Proximus-baas Dominique Leroy wil ook in Europa sleutelen aan netneutraliteit

Nieuws omtrent telecommunicatie
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Ik begrijp dat dominique bepaalde GB's hoger wil laten belasten dan andere GB's.
Netneutraliteit zorgt ervoor dat 1GB video even veel doorweegt dan 1GB fotos.
De belg betaalt 100GB internet, en of die dat nu allemaal opgebruikt door naar films te kijken of naar fotos, is toch gelijk?
dominique wil wat sleutelen aan de portomonnai van proximus,...?
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

Je redenering klopt.
En Dominique ziet dat er veel van haar klanten filmpjes kopen, maar dat ze dat niet in haar winkeltje doen. Die filmpjes van die andere winkels moeten altijd over haar kabeltje passeren. Dominique is natuurlijk niet dom. Ze denkt als ik nu eens geld kon vragen aan die andere winkels om die filmpjes over mijn kabeltje te sturen. Dan moeten die andere winkels hun filmpjes opslaan en worden ze duurder dan mijn filmpjes. Dan kan ik meer van mijn eigen filmpjes verkopen. Maar haar klantjes zijn ook niet dom natuurlijk en die willen dat niet.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

PeterP schreef:Je redenering klopt.
En Dominique ziet dat er veel van haar klanten filmpjes kopen, maar dat ze dat niet in haar winkeltje doen. Die filmpjes van die andere winkels moeten altijd over haar kabeltje passeren. Dominique is natuurlijk niet dom. Ze denkt als ik nu eens geld kon vragen aan die andere winkels om die filmpjes over mijn kabeltje te sturen. Dan moeten die andere winkels hun filmpjes opslaan en worden ze duurder dan mijn filmpjes. Dan kan ik meer van mijn eigen filmpjes verkopen. Maar haar klantjes zijn ook niet dom natuurlijk en die willen dat niet.
Haar klantjes zouden wel eens haar ex-klantjes worden als ze gaan overstappen naar een andere provider en daarmee zal Dominique Leroy uiteindelijk in haar eigen voet schieten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PeterP schreef:Dan kan ik meer van mijn eigen filmpjes verkopen.
Al die complot theorieën :roll: Het gaat hier puur om extra inkomsten... niet meer of niet minder.

De providers zoeken gewoon de nieuwe SMS... gewoon cashen en weinig in return geven.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Al die complot theorieën :roll: Het gaat hier puur om extra inkomsten... niet meer of niet minder.
Daar gaan die "complot theorieen" hier ook over; het misbruiken van je eigen netwerk om eigen diensten te "promoten" door concurrentie te hinderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:hom eigen diensten te "promoten" door concurrentie te hinderen.
Dat maak jij ervan (typische evil denken in plaats van commercieel)... Proximus heeft gewoon geld geroken bij de grote spelers zoals Netflix, Google, Facebook, ...

Door een Google en Facebook extra te laten betalen gaan ze heus geen extra filmpje verkopen !
PeterP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23 nov 2014, 09:04
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 35 keer

@r2504
Je neemt mijn verhaaltje een beetje te serieus op denk ik. :-) Ze hebben inderdaad geld geroken en ze zouden de macht hebben om aan dat geld te geraken mochten ze zelf kunnen bepalen wat er aan welke snelheid over hun netwerk kan passeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

PeterP schreef:Je neemt mijn verhaaltje een beetje te serieus op denk ik. :-)
Als jij verhaaltjes schrijft over winkeltjes en filmpjes laat dat weinig aan de verbeelding over.

Spijtig dat iedereen steeds meteen moet provider bashen en voorbij gaat aan de puur commerciële achtergrond.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Concurrentie hinderen is ook commercieel denken.
En daarbij, als de providers geld halen bij streamingdiensten dan zullen die dat wel doorrekenen naar de consument waardoor het aanbod van de provider zelf dus aantrekkelijker word. Zeker als 1 provider een precedent kan scheppen waardoor alle anderen kunnen volgen. De lijn tussen evil en commercieel is soms heel erg dun.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:als de providers geld halen bij streamingdiensten
Waarom blijf je je toch focussen op streamingdiensten... het gaat hier heus niet alléén over Netflix :roll:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

r2504 schreef:
MaT schreef:als de providers geld halen bij streamingdiensten
Waarom blijf je je toch focussen op streamingdiensten... het gaat hier heus niet alléén over Netflix :roll:
wil userbase hier op fatsoenlijke wijze verschijnen wordt dat dan 20 euro per maand aan proximus.
anders een snelheid anno telefoonlijn 1995 :)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:hom eigen diensten te "promoten" door concurrentie te hinderen.
Dat maak jij ervan (typische evil denken in plaats van commercieel)... Proximus heeft gewoon geld geroken bij de grote spelers zoals Netflix, Google, Facebook, ...
Door een Google en Facebook extra te laten betalen gaan ze heus geen extra filmpje verkopen !
En wat gaan ze doen wanneer Google, FB, en pakweg Netflix zeggen "foert, we betalen niet" ?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

ITnetadmin schreef:
r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:hom eigen diensten te "promoten" door concurrentie te hinderen.
Dat maak jij ervan (typische evil denken in plaats van commercieel)... Proximus heeft gewoon geld geroken bij de grote spelers zoals Netflix, Google, Facebook, ...
Door een Google en Facebook extra te laten betalen gaan ze heus geen extra filmpje verkopen !
En wat gaan ze doen wanneer Google, FB, en pakweg Netflix zeggen "foert, we betalen niet" ?
die zullen niet betalen :)
bv nog meer verschillende paketten qua snelheid aanbieden zodat iemand die netflix k4 wil zien nog meer moet afdokken? Hier is het natuurlijk van fundamenteel belang dat Telenet meedoet.
tijd dat de ceo's nog eens met mekaar gaan lunchen? Kunnen ze ineens een uitleg verzinnen waarom het technisch niet anders kan als speciale 4k paketten aan te bieden :)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:
MaT schreef:als de providers geld halen bij streamingdiensten
Waarom blijf je je toch focussen op streamingdiensten... het gaat hier heus niet alléén over Netflix :roll:
Omdat netflix past bij mijn eerste zinnetje dat gaat over concurrentie hinderen. Voor zover ik weet heeft proximus geen concurrerend social media platform, zoekmachiene of videoplatform alla youtube.

Het is niet omdat men commercieel denkt en geld ook wil halen bij facebook en google, dat het hinderen/onaantrekkelijk maken van andere streamingdiensten die concurreren met de eigen on demand dienst ook puur commercieel moet zijn en niet 'evil' kan zijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

ITnetadmin schreef: En wat gaan ze doen wanneer Google, FB, en pakweg Netflix zeggen "foert, we betalen niet" ?
Eigenlijk zou Dominique het eens moeten invoeren (maar ze beseft waarschijnlijk goed genoeg dat het enkel in België niet zal lukken en dat Europa zal mee moeten willen), en facebook, google en netflix zouden eens echt foert moeten zeggen.

Dominique zal snel haar plaats kennen dan. Terug met beide voetjes op de grond.

Zonder die aanbieders (dan bedoel ik google en co) heeft proximus ook niet echt een business case... Dat ze ze dankbaar is ipv ze willen uit te persen.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

MaT schrijft: ...de eigen on demand dienst...

voor zover mij bekend stelt die dienst niet echt veel voor! Hun filmaanbod toont/toonde bijvoorbeeld verdacht veel titels van Google Play...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Een reden temeer om de concurrentie wat dwars te zitten zeker? :p
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

1207 schreef:
ITnetadmin schreef:En wat gaan ze doen wanneer Google, FB, en pakweg Netflix zeggen "foert, we betalen niet" ?
die zullen niet betalen :)
Exact mijn punt; en dan moeten ze of inbinden, of hun impliciet dreigement hard maken, en dat kan alleen maar "hinderen" zijn, en aangezien proximus in pakweg netflix toch wel een concurrent heeft inzake bepaalde diensten, komen we eens te meer terug bij "concurrenten hinderen".
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

http://trends.knack.be/economie/e-busin ... 58421.html

‘Concurrentie is onze beste bescherming’
Trends, Do. 01 Feb. 2018, Pagina 20
“Het gaat te ver als Google, Facebook en Netflix steeds meer capaciteit nodig hebben, maar daar niets voor moeten betalen. De gratis distributie heeft hen groot gemaakt”, betoogde Dominique Leroy, de CEO van Proximus, in december. Zij wilde grootverbruikers meer doen betalen voor hun digitale voetafdruk. Michaël Trabbia, de CEO van Orange Belgium, vindt dat zijn grote concurrent maar beter voorzichtig is met wat zij wenst.

Michaël Trabbia over netneutraliteit
Sleutelen aan de Europese regelgeving inzake netneutraliteit vindt u geen goed idee?
MICHAËL TRABBIA. “Nee. De machtsverhouding tegenover internetspelers zoals Google, Apple, Facebook en Amazon is helemaal niet in ons voordeel. Met hun schaalgrootte kunnen zij bij ons toegevingen afdwingen. De Europese regels over netneutraliteit (die discriminatie van diensten verbieden, nvdr) kunnen helpen sommige misbruiken te voorkomen.

“Afgezien daarvan is concurrentie onze beste bescherming. Als iemand knoeit met de netneutraliteit, moeten de klanten met hun voeten kunnen stemmen. Daar heeft België nog altijd een probleem. Wij zijn zowat het enige Europese land met vaste abonnementen met volumelimieten. Dat kan alleen omdat onze concurrenten de markt kunnen segmenteren. Wie meer consumeert, betaalt meer. Dat lijkt logisch, maar achter dat hogere verbruik zit maar een heel kleine kostenstijging. Per klant stelt dat niets voor. Orange Belgium doet daar niet aan mee.

“Wij mogen van de regelgever ook enkel bundels van internet én tv verkopen. Maar meer en meer mensen willen geen tv-abonnement meer, omdat ze naar Netflix, YouTube of VRT NU kijken. Zij willen alleen internet, zonder de kosten van tv. Wij hebben niet het recht dat aan te bieden. Dat willen we veranderd zien.”

Zerorating, gratis diensten bij een abonnement, is een grijze zone in de netneutraliteit. Orange Belgium heeft daar zelf nog aan meegedaan.
TRABBIA. “Die zerorating heb ik gestopt toen ik hier aankwam. Je klanten vertellen dat ze bepaalde diensten probleemloos kunnen gebruiken, maar zwaar moeten betalen voor andere, is niet het antwoord.”

Proximus vraagt enkel een compensatie voor de hogere belasting op hun netwerk door het succes van Netflix. Wat is daar mis mee?
TRABBIA. “Je kunt die vraag op tafel leggen. Maar dat mag zich niet vertalen in de bevoordeling van trafiek van spelers die al dominant zijn. Met Netflix kun je een distributieakkoord sluiten zoals met andere producenten van content. Je factureert hun klanten en neemt een commissie als distributeur. De hele Orange Groep heeft zo’n kaderakkoord met Netflix.”

Netflix kan rechtstreeks naar de klant stappen en de operatoren overslaan.
TRABBIA. “Dan kom je in een discussie over interconnectie, waar een operator (die de Netflix-content aanvoert, nvdr) een andere betaalt om trafiek door te geven. Dat is onafhankelijk van het debat over netneutraliteit. Ook daar hebben de operatoren – en speciaal de Belgische – geen enkele onderhandelingsmacht tegenover Google, Amazon, Facebook en Netflix. Het is een illusie dat je van die grote actoren kunt eisen dat ze aanzienlijk bijdragen aan je financiering. De grote kosten van het netwerk van een vaste operator zitten ook in de lokale lus in de straat. Die investeringen hangen niet af van de vraag of mensen meer naar Netflix of Facebook kijken.”
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mooie reactie van Trabbia,

+ ik snap niet dat de overheid dit niet begrijpt en Dominique terugfluit...

Nuja de overheid ziet liefst de netneutraliteit afgeschaft...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

“Het gaat te ver als Google, Facebook en Netflix steeds meer capaciteit nodig hebben, maar daar niets voor moeten betalen. De gratis distributie heeft hen groot gemaakt”, betoogde Dominique Leroy, de CEO van Proximus, in december. Zij wilde grootverbruikers meer doen betalen voor hun digitale voetafdruk.
Gaat Dominique nu ook aan VTM ed. meer geld vragen om hun TV zenders in HD door te geven... oeps, nee want daar moeten ze zelf nog extra voor betalen :!:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Netneutraliteit eenvoudig uitgelegd aan de hand van een Whopper (BurgerKing)
https://www.hln.be/ihln/internet/grappi ... t~a8e54f8f
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mbps... making burgers per second :lol:
JoRas
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 maa 2018, 14:38
Bedankt: 2 keer

Ze kan het niet laten om de meute wijs te maken dat netneutraliteit weg moet, onder welke vorm dan ook draagt ze haar idee naar buiten.
Proximus-CEO: 'Enkel Macron snapt grote gevaar van Facebook & co'
https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... 88164.html
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Tis een echte rare die...

Die zijn dus echt uit om zelf de macht te grijpen...
Even erg als de voorzitter van de fcc in Amerika.
JoRas
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 maa 2018, 14:38
Bedankt: 2 keer

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180302_03387817

Ze weet van geen stoppen...

En ik snap het niet... op het werk hosten wij in een extern datacenter een library met manuals en software voor onze klanten.
Daar betalen wij echt toch wel kosten op basis van traffic!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Denkt die domme Dominique Leroy nu werkelijk dat we haar leugens geloven? De grote internetbedrijven investeren véél meer dan Proximus in telecomnetwerken en datacenters.

Google brengt al hun data voor Belgische gebruikers duizenden en duizenden kilometers vanuit het Amerikaanse Mountain View op eigen kosten tot in hun eigen Belgische datacenter in het Henegouwse Saint-Ghislain waar Proximus gewoon maar een glasvezel moet inpluggen.

Google bouwt nieuw datacentrum in ons land en dat levert 1.200 jobs op
Met de bouw van het derde datacentrum en het zonnepanelenveld, bedraagt de totale investering van Google in zijn Henegouwse site 1 miljard euro.
Microsoft en Facebook leggen 160Tbit/s-onderzeekabel aan tussen VS en Europa
Expanding our global infrastructure with new regions and subsea cables
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Het is een politieke discussie.

Er zijn 2 mogelijkheden.
Ofwel is de infrastructuur privaat, zoals nu.
Ofwel zorgt de samenleving voor de infrastructuur.

Doordat we als samenleving investeren in eigen (lastmile) infrastructuur kan men concurrentie sneller laten spelen.
Dan wel op voorwaarde dat we zelf levenslang eigenaar blijven hiervan.

Zoals we nu belastinggeld betalen voor het onderhouden van de wegen,
zijn er private snelwegen in buurlanden waar er dan tol wordt betaald voor het gebruik ervan.
En dit is dan nu het probleem dat zich speelt.

Enkele jaren terug is telenet eigenaar kunnen worden van kabelinfrastructuur.
Dat zijn zaken dat niet zouden mogen worden toegestaan en zorgt voor dit soort situaties uiteindelijk.

Want uiteidendelijk betalen we toch dubbel en dik voor de infrastructuur, of het nu om een openbare aanbesteding gaat of privaat.
In een wereld waar dit basisbehoeften zijn, is het misschien beter om het anders aan te pakken?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

driesp schreef: In een wereld waar dit basisbehoeften zijn, is het misschien beter om het anders aan te pakken?
naar analogie misschien de nieuwe oosterweel cadeau doen aan skoda waarna ge enkel nog met gehuurde skoda's uit de jaren 40 op die autostrade moogt rijden?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

...cadeau doen!? TN heeft wel een prijs(je) betaald :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

wied schreef:...cadeau doen!? TN heeft wel een prijs(je) betaald :-(
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”