"Er komt geen wifi op de trein"

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Dat heeft de NMBS CEO Sophie Dutordoir gezegd. Het is te duur gebleken en de mobiele netwerkoperatoren hebben beloofd om tegen eind 2018 het volledige spoornet te dekken met 2G, 3G en 4G (sic.).

Wat dat laatste in de praktijk zal betekenen is nog maar de vraag; ik vrees dat massaal masten bijplaatsen naast spoorlijnen er niet in zit. Daarnaast verandert dat niets aan het feit dat treinstellen een kooi van Faraday zijn en dat zonder versterking binnen die kooi het signaal waarschijnlijk ondermaats zal blijven.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goed zo. Eerst de core business. Ik ben al zeer tevreden dat de nmbs app goed (en meestal) werkt. Internet is een probleem voor de operators in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door brubbel 23 okt 2017, 18:57, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Als ik de lijn Leuven-Brussel neem, heb ik geen problemen om een spelletje simpsons tapped out te spelen.
Van Leuven naar landen is een ander verhaal, maar uit goede bron weet ik dat Infrabel wel masten bij gaat plaatsen om in regel te zijn met Etcs, de Europese treinbeïnvloeding.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europea ... ent_System
Laatst gewijzigd door mailracer 23 okt 2017, 18:58, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Didymus schreef:Daarnaast verandert dat niets aan het feit dat treinstellen een kooi van Faraday zijn en dat zonder versterking binnen die kooi het signaal waarschijnlijk ondermaats zal blijven.
Inderdaad... op de trein naar Brussel heb ik nog steeds korte stukken dat ik totaal geen GSM ontvangst heb, andere momenten moet ik het doen met Edge (en dat is min of meer hetzelfde als niets).

Nu is WIFI ook niet primair op de trein... ik zou al blij zijn als ze op tijd rijden maar een passieve repeater in de treinstellen was misschien ook een oplossing geweest.
brubbel schreef:Ik ben al zeer tevreden dat de nmbs app goed (en meestal) werkt.
Al begrijp ik nog steeds niet dat de app andere tijden aangeeft als de borden in het station... worden die dingen dan gevoed uit twee verschillende systemen/databases :bang:
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 23 okt 2017, 18:59, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het bereik in de trein aan de halte van Aalter is bedroevend...

Met orange totaal geen bereik met internet...

En op tijd mag echt eens gebeuren ben elke dag te laat zowel savonds als sochtends. Om gek van te worden.

Deze ochtend zelfs 37 minuten vertraging. Vorige week 3 van de 4 dagen meer dan 15 min vertraging en vanavond zal het ook weer vertraging zijn...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Ik vind het nieuws eerlijk gezegd om te huilen en heb evenmin de indruk dat repeaters plaatsen nog wordt overwogen.

Voor korte treinritten is een stabiele internetverbinding misschien niet zo belangrijk, maar als je een lange rit voor de boeg hebt en wil werken, dan is het toch een grote meerwaarde.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

mailracer schreef:Als ik de lijn Leuven-Brussel neem, heb ik geen problemen om een spelletje simpsons tapped out te spelen.
Van Leuven naar landen is een ander verhaal, maar uit goede bron weet ik dat Infrabel wel masten bij gaat plaatsen om in regel te zijn met Etcs, de Europese treinbeïnvloeding.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europea ... ent_System

Ik heb de drie netwerken uitvoerig tussen Landen en Brussel getest.
Proximus kwam het beste uit de bus, bijna de hele rit ontvangst / data.
Mobistar tussenin en MV/Base zeer slecht.

Proximus valt ergens juist voor of na Boutersem ff weg maar voor de rest van de rit altijd data beschikbaar.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

r2504 schreef:
brubbel schreef:Ik ben al zeer tevreden dat de nmbs app goed (en meestal) werkt.
Al begrijp ik nog steeds niet dat de app andere tijden aangeeft als de borden in het station... worden die dingen dan gevoed uit twee verschillende systemen/databases :bang:

De servers die de schermen aansturen krijgen hun info rechtstreeks van seininrichting, die zouden correct moeten zijn. Dit gebeurd op lokaal niveau. Hoe de info voor de app verstrekt word weet ik niet, maar ik verwacht niet dat die database continu volgeschreven word met de data van alle treinen. Ik.verwacht dan eerder een uitval waardoor men deze data zal beperken.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die schermen zitten soms echt avhter op de app...

Heb ook vaak dat app en website verschillende tijden aangeeft.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

brubbel schreef:Goed zo. Eerst de core business. Ik ben al zeer tevreden dat de nmbs app goed (en meestal) werkt. Internet is een probleem voor de operators in mijn ogen.
De app werkt bijzonder slecht (niet dus) zonder internet :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boonpwnz schreef:Die schermen zitten soms echt avhter op de app...
Inderdaad... in de app zie ik vaak al +10 (ja weeral vertraging) terwijl het scherm op het perron hiervan niets laat zien.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jammer, maar ik heb liever stipte treinen.
Ik apprecieer ook een manager die een koe een koe durft noemen. Als het speeltje te duur is, moet je het gewoon niet doen.
Zorg dat uw materiaal in orde is (Siemens/M6 treinen wiens deuren toeknallen als je wil uitstappen) en dus niet in panne valt.
Zorg dat uw treinen op tijd rijden.
Dat is de beste reclame voor de trein.

Bekijk nadien het aanbod nog eens (je kan niet vanuit Antwerpen in 1 keer naar Luik :eek: ).
Als er na bovenstaande nog marge is, denk dan aan luxezaken als wifi op de trein. Dat wordt trouwens ook gevoed via 3G of 4G.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sowieso vind ik het raar met hun nieuwe vervoersplan gaan ze bij sommigen de tijd terugzetten. Mijn lijn zal terug zijn zoals het vroeger was en niet hoe het nu is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6437
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Een langer traject op de trein en dus veel van mast wisselen en dan per mast nog eens weinig-veel-weinig ontvangst dat is zowat het dodelijkste wat er bestaat voor je batterij van je smartphone. Tienen-Hasselt zie je op bepaalde stukken de percentages er zo afvliegen!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hoeveel is de kostprijs voor Wifi in de trein?
Als Sophie Dutordoir A zegt, moet ze ook B zeggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Voor we zelfs nog maar spreken over de kostprijs is het misschien interessant volgend artikel eens te lezen.

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wif ... 16649.html

Een opinie waar ik me grotendeels kan in vinden trouwens.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Net nog een interessante update op dat article gekomen:
Update 13.30 uur
Een lezer merkt terecht op dat het mobiele signaal in de trein wordt afgezwakt omdat de metalen kooi van een wagon werkt als een kooi van Faraday. Kortrijks burgemeester (en voormalig telecomminister) Vincent Van Quickenborne laat op Twitter weten dat in Zwitserland de treinen zijn uitgerust met een versterker om dat probleem op te lossen. Mocht de NMBS iets gelijkaardigs overwegen, dan kan dat de ervaring op de trein wel ten goede komen zonder de nood aan een grotere investering in een wifi-netwerk.
Zou idd wel een mooie toevoeging zijn om het signaal te verbeteren in de treinen.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:Voor we zelfs nog maar spreken over de kostprijs is het misschien interessant volgend artikel eens te lezen.

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wif ... 16649.html
Enkele quotes uit dat artikel waar mijn tenen van gaan krullen:
Mocht de snelheid of stabiliteit even matig zijn als het 4G-signaal van reizigers, dan is de meerwaarde weg.
Wie overigens wifi wil om met de laptop te surfen, kan met de smartphone een mobiele hotspot opzetten.
Wifi op de Nederlandse treinen is niets meer dan 4G omgezet naar wifi. Internet op de trein is dus niet hoger of beter dan wat je zelf via je operator ontvangt. Je kan je op dat moment ernstige vragen stellen over de meerwaarde van die investering.
Gaat zoals velen voor hem compleet voorbij aan het feit dat een buitenantenne op de trein (met een 4G-module die misschien zelfs tussen verschillende netwerken kan roamen) sowieso een veel betere ontvangst zal hebben dan een smartphone in de trein.

Iemand de WiFi uitgeprobeerd tijdens het proefproject vorig jaar? Ik wel; was een ware verademing om gewoon een stabiele verbinding te kunnen opzetten, een VPN te gebruiken, iets bij de eerste poging kunnen downloaden, etc. En nee, natuurlijk zal het niet mogelijk zijn om met de huidige technologie honderden reizigers tegelijk naar Netflix te laten kijken tegen een aanvaardbare kostprijs.

edit: Daarnet op deze fijne infographic gestoten:
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bollewolle schreef:Zou idd wel een mooie toevoeging zijn om het signaal te verbeteren in de treinen.
Zoals ik al eerder in dit topic poste zou een passieve repeater de beste prijs/kwaliteit halen.
Didymus schreef:edit: Daarnet op deze fijne infographic gestoten:
In de veronderstelling dat men met 200 Mb eigenlijk 200 MB bedoelde, en men spreekt over 5 Mbits wat voldoende is om video te streamen dan kom ik aan 320 seconden ofwel zo'n 5 minuten dat ik kan streamen (da's dan een goeie 2 minuten 's morgens en een goeie 2 minuten 's avonds) :lol:
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Blijkbaar zijn er wettelijke bezwaren om provideronafhankelijke repeaters te installeren.

Gidsland Zwitserland heeft het wél allemaal voor elkaar gekregen, mét financiële tussenkomst van de providers:
https://company.sbb.ch/en/media/backgro ... -move.html
https://www.swisscom.ch/en/about/medien ... r-SBB.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Didymus schreef:Blijkbaar zijn er wettelijke bezwaren om provideronafhankelijke repeaters te installeren.
Die geleden enkel voor actieve repeaters... niet voor passieve repeaters (zoals die vandaag de dag in de meeste tunnels hangen).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Aangezien het probleem is dat een trein een kooi van Faraday is en er bespaard moet worden, waarom nog langer zoeken?
Afbeelding
Naar waar mag ik de factuur voor mijn advies sturen? :banana:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wifi op de trein: ja; als het goeie wifi is.
Realiteit: iedereen gaat beginnen klagen omdat hunne youtube, netflix, of muziekstream naar keuze niet werkt, want die wifi gaat nooit meer dan 2Mbps opleveren, laat staan dat je dagelijks 500MB of meer gaat mogen (of kunnen) erdoor pompen, per reiziger dan nog wel.

Dan zie ik eerder heil in passieve repeaters voor gsm signalen, en een betere heilige graal: stopcontacten voor iedereen op elke stoel.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ervan uitgaand dat de klant van den nmbs een bedrag betaald om op WiFi te gaan in de trein is het normaal dat je mobiel internet omzet naar WiFi.
Nmbs kiest voor drie operatoren die op hun beurt een abonnement en Sim-kaarten ter beschikking stelt voor elke wagon die WiFi heeft. Dat alleen lijkt me niet kostendekkend. Ik verwacht ook een beperkt doelpubliek hiervoor.

Als je natuurlijk aan de providers vraagt op met repeaters te werken, dan worden de gebruikskosten verhaalt op de klant, en heeft de nmbs hier geen inkomsten van, terwijl het wel een extra dienst voorziet. De klant heeft gewoon een sterkere verbinding van zijn mobiele netwerk met repeaters die door de nmbs zijn betaald. Nadeel hiervan is denk ik wanneer er gsm-banden gaan bijkomen en de huidige apparatuur niet meer voldoet. Wie betaald de upgrade kosten ?
Als de repeaters door de providers worden geïnstalleerd en betaald, dan is nog maar de vraag hoeveel elke provider hiervoor betaald. op basis waarvan gaat men het aandeel in de kostprijs berekenen van die repeaters voor de providers afzonderlijk.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Vergeet het onderhoud niet van een passieve repeater tegenover wifi per wagon waar telkens zo veel volk op zal zitten dat het toch meteen door de knieën gaat of de snelheid niet vooruit te branden is. Zelfs zonder verdienmodel is het gewoon een win, al zou ik eigenlijk ook niks hebben tegen een paar stiltecoupes zonder bereik, al denk ik niet dat het populair zal zijn.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

En deze beslissing loopt al tegen een politieke lamp.
De Croo fluit spoorbaas Dutordoir terug over wifi
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171024_03150078
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een kooi van Faraday lees ik hier. Maar dat geldt alleen als de transmitter buiten die kooi opgesteld staat. Binnen de kooi zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn. Datasignalen kunnen perfect doorgegeven worden via het uitgebreide glasvezel systeem van de NMBS en tot in de wagon via koper naar wifi.

Technisch is dat dus perfect eenvoudig op te lossen. Maar zoals meerdere forumgangers stel ik mij de vraag of dat dat de prioriteit is van de NMBS. Een minister gaat op zijn achterste poten staan als wifi niet gerealiseerd wordt, maar als de andere veel belangrijkere problemen worden aangekaart is het muisstil in de Wetstraat.

Ik denk dat De Croo wil scoren (want iedereen wil wifi) na die totale afbraak van het beleid binnen de NMBS van de laatste week door haar CEO.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Glasvezel van de NMBS? Het glasvezelnetwerk van Infrabel dat 2 jaar geleden verkocht werd, bedoel je, en waar Infrabel nu zelf voor betaalt om er gebruik van te mogen maken? Hoe dan ook, daarmee heb je nog geen signaal IN de trein.

Ik snap de discussie over prioriteiten niet goed, eerlijk gezegd. Alsof het niet investeren in WiFi de structurele problemen van de NMBS gaat oplossen of nog maar de aanzet daartoe zal maken. Het is alsof Proximus zou zeggen: "vanaf nu voeren we geen enkele upgrade meer uit voor bestaande klanten tot iedere Belg een stabiele VDSL verbinding kan krijgen". Zo werkt het toch niet?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Sophie Dutordoir beseft blijkbaar niet goed dat de NMBS binnen 10 jaar zal moeten concurreren met treinen op de E40:
zelfrijdende wagens in colonne: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160914_02468128

Niemand twijfelt dat in die zelfrijdende wagens in 2027 Wifi- en 5G-technologie standaard zal ingebouwd zijn.
Benieuwd wat de volgende NMBS-baas dan zal zeggen: het reizigersaantal daalt spectaculair en dat is de schuld van de zelfrijdende auto en thuiswerk via FTTH.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

...of net wel, en moet er nu eerst focus zijn op het product zelf: de trein brengt je vlot van A naar B.
Dat gedoe met WiFi in de trein kan later nog wel als klanten de auto zouden gaan nemen ipv de trein om WiFi te hebben...

Maar jullie spreken hier over repeaters en kooi van Faraday... Ok, maar waarom zijn er dan nu lijnen waar je de ganse rit wel een goeie mobiele dataverbinding hebt? Of aar Proximus wel werkt en andere ISP's niet.
Is dat dan een plastieken trein? Banee toch. Heeft Proximus dan een antenne in die trein? Banee toch.
Al dat gezever is dus niet nodig en de nieuwe CEO heeft gelijk: de ISP's moeten er maar voor zorgen dat er voldoende masten staan langs het traject. Gesteund door de eigenaar van de grond (NMBS) zouden vergunningen daarvoor toch niet zo moeilijk mogen zijn.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Wat zijn die lijnen waar Proximus het hele traject dekt en hoe belangrijk zijn ze in het spoornetwerk? Het is alvast niet Oostende-Luik, Charleroi-Antwerpen of Lille Flandres-Antwerpen.

Niet alle treinstellen isoleren straling even sterk, ook daar zijn grote verschillen. De nieuwste bijvoorbeeld, Siemens Desiro ML, hebben bijvoorbeeld een rotslechte reputatie op dat vlak.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op Brussel-Gent heb ik bij Proximus quasi perfecte verbinding. Alleen ergens 1x Edge voor ongeveer een minuut. Dus ik mag niet klagen over de verbinding.
Wifi op trein zou leuk zijn mocht het gratis zijn en voor iedere provider(of stukken goedkoper dan 4G), maar dan moet men ook maatregelen nemen dat netflix, Youtube en Spotify de boel niet dichtgoeien. Het heeft voor mij in elk geval geen prioriteit.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik snap de discussie niet van wifi op de trein het is om het groter probleem gewoon te maskeren..

Namelijk dat geen enkele trein echt op tijd rijd. Op mijn lijn is het zelfs dagelijkse kost.(Knokke/blankenberge naar Genk en terug)

Elke dag 10 min vertraging of meer zijn niet uitgesloten.

Dat ze daar eens in investeren :bang:

als je me niet wil geloven dit is aankomst in Brussel centraal en toekomen als het savonds is. In minuten.

25/10
16 sochtends
24/10

10 savonds
13 sochtends

23/10
37 sochtends

16/10
15 sochtends
17/10
19 sochtends
18/10
8 sochtends
19/10
20 sochtends
Laatst gewijzigd door boonpwnz 25 okt 2017, 12:23, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Stroper schreef:Wifi op trein zou leuk zijn mocht het gratis zijn en voor iedere provider(of stukken goedkoper dan 4G)
Gratis bestaat niet... je zal het dus onrechtstreeks betalen in je ticket.
Stroper schreef:maar dan moet men ook maatregelen nemen dat netflix, Youtube en Spotify de boel niet dichtgoeien. Het heeft voor mij in elk geval geen prioriteit.
Met 200 MB zoals ik soms zie in bepaalde voorstellen ga je echt niet veel minuten Netflix of YouTube moeten bekijken... resultaat zal dus meteen een negatieve perceptie zijn.
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Stroper schreef:Op Brussel-Gent heb ik bij Proximus quasi perfecte verbinding. Alleen ergens 1x Edge voor ongeveer een minuut. Dus ik mag niet klagen over de verbinding.
Voila, dat illustreert het probleem perfect. Op een van de belangrijkste en drukste stukken spoorlijn, dat niet door agglomeraties snijdt, biedt de provider met de beste dekking nog altijd geen ononderbroken bruikbaar signaal, maar we moeten wel geloven dat eind 2018 het hele spoornet zal gedekt zijn.
boonpwnz schreef:Namelijk dat geen enkele trein echt op tijd rijd. Op mijn lijn is het zelfs dagelijkse kost.(Knokke/blankenberge naar Genk en terug)

Elke dag 10 min vertraging of meer zijn niet uitgesloten.

Dat ze daar eens in investeren :bang:
Dat is voor een groot stuk het alom gekende probleem van de Brusselse bottleneck a.k.a. de Noord-Zuidverbinding. Zolang er geen extra tunnel onder de bestaande wordt aangelegd ga je dat probleem niet oplossen. Ik denk dat iedereen dat graag anders zou zien, maar we zullen er ons bij moeten neerleggen dat het niet voor de eerste 10 jaar zal zijn.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

boonpwnz schreef:Op mijn lijn is het zelfs dagelijkse kost.(Knokke/blankenberge naar Genk en terug)
elke dag 3X 3.10 u. = 6.20 u. + 30' + vertraging+ station->thuis reistijd? :eek: :eek: :eek:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

@ satsurfer. Nee Knokke tot en met Brussel-centraal(dat is 2x 100 minuten per dag oftwel 3 uren en 20 minuten exclusief te voet)

En een 15 min vertraging dus op een dag zit ik aan zeker een 4u 15 min reistijd.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Didymus schreef:Dat is voor een groot stuk het alom gekende probleem van de Brusselse bottleneck a.k.a. de Noord-Zuidverbinding. Zolang er geen extra tunnel onder de bestaande wordt aangelegd ga je dat probleem niet oplossen. Ik denk dat iedereen dat graag anders zou zien, maar we zullen er ons bij moeten neerleggen dat het niet voor de eerste 10 jaar zal zijn.
Mochten de piektreinen die eerst Brussel-Noord aandoen beperkt worden tot Schaarbeek ipv. door te rijden naar Brussel-Zuid en de piektreinen die eerst Brussel-Zuid aandoen beperkt worden tot Brussel-Zuid ipv. door te rijden naar Schaarbeek, dan zou de N-Z-as al flink ontlast worden.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@Didymus : Van wie die glasvezel ook mag zijn, het ligt er en kan benut worden. Het signaal in de trein te krijgen is ook niet zo heel moeilijk. Zelfs sporen en bovenleiding kunnen gebruikt worden. Het is dus niet zozeer een technisch issue.

Wat ik frappant vind is dat een minister die zelf de besparingen mee verder heeft gezet en eigenlijk de kerntaak van de spoorwegen heeft ondermijnd, namelijk mensen op een veilige en stipte manier van A naar B brengen, het lef heeft om op zoiets als wifi te gaan vitten.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”