Google heeft 10x meer data over jou dan Facebook

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vergeet Facebook, de echte datavreter is Google. Dat blijkt uit het opvragen van persoonlijke data bij deze twee populaire internetdiensten.

Internetbedrijf Facebook en zijn CEO stonden de laatste weken in het oog van de storm. Zo kwamen er onlinegegevens van tientallen miljoenen leden bij een derde partij terecht. Maar in het bewaren van data van geregistreerde gebruikers gaat Google nog veel verder. Dat blijkt uit een test van MARK Magazine waarbij enkele gebruikers hun persoonlijk data-archief opvroegen bij zowel Google (via takeout.google.com) als Facebook.

Bron: https://www.jobat.be/nl/artikels/mark-g ... -facebook/
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Spannend.
Het archief wordt voorbereid.

Ben wel eens benieuwd wat het resultaat wordt.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

"Die kwam tot de vaststelling dat het persoonlijke gegevensarchief van Google bijna tien keer groter is dan wat Facebook bewaart. Het dossier dat Facebook over Curran had verzameld, was ongeveer 600 megabyte groot. Bij Google was dat 5,5 gigabyte"
Beetje domme stelling. Het hangt af van je gebruik hé. Iemand die elke dag een paar foto's op Facebook zet en amper Google toepassingen gebruikt zal misschien het omgekeerde voorhebben; Mijn Gmail mailbox is 10GB groot. Ik heb geen Facebook. Ik kan dus stellen dat Google ONEINDIG veel meer data heeft over mij :)
Het feit is inderdaad dat Google zich meer heeft verweven in ons internetleven dan Facebook (voor de meesten) en de vraag is of je er vertrouwen in hebt dat Google dit vertrouwelijk beheert en hoopt dit niet met kleine bedrijfjes te delen die daarna in opspraak komen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Google heeft ook een zeer succesvol Ad-netwerk en ook Google Analytics. Dus zelfs op niet-Google sites wordt je getrackt.
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

**
Laatst gewijzigd door Fentimento 12 okt 2018, 12:39, in totaal 2 gewijzigd.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als je ietwat prive van cloud services gebruik wilt maken, is er uiteraard altijd de crypto optie.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Je kan argumenteren dat het niet uitmaakt hoeveel data ze hebben maar wat ze er mee doen. Als Google er gerichte ads met laat zien is dat niet zo erg dan als ze de data gewoon doorverkopen en laten (mis)bruiken door derden.

Bv. Dat Protonmail 15 GB van mijn emails zou hebben zou me weinig uitmaken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lanadekat schreef:Bv. Dat Protonmail 15 GB van mijn emails zou hebben zou me weinig uitmaken.
Hoe eervol een bedrijf ook mag wezen... het bedrijf kan altijd zelf het slachtoffer worden van een hack.

Het verzamelen van data voor eeuwig heeft dus altijd risico's (geen idee of Protonmail mails zou bijhouden die jij reeds gedelete hebt bv.)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”