Nieuwe regels voor telecomoperatoren op komst?

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

https://www.tijd.be/ondernemen/technolo ... 1506603418
Zo moeten Telenet en Voo naast breedbandinternet en digitale televisie voortaan ook vaste telefonie doorverkopen. Nu is dat niet het geval waardoor Orange geen bundel kan aanbieden met een vaste lijn, terwijl heel wat gezinnen nog altijd een vaste lijn willen. De kabelaars moeten van de waakhonden ook breedband apart doorverkopen, in plaats van de huidige bundeling met digitale televisie. 'Nergens anders in Europa wordt breedbandkabel apart gereguleerd', stelt Telenet.
De waakhonden gaan na morgen de ingeleverde commentaren van de telecomspelers analyseren, waarna ze hun ontwerpbesluiten mogelijk aanpassen. Het definitieve ontwerp wordt vervolgens voorgelegd aan de Belgische concurrentiewaakhond en de Europese Commissie. De uiteindelijke regulering wordt in de eerste helft van volgend jaar van kracht.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

misschien omdat nergens anders in Europa een gelijkaardige ''duopolie'' situatie bestaat...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Van als ik internet alleen kan krijgen bij orange ben ik weg bij telenet
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 33 keer

Hmm dan wordt orange internet only misschien toch mogelijk. Als ze dat aanbieden aan 35 euro voor 100Mbps dan schakel ik over.
Zou mooi zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wied schreef:misschien omdat nergens anders in Europa een gelijkaardige ''duopolie'' situatie bestaat...
In hoeverre is de situatie in Nederland dan anders ? Daar hebben andere partijen zelfs geen toegang tot de kabel !
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

keep on dreaming... Telenet zal dit met alle mogelijke steekpenningen tegenwerken...
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

kaarsenbril schreef:keep on dreaming... Telenet zal dit met alle mogelijke steekpenningen tegenwerken...
Bwa, Telenet is he-le-maal niet blij met de (gedeeltelijke) openstelling van de kabel aan Orange nu hoor.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

De kabelaars moeten van de waakhonden ook breedband apart doorverkopen, in plaats van de huidige bundeling met digitale televisie.
Stel u voor :).
Concurrentie tussen EDPnet VDSL XL met 100/20 en Orange met 200/50 ofzo :)
Als ze dat niet duurder maken dan €30-35 krijgen we nog echte concurrentie. In Belgie. Voor internet. Stel u voor :).

ik zie net op de Telenet website dat ze maar 200/20 aanbieden
Docsis3 kan toch veel meer aan?
BB25ST
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2017, 17:00

heist_175 schreef:
ik zie net op de Telenet website dat ze maar 200/20 aanbieden
Docsis3 kan toch veel meer aan?
Sinds Orange op de kabel zit,heeft Telenet de snelheden bevroren,buiten hun basicnet.
Daarom dat ik naar business 240/30 wil.
240/40 en 500/50 is voorbehouden voor scholen.
peroxide
Member
Member
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het ontwerpbesluit waarop dit artikel gebaseerd is is te vinden op: http://www.bipt.be/nl/operatoren/teleco ... rktanalyse
Ik heb de interessantste delen eens snel bekeken en de belangrijkste punten lijken mij het afstappen van het 'retail minus' model voor de kabel en de verplichting voor Proximus om ook glasvezel open te stellen hoewel de technische kant daarvan nog open blijft voor discussie.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

r2504 schreef:
wied schreef:misschien omdat nergens anders in Europa een gelijkaardige ''duopolie'' situatie bestaat...
In hoeverre is de situatie in Nederland dan anders ? Daar hebben andere partijen zelfs geen toegang tot de kabel !
logisch ook, wanneer de eigenaar van de kabel hiervoor het volle pond betaald heeft...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

De eigenaar van de kabel zou niet rechtstreeks diensten mogen kunnen leveren aan klanten, dat is belangenvermenging. Water, gas, elektricteit, distributiekabel en telefonie zijn openbare nutsnetwerken en dienen neutraal hun service en producten aan iedereen te leveren die bereid is te betalen, niet enkel aan de provider die toevallig dezelfde naam heeft als de netwerkbeheerder.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

daar heb je natuurlijk voor 100% gelijk! Onze belgische baronie is echter helemaal niet bedacht om deze zaken correct te laten behandelen :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

wied schreef:logisch ook, wanneer de eigenaar van de kabel hiervoor het volle pond betaald heeft...
Telenet heeft het volgens jou gekregen... als je enkel kijkt naar de initiele investering dan is dit misschien correct, echter als je kijkt naar de investeringen die hier de laatste 15 jaar bovenop zijn gedaan dan hebben ze er ook het "volle pond" ingestoken.

Dit alles neemt niet weg dat dergelijke infrastructuur (koper, coax, water, gas, elektriciteit) ooit in de handen zou mogen komen van één partij die er ook de dienstverlening op doet want dan heb je inderdaad belangenvermenging. Dergelijke netwerken moeten dus minstens open aan correcte voorwaarden.

Volledig onafhankelijk is het mooiste als moeten we dan opletten dat we niet vervallen in het "netbeheerder" verhaal waar iedereen mee aan de pot zit om z'n zakken te vullen.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 33 keer

Dus ergens begin - half 2018 zou het zover kunnen zijn. Zalig :-)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Telenet heeft het volgens jou gekregen...
Ik denk dat wied het over de kabel in Nederland had.

Ik ben volledig akkoord dat ideologisch gezien, de infrastructuur nooit volledig bij één speler mag zitten. Alleen is dat geografisch nogal moeilijk te verwezenlijken. Neem nu het xDSL verhaal. Stel dat ik de enige klant van Edpnet ben in de straat, hoe ga je dat dan voor mekaar krijgen? En wie bepaalt wat er wel en niet in het ROP gestoken wordt?
Dus ik vrees dat we dan toch wel rekening zullen moeten houden met één overkoepelend orgaan, maar laat dat dan niet van commerciële belangen afhangen en dan kijk ik argwanend naar de overheid die in alle opzichten in het verleden deftig gefaald heeft. Maar ik denk dat we niet anders kunnen, anders blijven we bij de huidige situatie waarbij bijvoorbeeld een Telenet hemel en aarde beweegt, met al zijn invloed, om zijn eigen commerciële belangen te beschermen en de gebruiker amper een meter vooruit gaat omdat die met zijn rug tegen de muur staat.

Onze nutsvoorzieningen hadden ten allen tijde in gemeenschapsbezit moeten blijven en de politiek had er met zijn fikken moeten afblijven. Maar ook persoonlijk gewin heeft hier alles kapot gemaakt. Dus je hebt 100% gelijk dat we niet in de val mogen lopen zoals in het verhaal van de netbeheerders.
yaris schreef:Dus ergens begin - half 2018 zou het zover kunnen zijn. Zalig :-)
Ik zou maar niet te hardop dromen. Het gaat over kleine aanpassingen in de huidige regels die zelfs een ander soort concurrentie kapot maakt. Trouwens de Telecombedrijven mogen nog een vinger in de pap hebben, dus zal het nog minder zijn.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

r2504 schreef:
wied schreef:logisch ook, wanneer de eigenaar van de kabel hiervoor het volle pond betaald heeft...
Telenet heeft het volgens jou gekregen... als je enkel kijkt naar de initiele investering dan is dit misschien correct, echter als je kijkt naar de investeringen die hier de laatste 15 jaar bovenop zijn gedaan dan hebben ze er ook het "volle pond" ingestoken.
Ja want die investeringen zouden ze sowieso ook gedaan hebben.
BB25ST
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2017, 17:00

Orange wil mee investeren in glasvezel uitrol samen met proximus ,waar wachten ze nog op.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

yaris schreef:Dus ergens begin - half 2018 zou het zover kunnen zijn. Zalig :-)
Zowel Telenet als Proximus verzetten zich heftig,dus die gaan in ieder geval proberen om alles zoveel mogelijk op de lange baan te schuiven,natuurlijk kijkt de EU hier ook mee,en dat is dan weer goed voor de consument.
BB25ST
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2017, 17:00

fluppie schreef:
yaris schreef:Dus ergens begin - half 2018 zou het zover kunnen zijn. Zalig :-)
natuurlijk kijkt de EU hier ook mee,en dat is dan weer goed voor de consument.
Alleen is de kabel in de meeste Europse landen zoals bijvoorbeeld Nederland niet gedeeld.Waar staan we dan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

BB25ST schreef:Alleen is de kabel in de meeste Europse landen zoals bijvoorbeeld Nederland niet gedeeld.Waar staan we dan.
Dat heb ik ook al proberen duidelijk te maken... alléén doen sommige alsof het een puur Belgisch probleem is.

Feit is dat fiber nog in z'n kinderschoenen staat in Belgie... de unieke kans om dit meteen te reguleren zodat we één deftig fibernetwerk hebben (en geen geld/tijd verspillen door iedere provider z'n eigen fiber te laten leggen) waarop iedereen diensten kan aanbieden/afnemen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

ons duopolie IS een puur belgisch probleem...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

R2504 heeft het over de kabel die niet gedeeld is.

Dat is niet enkel een Belgisch probleem...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

de draad van dit topic gaat over de unieke belgische situatie, niet over de rest van Europa!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
BB25ST
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2017, 17:00

wied schreef:de draad van dit topic gaat over de unieke belgische situatie, niet over de rest van Europa!
En leg eens uit wat is er in Belgie zo uniek bij onze telecomproviders,buiten de prijs.
+8 providers(pure luxe) in ons vlaamse landje zo groot als 'n mug.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De vraag is alleen ... wat noem je een provider?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
De kabelaars moeten van de waakhonden ook breedband apart doorverkopen, in plaats van de huidige bundeling met digitale televisie.
Stel u voor :).
Concurrentie tussen EDPnet VDSL XL met 100/20 en Orange met 200/50 ofzo :)
Als ze dat niet duurder maken dan €30-35 krijgen we nog echte concurrentie. In Belgie. Voor internet. Stel u voor :).

ik zie net op de Telenet website dat ze maar 200/20 aanbieden
Docsis3 kan toch veel meer aan?
Het is het tv gedeelte (=gebrek aan tripleplay) dat de concurrentie tegenhield/tegenhoudt.

Op DSL kan je tv apart zelfs niet meer verkrijgen (en voorafgaand was dat 2x à 3x de prijs van tv in een pack), en dankzij het propriëtaire beveiligingssysteem van Proximus liet het BIPT dat ook nooit toe als een optie in combinatie met alternatieve providers. Op de kabel is tv apart ook bijna dubbel de prijs van wat het in een pack kost. En satelliet van TV Vlaanderen is voor veel mensen gewoon geen optie.

(*Ik reken tv in een pack als zijnde rond de €10-€15)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

BB25ST schreef:
wied schreef:de draad van dit topic gaat over de unieke belgische situatie, niet over de rest van Europa!
En leg eens uit wat is er in Belgie zo uniek bij onze telecomproviders,buiten de prijs.
+8 providers(pure luxe) in ons vlaamse landje zo groot als 'n mug.
misschien eerst eens kijken of op dit forum geen draadjes lopen over dit onderwerp...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
BB25ST
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2017, 17:00

wied schreef: misschien eerst eens kijken of op dit forum geen draadjes lopen over dit onderwerp...
Ik vind nergens 'n draadje.Kun je wat duidelijker zijn?

En de providers die ik noem zijn deze.Als ze vragen bij welke provider ben je aangesloten.
Billi - dommel - edpnet - Orange - Proximus - TV Vlaanderen - Telecom united - Voo - Telenet.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

als starter kom je wel verdacht brutaal uit de hoek, lijkt mij...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dat komt omdat hij niet echt een 'starter' is natuurlijk ;)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Idd MaT ;)
BB25ST
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2017, 17:00

Voor het aanbod dsl - kabel providers moeten we heus niet onderdoen voor Nederland,we hebben zelfs meer keuze, uitgezonderd hun glasvezel providers.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

We hebben anders dan toch maar slechts twee carriers. Centjes vloeien sowieso of naar PX of naar TN. Dus die keuze is op zijn minst héél relatief te noemen.
BB25ST
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2017, 17:00

Dan heeft het ook geen zin dat er weer 'n nieuwe op de markt komt,nog meer centjes voor de twee,tenzij deze zelf glasvezel of coax gaat aanleggen.
En dat zal niet gebeuren.Daar is Belgie te klein voor en nu al overbezadigd aan keuze.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Waarom zou er een nieuwe op de markt moeten komen? Wat hogerop had ik al geopperd om de infrastructuur onafhankelijk te maken. Uiteraard is dat nu veel te laat omdat de overheid daar dik gefaald heeft. Het was in gemeenschapsbezit en had zo moeten blijven. De providers hadden dan zo de infrastructuur kunnen leasen. Nu gebeurt het omgekeerde en leasen twee grote spelers (dik tegen hun goesting) aan andere kleinere spelers.

Draai of keer het zoals je wil, ongeacht bij welke provider je zit, TN en PX pikken altijd een groot graantje mee. Dus eigenlijk zo overbezadigd aan keuze is er niet om te bepalen wie je centjes krijgt.
BB25ST
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2017, 17:00

De meesten zijn tevreden over de hun provider,en ze zijn niet meer gebonden zoals vroeger,ze kunnen altijd weg,en wat ze met m'n geld doen,is niet mijn probleem.Zolang ik maar krijg waarvoor ik betaal.Ik spiegel me niet blind aan de prijzen in het buitenland.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

BB25ST schreef:Dan heeft het ook geen zin dat er weer 'n nieuwe op de markt komt,nog meer centjes voor de twee,tenzij deze zelf glasvezel of coax gaat aanleggen.
En dat zal niet gebeuren.Daar is Belgie te klein voor en nu al overbezadigd aan keuze.
@r2504
lees deze ontboezeming vanuit onverwachte hoek maar aandachtig, dan hoef je niet steeds weer dezelfde discussie op te starten 8)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:We hebben anders dan toch maar slechts twee carriers.
En hoeveel heeft Nederland er dan ?
petrol242 schreef:Wat hogerop had ik al geopperd om de infrastructuur onafhankelijk te maken. Uiteraard is dat nu veel te laat omdat de overheid daar dik gefaald heeft. Het was in gemeenschapsbezit en had zo moeten blijven.
Het is nu niet meer zo en zal nooit meer zo worden... je kan hier eindeloos blijven over zeuren.

Feit is dat het voor fiber nog eventueel zou kunnen... al zal het ook niet gebeuren.
petrol242 schreef:Draai of keer het zoals je wil, ongeacht bij welke provider je zit, TN en PX pikken altijd een groot graantje mee. Dus eigenlijk zo overbezadigd aan keuze is er niet om te bepalen wie je centjes krijgt.
Dit is echt niet anders in het buitenland !
wied schreef:dan hoef je niet steeds weer dezelfde discussie op te starten 8)
Ik begrijp je punt niet echt... ik zeg gewoon hoe de feiten er objectief voorstaan. Ik heb deze discussie trouwens niet gestart en zal mij steeds achter een aparte netbeheerder scharen, alsook een kost+ structuur (ipv. de huidige retail-).
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”