Poll duimpjes
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
't Ja, ... ge zou denken dat er ergens iets scheelt ... een héél klein beetje?

- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
- Bedankt: 118 keer
Democratie en internet het werkt precies niet zo goed samen
Jammer. Dit was mijn eerste poll (de eerste die ik hier startte).
En hij is al meteen gecrasht, onder de belangstelling
Gent32m
EDIT:
Ik heb er alle vertrouwen in.
P.S. Hij kan hiermee misschien duimpjes verdienen

Jammer. Dit was mijn eerste poll (de eerste die ik hier startte).
En hij is al meteen gecrasht, onder de belangstelling

Gent32m
EDIT:
Onze meon, fixt dit wel.eternum schreef:'t Ja, ... ge zou denken dat er ergens iets scheelt ... een héél klein beetje?
Ik heb er alle vertrouwen in.
P.S. Hij kan hiermee misschien duimpjes verdienen

Laatst gewijzigd door TiTanium 27 jun 2012, 18:13, in totaal 3 gewijzigd.
Reden: Dubbeltje samengevoegd ;)
Reden: Dubbeltje samengevoegd ;)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Positief aan de duimpjes is dat je trollers, spammers enz. wat in toom kan houden. Daarom zou ik het systeem zeker niet afschaffen.
Maar bijsturing zou wel aangewezen zijn. Er zijn immers grote pijnpunten...
Een eerste: Iemand vraagt technische hulp en is duidelijk niet zo sterk wat kennis betreft. Meestal zijn dit mensen met weinig forumactiviteit en bijgevolg geen stemrecht bij het duimpjessysteem. Ze krijgen dan dikwijls een heldere oplossing die ook voor vele anderen nuttig kan zijn. Ze geven dat zelf ook aan maar kunnen geen positief duimpje geven. Dat is dus een ernstig gebrek, want zo valt de beste oplossing niet op tss de minder goede oplossingen ...
2) Bij de invoering van het systeem is er de eerste weken wat te enthousiast omgesprongen met de duimpjes, het leek me veel beter om de tellers op 0 te zetten na bv. 1 maand na de invoering. Misschien kan dat nu nog ... ? (dus de eerste maand duimpjes annuleren).
3) Zoals ook al zo vaak aangegeven door anderen: het zou eigenlijk niet mogen dat men kan duimen voor of tegen een mening, grapje en dergelijke, of het nu over politiek gaat of de voor- of afkeur voor een provider etc. Zolang de posting beleefd blijft en in de juiste rubriek staat zou men niet het risico mogen lopen daar een reeks negatieve duimpjes voor te krijgen. Voorkeuren, (politieke) meningen etc zijn altijd persoonlijk en het is behoorlijk belachelijk en zelfs Big Brother-achtig om daarover te laten stemmen.
Probleem is natuurlijk dat men het waarschijnlijk technisch moeilijk kan verwezenlijken om voor de ene posting wel duimpjes toe te laten en andere niet. Manuele ingreep zou dan waarschijnlijk steeds nodig zijn ... Misschien is een tussenoplossing wel om bv. rubrieken als varia geen duimpjes te gebruiken en de technische rubrieken wel.
Maar bijsturing zou wel aangewezen zijn. Er zijn immers grote pijnpunten...
Een eerste: Iemand vraagt technische hulp en is duidelijk niet zo sterk wat kennis betreft. Meestal zijn dit mensen met weinig forumactiviteit en bijgevolg geen stemrecht bij het duimpjessysteem. Ze krijgen dan dikwijls een heldere oplossing die ook voor vele anderen nuttig kan zijn. Ze geven dat zelf ook aan maar kunnen geen positief duimpje geven. Dat is dus een ernstig gebrek, want zo valt de beste oplossing niet op tss de minder goede oplossingen ...
2) Bij de invoering van het systeem is er de eerste weken wat te enthousiast omgesprongen met de duimpjes, het leek me veel beter om de tellers op 0 te zetten na bv. 1 maand na de invoering. Misschien kan dat nu nog ... ? (dus de eerste maand duimpjes annuleren).
3) Zoals ook al zo vaak aangegeven door anderen: het zou eigenlijk niet mogen dat men kan duimen voor of tegen een mening, grapje en dergelijke, of het nu over politiek gaat of de voor- of afkeur voor een provider etc. Zolang de posting beleefd blijft en in de juiste rubriek staat zou men niet het risico mogen lopen daar een reeks negatieve duimpjes voor te krijgen. Voorkeuren, (politieke) meningen etc zijn altijd persoonlijk en het is behoorlijk belachelijk en zelfs Big Brother-achtig om daarover te laten stemmen.
Probleem is natuurlijk dat men het waarschijnlijk technisch moeilijk kan verwezenlijken om voor de ene posting wel duimpjes toe te laten en andere niet. Manuele ingreep zou dan waarschijnlijk steeds nodig zijn ... Misschien is een tussenoplossing wel om bv. rubrieken als varia geen duimpjes te gebruiken en de technische rubrieken wel.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
dubbel stemmen lijkt te lukken, maar toch komt er geen stem bij. Het lukt dus eigenlijk niet.
Als je duimen in varia bvb uitschakelt, kan een spammer weer zijn vrije gang gaan in die rubriek.
Als je duimen in varia bvb uitschakelt, kan een spammer weer zijn vrije gang gaan in die rubriek.
de koe zegt boe
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
Natuurlijk, laat ik mezelf als voorbeeld stellen, als er van m'n 90 duimpjes 10 terecht zijn is het veel, die andere 80 zijn een welles nietes spelletje.krisken schreef:Wat mij wel opvalt is dat hoofdzakelijk mensen met een overwegend negatieve score tegen het duimpjessysteem zijn... Toeval?
Ik wil hier gerust voorbeelden geven, maar dat is helemaal niet nodig, als iedereen zelf eens naar zijn minduimpjes kijkt zal je zien dat het merendeel subjectieve duimpjes zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 223 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Volgens mij scheelt er toch nog iets. Geen geregistreerde gebruikers op het forum en toch komen er stemmen bij ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- Nob
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 125 keer
Als guest kan ik bij volgende zin: "Dit bericht van Gent32m kreeg een hoge negatieve score en is mogelijk ongewenst."
de "Toch tonen" niet zien. Kan dat niet aangepast worden? Anders moet ik me iedere keer inloggen als ik dat wil zien.
greetz,
Nob
de "Toch tonen" niet zien. Kan dat niet aangepast worden? Anders moet ik me iedere keer inloggen als ik dat wil zien.
greetz,
Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
STOPPEN MET STEMMEN!
Doel bereikt!
Sommige mensen vinden dat nu eenmaal niet leuk als ze in het negatief staan of een negatief duimpje krijgen.
Duimpjes weg onder de profiel naam + het systeem werkt nog (spam berichten niet meer weergeven door negatieve score) zo simpel is het.
Doel bereikt!
//ontopic: duimpjes systeem is crap imo, laat het bestaan maar doe die onozele score's onder het profiel dan weg.Totaal aantal stemmen : 69
Sommige mensen vinden dat nu eenmaal niet leuk als ze in het negatief staan of een negatief duimpje krijgen.
Duimpjes weg onder de profiel naam + het systeem werkt nog (spam berichten niet meer weergeven door negatieve score) zo simpel is het.
- Gent32m
- Elite Poster
Krisken,
Ik heb een email naar de crew gestuurd (zoals verzocht).
Dit is de inhoud (mag van mij publiek gezet worden)
Hallo userbase crew,
Krisken verzocht me, de punten van kritiek (ivm het duimpjes systeem) samen te vatten.
En via e-mail aan jullie door te sturen.
Dit zijn ze:
1. Hoe doen anderen het ? (Nota: Kijk enkel naar de vorm van de websites, de inhoud heb ik lukraak gekozen)
1.1 Yahoo forum (Nota: Als de link niet werkt, ga dan naar yahoo forums via google):
http://messages.yahoo.com/Computers_%26 ... of=8&frt=2
- Hierop zie je sterretjes die gegeven kunnen worden (1 - 5)
- Een echte 'min' bestaat hier niet (wel een gehalte van 'relevantie')
- Een gebruiker die zich misdraagt, kan gerapporteerd worden (via bijhorend knop)
=> Deze reactie van de gebruiker moet dan geëvalueerd worden door de mod crew.
1.2. Tweakers forum (Nota: Als de link niet werkt, ga naar tweakers forums via google):
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 1#30822231
- Geen systeem van beoordelingen
2. Het duimpjes systeem zoals jullie dit nu ingevoerd hebben, vind ik verkeerd omdat:
2.1. De duimpjes zijn te emotioneel geladen + gekoppeld aan een persoon.
Jullie koppelen beoordelingen aan je leden. En presenteren deze beoordelingen naast de naam (geen goed idee, vind ik zelf). Mensen zijn emotionele wezens. Duimpjes mogen geen aanleiding geven tot nog meer emotionaliteit en animo op een forum. Dat is niet de bedoeling. Een 'duimpjes' systeem moet neutraal zijn. Of alvast er voor zorgen dat een gebruiker zich er NOOIT door benadeeld (geraakt) voelt. Hoe minder (aanleiding tot) emoties je op een forum geeft, hoe beter.
Oplossing: Ipv de persoon (en zijn duimpjes) centraal te stellen. Stel de comment centraal (zoals men bv bij Yahoo doet). Een comment kan (naar relevantie) dan beoordeeld worden (de gebruiker niet). Saldo van relevantie (bij een persoon) toon je niet meer. Waarom zo een statistiek bijhouden. Ik vind dit ok voor intern gebruik, maar publiceer het niet naast de persoon, in de vorm van karma of saldo or whatever.
2.2. Je hebt geen kans (eigen controle) meer om achteraf je slechte duimpjes reputatie recht te zetten.
Als een comment slechte duimpjes oplevert (je gedrag wordt bv afgestraft), moet je de mensen de kans geven hun gedrag te corrigeren. Dit kan bv door een gebruiker toe te laten zijn eigen comment te verwijderen (verdwijnen meteen ook je slechte duimpjes mee). Als een comment weg is, hoeft de beoordeling erover ook niet te blijven staan. Die sterft mee een dood. Ze horen samen (vind ik) wil je je systeem 'consequent' houden.
2.3. Geef voldoende controle / mogelijkheid aan de mensen om hun zeg te doen.
Die mogelijkheid is er. Uitgezonderd dus die "verwijder comment" knop. Vroeger had ik daar geen behoefte aan (aan zo een knop). Maar met dit hele duimpje gedoe, is die behoefte wel meer wenselijk geworden.
Je kan nu al een comment wijzigen (en deze volledig leegmaken). Dit is eigenlijk al een soort verwijderen. De inhoud is weg. Enkel de (lege) verpakking en wat verloren gelopen duimpjes resten er nog. Dat kan proper (opgekuist) niet ?
2.4. Tot slot. Wie mag duimpjes uitdelen ? Als je met zo een systeem als Yahoo werkt. En de beoordelingen dus aan de comment (en niet meer de persoon hangt), kan dit blijven bestaan (iedereen mag een comment beoordelen). In het andere geval zou ik het recht tot beoordelen van personen strikt nog aan een TS toekennen. Zodat de peutertuin (het vele uitdelen van duimpjes) wat een halt wordt toegeroepen.
3. Wat "Trollen" betreft. Jullie hebben daar al een functie voor (vertelde Krisken me). Prima zo.
Groetjes,
Gent32m
Edit: Iets anders. Ik zie hier (bij de profielen) een toevoegen als vriend / vijand knop staan. Dit vind ik er persoonlijk ook wat over. Waarom zou ik hier iemand als vijand toevoegen ? Misschien is hij morgen wel mijn vriend. Enfin, ik gebruik zulke knoppen alvast (en ook liever) niet. Maar dit terzijde.
Ik heb een email naar de crew gestuurd (zoals verzocht).
Dit is de inhoud (mag van mij publiek gezet worden)
Hallo userbase crew,
Krisken verzocht me, de punten van kritiek (ivm het duimpjes systeem) samen te vatten.
En via e-mail aan jullie door te sturen.
Dit zijn ze:
1. Hoe doen anderen het ? (Nota: Kijk enkel naar de vorm van de websites, de inhoud heb ik lukraak gekozen)
1.1 Yahoo forum (Nota: Als de link niet werkt, ga dan naar yahoo forums via google):
http://messages.yahoo.com/Computers_%26 ... of=8&frt=2
- Hierop zie je sterretjes die gegeven kunnen worden (1 - 5)
- Een echte 'min' bestaat hier niet (wel een gehalte van 'relevantie')
- Een gebruiker die zich misdraagt, kan gerapporteerd worden (via bijhorend knop)
=> Deze reactie van de gebruiker moet dan geëvalueerd worden door de mod crew.
1.2. Tweakers forum (Nota: Als de link niet werkt, ga naar tweakers forums via google):
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 1#30822231
- Geen systeem van beoordelingen
2. Het duimpjes systeem zoals jullie dit nu ingevoerd hebben, vind ik verkeerd omdat:
2.1. De duimpjes zijn te emotioneel geladen + gekoppeld aan een persoon.
Jullie koppelen beoordelingen aan je leden. En presenteren deze beoordelingen naast de naam (geen goed idee, vind ik zelf). Mensen zijn emotionele wezens. Duimpjes mogen geen aanleiding geven tot nog meer emotionaliteit en animo op een forum. Dat is niet de bedoeling. Een 'duimpjes' systeem moet neutraal zijn. Of alvast er voor zorgen dat een gebruiker zich er NOOIT door benadeeld (geraakt) voelt. Hoe minder (aanleiding tot) emoties je op een forum geeft, hoe beter.
Oplossing: Ipv de persoon (en zijn duimpjes) centraal te stellen. Stel de comment centraal (zoals men bv bij Yahoo doet). Een comment kan (naar relevantie) dan beoordeeld worden (de gebruiker niet). Saldo van relevantie (bij een persoon) toon je niet meer. Waarom zo een statistiek bijhouden. Ik vind dit ok voor intern gebruik, maar publiceer het niet naast de persoon, in de vorm van karma of saldo or whatever.
2.2. Je hebt geen kans (eigen controle) meer om achteraf je slechte duimpjes reputatie recht te zetten.
Als een comment slechte duimpjes oplevert (je gedrag wordt bv afgestraft), moet je de mensen de kans geven hun gedrag te corrigeren. Dit kan bv door een gebruiker toe te laten zijn eigen comment te verwijderen (verdwijnen meteen ook je slechte duimpjes mee). Als een comment weg is, hoeft de beoordeling erover ook niet te blijven staan. Die sterft mee een dood. Ze horen samen (vind ik) wil je je systeem 'consequent' houden.
2.3. Geef voldoende controle / mogelijkheid aan de mensen om hun zeg te doen.
Die mogelijkheid is er. Uitgezonderd dus die "verwijder comment" knop. Vroeger had ik daar geen behoefte aan (aan zo een knop). Maar met dit hele duimpje gedoe, is die behoefte wel meer wenselijk geworden.
Je kan nu al een comment wijzigen (en deze volledig leegmaken). Dit is eigenlijk al een soort verwijderen. De inhoud is weg. Enkel de (lege) verpakking en wat verloren gelopen duimpjes resten er nog. Dat kan proper (opgekuist) niet ?
2.4. Tot slot. Wie mag duimpjes uitdelen ? Als je met zo een systeem als Yahoo werkt. En de beoordelingen dus aan de comment (en niet meer de persoon hangt), kan dit blijven bestaan (iedereen mag een comment beoordelen). In het andere geval zou ik het recht tot beoordelen van personen strikt nog aan een TS toekennen. Zodat de peutertuin (het vele uitdelen van duimpjes) wat een halt wordt toegeroepen.
3. Wat "Trollen" betreft. Jullie hebben daar al een functie voor (vertelde Krisken me). Prima zo.
Groetjes,
Gent32m
Edit: Iets anders. Ik zie hier (bij de profielen) een toevoegen als vriend / vijand knop staan. Dit vind ik er persoonlijk ook wat over. Waarom zou ik hier iemand als vijand toevoegen ? Misschien is hij morgen wel mijn vriend. Enfin, ik gebruik zulke knoppen alvast (en ook liever) niet. Maar dit terzijde.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 46 keer
Ter zijde of niet, man, zwijg toch eens even! Of er tussen al uw geraas, intellectueel filosofisch gezwets, ondertussen nog eens iets staat dat de moeite is om te lezen doet er al niet meer toe. Of uw frustraties nu wel of niet verdwenen zijn kan me niet schelen, als je tegen uw partner/moeder/baas/collega's zo te keer gaat met spammen of ononderbroken gepraat geven ze je wellicht één of ander pilletje om het te doen stoppen. En, neen, geen smiley om het te nuanceren.Gent32m schreef:Edit: Iets anders. Ik zie hier (bij de profielen) een toevoegen als vriend / vijand knop staan. Dit vind ik er persoonlijk ook wat over. Waarom zou ik hier iemand als vijand toevoegen ? Misschien is hij morgen wel mijn vriend. Enfin, ik gebruik zulke knoppen alvast (en ook liever) niet. Maar dit terzijde.
- Gent32m
- Elite Poster
Ok, meon.
Edit: Ik heb ondertussen het beruchte Rikkyrocker topic gevonden. Rikkyrocker die dus aanleiding gaf tot het ontstaan van het "klein duimpje" verhaal hier.
Als je zo oude posts doorleest kom je vaak "gr4vity" daarin nog tegen. Dit geeft me altijd een wat triest gevoel. "gr4vity" was zo een goeie gast (binnen de mod crew). Ik heb hem nooit persoonlijk gekend, maar ten tijde van mijn Dommel activiteit, heb ik wel heel aangename momenten hier met hem beleefd.
Soms vraag ik me af, of "gr4vity" niet beter wat meer zijn eigen zielenroerselen had opengegooid. Iets wat ik (zeker op een fora) vaak te gretig doe. Dat sommige mensen (zoals bv Jan28) hier aanstoot nemen, begrijp ik best. Niet iedereen heeft daar boodschap aan. Niet iedereen smaakt deze stijl. Of heeft zin in zo een (zwaar op de maag liggend) ontbijt
Maar dit terzijde.
Edit: Ik heb ondertussen het beruchte Rikkyrocker topic gevonden. Rikkyrocker die dus aanleiding gaf tot het ontstaan van het "klein duimpje" verhaal hier.
Als je zo oude posts doorleest kom je vaak "gr4vity" daarin nog tegen. Dit geeft me altijd een wat triest gevoel. "gr4vity" was zo een goeie gast (binnen de mod crew). Ik heb hem nooit persoonlijk gekend, maar ten tijde van mijn Dommel activiteit, heb ik wel heel aangename momenten hier met hem beleefd.
Soms vraag ik me af, of "gr4vity" niet beter wat meer zijn eigen zielenroerselen had opengegooid. Iets wat ik (zeker op een fora) vaak te gretig doe. Dat sommige mensen (zoals bv Jan28) hier aanstoot nemen, begrijp ik best. Niet iedereen heeft daar boodschap aan. Niet iedereen smaakt deze stijl. Of heeft zin in zo een (zwaar op de maag liggend) ontbijt

Maar dit terzijde.
Laatst gewijzigd door Gent32m 28 jun 2012, 07:07, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Toch een opmerkelijke vaststelling: zelfs in een oververhitte discussie als de deze gebruiken de mensen de duimpjes overwegend in positieve zin!
Onderstaand een momentopname: een overzicht van de 32 posters in dit topic met onder andere hun aantal berichten....

Onderstaand een momentopname: een overzicht van de 32 posters in dit topic met onder andere hun aantal berichten....

- Gent32m
- Elite Poster
Eternum,
Je kan misschien nog een ander 'statistiekje' trekken
In welke topics worden de meeste duimpjes toegekend (of wordt er het meest aan de duim gezogen
)
Daar kan je misschien een top 10 van maken (a ratio van meest beoordeelde topics).
Had ik mijn duimpjes bv niet gezien, ik had er geen aanstoot aan 'kunnen' nemen (me niet te onrechte beoordeeld kunnen voelen of te snel beoordeeld voelen of geen kans meer 'voelen' die duimpjes onmiddellijk nog recht te zetten, wat je met je eigen comments dus wel kan, de WIJZIG knop, waarmee je je inhoud wijzigen kan, het duimpje wijzigen kun je niet)
Evaluatie gedrag/comment -> correctie gedrag/comment -> correctie duimpje ?
Op facebook worden er ook duimpjes uitgedeeld (op comments). Maar het saldo van die duimpjes wordt NOOIT naast je profiel gepresenteerd ofzo. Dat zit hier (nogmaals) totaal verkeerd ineen. Mensen kunnen daar aanstoot aannemen, ontgoocheld door geraken, die duimpjes als een stem tegen/voor hun gedrag (persoon) gaan zien, etc, etc...
Anyway, er is ondertussen al heel veel gezegd en geschreven (in dit debat / gezwets) hier over de duimpjes. Een 'motie' (suggestie) tot verbetering bij het userbase parlement werd ingediend
Het wordt misschien stilletjes aan tijd (ook voor mezelf) om dit verhaal te gaan afsluiten, mijn beste Jan28.
Iets helemaal anders (ander verhaal)... Ik had gehoopt eind deze week mijn Fritzbox te ontvangen. Maar dit zal voor volgende week zijn. Blijkbaar heeft Mohamed L Sakho (wat een naam
) die toch niet op stock. Dus kan ik hier nog niet mee beginnen spelen (met die instellingen aan de slag). Mijn topic (en ervaringen) hierover zullen dus voor later zijn. Ik zie jullie graag daar terug. Moest er iemand nog verdere verduidelijking van me verlangen (in dit duiventil over de duimpjes). Ik blijf wel nog eventjes hangen.
Groetjes,
Gent32m
Je kan misschien nog een ander 'statistiekje' trekken

In welke topics worden de meeste duimpjes toegekend (of wordt er het meest aan de duim gezogen

Daar kan je misschien een top 10 van maken (a ratio van meest beoordeelde topics).
Inderdaad zo simpel is het. Ik onderschrijf voor de volle 100% je mening.FunkStar schreef:duimpjes systeem is crap imo, laat het bestaan maar doe die onozele score's onder het profiel dan weg.
Had ik mijn duimpjes bv niet gezien, ik had er geen aanstoot aan 'kunnen' nemen (me niet te onrechte beoordeeld kunnen voelen of te snel beoordeeld voelen of geen kans meer 'voelen' die duimpjes onmiddellijk nog recht te zetten, wat je met je eigen comments dus wel kan, de WIJZIG knop, waarmee je je inhoud wijzigen kan, het duimpje wijzigen kun je niet)
Evaluatie gedrag/comment -> correctie gedrag/comment -> correctie duimpje ?
Op facebook worden er ook duimpjes uitgedeeld (op comments). Maar het saldo van die duimpjes wordt NOOIT naast je profiel gepresenteerd ofzo. Dat zit hier (nogmaals) totaal verkeerd ineen. Mensen kunnen daar aanstoot aannemen, ontgoocheld door geraken, die duimpjes als een stem tegen/voor hun gedrag (persoon) gaan zien, etc, etc...
Anyway, er is ondertussen al heel veel gezegd en geschreven (in dit debat / gezwets) hier over de duimpjes. Een 'motie' (suggestie) tot verbetering bij het userbase parlement werd ingediend

Iets helemaal anders (ander verhaal)... Ik had gehoopt eind deze week mijn Fritzbox te ontvangen. Maar dit zal voor volgende week zijn. Blijkbaar heeft Mohamed L Sakho (wat een naam

Groetjes,
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 02 jul 2012, 11:19, in totaal 2 gewijzigd.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Ik denk nu maar luidop, maar wat als we nu bvb enkel het duimpje met de hoogste score zouden tonen, vanaf een bepaalde treshold? Dus bij up: 75, down 35 enkel "up 75" tonen...FunkStar schreef:Duimpjes weg onder de profiel naam + het systeem werkt nog (spam berichten niet meer weergeven door negatieve score) zo simpel is het.
Ik vind het namelijk nog altijd waardevol om mensen die veel duimpjes in 1 richting krijgen zichtbaar te maken: veel UP duimpjes betekenen waarschijnlijk: veel engagement en veel hulp van deze persoon (niet iedereen hier is een ancien of komt hier regelmatig genoeg) of andersom: veel DOWN duimpjes betekent waarschijnlijk iemand die vaak ongewenste commentaar levert.
- iceke
- Elite Poster
De up duimpjes hebben het zelfde probleem als de downduimpjes hoor.. kijk maar naar dat grafiekje van eternum, alsof er in deze topic 50+ duimpjes "verdient" zijn ?
(het doet alleen minder zeer wanneer je onterechte plusduimjes krijgt natuurlijk)
(het doet alleen minder zeer wanneer je onterechte plusduimjes krijgt natuurlijk)
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
Goed idee Meon wel een kleine bedenking.
If (-duimpjes) > (+duimpjes) geen score
If (+duimpjes) > (-duimpjes) wel een score
Feedback is altijd welkom.
Jelle
Ik zou enkel de positieve duimpjes laten zien want anders krijg je hetzelfde scenario dat zich nu afspeelt. 1 iemand krijgt een sh*t load negatieve duimpjes voor welke reden en de rest zal je wel kunnen raden.meon schreef:Ik denk nu maar luidop, maar wat als we nu bvb enkel het duimpje met de hoogste score zouden tonen, vanaf een bepaalde treshold? Dus bij up: 75, down 35 enkel "up 75" tonen...
Mensen met geen duimpjes zijn "slecht" voor de community mensen met duimpjes zijn goede hulpen.meon schreef:Ik vind het namelijk nog altijd waardevol om mensen die veel duimpjes in 1 richting krijgen zichtbaar te maken: veel UP duimpjes betekenen waarschijnlijk: veel engagement en veel hulp van deze persoon (niet iedereen hier is een ancien of komt hier regelmatig genoeg)
Natuurlijk heb je het scenario "ik heb 50 plus duimpjes en 100 down" -> wat is deze persoon dan? Voor mij is het simpel: (correct me if i'm wrong)meon schreef: of andersom: veel DOWN duimpjes betekent waarschijnlijk iemand die vaak ongewenste commentaar levert.
If (-duimpjes) > (+duimpjes) geen score
If (+duimpjes) > (-duimpjes) wel een score
Feedback is altijd welkom.
Jelle
- iceke
- Elite Poster
Ander voorbeeld :
Jan zegt wat iedereen denkt, krijgt daarvoor 6+ maar uiteindelijk is deze post gewoon ongepast. (en dus zijn die 6+ gewoon misplaatst)
Wat wel gepast zou zijn geweest was een ban van een paar dagen, beslist door het mod team, zodat Gent wat kon afkoelen.
maw : De + stemmen worden voor een heel andere reden gegeven dan de - stemmen
6+ 4-jan28 schreef: Ter zijde of niet, man, zwijg toch eens even! Of er tussen al uw geraas, intellectueel filosofisch gezwets, ondertussen nog eens iets staat dat de moeite is om te lezen doet er al niet meer toe. Of uw frustraties nu wel of niet verdwenen zijn kan me niet schelen, als je tegen uw partner/moeder/baas/collega's zo te keer gaat met spammen of ononderbroken gepraat geven ze je wellicht één of ander pilletje om het te doen stoppen. En, neen, geen smiley om het te nuanceren.
Jan zegt wat iedereen denkt, krijgt daarvoor 6+ maar uiteindelijk is deze post gewoon ongepast. (en dus zijn die 6+ gewoon misplaatst)
Wat wel gepast zou zijn geweest was een ban van een paar dagen, beslist door het mod team, zodat Gent wat kon afkoelen.
maw : De + stemmen worden voor een heel andere reden gegeven dan de - stemmen
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
- Bedankt: 296 keer
Mja, dat hangt natuurlijk eerder af van de gut feeling van de gebruiker, dan van het duimpjes systeem zelf.
De vraag is dan of je als gebruiker een post die op zich "ongepast" (Die van Jan bv.) is, maar in de context wel iets bijdraagt (nl het duidelijk maken een zekere Gent ongewenst bezig is) moet met rust laten, upvoten of downvoten.
In het geval van jouw post heb ik eigenlijk hetzelfde probleem, ik heb een issue met de suggestie dat Jans's post ongewenst is, maar zou upvoten omwv je sugegstie over wat met Gent zou moeten gebeuren.
In zo een geval doe ik niets met een post... Geen up en down. Maar dat maakt iedereen voor zichzelf uit op het einde van de rit.
Ik blijf persoonlijk erbij dat het duimpjes syteem wel degelijk iets toevoegd, en dat er op vlak van misbruik de nodige ingrepen gebeuren en gebeurd zijn door het admin en moderatie team.
My 2 cents
De vraag is dan of je als gebruiker een post die op zich "ongepast" (Die van Jan bv.) is, maar in de context wel iets bijdraagt (nl het duidelijk maken een zekere Gent ongewenst bezig is) moet met rust laten, upvoten of downvoten.
In het geval van jouw post heb ik eigenlijk hetzelfde probleem, ik heb een issue met de suggestie dat Jans's post ongewenst is, maar zou upvoten omwv je sugegstie over wat met Gent zou moeten gebeuren.
In zo een geval doe ik niets met een post... Geen up en down. Maar dat maakt iedereen voor zichzelf uit op het einde van de rit.
Ik blijf persoonlijk erbij dat het duimpjes syteem wel degelijk iets toevoegd, en dat er op vlak van misbruik de nodige ingrepen gebeuren en gebeurd zijn door het admin en moderatie team.
My 2 cents

© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Tja dat sommigen hier het duimpjessysteem niet begrijpen, daar valt weinig aan te doen hé. Dan mag je nog om het even welk systeem uitdokteren, veel zal het niet uitmaken... De gebruiker moet namelijk eerst het systeem begrijpen.
Zonet nog wat duimpjes weggegeven. Specifiek wil ik er niet op ingaan maar laat ons algemeen stellen dat ik zeer tevreden was over de feedback van de gebruiker in kwestie en ik er zelf ook mee geholpen ben. Deze zal dus zeker een plusje verdienen. Gent32m een tijdelijke ban geven was misschien een optie, maar waar is dan het recht op vrije meningsuiting (en gegarandeerd dat hij dat zal nemen als argument...terecht overigens). Ook is het kwaad allang geschied als dat er staat. Het moderatieteam probeert zoveel mogelijk online te zijn, maar continue is niet mogelijk! Eer een groot deel van de moderatoren kijkt op het afgeschermde deel (voor mods only) en hier zijn mening over zegt, zijn we makkelijk 24u verder. Een beetje te laat dus om goed in te grijpen (of we krijgen weer te horen dat we iedereen de bek snoeren).
Het perfecte middel voor moderatie bestaat helaas nog niet. Zeker aangezien we afhankelijk zijn van onze gebruikers zelf...
Zonet nog wat duimpjes weggegeven. Specifiek wil ik er niet op ingaan maar laat ons algemeen stellen dat ik zeer tevreden was over de feedback van de gebruiker in kwestie en ik er zelf ook mee geholpen ben. Deze zal dus zeker een plusje verdienen. Gent32m een tijdelijke ban geven was misschien een optie, maar waar is dan het recht op vrije meningsuiting (en gegarandeerd dat hij dat zal nemen als argument...terecht overigens). Ook is het kwaad allang geschied als dat er staat. Het moderatieteam probeert zoveel mogelijk online te zijn, maar continue is niet mogelijk! Eer een groot deel van de moderatoren kijkt op het afgeschermde deel (voor mods only) en hier zijn mening over zegt, zijn we makkelijk 24u verder. Een beetje te laat dus om goed in te grijpen (of we krijgen weer te horen dat we iedereen de bek snoeren).
Het perfecte middel voor moderatie bestaat helaas nog niet. Zeker aangezien we afhankelijk zijn van onze gebruikers zelf...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- iceke
- Elite Poster
Als ik vanavond een cafe binnenstap en aan de bar zit iemand die duidelijk boven zijn theewater is de klanten lastig te vallen, dan is het aan de baas/personeel om te zeggen dat hij maar moet terugkomen wanneer hij nuchter is. Niet aan de klanten, ook al heeft heel het cafe er last van.
@Krisken, ging deze discussie er dan niet over of het duimpjes systeem een goed systeem is ?
Wanneer de helft het maar snapt = het geen goed systeem
Dat een beslissing van het mod team wat langer aansleept pleit uiteindelijk in jullie voordeel = jullie nemen geen halfdoordachte beslissingen.
Dat het modteam zelf verschillende interpretaties geeft aan het duimpjes systeem wil genoeg zeggen = is slecht systeem
Er zijn simpelere oplossingen :
duimpjes systeem houden voor wat het nu is, dus ik ben het eens/oneens met het gedachtengoed van de poster
ander systeem om gebruikers te laten modereren : een misbruik knop
@Krisken, ging deze discussie er dan niet over of het duimpjes systeem een goed systeem is ?
Wanneer de helft het maar snapt = het geen goed systeem
Dat een beslissing van het mod team wat langer aansleept pleit uiteindelijk in jullie voordeel = jullie nemen geen halfdoordachte beslissingen.
Dat het modteam zelf verschillende interpretaties geeft aan het duimpjes systeem wil genoeg zeggen = is slecht systeem
Er zijn simpelere oplossingen :
duimpjes systeem houden voor wat het nu is, dus ik ben het eens/oneens met het gedachtengoed van de poster
ander systeem om gebruikers te laten modereren : een misbruik knop
Laatst gewijzigd door iceke 28 jun 2012, 13:03, in totaal 1 gewijzigd.
- krisken
- userbase crew
Dat is jouw redenering. Als ik straks de bus neem en er zit daar een bende snotneuzen op waarvan de gsm muziek maakt voor heel de bus zal ik hun daar ook op wijzen. Ook al zit er een buschauffeur achter het stuur die "verantwoordelijk" is.
Maar goed, ik volg jouw redenering even. Wij zijn de kelners van dienst in dat café (de moderatoren). Dus jij vind dat wij de zatlap in kwestie maar even moeten buiten zetten? Prima maar ik denk dat in het café waar jij gaat de kelners betaald worden, en dat er telkens minimum één kelner is die aanwezig is in het café van openings- tot sluitingstijd? Dit is op dit forum echter niet het geval : wij zitten hier vrijwillig om het boeltje in goede banen te sturen. Daarom dat wij het wel appreciëren mochten de klanten hem even terecht wijzen.
PS : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=58&t=34610
Zo iemand geef ik een plus duimpje. Hoewel wij zelf ook nieuwsposters hebben, kunnen wij niet eisen van hen dat ze 24 op 24 het web afschuimen op zoek naar "nieuws". Als een gebruiker ons "helpt" met relevant nieuws voor dit forum, moet dit beloond worden.
Maar goed, ik volg jouw redenering even. Wij zijn de kelners van dienst in dat café (de moderatoren). Dus jij vind dat wij de zatlap in kwestie maar even moeten buiten zetten? Prima maar ik denk dat in het café waar jij gaat de kelners betaald worden, en dat er telkens minimum één kelner is die aanwezig is in het café van openings- tot sluitingstijd? Dit is op dit forum echter niet het geval : wij zitten hier vrijwillig om het boeltje in goede banen te sturen. Daarom dat wij het wel appreciëren mochten de klanten hem even terecht wijzen.
PS : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=58&t=34610
Zo iemand geef ik een plus duimpje. Hoewel wij zelf ook nieuwsposters hebben, kunnen wij niet eisen van hen dat ze 24 op 24 het web afschuimen op zoek naar "nieuws". Als een gebruiker ons "helpt" met relevant nieuws voor dit forum, moet dit beloond worden.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 69 keer
Dus omdat ze u niet betalen moete het werk maar half doen. 
Verwijs "het probleem" dan door naar "uwen baas" en laat hem beslissen.

Verwijs "het probleem" dan door naar "uwen baas" en laat hem beslissen.
Laatst gewijzigd door theduvelking 28 jun 2012, 13:06, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Er moeten hier nogal wat dommeriken zitten hé.... want zo een massa dat het niet snaptTja dat sommigen hier het duimpjessysteem niet begrijpen, daar valt weinig aan te doen hé

Als ik die moderators nochtans over de definitie van de duimpjes bezig hoorde, kregen we toch ook veel verschillende versies....
ik heb nu geen goesting, maar ergens komen zelfs admins vertellen dat het niet dient voor mensen hun mening af te straffen. Nochtans zien we niet anders.
theduvelking schreef:Dus omdat ze u niet betalen moete het werk maar half doen.
verwij "het probleem" dan door naar "uwen baas" en laat hem beslissen.
Ik vind wel dat de moderators en admins hun werk goed doen. Dit duimpjes systeem staat daar los van.
de koe zegt boe
- iceke
- Elite Poster
Daar heb je volledig gelijk in, maar dus niet met het duimpjes systeem.
Dat ik 90 -duimpjes heb omdat mensen het niet met mij eens zijn heb ik helemaal geen probleem mee, dat -90 minduimpjes heb omdat ik mij niet gedraag heb ik wel een probleem mee. Net zoals ik er een probleem mee heb dat er veel + duimpjes uitgedeeld worden om de verkeerde redenen.
Dat ik 90 -duimpjes heb omdat mensen het niet met mij eens zijn heb ik helemaal geen probleem mee, dat -90 minduimpjes heb omdat ik mij niet gedraag heb ik wel een probleem mee. Net zoals ik er een probleem mee heb dat er veel + duimpjes uitgedeeld worden om de verkeerde redenen.
jij snapt dan ook het systeem : - voor ongepast + voor nuttige bijdrage, maar ik wil % echt niet gaan uitrekenen hoeveel duimpjes er zo worden gegeven.( en dat is de hoofdreden waarom ik de duimpjes maar niks vind)krisken schreef: PS : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 05#p440805
- krisken
- userbase crew
Een beetje userbaser kijkt niet alleen naar jou negatieve duimpjes hoor. Ikzelf kijk naar 3 dingen : hoeveel posts, hoeveel negatieve duimpjes en hoeveel positieve duimpjes. Dat percentage waar je van spreekt (de ratio zeg maar) is iets dat we reeds opgevangen hebben en op de lijst der discussie staat op de volgende moderator meeting. Voorstel is dus al ingediend... Alleen moeten we eerst weten wat de rest hier over denkt, en of de mensen die héél het duimpjessysteem geprogrammeerd hebben tijd/zin hebben om dit uit te werken...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ja, en als je veel goed nieuws brengt, krijg je veel plusjes.... en als het slecht nieuws is, krijg je geen enkel.PS : viewtopic.php?action=karma&postid=440805&posneg=1&p=440805#p440805
de koe zegt boe
- krisken
- userbase crew
Verklaar u nader? Wat bedoel je met "slecht nieuws brengen"?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
ja, als je zegde dat 'internet goedkoper wordt' dan krijg je plusjes. Als je zegt 'dat het duurder wordt' krijg je niets.
En omdat R2504 nu goed nieuws bracht, kreeg hij ook 7 plusjes. Kijk eens hoeveel plusjes er staan bij slecht nieuws
bvb :http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=32346
En omdat R2504 nu goed nieuws bracht, kreeg hij ook 7 plusjes. Kijk eens hoeveel plusjes er staan bij slecht nieuws
bvb :http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=32346
Laatst gewijzigd door bambipower 28 jun 2012, 13:25, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
- krisken
- userbase crew
Geef voorbeelden... Links...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=32346 is maar een voorbeeldje
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=32585
het soort nieuws, zorgt voor de plusjes. Dat je moeite doet, zorgt niet voor de plusjes.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=37&t=32585
het soort nieuws, zorgt voor de plusjes. Dat je moeite doet, zorgt niet voor de plusjes.
Laatst gewijzigd door bambipower 28 jun 2012, 13:27, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
- iceke
- Elite Poster
@krisken
Oei, je begrijpt me verkeerd ?
Ik wil helemaal geen + of - of ratio of karma onder mijn naam (dat dit gebruikt wordt door de mods heb ik geen probleem mee, maar dan private)
In jouw voorbeeld kan ik daar perfect mee leven : dus + voor nuttige post en - voor misdragingen.
Maar in de praktijk zijn X% van die duimpjes voor een heel andere reden gegeven, en die wil ik dus liever niet meer onder mijn naam zien. (en aan die X% wil ik me niet wagen om daar een getal op te plakken(als je zie dat in dit topic alleen al 150+ duimpjes zijn uitgedeeld weet je genoeg))
Oei, je begrijpt me verkeerd ?
Ik wil helemaal geen + of - of ratio of karma onder mijn naam (dat dit gebruikt wordt door de mods heb ik geen probleem mee, maar dan private)
In jouw voorbeeld kan ik daar perfect mee leven : dus + voor nuttige post en - voor misdragingen.
Maar in de praktijk zijn X% van die duimpjes voor een heel andere reden gegeven, en die wil ik dus liever niet meer onder mijn naam zien. (en aan die X% wil ik me niet wagen om daar een getal op te plakken(als je zie dat in dit topic alleen al 150+ duimpjes zijn uitgedeeld weet je genoeg))
- Gent32m
- Elite Poster
Ik heb er nog altijd wat een problemen mee, dat men (via die duimpjes) zit te beoordelen (straffen/belonen).
Waarom is dat nodig ? Ik zie er echt het nut niet van in.
Als ik me vandaag hier één dag (voor de fun) als een rotzak gedraag (bijvoorbeeld) en daarvoor -500 duimpjes ontvang en ik de overige 364 dagen me als een voorbeeldig forummer gedraag. Wat betekenen die duimpjes dan ? Niets. Nougabolle...
Ik kan die -500 nooit meer inhalen. Maar mijn karma blijft voor eeuwig (of althans veel te lang) negatief.
Dit klopt toch niet.
De nutswaarde van iets zit in de comment (niet de persoon).
De persoon is maar een voertuig/een middel, die "iets" brengt.
Beoordeel de comment, niet de man.
Acteurs (in de films) leren en spelen een rol. Zijn zij die rol ? Zijn zij die rotzak of lieftallige prinses ?
Nee toch. Leonard Nimoy schreef vanuit die frustratie ooit een boek: "I am not spock".
De meeste mensen snappen het inderdaad niet Krisken (dit onderscheid persoon - inhoud)
Ik wil hier nu niet (terug) de vervelende filosoof zitten uithangen. Maar als je de boeddhistische leer er eens op naleest, dan staat daarin beschreven dat ons bewustszijn 'getuige' is van iets. Of zoals Sartre ooit schreef. Het bewustzijn bestaat niet. Want bewustzijn is geen zelfstandig naamwoord. Dit is een FOUT in onze taal. Bewustzijn is geen DING! Het is een (ongrijpbaar en ondefinieerbaar) proces. Het is datgene, wat ons beoordeling, benoeming, meten, weten, etc... mogelijk maakt. Maar het is niet iets. Het is 'ondefinieerbaar'. Mensen zijn (voor mij ook zo). Een mens kun je niet gaan beoordelen in kotjes steken, etc.
Ik snap best dat jullie (vanuit jullie moderatie bedoelingen) dit hier ergens trachten te doen. Onder het motto van, laten we deze community zoveel mogelijk leefbaar houden. Ik heb echt wel wat begrip voor jullie 'duimpjes' situatie. Voor het lot van duimpje.
Maar toch... Brrr...
Ik ga terug even afkoelen
Stop a.u.b. met de mensen hier als kleine kinderen te zitten beoordelen, please.
Duidt aan of een comment nuttig was of niet (maar koppel dit niet aan de persoon).
Weet waar je de grens moet trekken...
Gent32m
Waarom is dat nodig ? Ik zie er echt het nut niet van in.
Als ik me vandaag hier één dag (voor de fun) als een rotzak gedraag (bijvoorbeeld) en daarvoor -500 duimpjes ontvang en ik de overige 364 dagen me als een voorbeeldig forummer gedraag. Wat betekenen die duimpjes dan ? Niets. Nougabolle...
Ik kan die -500 nooit meer inhalen. Maar mijn karma blijft voor eeuwig (of althans veel te lang) negatief.
Dit klopt toch niet.
De nutswaarde van iets zit in de comment (niet de persoon).
De persoon is maar een voertuig/een middel, die "iets" brengt.
Beoordeel de comment, niet de man.
Acteurs (in de films) leren en spelen een rol. Zijn zij die rol ? Zijn zij die rotzak of lieftallige prinses ?
Nee toch. Leonard Nimoy schreef vanuit die frustratie ooit een boek: "I am not spock".
De meeste mensen snappen het inderdaad niet Krisken (dit onderscheid persoon - inhoud)
Ik wil hier nu niet (terug) de vervelende filosoof zitten uithangen. Maar als je de boeddhistische leer er eens op naleest, dan staat daarin beschreven dat ons bewustszijn 'getuige' is van iets. Of zoals Sartre ooit schreef. Het bewustzijn bestaat niet. Want bewustzijn is geen zelfstandig naamwoord. Dit is een FOUT in onze taal. Bewustzijn is geen DING! Het is een (ongrijpbaar en ondefinieerbaar) proces. Het is datgene, wat ons beoordeling, benoeming, meten, weten, etc... mogelijk maakt. Maar het is niet iets. Het is 'ondefinieerbaar'. Mensen zijn (voor mij ook zo). Een mens kun je niet gaan beoordelen in kotjes steken, etc.
Ik snap best dat jullie (vanuit jullie moderatie bedoelingen) dit hier ergens trachten te doen. Onder het motto van, laten we deze community zoveel mogelijk leefbaar houden. Ik heb echt wel wat begrip voor jullie 'duimpjes' situatie. Voor het lot van duimpje.
Maar toch... Brrr...
Ik ga terug even afkoelen

Stop a.u.b. met de mensen hier als kleine kinderen te zitten beoordelen, please.
Duidt aan of een comment nuttig was of niet (maar koppel dit niet aan de persoon).
Weet waar je de grens moet trekken...
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 30 jun 2012, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.