Account verwijderen

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Plaats reactie
ubremoved_25371
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2014, 20:56

Zou het mogelijk zijn om mijn account te sluiten aub? Ik ben niet meer actief op userbase en zou mijn account gegevens graag verwijderd zien.

Ben reeds in de opties gaan kijken maar zag hier nergens een link voor.

Alvast bedankt!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sluiten doen we hier niet geloof ik; anonymiseren en mogelijk een random username toekennen kan wel.
Maar een mod/admin zal je snel van antwoord dienen.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

ITnetadmin heeft het bij het rechte eind.
En da's dus bij deze gebeurd!
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Is da nu ne random nummer of ne volgnummer? ;-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

De user-id van dat account. Usernames moeten uniek zijn en dit is het eenvoudigste om consequent toe te passen :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Daarom dat ik het me afvroeg waar dat getal van komt. Elegante oplossing :-)

Dat lijkt me een ingebouwde phpbb optie?
Ik dacht dat je gewoon anonymiseerde, maar de account geeft echt aan "gedelete" te zijn.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Maar zijn alle gegevens ook weg uit de database, of kan de TS over 8 maand toch nog terug zijn account activeren ;). Ik zou niet willen dat UB voor het gerecht gesleept wordt ;).
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

In principe moeten jullie alles verwijderen volgens de wet indien de gebruiker dit vraagt.
Anonymiseren is lang niet toereikend genoeg, alle gegevens staan nog in de SQL database en via iptracing de identiteit te achterhalen.
Een gebruiker verwijderen is perfect mogelijk met wat SQL commandos met al zijn posts inclusief.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Posts verwijderen op een forum is toch problematisch voor de rest van de community.

Kijk ook eens op deze blog: http://blog.iusmentis.com/2012/02/10/wa ... at-vraagt/

Wel uit Nederland.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Blijven je posts je intellectueel eigendom of niet, volgens mij niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Liber! schreef:Posts verwijderen op een forum is toch problematisch voor de rest van de community.
Trouwens, wat doe je dan met gequotete berichten ? Je kan moeilijk alle quotes gaan editeren :).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb het ns opgezocht.
Blijkbaar kan je bij phpbb een account wissen en de posts krijgen dan als writer "anonymous".
Dat kan je echter veranderen door manueel een andere waarde te definieren, hier dus ubremoved_<userid>.
De account zelf bestaat niet meer. Ik neem aan dat de IPs aan de account gelinked zijn en niet aan de post zelf, of dat in zulk geval de wipe ook die data verwijdert.


Ik citeer uit bovenstaande link:
- Wie op een forum post, geeft daarmee toestemming voor publicatie van de persoonsgegevens die hij in zijn berichten opneemt. Op die grond mag het forum de posts publiceren, verspreiden en archiveren.
De toestemming kan op elk moment worden ingetrokken. Het forum moet dan bepalen of ze nog een “eigen noodzaak” heeft om berichten te laten staan. Zo niet, dan moeten de berichten weg.

- In principe bestaat die eigen noodzaak bij berichten die deel zijn van een discussie, want die discussie wordt anders onbegrijpelijk. Een los berichtje, bv. een tekst op de profielpagina, is geen deel van een discussie en moet dus in principe weg.
De naam en contactgegevens moeten echter worden verwijderd, het profiel moet dus worden geanonimiseerd. Men kan “gast” of “verwijderd account” of eventueel “Ex-gebruiker 651” gebruiken om de berichten alsnog een ‘eigenaar’ te laten hebben. Is de naam op zichzelf nieuwswaardig (bv. omdat veel mensen over die gebruiker discussiëren) dan zou de beheerder hiervan kunnen afzien, maar dat moet hij wel onderbouwen.

- In bijzondere gevallen moeten berichten tóch weg als ze deel zijn van een discussie. Het beste voorbeeld is als er gevoelige medische gegevens in het bericht staan. Het privacybelang weegt dan meestal zwaarder dan de vrije meningsuiting.
Als het echter genoeg is om in zo’n geval te knippen in het bericht, dan hoeft het bericht niet weg. Iemand kan dus het feit dat zijn 06-nummer in het bericht staat, niet aangrijpen om het hele bericht weg te krijgen. Vervang gewoon het nummer door 06-********.

- De bewijslast dat sprake is van een bijzonder geval ligt bij de gebruiker. Bij een verzoek tot verwijdering hoeft de beheerder dus alleen het profiel op te heffen, de gebruikersnaam te vervangen door “Ex-gebruiker 651” en eventuele profielteksten onzichtbaar te maken. Voor andere zaken moet de gebruiker aandragen om welke berichten het gaat, welke bijzondere situatie daar speelt en waarom weghalen belangrijker is dan de integriteit van het forum.
Wel merk ik op dat er over een "06" nummer gesproken wordt, wat geloof ik een Nederlands concept is, en de kans bestaat dat dit Nederlandse wetgeving betreft, en niet Belgische.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 04 aug 2016, 11:52, in totaal 1 gewijzigd.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Goed dan is er op zich geen privacy issue.
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”