Belgische vervoerder wil passagiers tellen met 3d-camera's en wifitracking

Nieuws omtrent telecommunicatie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Kijk naar het gigantische success van privatisatie in pakweg de bejaardentehuizen (besparen op eten en personeel), of in de US de gevangenissen (lobbies die pushen voor strengere wetten om hun sector te kunnen doen groeien).

Sectoren waar winst niet de belangrijkste factor *mag zijn* (bv onderwijs, gezondheidszorg, openbaar vervoer) mogen niet geprivatiseerd worden.

Soit, ik moest vorige week nog ns de bus nemen toen ik mijn auto voor onderhoud binnendeed (en er toevallig geen alternatief vervoer beschikbaar was, noch vervangwagen noch kameraden die effe meereden).
In de jaren dat ik in die gemeente de bus niet meer had genomen, was het aantal bussen veranderd van 2 per uur naar 1 per uur.
Ene! f*** bus per uur, in een gemeente die grenst aan een stad, en waar je op geen 20 minuten met die bus ook aan die stad bent.
Waar ik nu woon (nog korter bij die stad) is het op zondag ook vanda, overigens (gelukkig wandel ik op 20min naar t stad).
Maar daar was het dus dag in, dag uit, vakantie en schooldagen.
Enkel om 6u reden er twee op 10 min van elkaar, en om 16u.
Plezant he, openbaar vervoer, als er maar 1 bus per uur is.
En voor de duidelijkheid: het gaat in totaal om 3! lijnen dat aan die halte moesten passeren.
1 bus per uur samengeteld over 3 lijnen.
Ik had al direct geen zin meer om nog vaak het OV te gebruiken.

Wat moeten al die oudere mensen doen die geen auto hebben en niet goed te been zijn, vraag ik me dan af?
Het is een schande.
OV moet niet winstgevend zijn, het moet de mensen bedienen van regelmatig vervoer.

Het moet ook voorkomen dat er sardienenblikjes rondrijden, maar dat is een andere discussie.
Heb ooi een kameraad gehad die op zijn werk moest zijn en twee bussen zag voorbijrijden ipv te stoppen wegens te vol.
Bij de derde is hij er dan maar voor gaan staan, en heeft hij hem niet doorgelaten tot hij ofwel meemocht, ofwel een vervangbus had, ofwel een taxi op kosten van.
Dat is ook zo plezant bij het OV. Leg het maar aan de baas uit dat je bus gewoon je halte negeerde.


EDIT:
CCatalyst schreef:
Dizzy schreef:Wil je vervoer dat echt openbaar en voor iedereen is dan moet je net niet privatiseren. Voorbeelden genoeg in het buitenland dus niet anekdotisch.
Voorbeelden genoeg uit binnenland dat het huidig systeem ook niet "echt openbaar en voor iedereen is". In dit forum alleen al, hoeveel zijn er hier niet die zeggen dat ze altijd de auto nemen omdat het OV voor hen "in de verste verte geen alternatief" biedt. Een OV dat niet voor iedereen een alternatief kan bieden, is een OV dat niet voor iedereen is. Ik heb ook niet de indruk dat De Lijn daar iets aan wil veranderen. Een prive bedrijf misschien wel?

(ik zeg niet dat het privatiseren van het OV een volwaardig OV zal creëren dat voor iedereen "een alternatief" is, ik wou gewoon onderlijnen dat het huidige systeem dat ook niet biedt en niet de intentie lijkt te hebben van dat ooit te gaan bieden, dus dat argument valt weg).
Dizzy schreef:Privé is enkel geïnteresseerd in de zaken die renderen en zowel de klanten als de overheid en de personeelsleden zijn slechter af.
Gezien de klant bepaalt wat rendeert of niet, zie ik niet in hoe de klant slechter af is. Vergelijk met de andere voorbeelden die ik gaf: de klant is - uiteindelijk - steeds beter af.

Het OV draait voor mij niet in functie van het prinselijk behandelen van het personeel (voor sommigen is dat zeker wel het geval), maar ja, de vaste benoemingen en de statuten verdwijnen. Personeel moet werken zoals de meeste van hun klanten: voldoen aan de vereisen. Dat is niet zozeer "slechter af", dat is een luxe die afgenomen wordt.
Om hierop te antwoorden:
Nee, dat gaat niet verbeteren.
Een bus om het kwartier of het halfuur tot zeer laat op de avond tot in de kleinste gehuchten, dat gaat een privebedrijf zeker niet doen.
De klant mag dan "koning" zijn, een lege bus die 5x een route doet om 2 bejaarden thuis te brengen op een van die doortochten, is spectaculair onrendabel en binnen de korste keren geschrapt.
Het lukt ze nu al niet, laat staan dat een for profit bedrijf dit zou gaan doen zeker?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

CCatalyst schreef: Afaik staat het terugdraaien van de privatisering in het Britse spoor zelfs niet op de agenda.
Het spoor in de UK staat eigenlijk als voorbeeld dat de privatisering NIET werkt.
Een aantal weken terug las ik zelfs dat er op een lijn waarvan de concessie bijna verlopen is een collectief van reizigers een bod wil doen om de boel over te nemen. Ik ga er van uit dat het niet is omdat het zo goed geregeld is en zo efficiënt werkt dat de dagelijkse gebruikers deze stap willen zetten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Nee, dat gaat niet verbeteren.
Een bus om het kwartier of het halfuur tot zeer laat op de avond tot in de kleinste gehuchten, dat gaat een privebedrijf zeker niet doen.
Nee, een prive bedrijf gaat dat zeker niet doen, omdat het ronduit belachelijk is om een full-blown vervuilende dieselbus (van het genre dat De Lijn massaal in haar garages heeft staan) voor enkele mensen in de gehuchten te laten rijden laat op de avond.

Dat wil niet zeggen dat een prive bedrijf niet een ander voertuig voor zoiets zou inschakelen. Het zal ifv de vraag van de klant zijn. Dat is net het voordeel van een prive bedrijf, zij kunnen veel sneller en flexibeler reageren daarop. Als De Lijn een kleine "navette" wil inschakelen op een route omdat de vraag niet hoger is, begint het hele proces van aanbestedingen weer om die navette te verkrijgen, dan de miserie met personeel en statuten etc. Een prive-bedrijf heeft al die rondslomp niet.
on4bam schreef:
Het spoor in de UK staat eigenlijk als voorbeeld dat de privatisering NIET werkt.
Ik heb hierboven een voorbeeld gegeven van een voorbeeld dat privatisering WEL werkt op het spoor in de UK.

Ik zeg niet dat het een onverdeeld succes is (net zoals de NMBS dat (zeker) niet is), maar het is nu al vele jaren het geval en het draait en afaik staat het terugdraaien (nationaliseren) gewoon niet op de agenda in de UK.

Dat gezegd zijnde, privatisering laat net toe dat bepaalde lijnen door een "collectief van reizigers" kunnen blijven bestaan... De overheid heeft in het verleden heel wat populaire spoorlijnen "verbust" (lijn 58 bijvoorbeeld), zonder enige mogelijkheid voor de reizigers om die spoorlijnen uit te baten, want privatisering mag hier niet. Vandaag staan de reizigers op bus 58 mee in de files...
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

CCatalyst schreef:
on4bam schreef: Het spoor in de UK staat eigenlijk als voorbeeld dat de privatisering NIET werkt.
Ik heb hierboven een voorbeeld gegeven van een voorbeeld dat privatisering WEL werkt op het spoor in de UK.
Je geeft het voorbeeld van 1 firma, Het spoor in de UK is onderverdeeld in meerdere bedrijven en het grote probleem is dat 1. de uurregeling niet op elkaar is afgestemd en je dus moeilijk kan overstappen en 2. dat je bij elk bedrijf apart een ticket moet kopen wat wil zeggen, afstappen van trein A, naar loket gaan en ticket voor trein B kopen. Je kan je volledige route niet met 1 ticket doen als de route door verschillende bedrijven gerund wordt.

Openbaar vervoer moet net dat zijn, openbaar dus ook niet rendabele routes moeten uitgebaat worden net als de post ook in afgelegen gebieden moet bedeeld worden en niet enkel in winstgevende steden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

on4bam schreef:1. de uurregeling niet op elkaar is afgestemd en je dus moeilijk kan overstappen
Zoals de NMBS en De Lijn dus?
on4bam schreef:2. dat je bij elk bedrijf apart een ticket moet kopen wat wil zeggen, afstappen van trein A, naar loket gaan en ticket voor trein B kopen. Je kan je volledige route niet met 1 ticket doen als de route door verschillende bedrijven gerund wordt.
Dit klopt niet. Je kan bij Virgin Trains een ticket kopen dat deels op hun netwerk en het netwerk van een andere operator gereden wordt. Probeer bv Euston naar Ayr. Dan zal de website ticketing doen op Virgin Trains en Scotrail. Hij biedt zelfs ook de optie om bijkomend een dagkaart voor het Londense OV (nog een andere operator) aan te kopen en zelfs een ticket voor de lokale busmaatschappij in Ayr (nog een andere operator). Dat gaat al een pak verder dan onze NMBS. Reden is simpel: prive-bedrijf krijgt een commissie op verkoop van het netwerk van de andere operator, dus waarom zouden ze het niet doen?

En PS: het 20ste-eeuwse fenoneem "loket" met lange rijen zie je enkel nog bij de niet-geprivatiseerde maatschappijen hoor :wink: , in de UK is dat achterhaald concept vervangen door een snelle en vlotte app (zonder de omslachtige IDK-vereiste die de NMBS nog hanteert op haar app)).
on4bam schreef:Openbaar vervoer moet net dat zijn, openbaar dus ook niet rendabele routes moeten uitgebaat worden net als de post ook in afgelegen gebieden moet bedeeld worden en niet enkel in winstgevende steden.
Er is geen reden waarom een privaat bedrijf dat niet zou doen als dat op een winstgevende manier kan gebeuren, net zoals de private postoperatoren de afgelegen gebieden nu ook bedienen. Ofwel door het aanbod op de vraag af te stemmen, ofwel door subsidiering van de overheid uit (PPS) zoals in de luchtvaart ook bestaat (EAS) als het niet op een winstgevende manier mogelijk is.

Je zegt altijd maar "dit kan niet", "dat kan niet", maar hoe je dat allemaal weet zonder het een eerlijke kans te geven... :?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Altijd maar de mooie kanten aanhalen he...

Laten we eens naar dichterbij kijken. Nederland bijvoorbeeld.

-Een heel versnipperd net, waar je niet van stad naar stad kan zonder halverwege over te stappen tussen twee maatschappijen
-Abonnementen die voor alleen stadsnetten al tot 8x zoveel kosten als een netabonnement voor de lijn in vlaanderen.
-Reizigers die om de paar jaar ineens worden geconfronteerd met totaal andere vervoersnetten en tarieven, als de concessie voor dat kleine stukje nederland ineens naar een andere partij gaat
-Vervoersbewijzen die maar alleen geldig zijn in elke kleine regio en waar je NIET kan uitwisselen tussen de maatschappijen onderling, zelfs in dezelfde regio.
-Chauffeurs die worden uitgebuit, nauwelijks nog pauze's hebben, geen rustlokalen meer, geen ondersteuning in the field want geen enkel bedrijf kan een regiodekkende controledienst oprichten, omdat alles versnipperd is.
-Lijnen met lage reizigersaantallen worden geschrapt, buurten komen hiertegen op maar er gebeurd niets en uiteindelijk moeten de steden zelf terug busjes gaan inleggen.



Ik zou graag hebben dat al die liberalen eens stoppen met hun natte dromen om hun vriendjes in de privesector aan gemeenschapsgeld te helpen door openbare diensten te privatiseren. Het werkt niet. Niet voor de reizigers, niet voor de werknemers, niet voor de maatschappij.

Dan zie ik nog liever dat ze De Lijn terug volledig een overheidsbedrijf maken als overkoepelende organisatie, veiligheidsdienst, en regionaal vervoer, en dat men de rest terug uitsplits naar de oude stedelijke vervoersintercommunales. Privatisering - Nooit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

FlashBlue schreef: Ik zou graag hebben dat al die liberalen eens stoppen met hun natte dromen om hun vriendjes in de privesector aan gemeenschapsgeld te helpen door openbare diensten te privatiseren. Het werkt niet. Niet voor de reizigers, niet voor de werknemers, niet voor de maatschappij.
Nu werkt het ook niet. Zie de vele getuigenissen in dit forum waarbij het OV als "geen alternatief" omschreven wordt. Het OV maakt voor veel burgers zijn missie niet waar, maar ze kost desondanks wel handenvol belastingsgeld, ook aan de mensen voor wie het geen alternatief is.

Hoe je het draait of keert: privatisering is een niet te stoppen evolutie in onze maatschappij, vele diensten zijn al geprivatiseerd (telefonie, post, kabel, etc) gewoon om mee te kunnen met de snelle evolutie en vooruitgang waar de overheid niet langer een antwoord op kon bieden. Onze buurlanden doen het al voor met het OV, en ondans de vele "stemmen" die sommigen hier horen keren ze niet op hun stappen terug. Ook ons land zal daar niet aan ontsnappen. De overheid heeft immers steeds nood aan meer geld om zichzelf draaiende te houden, en gezien belastingen het niet langer zullen trekken zal het OV, als een van de grote uitgaafposten met vaak de grootste kritiek, sowieso in het vizier komen.
FlashBlue schreef: Dan zie ik nog liever dat ze De Lijn terug volledig een overheidsbedrijf maken als overkoepelende organisatie, veiligheidsdienst, en regionaal vervoer, en dat men de rest terug uitsplits naar de oude stedelijke vervoersintercommunales. Privatisering - Nooit.
Kan je ons zeggen hoe je precies een "insider" bent in dit verhaal? Ben je werknemer bij De Lijn?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

CCatalyst schreef:
Nu werkt het ook niet. Zie de vele getuigenissen in dit forum waarbij het OV als "geen alternatief" omschreven wordt. Het OV maakt voor veel burgers zijn missie niet waar, maar ze kost desondanks wel handenvol belastingsgeld, ook aan de mensen voor wie het geen alternatief is.
Het "werkt niet" omdat mensen met ideen zoals u, meestal liberaaltjes en N-VA volk alsmaar meer bezuinigen en er zo voor proberen te zorgen dat ze kunnen zeggen "kijk, het werkt niet, we gaan het privatiseren". Proficat, het is vooral geen kei-transparante methode, en je doet onze maatschappij een plezier op die manier. NOT.
CCatalyst schreef:Hoe je het draait of keert: privatisering is een niet te stoppen evolutie in onze maatschappij, vele diensten zijn al geprivatiseerd (telefonie, post, kabel, etc). Onze buurlanden doen het al voor met het OV, en ondans de vele "stemmen" die sommigen hier horen keren ze niet op hun stappen terug. Ook ons land zal daar niet aan ontsnappen.
In uw natte dromen misschien. Maar zoals altijd holt Belgie achter de feiten aan, andere landen hebben door dat het niet werkt, maar hier gaan ze het toch nog rap doorvoeren. Jongens toch.
CCatalyst schreef: De overheid heeft immers steeds nood aan meer geld om zichzelf draaiende te houden, en gezien belastingen het niet langer zullen trekken zal het OV, als een van de grote uitgaafposten met vaak de grootste kritiek, sowieso in het vizier komen.
En dat ga jij oplossen door rendabele lijnen te privatiseren (Lees: Cadotjes doen aan uw vriendjes uit de prive sector), en De Lijn te laten zitten met de verlieslatende lijnen. Want zo gaat de overheid besparen he, door de inkomsten weg te schenken en de rest te moeten subsidieren.
Laat me raden, na 2 jaar dan zeggen "Zie, de geprivatiseerde delen werken wel, maar wij moeten nog altijd subsidieren aan de rest, dus we gaan De Lijn nu maar volledig opdoeken."
En dan heb je 1) een hoop geld cado gedaan aan je prive vriendjes, 2) alle reizigers van de verlieslatende lijnen in de kou gezet, proficiat.

FlashBlue schreef: Kan je ons zeggen hoe je precies een "insider" bent in dit verhaal? Ben je werknemer bij De Lijn?
Doet dat er toe? Of probeer je te insinueren dat een werknemer geen mening mag hebben over belachelijke ideeen die over zijn werkgever gaan? Grapjas.



Als iemand anders nog zin heeft om op je waanideen te reageren, ze doen maar, maar wat mij betreft stopt het hier.
Iemand die (nog meer) essentiële openbare diensten wil in de vernieling helpen om wat prive-vriendjes te helpen graaien in de gemeenschapskas, steek ik geen tijd meer in.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

CCatalyst schreef:...
Ik heb hierboven een voorbeeld gegeven van een voorbeeld dat privatisering WEL werkt op het spoor in de UK...
Ik neem regelmatig de trein in de UK en kan je verzekeren dat er altijd wel iets aan de hand is. In King's Cross heb ik bijvoorbeeld nog nooit langer dan 5 minuten op voorhand het platformnummer gekregen om verder het binnenland in te reizen. Wat je dan krijgt is een massale rush richting trein met veel duwen en trekken. Dit komt omdat de sporen door een ander bedrijf gerund worden dan de treinstellen. Zelfs de bovenleiding is weer een ander bedrijf. Hierdoor krijg je situaties waarbij de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet.

Of nog eentje. Op een enkel spoor tussen twee stations stonden twee treinen te wachten in de betreffende stations omdat ze niet wisten welke eerst mocht door rijden. Je zou voor minder bang krijgen om daar de trein te nemen.

En dan de prijs. Reken gemiddeld een halve pond per kilometer voor een retour ticket. Kan tellen hé. En dan mag je nog niet in een on-peak trein zitten, waar je meestal geen zitplaats hebt maar waar je tot het dubbel mag betalen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:
FlashBlue schreef: Ik zou graag hebben dat al die liberalen eens stoppen met hun natte dromen om hun vriendjes in de privesector aan gemeenschapsgeld te helpen door openbare diensten te privatiseren. Het werkt niet. Niet voor de reizigers, niet voor de werknemers, niet voor de maatschappij.
Nu werkt het ook niet. Zie de vele getuigenissen in dit forum waarbij het OV als "geen alternatief" omschreven wordt. Het OV maakt voor veel burgers zijn missie niet waar, maar ze kost desondanks wel handenvol belastingsgeld, ook aan de mensen voor wie het geen alternatief is.

Hoe je het draait of keert: privatisering is een niet te stoppen evolutie in onze maatschappij, vele diensten zijn al geprivatiseerd (telefonie, post, kabel, etc) gewoon om mee te kunnen met de snelle evolutie en vooruitgang waar de overheid niet langer een antwoord op kon bieden.
Tja, bezuinigen en vereisen dat ze zo weinig mogelijk verlies maken terwijl ze net service moeten leveren in alle omstandigheden.
Privatiseren is gewoon "meer van hetzelfde" maar dan gaat er nog winst naar aandeelhouders, ipv te verplichten dat alle eventuele winst terug in de dienst gestoken wordt.

Trouwens, TINA (there is no alternative) is absolute BS.
Zelfs in Frankrijk heeft een overigens niet-linkse regering recent nog een bedrijf genationaliseerd, omdat er staatsbelang mee gemoeid was.
Dat kan hier dus ook.

Je kan natuurlijk concessies uitdelen en doelstellingen vereisen, maar beter is gewoon er vzws van te maken, zodat alle winst verplicht terug in het bedrijf gestopt wordt.

Het klopt, de dienstverlening zuigt.
Maar privatiseer het en de enkele lege bussen die nu nog rijden verdwijnen ook, en je betaalt nog ns dubbel voor het privilege.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

FlashBlue schreef: Het "werkt niet" omdat mensen met ideen zoals u, meestal liberaaltjes en N-VA volk alsmaar meer bezuinigen en er zo voor proberen te zorgen dat ze kunnen zeggen "kijk, het werkt niet, we gaan het privatiseren". Proficat, het is vooral geen kei-transparante methode, en je doet onze maatschappij een plezier op die manier. NOT.

Iemand die (nog meer) essentiële openbare diensten wil in de vernieling helpen om wat prive-vriendjes te helpen graaien in de gemeenschapskas, steek ik geen tijd meer in.
Jammer dat je de man ipv de ideeën moest aanvallen :-( .
FlashBlue schreef: Doet dat er toe? Of probeer je te insinueren dat een werknemer geen mening mag hebben over belachelijke ideeen die over zijn werkgever gaan?
Als je werknemer bent van De Lijn, dan is dat relevant omdat je dan geneigd bent je huidige job te beschermen (perfect normaal). Dat wil niet zeggen dat je dan geen inbreng kan of mag leveren, maar zo'n "full disclosure" is eerlijk naar de andere gebruikers toe om je reacties te kaderen. Ook op andere fora is het al langer de norm dat je melding maakt als je schrijft over iets waar je rechtstreeks bij betrokken bent.
petrol242 schreef:Ik neem regelmatig de trein in de UK en kan je verzekeren dat er altijd wel iets aan de hand is. In King's Cross heb ik bijvoorbeeld nog nooit langer dan 5 minuten op voorhand het platformnummer gekregen om verder het binnenland in te reizen. Wat je dan krijgt is een massale rush richting trein met veel duwen en trekken. Dit komt omdat de sporen door een ander bedrijf gerund worden dan de treinstellen. Zelfs de bovenleiding is weer een ander bedrijf. Hierdoor krijg je situaties waarbij de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet.
Zoals de NMBS en Infrabel dus? Of de plotse spoorwijzingingen in Brussel-Centraal?

Soit, het is normaal dat de sporen niet door een van de operatoren gerund mag worden, anders gaat die z'n eigen trafiek voortrekken. Dat informatie zo laat doorstroomt is inderdaad zeer vervelend, maar het is onder de NMBS of De Lijn ook dagelijkse kost dat men nooit van iets weet of pas heel laat...
petrol242 schreef:En dan de prijs. Reken gemiddeld een halve pond per kilometer voor een retour ticket. Kan tellen hé. En dan mag je nog niet in een on-peak trein zitten, waar je meestal geen zitplaats hebt maar waar je tot het dubbel mag betalen.
Klopt, maar hier betalen we dat ook. Alleen wordt het grootste deel via je belastingen vereffend ipv je ticket/abo en is het dus minder zichtbaar/voelbaar. Maar in beide gevallen betaal je het wel.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

We hebben gezien wat de opsplitsing van de NMBS opleverde. De problemen werden gewoon vermenigvuldigd. Laat die verschillende bedrijven dan nog eens verschillende en concurrerende belangen hebben, dan wordt het helemaal mooi, zoals vele buitenlandse voorbeelden bewijzen.

Privatisering werkt eenvoudigweg niet voor bepaalde diensten om diverse redenen:
- Privé is enkel geïnteresseerd in wat opbrengt, onrendabele lijnen worden dus ofwel geschrapt ofwel bij de staat geparkeerd waardoor de reiziger via belastingen betaalt maar niet meer geniet van de voordelen van de rendabele lijnen. Woon je niet nabij een centrum, pech voor u.
- Prijzen dalen niet vanzelfsprekend bij privatisering. Vaak zijn het ook grote spelers (uit het buitenland) en zo mono/duopolies per regio vormen. In België zien we dat in de telecom. Telenet ging door concurrentie de prijzen doen dalen. Nu heb je soms keuze tussen PX en TN maar betaal je een pak meer ook in vergelijking met het buitenland. Je betaalt als klant dus ofwel aan de Staat/privé of aan de Amerikaanse privé, geweldige keuze.
- Privé zal meer druk zetten op werknemers om de doelen te halen en zo weinig mogelijk personeel gebruiken. Job, jobs,jobs... vervangen door minder jobs van mindere kwaliteit dus. Deze besparingen hebben al tot ongevallen geleid dus minder veiligheid is nog een aspect.

Neen, de huidige vervoersmaatschappijen hebben veel gebreken maar privatisering zie ik deze niet oplossen enkel vervangen door andere en soms ergere problemen. Indien er bovendien beter management was bij het OV en er ook minder op werd bezuinigd maar geïnvesteerd waren de problemen ook minder erg. Dat een Descheemaecker na een debacle bij de NMBS en een pak de poen premie van 1.000.000 EUR nog bij de Lijn de boel mag verzieken zegt veel over hoe men OV in België aanpakt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:waardoor de reiziger via belastingen betaalt maar niet meer geniet van de voordelen van de rendabele lijnen. Woon je niet nabij een centrum, pech voor u.
Maar dat is net een kritiek voor het huidige niet-geprivatiseerde systeem, dat voor velen "in de verste verte geen alternatief" vormt. Pech voor hen?
Dizzy schreef: - Prijzen dalen niet vanzelfsprekend bij privatisering. Vaak zijn het ook grote spelers (uit het buitenland) en zo mono/duopolies per regio vormen. In België zien we dat in de telecom. Telenet ging door concurrentie de prijzen doen dalen. Nu heb je soms keuze tussen PX en TN maar betaal je een pak meer ook in vergelijking met het buitenland. Je betaalt als klant dus ofwel aan de Staat/privé of aan de Amerikaanse privé, geweldige keuze.
Ok, maar zijn we beter of slechter af dan bij het pre-geliberaliseerde Belgacom/RTT? Denk je dat een monopolist ons beter ging bedienen dan wat we nu hebben? Herinner je je nog hoeveel monopolist Belgacom durfde aan te rekenen voor een dial-up 56 kbps internetlijn? En dat werd per seconde gebruik verrekend he...
Dizzy schreef: - Privé zal meer druk zetten op werknemers om de doelen te halen en zo weinig mogelijk personeel gebruiken. Job, jobs,jobs... vervangen door minder jobs van mindere kwaliteit dus. Deze besparingen hebben al tot ongevallen geleid dus minder veiligheid is nog een aspect.
In de geprivatiseerde luchtvaartsector neemt het aantal ongevallen elk jaar nog steeds af, het is nu het op 1 na veiligste transportmiddel (na de lift). De NMBS daarentegen, heeft elk jaar wel eens een groot ongeval, bijna altijd veroorzaakt door onoplettend personeel en/of onvoldoende investering in veiligheidsinfrastructuur. Probleem met niet-geprivatiseerde bedrijven is dat de politieke invloed vaak aandringt op prestigeprojecten voor de foto-ops. Veiligheid komt dan al snel op de tweede plaats. Zie ook het gebrek aan investeringen in ECTS bij de NMBS, ondanks de beloftes om dat te doen na Buizingen. Dit zorgde dan weer voor nieuwe ongevallen...
Dizzy schreef: Neen, de huidige vervoersmaatschappijen hebben veel gebreken maar privatisering zie ik deze niet oplossen enkel vervangen door andere en soms ergere problemen.
Ik denk dat beter management een utopie is. Dat komt er toch nooit met de huidige politieke inmenging. Heb je anders een voorstel over hoe de malaise aangepakt kan worden?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

In de geprivatiseerde luchtvaartsector neemt het aantal ongevallen elk jaar nog steeds af, het is nu het op 1 na veiligste transportmiddel (na de lift). De NMBS daarentegen, heeft elk jaar wel eens een groot ongeval, bijna altijd veroorzaakt door onoplettend personeel en/of onvoldoende investering in veiligheidsinfrastructuur. Probleem met niet-geprivatiseerde bedrijven is dat de politieke invloed vaak aandringt op prestigeprojecten voor de foto-ops. Veiligheid komt dan al snel op de tweede plaats. Zie ook het gebrek aan investeringen in ECTS bij de NMBS, ondanks de beloftes om dat te doen na Buizingen. Dit zorgde dan weer voor nieuwe ongevallen...
Juist ja, onvoldoende investeringen. Waar komt dat vandaan? Van de politiek.
Het heeft geen zin om (enkel) op de NVA of de liberaaltjes te schieten, want de desinvesteringen in openbare zaken is al 30 jaar bezig. Het was dé truc om de begroting in evenwicht te brengen. De 3miljard die de NVA regering nu bij het spoor wegpikt, zal er natuurlijk geen deugd aan doen.
Dus zijn er te weinig investeringen: zeker. Zal dat opgelost raken bij een privatisering? Zeer zeker niet, want een private investeerder wil alleen return. En die return is er alleen op enkele premium lijnen, terwijl dat openbaar vervoer net een openbare dienstverlening is.
Ooit een bibliotheek gekend die zelfbedruipend is :)? Een ziekenhuis dat zonder subsidies (terugbetaling SZ) werkt? Dan kom je bij het Amerikaanse systeem uit.
Voor de NVA en de liberaaltjes (wat een prachtig neologisme :)) is dat ongetwijfeld de natte droom, maar voor vele Europeanen echt niet.
Vermoedelijk wel bij het stemmen: ik wil verandering, tot de verandering zichtbaar is en dan wilde men dat soort verandering toch maar niet :).

Ik zie graag méér investeringen, zodat méér mensen overtuigd geraken om het OV te nemen.
Als alles goed gaat, sta ik vanuit Heist-op-den-Berg op 48minuten in Brussel-Noord. Dat haal je met de auto nog niet op zondagavond. Omdat de NMBS slecht bestuurd wordt én omdat er niet geïnvesteerd wordt, loopt de reistijd in 60% van de gevallen op tot 1u20. Dan is de auto vaak sneller. In plaats van de investeringen af te bouwen, moeten de investeringen aangezwengeld worden!

@veiligheid
En in de privé zijn er geen veiligheidsproblemen? Laksheid in nucleaire centrales? Dat is nochtans een gigantisch privébedrijf.
Een bedrijf wil winst maken. Willen we echt belastingen betalen, zodat een privébedrijf winst kan maken met een slechte dienstverlening?

@prestigeprojecten
En in de privé zijn er geen prestigeprojecten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als alles goed gaat, sta ik vanuit Heist-op-den-Berg op 48minuten in Brussel-Noord.
Vind je dat eigenlijk niet zielig... dat is tegen 67 km/u voor iets dat in een eigen bedding rijdt en van niets last heeft.

67 km/u is zelfs nog snel... ik kom amper aan 54 km/u als ik de trein naar Brussel neem (een renner in de Ronde van Frankrijk is zelfs sneller).
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Ik weet niet, maar met de auto ga je er zeker niet sneller staan. Denk dat het zelfs een PAK trager zal zijn als je in centrum Brussel (noord, centraal of zuid) moet geraken. Plus die treinen hebben meerdere stops onderweg, dus dan is dat al bij al toch een mooi gemiddelde? Ik vraag me soms af wat mensen van het OV verwachten. Vlak voor uw deur u oppikken en zonder stops en zonder files afzetten aan de deur waar je moet zijn? Kans is groot dat ze dan snel gaan klagen over het feit dat er volk voor hun deur op de trein/tram/bus staat te wachten. Ik vrees dat mensen nooit tevreden gaan zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ja en nee.
Ja: ongetwijfeld klopt uw cijfer
Nee: ik zit 48minuten de krant te lezen, de trein gaat niet rechtstreeks maar via Aarschot en/of Leuven, dus daar stappen ook nog mensen op en het is een omweg.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:In plaats van de investeringen af te bouwen, moeten de investeringen aangezwengeld worden!
Dat lijkt me in het huidig klimaat een vrij utopische en onrealistische uitspraak. Er is geen geld. Er is een begrotingstekort. Van waar zou je dat geld willen halen, dan?
heist_175 schreef: En in de privé zijn er geen veiligheidsproblemen? Laksheid in nucleaire centrales? Dat is nochtans een gigantisch privébedrijf.
Nucleaire energie is de veiligste bron van energie. Luchtvaart is het veiligste transportmiddel (na de lift). Beide sectoren zijn volledig geprivatiseerd.

Beweer ik dat er nooit een veiligheidsprobleem is in een privé-firma? Zeer zeker niet. Maar het argument dat niet-geprivatiseerde bedrijven veiliger zijn dan geprivatiseerde houdt geen steek. Veiligheid houdt veeleer verband met cultuur en visie dan met geprivatiseerd/niet-geprivatiseerd. Het feit dat het verlies van het vertrouwen van het publiek in de veiligheid van een luchtvaartmaatschappij de doodsteek zou betekenen voor heel wat maatschappijen (vraag maar aan Malaysian Airlines), is bepalend voor de grote veiligheidscultuur die ze kennen. Een maatschappij als de NMBS daarentegen, als zij morgen weer een zwaar ongeval voorheeft, dan gaan de mensen die maatschappij blijven gebruiken want er is geen andere keuze. Zelfde met De Lijn. Er is dus veel minder incentive voor veiligheidscultuur: het voortbestaan van het bedrijf hangt er niet van af (toch zolang het bij enkele keren per jaar blijft). Het is tekenend dat er anno 2017 nog steeds geen 100% dekking is inzake ECTS op het spoor en de locomotieven...
heist_175 schreef: Een bedrijf wil winst maken. Willen we echt belastingen betalen, zodat een privébedrijf winst kan maken met een slechte dienstverlening?
Ik snap je punt niet goed. We betalen nu belastingen aan een bedrijf als de NMBS/De Lijn die slechte dienstverlening biedt en voor velen "in de verste verte geen alternatief" kan bieden. Wat wil je precies aantonen?
heist_175 schreef: En in de privé zijn er geen prestigeprojecten?
Ja, maar met prive-geld ipv jouw (en mijn) geld...
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 aug 2017, 22:15, in totaal 1 gewijzigd.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

r2504 schreef: Vind je dat eigenlijk niet zielig... dat is tegen 67 km/u voor iets dat in een eigen bedding rijdt en van niets last heeft.

67 km/u is zelfs nog snel... ik kom amper aan 54 km/u als ik de trein naar Brussel neem (een renner in de Ronde van Frankrijk is zelfs sneller).
Ik denk dat jij het wel beseft - maar voor eventuele anderen zal ik het toch even toelichten.

De snelheid die jij daar aanhaalt is wat men in de OV wereld de "commerciele snelheid" noemt, Zijnde de gemiddelde snelheid over een traject inc stops.
En daar zit je met het probleem, je moet altijd een evenwicht vinden tussen het aantal stops en het hoog genoeg houden van de commerciele snelheid om aantrekkelijk te blijven.

In gent bv schommelt voor de tramlijnen de commerciele snelheid tussen de 11 en de 16 km/uur, afhankelijk van lijn tot lijn, genomen over de hele trajectlengte. Maar je moet daar de kanttekening bijplaatsen dat de centrumbediening die snelheid enorm omlaagtrekt omdat je daar met de combinatie lage snelheid+ veel stops zit. Eens buiten het centrum ligt die snelheid veel hoger wegens eigen beddingen, minder stops, enz.

Dit is dus ook van toepassingen op de nmbs. Ook daat komt het neer op: hoe meer haltes, vertragingen voor wissels/splitsingen, enz, er in een traject zitten, hoe meer je commerciele snelheid gaat dalen. Maar snelle point to point treinen bedienen dan weer een kleiner publiek. Evenwichtsoefening dus.

Dat geheel ter zijde - zoals ik zei, ik denk dat jij dat wel besefte al, maar wou het toch even meegeven "voor de andere luisteraars" ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik besef best dat er veel meer factoren zijn (en dan spreken we nog niet over de tijd die ik nodig heb om me naar een station te begeven, de marge die ik moet voorzien voor het wachten, de tijd ter plekke om mijn finale bestemming te halen, de vele vertragingen ondanks de eigen bedding, ...) maar ook weer niet wanneer ik vergelijk met de auto.

Is de vergelijking fair, nee... maar ze is wel bepalend of OV een alternatief is voor veel mensen of niet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als er nu ns twee sectoren zijn die van bovenaf zeer strenge normen opgedrongen krijgen, dan zijn het toch wel de nucleaire sector en de luchtvaartsector, zou ik denken.
Niet direct de beste voorbeelden dus.

En ja, je mag die marges meerekenen.
Ik moest de bus nemen, had het niet gepland maar kende de halte... net gemist en maar om het uur eentje (ipv om de 30min zoals vroeger).
Overstapwachttijden (bus nr2 was 10 min te laat bovenop een overstaptijd van 10 min) enzo nog bijgeteld, en het OV zal nooit kunnen strijden op reistijd.
Vergeet niet dat dat wachten meestal in de buitenlucht is, dus in Belgie zelden in goed weer.
Dan kruip ik liever mijn verwarmde auto in, waar ik nooit op moet wachten, altijd een zitplaats heb, goed verwarmd en met airco in de zomer, geen sardienenblikje, ...

Maar da's nog een andere discussie.
Het is een illusie te denken dat door winsten te privatiseren en verliezen aan de maatschappij te verrekenen er betere dienstverlening komt. Beter voor de aandeelhouders ja.
Dat het runnen van dit soort bedrijven beter kan, zeker.
Maar kijk naar de post, daar heeft de efficientie oefening alleen maar veel te strakke schemas voor postbodes geleverd, terwijl pakjes nog altijd niet meegenomen worden maar "u was niet thuis" standaard in de bus gegooid wordt.

En de maatschappelijke kost van de privatisering al ns bekeken?
De postbodes die vroeger hun tijd namen en bij de mensen een babbeltje deden, kunnen dat nu niet meer.
Met als gevolg vereenzaming van de bejaarden en talloze mensen die sterven zonder dat een kat het doorheeft.
Niet alles moet prestatiegericht zijn.

Het enige dat je verkrijgt door alle jobs maar doen te presteren, is dat er minder en minder jobs zijn voor de mensen die dat niet aankunnen (bv met handicaps), en werkloos worden want "ze presteren niet genoeg".
Jobs "aan de gemeente" lijken dan mss geld te kosten, zeker voor de meer rechts ingestelden qua politiek, want "jobs die niet in de prive zitten worden betaald door ons belastingsgeld", maar ze hebben een groot maatschappelijke nut.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Maar kijk naar de post, daar heeft de efficientie oefening alleen maar veel te strakke schemas voor postbodes geleverd, terwijl pakjes nog altijd niet meegenomen worden maar "u was niet thuis" standaard in de bus gegooid wordt.
Onder "De Post" was het allerminst een utopia. Ik ben er zeker van dat jij ook al van de voordelen van de liberalisering van de postmarkt genoten hebt. Goedkope e-commerce, een zending van een andere koerier dan bpost ontvangen, etc. Een "babbeltje doen" met de mensen, die sociale controle etc, is niet de kerntaak van de postbedeling. Evenmin kan je het toenemende sociaal isolement van bejaarden toewijzen aan het feit dat de postdiensten efficienter werken dan vroeger, maar veeleer aan een maatschappij die niet meer weet wat aan te vangen met die steeds groeiende groep. Als je het OV privatiseert, kan men een deel van het vrijgekomen geld (en het gaat dan over miljarden) aan zo'n zaken spenderen (bijvoorbeeld, en dat doet geen afbreuk van het feit dat de besparing zich ook moet vertalen in een algemene belastingsvermindering).
ITnetadmin schreef: Het enige dat je verkrijgt door alle jobs maar doen te presteren, is dat er minder en minder jobs zijn voor de mensen die dat niet aankunnen (bv met handicaps), en werkloos worden want "ze presteren niet genoeg".
Helaas is de keerzijde dat, naast de legitieme begunstigden, dat voordelige systeem ook stelselmatig misbruikt werd door velen om niet te hoeven werken maar wel betaald te worden, evenals voor het toewijzen van postjes. Dat dat systeem verdwijnt mag je dan ook eerder daar zoeken dan in de privatisering, die mee een reactie op die misbruiken is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat mag dan geen hoofdtaak van de post geweest zijn bij aanvang, maar is wel een neveneffect dat belangrijk was en nu vergeten wordt in de drang naar efficientie.
En aangezien een postbedeling een dienst van openbaar nut is (zelfs in de US is dat nog altijd zo), mag/moet je die bijwerking soms erbij nemen, zeker als die maatschappelijk interessant is.

Er komt overigens op lange termijn geen geld vrij bij privatisering.
Het prive bedrijf gaat de prijzen verhogen, de winsten gaan naar (meestal buitenlandse) aandeelhouders en belastingen erop worden omzeild, de verlieslatende routes blijven in publieke handen maar dan zonder de winstgevende routes als compensatie, en de burger betaalt meer.
Je kan wss meer geld recupereren door hier en daar wat efficientie aan de dag te brengen, zonder daarbij de kleine routes uit het oog te verliezen of geld kwijt te spelen aan aandeelhouders.
Bij een overheidsbedrijf kan je nog verplichten dat alle winst geherinvesteerd wordt.

Er zijn stappen tussen "staatsbedrijf" en "privebedrijf" die vaak vergeten worden.
Onze infrastructuur verkopen aan buitenlandse aandeelhouders is alleszins een grote no-no.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat is spijtig genoeg al voor een groot stuk gebeurd. Onze banken, onze telecom, onze energie, kortom heel belangrijke sectoren, zijn bijna allemaal geprivatiseerd met alle gevolgen van dien.

Bijvoorbeeld de kabel. Die was vroeger eigendom van de gemeenten via de intercommunales. In 2001 was de privatisering een feit toen 54% van de aandelen in private handen kwam. De gemeenten verloren hun opbrengsten uit de kabel en velen waren genoodzaakt om hun gemeentelijke opcentiemen op te trekken. De rest van het verhaaltje moeten we niet vertellen denk ik.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:Maar dat is net een kritiek voor het huidige niet-geprivatiseerde systeem, dat voor velen "in de verste verte geen alternatief" vormt. Pech voor hen?
Er is wel een alternatief maar het is vaak ondermaats door onderinvesteringen en besparingen omdat het moet opbrengen. Je kan niet overal vervoer hebben en overal opbrengst, sommige gebieden zijn gewoon niet rendabel. Met privatisering is er daar gewoon niets, zelfs geen ondermaatse bediening.

Ik ben niet tegen privé of privatisering maar je kan het niet overal zomaar toepassen. Dat de staat bij PX nog iets te zeggen heeft is zo slecht niet. De verkoop van onze energie aan Franse privé heeft ons ook nog niet veel opgeleverd buiten hogere facturen. De oprichting van TN was met lagere prijzen en concurrentie in gedachte maar ondertussen sluizen we gewoon geld naar (buitenlandse) aandeelhouders. Ze zetten geen druk op PX en zijn zelfs vaak nog duurder.

Men investeert pas in veiligheid na ongevallen, zo gaat het altijd, ook in privé. Dat gaat ook zo in de luchtvaart. Elk ongeval wordt geanalyseerd en dan trekt men er lessen uit. Nooit voordien want dat kost geld. De veiligheid in de luchtvaart krijgt ook klappen want de firma's op de zwarte lijst nemen toe. Door de lage prijzen wordt ook op essentiële veiligheid ingeboet. Personeel dat uitgeperst wordt is ook minder veilig. Neem jij de trein bij minimale bezetting zoals men wil invoeren tegen stakingen?

Toevallig vandaag in het nieuws, ramp nipt voorkomen met vliegtuig van Air Canada. Rampen met vliegtuigen komen minder voor maar de gevolgen zijn meestal dramatisch. Wagens kosten jaarlijks veel meer levens maar ook daar zijn er vaak pas ingrepen voor veiligheid na zware ongevallen, of men zet er een witte fiets als reminder.

Beter management is geen utopie. Bij PX zei men ook dat men enkel monkeys kreeg als men geen lonen als Bellens betaalde en de huidige vrouwelijke CEO doet het gewoon beter. Beter doen dan De Scheemaecker is nu ook weer niet zo moeilijk en goedkoper vinden al helemaal niet :lol: De regering kan ook helpen door te stoppen aan de afbouw en besparingen en OV eindelijk op gelijke hoogte van koning auto te plaatsen.

Trams halen een lage snelheid in Gent omdat ze gewoon staan aan te schuiven tussen de wagens naar de parkings die de politiek in het centrum heeft toegelaten. Eigen bedding kan niet overal en de parkings sluiten gaat ook niet zomaar door lange contracten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Met privatisering is er daar gewoon niets, zelfs geen ondermaatse bediening.
Dat is afhankelijk van hoe je gaat privatiseren... privatiseren om te privatiseren werkt inderdaad niet.

Als je echter duidelijke service voorwaarden (zoals bediening van minder gebruikte lijnen) vast legt dan kan dit echter perfect werken.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:Dat is afhankelijk van hoe je gaat privatiseren... privatiseren om te privatiseren werkt inderdaad niet.

Als je echter duidelijke service voorwaarden (zoals bediening van minder gebruikte lijnen) vast legt dan kan dit echter perfect werken.
Dat gaat enkel de prijs verhogen want uiteindelijk zal privé het enkel doen als het geheel rendabel is. Ofwel gaat de prijs voor alle reizigers omhoog, ofwel maken ze de prijzen variabel naargelang de rendabiliteit van de lijn. De ballonnetjes om met verschillende prijzen te werken is niet nieuw.

Slachtoffers zijn zij die echt geen alternatief hebben omdat ze ofwel geen wagen hebben of er niet meer mee kunnen/mogen rijden. Mobiliteit is ook belangrijk voor de sociale contacten bij ouderen/zieken en kan mensen langer thuis laten wonen. Dit soort winst wordt nooit ingecalculeerd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dizzy schreef:Dat gaat enkel de prijs verhogen want uiteindelijk zal privé het enkel doen als het geheel rendabel is. Ofwel gaat de prijs voor alle reizigers omhoog, ofwel maken ze de prijzen variabel naargelang de rendabiliteit van de lijn.
Wederom is dit een kwestie van afspraken...

- Prijs mag maximaal x procent stijgen per jaar
- Prijs moet uniform zijn per rit
- ...

Je kan dus een zeer duidelijk kader schappen voor het leveren van diensten... iets dat ieder bedrijf trouwens doet als het outsourced. Ik zie dus geen enkele reden waarom de overheid het OV niet zou kunnen outsourcen met dezelfde vorm van voorwaarden.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

CCatalyst schreef:Luchtvaart is het veiligste transportmiddel (na de lift). Beide sectoren zijn volledig geprivatiseerd.
Wacht, wat? Is luchtvaart niet kapotgesubsidieerd met belastingsgeld om het enigzins 'betaalbaar' te houden voor de reizigers?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

r2504 schreef:
Dizzy schreef:Dat gaat enkel de prijs verhogen want uiteindelijk zal privé het enkel doen als het geheel rendabel is. Ofwel gaat de prijs voor alle reizigers omhoog, ofwel maken ze de prijzen variabel naargelang de rendabiliteit van de lijn.
Wederom is dit een kwestie van afspraken...

- Prijs mag maximaal x procent stijgen per jaar
- Prijs moet uniform zijn per rit
- ...

Je kan dus een zeer duidelijk kader schappen voor het leveren van diensten... iets dat ieder bedrijf trouwens doet als het outsourced. Ik zie dus geen enkele reden waarom de overheid het OV niet zou kunnen outsourcen met dezelfde vorm van voorwaarden.
Zoals bij de hospitalisatieverzekeringen het geval is, ze blijven enkel stijgen en worden onbetaalbaar. Gezondheid en welzijn is ook zoiets waar je best niet teveel privatisering laat woekeren.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef:Ik zie dus geen enkele reden waarom de overheid het OV niet zou kunnen outsourcen met dezelfde vorm van voorwaarden.
Dat is het nu net, welke privaat bedrijf zal willen opereren onder dezelfde voorwaarden als een overheidsbedrijf? Geen! Want het brengt niet op!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Geen! Want het brengt niet op!
Dat zeg jij... als je geen aanbesteding uitschrijft weet je het niet.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

De enige manier waarop het zal werken, is wanneer de private bedrijven van de overheid een compensatie krijgen om te voldoen aan de opgelegde regels (dus een compensatie om niet geheel volledig vrij te kunnen besturen zoals een echt privaat bedrijf), want het voordeel van privatisering compleet tenietdoet.

Maar neen, inderdaad, ik weet het niet. Ik geloof er echter niet in, want al genoeg slechte voorbeelden van geprivatiseerde nutsdiensten en -bedrijven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

James. schreef:Ik geloof er echter niet in, want al genoeg slechte voorbeelden van geprivatiseerde nutsdiensten en -bedrijven.
Maar goed, de huidige niet-geprivatiseerde diensten zijn ook allen voorbeelden van slechte dienstverlening en kosten allen enorm veel belastingsgeld terwijl ze voor een groot deel van de burgers geen antwoord kunnen/willen bieden op hun problemen. Mijn vraag aan de mensen die tegen privatisering zijn is dan ook eenvoudig: wat stellen jullie dan voor :???: Want tot nu toe is de enige repliek die we horen "privatisering? nooit", maar een antwoord op de malaise bij de niet-geprivatiseerde bedrijven blijft wel uit...

Terloops: nog meer belastingsgeld toewijzen/investeren is geen antwoord (en de vraag is nog maar of dat veel zal helpen), het klimaat is er niet naar en er is gewoon geen geld voor. Dus uw antwoord zal hoe dan ook geen bijkomende kosten mogen vergen (geld dat nu al toegewezen wordt anders gaan besteden kan natuurlijk wel).
Dizzy schreef: Zoals bij de hospitalisatieverzekeringen het geval is, ze blijven enkel stijgen en worden onbetaalbaar. Gezondheid en welzijn is ook zoiets waar je best niet teveel privatisering laat woekeren.
Denk je echt dat dat de maatschappijen achter die hospitalisatieverzekeringen zijn die dat bepalen? Zij verhogen hun prijzen vooral omdat hun kosten ook elk jaar stijgen. Trouwens: de reden dat die producten bestaan is omdat de niet-geprivatiseerde gezondheidszorg, die nochtans elke maand een flinke hap uit je salaris neemt, tekortschiet en die zaken al niet meer kan betalen. Het is onstaan uit het falen van de niet-geprivatiseerde gezondheidszorg. Nog een voorbeeld van een niet-geprivatiseerde dienst die faalt in haar doelstelling en tekortschiet voor de burgers (terwijl het massa's belastingsgeld kost).
Laatst gewijzigd door CCatalyst 03 aug 2017, 23:06, in totaal 1 gewijzigd.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Interessante discussie...


Maar iedereen is hier zo voor privatiseren heb ik de indruk.

Als je ziet wat er gebeurt in Nederland met de gezondheidszorg, dat wil ik hier niet in BE...

Wie rijk genoeg is kan alles van verzekering aanschaffen en wie arm is moet maar met een basis pakket zitten.
Sorry maar privatiseren = rijken worden rijker en armen worden armer...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat kan idd niet. Geen standengeneeskunde.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

boonpwnz schreef: Wie rijk genoeg is kan alles van verzekering aanschaffen en wie arm is moet maar met een basis pakket zitten.
Hier is dat niet anders... Ik gaf net het voorbeeld van de publieke gezondheidszorg, de evolutie is onmiskenbaar. "Standengeneeskunde" is hier al lang aanwezig. Wie betaalt (via verzekering) voor eenpersoonskamer wordt behandeld door de specialist, wie de meerpersoonskamer neemt moet het met zijn assistent stellen. Dat is allemaal het gevolg van de falende publieke gezondheidszorgverzekering die overbevraagd wordt door een steeds toenemend aantal rechthebbenden en een steeds dalend aantal mensen die eraan bijdragen. De publieke gezondheidszorg werd ontwikkeld in een tijd dat het anders was: minder gebruikers, meer bijdragers. De staat faalt er echter in om zijn gezondheidszorg te hervormen voor een nieuwe realiteit omdat politici de hete aardappel altijd doorschuiven, met alle problemen vandien. Private verzekeringsmaatschappijen zijn in dat gat gesprongen zodat mensen ook tijdens een hospitalisatieverblijf waardig en goed gedekt kunnen zijn. Opnieuw: dit is nog een voorbeeld van hoe een publieke dienst faalt in haar opdracht om alle burgers van dienst te zijn.
boonpwnz schreef: Sorry maar privatiseren = rijken worden rijker en armen worden armer...
Tja, wat moeten we daarop zeggen? Dankzij de privatisering van De Post verzend ik nu wel goedkoop pakketjes en kan ik goedkoop zaken bestellen op het internet die ik vroeger tegen forse meerprijs in een fysieke winkel moest kopen. Internet was peperduur, veel duurder dan nu, onder RTT/Belgacom bewind. Energieleverancier kan je kiezen en veranderen als het te duur is. Dus ik moet je conclusie toch wel tegenspreken.

Als je ziet wat nationaliseren oplevert, kijk naar Venezuela... Feit is in ieder geval dat anno 2017 privatisering een oplossing kan bieden voor overheidsdiensten die disfunctioneel zijn voor veel burgers, temeer omdat politieke invloed vaak geen ruimte meer laat voor constructieve verbetering in die diensten.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:
boonpwnz schreef: Wie rijk genoeg is kan alles van verzekering aanschaffen en wie arm is moet maar met een basis pakket zitten.
boonpwnz schreef: Sorry maar privatiseren = rijken worden rijker en armen worden armer...
Tja, wat moeten we daarop zeggen? Dankzij de privatisering van De Post verzend ik nu wel goedkoop pakketjes en kan ik goedkoop zaken bestellen op het internet die ik vroeger tegen forse meerprijs in een fysieke winkel moest kopen. Internet was peperduur, veel duurder dan nu, onder RTT/Belgacom bewind. Energieleverancier kan je kiezen en veranderen als het te duur is. Dus ik moet je conclusie toch wel tegenspreken.

Als je ziet wat nationaliseren oplevert, kijk naar Venezuela... Feit is in ieder geval dat anno 2017 privatisering een oplossing kan bieden voor overheidsdiensten die disfunctioneel zijn voor veel burgers, temeer omdat politieke invloed vaak geen ruimte meer laat voor constructieve verbetering in die diensten.
Het kan goed zijn maar ik wil gewoon geen Amerikaans systeem waar wie meest betaald ook zijn zorg krijgt.
Of je verzekering niet kunnen betalen en je zorg niet krijgen...

De Post is nog steeds te duur voor wat het is... Ik kan goedkoper een pakje via postnl naar Nederland sturen dan met bpost...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

boonpwnz schreef: De Post is nog steeds te duur voor wat het is... Ik kan goedkoper een pakje via postnl naar Nederland sturen dan met bpost...
Je beseft toch wel dat het dankzij privatisering (en zijn voorloper: liberalisering) is dat je als consument kan kiezen tussen meerdere spelers en voor de goedkoopste kan gaan... :?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:
boonpwnz schreef: De Post is nog steeds te duur voor wat het is... Ik kan goedkoper een pakje via postnl naar Nederland sturen dan met bpost...
is dat je als consument kan kiezen tussen meerdere spelers en voor de goedkoopste kan gaan... :?

Ik besef dat wel zeker. Maar om alles te privatiseren dat is wat te ver gezocht.

Ik geef je wel gelijk dat privatiseren een optie is om het overheidsbeslag te verminderen. Het moet alleen op een verantwoordelijke manier gebeuren.

Ik ben nogal social minded daarmee mijn schrik ;)
Heb het zelf een tijdje erg moeilijk gehad en een erg goed vangnet gehad en dat is mijn schrik.

Persoonlijk denk ik dat we gewoon naar een model moeten bv voor openbaar vervoer als in Nederland. Dat is niet het beste OV maar qua digitalisering is het daar wel het beste.

Ik denk in mijn ogen dat privatiseren niet goedkoper zal zijn maar innovatiever. Als dat zou lukken in alle domeinen dan kan ik je volgen in je redenering.

Sowieso ik werk nu bij de mutualiteit en als ik zie hoeveel nog op papier gebeurt anno 2017...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”