet zijn om een vraag te stellen over bijvoorbeeld leveringswijzen zoals het topic om een groot pak te laten ophalen of over het voorspellen van nummerplaten. Enkel politiek zou ik hier inderdaad ook beginnen mijden...
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zal (bijna) nooit antwoorden in een politiek topic. Maar toch vind ik sommige interessant om te volgen: met de argumenten en feiten die er staan kan ik een eigen mening/standpunt vormen.
Er staat daar veel duiding in die je niet vindt in de krant. Die halen dikwijls alleen maar gebeurtenissen aan.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

cadsite schreef:
MaT schreef:Aah, het hellend vlak is ingezet voor de censuur van ongewenste meningen...
Geen censuur van meningen, maar van onderwerpen.
Groot verschil.
Ik had het over dit:
r2504 schreef:Die strikte moderatie mag er wat mij betreft ook komen op het typische provider bashing, gebrek aan respect voor wettelijke bepalingen en moraal in het algemeen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

Wat mij betreft moet een forum een duidelijk veld bestrijken: dit is een technisch forum.
Zuiver politieke onderwerpen horen hier niet thuis. Ze werken trouwens ferm verzurend. En het verhoogt mijn ervaringsplezier met dit forum echt niet.

Ik ben benieuwd hoe men zou reageren als ik een kookrubriek open in Allerlei. :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Ik had het over dit:
Dat hebben we best begrepen denk ik... en jij hebt het recht een provider niet goed te vinden maar als je dat dan in ieder topic komt vermelden zorg dan minstens dat je daar ook objectieve criteria voor hebt. Aangezien je die niet hebt verlaag je gewoon jezelf tot het typische provider bashing en daar heeft niemand op dit forum iets aan.

Doe je dergelijke dingen om Tweakers.net dan ben je binnen de minuut gewoon weg-gemod (en dat is terecht ook).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

THRene schreef:
Ik ben benieuwd hoe men zou reageren als ik een kookrubriek open in Allerlei. :wink:
volgens mij ga je meer antwoorden krijgen dan je lijkt te verwachten...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
kurtcockaert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 04 sep 2012, 20:37
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 17 keer

Politieke discussies zie ik hier absoluut niet graag verschijnen. Soms stel ik ook vast dat we ver weg gaan van het oorspronkelijke topic. Ervaring over private leasing van een auto strandde al snel bij de elektrische fiets bijvoorbeeld. Beetje jammer vind ik toch.
Funfile
Pro Member
Pro Member
Berichten: 407
Lid geworden op: 28 jan 2006, 11:00
Locatie: Kinrooi
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 33 keer

Non tech topics : absoluut ja.

Waarom ? Omdat het niveau van reacties op Userbase toch wel wat hoger is dan op andere websites.

En de verschillende zienswijzen over allerlei onderwerpen maakt het voor mij ook mogelijk om mijn mening bij te stellen en/of meer (of zelfs betere) informatie over allerlei onderwerpen te bekomen.

Dat stoort me vooral op nieuwssites : véél sensatie, ook vaak polarisering en weinig echte informatie.

------

[ Off-topic ] : de door THRene gesuggereerde kookrubriek kon wel eens een groot succes worden. Zie maar op Tweakers waar er zelfs hele topics over barbecue lopen. [/off topic ]
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
OS : Windows 10, Linux Mint
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Non-tech topics moeten zeker mogelijk zijn want ik stel vast dat deze topics ook heel populair zijn.

Ik vind het een foute keuze om beginnen te censureren naar onderwerp. Elke topic kan naar iets anders evolueren en wie gaat bepalen wat politiek is en wanneer dat precies begint?

De mods zijn hier om te modereren, dat ze dat dan ook doen ALS het de spuigaten uitloopt maar zonder censuur op voorhand te plegen op alles wat hen werk oplevert. Ik heb veel respect voor de mods maar bij censuur weet je waar je begint maar nooit waar je eindigt. Je ziet nu al dat er geopperd wordt om de censuur ook naar tech-topics te verschuiven :bang: Een forum dient om uw EIGEN mening te geven en meningen zijn niet objectief noch neutraal.

De topics moeten voor mij blijven want het niveau op UB is al bij al hoog en de mods kunnen ingrijpen als het echt te erg wordt.

Wie de topics niet interesseert is ook niet verplicht ze te volgen/lezen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat de stemming tot nu toe al een duidelijk beeld geeft.
Mijn eerste insteek was dat het wel mogelijk moest zijn. We zijn een open platform, iedereen moet (binnen bepaalde grenzen, zie onze regels) een discussie kunnen aangaan, ook over niet-tech zaken (zo is het altijd leuk te weten wat 'tech'-mensen denken over niet-tech zaken en dat verschilt soms wel eens).
Echter als we merken dat deze topics onze 'core business' gaan overstemmen en teveel van onze tijd vragen om te modereren, moeten we daar wel eens bij stil staan. Het mag ook duidelijk zijn dat een non-tech topic over pakweg uit de duim 'schoenen' niet het grote probleem zal vormen, maar wel de politiek geladen topics.
Zoals al opgemerkt zijn er andere fora die meer politiek gericht zijn, waar men dan in discussie kan gaan, met moderatoren die het gewoon zijn hier mee om te gaan en zich hier ook toe geroepen voelen.

M.a.w. non-tech is OK voor mij, maar niet als de starttopics politiek geladen zijn of aansturen op een eindeloze politieke discussie (tot nu toe is dat steeds duidelijk als het over 'nationalisme' gaat, maar wat doe je met een topic met een politiek-economische insteek, bv. een topic over bedrijfswagens, die vind ik persoonlijk wel interessant zolang het weeral over de kern blijft gaan en niet over de politieke situatie errond).
Wat ik sowieso wel zou toestaan is een (objectieve) topic van politieke oorsprong met een duidelijke ICT-band. Een tech-topic dat ontaard in een politiek debat (los van de tech) is dat dus niet. Als een politieker een plan op tafel legt i.v.m. privacy, internet, etc. dan is de band met ICT duidelijk en mag/moet er over de inhoud hier een discussie kunnen plaatsvinden (proper, zonder af te glijden).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Dizzy schreef:Non-tech topics moeten zeker mogelijk zijn want ik stel vast dat deze topics ook heel populair zijn.

Ik vind het een foute keuze om beginnen te censureren naar onderwerp. Elke topic kan naar iets anders evolueren en wie gaat bepalen wat politiek is en wanneer dat precies begint?

De mods zijn hier om te modereren, dat ze dat dan ook doen ALS het de spuigaten uitloopt maar zonder censuur op voorhand te plegen op alles wat hen werk oplevert. Ik heb veel respect voor de mods maar bij censuur weet je waar je begint maar nooit waar je eindigt. Je ziet nu al dat er geopperd wordt om de censuur ook naar tech-topics te verschuiven :bang: Een forum dient om uw EIGEN mening te geven en meningen zijn niet objectief noch neutraal.

De topics moeten voor mij blijven want het niveau op UB is al bij al hoog en de mods kunnen ingrijpen als het echt te erg wordt.

Wie de topics niet interesseert is ook niet verplicht ze te volgen/lezen.
Agreed. Ik begrijp het nut niet van die censuur op voorhand.
Niemand is verplicht om te topics te lezen noch er op te reageren.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Goztow schreef: De moderatoren hebben er alleszins hun werk mee om deze te modereren.
In de politiek geladen topics, lijkt mij dat goed mee te vallen...
Wat dat betreft is dit voor mij dus een drogreden om het af te schaffen.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Ik denk dat niemand hier voor puur politieke topics komt. Het is natuurlijk zo dat bij sommige topics (bijv topic over de bedrijfswagens) politiek niet ver weg is. Als we dan naar telecom kijken... ofwel heb je topics met pure tech of anders ga je breed en zal je door (toch significante) zaken als bipt de staat als meerderheidsaandeelhouder van PX enz... moeilijk kunnen verhinderen dat er eens politiek bij komt kijken.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

neen, afschaffen. Je bent er niets mee, en je trekt uiteindelijk mensen aan die uitsluitend hiervoor userbase opzoeken. Op een forum van rolgordijnen ga je toch ook niet over wasmachines vragen stellen. Het is leuk dat ze er zijn omdat je dan mensen of toch nicknames leert kennen in hun betoog tegen...., en de manier waarop, maar dat is het dan ook.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Waarom niet zo'n systeem als www.macrumors.com of t.net zo'n topics in een afgesloten deel, enkel ingelogged, na 100 posts en 6 maanden lid ofzo ? Zou dat al niet veel onzin weghalen ?
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Andere insteek : Is er momenteel (met nog maar een handvol isp's) wel genoeg nieuws van isp's of technisch nieuws gelinkt aan telecom (aangezien het hier nog steeds geen hardware info of tweakers is) om een forum levendig te houden?
Ook behoefte aan een 'userbase' (zoals in de statuten van de vzw) is er minder met isp's die alles via TR69 beheren en de consument en ook UB bezoeker lijkt hier mee grotendeels in te stemmen. Begrijp me niet verkeerd, zeker nog nodig. Maar de oprichters van de VZW(alles geboren zijn tussen '81 en '85) zullen ze ook wel weten dat het ooit anders was. De naam Tik is al gevallen, een schoolvoorbeeld van goeie intenties maar een forum dat dood bloeide en ook de stekker ging er uit. Dus met puur tech en provider news hou je het (momenteel) volgens mij zelfs niet levendig hier
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”