Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1320
Lid geworden op: 25 Sep 2007
Locatie: Berlare (O-Vl)
Bedankt: 76 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor MarkDM » 02 Aug 2017, 11:38

Meestal worden mijn queries genegeerd. Ik geef 2 woorden, één smijt hij in de vuilbak. Daardoor 10.000 antwoorden.
Er zijn 10499 resultaten gevonden: +fritzbox +06.52
Doorzochte query: +fritzbox +06 52

genegeerd: 06 52

Dat puntje van 06.52 laat hij vallen, enz. Tussen quotes zetten helpt niet.
Hoe kan ik dit doen ?
Voip: 3StarsNet met Linksys SPA3102
Internet: Belgacom Comfort met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+ en TV-Vlaanderen op Xtrend met Open-Pli

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 15569
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 496 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 442 keer
Contact:

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor meon » 02 Aug 2017, 11:53

Euh, da's een goeie. De search is die van phpBB zélf, valt denk ik niet zo heel veel aan te doen? ...

Alternatieve search page ga je meer succes hebben: https://userbase.be/search , powered by Google.

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1320
Lid geworden op: 25 Sep 2007
Locatie: Berlare (O-Vl)
Bedankt: 76 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor MarkDM » 02 Aug 2017, 12:21

Als simpele gebruiker heb ik daar geen kennis van en geen zicht over (door wat en hoe die search functie gebeurd).
Ik stel alleen vast dat het niet goed is !
Voip: 3StarsNet met Linksys SPA3102
Internet: Belgacom Comfort met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+ en TV-Vlaanderen op Xtrend met Open-Pli

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5880
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 442 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor ITnetadmin » 02 Aug 2017, 13:38

Mag ik dit topic dan nog ns onbeschaamd "kapen" *kuch* om voor te stellen dat we toch ns moeten overwegen om een wiki op te stellen, waarin we de meest up to date (technische) informatie over providers (bv of je je pppoe pwd kan vastkrijgen, etc etc) en andere zaken (bv de nuttige uitleg over 112 en hoe het nu zit om die te bellen zonder simkaart), die in het forum gepost werd overnemen en ordelijk sorteren.

Nu is het niet alleen een speld in een hooiberg vaak, maar je moet ook nog ns onthouden of de info ooit al ns gepasseerd is, anders heeft het zelfs geen zin om te beginnen zoeken.

MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1320
Lid geworden op: 25 Sep 2007
Locatie: Berlare (O-Vl)
Bedankt: 76 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor MarkDM » 02 Aug 2017, 13:43

Ja wadde, gij zijt zeker een mobile VIKING ? :-D
Maar je hebt gelijk met je opmerking.
Voip: 3StarsNet met Linksys SPA3102
Internet: Belgacom Comfort met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+ en TV-Vlaanderen op Xtrend met Open-Pli

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 15569
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 496 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 442 keer
Contact:

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor meon » 02 Aug 2017, 13:46

Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5880
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 442 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor ITnetadmin » 02 Aug 2017, 14:03

Dat is ook een oplossing.
Ik zie meer heil in een wiki omdat je dan ook onderling kan linken tussen topics in de tekst.

Je beperkt het aantal editors wat (mss moet niet heel het forum daar aan kunnen) en copypaste de beste artikels en samenvattingen hier ernaartoe.
Dan kan je tegelijk ook wat structuur inbouwen, bv een tree gebaseerd op welke provider (eerst type, dan specifiek) en een tree gebaseerd op tech (bv voip).

Nu is het nog altijd met veel geluk op (zeer specifieke) info stoten.
Neem nu dat topic van een paar jaar terug, waar we onderzocht hebben of je met een gsm zonder simkaart de noodnummers kan bellen of niet.
Daar is toen heel veel nuttige info terechtgekomen, die ik vorig jaar nog gebruikt heb om een instructeur te corrigeren (die beweerde dat het ging, terwijl wij gevonden hebben dat het geblokkeerd is).
Als ik niet eens wist dat dat topic hier ergens begraven was, had ik het nooit kunnen terugvinden.
En dat is het huidige probleem.

Komt daar idd nog ns bij dat de standaard search hier een aantal voegwoorden gewoon gaat "negeren", waardoor de zoektocht hopeloos wordt. Ik heb het ook al meer dan eens opgegeven en gewoon de vraag opnieuw gesteld.

De normale provider info vind je wel terug want daarvan weet je dat die hier is, maar dat soort specifieke research geraakt hopeloos begraven.

Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 2917
Lid geworden op: 09 Sep 2002
Locatie: Belgium, Bever
Bedankt: 67 keer
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Contact:

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor Nob » 02 Aug 2017, 18:07

meon schreef:Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.


Zijn jullie daar nu al niet erg lang aan het over nadenken? ;-)

Mij lijkt een wiki toch beter (overzichterlijker).

Wat er ook komt, het is wel overduidelijk dat er _iets_ moet komen. Ik zoek mij iedere keer dood achter die vectoring profielen, het nummer dat je moet bellen om DLM herop te starten, ....

Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 11791
Lid geworden op: 14 Nov 2006
Locatie: Brussel
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Contact:

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor Goztow » 02 Aug 2017, 18:36

Het eenvoudigst is om enkel een forum te maken waar een grote groep edit rechten heeft en daarin 'wiki' achtig topics te maken wetende dat er dan geen backup is van vorige versies. Can happen in 15 minutes.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

BertG3
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1375
Lid geworden op: 27 Okt 2014
Bedankt: 128 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor BertG3 » 02 Aug 2017, 19:13

Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing. Userbase infoforum ofzo. Bv topics over VOIP, DLM, Vectoring, verschillende soorten bboxen (wel/niet vectoring, O-box met VOIP,...), Opzeggen provider enzovoort. Top idee. En dan 1 post per topic waar iedereen in kan werken zoals op Wikipedia maar dan in forumstijl met phpbb

s5zone
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 Okt 2016
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor s5zone » 02 Aug 2017, 19:22

meon schreef:Ben het met je eens dat er *een* systeem nodig is, maar ik weet niet of een wiki het meest geschikte formaat hiervoor is (voor deze site). Ik zie meer heil in een managed metadata-oplossing (taxonomy) dat via tags werkt waarbij je topics/posts kan taggen met keywords en op die manier groepeert of toegankelijk maakt.


Kleine off-topic. SharePoint much?

Edit: beknopte wiki kan wel helpen (zeker met zaken zoals search)

Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 11791
Lid geworden op: 14 Nov 2006
Locatie: Brussel
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Contact:

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor Goztow » 02 Aug 2017, 19:39

BertG3 schreef:Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing. Userbase infoforum ofzo. Bv topics over VOIP, DLM, Vectoring, verschillende soorten bboxen (wel/niet vectoring, O-box met VOIP,...), Opzeggen provider enzovoort. Top idee. En dan 1 post per topic waar iedereen in kan werken zoals op Wikipedia maar dan in forumstijl met phpbb

Behalve dat niet iedereen erin kan werken, aangezien wij niet eenvoudigweg backups kunnen terugzetten. Maar werken met een apply systeem, ofwel vanaf een zekere post count kan natuurlijk wel.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 15569
Lid geworden op: 18 Feb 2003
Twitter: meon
Locatie: Bree
Bedankt: 496 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 442 keer
Contact:

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor meon » 02 Aug 2017, 19:41

Ben het (gedeeltelijk) met Goz en de rest hierboven eens; ik wil functionaliteit in het forum houden, maar daarom moet het zich niet per sé als forum gedragen.

Maw, phpBB als framework kunnen blijven gebruiken, maar leveragen met custom functionaliteit en wellicht specifieke layout.

Custom functionaliteit zou kunnen zijn: edit history, taxonomy/folksonomy/tags, [[clickable search keywords]], layout-mogelijkheden zoals tabellen...
s5zone schreef:Kleine off-topic. SharePoint much?

SharePoint4life man.
Goztow schreef:Behalve dat niet iedereen erin kan werken, aangezien wij niet eenvoudigweg backups kunnen terugzetten.

Valt denk ik wel iets relatief eenvoudigs voor te verzinnen op databaseniveau.

Ik zou die 'wiki'-functionaliteit inderdaad wel beperkt houden tot ehm, de meer ervaren bezoeker, postcount, thanks-count, account-age, ... zoiets.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5880
Lid geworden op: 28 Jan 2012
Bedankt: 442 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor ITnetadmin » 02 Aug 2017, 19:54

Uiteraard kan je dit best beperken, desnoods zelfs tot een groep wiki mods.
En de user login zou moeten overgeerfd kunnen worden vanuit de forum login.
Misschien ns een paar dingen uittesten in een beta omgeving en kijken wat goed werkt?

Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 11791
Lid geworden op: 14 Nov 2006
Locatie: Brussel
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Contact:

Re: Het is moeilijk om te "Zoeken" op Userbase

Berichtdoor Goztow » 02 Aug 2017, 20:01

Ik ga eens iets opzetten als test met de beschikbare middelen. We kunnen dan van daar al uit vertrekken. Dit wordt nu intern besproken.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user


Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten