Klanten mogen niet als melkkoeien behandeld worden

Nieuws omtrent telecommunicatie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ministers Alexander De Croo en Kris Peeters ­roepen Proximus op het matje. Het telecombedrijf blijft onwetende klanten de huur van hun vast telefoontoestel aan­rekenen, ook al is het al jaren af­betaald en is een toestel huren al lang niet meer verplicht. 'Een overheidsbedrijf moet de klant centraal stellen, niet uitmelken', aldus De Croo aan Het Nieuwsblad.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171109_03177814
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als er nu een is die ons uitmelkt, is het wel de overheid. Dus overheidsbedrijf = dubbel uitmelken. Perfect verwoord door mr. Margot :lol:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Toen ik die Proximus woordvoerder hoorde op de radio dacht ik eerst dat het om een "ideale wereld"parodie ging. Het was schrikken om te horen dat dit echt was. Hoewel niet verwonderlijk. Het was die houding waarom ik destijds Belgacom opgezegd heb. Telenet is niet veel beter, maar zo lomp zijn die toch niet.
Het feit dat die Proximus woordvoerder met zoveel overgave zijn gelijk verdedigde is tekenend voor de houding van het hele bedrijf.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het is toch normaal dat als je iets huurt, dit is tot je het opzegt. Ook al is het al 50 keer afbetaald...
Als je op je 20 jaar een appartement gaat huren zal je huisbaas na 50 jaar ook niet zeggen tegen jou : manneke, ge hebt genoeg betaald, k heb mijn investering al 3x teruggekregen, vanaf nu woont ge hier for free...

Dat mensen hun factuur betalen zonder deze na te kijken is een fout van de klanten, niet zozeer van Proximus zelf?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Zo kunnen we even boos zijn op de standaard tarieven van electrabel.
We mogen toch een klein beetje intelligentie en controle van klanten verwachten? Hebben die dan al jaren niet meer naar hun factuur gekeken? :roll:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn analoge elektriciteitsmeter (35€) is ook al na 35j klant zijnde afbetaald zonder enige interventie in al die jaren

mijn digicorder is vermoedelijk ook al een hele poos afbetaald

én nu staat dit expliciet vermeld op de factuur met een benaming die ik begrijp maar ik dacht dat bij de vaste telefoon dit vermeld werd met een type nummer, geen kat die niet technisch geschoold is die weet wat die lijn betekende op de factuur.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

R2D2 schreef:Telenet is niet veel beter, maar zo lomp zijn die toch niet.
Vergis je niet, Telenet is nog een stuk erger want de gemiddelde maandelijkse opbrengst per klant is daar een pak hoger. Daar spreken we over huurprijzen van 9 euro/maand op toestellen die waardeloos zijn buiten het Telenet-netwerk.

Op elke telecomfactuur staat bovenaan in koeien van letters een link naar http://www.bestetarief.be
Als je die informatie maand na maand en jaar na jaar negeert, dan word je sowieso gemolken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is waar dat klanten wat beter uit hun doppen moeten kijken, maar een kleine melding kan op tijd toch ook wel geen kwaad. En het is niet alleen PX dat dat al eens "vergeet".
Toen Telenet in Vlaanderen actief werd moest je een waarborg betalen van 2000 Bfr voor de modem. Ik heb in 2012 hemel en aarde moeten bewegen om die borg (zonder indexaanpassing na al die jaren...) terug te moeten krijgen. En hoeveel klanten die die borg destijds betaald hebben, hebben die ook effectief terug geëist? Ik denk dat daar veel centjes zijn blijven plakken bij TN...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik denk dat de meeste mensen die nog huur betalen voor een analoog telefoontoestel oude mensen zijn, met alleen een klassieke telefoonlijn.
Mijn moeder zaliger en mijn vader (90) betaalden braafjes hun telefoonrekening, en wat weten die mensen over de details, en of het huren van een toestel verplicht is of niet ...

In vind ook dat Proximus, nu eens en voor altijd een einde moet maken aan deze absurde toestand.
Dat zijn trouwe klanten, die al meer dan 30 jaar Proximus klant zijn
Ik denk dat ze dat toestel, na 30 jaar verhuren en 10-tallen keren afbetaald, nu mogen cadeau geven aan deze klanten. Veel van die verhuurde toestellen (vb met schijf) werken al lang niet meer op hun net :-( .

Ik vond dat Jan Margot, doorgaans een vlotte spreker, hier een grove steek heeft laten vallen :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het moet niet altijd minister Ben Weyts zijn die in 't nieuws komt. De anderen mogen ook eens de krant halen.
Meer moet je daar niet achter zoeken...
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dus uiteindelijk willen ze mensen weer beschermen tegen hun eigen domheid? Als ze klakkeloos facturen betalen zonder zich af te vragen wat er op staat tjah ... daar kan prx weinig aan doen natuurlijk.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

dat ze eens beginnen met eindelijk overal de distributietarieven voor elektriciteit overal gelijk te zetten, da spelleken duurt al lang genoeg, en ze hebben zgz grote kuis gehouden in die communales en de steekpenningen, zou dus geen probleem meer mogen zijn...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

laroyj schreef:dat ze eens beginnen met eindelijk overal de distributietarieven voor elektriciteit overal gelijk te zetten, da spelleken duurt al lang genoeg, en ze hebben zgz grote kuis gehouden in die communales en de steekpenningen, zou dus geen probleem meer mogen zijn...
Gelijk zetten ben ik niet mee akkoord maar een transparante prijsberekening, dichtheid van het netwerk, bv aantal aansluiten / vermogen / gem aansluitlengt / oppervlakte. Ik blijf erbij dat mensen die in de middle of nowhere willen gaan wonen daar mogen voor betalen voor die luxe en dat niet heel de maatschappij is die daar voor moet opdraaien.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

tja, ik woon in een stad, Tielt, en betaal me blauw, mijn vriendin woont in Koekelare, in de middle of nowhere en betaald bijna niks, dus die regel gaat ook niet op, dat men gewoon er mss iets bij doet voor diegene die nu bijna niks betalen, en diegene die zich blauw betalen wat minder laat betalen...want we verdienen dezelfde boterham, en alle belgen zijn gelijk voor de wet, maar op dat gebied niet, aan de benzinepomp kan je kiezen waar je tankt eender waar, bij elektriciteit heb je die keuze niet, voor de elektriciteit zelf wel, die prijs zit goed, maar het is al de rest die erbij komt...hetzelfde met die taxshift voor de energie ook weer nu, voor stookolie ben ik akkoord, echter voor aardgas niet, dit is de basis voor een brandstofcel om waterstof mee te maken, om zelf evt zelfs netonafhankelijk, elektriciteit mee op te wekken, uw water mee op te warmen, en zelfs nog mee te verwarmen, aargas is ook nog eens een propere energie, met weinig tot geen uitstoot, begrijpe dus wie het kan...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

krisken schreef:Het is toch normaal dat als je iets huurt, dit is tot je het opzegt. Ook al is het al 50 keer afbetaald...
Als je op je 20 jaar een appartement gaat huren zal je huisbaas na 50 jaar ook niet zeggen tegen jou : manneke, ge hebt genoeg betaald, k heb mijn investering al 3x teruggekregen, vanaf nu woont ge hier for free...
Er zijn landen waar je via de rechtbank de eigendom kan claimen op een huurwoning die je al zo lang huurt dat je al meer hebt betaald dan de waarde ervan.

Los daarvan begrijp ik niet goed waarom je dit soort van uitmelkerij van nietsvermoedende burgers door een dominant semi-staatsbedrijf zou willen verdedigen?
bruma schreef:én nu staat dit expliciet vermeld op de factuur met een benaming die ik begrijp maar ik dacht dat bij de vaste telefoon dit vermeld werd met een type nummer, geen kat die niet technisch geschoold is die weet wat die lijn betekende op de factuur.
Dat staat daar inderdaad niet duidelijk op. Er staat bv. "telefoon U77 schijf: € 2,40" op de factuur. Als mensen dit al opmerken op hun factuur, dan weten ze meestal niet wat dat is. Ik heb dit zelf nog gezien bij mensen die ik ken. Ik wist zelf eerst ook niet wat het was, tot ik na opzoeking op internet er achter kwam dat dit € 2,40 maandelijks huurgeld is voor het RTT U77 telefoontoestel met draaischijf (model uit 1977), een toestel dat die mensen vele jaren geleden reeds hadden teruggebracht naar een teleboetiek van Belgacom, maar dat is toen blijkbaar niet correct geregistreerd geweest. Ze hadden daar geen bewijs (meer) van, dus de huur is wel stopgezet, maar het bedrag dat zij jarenlang te veel hebben betaald waren ze kwijt.

Afbeelding

Wie niet inziet dat € 2,40 per maand aangerekend blijven worden voor bovenstaand toestel van 40 jaar geleden niet normaal is, die zit blijkbaar zodanig vast in een bepaald denkpatroon dat hij zijn gezond verstand is verloren!
Laatst gewijzigd door nickz 09 nov 2017, 14:14, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Omdat Proximus in sé niks fout doet? Zij blijven doorrekenen wat ze destijds, in het begin van de verkoopsovereenkomst, vastgelegd hebben en waarmee de klant akkoord is gegaan door middel van een handtekening? Als je niet in staat bent om een factuur uit te pluizen en te kijken waar je geld naartoe gaat (eventueel in combinatie met een belletje naar de klantendienst om het uit te klaren als je er niet zelf aan uit geraakt) dan heb je een ander probleem en ben je niet in staat om je eigen geld te beheren...

Hoeveel mensen zijn er niet die al jaren decoders huren van de diverse operatoren (in plaats van ze te kopen)? Die dingen zijn ook al tig keer afbetaald. Als mensen hun eigen rekeningen niet nakijken en geen vergelijk maken met de concurrentie, dan is het voor mij een teken dat ze dat bedrag OK vinden en dat het hun niet interesseert hoe ze een lager tarief kunnen krijgen?

Mijn eigen ouders, beiden in de 60 jaar, kennen ook niet veel af van de huidige telecommarkt en betalen ook véél te véél voor wat ze gebruiken. Het is maar tot een paar maand terug als ze eens een hogere rekening kregen dan normaal dat ze naar mij kwamen met de vraag of dat niet goedkoper kon. En plots is het goedkoper, zo een 30 euro per maand goedkoper. En terwijl ik daarover bezig was heb ik meteen ook maar eens gekeken naar een andere elektriciteitsleverancier.

PS : mn eigen ouders waren héél blij dat ze een decoder gehuurd hadden, want toen dat onding het een half jaar geleden begaf kregen ze gratis een nieuwe! Tot ik hun duidelijk maakte dat ze 6 jaar aan een stuk 8 euro per maand hebben betaald, ofwel bijna 600 euro! Ze wisten zogezegd ook niet dat ze die decoder huurden, terwijl het klaar en duidelijk op hun factuur staat. Leren lezen is dus voor sommigen ook iets dat ze destijds gemist hebben.

@nickz : dat is dus exact wat ik bedoel : ze zien een bepaalde regel op hun factuur, begrijpen die regel niet, betalen de factuur, en stoppen die daarna netjes weg. Zoals struisvogels dus : kop in t zand steken en de problemen verdwijnen vanzelf. Neen, als je een regel niet begrijpt, dan neem je contact op met de firma die je die factuur heeft gestuurd en vraag je tekst en uitleg. Desnoods ga je gewoon naar een Proximus winkel met de factuur bij de hand...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef: Veel van die verhuurde toestellen (vb met schijf) werken al lang niet meer op hun net :-(
Enigszins off-topic maar volgens mij werkt pulse dialing nog steeds op een klassieke Proximus-lijn. Ik weet niet of het ook werkt als je op een AGW aangesloten bent.

Vorige week is er een nieuwe firmware voor mijn ATA (Grandstream HT812) uitgekomen, en kijk eens wat er oa veranderd is:

Added option “Enable High Ring Power”
Added option “Enable Pulse Dialing”

Dus voor nostalgische zielen: het kan nog steeds :)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

krisken schreef:@nickz : dat is dus exact wat ik bedoel : ze zien een bepaalde regel op hun factuur, begrijpen die regel niet, betalen de factuur, en stoppen die daarna netjes weg. Zoals struisvogels dus : kop in t zand steken en de problemen verdwijnen vanzelf. Neen, als je een regel niet begrijpt, dan neem je contact op met de firma die je die factuur heeft gestuurd en vraag je tekst en uitleg. Desnoods ga je gewoon naar een Proximus winkel met de factuur bij de hand...
Misschien omdat ze zich dan dom voelen en beschaamd zijn dat ze het niet begrijpen? Jij vind het dus volkomen normaal en aanvaardbaar dat men € 2,40 per maand blijft aanrekenen voor bovenstaand toestel uit 1977, ook al is dat niets meer waard en heeft men daar ondertussen al een klein fortuin voor betaald? Ook al doen ze wettelijk gezien niets fout, dan nog hoef je zo'n laakbare praktijken niet te verdedigen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als er iets op de factuur staat en je weet niet wat het is, dan moet er toch al een belletje gaan rinkelen ?

Anderzijds is er geen enkele reden meer om nog een toestel te huren van Proximus (kan dat überhaupt nog wel ??) dus mochten ze zelf wel eens een actie doen. Maar het argument dat er een service achter zit houdt ook wel steek. En ik ken mensen die net daarom willen blijven huren.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Er zijn wel degelijk nog steeds telefoontoestellen die worden verhuurd en wel aan € 4,95 per maand. Na 10 à 12 maanden heb je de aankoopprijs reeds betaald. Zie https://www.proximus.be/dam/jcr:5028d62 ... ~cache.pdf

Het argument van Margot dat sommige klanten bewust liever huur zouden blijven betalen voor een oud toestel dat reeds lang afbetaald is (en waarvan ze dus de huur kunnen opzeggen zonder het toestel te moeten inleveren) omwille van de 'service' dat ze een nieuw toestel kunnen krijgen als het oude het begeeft houdt absoluut geen steek. Ook als je geen huur (meer) betaalt, kan je nog altijd een nieuw toestel gaan huren als het oude het zou begeven.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

nickz schreef:
krisken schreef:@nickz : dat is dus exact wat ik bedoel : ze zien een bepaalde regel op hun factuur, begrijpen die regel niet, betalen de factuur, en stoppen die daarna netjes weg. Zoals struisvogels dus : kop in t zand steken en de problemen verdwijnen vanzelf. Neen, als je een regel niet begrijpt, dan neem je contact op met de firma die je die factuur heeft gestuurd en vraag je tekst en uitleg. Desnoods ga je gewoon naar een Proximus winkel met de factuur bij de hand...
Misschien omdat ze zich dan dom voelen en beschaamd zijn dat ze het niet begrijpen? Jij vind het dus volkomen normaal en aanvaardbaar dat men € 2,40 per maand blijft aanrekenen voor bovenstaand toestel uit 1977, ook al is dat niets meer waard en heeft men daar ondertussen al een klein fortuin voor betaald? Ook al doen ze wettelijk gezien niets fout, dan nog hoef je zo'n laakbare praktijken niet te verdedigen.
Dat heet een businessmodel, iets wat elk deftig bedrijf heeft (of toch zou moeten hebben). Als ze effectief al een toestel hebben sinds 1977 dan wilt dit zeggen dat dit toestel vandaag 40 jaar oud is. Dat wilt dus eveneens zeggen dat ze reeds 240 (PRX stuurt elke 2 maand een factuur bij mn weten) facturen gekregen hebben met daarbij de omschrijving "telefoon U77 schijf: € 2,40". Als ik elke maand dergelijke cryptische omschrijving op mijn facturen zou zien, dan zou ik bellen ja. Of dacht je dat ik wist wat dit was als je het hier had neergepoot? Neen, het is dankzij jou dat ik weet wat dit is. Ik ben dus zeker ook niet "slim", maar ik zou daar gewoon eens voor bellen. Zeker als je dat al 40 jaar lang op je facturen ziet staan...

Laat me het anders stellen : als ik mijn wagen binnen doe bij de garagist en ik krijg een factuur terug waar allerhande onderdelen op staan die moesten vervangen worden en waar ik kop noch staart aan krijg, denk je dat ik dat mooi betaal zonder mij vragen te stellen? Die garagist zal mooi mogen uitleggen welk stuk waarom dient en waarom het diende vervangen te worden. En dan ga ik uit van de eerlijkheid van de betrokken garagist. Tenzij ik het echt niet vertrouw, dan is er iets als Internet nog steeds maar dit buiten beschouwing...

@nickz : het houd helaas wel steek, geloof mij. Zie het voorbeeld van mijn eigen ouders die graag 6 jaar lang 8 euro per maand betalen voor een aftandse decoder. Hun reactie "al een chance dat we die gehuurd hebben, dan komen ze die gratis omruilen"! Tja had je toen 250 euro betaald, en nu terug, dan had je nog steeds 100 euro netto winst. Maar zo denken mensen vaak niet...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

nickz schreef:Na 10 à 12 maanden heb je de aankoopprijs reeds betaald.
Mijn ouders hebben lang een toestel gehuurd omdat de werkgever de telefoonrekening betaalde. Het bedrijf weigerde de aankoop van een toestel terug te betalen, dus werd het gehuurd...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

nickz schreef:
krisken schreef:Het is toch normaal dat als je iets huurt, dit is tot je het opzegt. Ook al is het al 50 keer afbetaald...
Als je op je 20 jaar een appartement gaat huren zal je huisbaas na 50 jaar ook niet zeggen tegen jou : manneke, ge hebt genoeg betaald, k heb mijn investering al 3x teruggekregen, vanaf nu woont ge hier for free...
Er zijn landen waar je via de rechtbank de eigendom kan claimen op een huurwoning die je al zo lang huurt dat je al meer hebt betaald dan de waarde ervan.
Niet meer dan normaal. Als je de volledige waarde hebt betaald in huur moet je dat als integraal betaald beschouwen.
krisken schreef:Dat heet een businessmodel, iets wat elk deftig bedrijf heeft (of toch zou moeten hebben).
Dat heet afzetterij en zou met miljoenenboetes bestraft mogen worden; als het toestel afbetaald is moet het van jou worden of tenminste gratis ter beschikking gesteld.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

ITnetadmin schreef:
nickz schreef:
krisken schreef:Het is toch normaal dat als je iets huurt, dit is tot je het opzegt. Ook al is het al 50 keer afbetaald...
Als je op je 20 jaar een appartement gaat huren zal je huisbaas na 50 jaar ook niet zeggen tegen jou : manneke, ge hebt genoeg betaald, k heb mijn investering al 3x teruggekregen, vanaf nu woont ge hier for free...
Er zijn landen waar je via de rechtbank de eigendom kan claimen op een huurwoning die je al zo lang huurt dat je al meer hebt betaald dan de waarde ervan.
Niet meer dan normaal. Als je de volledige waarde hebt betaald in huur moet je dat als integraal betaald beschouwen.
Denk nog eens goed na en herhaal je nonsens nog eens... :roll:
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Euhm, je kent toch het verschil tussen "kopen", "huren" en "huurkopen"?
De constructie die jij beschrijft zie je momenteel bij bijvoorbeeld gsm's welke men samen verkoopt met een abonnement (iets wat vroeger absoluut niet mocht overigens). Je betaalt iets meer over pakweg 2 jaar dan dat je ineens zou betalen voor het toestel, maar je moet dan ook geen 500 euro ineens betalen, maar 24 schijven van x euro wat voor de meeste mensen beter te overzien is. Alleen : na die 2 jaar dat je een huurkoop hebt gedaan vervalt ook alle garantie als het toestel stuk gaat. Bij huren is dat niet zo : men is verplicht je eenzelfde toestel of een toestel met minimaal dezelfde mogelijkheden te bezorgen zonder meerkost. En laat dat nu net het grootste punt zijn bij degene die nu een toestel huren : jama als t kapot is heb ik altijd garantie, cfr nogmaals het verhaal van mn ouders...

Dat jij dit afzetterij noemt is jouw zaak natuurlijk, maar uiteindelijk is men (destijds) ermee akkoord gegaan om het toestel te huren. Iedereen (van jong tot oud) weet toch dat hij altijd de kleine lettertjes moet lezen in een contract?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

krisken schreef:Euhm, je kent toch het verschil tussen "kopen", "huren" en "huurkopen"?
Bij huurkopen verbind je je direct tot betalen van de volledige som op termijn, bij huren niet.
Dat neemt niks af van het feit dat ik vind dat eenmaal de volledige waarde is overgemaakt, het item van eigenaar dient te veranderen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

krisken schreef:Het is toch normaal dat als je iets huurt, dit is tot je het opzegt. Ook al is het al 50 keer afbetaald...
Als je op je 20 jaar een appartement gaat huren zal je huisbaas na 50 jaar ook niet zeggen tegen jou : manneke, ge hebt genoeg betaald, k heb mijn investering al 3x teruggekregen, vanaf nu woont ge hier for free...

Dat mensen hun factuur betalen zonder deze na te kijken is een fout van de klanten, niet zozeer van Proximus zelf?
Dat vind ik dus ook! Dat is de keuze en het verdienmodel achter "huren", is het kapot, krijg je ook gratis een vervangtoestel.

Of het vandaag nog een slimme keuze is, is de afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.
en dat gezeik van , oude mensen... ja "oud", of te TAM om uw factuur na te kijken (en niet één keer, maar voor de laatste 30 jaar!)
Dan is uw pensioen meer dan hoog genoeg dat je niet op een euro moet kijken.

Absoluut nul compassie mee hoor.

Het is trouwens door het gedrag van "de domme", dat "de slimme" wat minder moet betalen, want sowieso zullen ze dat bedrag elders wel compenseren, al is het het dividend waar De Croo elk jaar reikhalzend naar uitkijkt om zijn begroting te doen kloppen :roll:

Trouwens wat de Croo zegt, Proximus is een overheidsbedrijf.
De waarheid is dat Proximus in de eerste plaats een beursgenoteerd bedrijf is, dat winst moet maken. Geen verlieslatende koterij die de staat beheert.
Laatst gewijzigd door Gray 09 nov 2017, 15:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

ITnetadmin schreef:
krisken schreef:Euhm, je kent toch het verschil tussen "kopen", "huren" en "huurkopen"?
Bij huurkopen verbind je je direct tot betalen van de volledige som op termijn, bij huren niet.
Dat neemt niks af van het feit dat ik vind dat eenmaal de volledige waarde is overgemaakt, het item van eigenaar dient te veranderen.
Waarom zou iemand dan nog zo dom zijn iets te verhuren?
De winst zit er in dat mensen langer huren dan de waarde. Dat is winst enkel en alleen als er de hele betalingstermijn geen cent kosten is geweest.
In jouw systeem kan je als verhuurder dus enkel in het beste geval break-even spelen. Winst is uitgesloten en verlies zo goed als zeker.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat je niet akkoord bent met de algemene interpretatie van het woord "huren" is iets anders, maar hoe je dit woord moet interpreteren staat duidelijk in de kleine lettertjes...

Proximus heeft zelfs een aparte PDF online staan betreffende de huur van telefoontoestellen, waarin overduidelijk het volgende staat :


Tevens staat er wat verder duidelijk dat Proximus duidelijk eigendom is (en blijft) van het toestel:
https://www.proximus.be/dam/jcr:705839b ... ~cache.pdf

Bijzonder grappig dat de politiek zich hier plots mee bezig gaat houden, met iets wat eigenlijk dood normaal is, maar waarmee ze wel zieltjes kunnen winnen. Zouden er verkiezingen op til staan binnenkort? :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Op zich geen probleem met huren, maar PXS zou moeten verplicht worden hun huurtoestellen te laten mee evolueren met de huidige technologie.

Een paar jaar gelden mensen tegen gekomen die een bakelieten telefoon huurde..
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Waarom zou Proximus daartoe verplicht moeten worden? Als mensen graag een nieuw telefoontoestel willen, dan nemen ze hun oude, gaan ze naar een Proximusshop en spreken ze de volgende zin uit "goeiedag, dit toestel is nu x jaar oud, ik wil iets nieuws". En wees gerust, ze zullen dat ook krijgen hoor.

Maar velen hier zijn precies van mening dat mensen niet meer in staat zijn om zelfstandig te denken en op die gedachte te reageren op gepaste wijze???

1. Als ik een regel op een factuur zie staan welke ik niet begrijp dan denk ik "ik wil dit begrijpen", en neem ik contact op met de betreffende firma. Daar heb ik geen regeringslid voor nodig.

2. Als ik niet akkoord ga met de verkregen uitleg dan denk ik "ik wil hier niet aan mee doen", en zeg ik per direct dat toestel op en ga ik om de hoek van de straat een nieuw toestel kopen. Daar heb ik geen regeringslid voor nodig.

3. Als ik al jarenlang hetzelfde toestel zie staan en ik vind zelf (!) dat het tijd is voor vernieuwing, dan bel ik Proximus dat ik een nieuw toestel wil. Opnieuw : daar heb ik geen regeringslid voor nodig.

Als ik kijk naar mijn eigen ouders : het zijn niet de meest moderne mensen die (zoals ik en anderen hier met mij) telkens het nieuwste van het nieuwste moeten hebben. Maar achterlijk zijn ze eveneens niet. Als je om het even welke winkel binnen stapte de voorbije 15 jaar zag je overal telefoons (veelal draadloos) te koop staan voor amper geld! Ik heb destijds (2004) nog een telefoonset gekocht van 1 basis met 3 DECT telefoons voor amper 30 euro. En jawel, dat kan je nu nog steeds. Zelfs Aldi en Lidl hebben al zo toestellen verkocht tegen zo een prijs. Voor een generatie die telkens beweerd dat zij beter met geld konden omgaan dan ik en dat zij de echte betekenis van geld nog kennen, had ik toch verwacht dat zij dan die toestellen eveneens zagen, en hun de daarbij horende vraag stellen waarom zij t nog doen met een toestel van 40 jaar oud waar ze nog huur op betalen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik huur nog altijd, bewust, een decoder aan 8 €. Ik heb er ondertussen op die 10 jaar toch wel al een 4 of 5 "versleten". Die ondingen zijn heel erg "breekbaar". Indien probleem --> Proximus bellen, nummerke, naar boetiek, ik heb een andere. Vrouw content.

Mijn 2e en 3e decoder thuis zijn 2e handse aankopen.

Vroeger zal dit met telefoons niet anders zijn geweest. Nu moeten die mensen hun factuur eens lezen hé. Ik heb het ook bij mijn ouders gedaan, ook serieuze korting. Mijn pa zijn gsm staat sindskort op base 0: die verbelt 50 cent per maand soms :D.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Nadat ik alles heb opnieuw overlezen is er eigenlijk maar één ding dat proximus zou moeten veranderen : de omschrijving op de factuur. In plaats van een cryptische omschrijving als "telefoon U77 schijf: € 2,40" kan proximus dit inderdaad veranderen in het véél duidelijkere HUUR TELEFOONTOESTEL (telefoon U77 schijf): € 2,40. Dan is dat duidelijk voor iedereen. Maar tegelijk blijf ik bij mijn eerste punt : als je een factuur niet begrijpt, dan onderneem je actie...

@Goztow : dat is exact wat ik heb gedaan! Mijn beide ouders zaten bij Proximus met een (oude) 15 euro formule, en dit voor 2 gsm toestellen. Het moest Proximus zijn en blijven en niks anders. Welja, nu hebben ze beiden een herlaadkaart die ze eens om de 3/4 maand herladen met een herlaadkaart van 15 euro. Dus van 30 euro per maand naar 30 euro per 3 a 4 maand. Net omdat ze zo weinig bellen (en smsen).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Krisken, niet iedereen zit hetzelfde in elkaar als jij en ik. Een dominant semi-staatsbedrijf dat € 2,40 per maand blijft aanrekenen voor zo'n toestel uit de jaren '70 staat gelijk aan misbruik maken van de zwakkere, minder intelligente en minder assertieve mensen in de maatschappij (en zo zijn er véél)... Het is niet omdat het juridisch in orde is, dat het daarom niet moreel verwerpelijk is. Ben jij echt zo gefixeerd op de regeltjes en wetten (die ook door de mens zijn opgesteld en gaten en zwaktes bevatten) dat je totaal geen oog meer hebt voor het morele aspect? Vind je het dan ook oké om mensen die wat simpel van geest zijn te gaan oplichten, door bijvoorbeeld een duur contract aan te smeren voor één of ander waardeloos product of dienst, gewoon omdat het juridisch in orde is?
Laatst gewijzigd door nickz 09 nov 2017, 16:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Mensen moeten inderdaad de factuur interpreteren, maar hier is toch bewust enige lichte vorm van oplichterij in het spel.

Het zou zo moeten zijn dat niemand zich vragen hoeft te stellen bij een factuur. Die moet eerder éénduidig en transparant zijn. Met cryptische omschrijvingen is maar één doel gediend en dat is verwarring zaaien om geld te scheppen en dat grenst op het randje van het fatsoen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Compleet hypocriet dat Alexander De Croo nu jammert over 2,40 euro/maand voor de verhuur van standaard PSTN-telefoontoestellen:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171109_03178049

Bij de verhuur van telefoontoestellen is er toch geen probleem? Je koopt een nieuw PSTN-telefoontoestel om het even waar, levert het huurtoestel in bij Proximus en je hebt een lagere factuur en een beter telefoontoestel.

Dit terwijl miljoenen telecomklanten vastgelijmd worden aan de duopolisten met propriëtaire Wifi-homegateways en settopboxen waarvoor ze 9 euro/maand huur betalen.

Bij propriëtaire Wifi-homegateways en settopboxen is het probleem toch vele malen groter? Dat zijn pas melkmachines!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat zullen ze ook pas over 30-40 jaar inzien zeker...
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Neen, maar ik ben volledig tegen het bemoederen vanuit de regering. Een mens staat nog altijd zelf in voor de keuzes die hij/zij maakt, nietwaar?
We willen allemaal een eerlijke oplossing voor een probleem, maar we staan er amper nog bij stil dat een bedrijf als doel heeft ... winst maken! Hoeveel mensen zijn er niet die opties als nummerherkenning geactiveerd hebben, terwijl dit vrij duur is (zowel bij Proximus als bij Telenet overigens) en dit in de meeste moderne centrales een optie is die standaard aan staat? En zo zijn er nog talloze voorbeelden. Hoeveel mensen zouden er geen abonnement hebben met onbeperkt downloaden en 5000 tv zenders, terwijl ze t alleen gebruiken om wat te facebooken en enkel naar een handvol Vlaamse zenders kijken, en ze dus eigenlijk genoeg hebben aan het goedkoopste abonnement? Hoeveel mensen hebben geen abonnement met "onbeperkt bellen en smsen" omdat ze er nu zeker van zijn dat ze niet meer moeten betalen dat dat abonnementsbedrag, terwijl ze met een goedkoper abonnement waar ze af en toe eens moeten bijbetalen een pak geld zouden besparen?

Voor mij mag je dit oplichterij noemen, maar mensen worden graag opgelicht. Ze betalen graag met de glimlach een pak geld extra om die ene GSM te kunnen kopen om iedereen af te troeven en te kunnen zeggen "ik heb dat", terwijl het toch maar een GSM op afbetaling is. Idem dito met auto's?

En ja, er zijn zwakkere, minder intelligente en minder assertieve mensen. Volledig gelijk. Maar er bestaan instanties genoeg om die mensen te helpen...

Ik zal het anders zeggen : kijk om je heen : familie, vrienden, misschien jijzelf? Is het huis dat zij (of jij) huurt nog altijd in even goede staat als toen je begon met het te huren? Ja? Super! Neen? Heeft je huisbaas ooit gezegd goh ondertussen zit je er nu al 10 jaar in, het huis is nu al 10 jaar ouder en voldoet eigenlijk niet meer aan de huidige normen voor isolatie etc ... kom vanaf nu moet je 100 euro per maand minder betalen? Bij mijn weten is het een zeldzaamheid mocht dit gebeuren...

Soit, in plaats van de mensen te bemoederen zou de regering zich beter eens bezig houden met echte problemen waar een mens echt kan op besparen. Van die 100 BEF'jes per maand zal niemand slecht slapen. Van de nieuwe taksen en belastingen die ze om de haverklap uitvinden wel. Begin eerst eens aan die problematiek. Pas als België niet meer in de top 20 van meest belaste landen voorkomt mag je voor mijn part Proximus eens op de vingers gaan tikken...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat er een politieker politiek gewin wil scoren is inderdaad een lijkenpikkerij.
Maar een overheid heeft ook de taak om zijn inwoners tegen allerhande te beschermen. Ook economisch bedrog. Noem het bemoedering, maar bescherming van de consument is tegenwoordig meer en meer broodnodig aan het worden. En ik hoor het regelmatig, juridisch is alles in orde "Lees de Algemene Voorwaarden" en nog van dat, maar ethisch gezien is het gewoon ondermaats.

Zeggen dat er instanties zijn om mensen die zwakker in hun schoenen staan, te helpen is een gemakkelijke manier om het "ieder voor zichzelf" verhaal te promoten. Misschien dan maar gelijk ook het Departement Consumentenzaken afschaffen?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

petrol242 schreef:Maar een overheid heeft ook de taak om zijn inwoners tegen allerhande te beschermen.
Bescherming gebeurt door wetgeving en de bijhorende controle. Niet door telefoons of e-mails van een kabinet naar het management van een overheidsbedrijf en daarna een persbericht naar de gazetten.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”