Limburgse hogeschool verbiedt laptop tijdens de les

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Studenten die Communicatiemanagement studeren aan Hogeschool PXL mogen bij wijze van ‘sociaal experiment’ hun laptop niet meer gebruiken tijdens de les. Dat heeft opleidingshoofd Hervé Van De Weyer beslist. ‘We zijn tot dit experiment gekomen nadat we vorige jaar vaststelden dat studenten soms tot meer dan de helft van de lestijd op sociale media actief waren.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170927_03099239
verb
Premium Member
Premium Member
Berichten: 463
Lid geworden op: 11 mei 2006, 09:21
Bedankt: 2 keer

Fijn voor de studenten die hun laptop wel gebruiken om productief te zijn, en als studenten geen interesse hebben in de lessen kunnen ze evengoed hun smartphone gebruiken voor social media. Ik vraag mij wel af hoe die mensen gaan overleven in een bedrijfsomgeving waar ze ook veel vrijheid gaan krijgen, maar wel met de vereiste om dagelijks 8 uur en zelfs meer productief te zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Laatst sprak ik een docente, van haar mochten de studenten met een laptop enkel op de eerste rij zitten. Plots was het laptopgebruik drastisch verminderd. :angel:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Begrijpelijk.
(btw, 8uur productief zijn ? laat me niet lachen... 8 uur aanwezig zijn of zelfs nog maar beschikbaar zijn)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Toen ik een paar jaar geleden ICT studeerde moest je ook niet afkomen met je laptop. Buiten de oefeningenlessen waarbij dit niet anders kon.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Tja... en bij mijn opleiding tot DPO zit zowat iedereen met een laptop voor zijn/haar neus... 't Eerste wat gevraagd werd was om de laptop op te starten.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Sinna schreef:Tja... en bij mijn opleiding tot DPO zit zowat iedereen met een laptop voor zijn/haar neus... 't Eerste wat gevraagd werd was om de laptop op te starten.
Dat is dan ook een heel ander type opleiding met een ander publiek dan groentjes.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Bij ons is het nochtans ook verplicht om elke les de laptop bij te hebben. Soms wordt er wel gevraagd om ze uit te schakelen, maar meestal zijn ze echt wel nodig om on the fly oefeningen te maken of zo. Wel in een IT-gerichte opleiding.

Anyway, pak de oorzaak aan ipv de symptomen. Da's veel nuttiger dan de feiten achterna hollen want er wordt toch iets anders verzonnen als er geen interesse is.
Gebruikersavatar
bralm
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 jan 2011, 19:31
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 7 keer

En enkele jaren terug was de slogan "PHL, de hogeschool met de laptop!"

Afbeelding
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tegenwoordig kan je zelfs niet meer zonder computer in de lessen. Steeds vaker verwijzen er naar, zelfs in het lager onderwijs...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De paradox is uiteraard dat je als leerkracht de controle over je lln verliest als ze "op internet kunnen".
En geen enkele arms race met firewalls en blokkeringen gaat dat verhelpen, want die gasten zijn veel sneller dan waar de gemiddelde ITer tijd voor heeft (laat staan de gemiddelde "onderwijs-ITer" kennis voor heeft).

Hoeveel lln ik destijds niet op FB en dergelijke zag surfen in het midden van hun les; en toch weigerde ik als ITer dat te blokkeren, omdat dat geen enkele zin had.
Toen ik toch met aandrang gevraagd ben om FB te blokkeren, gebeurden er 2 dingen:
1) de leerkrachten die op FB met lln communiceerden klaagden steen en been dat ze er niet meer op konden
2) de lln bleven gewoon op FB bezig via allerlei proxy toepassingen die op internet te vinden zijn
Resultaat dus nougabollen. Net zoals met DRM en piracy etc werd enkel de legitimate user gepest en de rest ondervond weinig tot geen last.

Ik snap dus wel dat ze hier de exposure wat willen beperken, zeker naar 18-jarigen toe (niet direct de meest gemotiveerde studenten).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Webproxy is ook te blokkeren en leerkrachten kunnen in een groep gestoken worden waar bvb Facebook wel kan. Nu, ik had een hekel aan leerkrachten die via sociale media wilden communiceren, daar was schoolmail voor. Ik hoef geen werk/schoolcommunicatie in men prive, laat staan een sociaal platform opgedrongen worden.

Sent from my Lenovo K33a48 using Tapatalk
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Muren bouwen kan, maar tegen 3/4G kan je niets doen, dus ik zou me er niet mee bezighouden.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

In mijn tijd was 3G nog duur, dus daar moesten ze toen geen rekening mee houden :p.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

MClaeys schreef:In mijn tijd was 3G nog duur, dus daar moesten ze toen geen rekening mee houden :p.
In mijn tijd bestond 3G nog niet. En weet je wat? Wij konden ons ook bezig houden met andere dingen dan de les. :oops:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Ik heb indertijd iemand Super Mario Bros en Tetris zien spelen op zijn Texas Instruments rekenmachine in de les.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Tja vroegere werkgever probeerde ook om allerhande sites te verbieden, behalve sites die handig konden zijn voor het werk. Zoals bijvoorbeeld Google Translate. Je copy/paste dus een URL in google translate, zet die in een willekeurige taal en daarna klik je op "bekijk origineel" (of iets in die aard) en tadaaaa je had terug facebook, alleen begon de url met translate.google.com/

En ja, dat werkte voor véél sites :)

Voorbeeldje : https://translate.google.com/translate? ... %2F&anno=2 :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 176 keer

JamesEarlGray schreef:Ik heb indertijd iemand Super Mario Bros en Tetris zien spelen op zijn Texas Instruments rekenmachine in de les.
Ah, Tetris op de TI-84, daar heb ik ook menig Wiskunde-les mee doorgebracht :-)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

cadsite schreef:Muren bouwen kan, maar tegen 3/4G kan je niets doen, dus ik zou me er niet mee bezighouden.
Men kan een gebouw zodanig isoleren dat 3G/4G signalen slecht of niet doorkomen en gij nu.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Soit, het blijft onzin en nodeloos tijdverdrijf, want voor hetzelfde geld zet 1 student uit de richting Informatic een eigen proxy op bij hem thuis of bij een ISP en is het terug eraan voor de moeite.

Nu, ik ben netwerkbeheerder, en kan dus wel wat eisen stellen omtrent access privileges qua firewall. Maw, ik krijg een full access, desnoods via aparte VLAN DMZ, of ik begin er niet aan :-)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik snap het niet. Het is geen verplicht onderwijs aan de hoge school en de ouders betalen. Mij zou het niks kunnen schelen dat studenten met Facebook bezig zijn. In mijn tijd gingen er velen gewoon op café ipv naar de les. Was dat beter? Sommigen slaagden anderen niet.
Zino
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2017, 10:22

Goztow schreef:Ik snap het niet. Het is geen verplicht onderwijs aan de hoge school en de ouders betalen. Mij zou het niks kunnen schelen dat studenten met Facebook bezig zijn. In mijn tijd gingen er velen gewoon op café ipv naar de les. Was dat beter? Sommigen slaagden anderen niet.
Het probleem is dat vroeger een student wist dat hij faalde omdat die teveel op café zat en zijn ouders dan ook niet opstuurde om te klagen.

Tegenwoordig beseft de gemiddelde student niet dat aanwezig zijn nog iets anders is dan participeren.
Dan komen de ouders steen en been klagen dat de lessen niet verstaandbaar zijn want zoon/dochter was toch steeds in de les maar snapt er niets van...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Goztow schreef:Ik snap het niet. Het is geen verplicht onderwijs aan de hoge school en de ouders betalen. Mij zou het niks kunnen schelen dat studenten met Facebook bezig zijn. In mijn tijd gingen er velen gewoon op café ipv naar de les. Was dat beter? Sommigen slaagden anderen niet.
Dat is gewoon heel storend, zowel voor mede studenten als voor de docent.
Als je op cafe zat mis je de hele les. Met facebook voor je neus mis je flarden en als het dan plots belangrijk blijkt te zijn moet mr. of mevr. facebook plots toch ingelicht worden. Dat en het gegiechel, overbodige getokkel,...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17488
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Zino schreef: Dan komen de ouders steen en been klagen dat de lessen niet verstaandbaar zijn want zoon/dochter was toch steeds in de les maar snapt er niets van...
Ouders van hoogstudenten die komen klagen? Is dit een grap?
Hogeschool is toch geen kleuterklas (in mijn tijd toch niet) :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

ITnetadmin schreef:
Nu, ik ben netwerkbeheerder, en kan dus wel wat eisen stellen omtrent access privileges qua firewall. Maw, ik krijg een full access, desnoods via aparte VLAN DMZ, of ik begin er niet aan :-)
Ik moet eerlijk zijn dat ik het wel vreemd vind. Ik heb nog op school gezeten en daar werd bv edpnet geblokkeerd terwijl proximus wel kon(bedoel de websites).

soms is dat toch niet goed geregeld ;)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

philippe_d schreef:Ouders van hoogstudenten die komen klagen? Is dit een grap?
Hogeschool is toch geen kleuterklas (in mijn tijd toch niet) :-D
Ik geef deeltijds les aan volwassenen in het secundair volwassenenonderwijs, ik heb daar inderdaad geen last van, maar mijn vrouw geeft les in HBO5.
Je gelooft het soms gewoon niet...
Ouders die bellen voor stageplaatsen, ouders die klagen omdat de afspraken niet duidelijk zijn, ouders die bellen omdat hun trezeke echt wel haar best deed en toch niet geslaagd is,.. :roll:
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Goztow schreef:Ik snap het niet. Het is geen verplicht onderwijs aan de hoge school en de ouders betalen.
Unrelated maar uhm, er zijn er ook genoeg die het zelf betalen.
cadsite schreef:Dat is gewoon heel storend, zowel voor mede studenten als voor de docent.

Op unief was de regel, "ofwel volgt ge zijt ge stil, ofwel zijt ge me iets anders bezig en zijt ge ook stil". Voor de rest kon het hen weinig schelen wat er effectief op het scherm gebeurde, zo lang er maar niemand last van had.
philippe_d schreef:Ouders van hoogstudenten die komen klagen? Is dit een grap?
Hogeschool is toch geen kleuterklas (in mijn tijd toch niet) :-D
Spijtig genoeg lijkt het daar wel heel dikwijls op. Op hogeschool wel meer dan unief heb ik de indruk. De voorbeelden die hier werden aangehaald zijn verrassend dicht bij de realiteit.

Probleem is dat er, zeker in de eerste jaren, een hoop broekverslijters binnen vallen die 'toch maar iets moesten gaan studeren van mama/papa', maar eigenlijk geen interesse hebben. Ik combineer momenteel verschillende jaren en de sfeer in lessen van het eerste jaar en de hogere jaren is echt heel verschillend. In die eerstejaarslessen heb je veel volk dat er gewoon maar zit, wat zit te praten, de les ophoudt omdat ze niet kunnen volgen en het hen eigenlijk niet interesseert, ... In de hogere jaren heb je de mensen die hebben volgehouden en er echt komen om iets te leren.
Die broekverslijters worden dan natuurlijk wel gepusht om te blijven gaan en mama/papa springt dan in veel gevallen wel in om hen toch ingeschreven te houden of voor een examen erdoor te krijgen. Wordt natuurlijk niemand beter van en ze storen de lessen alleen maar :bang: .
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”