"Er komt geen wifi op de trein"

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Sinna schreef:Mochten de piektreinen die eerst Brussel-Noord aandoen beperkt worden tot Schaarbeek ipv. door te rijden naar Brussel-Zuid en de piektreinen die eerst Brussel-Zuid aandoen beperkt worden tot Brussel-Zuid ipv. door te rijden naar Schaarbeek, dan zou de N-Z-as al flink ontlast worden.
Zelfs zonder piekuurtreinen en buiten de spits draait de Noord-Zuidverbinding op een capaciteit waar het nooit voor is gebouwd. Iedere hapering heeft een kettingreactie tot gevolg. Brussel-Centraal was ten tijde van de opening (1952) maar een secundair station, waar slechts 40.000 reizigers per dag gebruik van zouden gaan maken. Anno 2012 waren dat er maar liefst 150.000. bron: http://www.bruzz.be/nl/nieuws/100-jaar- ... ot-station
petrol242 schreef:@Didymus : Van wie die glasvezel ook mag zijn, het ligt er en kan benut worden. Het signaal in de trein te krijgen is ook niet zo heel moeilijk. Zelfs sporen en bovenleiding kunnen gebruikt worden. Het is dus niet zozeer een technisch issue.
Maak dat dan eens concreet. Met welke technologie ga je internet in de trein binnenbrengen en wie gaat daar de (financiële) verantwoordelijkheid voor nemen?
petrol242 schreef:Wat ik frappant vind is dat een minister die zelf de besparingen mee verder heeft gezet en eigenlijk de kerntaak van de spoorwegen heeft ondermijnd, namelijk mensen op een veilige en stipte manier van A naar B brengen, het lef heeft om op zoiets als wifi te gaan vitten.
Ik vind het minstens even frappant dat "De Spoorwegen" jarenlang ongestoord allerlei verlieslatende nevenactiviteiten (Eurostation iemand?) heeft kunnen ontwikkelen onder het motto "De overheid past het tekort toch bij." Op een dag stopt het en de NMBS mag zich gelukkig prijzen dat een Sabenascenario niet tot de mogelijkheden behoort.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

De ticketcontroleurs hebben in de toekomst internet nodig om online tickets te kunnen controleren. Alle treinen met wifi is onmogelijk.
Een goede 3G/4G dekking is dus essentieel.

Wifi is een voorbijgestreefde technologie en onbetaalbaar voor nmbs indien als Free Wifi opgezet en onbetaalbaar voor de gebruiker indien een betalend model gekozen wordt. Immers gebruik door minder dan 1% van de reizigers, de rest zit gewoon op 3G/4G
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Treinbegeleiders hebben sinds jaar en dag internet op hun tablet, namelijk via het GSM-R netwerk van Infrabel. De NMBS heeft dus zelf weinig last van de slechte netwerkdekking van de commerciële operatoren.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

fvhbrugge schreef:De ticketcontroleurs hebben in de toekomst internet nodig om online tickets te kunnen controleren. Alle treinen met wifi is onmogelijk.
Een goede 3G/4G dekking is dus essentieel.

Wifi is een voorbijgestreefde technologie en onbetaalbaar voor nmbs indien als Free Wifi opgezet en onbetaalbaar voor de gebruiker indien een betalend model gekozen wordt. Immers gebruik door minder dan 1% van de reizigers, de rest zit gewoon op 3G/4G
Daar ben ik nu echt niet van overtuigd... Ikzelf heb in mijn gemeente verder het WirelessBelgie netwerk uitgerold.
Toen ik hier kwam wonen was er één node, inmiddels zijn het er een 10-tal op 2.5 jaar tijd. En wat blijkt : menig Wetteraar verbind met dit gratis WiFi netwerk en verzet zo redelijk wat dataverkeer!

Om je een idee te geven : rond de 250 individuele gebruikers per dag, 10GB download per dag, 3GB upload per dag... Op een inwonersaantal van 25000 mensen en er rekening mee houdende dat de meeste nodes enkel in het centrum zitten vind ik dit niet slecht.
Dit is volgens mij ook de reden waarom Telenet blijft geld steken in hun hotspot/homespots, en waarom Proximus de samenwerking met FON is aangegaan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Didymus schreef:Treinbegeleiders hebben sinds jaar en dag internet op hun tablet, namelijk via het GSM-R netwerk van Infrabel. De NMBS heeft dus zelf weinig last van de slechte netwerkdekking van de commerciële operatoren.
Waar heb je die info vandaan , het gsmr netwerk van Infrabel is niet bedoeld voor data en is daar (nog) niet voor voorzien.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik gebruik al eens een papierloos ticket. Online kopen en via de identiteitskaart controleren ze dan je ticket. Daar is toch een internetverbinding voor nodig?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Didymus schreef:De NMBS heeft dus zelf weinig last van de slechte netwerkdekking van de commerciële operatoren.
De data die hiervoor nodig is is enorm weinig lijkt me... helemaal anders dan surfen laat staan video streaming.
petrol242 schreef:Daar is toch een internetverbinding voor nodig?
Geen idee hoe die dingen werken maar in theorie kunnen die terminals ook gewoon de data pre-loaden/cachen voor jou lijn.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

mailracer schreef:Waar heb je die info vandaan , het gsmr netwerk van Infrabel is niet bedoeld voor data en is daar (nog) niet voor voorzien.
I stand corrected; da's blijkbaar pas voor ETCS2 gepland. Wat het nog absurder maakt dat Infrabel een eigen netwerk onderhoudt, terwijl ze even goed een MVNO zouden kunnen worden zoals Astrid (netwerk van de hulpdiensten).

De tablets, ook die van de vorige generatie, hebben wel altijd al een dataverbinding gehad. Welk netwerk daar nu juist voor wordt gebruikt kan ik nergens terugvinden, maar die dingen maken wel degelijk verbinding met een server om tickets te controleren en aansluitingen op te vragen. Dat is uiteraard in de verste verte niet te vergelijken met videostreams bekijken. :)
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Zoek het niet te ver. Het is al lang de eerste keer niet meer dat ik de treinbegeleider hoor zeggen dat hij niet kan zien of het abonnement bijgewerkt is als dit dezelfde dag gebeurd is. Het lijkt mij dan ook duidelijk dat die gegevens 's morgens bij vertrek ingeladen worden.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Het is de twee, denk ik. Wat 's morgens beschikbaar is wordt dan al ingeladen, voor de rest moet er een dataconnectie worden opgebouwd. Ze kunnen wel degelijk in realtime tickets en dienstregelingen consulteren.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

petrol242 schreef:Daar is toch een internetverbinding voor nodig?
Onlangs hoorde ik een conducteur vragen of iemand zijn online ticket in de laatste 10 minuten had gekocht. Zo ja kon hij het niet zien want zijn tablet moest eerst nog synchroniseren. Dus vermoedelijk hebben ze niet continu internet en cached de tablet de data voor die lijn. Hoe het syncen dan verloopt weet ik niet, misschien via wifi of een ander systeem in de stations? Of misschien is het ook commerciële 3G/4G dat ze gebruiken en moeten ze net als ons wachten tot ze deftige verbinding hebben. :-D
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Didymus schreef:
mailracer schreef:Waar heb je die info vandaan , het gsmr netwerk van Infrabel is niet bedoeld voor data en is daar (nog) niet voor voorzien.
I stand corrected; da's blijkbaar pas voor ETCS2 gepland. Wat het nog absurder maakt dat Infrabel een eigen netwerk onderhoudt, terwijl ze even goed een MVNO zouden kunnen worden zoals Astrid (netwerk van de hulpdiensten).

De tablets, ook die van de vorige generatie, hebben wel altijd al een dataverbinding gehad. Welk netwerk daar nu juist voor wordt gebruikt kan ik nergens terugvinden, maar die dingen maken wel degelijk verbinding met een server om tickets te controleren en aansluitingen op te vragen. Dat is uiteraard in de verste verte niet te vergelijken met videostreams bekijken. :)
En dan nog zal Infrabel daar geen commerciële data over laten verlopen. Etcs en gsmr is bedoeld om treinen te beïnvloeden. Er zijn daar normen voor uitgevonden. Wel is het zo dat we friendly sites hebben waar operatoren hun eigen antennes en eigen shelters mogen plaatsen.
De tabletten van de begeleiders hebben een Sim-kaartje waardoor ze visa kaarten kunnen valideren bij betaling. Maar het updaten gebeurd normaal bij de aanvang van de rit.
De stelletjes met een scherm, denk de desiro , hebben ook een dataverbinding, maar ik heb op de werkvloer horen vertellen dat ze met sms-berichten worden ge-update.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”