EU wil 120 miljoen vrijmaken voor gratis wifihot

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De Europese Commissie, de Europese Raad en het Europees Parlement hebben een politiek akkoord bereikt over de financiering van gratis openbare wifihotspots in zes- tot achtduizend gemeenten in heel de Europese Unie. De drie instellingen willen daarvoor 120 miljoen euro vrijmaken.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170530_02903541
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat een verspilling van ons geld. Als ze niet weten waaraan geld uit te geven, dat ze het aan de belastingbetalers terug geven.
Laatst gewijzigd door liber! 30 mei 2017, 12:52, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Gratis wifi weet wat u doet

Steeds meer steden en gemeenten voorzien hun straten en pleinen van gratis wifi. En dat doen ze niet alleen omdat ze u kosteloos willen laten internetten. Via het wifi-netwerk kan informatie worden verzameld, véél informatie. Met de nieuwste technologie kan de politie bijvoorbeeld minuut per minuut meten hoeveel mensen er op een bepaald plein zijn en aan de hand daarvan extra agenten inzetten. Binnenkort start een proefproject in Lommel.

Tegen midden juni moet u ook op de Markt in Bilzen gratis kunnen internetten. De stad is de laatste in een steeds langer wordende rij waar netbeheerder Infrax gratis wifi aanbiedt. Eerder werd ook in de Limburgse gemeenten Hasselt, Genk, Neerpelt, Peer en Lommel al een gratis wifi-netwerk geïnstalleerd. Binnenkort komt daar ook nog Bree bij. Ook in West-Vlaanderen (Diksmuide, Ledegem en Torhout) en Vlaams-Brabant (Diest) deed Infrax al hetzelfde. En er staan nog een heleboel gemeenten in de wachtrij.

De kostprijs is dan ook verwaarloosbaar. Naast de aanleg (die meestal enkele duizenden euro’s kost, afhankelijk van de afstand tot het glasvezelnet), kost zo’n wifi-netwerk maar enkele honderden euro per maand, afhankelijk van de grootte van de zone. Een klein plein kan al worden gedekt met vier accesspoints op de hoeken. Het onderhoud van zo’n accesspoint kost 40 euro per maand.

Bewaren

Gratis wifi is handig, maar de steden en gemeenten doen het niet alleen om uw gebruiksgemak. Via de draadloze netwerken, kan immers een heleboel informatie worden verzameld. “Elke gsm die zijn wifi-functie heeft aanstaan, zoekt naar netwerken. Op die manier weten we perfect hoeveel volk er op een plein rondloopt, in welke richting die mensen wandelen en hoe lang ze er blijven”, zegt Infrax-woordvoerder Jos Liebens. “Wij bewaren die gegevens voor de gemeentebesturen en geven hen een maandelijkse rapportering. Onder andere over het aantal gebruikers, passanten, en generieke persoonsgegevens zoals de verdeling mannen/vrouwen.”

Agent

Vandaag gaat het enkel om gegevens die verzameld werden in het verleden, maar in de niet zo verre toekomst moet het wifi-netwerk ook in staat zijn om live gegevens te verzamelen en te analyseren. “We werken op dit moment aan een proefproject in Lommel. Dat zal binnen enkele maanden worden voorgesteld. De bedoeling is dat we op het moment zelf weten hoeveel personen er bijvoorbeeld op een bepaalde plek in de stad zijn of hoe het verkeer verloopt. Als de politie weet dat er veel volk is op een plein, kan er een extra agent naartoe worden gestuurd. Of de verkeersstroom kan worden bepaald in functie van de drukte. De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Schepencollege

Dat zulke gegevens erg gewild zijn door commerciële organisaties hoeft geen betoog. “Daarom dat wij ons met Infrax ook profileren op deze materie”, zegt Liebens. “Wij zijn geen commerciële organisatie en we verkopen deze gegevens ook niet. Het enige wat we doen is de gemeenten ondersteunen. Of ze deze gegevens vervolgens delen met derden moet beslist worden door het schepencollege, niet door ons.”
Bron: HBVL
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

zoals de verdeling mannen/vrouwen
Sinds wanneer kan je aan een WIFI signaal zien of het een man of vrouw is :eek:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Er overkomt mij een meer dan onbehaaglijk gevoel inzake "big data": opslaan, bewaren, linken databases, etc.
Zeker nu men een "goede reden" gevonden heeft om deze zaken versneld door te voeren: bestrijden van terrorisme...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Hoe meer wifi punten er zijn hoe sneller ik mijn wifi afzet.
Dat trekt de batterij leeg aan een tempo dat ik niet kan volgen.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1338
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

cadsite schreef:Hoe meer wifi punten er zijn hoe sneller ik mijn wifi afzet.
Dat trekt de batterij leeg aan een tempo dat ik niet kan volgen.
Mobiel internet via 3G/4G trekt eveneens de batterij leeg, dan moet je dat mobiel internet dan ook maar afzetten. :roll:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

apestaart schreef:
cadsite schreef:Hoe meer wifi punten er zijn hoe sneller ik mijn wifi afzet.
Dat trekt de batterij leeg aan een tempo dat ik niet kan volgen.
Mobiel internet via 3G/4G trekt eveneens de batterij leeg, dan moet je dat mobiel internet dan ook maar afzetten. :roll:
Draai maar met uw oogskes...
Als je door een stad loopt en je hebt een homespot en fon profiel op je toestel doet je gsm niets anders dan in loggen op al die spots.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

liber! schreef:Wat een verspilling van ons geld. Als ze niet weten waaraan geld uit te geven, dat ze het aan de belastingbetalen terug geven.
Inderdaad pure verkwisting.
Op drukke plaatsen is er sowieso al 3G en 4G en massa's wifi...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

cadsite schreef:
apestaart schreef:
cadsite schreef:Hoe meer wifi punten er zijn hoe sneller ik mijn wifi afzet.
Dat trekt de batterij leeg aan een tempo dat ik niet kan volgen.
Mobiel internet via 3G/4G trekt eveneens de batterij leeg, dan moet je dat mobiel internet dan ook maar afzetten. :roll:
Draai maar met uw oogskes...
Als je door een stad loopt en je hebt een homespot en fon profiel op je toestel doet je gsm niets anders dan in loggen op al die spots.
Dat ligt dan eerder aan die fon of homespot dan aan een structureel probleem met de wifi. Ik loop dagelijks langs tientallen eduroam hotspots en heb daar geen merkbare invloed van batterij duur op. Toch zeker niet slechter als een 3G/4G verbinding die idle is.
fvhbrugge schreef:
liber! schreef:Wat een verspilling van ons geld. Als ze niet weten waaraan geld uit te geven, dat ze het aan de belastingbetalen terug geven.
Inderdaad pure verkwisting.
Op drukke plaatsen is er sowieso al 3G en 4G en massa's wifi...
Die massa's wifi zijn echter weer allemaal net wat anders en eigen login's etc. Een echt goed wifi netwerk zoals eduroam zou leuk zijn. Veilige authenticatie, geen (simpele) mitm aanvallen met hotspots zonder security.

Eduroam (of equivalent) uitbreiden over meer plekken is denk ik wel de moeite, maar dan eerst dingen zoals trein/OV stations, luchthavens, bibliotheken, gemeentehuizen, pleinen, parken,...
Random dorpen gaan dekken is relatief nutteloos. Dat zijn plekken waar je meer voor bij loopt/fietst/... dan ook effectief het internet zult gebruiken.

Ik vind het alleszins fijn om op een luchthaven via eduroam te kunnen surfen zonder limieten (in snelheid, tijd en dataverbruik) terwijl je wacht op je vlucht. Geen gedoe met inloggen en verbinden, het werkt gewoon.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

AndRo555 schreef:Dat ligt dan eerder aan die fon of homespot dan aan een structureel probleem met de wifi. Ik loop dagelijks langs tientallen eduroam hotspots en heb daar geen merkbare invloed van batterij duur op. Toch zeker niet slechter als een 3G/4G verbinding die idle is.
Wie wat waar of waarom heb ik geen idee van.
Ik weet gewoon dat die open wifi spots mijn gsm regelmatig onbruikbaar maken wegens een loopje.
er is een wifi beschikbaar - log in - is ingelogd - er is een wifi beschikbaar - log in - is ingelogd - er is een wifi beschikbaar - log in - is ingelogd - ...
Als ik een paar uur door een stad wandel is mijn batterij gemakkelijk de helft gezakt zonder het toestel te gebruiken. Als ik eraan denk om mijn wifi af te zetten voor een stadswandeling ben ik hoogstens enkele % kwijt.
Dat is niet na 1 keer dat ik dit zeg, maar vele keren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndRo555 schreef:Die massa's wifi zijn echter weer allemaal net wat anders en eigen login's etc.
Daar vrees ik hier ook voor... de gemeenten krijgen namelijk een budget voor de hardware maar hoe zit het verder ?

Wie gaat zorgen voor een uniforme implementatie in gans Europa... of gaat iedereen weer z'n zin doen ?
cadsite schreef:Ik weet gewoon dat die open wifi spots mijn gsm regelmatig onbruikbaar maken wegens een loopje.
er is een wifi beschikbaar - log in - is ingelogd - er is een wifi beschikbaar - log in - is ingelogd - er is een wifi beschikbaar - log in - is ingelogd - ...
Dat is omdat je GSM geconfigureerd is om op éénder wat open staat meteen in te loggen... die van mij doet dat niet (tenzij ik het zeg).

Ik ben trouwens al een tijdje afgestapt van de brakke en trage homespots... gewoon 3G/4G werkt prima.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:Dat is omdat je GSM geconfigureerd is om op éénder wat open staat meteen in te loggen... die van mij doet dat niet (tenzij ik het zeg).
Ik heb een Android toestel met versie 6. Ik vind niets qua instelling die dit zou regelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik ben geen Android gebruiker maar... https://support.google.com/nexus/answer/6327199?hl=en
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een eduroam-achtig systeem lijkt me ideaal.
Dat is ook scaleable naar de rest van Europa, want gebaseerd op een distributed authenticatie (radius), dus elk land kan zijn eigen authenticatieservers opzetten.

Ik ga daarentegen *echt niet* knoeien met een pwd per locatie, want dat worden geheid portals waarop je eerst moet "aanmelden" met je email of fb, en die dan als je je gsm 2 min afzet je aanmelding kwijt zijn en je kan opnieuw beginnen.
Komt daar nog bij dat systemen met captive portals meestal unencrypted wifi versturen, dus een droom voor een afluisteraar.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”