Vrees voor onherstelbare schade: Stel uitbreiding 5G-netwerk uit

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

boran_blok schreef:De zon bestraalt ons ook. Zelfs met bewezen kankerverwekkende straling.
Ik stel voor dat ze dat af schaffen.
je leeft toch in belgie? kijk eens even uit het raam... de zon is al lang afgeschaft.
boran_blok schreef: Het zijn radiogolven, dewelke ons al millenia overspoelen vanuit het helal.
een microgolf ook... ga jij daar inzitten als die aanstaat?
ditCh schreef:
ub4b schreef: Zonnecreme is dan weer kankerverwekkend.
It's all backwards.
DAFUQ?!?
heb ik ook ergens opgevangen, maar ik dacht dat dat voornamelijk was omdat de meeste "factor 50" eigenlijk maar factor 2 zijn en dat soort oplichterij.
ben persoonlijk wel geen fan van zonnecreme, dus time will tell...

wat 5g betreft vind ik onnozel worden: ten eerste is het inderdaad niet bewezen (either way) en zou ik dat liever wel hebben.
(remember: sigaretten waren vroeger ook niet ongezond, en de enige manier om zeker te zijn of je geen heks was, was door te kijken of je wel degelijk verdronk, etc etc: genoeg bewijzen van stommiteiten in het verleden die na x jaar pas als stommiteit bezien worden... recenter: de pensioenhervorming van de jaren 80 en het huidige resultaat ervan, ...)

en ten tweede... hebben we dat echt nodig? er zijn nu al mensen die sneller mobiel internet hebben als vast internet... ik zou niet gaan proberen nog sneller te gaan en dus nog meer masten te bouwen, ik zou gaan proberen om meer capaciteit op de bestaande masten te krijgen en dat gelijkmatig te verdelen.

van alle mensen die hier, net zoals de industrie, snel snel de 5g masten willen: mogen ze die naast uw slaapkamer zetten? (indien ja kan ik niets meer zeggen... indien nee: i rest my case, ongeacht de reden om nee te zeggen)


afsluitertje: wat betreft elektriciteit, ik merk het toch wel als ik onder een hoogspanningsmast/kabel doorwandel hoor.... ten eerste dat lekkere gesis en ten tweede lijkt het me altijd een soort lichte duizeligheid te geven (nu wandel ik wel niet dagelijks onder hoogpsanningsmasten, dus veel last heb ik er niet van - maar 2g/3g/4g/5g/wifi zit je continu in, en "trop cest trop", wat niet noodzakelijk gelijk hoeft te staan aan het tegenhouden van vooruitgang)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

http://www.emfscientist.org/images/docs ... iption.pdf
The signatories of the International EMF Scientist Appeal have all published papers in peer-reviewed journals on the biological or health effects of EMF and note that the overall weight-of-the-evidence strongly supports greater precaution. In all, they have published more than 2,000 research papers and studies on EMF.
Dus 2.000 studies, peer reviewed, duidelijke indicaties, ..... die zitten er allemaal naast volgens de smartphone verslaafden hier?

Misschien eens contact opnemen met de VUB?

Belgium
Prof. Marie-Claire Cammaerts, Ph.D., Free University of Brussels, Faculty of Science, Brussels, Belgium

https://www.emfscientist.org/index.php/ ... ist-appeal
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Splitter schreef: afsluitertje: wat betreft elektriciteit, ik merk het toch wel als ik onder een hoogspanningsmast/kabel doorwandel hoor.... ten eerste dat lekkere gesis en ten tweede lijkt het me altijd een soort lichte duizeligheid te geven
Als ik op voorhand denk dat ik me duizelig ga voelen als ik daar onder loop, voel ik me inderdaad duizelig.
Als ik er onder door loop terwijl ik met iets anders bezig ben, stel ik achteraf vast dat ik het niet gevoeld heb.
ub4b schreef:http://www.emfscientist.org/images/docs ... iption.pdf
Prof. Marie-Claire Cammaerts, Ph.D., Free University of Brussels, Faculty of Science, Brussels, Belgium
Da's dus die persoon die zogezegd mieren kon trainen met straling. Studie afgekraakt op basis van methodologische fouten. Daarna ging ze met pensioen.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

CCatalyst schreef: Als ik op voorhand denk dat ik me duizelig ga voelen als ik daar onder loop, voel ik me inderdaad duizelig.
Als ik er onder door loop terwijl ik met iets anders bezig ben, stel ik achteraf vast dat ik het niet gevoeld heb.
Al genoeg ervaringen gehad waar ik microgolfstraling voelde maar de bron niet kon plaatsen, nadien met de stralingsmeter naar daar, richten en klaar.

Uiteraard past dat niet in uw bias.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:
Splitter schreef: afsluitertje: wat betreft elektriciteit, ik merk het toch wel als ik onder een hoogspanningsmast/kabel doorwandel hoor.... ten eerste dat lekkere gesis en ten tweede lijkt het me altijd een soort lichte duizeligheid te geven
Als ik op voorhand denk dat ik me duizelig ga voelen als ik daar onder loop, voel ik me inderdaad duizelig.
Als ik er onder door loop terwijl ik met iets anders bezig ben, stel ik achteraf vast dat ik het niet gevoeld heb.
ik ben het met je eens dat je zo'n placebo effect kan krijgen, echter had ik niet op voorhand iets van "ik ga er iets van voelen"
(was dit jaar in het voorjaar bv, vrij laag hangende hoogspanning en ik ging een ochtendwandelingetje doen dat er toevallig onderdoor passeerde)
ik ga niet zeggen dat ik ineens omver viel van duizeligheid, maar ik merkte toch wel zo'n "licht" gevoel in mijn hoofd en kon niet anders dan constateren dat het daaraan gerelateerd was. (overigens op 50m ervan had ik er geen last van)

vergeet ook niet dat mensen vrij snel iets hebben van "het zal wel niks geweest zijn" als ze iets kortstondig horen/zien/voelen, deels omdat de hersenen het niet herkennen, en als het niet langdurig is kiezen te negeren (beetje zoals dat je je eigen neus niet ziet tenzij je je ervan bewust bent dat je ze niet ziet en daardoor net wel gaat zien)
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als de straling wat extra deeltjes uit bepaalde materialen loswerpt, of bijvoorbeeld een zekere ordening in zwevende deeltjes veroorzaakt, dan kan men toch een gevoeligheid hebben voor die neveneffecten ipv voor de straling zelf?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

ub4b schreef:
CCatalyst schreef: Als ik op voorhand denk dat ik me duizelig ga voelen als ik daar onder loop, voel ik me inderdaad duizelig.
Als ik er onder door loop terwijl ik met iets anders bezig ben, stel ik achteraf vast dat ik het niet gevoeld heb.
Al genoeg ervaringen gehad waar ik microgolfstraling voelde maar de bron niet kon plaatsen, nadien met de stralingsmeter naar daar, richten en klaar.

Uiteraard past dat niet in uw bias.
Zoals de vorige keer al aangehaald met uw claim. Gelieve u te wenden tot de james Randi Foundation. Er ligt een miljoen dollar op u te wachten.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Wel tijd om nog eens een blinde test te organiseren, random straling aan en uit en dan vragen wanneer er straling was. Maar ik vrees dat er al velen dit gedaan hebben.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

boran_blok schreef: Zoals de vorige keer al aangehaald met uw claim. Gelieve u te wenden tot de james Randi Foundation. Er ligt een miljoen dollar op u te wachten.
Nee dank u, ken je trouwens het James Randi effect?
Het probleem van Randi en andere skeppers, is dat ze dat geld niet eens liggen hebben.

Het enige doel is spot
Ken schreef:Ik weet het eigenlijk niet meer of ik verschil merk.

Maar 1 ding kan ik zeggen, toen ub4b bij mij op kantoor binnen kwam, wees hij zonder te weten waar onze router stond, meteen de juiste plaats aan.
Nu ja, heel veel plaatsen konden er eigenlijk niet zijn :roll: , maar ub4b, je hebt me wel wat meer doen gaan nadenken... Al weet ik niet meteen welke maatregelen ik kan nemen... Ik gebruik WiFi dagdagelijks laptop/smartphone/tablet,...
Stof tot nadenken ;)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

cptKangaroo schreef:Als de straling wat extra deeltjes uit bepaalde materialen loswerpt, of bijvoorbeeld een zekere ordening in zwevende deeltjes veroorzaakt, dan kan men toch een gevoeligheid hebben voor die neveneffecten ipv voor de straling zelf?
dat kan dus ook... maar dan is de uiteindelijke oorzaak nog steeds de straling, nee? want zonder die straling zouden die deeltjes niet loskomen (waarom zou dat uberhaupt al kunnen in de eerste plaats, want dat zou ook niet helemaal koosjer zijn denk ik dan), dus....
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

onderzoek microwave brain entrainment, daar zit de clue

niet gepulste microwaves zijn enkel schadelijk door thermische effecten
bij gepulste microwaves krijg je o.a. brain entrainment, en treedt op bij veel lagere vermogens dan opwarming

je kan dan een fake onderzoek doen enkel naar de opwarming zoals die kwak icnirp norm die overheden volgen

mijn wifi ELF experiment gaat dus om:

- frequenties die bewezen neuro effecten uitlokken zoals gedocumenteerd in studies of klokkenluiders zoals Barry Trower, via een wifi uitzenden
- en dan blind testen

Dankzij de kwak normen van de overheid doe ik niks illegaals, want het bestaat niet, dus is er geen probleem, en we doen geen onderzoek naar iets dat geen problem is, dus het bestaat niet .... en zo is de cirkel rond.

Zolang we niet meer dan een paar tientallen milliwat op een wifi antenne zetten doen we niks illegaals, ook al is de pulstrein bewezen schadelijk. Dat wil ik onderzoeken.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

ub4b schreef:
boran_blok schreef: Zoals de vorige keer al aangehaald met uw claim. Gelieve u te wenden tot de james Randi Foundation. Er ligt een miljoen dollar op u te wachten.
Nee dank u, ken je trouwens het James Randi effect?
Het probleem van Randi en andere skeppers, is dat ze dat geld niet eens liggen hebben.

Het enige doel is spot
Lijkt mij de ideale manier om ze te ontmaskeren. Ga in op de test, claim je prijs en je kan hen wereldwijd belachelijk maken. Tenzij.....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

on4bam schreef:Lijkt mij de ideale manier om ze te ontmaskeren. Ga in op de test, claim je prijs en je kan hen wereldwijd belachelijk maken. Tenzij.....

Geen tijd voor, en dat geld ligt er toch niet.
Bij skepp al zeker niet.

Momenteel bezig met een andere scam aan het debunken. Geen tijd voor Randi en skepp,tijdverlies
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

ub4b schreef: Geen tijd voor, en dat geld ligt er toch niet.
Bij skepp al zeker niet.

Momenteel bezig met een andere scam aan het debunken. Geen tijd voor Randi en skepp,tijdverlies

Ik heb een vermoeden waarom :angel:

Verder nog op het programma:
De aarde is plat.
De aarde is het middelpunt van het heelal waar alles rond draait.
De maanlanding was fake.
Het is onmogelijk om sneller te gaan dan het geluid (copyright Mark Peeters, die loofde ook geld uit en was er van overtuigd dat mocht hij de Concorde nemen om zijn stelling te bewijzen, deze zou neerstorten om zijn "bewijs" te vernietigen).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

on4bam schreef: Verder nog op het programma:
De aarde is plat.
De aarde is het middelpunt van het heelal waar alles rond draait.
De maanlanding was fake.
Het is onmogelijk om sneller te gaan dan het geluid (copyright Mark Peeters, die loofde ook geld uit en was er van overtuigd dat mocht hij de Concorde nemen om zijn stelling te bewijzen, deze zou neerstorten om zijn "bewijs" te vernietigen).
Bam tam tam

Ik heb een groepje opgezet dat die idiote flat earthers weerlegt met science.
En ik ben nog een scam in de audio wereld aan het debunken, ook met science. En oh boy al die fanboys die blind zijn

Geen tijd voor randi en de andere skep kwekkers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Het is een terugkerend excuus om algemene volksgezondheid inferieur te maken aan economische doelstellingen.
Kom eerst eens met bewijzen voor je hier wat FUD komt zaaien met zielige verhaaltjes.

De titel zelf is al van die aard... ofwel is er schade ofwel niet... maar "vrees voor" is zoveel zeggen als we gokken er maar naar.
ub4b schreef:Ik heb een groepje opgezet dat die idiote flat earthers weerlegt met science.
Ik heb al veel science gezien van jou over straling :lol:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Het is een terugkerend excuus om algemene volksgezondheid inferieur te maken aan economische doelstellingen.
Kom eerst eens met bewijzen voor je hier wat FUD komt zaaien met zielige verhaaltjes.
de tabaksindustrie... moest het niet draaien om economie en taksen zouden sigaretten al lang verboden zijn, ipv enkel "er mag geen reclame meer gemaakt worden".
die reclame ging overigens ook nog door toen het al bewezen was dat het schadelijk was.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:die reclame ging overigens ook nog door toen het al bewezen was dat het schadelijk was.
Ik zie het verband niet... voor tabak is het bewezen, voor radiostraling niet (ondanks massaal onderzoek, zelfs door sceptische mensen die niets kunnen aantonen). Het probleem is dat je niet kan bewijzen dat iets onschadelijk is... dus dan kan je nooit nieuwe technologie (of geneesmiddelen) introduceren.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3629
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

ub4b schreef:Geen tijd voor, en dat geld ligt er toch niet.
Je begrijpt toch dat dit een beetje ongeloofwaardig overkomt, neen?

- "X IS WAAR!"

- "Ah? Kan je dat bewijzen in een gecontroleerde omgeving dan a.u.b.?"

- "GEEN TIJD VOOR / IEDEREEN IS TEGEN MIJ / IK KRIJG ER GEEN GELD VOOR (*)! MAAR X IS ZEKER WAAR!"
(*) schrappen wat niet past

Doet me wat denken aan het paranormale fenomeen... Mocht dat allemaal écht zijn, dan is het toch een fluitje van een cent om dat te bewijzen? Dat lijkt me toch een perfect normale claim voor een idee dat een beetje "out there" is, een nood tot bewijzen? Maar goed, ik vrees een beetje dat een discussie aangaan met jou redelijk onmogelijk is als het op dit soort vlakken aankomt: jij hebt gelijk, de rest niet (en de rest zijn allemaal dommekloten, uiteraard).
ooh. shiny.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

cloink schreef: Doet me wat denken aan het paranormale fenomeen... Mocht dat allemaal écht zijn, dan is het toch een fluitje van een cent om dat te bewijzen? Dat lijkt me toch een perfect normale claim voor een idee dat een beetje "out there" is, een nood tot bewijzen? Maar goed, ik vrees een beetje dat een discussie aangaan met jou redelijk onmogelijk is als het op dit soort vlakken aankomt: jij hebt gelijk, de rest niet (en de rest zijn allemaal dommekloten, uiteraard).
Ik zat ooit op een forum met skeptici rond audio. Ze geloofden mij niet. Tot ik hen keihard kon weerleggen met bewijzen. Ze gaven mij gelijk.
Na enkele dagen/weken herhaalden ze steeds hun oude mantra, dat het niet kon, dat het niet bestond, ....

Ik heb wat beters te doen.

Ik voel betrouwbaar bepaalde types straling. Dit is geen pretje.

Om het terug naar audio te trekken: ik hoor bewezen beter dan 94% van de bevolking, en ik scoor in alle audio tests extreem hoog.
Hoe kan ik nu verwachten van een skepticus, met een minder gehoor, dat hij mij kan volgen.

Zijn ze daarom dom? Neen, maar ze dringen hun eigen onkunde wel op als de waarheid en willen dan de valse redders uithangen.
Ik heb ooit zelfs een theorie geschreven, die exact uitlegt hoe forumdiscussies als deze zich ontrollen.

Het is wel dankzij mijn hoogsensitieve skill dat ik erin geslaagd ben om op 3 jaar tijd mijn product naast de wereldtop van de audio te kunnen zetten, en erkenning te krijgen van de internationale audio pers als beste van de show, waar 1.000 fabrikanten staan. Die best of lijstjes zijn maar voorbehouden voor enkele fabrikanten ;) En wij staan helemaal bovenaan.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

r2504 schreef: Ik zie het verband niet... voor tabak is het bewezen, voor radiostraling niet (ondanks massaal onderzoek, zelfs door sceptische mensen die niets kunnen aantonen). Het probleem is dat je niet kan bewijzen dat iets onschadelijk is... dus dan kan je nooit nieuwe technologie (of geneesmiddelen) introduceren.
het verband is dat men vaak eerst alles erdoor duwt en dan pas -x decennia later- merkt dat het toch schadelijk is.
je hebt trouwens gelijk, er moet een bepaalde afweging zijn van mogelijk risico vs opbrengst in die zaken, maar de evolutie lijkt zo continu elke 10 jaar een nieuwe Xg te brengen (3g in 98, 4g in 08 en 5g komt er volgend jaar, dus 18, aan...)
en 10 jaar is niet genoeg om echt duidelijke studies te doen (denk ik)

het bewijzen is ook niet zo eenvoudig als met tabak, al denk ik dat het perfect mogelijk is om te schalen: een grote farraday kooi maken, daar wat mensen/dieren/planten in zetten, het equivalent van wat iemand in het dagelijkse leven krijgt van radiostraling geschaald daarbinnen steken, en dan testen in de tijd (maar ik denk niet dat iemand dat zal willen financieren, laat staan doen: je bent afgesloten van de wereld en mogelijk maakt het je ziek... denk zelfs dat het niet mag van europa, dus moet je al testen met dieren maar dan gaat iedereen weer zeggen dat het geen concluderende studie is)
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

@Ub4b: Het wordt wel problematisch als je tot de top 5% behoort en van daaruit conclusies trekt naar het overige deel van de bevolking. :wink:
De wetenschap gaat eerder het tegenovergestelde doen, 95% (in het beste geval) als referentie nemen en de outliners worden hoogstens meegenomen in een mathematisch benaderingsmodel.

Ik stel mij dan nog de vraag over het belang van de hoge sensitiviteit voor het gros van de bevolking.
Het is een ding om de 5% niche aan gelijkgetalenteerden aan te spreken met 432Hz-tuning en dat als business model nemen. Het is iets anders om daar een groter belang aan te geven voor de resterende 95%.
Behalve misschien in de audio-wereld waar het psychosomatische minstens even hard meespeelt als het daadwerkelijk objectief waarneembare, daar kan je evengoed geld maken met zand in een aluminium doosje als je het maar geloofwaardig overbrengt.

@Splitter:
Er bestaan comparatieve modellen om hersengolven te interpreteren van dieren en daar desnoods conclusies te kunnen trekken naar mensen. Maar zelfs jouw dierproef ga je er niet zomaar doorkrijgen zonder fatsoenlijke argumentatie, bestaande literatuur of meetbare aanwijzingen in bestaande modellen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik ben geen believer en ook geen non-believer, wat zeg je daarvan? ;)

Ja, maar dan kan je dat op alles toepassen.
- Transport is ook gevaarlijk...
- Sporten is ook gevaarlijk...

De waarheid ligt altijd ergens in het midden.

- GSM-straling (om wat te veralgemenen) is potentieel gevaarlijk in grote vermogens en hoeveelheden.
+ maar géén GSM is ook gevaarlijk, want als iemand tijdens een looptochtje naast jou plots hartklopping krijgt en dringende hulp nodig heeft dan kan jij omiddellijk die GSM in je zak gebruiken om de ambulance te bellen.

- Auto's veroorzaken dodelijke ongelukken
+ maar alle auto's bannen is ook gevaarlijk, want die ambulance (= ook een auto) kan wel je leven redden.

5G is niet gevaarlijker dan alles wat we nu om ons heen te verwerken krijgen. Live with it en stop met klagen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Het is een terugkerend excuus om algemene volksgezondheid inferieur te maken aan economische doelstellingen.
Kom eerst eens met bewijzen voor je hier wat FUD komt zaaien met zielige verhaaltjes.
...
En zoals gewoonlijk wil je of kan je het verband niet begrijpen. Het ging over de levensverwachting. Je moet me volledig quoten. Om het je gemakkelijk te maken zal ik het voor jou nog eens neerzetten dan ben je misschien mee:
petrol242 schreef:Die levensverwachting stijgt al sinds 1850... Het is een terugkerend excuus om algemene volksgezondheid inferieur te maken aan economische doelstellingen. Langer werken is er ook zo eentje.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

xayana schreef:Ik ben geen believer en ook geen non-believer, wat zeg je daarvan? ;)

...

5G is niet gevaarlijker dan alles wat we nu om ons heen te verwerken krijgen. Live with it en stop met klagen.
De beste post in dit hele topic.

*popcornkanweerweg*
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

ub4b schreef:http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedi ... -uit.dhtml

Meer dan 180 wetenschappers en dokters uit 35 landen vragen de Europese Commissie de uitbreiding van 5G uit te stellen. Ze waarschuwen dat de grotere blootstelling aan straling onder meer kanker en onvruchtbaarheid kan veroorzaken.
Het is verstandig om ter aller tijde voor alles een ALARA principe aan te houden. Als je er niets over weet, wees er dan voorzichtig mee.
In die context volg ik de oproep om uit te stellen volledig.

De studie die in jouw HLN artikel wordt geciteerd vond de volgende conclusies:

-Mannelijke ratten blootgesteld aan 900MHz gedurende 9u/dag in utero tot leeftijd 2 jaar ontwikkelden meer hersen- en harttumoren van een bepaald type (gerelateerd aan zenuwcellen) dan mannelijke ratten die niet blootgesteld waren. Het wiskundige (statistische) verband was borderline.
Bij muizen en vrouwelijke ratten vonden ze geen correlatie.
-Alle ratten die blootgesteld werden aan straling leefden langer dan degene die niet blootgesteld waren.
Ik citeer de auteurs zelf over hun bevinding: "If malignant gliomas or schwannomas are late-developing tumors, the absence of
these lesions in control males in the current study could conceivably be related to the shorter longevity of control rats in this study."
Maw. hun bevindingen zouden het resultaat kunnen zijn dat hun controle-groep vroegtijdig stierf. :wink:

Daaruit kan er geen toxisch effect gevonden worden op cellulair of moleculair vlak. Dus wordt er gekeken naar andere hypotheses die kunnen verklaren waarom mannelijke ratten gevoelig lijken te zijn en vrouwelijke ratten en muizen niet. Een auteur denkt dat de lokale warmte in de lokale bloedcirculatie van de hersenen beïnvloed kan worden door 900MHw straling. Het is niet ondenkbaar dat verhoudingen aan lichaamsgewicht en/of anatomische verschillen meespelen in de resultaten.


Wat jullie hier eigenlijk willen zijn causale verbanden. Straling X geeft ziekte Y.
Die verbanden worden pas bekomen na ingrijpende vergelijkende studies. Die studies worden pas goedgekeurd nadat er genoeg epidemiologische gegevens (gegevens over meerdere jaren en over duizenden individuen) zijn die een wiskundig verband aantonen tussen twee variabelen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

xayana schreef: 5G is niet gevaarlijker dan alles wat we nu om ons heen te verwerken krijgen. Live with it en stop met klagen.
Is dat niet wat voorbarig? Het moet nog geïmplementeerd worden. Ze weten nog zelfs niet exact in welk frekquentiebereik gewerkt zal worden, ook hier op het forum :roll: Maar dat het meer dan 700 MHz zal zijn, daar kan je zeker van zijn.
Als Tom Wheeler het heeft over "millimeter waves" gaat het wel degelijk over de EHF band. Millimeter waves worden ook gebruikt in de medische wereld in de plasmabiochemie om celgroei, enzyme activiteit en celreceptoren te beïnvloeden. Ze hebben dus wel degelijk een biologisch effect.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

ub4b schreef:Ik zat ooit op een forum met skeptici rond audio. Ze geloofden mij niet. Tot ik hen keihard kon weerleggen met bewijzen. Ze gaven mij gelijk.
Na enkele dagen/weken herhaalden ze steeds hun oude mantra, dat het niet kon, dat het niet bestond, ....

[...]

Om het terug naar audio te trekken: ik hoor bewezen beter dan 94% van de bevolking, en ik scoor in alle audio tests extreem hoog.
Hoe kan ik nu verwachten van een skepticus, met een minder gehoor, dat hij mij kan volgen.

Het is wel dankzij mijn hoogsensitieve skill dat ik erin geslaagd ben om op 3 jaar tijd mijn product naast de wereldtop van de audio te kunnen zetten, en erkenning te krijgen van de internationale audio pers als beste van de show, waar 1.000 fabrikanten staan. Die best of lijstjes zijn maar voorbehouden voor enkele fabrikanten ;) En wij staan helemaal bovenaan.
Ow!?

Kunt gij bijvoorbeeld Opus aan 128kbps tegen originele 1,4Mbps 44,1kHz WAVE consequent onderscheiden, of waar gaat het over?
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

ub4b schreef:Om het terug naar audio te trekken: ik hoor bewezen beter dan 94% van de bevolking, en ik scoor in alle audio tests extreem hoog.
Hoe kan ik nu verwachten van een skepticus, met een minder gehoor, dat hij mij kan volgen.
Zou het dan niet kunnen dat uw overgevoeligheid eerder voor het hoogfrequente geluid is dat die toestellen produceren i.p.v. de straling? Geen idee wat je ervaart (of denkt te ervaren) hé, kan evengoed hoogfrequent geluid zijn dat je mss. niet bewust hoort maar ergens een invloed op heeft. Ik hoor ook hogere frequenties dan de gemiddelde mens, kon bvb. vroeger met de oude beeldbuis tv's langs een huis passeren en een tv die dicht bij het buitenraam stond "horen piepen". Idem met vleermuizen horen en bepaalde transfo's (al hebben van dat laatste nog wel mensen last).
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Is dat niet wat voorbarig? Het moet nog geïmplementeerd worden.
Maar het artikel van HLN (niet voor niets een sensatie krant met een berg fake nieuws) is dat niet ?

Trouwens wel straf dat je dingen kan roepen over iets wat nog geïmplementeerd moet worden.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of die vrees nu terecht is of niet die is er wel bij een deel van de bevolking. Daar zou gebruikt van gemaakt kunnen worden om mensen aan te trekken om te gaan wonen in bepaalde gemeenten.

In Amerika is een zone met zeer lage stralingsbronnen vanwege een radiotelescoop.
https://en.wikipedia.org/wiki/United_St ... Quiet_Zone

En dat trekt volk aan. Langs ons kanten is er niet zoiets. Als het mogelijk zou zijn zoiets ergens in te voeren zou dat volk kunnen aantrekken. Het gaat een niche zijn maar zoiets zou uniek zijn in Europa (denk ik) en leven kunnen brengen in een afgelegen dorp of stadje.

Dan moet iedereen die daar woont dat wel zien zitten natuurlijk en het lijkt mij juridisch ook zeer lastig. Maar die vrees, terecht of niet, zou positief gebruikt kunnen worden. Afkickcentra voor internetverslaafden zouden daar ook zich kunnen vestigen.

En vakantieverblijven met als focus vrijaf van de gsm/smartphone.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een iets objectievere kijk op de zaak...

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/is- ... 00413.html

En als het ooit... een grote ALS... dan;
We tolereren vandaag ook luchtverontreiniging, sommige dingen horen bij het leven. Bovendien is de kans groot dat mobiele netwerken al meer levens hebben gered dan gedood."
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Precies.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Trouwens wel straf dat je dingen kan roepen over iets wat nog geïmplementeerd moet worden.
Het gaat hier toch gewoon om vrije meningsuiting van een groep burgers die bang is dat 5G hen schade zal berokkenen?
Het gaat om emotie, lees gewoon het eerste woord van de titel van het artikel en je weet perfect waarover het gaat: Vrees

Iedereen heeft recht om z'n mening te geven, ja zelfs roepen of luidruchtig op straat komen behoort tot die vrije meningsuiting.

Het artikel van Datanews beschrijft trouwens ook slechts een aantal meningen met van de pot gerukte quotes zoals:
Guy Vandenbosch, stralingsdeskundige KULeuven schreef:We tolereren vandaag ook luchtverontreiniging, sommige dingen horen bij het leven.
Zo'n uitspraak is dikke bullshit en toch wel verrassend na alles wat er in de media gepubliceerd is over bijvoorbeeld het dieselgate-schandaal of de overmatige uitstoot van de Belgische staalindustrie.
Weet die professor misschien niet dat er democratisch vastgestelde wettelijke milieunormen zijn die door heel wat bedrijven bewust met de voeten worden getreden? Tenenkrullend dat een professor van KULeuven zicht daarvan niet bewust is of dit crimineel gedrag als normaal beschouwt.

Hier gooit professor Vandenbosch toch wel z'n geloofwaardigheid te grabbel...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Effe wat elleboogwerk, maar recht op vrije meningsuiting wilt zeggen dat de overheid jou niet kan vervolgen voor wat je zegt of welke ideeën je verkondigt (uitzonderingen zoals holocaustontkenning of racisme of oproep tot haat en misdaden daargelaten), niet dat iedereen het recht heeft om eender wat te zeggen en gehoord te worden.

Langs de andere kant moeten indringers (=bedrijven die een 5G-netwerk willen implementeren) voldoende rekening houden met de wensen en eisen van het volk in wiens land ze dat netwerk willen neerpoten. In het verleden is meermaals gebleken dat bedrijven lak hebben aan maatschappelijke verantwoordelijkheid, dus ik begrijp perfect de argwaan van sommige mensen.

Het is verder niet nodig om die mensen af te breken, enkel om die te weerleggen, want dat is uiteindelijk exact wat die mensen verlangen: aantonen dat het geen invasieve of kwalijke invloed zal hebben op hun huidige leven.

Die mensen daarentegen gewoon belachelijk maken en hen afdoen als aluhoedjes of zeurzakken, dat toont enkel maar aan dat je veel te veel vertrouwen hebt in bedrijven en je eigenlijk gewoon hun marionet speelt. Kweek een ruggegraagt en besef dat er meer is aan een maatschappij dan bedrijven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Het gaat hier toch gewoon om vrije meningsuiting van een groep burgers die bang is dat 5G hen schade zal berokkenen? Iedereen heeft recht om z'n mening te geven, ja zelfs roepen of luidruchtig op straat komen behoort tot die vrije meningsuiting.
Als wetenschapper heb je een verantwoordelijkheid... en dat is niet het verspreiden van FUD !

Het probleem is dat er morgen weer honderden extra alu-hoedjes mensen zijn die gaan schermen met het artikel als de grote waarheid.
raf1 schreef:Zo'n uitspraak is dikke bullshit en toch wel verrassend na alles wat er in de media gepubliceerd is over bijvoorbeeld het dieselgate-schandaal of de overmatige uitstoot van de Belgische staalindustrie.
Dit is geen bullshit... ik lees nergens dat hij achter het idee staat dat we normen overschrijden (wat jij insinueert). We accepteren dus een zekere vervuiling zolang deze binnen de normen valt (omdat dit nu éénmaal aan onze maatschappij verbonden is tenzij je wil leven als een geitenwollen sok)... je voorbeeld van het dieselgate schandaal geeft dit trouwens net aan, dit is dan ook sterk veroordeeld met boetes tot gevolg.

Het verschil met 5G is echter... van luchtvervuiling is bewezen dat ze schadelijk is dus hebben we normen, van 5G (of z'n voorvangers) is nog steeds niets bewezen maar toch hebben we eveneens normen (en dat is dan een veiligheidsmechanisme voor het geval moest er binnen 50 jaar plots iets bewezen zijn).
JamesEralGrey schreef:Die mensen daarentegen gewoon belachelijk maken en hen afdoen als aluhoedjes of zeurzakken,
Sorry, maar er is genoeg materie te vinden om niet dergelijke uitspraken over straling te doen.

Als je dus nog steeds gelooft dat je een ei kan koken met twee GSM's dan verdien je niet beter. Time to grow up !
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 15 sep 2017, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

WalterB1 schreef: En dat trekt volk aan. Langs ons kanten is er niet zoiets. Als het mogelijk zou zijn zoiets ergens in te voeren zou dat volk kunnen aantrekken. Het gaat een niche zijn maar zoiets zou uniek zijn in Europa (denk ik) en leven kunnen brengen in een afgelegen dorp of stadje.
Dat is niets nieuws. Er zijn tal van dorpen die geen GSM dekking hebben. Tot voor kort hadden mijn ouders sporadisch ontvangst van de Franse zenders (35km verderop) maar 0,0 ontvangst van Belgische zendmasten, laat staat 3/4G. Zoek een plaats op in een dal en daar heb je meestal geen ontvangst whatso-ever.
Laatst gewijzigd door road rebel 15 sep 2017, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

road rebel schreef:@Ub4b: Het wordt wel problematisch als je tot de top 5% behoort en van daaruit conclusies trekt naar het overige deel van de bevolking. :wink:
De wetenschap gaat eerder het tegenovergestelde doen, 95% (in het beste geval) als referentie nemen en de outliners worden hoogstens meegenomen in een mathematisch benaderingsmodel.
Maar nee, het zijn net de 95% met een klein percentage skeppers, die denken dat het niet bestaat omdat hun oplossend vermogen / onderscheidingsvermogen te kort schiet, en hun zintuiglijke beperking dan maar extrapoleren naar iedereen.
road rebel schreef: Ik stel mij dan nog de vraag over het belang van de hoge sensitiviteit voor het gros van de bevolking.
Het is een ding om de 5% niche aan gelijkgetalenteerden aan te spreken met 432Hz-tuning en dat als business model nemen. Het is iets anders om daar een groter belang aan te geven voor de resterende 95%.
Behalve misschien in de audio-wereld waar het psychosomatische minstens even hard meespeelt als het daadwerkelijk objectief waarneembare, daar kan je evengoed geld maken met zand in een aluminium doosje als je het maar geloofwaardig overbrengt.
90% hoort het, was het maar 5% dan was het niet eens nuttig om daarrond een product op te bouwen.

En van dat alu doosje: er zijn firma's die een plexi doosje vol met metaal en kristallen steken, en dit voor enkele duizenden euro's verpatsen als grounding box. 't ja .....
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

r2504 schreef:Sorry, maar er is genoeg materie te vinden om niet dergelijke uitspraken over straling te doen.

Als je dus nog steeds gelooft dat je een ei kan koken met twee GSM's dan verdien je niet beter. Time to grow up !
Jij moet niet zeggen wie wat verdient in deze discussie, jij bent hier niet de belanghebbende partij noch autoriteit terzake.

Mijn punt was voornamelijk dat de bewijslast bij de indringer ligt, niet bij de behoudsgezinde.

Het afdoen van de vrees als belachelijk gaat voorbij aan het feit dat er door de bedrijven of hun afgezant moet worden aangetoond dat er effectief geen probleem is. Eenzijdige beslissingen horen niet thuis in een maatschappij waar de burger enigszins inspraak heeft.

Let wel dat ik hier enkel bezig ben over de meta-discussie, dus niet inhoudelijk. Ik heb de wensen van de vragende partij noch de argumentatie van de gevende partij ingekeken. Wat er stoort aan 5G bij ub4b, daar moet ik nog aan beginnen lezen. Wat er zogegd wordt gezegd over dergelijke straling in wetenschappelijke lectuur, daar moet ik eveneens nog aan beginnen lezen. Een mens heeft maar zo veel tijd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

JamesEarlGray schreef:Jij moet niet zeggen wie wat verdient in deze discussie, jij bent hier niet de belanghebbende partij noch autoriteit terzake.
Wil je dat dan eens eerst en vooral op jou toepassen !
JamesEarlGray schreef:Mijn punt was voornamelijk dat de bewijslast bij de indringer ligt, niet bij de behoudsgezinde.
De behoudsgezinde heeft hier weinig in de pap te berokkenen... het spectrum is eigendom van onze overheid. Diezelfde overheid heeft normal wat betreft straling en daar moeten bedrijven aan voldoen voor zij een vergunning krijgen... case closed dus.
JamesEarlGray schreef:Het afdoen van de vrees als belachelijk gaat voorbij aan het feit dat er door de bedrijven of hun afgezant moet worden aangetoond dat er effectief geen probleem is.
Zie vorige paragraaf... bedrijven doen dat ook.

Nogmaals case closed.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”