Vrees voor onherstelbare schade: Stel uitbreiding 5G-netwerk uit

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Dus jouw reactie op het referendum tegen het mobiliteitsplan in Gent-centrum is ook 'het is door de overheid beslist en de overheid is de enige die dat mag beslissen, dus case closed!', hm? Niet dat ik tegen het mobiliteitsplan ben, maar ben je nu pro of anti-overheidsmonopolie op alles betreffende gemeenschappelijk bezit?

Voor de rest: het klopt inderdaad dat de overheid daar als enige iets over te zeggen heeft, maar mijn insteek was dat de overheid dient op te treden als belangenbehartiger van zijn volk, inclusief mensen die bovengemiddelde vrees hebben jegens allerhande technologie. En met belangenbehartiger bedoel ik niet dat ze naar eender wat moeten luisteren wat die vrezenden willen aanvechten, maar anderszijds moeten ze ook niet zomaar slikken wat lobbyisten hen influisteren zonder rekening te houden met het volk dat het meent te vertegenwoordigen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

JamesEarlGray schreef:Dus jouw reactie op het referendum tegen het mobiliteitsplan in Gent-centrum is ook 'het is door de overheid beslist en de overheid is de enige die dat mag beslissen, dus case closed!', hm?
Het mobiliteitsplan is geen algemene regel maar eerder willekeur... de wet is dat straten er zijn om op te rijden, niet dat een politieke partij ze naar eigen goeddunken en propaganda afsluit.
JamesEarlGray schreef:ben je nu pro of anti-overheidsmonopolie op alles betreffende gemeenschappelijk bezit?
En kan in jou ogen een bedrijf of de overheid ooit wel goed doen ?
JamesEarlGray schreef:Voor de rest: het klopt inderdaad dat de overheid daar als enige iets over te zeggen heeft, maar mijn insteek was dat de overheid dient op te treden als belangenbehartiger van zijn volk
Ik zie niet in waar de overheid hier in de fout gaat... er zijn wel degelijk normen vanuit de overheid en deze normen zijn zelfs aangepast (dan wel zonder enige wetenschappelijke basis) over de jaren heen (steeds minder straling).
JamesEarlGray schreef:inclusief mensen die bovengemiddelde vrees hebben jegens allerhande technologie.
Je kan enkel luisteren naar mensen op basis van objectieve wetenschappelijke criteria... dat iemand z'n linkerteen pijn doet als hij naast een Wifi AP staat valt hier echter niet onder (anders kunnen we naar iedere gek luisteren).
JamesEarlGray schreef:maar anderszijds moeten ze ook niet zomaar slikken wat lobbyisten hen influisteren zonder rekening te houden met het volk dat het meent te vertegenwoordigen.
Het je hier bewijzen van ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Is dat niet wat voorbarig? Het moet nog geïmplementeerd worden.
Maar het artikel van HLN (niet voor niets een sensatie krant met een berg fake nieuws) is dat niet ?
HLN is nu inderdaad niet direct de beste bron van informatie, vandaar dat ik in dit draadje op het artikel zelf niet ben ingegaan. Dat is echter nog iets heel anders dan zeggen dat er over het onderwerp niet kan gedebatteerd worden. Op voorhand zeggen dat iets geen kwaad kan is erger dan zeggen dat we er omzichtig mee om moeten springen.
r2504 schreef:Trouwens wel straf dat je dingen kan roepen over iets wat nog geïmplementeerd moet worden.

5G is toch nog niet geïmplementeerd? Daar ging de reactie toch over? Weer scheef aan het lezen?
EHF bestaat echter al wel iets langer dan vandaag en daar is al wel meer over geweten. Zeggen dat 5G geen kwaad kan en begot nog niet weten over welke frequenties ze al dan niet gaan gebruiken is wel héél kort door de bocht. Ze weten het zelf nog niet, laat staan dat wij het weten. Maar één ding is zeker, dat het hoogfrequent zal zijn daar kan je je kop op verwedden.

En dit is wel de quote van de dag :
r2504 schreef:het spectrum is eigendom van onze overheid
Als dat is ben ik eigenaar van de zon en de maan... :think: Dat is nu de essentie van heel het debat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:HLN is nu inderdaad niet direct de beste bron van informatie, vandaar dat ik in dit draadje op het artikel zelf niet ben ingegaan.
Blijk dat je akkoord gaat... zelfs over het feit dat het artikel niet de beste bron is.
petrol242 schreef:Dat is echter nog iets heel anders dan zeggen dat er over het onderwerp niet kan gedebatteerd worden.
Er kan gerust over gedebatteerd worden maar dan vanuit een neutrale positie... en niet op basis van FUD van enkele pseudo wetenschappers (maw. die niet verbonden zijn aan de materie). Deze wetenschappers doen me eerder denken aan de BV's welke zich weer voor de kar hebben laten spannen om vegetarier te zijn of te promoten.
petrol242 schreef:Op voorhand zeggen dat iets geen kwaad kan is erger dan zeggen dat we er omzichtig mee om moeten springen.
Ik denk niet dat we dat doen... er zijn meer dan genoeg wetenschappelijke studies die nog steeds niets gevonden hebben, en tevens hebben we strenge voorzorgsmaatregelen op basis van een aantal normen. Wat mij betreft mag je best discussieren over deze normen maar dan verwacht ik ook wetenschappelijk argumenten om deze al dan niet aan te passen.
petrol242 schreef:5G is toch nog niet geïmplementeerd?
Inderdaad... dat heb ik geschreven (heb jij dat wel gelezen ?), dus ik kan enkel de conclusie stellen dat deze wetenschappers puur gevoelsmatig een oordeel aan het vellen zijn over een materie die totaal buiten hun expertise gebied ligt.
petrol242 schreef:Ze weten het zelf nog niet, laat staan dat wij het weten.
Dus waar liggen we dan van wakker ? Dit is gewoon een non-issue met als enig doel FUD te scheppen !

Ik kan dus enkel vaststellen dat je mee voor hun kar gespannen bent en lekker mee roept :nono:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

FUD van het niveau 'LHC zal een zwart gat creëren dat ons allen opslokken zal!' is inderdaad niet serieus te nemen, omdat het gebrek aan voldoende wetenschappelijke kennis etaleert.

Echter is het LHC niet per se een privaat bedrijf dat zo veel mogelijk winst wil maken en zo min mogelijk maatschappelijke verantwoordelijkheid wil dragen, iets wat de uitbaters van het 5G-netwerk wél zullen zijn.

Enige voorzichtigheid voor al het nieuwe is uit het ideaal van het voorzorgsprincipe niet overdreven, vind ik.

Niet vergeten dat, en ik kan het niet genoeg herhalen, private bedrijven bestaan om zo veel mogelijk winst te maken... and damn the consequences voor iedereen die er last van ondervindt! Daarom mijn skepticisme voor eenieder die nu beweert dat het allemaal niet zo erg zal zijn. Kom eerst met genoeg staving voor die uitspraak, of hou u erbuiten.

Ondertussen moeten pseudowetenschappers uiteraard geen FUD rondstrooien, dus als dat uw enige hekelpunt is, mij goed.
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray 15 sep 2017, 18:30, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

@r2504 : JamesEarlGray is me voor een stuk net voor bij het schrijven van mijn reactie :beerchug:
Ik ben voor niemand zijn kar gespannen maar als de grootste voorstander van 5G ligt te roepen in de millimeter golflengte in te stappen, zelfs de band vanaf 28 GHz en hoger te vermelden, denk ik dat het duidelijk is welke technologie die ze daarvoor gaan gebruiken en dan is enige sceptiek wel aan de dag te leggen. En dan heb ik geen enkele pseudo- of echte wetenschappelijke ondertoon nodig. Het is zelfs nog heel moeilijk om daar nog onderscheid in te maken, van beide kanten, en dan denk ik dat we ons gezond boerenverstand moeten gebruiken. Let's give it a try...

Er wordt hier op het forum geroepen dat we de technologische vooruitgang niet mogen of kunnen stoppen. Voor een groot stuk stap ik daar in mee, maar technologie moet voor mij nog altijd ten dienste staan van de mens. Vanaf we die grens overschrijden dan stopt het voor mij. Ik heb het hier al geschreven dat er voor mij een beetje de vrees in zit over de doelstelling van 5G en als die niet ten dienste staat van ons, dan zeg ik resoluut neen, en dan hoeft deze discussie of 5G schadelijk is of niet zelfs helemaal niet gevoerd te worden.

En voor mij gaat de vrees wel degelijk veel verder dan de (eventuele) biologische schade die ze ons willen toebrengen. Ik weet niet of je die kerel bezig gehoord hebt? Het gaat om miljarden dollars, het inernet of things, miljoenen chips die met elkaar verbonden worden. En overheden en regelgevers moeten geneutraliseerd worden. Dat zegt die letterlijk hé. Dus kan je je opgehemelde regelgeving op je buik schrijven om het heel cru te stellen en weet je wat de bedoeling er achter is. En op zo'n moment staat die technologie niet meer ten dienste van jou en mij en mogen we dat niet toelaten. Dan zijn wel feiten waar we ons op kunnen baseren, maar dat leidt waarschijnlijk naar een andere discussie.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:dit is dan ook sterk veroordeeld met boetes tot gevolg.
Welke boetes? Dieselgate blijft knoeiboel
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

@ Petrol ik voel dat dat degene die 5G willen voorstellen hetzelfde zijn als Trump. Trek je niets aan van die veronderstellingen want ... is fake. Dat is allemaal niet waar. Spijtig genoeg geloven veel mensen daar in.

Ik heb een leerkracht gehad erg jong maar enorm op de hoogte van alles die zei(zoals James ook zei):

Een bedrijf denkt alleen aan cijfers(zoals in de blauwe jaren met Daens) De mens is van ondergeschikt belang.
Je kan bedrijven alleen maar regels opleggen met een overheid die daar in meewerkt. En daarom hebben we een overheid nodig. Niet alleen om ons te pesten maar ook om ons te beschermen tegen de geldzucht van bedrijven.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

petrol242 schreef:Zeggen dat 5G geen kwaad kan en begot nog niet weten over welke frequenties ze al dan niet gaan gebruiken is wel héél kort door de bocht. Ze weten het zelf nog niet, laat staan dat wij het weten.
Hoezo? Ik weet dat wikipedia nu niet altijd de meest betrouwbare bron is, maar daar kan je deze bron vinden:
https://www.fcc.gov/news-events/blog/20 ... e-services
en daar staat:
The spectrum bands proposed by the United States to be studied for consideration at WRC-19 include
27.5-29.5 GHz,
37-40.5 GHz,
47.2-50.2 GHz,
50.4-52.6 GHz, and
59.3-71 GHz.
We will consider these bands, or a subset of the bands, in further detail in an upcoming NPRM, with the goal of maximum use of higher-frequency bands in the United States by a wide variety of providers. We are committed to working with both domestic and international partners on identifying spectrum and on conducting the necessary technical sharing and compatibility studies.
Da's inderdaad nog bijlange niet definitief, maar veel zal het niet schelen. Dat zijn geen röntgen of gammastralen hé!
Daar is niks gevaarlijk aan, want deze kan je onderbrengen in de huidige microgolven. Maar hoe hoger je gaat in frequentie, hoe moeilijker dat door obstakels dringt. Dus zijn er 2 mogelijkheden:
- vermogen serieus opdrijven, maar dat lukt niet omdat 1/ de batterij mag niet direct plat zijn en 2/ huidige regelgeving zal dat al niet toelaten.
- kleiner vermogen en heel veel microcellen plaatsen.

Dat laatste zal ervoor zorgen dat 5G niet gevaarlijker dan WiFi of je magnetron zal zijn. Want vergeet niet dat jouw magnetron ook lekt.
En euh... dat een radar ook in die band zit te werken. Je rijdt dus best niet teveel langs de politiecontroles als je dezelfde redenering volgt ;)

En je blijft dus best ook niet te lang op een spoorwegovergang staan...
http://www.bipt.be/public/files/nl/2220 ... 2.1_NL.pdf

:roll:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

xayana schreef:
petrol242 schreef:Zeggen dat 5G geen kwaad kan en begot nog niet weten over welke frequenties ze al dan niet gaan gebruiken is wel héél kort door de bocht. Ze weten het zelf nog niet, laat staan dat wij het weten.
Hoezo? Ik weet dat wikipedia nu niet altijd de meest betrouwbare bron is, maar daar kan je deze bron vinden:
https://www.fcc.gov/news-events/blog/20 ... e-services
en daar staat:
The spectrum bands proposed by the United States to be studied for consideration at WRC-19 include
27.5-29.5 GHz,
37-40.5 GHz,
47.2-50.2 GHz,
50.4-52.6 GHz, and
59.3-71 GHz.
We will consider these bands, or a subset of the bands, in further detail in an upcoming NPRM, with the goal of maximum use of higher-frequency bands in the United States by a wide variety of providers. We are committed to working with both domestic and international partners on identifying spectrum and on conducting the necessary technical sharing and compatibility studies.
Da's inderdaad nog bijlange niet definitief, maar veel zal het niet schelen. Dat zijn geen röntgen of gammastralen hé!
Daar is niks gevaarlijk aan, want deze kan je onderbrengen in de huidige microgolven.

Doe er gerust nog 30+ GHz bij. Natuurlijk is het geen ioniserende straling. Dus is het niet schadelijk. Raar causaal verband dat je daar legt. Heel wetenschappelijk...
xayana schreef:Maar hoe hoger je gaat in frequentie, hoe moeilijker dat door obstakels dringt. Dus zijn er 2 mogelijkheden:
- vermogen serieus opdrijven, maar dat lukt niet omdat 1/ de batterij mag niet direct plat zijn en 2/ huidige regelgeving zal dat al niet toelaten.
- kleiner vermogen en heel veel microcellen plaatsen.

Duidelijk dat je niet snapt waarom er veel bronnen geplaatst moeten worden. Niet omdat ze op een kleiner vermogen werken, maar hoe hoger je frequentie hoe hoger de attenuatie en hoe minder ver je golf draagt. In dat frequentiebereik gaat het net wel heel hard versterkt in een veel nauwere beam verspreid worden. Onafhankelijk van het vermogen van de ontvanger dus (je batterij zal dus niet direct plat zijn als je het over je feun hebt). Bij hogere frequenties kan je gewoon niet anders. Dat is ook de rede waarom het gebruikt wordt voor snelheidsmetingen, short range radar en sat toepassingen omdat het veel gerichter werkt.
xayana schreef:Dat laatste zal ervoor zorgen dat 5G niet gevaarlijker dan WiFi of je magnetron zal zijn. Want vergeet niet dat jouw magnetron ook lekt.
En euh... dat een radar ook in die band zit te werken. Je rijdt dus best niet teveel langs de politiecontroles als je dezelfde redenering volgt ;)
Je zal short range radar bedoelen? Over het gebruik van EHF moet je me niet vertellen. Google dus nog even verder.
Een blootstelling, of het nu agentia zijn, straling, vervuiling of EM emissie, is ruwweg afhankelijk van de intensiteit, de duur en de continuïteit van de blootstelling (pulsvorming). Vraag het maar eens aan de militairen die zijn terug gekomen uit de eerste golfoorlog.

Als er op elke hoek van de straat een bron een gerichte, versterkte hoge frequentie puls stuurt zou ik toch iets voorzichtiger zijn om dat te vergelijken met WIFI en zonder enige achtergrond stellen dat het geen kwaad kan. Hopelijk heb je gelijk, en dat kan, want ze gaan het ons toch door de strot rammen. Ik durf nu niet de stelling innemen dat het niet gevaarlijk is.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

30 GHz of 100 GHz erbij. Who cares. Je blijft in het zelfde spectrum. Het probleem is dat nu gedaan wordt alsof je op die paar GHz plots in de 'schadelijke' stralingszone zit. Vandaar mijn verwijzing naar röntgen.
petrol242 schreef: Als er op elke hoek van de straat een bron een gerichte, versterkte hoge frequentie puls stuurt zou ik toch iets voorzichtiger zijn om dat te vergelijken met WIFI
Je beseft toch dat je van WiFi kanker krijgt hé?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

@xayana: het is niet nodig om hier alles in het belachelijke te trekken, het zou maar eens kunnen zijn dat het nadien blijkt dat het toch allemaal zo simpel niet was. Als je het zelf niet kunt staven, moet je niet beweren dat het onschadelijk is. Wat durf je erop te verwedden? Al je geld, je familie, je verwezenlijkingen? Grote praat, maar daarvoor zijn we hier niet; we willen hier degelijke argumentatie lezen waarom wel of waarom niet. Geen logica, maar feiten.
raf1 schreef:Welke boetes? Dieselgate blijft knoeiboel
Interessant hoe creatief ingenieurs kunnen zijn in het sjoemelen.

Gelukkig zijn er naast de EU met zijn NEDC en WLTP ook andere instanties die tests doen; de resultaten zijn zorgwekkend.

(zouden we hier geen aparte topic voor moeten maken?)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Dus als ik jouw post samenvat moet ik eigenlijk gewoon zwijgen.
De argumentie die ik in mijn eerdere posts plaatste werd door iemand afgedaan als leugens omdat ik er niks van ken; als ik dan een gefundeerd argument uitvergroot zou ik alles in het belachelijke trekken?
Ik trek helemaal niks in het belachelijke. WiFi IS gevaarlijk, want WiFi maakt gebruik van microgolven en microgolven zijn dodelijk.
Dus wat is het probleem? Ik doe wat aluhoedjes (om er toch een naam op te moeten plakken) doen... maar aangezien je dit niet van mij verwacht lijkt dat op uitlachen ja. Ik probeer maar aan te tonen hoe belachelijk aluhoedjes lijken in de ogen van iemand die dit alles nuchter bekijkt.

En natuurlijk is het niet simpel, dat zeg ik toch! Maar de feiten zijn er wel. De levensverwachting én -standaard stijgt. Er zijn zoveel factoren die daarop invloed hebben dat je eigenlijk nooit met 100% zekerheid zal kunnen bewijzen dat het ene met het andere te maken heeft. Ze proberen dat nu al 15 jaar en het is nog nooit gelukt.
Neem nu het statistisch gegeven dat je leukemie krijgt van onder hoogspanningsleidingen te wonen.
Statistisch is het bewezen dat de kans op leukemie bij kinderen onder de 14j dat binnen een straal van 100m rond een hoogspanningleiding woont (waar een 50Hz magnetisch > 0.4μT meetbaar is) 2x groter is.
Je kan dit opkloppen, maar wetenschappelijk is dit nog niet bewezen. Doe je dezelfde test bij proefdieren dan draait alles op een domper uit. Die dieren gaan niet dood en worden niet ziek. Dat wil zeggen dat er ook nog andere factoren in 't spel zijn. Als een hoogspanningsleiding langs een speedway loopt, dan zit je ook met luchtvervuiling. Als een hoogspanningsleiding door landbouwgebied loopt, dan zit je ook met pesticiden. Enz...

Wil dat dan zeggen dat het gezond is om onder die kabels te wonen? Neen, maar is het gevaarlijk? Gohja, je moet er rekening mee houden.
En ik denk dat iedereen dat hier wel doet met GSM straling. Er is toch niemand die zijn GSM onder zijn kussen legt om te slapen hoop ik?
Diegene die meer dan 3u per dag met de GSM tegen het hoofd bellen, beseffen hopelijk dat de kans op een hersentumor inderdaad stijgt... Niet persé door de straling, maar mogelijks ook door de warmte afgifte of andere factoren.
Want op cellulair niveau is er geen enkel issue zolang je boven de 600nm blijft. De zon is dus nog steeds gevaarlijker dan 5G, zelfs al zou die standaard tot 300GHz gaan werken...

Concreet kreeg ik 5j geleden ook altijd hoofdpijn van te bellen, dat ding en dus ook mijn oor had altijd warm. Sinds ik zo goed als altijd bluetooth gebruik voor de langere gesprekken heb ik nooit meer last gehad.
Ik ben me er dus wel degelijk van bewust, in tegenstelling tot wat jij hier beweert, van de gevaren.
Maar voor de zoveelste keer: Het is niet gevaarlijker dan alle andere dingen in het leven. Als je in de auto stopt en de E40 oprijdt kan je ook doodgaan... Moeten we daarom de auto bannen?
Dus... dat gaat hier op gelijk met alles: overdaad schaadt en zolang je niet in je magnetron kruipt hoef je geen wrede dood te sterven door 3G, 4G, 5G of wat dan ook.
Je zal maar wat content zijn als die ene persoon met zijn 5G toestelletje je in de toekomst kan redden door de ambulance er mee te bellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Trouwens aan de alu-hoedjes... je weet toch dat in die automatische deuren die je overal hebt een 10 GHz zender zit ?

Verder zie ik mensen hier verbanden leggen en conclusies trekken waar zelfs een amateur wetenschapper triest van zou worden :roll:

Amerikanen in de Golfoorlog gaan vergelijken met 5G telefoons :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Trouwens aan de alu-hoedjes... je weet toch dat in die automatische deuren die je overal hebt een 10 GHz zender zit ?
So what? Het zit zelfs niet in de EHF band. Xajanah heeft het goed uitgelegd wat ik eerder over blootstelling geschreven had. Je moet het ontbinden in zijn factoren. Intensiteit, duur, afstand, subfrequenties zoals pulsering, herhaling,...
r2504 schreef: :bang:
Gij hebt geen straling nodig om hoofdpijn te krijgen als ik zie hoe dikwijls je dat smoeltje tegen de muur knalt. Relax man.
In de eerste golf oorlog hadden leden van het grondpersoneel van de luchtmacht veel klachten over hoofdpijn en slapeloosheid. Bleek dat de kleine short-range installaties op de vliegtuigen tot 10 kW per vierkante meter konden uitstralen, omdat die dingen in een zeer nauwe beam werken. Nadien werd er een richtlijn uitgevaardigd door de WHO om grondpersoneel uit de buurt te houden of de radar in te schakelen op een veilige afstand.
Small military fire control radars on aircraft can be hazardous to ground personnel. These units have relatively high average powers (kW) and small area antennas, making it possible to have power densities up to 10 kW/m2. Members of the general public would not be exposed to these emissions because during ground testing of radars access to these areas by all personnel is prohibited.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:tot 10 kW per vierkante meter konden uitstralen
En op basis daarvan trek jij conclusies over 5G... niet verwonderlijk dat ik m'n hoofd dan tegen de muur sla.

Gezien de frequenties van 5G zal het stralingsniveau beduidend lager liggen dan de al zeer lange normen.

Ik begrijp ook niet je conclusie... als het EHF is dan is het plots schadelijk... beetje simplistisch.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nee die conclusie trek ik niet. Je leest weer alleen wat je wil lezen. Een blootstelling moet je ontbinden in zijn factoren. Dat heb ik al een aantal keren geschreven en zoals xayana ook al aanhaalde. Zulke hoge waarden van 10kW/m2 gaan we hopelijk niet te slikken krijgen, ongeacht de frequentie. Ik wou er alleen maar mee aantonen dat die short-range radars in dezelfde band werken als waar 5G vermoedelijk zal werken.
r2504 schreef:Gezien de frequenties van 5G zal het stralingsniveau beduidend lager liggen dan de al zeer lange normen.
Hier zou ik graag een woordje uitleg bij krijgen. Dat is een conclusie die jij maakt. Ik zie het causaal verband niet.
Tom Wheeler zegt zelf dat de energieniveau's veel hoger zullen zijn dan die we nu kennen en dat we geen regelgevers nodig hebben. Lokale regering moeten zelfs buiten spel gezet worden om dat te kunnen verwezenlijken. Dus is je stelling niet wat voorbarig? Ik hoop dat je gelijk hebt hé, daar niet van. Maar als ik zulke uitspraken hoor van mensen die het beleid voeren, weliswaar in de VS, en de grootste lobbyisten zijn van de com industrie, denk ik toch dat we daar ernstige vraagtekens bij moeten zetten.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

"Hopelijk niet te slikken gaan krijgen"? Wat een verwoording.
Speculatie & voorlopen op de feiten. Bangmakerij tot en met. Roepen en doemdenken. Da's weer typisch.
Wie trekt hier dan de voorbarige conclusies?

Waarom zouden de normen plots afgeschaft worden? De normen worden heden alleen maar strenger (zelfs zo erg dat ontvangst tegenwoordig in 't gedrang komt) en je gaat er nu van uit dat ze plots alle normen zouden laten varen?

Relax gewoon. We moeten de problemen oplossen als ze zich voordoen en we alle feiten kennen. Maar nee... blijkbaar moeten we NU al alle technologische vooruitgang remmen of zelfs stopzetten omdat er een paar aluhoedjes denken dat ze ziek gaan worden.

We moeten trouwens nog van iets dood gaan hé. Ik wil geen 147 jaar worden om de laatste 70 jaar in een zetel te zitten.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

xayana schreef:Speculatie & voorlopen op de feiten. Bangmakerij tot en met. Roepen en doemdenken. Da's weer typisch.
Er zijn verschillende stromingen hier, mensen die bezig zijn met FUD, maar anderen die een gezond wantrouwen hebben jegens bedrijven. Cf. tabak en asbest, het zijn niet de eerste schandalen en het zijn niet de laatste geweest zijn.
Wie trekt hier dan de voorbarige conclusies?
Jij zit hier de hele tijd te verkondigen dat men zich niet druk moet maken, want het is geen ioniserende straling en het zal wel binnen de normen liggen en de normen zullen wel waterdicht zijn en bedrijven zullen zich altijd wel houden aan normen en nooit proberen de maatschappij voor te liegen ivm de schadelijkheid van hetgeen waarmee ze hun geld verdienen.

Maar ja, aluhoedjesmentaliteit hé, die draagt niet bij tot de vooruitgang. 8)
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

xayana schreef:... We moeten de problemen oplossen als ze zich voordoen en we alle feiten kennen...
ik mag hopen dat de chemische sector iets voorzichtiger is en sneller strengere normen hanteert als er nog maar enige aanwijzing is, anders ben ik de pineut voor ze de problemen oplossen
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Ik zie het probleem niet als de hedendaagse normen al zo streng zijn? Dat zijn geen voorbarige conclusies toch...
Waarom zou je die nog moeten verstrengen (of zoals geopperd wordt: nultolerantie) voor toepassingen in hetzelfde frequentiebereik als de toepassingen die vandaag al bestaan??!
Djeezes.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

xayana schreef:Ik zie het probleem niet als de hedendaagse normen al zo streng zijn?
Wat baten norm en bril als het bedrijf niet conformeren wil?

Bijvoorbeeld: de EURO6-norm is ondertussen al belachelijk laks geworden dankzij voor de komende eeuwigheid mogelijkheid om daar tot honderden procenten boven te zitten zonder enige bestraffing daarvan. En tóch heeft menig fabrikant het gewaagd om die norm te omzeilen door hun software aan te passen zodanig dat die testcycli weet te herkennen en enkel dan presteert volgens hun implementatie van die norm; daarbuiten is het "après nous le déluge".

Dus, wééral: ja, de normen mogen dan wel streng zijn, wie ben jij om te beweren dat bedrijven zich daar altijd mooi aan houden? Met dat idee indachte, is het niet waanzinnig om argwanig te zijn, zelfs integendeel...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Maar James ik geef je het voorbeeld:

In Vlaanderen en Wallonië zijn er minder strenge normen dan in Brussel, dat is toch absurd?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Niet vergeten dat Belgie al strengere normen heeft dan door Europa vastgelegd. Ik ga er van uit dat we "safe" zitten. Een 10 KW zender gaan vergelijken met 5G is als de deining van een containerschip vergelijken met de golven van een watertrapper.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

boonpwnz schreef:Maar James ik geef je het voorbeeld:

In Vlaanderen en Wallonië zijn er minder strenge normen dan in Brussel, dat is toch absurd?
Dat is net zo absurd als landen die elk een andere grens beslissen, gekoppeld aan het jammerlijk feit dat ons land op sommige vlakken confederaal wordt bestuurd.

Maar voorts doet dat weinig af van mijn punt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Ik wou er alleen maar mee aantonen dat die short-range radars in dezelfde band werken als waar 5G vermoedelijk zal werken.
En wat wil je daar dan mee aantonen ? Maakt dat 5G plots gevaarlijk ?
petrol242 schreef:Dat is een conclusie die jij maakt. Ik zie het causaal verband niet.
Hoe hoger de frequentie hoe moeilijker de penetratie ervan... als, en als het al, 28 GHz zou worden dan volstaat haast een blad papier om de signalen tegen te houden. Het heeft dus geen zin om grote vermogens te gebruiken, maar eerder veel meer cellen dan vandaag de dag met een klein vermogen.
petrol242 schreef:Tom Wheeler zegt zelf
Dan mag hij nog de voorzitter van de FCC zijn, dat maakt van hem nog geen wetenschapper of ingenieur betreffende 5G netwerken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik weet eigenlijk niet exact wat die gestudeerd heeft, maar dat doet er niet toe denk ik. Het is zijn positie en invloed die in de materie wel van tel is en de achterliggende doelstelling van 5G waar ik meer voor vrees dan al of niet biologische invloed van de technologie itself. Dat is een kerel om echt schrik van te krijgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik denk niet dat het FCC (net zo min als het BIPT) verantwoordelijk is voor de potentiele gevolgen en het onderzoek ernaar van het gebruik van bepaalde frequenties. Zij leveren louter vergunningen af aan providers op basis van de wettelijke bepalingen.

Trouwens de industrie zou wel gek zijn 5G te implementeren as ze wisten dat het schadelijk was... aangezien het namelijk overal aanwezig zal zijn zullen zij er dan eveneens de gevolgen van ondervinden. Zodra je dus een CEO z'n huis ziet ombouwen tot een kooi van Faraday en geen mobieltje meer ziet dragen kan je je misschien zorgen gaan maken.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het FCC zelf heeft inderdaad niet zoveel invloed maar Tom Wheeler is tevens CEO van het CTIA, (Cellular Telecommuinications & internet Association). Als dat geen belangenvermenging is, weet ik het ook niet meer. Tegelijk wetgeving schrijven over je eigen zaakjes. Heel handig, niet?

En onderschat "de industrie" niet hoor. Om een voorbeeld te nemen, de klimaatsverandering. Kijk waar daar de "non-believers" zitten en die blijven rustig verder doen. Ik weet niet hoever bepaalde figuren wakker liggen van deze aardkloot, hun eigen toekomst, die van hun kinderen, of zelfs van hun eigen gezondheid. (En daar bedoel ik niet 5G mee hé om duidelijk te zijn 8) )

Maar ik begrijp je standpunt wel, want dat zou betekenen dat het gezond boerenverstand heerst, maar ik denk dat bij die gasten de bankrekening toch aanlokkelijker is.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Om het met de woorden van een ex-collega te zeggen : waarom sturen ze AT (Agentschap Telecom) niet naar die veehouders? Die koeien luisteren duidelijk op een band waar ze geen licentie voor hebben! :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

boonpwnz schreef:Maar James ik geef je het voorbeeld:

In Vlaanderen en Wallonië zijn er minder strenge normen dan in Brussel, dat is toch absurd?
Ik ben een van de eerste om in te zien dan regionaliseren meestal geen problemen oplost.
Tenzij er andere factoren zijn die je op regionaal niveau kan relateren. Densiteit van zendmasten, woondensiteit, aantal gebruikers per zendmast, hoogte van gebouwen, reliëf.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Die koeien luisteren duidelijk op een band waar ze geen licentie voor hebben! :)
Tja, je moet nog niet zover in de tijd terug gaan of men wou de treinen verbieden omdat dit negatieve gevolgen zou hebben voor de koeien in de weide (of een andere; nylonkousen zouden eveneens kankerverwekkend zijn volgens sommige believers).

Misschien moeten we dus maar dringend het aantal treinen verminderen tot we een studie hebben die zegt dat het veilig is.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Pff, wie heeft er nog treinen en nylonkousen nodig als je 5G hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”