Non tech topics: ja of nee?

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.

Hebben politiek geladen non tech topics hun plaats op Userbase?

Ja
35
35%
Nee
66
65%
 
Totaal aantal stemmen: 101
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk wel dat er voldoende info aanwezig is om userbase enkel te vullen met nieuws over telecommunicatie en nutsvoorzieningen zoals energie. vragen over andere technologieen of behandelen van technische problemen lijkt me ook in orde.

Topics over bedrijfswagens, wereldproblemen, politiek en welke kleur van kousen je wil dragen lijkt me overbodig.
Het onderdeel “ik heb nieuw speelgoed” hoort hier volgens mij ook niet thuis, tenzij je buiten dat je erover stoeft er een leuke review tegenaan gooit.
Men kan er dan beter een subforum van maken en de gebruikers per speelgoed een discussie over laten voeren.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Fluppeke schreef:Andere insteek : Is er momenteel (met nog maar een handvol isp's) wel genoeg nieuws van isp's of technisch nieuws gelinkt aan telecom (aangezien het hier nog steeds geen hardware info of tweakers is) om een forum levendig te houden?
Ook behoefte aan een 'userbase' (zoals in de statuten van de vzw) is er minder met isp's die alles via TR69 beheren en de consument en ook UB bezoeker lijkt hier mee grotendeels in te stemmen. Begrijp me niet verkeerd, zeker nog nodig.
Voor de average user is het idd nauwelijks nog nodig om gecompliceerde settings in te duiken.
Voor de user die wat geavanceerder wil werken echter, hebben we zeker nog nut.
En dat is idd een veel kleinere cross section.

Aan de andere kant is politiek een heet hangijzer, en al zeker binnenlandse politiek, dat snel kan ontploffen.
De welles-niet discussies mogen anders ook sneller beeindigd worden; als we pakweg in een Catalonie topic verzeild raken in de legitimiteit van het referendum omwille van de exacte wetgeving van Spanje inzake, of we pingpongen of we de letter van de wet belangrijker vinden dan de geest van de wet of niet, dan weet je dat je verzand bent geraakt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat topic volg ik dan ook al lang niet meer...

Maar waarom zou een topic over energie wel mogen (er komt toch geweldig veel politiek en taks bij kijken voor die kilowatt bij mij is) en één over bedrijfswagens niet ? (er rijden heel veel IT''ers met een bedrijfswagen, het is een technisch object, so ??)

Voor mij mag het blijven zoals het is, als dat meer werk is om te modereren, moet er misschien langs die kant mankracht bijkomen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

als je er eentje van bedrijfswagens gaat maken, dan moet je dit van alle vervoersmiddelen doen en voor je het weet ben je aan het discusiëren over het GEN-netwerk en het debacle bij den NMBS.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Wat is politiek hé ? Dit draadje is ook politiek ... Een politiek die dient om het daarna te verbieden.

Anderzijds : na de poll lees ik in de reacties dat dit voorgesteld zou worden omdat er teveel moderatie/werk nodig is om die draadjes te onderhouden.
Aangezien dit in de 1e plaats een technisch forum is vind ik dit een valabel argument om politieke draadjes te weren. Men kan niet alles vragen van de vrijwillig werkende moderators.

Maar die motivering staat jammer genoeg niet bij de poll zelf in de vraagstelling. Dus weet ik niet of dit een algemeen gedragen motivering is bij de moderators of slechts de overtuiging van 1 moderator. Bijgevolg ga ik me onthouden van de stemming.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Het onderdeel “ik heb nieuw speelgoed” hoort hier volgens mij ook niet thuis, tenzij je buiten dat je erover stoeft er een leuke review tegenaan gooit.
Nochtans (ook al is het louter om te stoefen) is het vaak een manier om nieuwe hard/software te ontdekken. Maar of er een nieuwe fiets (tenzij er een leuke fietscomputer op zit) of een waterkoker (tenzij je die via internet kan bedienen) in moet komen is een andere vraag.
fredo66 schreef:Wat is politiek hé ?
Misschien gaat het verder dan politiek... ik merk gewoon dat een select groepje het niet meer nodig acht om enkele elementaire basisregels van onze maatschappij te respecteren (ongeacht of dit nu gaat over MP3's downloaden of onafhankelijkheid) wat maakt dat je geen grond meer hebt voor een ernstige discussie. Als men het dan ook nog nalaat z'n stelling te onderbouwen dan ben je gewoonweg aan het trollen... en daar is op geen enkel forum plaats voor.
remus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 dec 2009, 15:05
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 15 keer

ik stemde ja; zolang het maar in een eigen offtopic/politiek subforum komt (ik lees het amper en reageer er al helemaal niet op)
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 13 keer

Politieke discussies op fora lopen al snel uit de hand. Ik ben er nog niet gaan kijken op dit forum, maar ik kan me voorstellen dat moderatoren daar hun handen vol mee hebben. Gelukkig staan ze in een apart deel zodat ik er van weg kan blijven. Anders was ik al lang weg van het forum.

Het is een illusie te denken dat technologie of telecom helemaal vrij is van politiek. De regulering van de telecommarkt, bescherming van privacy, enz, er zit altijd een maatschappelijke dimensie aan. Ik zou daarom niet uitsluiten dat er over politieke thema's die daar rechtstreeks mee te maken hebben eens wat over gezegd wordt, want daar kan je ook van leren, maar als er totaal geen band is met telecom dan liever niet. Als ik met een forumgebruiker van gedachten wissel over bijvoorbeeld de technische kant van wifi dan heb ik daar totaal geen boodschap aan of hij of zij extreem/gematigd rechts/links is. Ik wil dat zelfs niet weten op een forum.

Voor de andere non-tech, zoals 'ik heb nieuw speelgoed', heb ik geen mening. Het hoort hier in principe niet thuis, maar er is misschien wel een zekere behoefte aan om met forumleden te babbelen onder 'gelijkgezinden'. Aan een review-onderdeel zou ik niet beginnen. Er gaan nooit reviews genoeg zijn om dat in leven te houden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

hendrake schreef:Voor de andere non-tech, zoals 'ik heb nieuw speelgoed', heb ik geen mening. Het hoort hier in principe niet thuis
Op basis van wat maak je die conclusie dat het hier niet zou thuishoren ?

Wat trouwens met energie, geldzaken, (non)-Windows, elektrische apparaten, games, ...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik ben me hier aan het bedenken; mss moeten de "puur" politieke topics niet, want dat creeert alleen maar bad faith en discussies.

Maar zelfs bij de anderen kan dit problemen opleveren; zoals r2504 hierboven nog zei:
r2504 schreef:ik merk gewoon dat een select groepje het niet meer nodig acht om enkele elementaire basisregels van onze maatschappij te respecteren (ongeacht of dit nu gaat over MP3's downloaden of onafhankelijkheid) wat maakt dat je geen grond meer hebt voor een ernstige discussie.
Dat is op zich al een geladen mening, want ik ga daar bv totaal niet mee akkoord (zonder daarover inhoudelijk te willen discussieren in dit topic), en als je basis-uitgangspunten onverzoenbaar zijn, dan kan je nooit tot een vergelijk komen. En dan heeft geen enkele discussie nog zin want dan ontaardt die gegarandeerd in een loopgraven-oorlog.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 585 keer
Recent bedankt: 40 keer

Wie gaat bepalen wat puur politiek is en wat niet? Zoals al enkelen aangehaald hebben, politiek zit in zoveel dingen dat je een forum niet "apolitiek" kunt houden. Uiteindelijk is aan bijna elk onderwerp een politieke kant na verloop van tijd. Proximus is van de staat, Telenet krijgt "advies" van de eerste burger,...

Ik snap de tegenstanders ook niet goed. Als het u niet interesseert, lees of volg het dan niet. Je bent dat toch niet verplicht?

Anderzijds klopt het dat het wel degelijk heel wat mensen wel interesseert want anders zouden deze topics snel dood zijn. Ik stel vast dat ze bij de levendigste van het forum horen. Ook deze topic is populair. Als UB liever veel minder bezoekers heeft, dan moeten ze vooral censuur installeren, het zal vanzelf minder draaien en zo zijn er ook tegelijk veel minder mods nodig.

Een andere denkfout is ervan uitgaan dat er een scheiding is tussen mensen die tech-onderwerpen volgen en de politieke topics. Mensen zijn heus niet zo eendimensioneel.

Tot slot vind ik het jammer dat bij verschillende gewoon de mening zelf is die hen stoort, ze komt nl niet overeen met de eigen mening/overtuiging. Dat is een verarming van het forum want hoe meer meningen, hoe interessanter. Het grappigste is dat men zelfs klaagt over discussies, tiens wat is de bedoeling dan van een forum :bang: Dan kan men beter een statische pagina maken met de toegelaten onderwerpen en de juiste mening die men erover hoort te hebben, da's wel zo duidelijk :lol:
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Persoonlijk heb ik geen problemen met dergelijke topics, zolang dit niet de bovenhand neemt ten opzichte van de meer reguliere onderwerpen hier.

Ik snap goed hoe een dergelijk topic hier kan ontstaan: je kent deze community en spiegelt je daar aan en wilt bijgevolg de mening weten van 'jouw peers', iets dat je bijvoorbeeld niet zou durven op een specifiek politiek forum -- je kent daar de spelregels niet en vindt daar wellicht niet het klankbord dat je verhoopt.

Ik heb niet elk bericht in detail bekeken, maar voor zover ik kan beoordelen wordt er in dergelijke topics hier, ondanks de geladenheid, niet met modder gegooid en ontstaan er uitgebreide discussies die bovendien veel animo veroorzaken (bewijst de aanwezigheid hiervan in de trending-lijst).

Zelf stoor ik me niet aan topics die me niet interesseren; die sla ik gewoon (mentaal) over.
Ik had altijd het idee dat dit een vriendelijk, laagdrempelig discussieforum was vol met mensen met kennis, eigen vragen en eigen meningen en daar moeten dit soort occasionele topics kunnen.
Dit is overigens geen nieuw fenomeen, we hebben al vaker topics gehad over referenda, verkiezingen, ...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Er zijn regelmatig momenten dat door bepaalde personen meningen hier OPGELEGD worden waardoor een discussie helemaal onmogelijk is. De reden ook waarom ik niet meer actief ben hier... Verschillende meningen zijn een verrijking maar voor sommigen is het enkel zwart of wit en alle mogelijkheden zijn dan goed om je belachelijk te maken. Ik heb ook het userbase forum minder en minder nodig. Regeltjes voor de verkoop die niet mag op andere sites staan, regeltjes over dit en dat... Ik zit nu voornamelijk op gesloten Facebook groepen met mensen die dichter in mijn leefwereld en hobby's aansluiten. Tech nieuws lees ik wel op Tweakers en eens de 40 voorbij... Is technieuws precies steeds minder en minder relevant... Nieuwe iPhone/Android? Who cares, die van mij is al 3 jaar oud en werkt nog. De moment dat hij kapot gaat lees ik me wel weer even in.

Dit onderwerp is er ook weer zo eentje, een aantal meningen en een aantal "te sterke" meningen. Meestal zijn dat dan ook de mensen die zeggen dat discussiëren op zich onmogelijk is. :roll:

Nu, eender hoe vrees ik dat fora op sterven na dood zijn. Ik zie het overal... Mijn eigen forum met 1500 leden is ook een facebookgroep geworden.

Een tip voor de klagers, interesseert een onderwerp je niet? Dan lees je het gewoon niet, sommigen maken er ook hier echter een sport van om toch te reageren en dan hier te zeggen dat zulke topics er niet thuis horen. :)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dus omdat er te veel regels zijn ga je naar een gesloten Facebook groep? Rare redenering voor mij.

Fora zijn al 10 jaar op sterven na dood volgens velen. Maar ze zijn er toch nog altijd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik vind het toch wel aangenamer op een onafhankelijk forum zoals UB dan op een gedrocht als facebook, waar ten andere niets "gesloten" is, maar ik wil hier natuurlijk geen nieuwe discussie starten over facebook.

Het is ook toch ook een zeker vertrouwen dat je legt bij de mods die hier hun tijd in willen steken. Ten andere is UB tot hiertoe al héél tolerant geweest op vele vlakken, en dat verdient toch wel een beetje respect.

Ik hou zelf van een goed gemodereerd onderbouwd politiek debat, maar voor de topics over Catalonië en consoorten ben ik afgehaakt, want die voldoen niet meer aan die normen die ik mezelf heb opgelegd. Ik heb nog andere leuke politieke lectuur die ik kan lezen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

draadjes die verzanden in oeverloos geleuter blijf ik (meestal) niet meer volgen. Zolang de mods het peil aanvaardbaar vinden is alles OK voor mij, daarom heb ik ''nee'' gestemd om de keuze aan hen te laten...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Politiek weren op een forum over telecom, dat gaat gewoon niet. Telecom is nu eenmaal gereguleerd en wordt rechtstreeks beïnvloed door de politiek en politiek gekleurde instellingen (bv. BIPT). Is Userbase dan de plek bij uitstek om diepgravende discussies over nationalisme en migratiepolitiek te voeren? Misschien niet.

Ik lees mee op een forum over luchtvaart, waar een "no politics policy" van kracht is. Dat vind ik compleet absurd, want luchtvaart is compleet doordrenkt met politieke besluitvorming. Er is geen luchthaven, luchtvaartmaatschappij of vliegtuigbouwer ter wereld waar de respectieve overheden zich niet mee bemoeien (uitspraken voor of tegen, financiële incentives, staatssteun, etc.).
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn buikgevoel zou zeggen: nee, dit is niet waar dit forum om draait.

Maar langs de andere kant, geeft het eens de kans om op "niveau" over dergelijke thema's te leuteren. En dat is niet het niveau van de "marginale cafépraat", maar ook niet het "elitaire niveau" van specifieke politieke fora.
Het is de insteek van de eerder technisch onderlegde, geschoolde landgenoten. Deze die meestal in de politiek niet aanwezig zijn of minstens overroepen worden door advocaten, vakbonden en wereldverbeteraars.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Goztow schreef:Dus omdat er te veel regels zijn ga je naar een gesloten Facebook groep? Rare redenering voor mij.

Fora zijn al 10 jaar op sterven na dood volgens velen. Maar ze zijn er toch nog altijd.
Je hebt duidelijk verkeerd gelezen: omdat er hier mensen zijn die hun mening persé willen opdringen aan anderen en zich gesterkt voelen dat anderen hen gelijk geven (er wordt toch door de moderators niet ingegrepen, weken na een melding wordt een bericht pas afgesloten) maakt dat ze anderen belachelijk mogen en kunnen maken. Daarom dat ik weggebleven ben! Sind de bewoording dat ik een degoutante pv bezitter ben en dat bepaalde personen mensen voor dieven mogen uitkafferen maar wel zelf streams rippen, of dat mensen die geen motorrijden mij wel mogen beledigen als motorrijder en hun mening heer en meester is, was voor mij de maat op korte tijd vol. Respect voor een ander zijn mening is hier niet meer. Dat en bepaalde regels die hier van kracht zijn hebben er ook mee te maken dat het te koop gedeelte compleet op zijn gat ligt. Iets waarvoor ik vroeger ook elke dag kwam kijken.

Zoals ik al zei, na twee weken eens komen piepen, amper nieuws en nieuwe topics... Steevast dezelfde beperkte groep gebruikers nog steeds met hun uitgesproken eigen mening de anderen schofferen en wegjagen. In tegenstelling tot nog niet zo lang terug een enorm verschil. Dan blijf ik liever bij mijn gesloten facebook groepen waar mensen een stuk milder van toon zijn omdat ze zich niet kunnen verschuilen achter hun nickname (jaja, ik weet het) en denken dat ze dan alles mogen. Via verschillende groepen heb ik al echte mensen leren kennen en zelfs vrienden gemaakt. Hier? Nog geen enkele, iedereen zit liever anoniem achter zijn toetsenbord en de beloofde meeting zit ook al jaren in de koelkast.

Fora zijn er nog steeds, maar gewoon op sterven na dood. Tik was ook ooit een bloeiend forum. Het mijne ook en op een bepaald punt zie je dat jonge mensen gewoon alles via facebook regelen. De facebookgroep die ik nu heb is levendiger dan het forum ooit was. Ondanks dat ik het facebook platform absoluut minderwaardig vind aan forumsoftware. Al moet ik zeggen dat de forumsoftware ook al jaren rond de eeuwwisseling gestopt is met evolueren.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

FB nodigt helemaal niet uit om oudere topics te doorzoeken, wat voor een knowledge base toch belangrijk kan zijn.
En een goeie discussie heb je daar ook niet, want de topics verspringen constant.
En het overgrote deel van FB heeft even geopinioneerde mensen als hier, ook al zijn ze niet anoniem.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6784
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zet daar gewoon een reactie stop op.
En dat mag op verschillende manieren, een mod die zegt 't is genoeg geweest of een max comments per deelnemer of een max. aantal pagina's voor er een slotje opkomt.

Uiteindelijk weet je na 2 comments wel het standpunt van die persoon & is het daarna toch maar reactie op reactie op reactie op reactie op reactie...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2307
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

iceke schreef: & is het daarna toch maar reactie op reactie op reactie op reactie op reactie...
En dat is, wat men noemt, een discussie ;-)
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ja, ik zie eigelijk ook niet anders wat het bestaansrecht van een forum is. Zou er hier al ooit iemand van mening veranderd zijn door een thread over een onderwerp? Of dat anders is dan een normaal gesprek laat ik in het midden. Een discussie is toch niet meer dan dat ... antwoord op antwoord totdat het doodbloedt.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

selder schreef:Zou er hier al ooit iemand van mening veranderd zijn door een thread over een onderwerp?
Waarom niet... zolang er objectieve criteria worden vermeld kan dat altijd een reden zijn om van idee te veranderen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

selder schreef:Ja, ik zie eigelijk ook niet anders wat het bestaansrecht van een forum is. Zou er hier al ooit iemand van mening veranderd zijn door een thread over een onderwerp? Of dat anders is dan een normaal gesprek laat ik in het midden. Een discussie is toch niet meer dan dat ... antwoord op antwoord totdat het doodbloedt.
Dan denk ik dat je een raar zicht hebt op een goed onderbouwd debat waar discussie de basis vormt. Uiteraard kunnen mensen van gedacht veranderen, anders zou onze maatschappij maar snel vast geroest raken.
Eén van de weinige dingen die zeker zijn, is dat alles constant in verandering is. De wereld ziet er anders uit wanneer je wakker wordt tegenover wanneer je bent gaan slapen. Dus andere feiten leiden tot andere standpunten. Gewoon door een debat te voeren, verander je de reeds de realiteit en kan een mening herzien worden. Als dat niet kan, wat is dan het nut van discussie voeren?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

ITnetadmin schreef:FB nodigt helemaal niet uit om oudere topics te doorzoeken, wat voor een knowledge base toch belangrijk kan zijn.
En een goeie discussie heb je daar ook niet, want de topics verspringen constant.
En het overgrote deel van FB heeft even geopinioneerde mensen als hier, ook al zijn ze niet anoniem.
Ieder zijn mening. :) Ik vind vlot oude berichten terug met de zoekfunctie van de groepen. Toch al behoorlijk leerrijke discussies gehad, ook al verspringen de topics, maar dat is hier niet anders, oude berichten gaan ook naar pagina 2 die niemand meer bekijkt. Ik blijf er bij, anoniem kunnen posten zorgt er voor dat mensen veel hardere standpunten innemen. Voor hetzelfde geld is het mijn collega die 3 stoelen verder zit die me op het forum op de zenuwen werkt terwijl we in het echt wel deftig met elkaar overweg kunnen. :)

Niet voor niets dat ze proberen bij HLN om de nicks er uit te krijgen. De manier waarop echter is hilarisch. :)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9669
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 585 keer
Recent bedankt: 40 keer

Slafes schreef:Ieder zijn mening. :) Ik vind vlot oude berichten terug met de zoekfunctie van de groepen. Toch al behoorlijk leerrijke discussies gehad, ook al verspringen de topics, maar dat is hier niet anders, oude berichten gaan ook naar pagina 2 die niemand meer bekijkt. Ik blijf er bij, anoniem kunnen posten zorgt er voor dat mensen veel hardere standpunten innemen. Voor hetzelfde geld is het mijn collega die 3 stoelen verder zit die me op het forum op de zenuwen werkt terwijl we in het echt wel deftig met elkaar overweg kunnen. :)

Niet voor niets dat ze proberen bij HLN om de nicks er uit te krijgen. De manier waarop echter is hilarisch. :)
Het klopt dat mensen anoniem vrijer zullen spreken maar of dat altijd een probleem is?

Werken met echte namen werkt hetzelfde als censuur omdat mensen niet of niet meer zo vrij zullen reageren. Niet iedereen zit in de positie dat zijn mening publiekelijk kan verspreid worden zonder gevolgen. Dat is een verarming van het debat want niet alle nicks gaan uit de bocht. Omgekeerd is er geen garantie dat bij echte namen er geen verhitte discussies zouden zijn. De ergste gevallen zullen zich niet storen aan het feit dat hun naam eronder staat, dat zien we inderdaad bij de reacties bij HLN en al de creatieve manieren om de censuur te omzeilen. Uiteindelijk is het aan de mods om in te grijpen als dat nodig is, niet om op voorhand de discussies rechtstreeks of onrechtstreeks te censureren.

Je zou trouwens opkijken van wat iemand ECHT denkt, een collega bijvoorbeeld, als hij vrij zijn mening mag geven :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”