Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Meestal worden mijn queries genegeerd. Ik geef 2 woorden, één smijt hij in de vuilbak. Daardoor 10.000 antwoorden.
Er zijn 10499 resultaten gevonden: +fritzbox +06.52
Doorzochte query: +fritzbox +06 52

genegeerd: 06 52
Dat puntje van 06.52 laat hij vallen, enz. Tussen quotes zetten helpt niet.
Hoe kan ik dit doen ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Euh, da's een goeie. De search is die van phpBB zélf, valt denk ik niet zo heel veel aan te doen? ...

Alternatieve search page ga je meer succes hebben: https://userbase.be/search , powered by Google.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als simpele gebruiker heb ik daar geen kennis van en geen zicht over (door wat en hoe die search functie gebeurd).
Ik stel alleen vast dat het niet goed is !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mag ik dit topic dan nog ns onbeschaamd "kapen" *kuch* om voor te stellen dat we toch ns moeten overwegen om een wiki op te stellen, waarin we de meest up to date (technische) informatie over providers (bv of je je pppoe pwd kan vastkrijgen, etc etc) en andere zaken (bv de nuttige uitleg over 112 en hoe het nu zit om die te bellen zonder simkaart), die in het forum gepost werd overnemen en ordelijk sorteren.

Nu is het niet alleen een speld in een hooiberg vaak, maar je moet ook nog ns onthouden of de info ooit al ns gepasseerd is, anders heeft het zelfs geen zin om te beginnen zoeken.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja wadde, gij zijt zeker een mobile VIKING ? :-D
Maar je hebt gelijk met je opmerking.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is ook een oplossing.
Ik zie meer heil in een wiki omdat je dan ook onderling kan linken tussen topics in de tekst.

Je beperkt het aantal editors wat (mss moet niet heel het forum daar aan kunnen) en copypaste de beste artikels en samenvattingen hier ernaartoe.
Dan kan je tegelijk ook wat structuur inbouwen, bv een tree gebaseerd op welke provider (eerst type, dan specifiek) en een tree gebaseerd op tech (bv voip).

Nu is het nog altijd met veel geluk op (zeer specifieke) info stoten.
Neem nu dat topic van een paar jaar terug, waar we onderzocht hebben of je met een gsm zonder simkaart de noodnummers kan bellen of niet.
Daar is toen heel veel nuttige info terechtgekomen, die ik vorig jaar nog gebruikt heb om een instructeur te corrigeren (die beweerde dat het ging, terwijl wij gevonden hebben dat het geblokkeerd is).
Als ik niet eens wist dat dat topic hier ergens begraven was, had ik het nooit kunnen terugvinden.
En dat is het huidige probleem.

Komt daar idd nog ns bij dat de standaard search hier een aantal voegwoorden gewoon gaat "negeren", waardoor de zoektocht hopeloos wordt. Ik heb het ook al meer dan eens opgegeven en gewoon de vraag opnieuw gesteld.

De normale provider info vind je wel terug want daarvan weet je dat die hier is, maar dat soort specifieke research geraakt hopeloos begraven.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

meon schreef:Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.
Zijn jullie daar nu al niet erg lang aan het over nadenken? ;-)

Mij lijkt een wiki toch beter (overzichterlijker).

Wat er ook komt, het is wel overduidelijk dat er _iets_ moet komen. Ik zoek mij iedere keer dood achter die vectoring profielen, het nummer dat je moet bellen om DLM herop te starten, ....
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Het eenvoudigst is om enkel een forum te maken waar een grote groep edit rechten heeft en daarin 'wiki' achtig topics te maken wetende dat er dan geen backup is van vorige versies. Can happen in 15 minutes.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing. Userbase infoforum ofzo. Bv topics over VOIP, DLM, Vectoring, verschillende soorten bboxen (wel/niet vectoring, O-box met VOIP,...), Opzeggen provider enzovoort. Top idee. En dan 1 post per topic waar iedereen in kan werken zoals op Wikipedia maar dan in forumstijl met phpbb
s5zone
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 okt 2016, 10:20
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

meon schreef:Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.
Kleine off-topic. SharePoint much?

Edit: beknopte wiki kan wel helpen (zeker met zaken zoals search)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

BertG3 schreef:Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing. Userbase infoforum ofzo. Bv topics over VOIP, DLM, Vectoring, verschillende soorten bboxen (wel/niet vectoring, O-box met VOIP,...), Opzeggen provider enzovoort. Top idee. En dan 1 post per topic waar iedereen in kan werken zoals op Wikipedia maar dan in forumstijl met phpbb
Behalve dat niet iedereen erin kan werken, aangezien wij niet eenvoudigweg backups kunnen terugzetten. Maar werken met een apply systeem, ofwel vanaf een zekere post count kan natuurlijk wel.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Ben het (gedeeltelijk) met Goz en de rest hierboven eens; ik wil functionaliteit in het forum houden, maar daarom moet het zich niet per sé als forum gedragen.

Maw, phpBB als framework kunnen blijven gebruiken, maar leveragen met custom functionaliteit en wellicht specifieke layout.

Custom functionaliteit zou kunnen zijn: edit history, taxonomy/folksonomy/tags, [[clickable search keywords]], layout-mogelijkheden zoals tabellen...
s5zone schreef:Kleine off-topic. SharePoint much?
SharePoint4life man.
Goztow schreef:Behalve dat niet iedereen erin kan werken, aangezien wij niet eenvoudigweg backups kunnen terugzetten.
Valt denk ik wel iets relatief eenvoudigs voor te verzinnen op databaseniveau.

Ik zou die 'wiki'-functionaliteit inderdaad wel beperkt houden tot ehm, de meer ervaren bezoeker, postcount, thanks-count, account-age, ... zoiets.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Uiteraard kan je dit best beperken, desnoods zelfs tot een groep wiki mods.
En de user login zou moeten overgeerfd kunnen worden vanuit de forum login.
Misschien ns een paar dingen uittesten in een beta omgeving en kijken wat goed werkt?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik ga eens iets opzetten als test met de beschikbare middelen. We kunnen dan van daar al uit vertrekken. Dit wordt nu intern besproken.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”