Poll duimpjes
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Verschillende interpretatie? Care to elaborate?
Ik ben het eens met a3ke wat betreft dat "not done". Ultimate trolling is immers een scheldtirade laten uitbarsten en na escalatie editen zodat lijkt alsof je niets bijzonders gezegd hebt...
Dat editen moet mogelijk zijn om gegevens te corrigeren, privégegevens te verwijderen, ...
Ik ben het eens met a3ke wat betreft dat "not done". Ultimate trolling is immers een scheldtirade laten uitbarsten en na escalatie editen zodat lijkt alsof je niets bijzonders gezegd hebt...
Dat editen moet mogelijk zijn om gegevens te corrigeren, privégegevens te verwijderen, ...
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
- Bedankt: 118 keer
Meon,
Er zullen zeker voordelen voor jullie zijn (als mods).
Zoals je zelf hier heel mooi neerschrijft.
Toch zou ik graag een poll hierover zien.
De gebruikers hierover eens raadplegen.
Is dit mogelijk ?
Laat de democratie op userbase (voor de duimpjes) eens gelden. Of hebben jullie schrik ?
Schrik van zulke democratie ?
Als meer dan 50% (wel graag een eerlijke peiling
, mods mogen niet stemmen, enkel leden) de duimpjes aanvaardt, dan zwijg ik. Stop ik met mijn protest. Als meer dan 50% van de leden de duimpjes verwerpt, dan graag een andere oplossing.
En gedaan met klein duimpje.
Gent32m
Edit: Wat het verwijderen van comments betreft, blijf ik erbij. Jullie zouden dit moeten toelaten. Probeer zoveel mogelijk je leden als 'volwassen' mensen te behandelen (en ze zullen zich ook zo 'kunnen' gedragen). Wanneer je echter kinderspeeltjes uitdeelt (zoals de kleine duimpjes), laat je toe, er een peutertuin van te maken (met dit speelgoed).
Jullie zijn mods, jullie MOETEN aan ons je mening geven, hoe dit forum hier gebruikt moet worden. Maar a.u.b. laat aan ons de keuze (en ook het recht) om onze eigen uitspraken te kunnen aanpassen/verwijderen. Tenslotte is ieder verantwoordelijk voor wat hij/zij zelf hier schrijft (niet jullie). Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Geef ons, als volwassen mens, de volwassen middelen, zodat we ons volwassen kunnen gedragen. Maar ontneem ons deze middelen niet, omwille van zo een paar trolls (of lastige gebruikers, die jullie beter willen kunnen 'screenen' - zien)
Er zullen zeker voordelen voor jullie zijn (als mods).
Zoals je zelf hier heel mooi neerschrijft.
Toch zou ik graag een poll hierover zien.
De gebruikers hierover eens raadplegen.
Is dit mogelijk ?
Laat de democratie op userbase (voor de duimpjes) eens gelden. Of hebben jullie schrik ?
Schrik van zulke democratie ?
Als meer dan 50% (wel graag een eerlijke peiling

En gedaan met klein duimpje.
Gent32m
Edit: Wat het verwijderen van comments betreft, blijf ik erbij. Jullie zouden dit moeten toelaten. Probeer zoveel mogelijk je leden als 'volwassen' mensen te behandelen (en ze zullen zich ook zo 'kunnen' gedragen). Wanneer je echter kinderspeeltjes uitdeelt (zoals de kleine duimpjes), laat je toe, er een peutertuin van te maken (met dit speelgoed).
Jullie zijn mods, jullie MOETEN aan ons je mening geven, hoe dit forum hier gebruikt moet worden. Maar a.u.b. laat aan ons de keuze (en ook het recht) om onze eigen uitspraken te kunnen aanpassen/verwijderen. Tenslotte is ieder verantwoordelijk voor wat hij/zij zelf hier schrijft (niet jullie). Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Geef ons, als volwassen mens, de volwassen middelen, zodat we ons volwassen kunnen gedragen. Maar ontneem ons deze middelen niet, omwille van zo een paar trolls (of lastige gebruikers, die jullie beter willen kunnen 'screenen' - zien)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Met zo'n toon neemt niemand je serieus, dit terzijde.(tijd om wat te gaan afkoelen ?)
Ik stel alleen maar vast dat de mod's het in vele zaken oneens zijn met elkaar of er andere ideeën op nahouden (niks mis mee hoor)
Staat jouw idee dan niet haaks op dat van Philippe ?
Ik heb het soms moeilijk met die duimpjes.
Als ik puur moet stemmen volgens de regels van Philippe, dan geef je duimpjes aan "ongepaste" post en hééél af en toe eens een duimpje aan een post die een sticky verdient. Mijn menig doet er dus niet toe, duimpjes zijn er om de relevante van de irrelevante posts te onderscheiden.
Als ik puur moet stemmen volgens de regels van U, dan moet ik duimpjes gaan geven op posts waar ik dezelfde menig over heb. (en dat is waar hier toch hoofdzakelijk de duimpjes naar toe gaan)
Ik stel alleen maar vast dat de mod's het in vele zaken oneens zijn met elkaar of er andere ideeën op nahouden (niks mis mee hoor)
Staat jouw idee dan niet haaks op dat van Philippe ?
Ik heb het soms moeilijk met die duimpjes.
Als ik puur moet stemmen volgens de regels van Philippe, dan geef je duimpjes aan "ongepaste" post en hééél af en toe eens een duimpje aan een post die een sticky verdient. Mijn menig doet er dus niet toe, duimpjes zijn er om de relevante van de irrelevante posts te onderscheiden.
Als ik puur moet stemmen volgens de regels van U, dan moet ik duimpjes gaan geven op posts waar ik dezelfde menig over heb. (en dat is waar hier toch hoofdzakelijk de duimpjes naar toe gaan)
- Gent32m
- Elite Poster
iceke, je moet mijn (re)acties niet altijd te serieus lezen (of nemen).
Zeker niet als ik een speelse (plagende) bui ben. Maar ook dit terzijde.
Samenvattend (want ik ben naar huis).
1. Ik wens een poll over de duimpjes (en op basis van de uitslag, de duimpjes laten verdwijnen of voortbestaan).
2. Ik wens meer eigen beheer (je eigen comments kunnen verwijderen). Eventueel kan hier ook een poll van gemaakt worden.
Kan deze vraag aan alle leden hier (via een poll) gesteld worden.
Dit is de essentie (de rest is zever van me).
Is ook nodig hé, wil iets verteren
Hé, nog een roze olifant. Oesje, hij verplettert klein duimpje...
Gent32m
1. Ik wens een poll over de duimpjes (en op basis van de uitslag, de duimpjes laten verdwijnen of voortbestaan).
2. Ik wens meer eigen beheer (je eigen comments kunnen verwijderen). Eventueel kan hier ook een poll van gemaakt worden.
Is ook nodig hé, wil iets verteren

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Indien er een poll zou komen, heb je alvast mijn stem tegen...Gent32m schreef:iceke, je moet mijn (re)acties niet altijd te serieus lezen (of nemen).
Is ook nodig hé, wil iets verteren![]()
Al is het alleen maar omdat ik uw manier van "uw gedacht proberen te krijgen" alles behalve vind.

- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Wij moderators zijn ook niet altijd met elkaar eens, MAAR dit wordt op een volwassen manier besproken. Niet op de toon dat gent32m gebruikt (speels of niet het komt aanvallend over en hoort niet).
Ik vind persoonlijk de werking van de duimpjes goed, maar enkele punten kunnen u karma snel beïnvloeden...
Het geen ik zou doen is het karma niet afschaffen maar werken zoals dit:
bijvoorbeeld mijn karma op het moment 139+ en 9- is een score van +130...
ander voorbeeld 170+ en 174- = -4 het is een negatief getal maar niet pijnlijk hoog en kan snel omslagen naar een positief karma. Blijf je het uithangen dan blijft u karma slecht en zal je u echt moeten inzetten om ze te verbeteren.
Persoonlijk vind ik dit een goede discussiepunt, om zowaar te zien wat andere userbasers er van denken na zoveel maanden. Mijn persoonlijke mening is om met een karmascore te werken. Ik til niet zo zwaar aan de duimpjes, maar als ik het zou mogen aanpassen dan met een "score".
Ik vind persoonlijk de werking van de duimpjes goed, maar enkele punten kunnen u karma snel beïnvloeden...
- * heb je veel "fans" (laat ik het zo noemen) kan u score plots sterk omhoog gaan.
* Heb je veel mensen die u niet kunnen uitstaan ook is u post inhoudelijk goed kan het pijlsnel naar beneden gaan.
* Bij a vs b topics worden de duimpjes effectief misbruikt. Dan heb je mensen die de "negatieve" willen terechtzetten naar een "positieve" maar het telt alleen maar op.

Het geen ik zou doen is het karma niet afschaffen maar werken zoals dit:
bijvoorbeeld mijn karma op het moment 139+ en 9- is een score van +130...

ander voorbeeld 170+ en 174- = -4 het is een negatief getal maar niet pijnlijk hoog en kan snel omslagen naar een positief karma. Blijf je het uithangen dan blijft u karma slecht en zal je u echt moeten inzetten om ze te verbeteren.
Persoonlijk vind ik dit een goede discussiepunt, om zowaar te zien wat andere userbasers er van denken na zoveel maanden. Mijn persoonlijke mening is om met een karmascore te werken. Ik til niet zo zwaar aan de duimpjes, maar als ik het zou mogen aanpassen dan met een "score".
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Sorry, maar laat ons eens voor de weg wat scores naast elkaar zetten :
ofloo : 32/12
onbam 25/10
gotzow 170/21
petrikske : 8 /3
honda4life : 69/6
Uiteindelijk zeggen die cijfers niks, kunnen de we dan stellen dat voor 99% van de gebruikers de duimpjes enkel maar frustraties oproept wanneer ze een -duimpje krijgen ?
Wat Philippe verstaat onder het duimpjes systeem sta ik helemaal achter "je geeft de community een middel om te modereren", maar hiervoor hoeven de duimpjes dus niet onder je naam te staan.
Wat Meon ziet in het duimpjes systeem vind ik niet zo'n goed idee, je beloont populaire of populistische post.
Waarom niet iets tussenin (duimpjes bij de post maar niet onder de naam) en degene die het uithangen krijgen toch een troll "medaille"
ofloo : 32/12
onbam 25/10
gotzow 170/21
petrikske : 8 /3
honda4life : 69/6
Uiteindelijk zeggen die cijfers niks, kunnen de we dan stellen dat voor 99% van de gebruikers de duimpjes enkel maar frustraties oproept wanneer ze een -duimpje krijgen ?
Wat Philippe verstaat onder het duimpjes systeem sta ik helemaal achter "je geeft de community een middel om te modereren", maar hiervoor hoeven de duimpjes dus niet onder je naam te staan.
Wat Meon ziet in het duimpjes systeem vind ik niet zo'n goed idee, je beloont populaire of populistische post.
Waarom niet iets tussenin (duimpjes bij de post maar niet onder de naam) en degene die het uithangen krijgen toch een troll "medaille"
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Je kan perfect je fout rechtzetten want je kan je post editen. Indien de gebruiker die je een negatief duimpje gaf daarna vindt dat de gewijzigde post een positief duimpje verdient, dan kan hij dat aanpassen.Ik ben het helemaal met je eens. Maar het is nog erger dan op school. Op school krijg/heb je tenminste de kans je fout recht te zetten. Hier niet. Als je je werk aanpast (en opnieuw indient), blijft het negatief duimpje toch bestaan.
Er is lang nagedacht over verschillende manieren om het duimpjessysteem in te voeren. Er was gedacht aan een sterrensysteem waarbij je een "beloning" in de vorm van een ster kon verdienen, of aan bepaalde privileges voor mensen met een positieve ratio. Maar uiteindelijk is beslist om enkel de meest objectieve informatie te tonen: het aantal positieve en negatieve duimpjes. Hoe de verschillende gebruikers dit interpreteren is eigenlijk een beetje een persoonlijke kwestie. Sommigen zullen er een (begin van) oordeel door vergen, anderen laat het volledig koud! De ene vindt het een beloning van veel positieve duimpjes te hebben, de andere vindt het net cool om veel negatieve te hebben.
Om op je concrete vraag te antwoorden: natuurlijk kan er een poll komen, maar dan wel één met goed geformuleerde opties. Ga je mensen enkel laten voten op "duimpjes afvoeren" of "duimpjes houden"? Of ga je ze laten stemmen op meer opties? Zoals je al in vorige artikels zag, zijn er heel wat heel uiteenlopende meningen over de implementatie van de duimpjes. De ene vindt dat het een grotere impact mag hebben, de andere net niet, de ene wil een totaalscore, de andere vindt dat niet relevant, ... Dit gezegd zijnde, deze topic is eigenlijk al een "soort poll".
Uiteindelijk gaan we nooit voor iedereen goed kunnen doen, vrees ik

- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
van negatief naar positief, da's wel extreem... maar ja, eens je een duimpje gegeven hebt kun je dit enkel maar omzetten in het tegenovergestelde, je kan niet naar "neutraal"Goztow schreef:Je kan perfect je fout rechtzetten want je kan je post editen. Indien de gebruiker die je een negatief duimpje gaf daarna vindt dat de gewijzigde post een positief duimpje verdient, dan kan hij dat aanpassen.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 3 keer
Is er ergens een overzichtsplaats waar we kunnen zien op welke reactie we een +/- duimpje gekregen hebben, heb mij ook al zitten ergeren aan die duimpjes.........maar hoofdzakelijk omdat ik die post nog niet gevonden heb....
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hela, wie geeft jou het recht om mij hier te vermelden!!iceke schreef:Sorry, maar laat ons eens voor de weg wat scores naast elkaar zetten :
onbam 25/10

OK, To the point. Het duimpjes systeem is er gekomen met reden (iedereen/de meesten weten het nog wel).
Ik ben voor.. maar... er zijn tekortkomingen, zoals bij elk systeem. Wat mij betreft (ik schreef het al eerder in "duimpjes threads") geef ik nooit duimpjes omdat ik het eens of oneens ben met een post maar wel om de toon van een post. Ik ben op verschillende fora actief en moet zeggen dat UB toch een hoog niveau haalt. De mods kunnen niet alles zien/lezen binnen de kortste tijd en negatieve duimpjes zullen dan ook direct de aandacht trekken als er misplaatste dingen gebeuren.
@Gent32m
Ik denk dat het nog meevalt met die duimpjes, herlees je postings van enkele jaren terug in het Dommelsubforum. Bij jou werkte toen alles perfect maar meerdere mensen hadden toen serieus problemen. In je posts deed je de problemen net niet af als leugens. Ik denk dat je toen ook een mooie score zou opgebouwd hebben

Gelijk wat de problemen zijn die gepost worden als er op een volwassen, normale manier gepost wordt dan zullen er geen duimpjes uitgedeeld worden (tenzij positieve aan de vrijwilligers die hun tijd opofferen om anderen te helpen).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Gent32m
- Elite Poster
Ik schrijf soms speels (wat te plagend, stout).
Sorry hiervoor (zijn de emoties en nee, ik ben geen vrouw
)
Ik heb aan niemand nog een negatieve duim hier uitgedeeld (ik ben niet voor dit systeem, ik houd er niet van). Uitgezonderd die ene admin (als protest tegen het systeem, zeker geen persoonlijke stem). En gezien ik nu geen duimpjes meer kan geven, kan ik ook niemand meer met positieve duimpjes belonen.
Gent32m
Sorry hiervoor (zijn de emoties en nee, ik ben geen vrouw

Ik heb aan niemand nog een negatieve duim hier uitgedeeld (ik ben niet voor dit systeem, ik houd er niet van). Uitgezonderd die ene admin (als protest tegen het systeem, zeker geen persoonlijke stem). En gezien ik nu geen duimpjes meer kan geven, kan ik ook niemand meer met positieve duimpjes belonen.
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 30 jun 2012, 09:17, in totaal 4 gewijzigd.
- Gent32m
- Elite Poster
Dag on4bam,
Ja, mijn dommel verleden. Ik was dit al vergeten
Die duimpjes zouden toen niet goed voor me zijn geweest. Kijk, ik ben altijd heel tevreden over Dommel geweest (ik had nooit problemen). En ik wou mijn tevredenheid soms (al te graag) naar anderen toe promoten. Onder het mom van 'Geef de kleine speler een kans, ook als zijn telefonie misschien even wat minder werkt'. Mijn ouders hebben wel problemen met Dommel gehad (na mij). Met hun telefonie. Uiteindelijk die telefonie buiten gegooid. Ik zelf had enkel problemen met hun op het einde (bij mijn opzegging). Toen liet de beer, zijn ware gelaat zien 
Weet je... (ik klink hier als Yves Leterme nu, zijn stokwoordje
), ik schrijf heel graag (speel graag met het woord) en ik denk dat met dit duimpje systeem ik best niet teveel meer hier zal posten. Ik vertel graag eens mijn verhaal (vaak zonder er goed bij na te denken, ik gooi alles er gewoon uit). Wel binnen de context van het probleem van een ander of een eigen topic (bv waarom haal ik geen 30 Mbps). Ik ben geen troll. Maar niet al mijn comments zijn daarbij altijd even nuttig (of gesmaakt). Gezien nu met dit duimpjes systeem comments zomaar afgestraft kunnen worden (negatief beoordeeld worden), dien je als userbaser meer te gaan opletten met wat je schrijft en hoe je het schrijft. Maar zo zit ik zelf niet altijd in elkaar.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is.
Ik gooi graag alles eens open (eruit).
Schrijven kan gezien worden als een proces. Waar je uiteindelijk uitkomt, weet je niet.
Dat is juist het leuke eraan.
Gent32m
Ja, mijn dommel verleden. Ik was dit al vergeten

Weet je... (ik klink hier als Yves Leterme nu, zijn stokwoordje

Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is.
Ik gooi graag alles eens open (eruit).
Schrijven kan gezien worden als een proces. Waar je uiteindelijk uitkomt, weet je niet.
Dat is juist het leuke eraan.
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 26 jun 2012, 21:24, in totaal 2 gewijzigd.
- Gent32m
- Elite Poster
Gelieve dit stukje tekst telkens mee over te nemen (en zelf zaken bij te voegen)
Vragen voor de poll:
1. Duimpjes afschaffen ? (JA - NEE - NEUTRAAL)
2. Eigen posts kunnen verwijderen ? (JA - NEE - NEUTRAAL)
3. ...
Laatst gewijzigd door Gent32m 26 jun 2012, 21:17, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Voor het verwijderen van je eigen berichten zie ik geen enkele grond.Gent32m schreef:Edit: Wat het verwijderen van comments betreft, blijf ik erbij. Jullie zouden dit moeten toelaten. Probeer zoveel mogelijk je leden als 'volwassen' mensen te behandelen (en ze zullen zich ook zo 'kunnen' gedragen). Wanneer je echter kinderspeeltjes uitdeelt (zoals de kleine duimpjes), laat je toe, er een peutertuin van te maken (met dit speelgoed).
Wil je je mening aanpassen: dan kan je dat in een volgend bericht.
De discussie blijft op die manier helder.
Gezegd is gezegd en geschreven is geschreven.
Rechtzettingen, excuses etc kunnen allemaal.
Maar de ware gang van zaken verdoezelen of de geschiedenis trachten te herschrijven kunnen wat mij betreft absoluut niet.
En wat het duimpjes systeem betreft: indien je een beter alternatief hebt, laat het ons dan gerust weten.
Dat mag een hele epistel zijn, maar hoeft zeker niet.
Eenvoud siert zoals je allicht weet....
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
ja hoor, in het gebruikerspanel.karp_p schreef:Is er ergens een overzichtsplaats waar we kunnen zien op welke reactie we een +/- duimpje gekregen hebben, heb mij ook al zitten ergeren aan die duimpjes.........maar hoofdzakelijk omdat ik die post nog niet gevonden heb....
[

[

- Gent32m
- Elite Poster
Eternum,
- Jij kan dan NEE aanduiden, bij de mogelijkheid om eigen posts te verwijderen.
- Ik snap nog altijd niet goed waarom posts überhaupt beoordeeld moeten worden (zitten we hier in een soort kleuterklas ofzo ?). Wat mij betreft moet er niets in de plaats komen. Vroeger ging dit ook.
Maar laten we eens komen tot DIE poll.
Ik zou de mening van de community daarover willen raadplegen.
Gent32m
- Jij kan dan NEE aanduiden, bij de mogelijkheid om eigen posts te verwijderen.
- Ik snap nog altijd niet goed waarom posts überhaupt beoordeeld moeten worden (zitten we hier in een soort kleuterklas ofzo ?). Wat mij betreft moet er niets in de plaats komen. Vroeger ging dit ook.
Maar laten we eens komen tot DIE poll.
Ik zou de mening van de community daarover willen raadplegen.
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 30 jun 2012, 09:23, in totaal 3 gewijzigd.
- Gent32m
- Elite Poster
- te verwijderen post (herhaling verzoek voor poll)
Laatst gewijzigd door Gent32m 26 jun 2012, 21:24, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Voor mij is het in ieder geval erg duidelijk of zo'n poll wenselijk is.
Kijkend naar de argumentatie van diverse mensen en de bijhorende duimpjes...
Ik heb zo'n vermoeden dat indien jouw idee een groot draagvlak had gevonden onder de forumgebruikers jouw eigen "duimpjes score" een geheel ander beeld zou laten zien dan nu. Maar ik kan het altijd mis hebben. Toch?
Mijn conclusie is dan ook dat jij jouw poll voor de poll al gehad hebt. Er is heden geen draagvlak aanwezig.
Misschien is het zelfs verstandig om je argumentatie even te staken...
Kijkend naar de argumentatie van diverse mensen en de bijhorende duimpjes...
Ik heb zo'n vermoeden dat indien jouw idee een groot draagvlak had gevonden onder de forumgebruikers jouw eigen "duimpjes score" een geheel ander beeld zou laten zien dan nu. Maar ik kan het altijd mis hebben. Toch?
Mijn conclusie is dan ook dat jij jouw poll voor de poll al gehad hebt. Er is heden geen draagvlak aanwezig.

Misschien is het zelfs verstandig om je argumentatie even te staken...
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Jij blijft wel doordrammen over je poll hé, wat anderen ook zeggen?
De meeste dingen waarom de duimpjesmod hier is, zijn inmiddels reeds gezegd. Maar laat mij erbij vertellen dat dit hele systeem geprogrammeerd is door één enkel persoon. Het is dus echt volledig custom build! En duimpjes zeggen meestal genoeg over de persoon. Zo is moderator Philippe (en dat zullen velen hier beamen) één van de rustigste mensen die ik ken, maar ook hij heeft negadieve duimpjes op zijn CV. Echter als je kijkt naar de positieve duimpjes weet je meteen door "welk soort" mensen die negatieve duimpjes gegeven zijn.
De enige toevoeging aan het duimpjessysteem dat ik kan bedenken, is een ratio (in percentage) aan karma. Heb je 100 duimpjes verzameld (80 positief, 20 negatief), dat je een karma hebt van 80% bvb...
De meeste dingen waarom de duimpjesmod hier is, zijn inmiddels reeds gezegd. Maar laat mij erbij vertellen dat dit hele systeem geprogrammeerd is door één enkel persoon. Het is dus echt volledig custom build! En duimpjes zeggen meestal genoeg over de persoon. Zo is moderator Philippe (en dat zullen velen hier beamen) één van de rustigste mensen die ik ken, maar ook hij heeft negadieve duimpjes op zijn CV. Echter als je kijkt naar de positieve duimpjes weet je meteen door "welk soort" mensen die negatieve duimpjes gegeven zijn.
De enige toevoeging aan het duimpjessysteem dat ik kan bedenken, is een ratio (in percentage) aan karma. Heb je 100 duimpjes verzameld (80 positief, 20 negatief), dat je een karma hebt van 80% bvb...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 639 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Gent, je plaat blijft nu wel serieus hangen, hoor. En ja, die -1 op jouw post is van mij.Gent32m schreef:Vragen voor de poll:
....
Bye, Maurice
- krisken
- userbase crew
Voor iedereen : één goeie link : http://userbase.be/forum/ucp.php?i=zebr ... dd=Gent32m
Deze zal gebruiker "Gent32m" op je vijandenlijst zetten zodat je de posts van hem niet meer te zien krijgt en het ontvangen van privéberichten van deze gebruiker tegen gaat. Dit kan op elk moment terug ongedaan gemaakt worden.
Deze zal gebruiker "Gent32m" op je vijandenlijst zetten zodat je de posts van hem niet meer te zien krijgt en het ontvangen van privéberichten van deze gebruiker tegen gaat. Dit kan op elk moment terug ongedaan gemaakt worden.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Hier ga je toch wel zwaar uit de bocht mijn inziens.krisken schreef:Zo is moderator Philippe (en dat zullen velen hier beamen) één van de rustigste mensen die ik ken, maar ook hij heeft negadieve duimpjes op zijn CV. Echter als je kijkt naar de positieve duimpjes weet je meteen door "welk soort" mensen die negatieve duimpjes gegeven zijn.
Ook Philippe is niet feilloos hoor...
@ Philippe
Sorry dat we jou, als onbetwiste "top scorer", hier even onder de loep nemen.

- krisken
- userbase crew
Eternum : niemand is feilloos. Philippe niet en ik zeker niet.
Ik denk dat je mijn post verkeerd opvat. Of ik heb deze verkeerd geformuleerd
Ik bedoel hiermee dat sommige negatieve duimpjes hier worden gegeven uit pure frustratie ipv als meerwaarde. Echter staan die negatieve duimpjes (zonder enige meerwaarde dus) ook wel op je profiel gegrift voor de andere bezoekers.
Hoop dat ik mijn post zo wat duidelijker heb gemaakt?
Ik denk dat je mijn post verkeerd opvat. Of ik heb deze verkeerd geformuleerd

Ik bedoel hiermee dat sommige negatieve duimpjes hier worden gegeven uit pure frustratie ipv als meerwaarde. Echter staan die negatieve duimpjes (zonder enige meerwaarde dus) ook wel op je profiel gegrift voor de andere bezoekers.
Hoop dat ik mijn post zo wat duidelijker heb gemaakt?
Telefonie = EDPnet + OVH
- Gent32m
- Elite Poster
krisken,krisken schreef:Voor iedereen : één goeie link : http://userbase.be/forum/ucp.php?i=zebr ... dd=Gent32m
Dit is maar een zielige (en vijandige) reactie van je.
In één woord: Flauw.
Op deze manier snoei je niet je tegenstander zijn mond. Dat is not done.
Ga in debat met elkaar (over elkaars woorden / gedachten).
Maar tast elkaars recht op vrije meningsuiting nooit aan.
Ontneem niemand dat recht.
Laatst gewijzigd door Gent32m 30 jun 2012, 09:31, in totaal 3 gewijzigd.
- Gent32m
- Elite Poster
Voor het overige.
Ik zou graag een poll hierover houden.
Is dit mogelijk ? (nog steeds geen antwoord op gehad)
Gent32m
Ik zou graag een poll hierover houden.
Gent32m
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 216 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ah, het is een poll dat je zou willen houdenGent32m schreef: Ik zou graag een poll hierover houden.

- krisken
- userbase crew
Achter de schermen (moderator sectie) is er reeds een topic over jouw gewenste poll.
Elke moderator zal hierin beslissen vermoedelijk. Kan dus nog wel even duren. Voor alle duidelijkheid : verwacht je poll niet de eerste 24u.
wil je het sneller : er zijn tal van sites waar je zelf een poll kan opstarten en de link kan delen. Niks of niemand houd je tegen om dit uit te voeren en de link in dit topic te plaatsen. De users die hun stem willen uitbrengen hierover hebben deze dan maar te volgen.
Elke moderator zal hierin beslissen vermoedelijk. Kan dus nog wel even duren. Voor alle duidelijkheid : verwacht je poll niet de eerste 24u.
wil je het sneller : er zijn tal van sites waar je zelf een poll kan opstarten en de link kan delen. Niks of niemand houd je tegen om dit uit te voeren en de link in dit topic te plaatsen. De users die hun stem willen uitbrengen hierover hebben deze dan maar te volgen.
Telefonie = EDPnet + OVH
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Laten we nu vooral rustig blijven en elkaar niet aanvallen. Ik ben pro discussie, je mag/kan u standpunt verdedigen maar dan op een goede en rustige manier.
@Gent32m:
Mag ik u vriendelijk vragen om niet telkens u vraag tot een pol te herhalen aub.
TiTanium
@Gent32m:
Mag ik u vriendelijk vragen om niet telkens u vraag tot een pol te herhalen aub.
TiTanium
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
- Gent32m
- Elite Poster
Okido TiTanium,
Ik kreeg maar geen reactie over het opstarten van die poll. Nu ik reactie ontvangen heb van krisken, dat de beslissing hierover nog wel even kan duren, wacht ik rustig verder af.
Mijn wens is alvast om de poll op userbase te houden (dus geen externe site).
Gent32m
Ik kreeg maar geen reactie over het opstarten van die poll. Nu ik reactie ontvangen heb van krisken, dat de beslissing hierover nog wel even kan duren, wacht ik rustig verder af.
Mijn wens is alvast om de poll op userbase te houden (dus geen externe site).
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 30 jun 2012, 09:35, in totaal 1 gewijzigd.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Onwillekeurig bewijs je nu met dit topic net het nut van het duimpjessysteem: het toont aan dat jouw gedrag in deze niet geapprecieerd wordt en dat reflecteert zich dan ook in een snelle stijging in het aantal negatieve duimpjes.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Waar zijn we mee bezig ...Gent32m schreef:krisken,krisken schreef:Voor iedereen : één goeie link : http://userbase.be/forum/ucp.php?i=zebr ... dd=Gent32m
Dit is maar een zielige (en vijandige) reactie van je.
In één woord: Flauw.
Tis maar een forum (waar > 4/5 onzinnig/nutteloos is om te lezen).
De mods willen het zo houden, laat ze (professioneel komt het niet over, systeem is achterhaald,... maar heb er geen problemen mee). Duimpjes kunnen ook handig zijn om echte spammers buiten te houden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
bwa, zijn gedrag valt toch mee? Tis meer 'zijn mening' die niet geapprecieerd wordt.... teken dus dat hij niet meedoet met de kudde. Moet ook niet. Kuddedieren hebben ook geen eigen mening. Mij toont het dus weer dat de duimpjes juist niet werken.meon schreef:Onwillekeurig bewijs je nu met dit topic net het nut van het duimpjessysteem: het toont aan dat jouw gedrag in deze niet geapprecieerd wordt en dat reflecteert zich dan ook in een snelle stijging in het aantal negatieve duimpjes.
1 keer niet meelopen met de kudde, en weken tot jarenlang bijdragen aan dit forum (up duimpjes) kunnen teniet gedaan worden door een resem down duimpjes.
Soit, voor mij is het niet belangrijk... maar ook hier weer krijg ik de neiging Gent32m positief te gaan duimen, omdat ik 20 negatieve duimpjes erover vind (gisteren stond hij nog 6up en 0down)
ps. 11 van mijn negatieve duimpjes zijn verkregen in een topic over 'bushaltes'

edit : en hier heb ik ook weer een negatief duimpje, waarom? is het mijn gedrag of mijn mening? Denk er maar is over na...
de koe zegt boe
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Tja... Het is niet leuk dat je negatieve duimpjes krijgt, zolang ze maar niet onterecht zijn heb ik er geen problemen mee.
Als mijn oog er op valt dat ik precies een duimpje bij heb dan lees ik meestal mijn post eens kritisch na.
Soms moet ik toegeven dat dit een terecht duimpje is, in het andere geval laat ik me wel horen met de vraag waarom?
Heb ik er problemen mee? niet echt!
Een mooi systeem om de nuttige bijdragen te waarderen vind ik vooral.
Als mijn oog er op valt dat ik precies een duimpje bij heb dan lees ik meestal mijn post eens kritisch na.
Soms moet ik toegeven dat dit een terecht duimpje is, in het andere geval laat ik me wel horen met de vraag waarom?
Heb ik er problemen mee? niet echt!
Een mooi systeem om de nuttige bijdragen te waarderen vind ik vooral.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Gent32m
- Elite Poster
Meon,
Nu trek je conclusies uit iets (die duimpjes) waar je geen conclusies uit kunt trekken. Voor hetzelfde geld maakt iemand hier een nieuwe user aan en kent 20 negatieve duimpjes aan iemand toe. Wat valt daar dan uit te concluderen ? Niets toch. Het is allemaal één pot nat, die samengegooid wordt en dan nog denkt men er soep van te kunnen maken...
Mensen zijn emotionele wezens en ieder heeft zijn eigen oordelen/voorkeuren, etc. Als de één je comment leuk vindt, de ander niet. Dan is dit zo. Je kan niet voor iedereen goed doen. Niet iedereen begrijpt (of leest) je even goed, niet iedereen kan het met je eens zijn, niet iedereen zal je bijdragen even nuttig vinden, etc.
Ik zoek soms zelf bewust eens de polemiek op (dergelijk gedrag is zeker niet goed voor mijn 'duimpjes' saldo, dat is risico gedrag). Maar ja, wat moet ik dan worden, een brave schildpad ofzo ? Ik vind (zolang alles beleefd blijft) dat een hevige discussies met pro en contra argumenten moet kunnen! Ik houd van zulke discussies met inhoud.
En dan nog (wat dat beleefd zijn betreft). Je kan ook speels elkaar eens uitmaken, maar op een forum is dergelijk gedrag "not done" (niet zozeer omwille van de forum regels), maar omdat hiervoor teveel 'context' informatie mist. Speels gedrag wordt zelden correct begrepen/geïnterpreteerd, en zoals de communicatieleer stelt: "de boodschap van de zender is maar 'aangekomen', wanneer die door de ontvanger 'correct' is begrepen. Echter wegens al de ruis, die op ons communicatie kanaal zit, o.a. vooroordelen, verkeerde interpretaties, ieders eigen roze bril, gebrek aan context informatie, etc, is het moeilijk om een boodschap correct te laten aankomen. Als de verzender dan nog eens 'speels' (in de vorm van een polemiek) zijn boodschap formuleert (of met andere ingrediënten kruidt), wordt het nog moeilijker alles goed te verstaan. Dus gaan schelden op een forum (NOT DONE!). Tenzij in één of ander café topic (voor the fun, en de spelers, deelnemers zijn zelf ook akkoord). Ik sta (als mens) voor heel wat open. Ben heel open van geest (en vizier).
Doordat jij meon hier nu conclusies uit denkt te trekken (dit is je gedrag), bewijs je juist wat ik wil tegengaan. Geef je juist de tegen argumentatie (of één van de elementen) waarom ik tegen het duimpjes systeem ben.
Het is willekeur, er valt niets uit te concluderen. Wat voor waarde heeft het een oordeel van een ander over bv mijn comment ? Geen enkel toch. Dit oordeel heeft waarde voor hem (als subject). En zijn waarde is gekleurd. Misschien reageert hij negatief/positief op de inhoud, maar misschien evengoed negatief/positief op de persoon. Dit verschil ziet jullie database niet. Je mag nog zo een goede programmeur ingeschakeld hebben, die programmeur kan onmogelijk alle menselijke variabelen (in het menselijk gedrag) via een duimpjes systeem in kaart gaan brengen. Zoiets is waanzin. Het is totaal zinloos.
Ik zeg het je, al deze goede mensen, geven hun stem (duimpje) op basis van honderd en één verschillende overtuigingen. De één gebruikt het zus, de ander zo. Begin maar eens met al deze gedragingen psychologisch in kaart te brengen. Begin maar eens met hier 'zinvolle' conclusies uit te trekken. Ik wens je veel succes ermee.
Wetende, dat de manier waarop je aan deze 'duimpjes' informatie komt zo beperkt is (zo tekort schiet). Dat het totaal zinloos is. Moest je dit weten (eens je dit weet), dan besef je dat het er voor niets staat. Dat je er geen conclusies uit kunt trekken.
En doe je dit wel. Dit is je goed recht (om daarin, in mijn ogen dan, totaal onwetend te zijn). Doe gerust, ik zal je er niet minder graag voorzien ofzo. Als mensen in hun eigen illusies willen leven, laat ze gewoon niet waar. Wie ben ik om te oordelen ?
Alles wat met "Oordelen" of met "Vrijheid" (en de beperking hierop) te maken heeft, boeit me. Zo een discussie boeit me. Echter dit is hier geen filosofisch praatcafé ofzo. Of een forum psychologie, daar zijn andere sites voor (deze keer wel extern). Nee, dit is userbase.
Maar Userbase (is in mijn ogen) hier nu wat een peutertuin geworden. Door die duimpjes.
Ik dacht eerst nog (paar weken terug) van, laat ik proberen om zoveel mogelijk 'positieve' duimpjes te verzamelen. Maar mijn God, waar ben ik dan mee bezig eigenlijk ? Precies alsof ik daar zelf 'controle' over heb ofzo.
Het begon al met mijn eigen topic (ik ben zelf nog dingen aan het onderzoeken, zit in het proces van onderzoeken, ik post dat proces hier neer) en krijg er al meteen van iemand een negatief duimpje voor (omdat er nog geen conclusie in mijn post zat). Ja, hallo, ik was daar zelf nog naar aan het zoeken. En dan deze morgen, ik post mijn 30 Mbps verhaal (in het kort en samengevat) opnieuw. Ik vertel graag mijn verhaal (binnen de context van het pc probleem van de ander. Ik ga niet plots beginnen over Jung, Freud Lacan ofzo. Dat doe ik enkel op aanvraag en privé
) Nee, ik vertelde mijn 30 Mbps verhaal. Bleek dit nu over cross-posting te gaan (ik word op de vingers gewezen door Philippe, die braaf de userbase instructies en forum regels hier daarmee opvolgt. Philippe is een goede vent hier. Dit kun je hem niet kwalijk nemen). Wel kreeg ik meteen een negatief duimpje erbij. Zonder de mogelijkheid mijn post te kunnen verwijderen of het duimpje te laten verdwijnen...
En ge ziet, de frustratie groeit. Zo is het ontstaan (deze morgen). Ondertussen ben ik in de fase beland (van onverschilligheid). Die duimpjes kunnen me volledig gestolen worden.
Je kan er alvast blijven over discussiëren.
Laat dan ook een poll maar uitsluitsel brengen.
Misschien ben ik wel de enige hier, die dit duimpjes systeem zo slecht vindt. Die het weg wilt. Dan zij het zo. Dat is uiteindelijk de wet van de democratie. Niet iedereen krijgt zijn zin (enkel de meerderheid van stemmen). En dan nog...
Gent32m
Nu trek je conclusies uit iets (die duimpjes) waar je geen conclusies uit kunt trekken. Voor hetzelfde geld maakt iemand hier een nieuwe user aan en kent 20 negatieve duimpjes aan iemand toe. Wat valt daar dan uit te concluderen ? Niets toch. Het is allemaal één pot nat, die samengegooid wordt en dan nog denkt men er soep van te kunnen maken...

Mensen zijn emotionele wezens en ieder heeft zijn eigen oordelen/voorkeuren, etc. Als de één je comment leuk vindt, de ander niet. Dan is dit zo. Je kan niet voor iedereen goed doen. Niet iedereen begrijpt (of leest) je even goed, niet iedereen kan het met je eens zijn, niet iedereen zal je bijdragen even nuttig vinden, etc.
Ik zoek soms zelf bewust eens de polemiek op (dergelijk gedrag is zeker niet goed voor mijn 'duimpjes' saldo, dat is risico gedrag). Maar ja, wat moet ik dan worden, een brave schildpad ofzo ? Ik vind (zolang alles beleefd blijft) dat een hevige discussies met pro en contra argumenten moet kunnen! Ik houd van zulke discussies met inhoud.
En dan nog (wat dat beleefd zijn betreft). Je kan ook speels elkaar eens uitmaken, maar op een forum is dergelijk gedrag "not done" (niet zozeer omwille van de forum regels), maar omdat hiervoor teveel 'context' informatie mist. Speels gedrag wordt zelden correct begrepen/geïnterpreteerd, en zoals de communicatieleer stelt: "de boodschap van de zender is maar 'aangekomen', wanneer die door de ontvanger 'correct' is begrepen. Echter wegens al de ruis, die op ons communicatie kanaal zit, o.a. vooroordelen, verkeerde interpretaties, ieders eigen roze bril, gebrek aan context informatie, etc, is het moeilijk om een boodschap correct te laten aankomen. Als de verzender dan nog eens 'speels' (in de vorm van een polemiek) zijn boodschap formuleert (of met andere ingrediënten kruidt), wordt het nog moeilijker alles goed te verstaan. Dus gaan schelden op een forum (NOT DONE!). Tenzij in één of ander café topic (voor the fun, en de spelers, deelnemers zijn zelf ook akkoord). Ik sta (als mens) voor heel wat open. Ben heel open van geest (en vizier).
Doordat jij meon hier nu conclusies uit denkt te trekken (dit is je gedrag), bewijs je juist wat ik wil tegengaan. Geef je juist de tegen argumentatie (of één van de elementen) waarom ik tegen het duimpjes systeem ben.
Het is willekeur, er valt niets uit te concluderen. Wat voor waarde heeft het een oordeel van een ander over bv mijn comment ? Geen enkel toch. Dit oordeel heeft waarde voor hem (als subject). En zijn waarde is gekleurd. Misschien reageert hij negatief/positief op de inhoud, maar misschien evengoed negatief/positief op de persoon. Dit verschil ziet jullie database niet. Je mag nog zo een goede programmeur ingeschakeld hebben, die programmeur kan onmogelijk alle menselijke variabelen (in het menselijk gedrag) via een duimpjes systeem in kaart gaan brengen. Zoiets is waanzin. Het is totaal zinloos.
Ik zeg het je, al deze goede mensen, geven hun stem (duimpje) op basis van honderd en één verschillende overtuigingen. De één gebruikt het zus, de ander zo. Begin maar eens met al deze gedragingen psychologisch in kaart te brengen. Begin maar eens met hier 'zinvolle' conclusies uit te trekken. Ik wens je veel succes ermee.
Wetende, dat de manier waarop je aan deze 'duimpjes' informatie komt zo beperkt is (zo tekort schiet). Dat het totaal zinloos is. Moest je dit weten (eens je dit weet), dan besef je dat het er voor niets staat. Dat je er geen conclusies uit kunt trekken.
En doe je dit wel. Dit is je goed recht (om daarin, in mijn ogen dan, totaal onwetend te zijn). Doe gerust, ik zal je er niet minder graag voorzien ofzo. Als mensen in hun eigen illusies willen leven, laat ze gewoon niet waar. Wie ben ik om te oordelen ?
Alles wat met "Oordelen" of met "Vrijheid" (en de beperking hierop) te maken heeft, boeit me. Zo een discussie boeit me. Echter dit is hier geen filosofisch praatcafé ofzo. Of een forum psychologie, daar zijn andere sites voor (deze keer wel extern). Nee, dit is userbase.
Maar Userbase (is in mijn ogen) hier nu wat een peutertuin geworden. Door die duimpjes.
Ik dacht eerst nog (paar weken terug) van, laat ik proberen om zoveel mogelijk 'positieve' duimpjes te verzamelen. Maar mijn God, waar ben ik dan mee bezig eigenlijk ? Precies alsof ik daar zelf 'controle' over heb ofzo.
Het begon al met mijn eigen topic (ik ben zelf nog dingen aan het onderzoeken, zit in het proces van onderzoeken, ik post dat proces hier neer) en krijg er al meteen van iemand een negatief duimpje voor (omdat er nog geen conclusie in mijn post zat). Ja, hallo, ik was daar zelf nog naar aan het zoeken. En dan deze morgen, ik post mijn 30 Mbps verhaal (in het kort en samengevat) opnieuw. Ik vertel graag mijn verhaal (binnen de context van het pc probleem van de ander. Ik ga niet plots beginnen over Jung, Freud Lacan ofzo. Dat doe ik enkel op aanvraag en privé

En ge ziet, de frustratie groeit. Zo is het ontstaan (deze morgen). Ondertussen ben ik in de fase beland (van onverschilligheid). Die duimpjes kunnen me volledig gestolen worden.
Je kan er alvast blijven over discussiëren.
Laat dan ook een poll maar uitsluitsel brengen.
Misschien ben ik wel de enige hier, die dit duimpjes systeem zo slecht vindt. Die het weg wilt. Dan zij het zo. Dat is uiteindelijk de wet van de democratie. Niet iedereen krijgt zijn zin (enkel de meerderheid van stemmen). En dan nog...
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 30 jun 2012, 09:40, in totaal 4 gewijzigd.