Duitse rechter verbied automatisch activering wifispots bij klanten.

MaT
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer

Duitse rechter verbied automatisch activering wifispots bij klanten.

Berichtdoor MaT » 2 weken 4 dagen 22 uur geleden (10 Jun 2017, 18:50)

Een Duitse rechter heeft bepaald dat Unitymedia, een dochterbedrijf van Liberty Global en daarmee een zusterbedrijf van Ziggo, niet zomaar WifiSpots mag inschakelen op modems van klanten. Zij moeten eerst toestemming geven voor het activeren van een hotspot op hun apparaat.

De Duitse consumentenorganisatie is blij met het oordeel van de rechter, omdat dit 'richtingbepalend' zou zijn. Zo zouden klanten zelf moeten kunnen beslissen op welke manier apparaten in hun huis functioneren.

Bron: https://tweakers.net/nieuws/125713/duit ... veren.html

De Duitse waakhonden en consumentenorganisaties zijn goed bezig de laatste tijd. Zij zien wat de providers doen en beschermen de consument hier tegen. Er is veel te veel bemoeienis en sturing van de providers tegenwoordig over wat je apparaten doen.

Ook is het op vele, dan niet de meeste, plaatsen onnodig om die hotspots te hebben. Om internet te hebben op verplaatsing heb je mobiel internet, bij familie of vrienden wat meer MB's te verbruiken bestaan er gast netwerken en op terrasjes voorzien de uitbaters meestal zelf wifi.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 420 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Re: Duitse rechter verbied automatisch activering wifispots bij klanten.

Berichtdoor ITnetadmin » 2 weken 4 dagen 10 uur geleden (11 Jun 2017, 06:34)

Maar goed ook. In Duitsland hebben ze duidelijk ballen als het over consumentenrechten gaat, zouden ze beter hier ook ns kweken.

Unitymedia is het niet eens met de uitspraak, omdat de rechter niet zou hebben meegewogen dat er geen nadeel voor de eigenaar van de hotspot ontstaat.

En toch blijven ze volharden he.

En alvorens iemand wegt "jamaar je kan die hier ook afzetten": het is pas een echte keuze als er geen nadelen aan vasthangen; aangezien je hier je rechten verliest om in te loggen op die hotspots als je ze bij je thuis afzet, is het geen echte keuze.

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 286 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer

Berichtdoor ub4b » 2 weken 4 dagen 8 uur geleden (11 Jun 2017, 08:48)

Er zijn wel degelijk nadelen aan opgedrongen wifi: meer straling (als derden via je telenet modem's wifi surfen) en SSID beacons die 24/7 worden uitgestuurd.

Met een echte AP kan je het SSID beacon interval zodanig veranderen dat er geen neuro effecten meer zijn, vergeet het maar met een telenet modem.
Ook kan je het zendvermogen van de TN modem niet aanpassen.

Heb meerdere studies gevonden die aantonen dat vanaf ongeveer 5 pulsen per seconde er brain entrainment plaatsvindt.
Dit soort technologie werd trouwens in de koude oorlog gebruikt, om de vijand op afstand ziek te maken of uit te schakelen.

Vind je dit onzin? Dan bij jij het ideale proefkonijn voor onze wifi ELF test:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=47366

philippe_d
Moderator
Moderator
Bedankt: 1928 keer
Recent bedankt: 17 keer
Uitgedeelde bedankjes: 543 keer

Berichtdoor philippe_d » 2 weken 3 dagen 17 uur geleden (11 Jun 2017, 23:16)

ITnetadmin schreef:En alvorens iemand wegt "jamaar je kan die hier ook afzetten": het is pas een echte keuze als er geen nadelen aan vasthangen; aangezien je hier je rechten verliest om in te loggen op die hotspots als je ze bij je thuis afzet, is het geen echte keuze.

Dat is een ver gezocht argument en vreemde definite van "vrije keuze"
Bij iedere keuze in je leven, zijn er gevolgen van je keuze.

Met mijn Android toestel heb ik geen toegang tot i-message. Als ik i-message wil gebruiken moet ik een i-phone kopen. Is dat een beperking in mijn keuze?
Met mijn MV sim kaart heb ik geen toegang tot het Proximus netwerk. Als ik het "beste netwerk van België" (?) wil gebruiken, moet ik een PX abonnement kopen. Ook een beperking in mijn keuze?

Ik vind dat een goede deal en een solidariteits-principe: ik stel mijn modem ter beschikking van andere homespotgebruikers, ik krijg toegang tot de homespots ...

ub4b schreef:Met een echte AP kan je het SSID beacon interval zodanig veranderen dat er geen neuro effecten meer zijn, vergeet het maar met een telenet modem.
Ook kan je het zendvermogen van de TN modem niet aanpassen.

Oh, niet weer :-( :-( :-(
Dit is ook volledig off-topic.
Het aan- of uitzetten van de homepsot heeft met bovenstaande niets te maken!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7490 int, FW 113.06.80 , VDSL2 Annex A, sync 100/20 (vectoring), native IPv6 (Proximus).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.

Terug naar “Breedband nieuws”