Edpnet maakt glasvezelaanbod bekend

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Nadat begin oktober vorig jaar werd aangekondigd dat edpnet een wholesaledeal had met Proximus om gebruik te gaan maken van het glasvezelnetwerk, maakt edpnet vandaag het aanbod voor de residentiële markt bekend.

Net zoals bij het VDSL-aanbod, zijn er twee fiberabonnementen: het Fiber XL en het Fiber XS abonnement.

Het Fiber XL abonnement biedt snelheden tot 250 Mbps download en 30 Mbps upload. Maandelijks betaal je €44,95 per maand incl. BTW (en een éénmalige activatiekost van €50 incl. BTW).

Het Fiber XS abonnement biedt snelheden tot 110 Mbps download en 10 Mbps upload. Maandelijks betaal je €34,95 per maand incl. BTW (en een éénmalige activatiekost van €50 incl. BTW).

Met deze prijzen per maand positioneert edpnet zich scherp in de markt. Zoals steeds, kan je bij beiden abonnementen genieten van echte ongelimiteerde datatrafiek. En je krijgt ook een gratis telefonie-abonnement.

Als hardware biedt edpnet de FRITZ!Box 7490 modem aan. Deze kost €149 incl. BTW. Maar de thuisgebruiker heeft voor zijn fiber-abonnement een vrije hardware-keuze. Iets wat edpnet altijd al hoog in het vaandel heeft gedragen.

Glasvezel is nog niet voor iedereen beschikbaar, immers de uitrol van het Proximus glasvezelnetwerk is ongoing. Maar met de lancering van de twee fiberabonnementen is edpnet er alvast klaar voor. Wie wilt weten of glasvezel reeds mogelijk is op zijn of haar adres, kan terecht op de webpagina van edpnet: https://edpnet.be/nl/thuis/fiber.html

Bestellen kan vanaf 15 mei.
Leuke prijzen voor wat je krijgt en flink onder de prijs van bijvoorbeeld een Telenet Fiber 200.
Ik had wel liever meer symmetrische snelheden gezien, upload is nog altijd relatief laag voor een technologie waarbij in principe er geen bandbreedte voor upload opgeofferd wordt voor download (toch?).
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

GPON is per definitie niet symmetrisch meon, however, er zijn idd veel hogere ul snelheden mogelijk dan zowel Px als Edpnet momenteel aanbieden.

Dat gezegd zijnde is het een interessant aanbod, ik zou €12 goedkoper uitkomen dan nu bij proximus op fiber. (€56 voor een Internet Maxi op fiber, 220/25)

Spijtig van de prijzige modem en setupkosten, maar dat hoort er nu eenmaal bij bij edpnet.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Inderdaad, de beperkte Upload is niet meer van deze tijd.
Maar wanneer het waar beschikbaar zal zijn, is natuurlijk maar de vraag.
Duidelijkheid qua planning geeft Px niet.
Dus 1, 2, 5 of 10 jaren, wie zal het zeggen :lol:
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1838
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 354 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 3 keer

Effectief, shared medium style door gebruik van GPON:

Afbeelding
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Duopolie-snelheden. De datasnelheden mogen blijkbaar niet hoger zijn dan wat Telenet en Proximus aanbieden via coax en koper.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Een fiber-aanbod zoals (plaatselijk) in Frankrijk bestaat zullen we hier denk ik niet snel zien:
Down: 1 Gb/s, Up 250Mb/s
Onbeperkt bellen Europa
AndroidTV-gebaseerde 4K-TV-decoder met 180 zenders
Voor € 22,99 per maand.
https://www.bouyguestelecom.fr/offres-i ... bbox-ultym
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

De XS optie is niet zo goed geprijsd tov hun vdsl xl

De XL is da wel van fiber.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Prijzen als degene in Frankrijk zullen we hier niet snel hebben, maar goed, het is een stap in de goede richting. Persoonlijk vind ik het zeer goed meevallen voor onbeperkt internet?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Hier is aansluiting (nog) niet mogelijk maar slechts 30Mb up? Dat moet beter kunnen. Voor minder dan 50Mb up overweeg ik niet eens een omschakeling.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

meon schreef:Een fiber-aanbod zoals (plaatselijk) in Frankrijk bestaat zullen we hier denk ik niet snel zien:
Down: 1 Gb/s, Up 250Mb/s
Onbeperkt bellen Europa
AndroidTV-gebaseerde 4K-TV-decoder met 180 zenders
Voor € 22,99 per maand.
https://www.bouyguestelecom.fr/offres-i ... bbox-ultym

noem het gerust zeeeeeeeer plaatselijk.
Persoonlijk vind ik internet in frankrijk een ramp.
En als je zo ziet hoe de telefoniedraden nog in de lucht hangen, vrees ik eer een beetje voor.

Is een mooi aanbod van edpnet maar wel voor beperkt aantal klanten
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 769
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

meon schreef:Een fiber-aanbod zoals (plaatselijk) in Frankrijk bestaat zullen we hier denk ik niet snel zien:
Of Duitsland, of Nederland, of Polen, of Roemenie, of ... :P
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

meon schreef:Een fiber-aanbod zoals (plaatselijk) in Frankrijk bestaat zullen we hier denk ik niet snel zien:
Down: 1 Gb/s, Up 250Mb/s
Onbeperkt bellen Europa
AndroidTV-gebaseerde 4K-TV-decoder met 180 zenders
Voor € 22,99 per maand.
https://www.bouyguestelecom.fr/offres-i ... bbox-ultym
Wel de juiste prijs noteren aub.

pendant 12 mois, puis 37€99 par mois.

Nog altijd goedkoop maar wel bijna het dubbele van wat er eerst vermeld werd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

en je zit meestal 24 maand vast.

En zoalsl al vaak in radar en kassa aan bod kwam in nederland moet je intekenen voor 24 maand, zijn er te weinig klanten dan gaat het sprookje niet door maar ben je wel verplicht bij de provider te blijven.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Glasvezel is nog niet voor iedereen beschikbaar...

Als er hier 10 mensen zijn met een aansluiting zal het wel veel zijn.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16726
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 573 keer
Bedankt: 770 keer

Euh, ik besef dat ik 't wellicht de verkeerde kant heb doen uitgaan met m'n vergelijking met buitenland, maar laten we het hier over het EDPnet-aanbod hebben.

Nu hoop ik dat dit soort initiatieven ook de technische mogelijkheid gaan krijgen om ook televisie aan te bieden in bundel.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Is de uitbouw van het glasvezelnetwerk ergens te volgen? Of is er op z'n minst ergens een planning beschikbaar? Want nu maakt EDPnet ons natuurlijk blij met een dode mus :-)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

wimpie3 schreef:Is de uitbouw van het glasvezelnetwerk ergens te volgen? Of is er op z'n minst ergens een planning beschikbaar? Want nu maakt EDPnet ons natuurlijk blij met een dode mus :-)
Neen, het zou leuk zijn mocht PXS daar iets van richtdata vermelden.
Maar als ik in onze buurt lijk, is het eerder een hoop dode mussen dan gewoon een dode mus :bang:
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Dju, ik had net een afspraak gemaakt met Proximus om vrijdag Internet + TV Fiber te komen installeren.

Voordeel bij edpnet is dat ik terug een Fritz!Box zou kunnen inzetten. Bij Proximus Fiber is me dit niet duidelijk, alhoewel ik in hun briefwisseling wel duidelijk een login heb ontvangen voor het geval dit manueel in de modem gedefinieerd dient te worden. In theorie zou ik met een Fritz!Box dus op z'n minst eens kunnen proberen.

Nadeel van edpnet is dat het werk dit niet terugbetaalt, dus ik zal maar bij m'n Proximus afspraak blijven. Ik heb Internet + TV Fiber besteld aan €59,-. Snelheid zal "maar" 110/10 zijn.
Laatst gewijzigd door Kenw00t 02 mei 2018, 19:47, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het Fiber XL abonnement biedt snelheden tot 250 Mbps download en 30 Mbps upload. Maandelijks betaal je €44,95 per maand incl. BTW (en een éénmalige activatiekost van €50 incl. BTW).

Het Fiber XS abonnement biedt snelheden tot 110 Mbps download en 10 Mbps upload. Maandelijks betaal je €34,95 per maand incl. BTW (en een éénmalige activatiekost van €50 incl. BTW).
FiberXL: 250/30 €45
FiberXS: 110/10 €35

VDSL XL: 100/40 €35

Krijg je glas en is uw UL trager dan met DSL :bang: .
Ik heb nu VDSL XL 85/30 voor €35

Ik vind het een bizar product.
Waarom zo'n lage upload? Maak er toch 250/50 ofzo van?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

heist_175 schreef:Ik vind het een bizar product.
Tja, de redenering is simpel: eenmaal er glas binnenkomt, MAG je geen xDSL producten meer afnemen. Ik mocht ook enkel uit de speciale "Fiber" abonnementen kiezen. Mettertijd zullen deze snelheden wel evolueren om concurrentieel te blijven met Telenet.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

FiberXS: 110/10 €35 vs VDSL XL: 100/40 €35
Ik weet wel wat ik zou kiezen :?
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 69 keer

konda schreef:Glasvezel is nog niet voor iedereen beschikbaar...

Als er hier 10 mensen zijn met een aansluiting zal het wel veel zijn.
Hmm, ik doe dagelijks Fiberaansluitingen en ik kan je vertellen dat dit als een speer gaat waar het mogelijk is.

Btw, Fritzbox gaat zeker werken als je een login en pass hebt.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Kenw00t schreef:
heist_175 schreef:Ik vind het een bizar product.
Tja, de redenering is simpel: eenmaal er glas binnenkomt, MAG je geen xDSL producten meer afnemen. Ik mocht ook enkel uit de speciale "Fiber" abonnementen kiezen. Mettertijd zullen deze snelheden wel evolueren om concurrentieel te blijven met Telenet.
Klopt niet volledig.

Bij nieuwbouw ligt er enkel nog glasvezel en geen koper meer, dus daar kan je idd geen DSL producten meer nemen omdat deze gewoonweg onmogelijk zijn. Meeste nieuwbouw is tegenwoordig trouwens op glasvezel, zeker bij projecten van bouwpromotoren. (Bij mijn woning werd bijvoorbeeld al in 2013 of 2014 glasvezel aangelegd in de nieuwe wijk, terwijl de woningen pas verkocht werden in 2016. Datum ben ik zeker, aangezien de splitter in mijn voortuin ligt en nog een Belgacom deksel heeft en dus voor de rebranding van 2014 dateert)

Daarnaast heb je nog de uitrol van glasvezel in bestaande wijken in grote steden(Gent, Deurne, Hasselt, Leuven, Brussel Anspach en paar Waalse steden). Daar komt voorlopig glasvezel naast koper en kan je producten uit beide technologieën kiezen. Eens de glasvezel hier volledig uitgerold is, gaat koper wel verdwijnen en zal je moeten omschakelen. Dit gaat uiteraard nog niet voor de komende 2-3 jaar zijn. Hier zal Proximus of hun partner u pro actief contacteren als je in zo'n wijk woont om glasvezel aan te vragen, ook al ben je geen Proximus klant.

En tenslotte heb je ook nog glasvezel in de industrieparken. Daar gaat koper permanent naast glasvezel blijven bestaan (voorlopig toch althans) en kan je dus perfect uit beide producten kiezen. Dit omdat er producten zijn die niet bestaan op het glasvezel portfolio, maar wel nog door bedrijven worden gebruikt.
Fentimento
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 04 feb 2018, 18:14
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

**
Laatst gewijzigd door Fentimento 12 okt 2018, 12:40, in totaal 2 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Nee Fiber heeft daar geen last van van die afstanden.

Enigste is dat deze snelheden niet gegarandeerd zijn maar dat is met Telenet en co ook niet het geval.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dat klopt...

Maar ik stel me wel de vraag op welk niveau edpnet nu bandbreedte moet inkopen bij px.

In het verleden is meermaals gebleken dat bepaalde rops een bandbreedte tekort hadden bij edpnet. Dat werd altijd vlot opgelost, daar niet van.

Maar hoe zit het met de fiber infra... Is er nu 1 centrale interconnect en is de rest shared bw met px, of is er nog steeds dedicated bandwith die edpnet moet aankopen tot aan iedere fibernode/knooppunt, en loop je nog steeds de kans op bottlenecks...

Thats the million dollar (wel iets minder... :p ) question.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

..dus volgens het kaartje kwasi nergens verkrijgbaar, amper een handvol aansluitingen per stad mogelijk momenteel...nog veel werk aan de winkel...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

Graag geef ik wat duiding bij de lancering en keuze van onze nieuwe fiber producten.

Allereerst heeft het ons véél tijd (jaren) en moeite gekost om tot een overeenkomst te komen met Proximus. De prijszetting was te hoog, alsook de voorwaarden zoals een gelimiteerd dataverbruik onredelijk.

Edpnet heeft (als eerste) een deal kunnen bedingen die naar ons mening schappelijk is. We hebben een correcte prijs en onze vertrouwde ongelimiteerde trafiek. Die combinatie is zeer belangrijk voor ons.

De snelheidsprofielen zijn bepaald door Proximus. Hier hebben we dus zelf geen inspraak in. We vinden de verhouding van up- en download ook niet correct. De gesprekken hierrond zijn ongoing met Proximus of er een mogelijkheid is om deze bij te sturen. Maar verwacht geen wonderen op korte termijn.

Wij zijn van mening dat we hier intussen niet op dienden te wachten om ons fiberaanbod te lanceren. Een aanbod dat, naar onze mening, een zeer scherp aanbod is t.o.v. Proximus en Telenet.

Hopelijk kunnen we buiten onze vele tevreden VDSL-klanten ook Fiber-klanten overtuigen om te kiezen voor edpnet zodat onze slagkracht bij Proximus alleen maar groter wordt.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joachim schreef:Graag geef ik wat duiding bij de lancering en keuze van onze nieuwe fiber producten.
...

Hopelijk kunnen we buiten onze vele tevreden VDSL-klanten ook Fiber-klanten overtuigen om te kiezen voor edpnet zodat onze slagkracht bij Proximus alleen maar groter wordt.
De conclussie blijft, indien de ministers hier niets aan doet (duopolie), dan zal hier niets mee zal gebeuren...
Je ziet dat ook bij Orange onder Telenet dat ze geen internet alleen aanbieding.
Waarschijnlijk ook door de te hoge inkoopkosten.
Laatst gewijzigd door svermassen 03 mei 2018, 11:28, in totaal 1 gewijzigd.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik ben een heel tevreden VDSL2 edpnet klant, en wil per direct intekenen op het fiber aanbod, maar helaas niet beschikbaar en bij mijn zoektocht via het kaartje moet ik vaststellen dat het gewoon kwasi nergens beschikbaar is, kunnen jullie niks aandoen natuurlijk, proximus zal een tandje moet bijsteken...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

laroyj schreef:ik ben een heel tevreden VDSL2 edpnet klant, en wil per direct intekenen op het fiber aanbod, maar helaas niet beschikbaar en bij mijn zoektocht via het kaartje moet ik vaststellen dat het gewoon kwasi nergens beschikbaar is, kunnen jullie niks aandoen natuurlijk, proximus zal een tandje moet bijsteken...
Ook mijn gans punt. Een hoop dode mussen i.p.v. 1 dode mus.
Als het beschikbaar is, zal ik sowieso de lijn laten binnentrekken.
En dan ook het fiberaanbod van EDPNet bekijken om een stabielere lijn te krijgen.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

FlashBlue schreef: Maar hoe zit het met de fiber infra... Is er nu 1 centrale interconnect en is de rest shared bw met px, of is er nog steeds dedicated bandwith die edpnet moet aankopen tot aan iedere fibernode/knooppunt, en loop je nog steeds de kans op bottlenecks...
Bandbreedte inkopen dient nog steeds per LEX gedaan te worden, idem als bij VDSL...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Thx Joachim,

een gemene vraag misschien, maar: Garanderen jullie dat jullie voldoende bandbreedte zullen inkopen per lex om fiberklanten ook de volledige bandwith te laten benutten?

Ik ben sinds begin dit jaar fiberklant bij proximus (Gent, stationsbuurt), en een besparing van €12 per maand is niet niks natuurlijk. (€44 tov €56) Zelfs met eventuele (prijzige) aanschaf van die fritzbox in het achterhoofd.
In het verleden ben ik nog klant geweest bij jullie voor adsl, daarna vdsl, dus het vertrouwen in edpnet is er wel, maar in het product nog niet echt....
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 528
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 10 keer

FlashBlue schreef:Garanderen jullie dat jullie voldoende bandbreedte zullen inkopen per lex om fiberklanten ook de volledige bandwith te laten benutten?
Wij voorzien steeds voldoende bandbreedte om de volledige snelheid te kunnen halen, dat is voor VDSL zo, en dat is voor Fiber niet anders.

Voor VDSL is het soms wel reactief, en dien je ons te verwittigen als je je snelheid waaraan je synct niet kan halen, voor Fiber zou dit niet het geval mogen zijn omdat je daar steeds de maximum snelheid haalt.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Bedankt voor de snelle antwoorden Joachim! :)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

technieker schreef:Hmm, ik doe dagelijks Fiberaansluitingen en ik kan je vertellen dat dit als een speer gaat waar het mogelijk is.
Heb je een idee van de gemiddelde pings die je op fiber ziet? Da's misschien een eigenschap die sommigen kan overtuigen om ervoor te kiezen zolang bij DSL (en kabel) hogere snelheden in het abo zitten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joachim schreef:Wij zijn van mening dat we hier intussen niet op dienden te wachten om ons fiberaanbod te lanceren.
Je gaat eerst nog wel 10 jaar moeten wachten tot de gemiddelde Vlaming fiber voorbij z'n deur ziet lopen.

Maar ik kan jullie enthousiasme verder enkel toejuichen !
JordyM
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2013, 09:34
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Joachim schreef:
FlashBlue schreef:Garanderen jullie dat jullie voldoende bandbreedte zullen inkopen per lex om fiberklanten ook de volledige bandwith te laten benutten?
Wij voorzien steeds voldoende bandbreedte om de volledige snelheid te kunnen halen, dat is voor VDSL zo, en dat is voor Fiber niet anders.

Voor VDSL is het soms wel reactief, en dien je ons te verwittigen als je je snelheid waaraan je synct niet kan halen, voor Fiber zou dit niet het geval mogen zijn omdat je daar steeds de maximum snelheid haalt.
Ik krijg spontaan toch een glimlach bij het lezen van deze comment. Ik weet niet wat uw positie binnen EDPnet is en ga daar dan ook niet over oordelen.

Persoonlijk heb ik er mijn missie van gemaakt om EDPnet bij mijn klanten (100+) uit te faseren. Waar wij 8 jaar geleden heel tevreden waren van EDPnet (vooral als back-up lijn),
is dit vandaag de dag helemaal anders.

Een aantal jaar geleden hebben jullie het vaste support team ingeruild voor een geoutsourced team waar ik al meer les aan gegeven heb dan dat ze mij hulp geboden hebben.
Als je moet uitleggen wat PPPOE betekent aan je support team dan zitten er mensen die niet op hun plaats zijn;

Over het melden als je een bepaalde snelheid niet haalt... ik heb een aantal maanden geleden een case opgegeven en extra destiny lijn laten leggen ipv EDPnet voor die klant.
'in de modem staat het juiste snelheidsprofiel blablabla, maar toch haalde ik slechts 14Mbps down, 8Mbps up'. Jullie hielden voet bij stuk dat het aan de hardware achter de modem lag.
Dan steek je daar uren tijd in, heb zelfs met een supervisor gebeld.. Allemaal kwamen jullie tot dezelfde conclusie. Dan is het heel gemakkelijk, in plaats van een 2de EDPnet lijn voor de klant. Verkoop ik liever een duurdere Destiny lijn. Zij haalden plots wel 50Mbit over hetzelfde koperpaar.

Ongetwijfeld zal die fiber tech een stuk beter werken, heb momenteel ook fiber van proximus in m'n woning, ook nooit issues mee. Privé maakt het mij allemaal niet veel uit, als je ISP even uitligt dan doe je even iets anders. Maar in een professionele omgeving wil je (betaalbare) uptime en dan komt Corporate 'Fiber'net van Telenet als enige uit de bus.

No hard feelings
demenne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 jan 2011, 19:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 9 keer

Over die fiberuitrol plannen wil ik ook wel meer te weten komen.
Ik woon in een nieuwbouwwoning (2013) op 100m van een verkaveling waar er fiber ligt. Hoe weet ik wanneer ze dit tot bij mij uitrollen? Kunnen ze een aansluiting voorzien als ik akkoord ga om 24 maand het product af te nemen (zoals Reggefibre in NL)

Momenteel is mijn max snelheid op VDSL 20/2, dus dit fiberaanbod heeft zeker mijn interesse!
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”