Orange Frankrijk trekt stekker uit klassieke vaste telefonie

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

De Franse telecomreus Orange, voorheen France Telecom, gaat vanaf november geen abonnementen voor vaste telefonie meer aanbieden. Wie dan een telefoonabonnement voor een vaste lijn neemt, zal bellen via het internet. Het bedrijf wil tegen 2023 geen vaste telefoonlijnen meer. Het was de enige maatschappij in Frankrijk die nog klassieke vaste telefonie aanbood.
Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/08/26 ... telefonie/

Ik vraag me af wanneer Proximus vaarwel zegt tegen vaste telefonie? (dus te beginnen met geen nieuwe abonnementen toe te laten). Hun "Phone Line over IP" is nu al de standaard bij nieuwe Familus- of Tuttimus klanten.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Was Proximus nu net niet diegene die VOIP had, en heeft vervangen door klassieke telefonie?
Specifiek: I-talk die je plots niet meer kon afnemen, en alle klanten werden teruggezet op een vaste lijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Moest men nu ook nog eens "echte" VoIP aanbieden dan zou het pas echt een vooruitgang zijn.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Proximus is slim want met hoog abonnementsgeld blijft veel er geld te verdienen.
Als er geen koperdraad ligt tot in de centrale plaats proximus gewoon een PSTN simulator in de Rop.

De klanten krijgen hierdoor nog altijd een gewone PSTN binnen en het geld 340€ per jaar stroomt binnen.

Bij klanten met een ISDN centrale plaats proximus een ISDN over IP oplossing.

Zo verdwijnt de koperdraad met uitzondering van de last mile. Zonder dat de klant enige aanpassingen zelf moet doen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fvhbrugge schreef:De klanten krijgen hierdoor nog altijd een gewone PSTN binnen en het geld 340€ per jaar stroomt binnen.
Wat moet dat bedrag voorstellen... puur telefonie kost geen 28€/maand.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee het kost 23,13 euro/maand :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

:eek: ... ik heb blijkbaar lang niet meer gekeken naar de kost van puur telefonie alleen :eek:

Bij TN is het 22.60€ ... iets goedkoper maar eigenlijk ook enorm duur.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Idd, belachelijk duur.
Geloof maar niet dat ze die gouden koe zonder slag of stoot gaan slachten.
Dat maakt de VOIP-case ook zo simpel: uw éénmalige kosten zijn meteen terugverdiend.

Overigens: TV-aansluiting kost ook +/- €250 per jaar, wat ik ook veel geld vind.
Zeker nu je heel veel via de zenders zelf kan vinden: VRT nu, Stievie, het nieuwe VTM platform, ...

edit: typo
Laatst gewijzigd door heist_175 27 aug 2018, 16:09, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is eigenlijk met alles zo. Mochten de klanten wat meer kijken en vergelijken, ze zouden veel geld kunnen besparen. En dan heb ik het niet alleen over telefonie, televisie, internet maar eigenlijk over alles. Het is wel een gegeven dat "gemak" betaald moet worden. Vaak zien klanten zich op de moeite om ook maar enig speurwerk terzake te verrichten. Volgens mij denken die klanten (zeker op gebied van tv en telefoon): "alles werkt naar behoren, dus ik laat het zo. Want als ik van provider/formule/technologie... verander zou ik wel eens onbereikbaar kunnen zijn of zou de boel niet meer werken."
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Kirun
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2018, 23:13
Bedankt: 5 keer

Het helpt natuurlijk ook dat er vele mensen zijn die een vaste lijn een absolute noodzaak vinden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Overigens: TV-aansluiting kost ook +/- €250 per jaar, wat ik ook veel geld vind.
Zeker nu je heel veel via de zenders zelf kan vinden: VRT nu, Stievie, het nieuwe VTM platform, ...
Dan ben je wel appelen met peren aan het vergelijken... flut SD kwaliteit op een tablet of via ingrepen misschien op TV.

Nee dank je... maar voor telefonie is de vergelijking puur één op één.

Trouwens na het lezen van het artikel biedt men totaal geen vaste lijn meer aan... ook niet in VoIP.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 503
Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 55 keer

r2504 schreef: Trouwens na het lezen van het artikel biedt men totaal geen vaste lijn meer aan... ook niet in VoIP.
Toch wel.
.. wie vanaf november van dit jaar bij Orange een vaste lijn neemt, zal er ook een internetaansluiting bij moeten nemen. Dat zal met een "box" van Orange gebeuren.
Ook in andere artikels wordt dit zo genoemd :) Telefonie loopt vanaf dan via een modem (la box).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MrBlueSky schreef:Toch wel.
Zo lees ik het nochtans niet... wat ik las was dat je "elders" dan maar via internet een vaste lijn moest zoeken.

Het zou bizar zijn moest Orange dit niet zelf aanbieden maar die logische conclusie vond ik niet meteen terug.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een paar jaar geleden ben ik een artikel tegengekomen over de vaste telefoonlijnen in bepaalde gebieden in de USA. Dat na een natuurramp de telefoonmaatschappij niet langer de moeite wou doen om de telefoonlijnen te herstellen wegens niet rendabel met het beperkt aantal klanten dat er nog gebruik van maakte.

Die mensen die hun vaste telefoon wenste te behouden krijgen in huis een toestel om hun interne telefoniebekabeling van het huis aan te sluiten op een toestel dat het analoge telefoonnetwerk simuleerde. Een ATA dus. De externe verbinding verliep via het mobiele telefoonnetwerk. Vanuit het standpunt van de eindgebruiker was er geen verschil.

Voor zover er dekking is van 2G/3G/4G geen slechte oplossing. Datatrafiek is minimaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Overigens: TV-aansluiting kost ook +/- €250 per jaar, wat ik ook veel geld vind.
Zeker nu je heel veel via de zenders zelf kan vinden: VRT nu, Stievie, het nieuwe VTM platform, ...
Dan ben je wel appelen met peren aan het vergelijken... flut SD kwaliteit op een tablet of via ingrepen misschien op TV.

Nee dank je... maar voor telefonie is de vergelijking puur één op één.

Trouwens na het lezen van het artikel biedt men totaal geen vaste lijn meer aan... ook niet in VoIP.
Ach, beauty is in the eye of the beholder.
Voor mij is VRT NU evenwaardig aan een duur Belgacom/Telenet abonnement van €250.
Pure VoiP, dus niet een Belgacom implementatie, is ook citroenen en appelsienen vergelijken dan, want je kan geen noodnummers bellen met VOIP.

Het is maar wat je belangrijk vindt :).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef: Pure VoiP, dus niet een Belgacom implementatie, is ook citroenen en appelsienen vergelijken dan, want je kan geen noodnummers bellen met VOIP.

Het is maar wat je belangrijk vindt :).
Er zijn aanbieders van telefonie via voip die enkel 'nomadische nummers' aanbieden, die je legaal overal mag gebruiken maar waarmee je niet naar noodnummers kunt bellen, maar er zijn er ook die 'geografische nummers' aanbieden. Die mag je eigenlijk niet gebruiken op een andere locatie dan het officieel adres verbonden aan het nummer. Daarmee kun je wel naar noodnummers bellen.

De Belgische voip-provider 3startsnet verkoopt wel diensten met een geografisch nummer. WeePee doet enkel nomadische nummers. Zeer recent poste een medewerker van WeePee op Facebook;
om noodnummers toe te laten, moeten wij als provider er ons toe verbinden dat we steeds de correcte locatie van het nummer dat belt doorgeven. Echter zijn we hiervoor een oplossing aan het uitwerken (al is dat niet zo makkelijk). Wanneer deze oplossing er is, zal dit aangekondigd worden.
Nota: het verschil met 3startnet en WeePee;
3* jaarlijks abonnementsbijdrage van 20 euro. WeePee 18 euro setup, 0 euro verder
3* Belkrediet is 6 maanden geldig. WeePee belkrediet is onbeperkt geldig
3* Zeer lage en eenvoudige tarieven .WeePee; meer diverse tarieven naargelang naar welk netwerk je gaat bellen en in vergelijking veel hoger meestal. Zeker mobiele nummers
https://ww1.3starsnet.com/nl/profession ... ieven.html
https://voice.weepee.io/voip/tarieven/
3* noodnummers actief. WeePee geen noodnummers
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

r2504 schreef:
MrBlueSky schreef:Toch wel.
Zo lees ik het nochtans niet... wat ik las was dat je "elders" dan maar via internet een vaste lijn moest zoeken.

Het zou bizar zijn moest Orange dit niet zelf aanbieden maar die logische conclusie vond ik niet meteen terug.
Er staat duidelijk :
Voor alle duidelijkheid: de vaste telefonie zal in Frankrijk niet verdwijnen, maar wie vanaf november van dit jaar bij Orange een vaste lijn neemt, zal er ook een internetaansluiting bij moeten nemen. Dat zal met een "box" van Orange gebeuren.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Mijn vastelijn oproepen worden door OVH steevast naar mijn smartphone gestuurd (kost ca 3 cent/minuut). Thuis wordt uitgebeld via linphone en csipsimple. Totaalkost per jaar is niet meer de moeite waard zelfs om rekening mee te houden :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”