Proximus stopt met gesponsorde mobiele data

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Telecomaanbieder Proximus stopt met het idee van de zero rating, waarbij het bedrijf aan gebruikers geen mobiele data aanrekent voor bepaalde gesponsorde applicaties. Dat meldt de krant De Tijd. De verwachte oorzaak zijn de strengere Europese regels die gesponsorde apps verbieden.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/pro ... 53179.html
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Heeft dat ook niet met netneutraliteit te maken?
Edit : op het einde van het artikel hebben ze het er over. Raar want PX wil van die netneutraliteit van af...
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Maar ze gaan dan wel verder met de onbeperkte data voor je favoriete app in hun Tuttimus?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Kenniey schreef:Maar ze gaan dan wel verder met de onbeperkte data voor je favoriete app in hun Tuttimus?
Nee, dat is net wat er stopt... je keuze van favoriete app was op basis van gesponsorde mobiele data.
petrol242 schreef:Heeft dat ook niet met netneutraliteit te maken?
Dit heeft ALLES met netneutraliteit te maken die zegt dat je iedere dienst gelijkwaardig behandelt... al zag Proximus en het BIPT dit anders, men vertraagde namelijk de concurrentie niet (dus op netwerk niveau was er geen verschil) maar gaf sommige data dus wel gratis (wat wel zorgt dat je ze volledig blokkeerd als je limiet bereikt is).
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

"Drie jaar geleden konden de 50.000 klanten van Proximus tijdens een experiment kosteloos gebruik maken van bepaalde mobiele apps zoals Messenger en de app van de NMBS."

Ik zie de NMBS app niet bij de favoriete apps staan, lijkt me dat dit hier los van staat en het ging over een bepaalde test die nu niet meer verder gaat.
Lijkt me dat dit 2 aparte dingen zijn?
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De NMBS app heb ik nooit gratis geweten. Wel messenger, facebook, pokemon, ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zoals je in het artikel kan lezen zijn dit twee gelijkaardige projecten geweest.

In de eerste test waren het x-aantal apps, in de tweede versie was het een keuze van favoriete app.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Mooie zaak voor de netneutraliteit. Het is beter dat ze focussen op het betaalbaar aanbieden van meer GB's dan zulke onzin.

Maar of ze er echt mee stoppen omwille van de netneutraliteit betwijfel ik.
In hetzelfde artikel:
Vorig jaar nog gebruikte Proximus het idee van zero rating in een ander verdienmodel met zijn 'My Apps Space'-applicatie.
...
Na de zes maanden durende testfase van 'My Apps Space' werd het model in alle stilte afgevoerd.
En dit is allemaal gebeurd nadat het BIPT geen probleem zag. Ik denk dus eerder aan tegenvallende verwachtingen, wat die ook moge wezen. Anders zouden ze er wel mee doorgaan tot het expliciet verboden word.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als dat er komt in ruil voor een beetje extra data verkeer voor alles ben ik volledig akkoord. :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Ik denk dus eerder aan tegenvallende verwachtingen, wat die ook moge wezen.
Ik kan alléén maar hopen dat bedrijven zich niet hebben laten overhalen om dit te sponseren... anders is er misschien geen weg meer terug.

Ik denk dat de klanten de telecom bedrijven al meer dan genoeg zelf "sponseren".
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Was laatst een mooi artikel betreffende afschaffen netneutraliteit is de dood van het internet.

Sorry maar internet is en moet vrij blijven...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Ik hoop dan wel dat ze hun data-volume verhogen, anders is het een sluikse manier om mensen naar een duurder abonnement te duwen.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”