Internet voor iedereen via satelliet

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Terwijl wij hier in ons landje palaveren over glasvezel, zijn er wereldwijd een aantal grote spelers bezig met het ontwerpen en uitbouwen van een satellietsysteem om iedereen op deze aardbol toegang tot supersnel internet aan te bieden. SpaceX (lancering vandaag samen met een spaanse satelliet) en Amazon om er maar een paar te noemen. Hiervoor moeten letterlijk duizenden satellieten gelanceerd worden en uiteraard ieder met zijn eigen systeem :bang:

De grootste speler : http://www.oneweb.world/

Als iedereen dan internet heeft kunnen we misschien dan beginnen om iedereen toegang te geven tot drinkbaar water?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Wat zijn eigenlijk de ping-tijden voor internet via satelliet?
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Als ik me niet vergis, heeft Elon Musk gezegd dat het satellietinternet van SpaceX rond de 25ms is, omdat ze in een veel lagere baan rond de aarde vliegen dan bestaande sattelieten

Edit: hier dus gelezen https://arstechnica.com/information-tec ... atellites/
Laatst gewijzigd door Luboli 18 feb 2018, 10:37, in totaal 1 gewijzigd.
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Als die in een veel lagere baan zitten dan zijn dat geen geostationaire satelieten dan ben ik wel eens benieuwt als je overschakelt naar een ander sateliet wat dan de ping tijd is . Heb toch mijn bedenking
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Je zal waarschijnlijk met meerdere satellieten tegelijk verbinding maken, wat wel meer gedaan word met zulke netwerken.
Alleen zal dit op een veel grotere schaal zijn, want ze plannen om er 4000 te lanceren terwijl er nu ongeveer maar 2200 in totaal zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik vind ook wel dat er hogere prioriteiten zijn.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

En ook 4.000 sats, en ik noem maar een getal, een 1 miljard devices die verbinding maken. Dat komt neer op 250.000 connecties per stuk, en dat zal dan nog niet evenredig verdeeld zijn.
Of zouden die "follow the sun" doen? :-)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goztow schreef:Ik vind ook wel dat er hogere prioriteiten zijn.
Absoluut, maar ik gok dat een paar sats in de ruimte schieten goedkoper is (en meer publiciteit oplevert ook) dan overal bijvoorbeeld drinkbaar water te voorzien?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

1) Dat satteliet verhaal kan (op korte en middellange termijn) niet dienen als vervanging voor traditionele earth-based netwerken. Die gaan de komende decennia sowieso nodig blijven om aan low latency en high bandwith demands te voldoen. Waar ze wel heel handig voor zijn is coverage voorzien in weinig bevolkte gebieden en ontwikkelingslanden. En daar lopen al jaren projecten voor, gaande van satteliet tot high altitude ballons en noem maar op.

2) Watervoorziening en internet is voor mij geen of/of verhaal, dus wat je wil zeggen met je laatste regeltje weet ik niet, maar ik verwacht niet dat bedrijven die proberen te pioneeren op vlak van low cost sat internet daarmee stoppen omdat er waterpompjes gezet moeten worden. Ieder zijn specialiteit. Daarvoor kloppen ze maar aan bij oxfam of een van die andere NGO's die veel zuiverder op de korrel zijn dan al die evil big corporations..... (ow, oops...)


Hetgeen waar ik me (toekomstgericht) veel meer zorgen over maak, is dat ipv de hoeveelheid ruimteafval onder controle te krijgen, er meer en meer rommel de ruimte inschoten zal worden op deze manier. Low orbit valt nog mee, die komen na een tijd terug naar beneden onder de zwaartekracht en branden netjes (alhoewel...) op, maar al de rest blijft lang rondzwerven en vormt risico's voor bemande vluchten en andere sattelieten...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Aan internet verdien je (meer) vergeleken met drinkbaar water. Bovendien is drinkbaar water in Afrika of andere continenten/landen een ver van mijn bed show terwijl internet ons persoonlijk aanbelangt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Flashblue schrijft: of een van die andere NGO's die veel zuiverder op de korrel zijn dan al die evil big corporations.....

dat gelooft ge toch zelf niet echt!? Noem bijvoorbeeld eens een land in Afrika waar alles loopt zoals het moet :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Dacht dat mijn sarcasme duidelijk genoeg was. Blijkbaar zijn er nog altijd mensen die denken dat ik geitenwollen sokken draag :wink: :P
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik hou altijd in het achterhoofd dat het hier om bedrijven gaat die gedreven worden door winst, anders zijn het geen bedrijven. Hoewel ze zichzelf voorstellen als wereldverbeteraars, denk ik niet dat er veel te rapen valt bij een schooltje ergens in zwart Afrika dat amper de middelen heeft om potloden en papier te vergaren, laat staan een internetverbinding. Want dat is wel waar ze hun projecten mee proberen te rechtvaardigen.

Ik stel mij ook als Flashblue de vraag of dat allemaal wel zo goed is met die drijvende troep in hogere banen, want het zijn er verdomd veel, zeker als ze elk hun eigen systeem willen gaan gebruiken. Dan zijn het er meer dan een paar duizend. Nu weten we ook ineens waar die goedkope maar zware lanceringen zoal goed voor gaan zijn.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik heb in onze vakantiehuisjes in een godvergeten gat in Duitsland (Echtershausen - Eifel) internet via satelliet kunnen testen. Project om dat dorpje waar zelfs geen adsl is toch met de wereld te verbinden. Ik kan je garanderen, pings >2000 ms. Eén groot bestand downloaden gaat natuurlijk vlotter dan 10 kleintjes. Officieel halen ze een 4Mbps down.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

De huidige satellieten hangen op een 36.000km
De nieuwe generatie internet satellieten op een 1.000km

Ping wordt zo een pak beter.
Een zelfde ping als landgebaseerde systemen zijn volgens mij wel niet te verwachten.

Info over een paar potentiële satelliet internet leveranciers:
https://qz.com/1207629/spacex-takes-a-b ... -internet/
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Niet alleen de ping zal hoger liggen maar wat met dopplereffect?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
barttech
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 aug 2013, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Zo als ik al zeg . Die nieuw sattelieten op 1000 meter . Ik weet het niet of da goed blijft gaan . Er moet constant gewisseld worden van sateliet . Want als die op 1000 meter zitten zijn ze zo voorbij gevlogen . Want op 1000 meter kunnen die niet blijven hangen .
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

barttech schreef:Zo als ik al zeg . Die nieuw sattelieten op 1000 meter . Ik weet het niet of da goed blijft gaan . Er moet constant gewisseld worden van sateliet . Want als die op 1000 meter zitten zijn ze zo voorbij gevlogen . Want op 1000 meter kunnen die niet blijven hangen .
1000 meter is inderdaad aan de lage kant :angel:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Wat die satelliet banen betreft het volgende :

De hoogte van de baan van een satelliet bepaalt de omlooptijd. Hoe lager de baan, hoe sneller een satelliet vooruit gaat en hoe korter haar omlooptijd, omdat de zwaartekracht meer inwerkt naarmate een lagere baan. Dat is ook de rede waarom de maan een omlooptijd heeft van 28 dagen op 384 000 km "hoogte". Op 35780 km hoogte bedraagt die omlooptijd 23 uur 56 minuten en 4 seconden, dezelfde omwentelingstijd als de aarde, vandaar dat alle geostationaire satellieten zich op deze hoogte bevinden, zoals communicatie- en weer satellieten, ook die satellieten die nu gebruikt worden voor skydsl. Het is op die hoogte dus zeer druk.
Ter info, het ISS hangt op zo'n 400 km hoogte met een omplooptijd van bijna 93 minuten.

Op de vooropgestelde hoogte van 1200 km waar de betreffende systemen gaan hangen om een deftige responstijd (ping) te krijgen, heb je geen stationaire positie en een omlooptijd van enkele uren. Dit wordt opgevangen door massaal veel satellieten te gebruiken die dan als het ware als een snel bewegend "net" rond de aardbol bewegen.

Voor de terminologie : Low Orbit = 180-2000 km
Mid Orbit = 2000-35780 km
High Orbit = > 35780 km

Dus eigenlijk zitten ze nog in Low Orbit, maar hoog genoeg om niet spontaan in de atmosfeer op te branden.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 361
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

We moeten het ruimte afval wel wat nuanceren.
Wij leven hier op aarde met 7.4 miljard mensen op de planeet en er is nog plaats genoeg voor ons allemaal.
Als we alle satellieten op de grond zouden leggen dan kunnen we niet eens België opvullen. Aangezien de ruimte over meer "ruimte" beschikt moeten we dit allemaal wat relativeren.

Waar eerder moet naar gekeken worden zijn het gebruik van grondstoffen, want die satellieten hebben maar een beperkte levensduur van 5 jaar.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

zie ook:

https://en.wikipedia.org/wiki/Geostationary_orbit

of Clarke Belt (voor diegenen welke ooit kilo's SF lectuur hebben verslonden ook)...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb hier heb een poos moeten naar zoeken, ik bekeek deze een aantal maanden geleden;


Over internet via satelliet. Inhoudelijk zeer hoogwaardige video. De maker spreekt wel enigszins hinderlijk snel.

Een nut, voordeel van dergelijke internetwerken via satelliet is dat internet via onderzeese kabels vrij broos zijn. Het vernietigen van sommige deze kabels als militaire actie is een te verwachten handeling in een ernstig militair conflict. Veel satellieten hebben als alternatief voor de resterende kabels is nuttig.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...te verwachten handeling in een ernstig militair conflict...

onze soort kennende kunnen we met zekerheid voorspellen dat de ''ruimte'' evenmin zal voortbestaan zonder vergelijkbaar militair conflict :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

WalterB1 schreef:Een nut, voordeel van dergelijke internetwerken via satelliet is dat internet via onderzeese kabels vrij broos zijn. Het vernietigen van sommige deze kabels als militaire actie is een te verwachten handeling in een ernstig militair conflict. Veel satellieten hebben als alternatief voor de resterende kabels is nuttig.
Het neerhalen van een sateliet die op slechts 1.000 km hoogte op een voorspelbare baan voorbijkomt, dat is toch ook wel een fluitje van een cent !

Bij een globaal militair conflict , is er helaas maar 1 resultaat mogelijk: extreme hongersnood, massaal uitsterven door ziektes , meer dan directe oorlogsslachtoffers.
En t internet zal het laatste van de mensen hun zorgen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”