De nieuwe FritzBox 7590: wij geven er drie weg!

Nieuws omtrent telecommunicatie
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Hier is er alvast een nieuwe bbox geinstalleerd geweest gisteren door de scarlet installateur...
zelfs paswoord gekregen dus kan ik mijn "oude" fritzbox nog eens in gebruik nemen.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

:banana:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

skynetbbs schreef:Hier is er alvast een nieuwe bbox geinstalleerd geweest gisteren door de scarlet installateur...
zelfs paswoord gekregen dus kan ik mijn "oude" fritzbox nog eens in gebruik nemen.
Wat is de link met deze topic?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat is nu ns jammer dat ik deze te laat gezien heb; ik heb eentje die aan vervanging toe was en met ipsec en geavanceerdere protocols overweg kan. De wifi zou wel niet benut worden, want zelfs in mijn thuisnetwerk ben ik volledig aan het overstappen naar 1 toestel 1 functie. Hoewel, mss bij de ouders had dat ding nog dienst kunnen doen.
Ach, volgende keer beter :-)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

flupke19 schreef:
boonpwnz schreef:Als iemand graag een review wil lezen hier komt hij:

https://nl.hardware.info/reviews/7537/a ... way-topper
man, wat een oenen zijn die gasten van hardware.info: de datarate op 5GHz van een 4x4 platform meten met een 2x2 client ???? OK, meeste PC laptops hebben inderdaad maar een 2x2 radio (behalve de Apple MB Pro's, maar die polemiek wens ik hier weer niet te starten)
Dus, van waar denken die gasten dat de limitatie komt?
Een al iets betrouwbaardere meetmethode (maar dan niet van de FB) is deze die BT gebruikt: https://www.productsandservices.bt.com/ ... report.pdf
maar dan nog steeds met de Apple als 3x3 client. Als je de PXM 11ac WiFi bridge als client zou gebruiken, zou je nogal wat andere resultaten op 5GHz zien.
http://www.ip-insider.de/die-fritzbox-7 ... -a-630206/
Download-Peaks im 5 GHz-Band: 987 Mbps
Upload-Peaks im 5 GHz-Band: 971 Mbps
Download-Peaks im 2,4 GHz-Band: 215 Mbps
Upload-Peaks im 2,4 GHz-Band: 513 Mbps

De Oostenrijkse versie (annex A) is wss. geen 'International Edition'? Dus kan niet in Nederlands omgesteld worden?
https://www.amazon.de/dp/B073RKV9YT/ref ... OHG1&psc=1
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

satsurfer schreef:De Oostenrijkse versie (annex A) is wss. geen 'International Edition'? Dus kan niet in Nederlands omgesteld worden?
Toch wel :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

ja, met garantieverlies? gewoon andere firmware op zetten?

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Waarom andere Firmware? Er bestaan voor deze ( of gelijk welke andere) Fritzbox maar 2 Firware versies:
  • - een Duitse (geen landkeuze, geen taalkeuze, alleen Annex B)
    - een internationale (landkeuze, taalkeuze, Annex A of B)
De Australische, Luxemburgse, Oostenrijkse, noem maar op, hebben allen dezelfde internationale Firmware...

Sommige Fritzboxen, die via een internetprovider werden geleverd, kunnen wel provider speciefieke instellingen hebben, met een aantal beperkingen (zoals onmogelijkheid om te downgraden).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://www.amazon.de/dp/B073RKV9YT/ref ... OHG1&psc=1
Fritzbox 7590
Lightning Deal
EUR 228,00 (Bespaar 15%)
100% geclaimd
Eindigt over 02u 47m 24s
Je staat op de wachtlijst voor deze aanbieding

"Dit item kan niet in België worden bezorgd. " :-( Dus helaas ondanks mooie prijs niet in BE leverbaar.... of in bulk naar Philippe opsturen. :-D
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Dat model (20002814) is dan ook niet de juiste versie voor België.
20002784 = FRITZ!Box 7590 voor Duitsland
20002814 = FRITZ!Box 7590 voor Oostenrijk en Zwitserland
20002804 = FRITZ!Box 7590 internationale versie (o.a. voor België)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

philippe_d schreef:Er bestaan voor deze ( of gelijk welke andere) Fritzbox maar 2 Firmware versies:
  • - een Duitse (geen landkeuze, geen taalkeuze, alleen Annex B)
    - een internationale (landkeuze, taalkeuze, Annex A of B)
De Australische, Luxemburgse, Oostenrijkse, noem maar op, hebben allen dezelfde internationale Firmware...
nickz schreef:Dat model (20002814) is dan ook niet de juiste versie voor België.
?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er bestaat zelfs een "belgian edition" met nog een ander model nummer.

Maar dat heeft allemaal niets te maken met de Firmware. Zoals ik hierboven al heb vermeld, bestaan er maar 2
Firmwares: de Duitse en de internationale.
satsurfer schreef:en hoe naar NL om te zetten?
Tijdens het installatie proces moet je een Taal kiezen uit een dropdownlijst. Die keuze voor NL zal ook een optie zijn in de Oostenrijkse Fritzbox :-)

Ik begrijp jullie probleem niet :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bekend persoon bij AVM zegt me: 'Je kunt hem wel nog niet rechtstreeks op Proximus VDSL gebruiken. '

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat er uiteindelijk wel een certifiëring in gang gezet zal worden. Allez, dat hoop ik :)
Ik was eigenlijk van plan om een 7490 aan te schaffen, maar nu denk ik eender om een 7590 te kopen en voorlopig mijn 7360 de vdsl te laten afhandelen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

petrol242: zou ik ook doen :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

satsurfer schreef:Bekend persoon bij AVM zegt me: 'Je kunt hem wel nog niet rechtstreeks op Proximus VDSL gebruiken.
Juist. Dat stond toch al duidelijk vermeld in de openingspost van deze topic?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Als winnaar van de Fritzbox 7590, een review van mijn huidige ervaringen:

De doos was sneller geleverd dan ik dacht. Ik heb die bij mijn ouders laten leveren want die zijn meestal thuis en toen ik daar eens binnenspring stond er toevallig een koerier aan de deur met een doos dichtgeplakt met AVM tape. Ik wist direct wat hij mee had :-D. Thuis de doos uitgepakt, blijkt er niet alleen een FritzBox maar ook wat extraatjes in te zitten: Wat stylo's, lanyards en snoepjes. De kinders waren content en de papa ook.

Mijn oude setup thuis was een bbox3 die dienst deed als modem & router. Die bbox3 hangt ergens in een hoek achter een kast en er lopen wat UTP kabels naar de TV kast, daar ligt een switch waar de rest van het netwerkje aan hangt. Ik heb hier een Meraki AP hangen die ik eens gekregen heb door één van hun webinars te volgen (licentie bijna verlopen, dus het werd tijd om voor iets nieuws te kijken), verder ook een oude eenvoudige NAS voor de backups en als DLNA server en een Gigaset DECT basisstation en twee handsets met VoIP via OVH.

De switch, DECT basisstation en het Meraki AP mogen alvast op pensioen want de FritzBox kan al die taken op zich nemen. De NAS is al meer dan vijf jaar oud, ik ga eens testen of een externe schijf aan de FritzBox hangen voldoende is voor mij en dan kan die NAS ook op pensioen, dat zijn 4 toestellen vervangen door ééntje. De FritzBox ligt nu achter mijn tv. Ik had hem het liefst op mijn Proximusdecoder gezet, dan staat hij wat beter voor de wifi ontvangst, maar beide toestellen worden dan warmer. Ik vind nog wel een plaatsje waar hij fris staat en toch optimaal staat voor de wifi.

De setup is eenvoudig gestart. Ik heb de FritzBox eerst ingesteld als gewone router die via ethernet verbindt met de bbox3. Maar dan zit je natuurlijk met een dubbele NAT en dat is niet echt wenselijk, dus wou ik de FritzBox zijn eigen PPPOE sessie laten opzetten. Dat was vrij snel ingesteld, alleen, de FritzBox deelde daarna geen IP adressen meer uit (en de ingestelde range had ik natuurlijk nergens opgeschreven). Na wat online zoekwerk bleek dat je altijd met de FritzBox kan verbinden in één of andere IP range (ergens in de 169.x.x.x reeks dacht ik). Dus manueel mijn laptop ook in die range gezet en zo ben ik weer op de FritzBox interface geraakt. Daar bleek dat de FritzBox eigenlijk perfect geconfigureerd stond én die ook een werkende internetverbinding over PPPOE had gemaakt, alleen deelde de DHCP server geen adressen meer uit. Een reboot haalde niks uit, bizar probleem, ik vermoed een bug die optreedt als je de FritzBox van gewone router omzet naar een router die zelf de PPPOE connectie opzet. De FritzBox zat ergens in de 192.168.75.0 range of zo, ik heb dan eens die range aangepast naar 192.168.2.0 en plots werd de DHCP server weer wakker en werkte alles perfect. Het toestel dan nog eens gereboot en alles bleef naar behoren werken, probleem opgelost. Qua wifi heb ik niet te klagen: De ontvangst is vergelijkbaar met mijn Meraki AP. M.a.w.: Geen superwaarden, maar ruim voldoende voor mij. Op de webinterface is heel wat info terug te vinden i.v.m. welke kanalen in gebruik zijn door uzelf en door de buren zodat je daar kan finetunen. De AC wifi is uiteraard een hele verbetering tegenover de N van mijn Meraki AP, maar voor internetgebruik maakt dat weinig uit aangezien de bottleneck daar ergens anders zit. Voor intern verkeer naar bvb. mijn NAS merk ik het verschil wel.

Dan ook nog mijn VoIP via OVH ingesteld. Dat ging eenvoudig, het is een kwestie van de nodige settings in te geven en de FritzBox maakt verbinding. Dan nog mijn twee DECT handsets toegevoegd en we konden weer bellen. Er is ook een app (FritzFon) om uw smartphone te gebruiken als VoIP handset maar die is heel oudbollig en de geluidskwaliteit is niet super. We bellen ook veel te weinig om daar echt van gebruik te maken dus die heb ik weer van mijn smartphone gegooid. Er zijn verder nog extra mogelijkheden zoals een antwoordapparaat maar die gebruik ik niet. Het is wel duidelijk dat je voor een optimale werking eigenlijk met de Fritz handsets moet werken. Mijn Gigaset handsets voldoen, maar het interne telefoonboek op de handsets wordt niet gebruikt voor nummerherkenning, daarvoor moet je het telefoonboek op de FritzBox gebruiken. Om zelf iemand op te bellen gebruik je dan weer wel het interne telefoonboek op de handsets, je moet dus nummers twee keer ingeven. Handiger was dat de nummerherkenning ofwel het interne telefoonboek van de handset gebruikt, ofwel het telefoonboek op de FritzBox naar de handsets wordt gepusht (wat dus wel mogelijk is met de toestellen van Fritz zelf).

Technisch gezien is de FritzBox perfect in staat een VDSL2 verbinding met vectoring op te zetten en kan hij dus ook mijn bbox3 vervangen. Dat zou Proximus alvast een IP adres besparen, want nu verbruik ik er ééntje met mijn bbox3 (nodig voor Netflix op de Proximusdecoder) en ééntje met mijn FritzBox. De whitelist van Proximus is belachelijk, uiteindelijk zijn er voldoende mogelijkheden om technische issues op te vangen (niet conforme modems die de boel storen op een repairprofiel zetten of afsluiten) en ook qua support kunnen ze perfect een lijn trekken (geen support bij verbindingsproblemen zolang er geen bbox aan de lijn hangt). Jammer dat het BIPT hier geen stappen in zet, maar ja, die zijn dan ook dikke vriendjes met Proximus.

Zijn er negatieve punten aan de FritzBox? Een paar: Qua handleiding kan het beter. Ik verwacht echt niet dat er een heel boek meegeleverd wordt, een quickstart zoals die erbij zit is voldoende, maar als je verwijst naar de supportsite dan verwacht je toch dat er een uitgebreider handleiding te vinden is op die supportsite. Die is er niet, op de supportpagina van de FritzBox 7590 kan je enkel de PDF van de quickstart downloaden, je moet het doen met de handleiding van andere modellen. Verder is er ook de bizarre bug i.v.m. de DHCP server die er geen zin meer in had, zelfs na een reboot, bij het instellen van de PPPOE connectie. Dat je toch nog kon connecteren via die specifieke range heb ik met wat googelen gevonden maar vind je niet zomaar terug op de support site. Dit hele verhaal zou voor een gewone eindgebruiker die geen kaas heeft gegeten van IT voldoende zijn om het toestel terug te sturen.
In de doos zitten er een aantal "vreemde" kabeltjes. Die heb je nodig wanneer je de FritzBox als DSL modem wil gebruiken. Alleen krijg je geen info welke kabels je nodig hebt en hoe die moeten worden aangesloten. Ze zijn vermoed ik vooral van belang wanneer je analoge telefonie én DSL wil binnenkrijgen op je FritzBox, maar hoe dit dan aan te sluiten vind je niet zo makkelijk terug. Op de FritzBox zit een RJ45 aansluiting, geen RJ32. Het is niet echt duidelijk of je één van de tussenstukjes nodig hebt als puur DSL wil aansluiten en geen analoge telefonie. Tenzij je info i.v.m. welke kabeltjes aan te sluiten krijgt wanneer je de wizard volgt, maar aangezien je de FritzBox nog niet als DSL modem kan gebruiken heb ik dat niet gedaan.

De conclusie: Een alleskunner die heel wat andere toestellen in huis kan vervangen. Voor mij zeker een verbetering. Alleen jammer van het gebrek aan handleidingen en de DHCP bug. Ik kan dat fiksen maar de gemiddelde gebruiker niet. Misschien had ik gewoon pech, maar als dit een reproduceerbare bug is gaat men dit toch moeten bekijken voor een volgende firmware. Verder zeer tevreden met dit toestel. Alvast bedankt AVM en Userbase voor deze mooie actie!

Wie wat foto's wil zien, hier vind je er een paar terug: https://photos.app.goo.gl/8ofdvv1aTVZy8sbf1
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

De winnaars van de nieuwe FritzBox 7590 kunnen direct eens de nieuwe Firmware 06.88 testen :)
Er is namelijk een beta versie beschikbaar: https://en.avm.de/fritz-lab/

Het gaat in hoofdzaak over de "Mesh" functie: https://en.avm.de/fritz-lab/fritz-lab-f ... /overview/

Deze 06.88 Beta is ook beschikbaar voor de 7490, maar nog niet goedgekeurd door Proximus.
Gebruikers die de 7490 gebruiken op een VDSL2 vectoring lijn mogen deze Firmware dus zeker niet installeren :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Goed nieuws voor de FritzBox 7490 gebruikers.
"use previous DSL driver" activeert de DSL driver van FRITZ!OS 6.52 :-)

In tegenstelling tot mijn vorig bericht, kunnen de FritzBox 7490 gebruikers deze beta Firmware wel testen, op voorwaarde dat je de optie "use previous DSL driver" aanvinkt :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EotT
Crew support
Crew support
Berichten: 656
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 301 keer
Recent bedankt: 2 keer

Op https://en.avm.de/fritz-lab/ staat versie 6.88 (update 27/9), maar op https://download.avm.de/fritz.box/fritz ... e/deutsch/ staat versie 6.90 (update 28/09). Ik zou zeggen dat 6.90 nieuwer is? Maar waarom is er dan nog een labs versie die minder oud is? Hebben beide versies 6.52 als previous driver? Of is het verschil dat 6.90 alleen nog maar in het Duits is, en 6.88 ook al in het Engels?
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 23 keer

Weet er iemand hier toevallig op welke DSL driver de 7590 draait ?

hangt hier momenteel achter de bbox3 omwille van test met TV decoder v6.

maar misschien kan je hier ook wel previous driver aanvinken, afhankelijk natuurlijk welke firmware er draait...

Kan je dit ergens zelf achterhalen zonder het te testen ? :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Een VDSL driver is specifiek voor een bepaalde hardware.
De 7590 xDSL chipset is met zekerheid een andere dan deze van de 7490 (ondersteunt supervectoring etc), dus kan nooit dezelfde driver zijn.

We gaan dus moeten afwachten tot AVM de 7590 goedgekeurd krijgt ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Tot EDPNet of andere kleine speler hem goedgekeurd krijgt...

En aangezien dat veel tijd en geld kost is de kans klein dat ze dat doen zonder noodzaak. Dat wil zeggen, tot wanneer ze hem zelf aanbieden om van supervectoring gebruik te maken. En daarop is het dan weer wachten op proximus, die er misschien nooit mee gaat beginnen...
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

https://fr.forum.proximus.be/business-s ... 7590-43686

Ik lees hier: Veronderstel dat de 7590 hier niet bij zit?
Pour les Fritzbox, la white list est basée sur le DSL driver version du firmware.
Les DSL driver version qui sont dans la whitelist de Proximus sont les suivants :

1.100.131.30 A6
1.100.132.9 A6
1.100.133.21 A6
1.100.133.44 A6

antwoord 19/4/2018:
Edpnet heeft ervoor gezorgd dat er 4 FRITZ! Box-modems officieel zijn gecertificeerd voor het nationale DSL-netwerk in België:

FRITZ! Box 3490 (firmware FRITZ! OS 6.52)
FRITZ! Box 7360 (v1-firmware FRITZ! OS 6.31, v2-firmware FRITZ! OS 6.52)
FRITZ! Box 7430 (firmware FRITZ! OS 6.52)
FRITZ! Box 7490 (firmware FRITZ! OS 6.52 en 6.53)

De FRITZ!Box 7430 en de FRITZ!Box 7490 zijn verkrijgbaar via edpnet.

In het geval dat u een andere FRITZ! OS-versie gebruikt (of een modem die niet gecertificeerd is, o.a. 7590) wordt uw DSL-lijn op een fall-back profiel gezet, met een maximum snelheid van 7,5 Mbps down en 0,5 Mbps up.
Dedion
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 jun 2018, 20:49
Bedankt: 2 keer

Kan die versie niet vermomd worden?

Met een fritzbox kan je toch ook het mac adres spoofen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

satsurfer schreef:In het geval dat u een andere FRITZ! OS-versie gebruikt (of een modem die niet gecertificeerd is, o.a. 7590) wordt uw DSL-lijn op een fall-back profiel gezet, met een maximum snelheid van 7,5 Mbps down en 0,5 Mbps up.
Alleen heeft het OS er niks mee te maken, enkel de driver. Ik draai het nieuwste stable OS met previous driver en heb 70 down en 25 up. Het is wel op korte tijd gezakt van 100 naar 70 (geen idee waarom, was met het natte weer), maar geen fallback profiel. De beta va de nieuwe versie zou ook nog werken.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

heb jij de 7590?

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Fout gequote, ik doelde op je lijst met OS versies. Van de goedgekeurde doet enkel de driver ertoe, niet het OS. De modem die weggegeven werd heeft een andere driver dus die valt sowieso uit de boot.
ubremoved_29612
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 dec 2018, 12:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Er bestaat zelfs een "belgian edition" met nog een ander model nummer.
Heb dit model na wat zoeken gevonden: 20002878. Firmware is gewoon de internationale. Maar wat is dan het verschil met de 'gewone' internationale versie (20002804)?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”