Free Mobile start met onbeperkt mobiel surfen in Frankrijk

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Franse operator Free had vandaag weer een opvallend nieuwsje. Ze zitten al een tijdje te popelen om weer eens tegen de schenen van de telecommarkt te schoppen, en vandaag kwamen ze dus met de melding dat mobiele abonnees voortaan onbeperkt op 4G kunnen surfen. En dat nadat ze vorige week al onbeperkt roamen (en dus gratis bellen vanuit het buitenland, binnen een fair usage policy) had aangekondigd. Weliswaar enkel voor de klanten die bij hen ook internetklant zijn.
De zoveelste steen in de kikkerpoel. Verwacht dat het binnen een vijftal jaar naar België overwaait.

Afbeelding
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

ja ze moeten iets doen é.
Ik weet niet hoe het nu is, maar verleden jaar slecht bereik veel gesprekken onderbroken smsen die nie aankwamen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

En dat het nog gekker kan, bewijzen ze vandaag weer. Een Vente Privée waarbij je voor een onbeperkt gsm-abonnement voor een jaar maar 1 euro per maand betaalt. Dus voor 1 euro per maand, een jaar lang, onbeperkt bellen, en 100GB/maand data (25GB in het buitenland, tot zelfs in de Verenigde Staten en Australië toe).
De geïnteresseerden moeten wel een Frans adres hebben om de sim-kaart te ontvangen. Daarna krijg je van hen, bij mijn weten, geen post meer. Alle verdere communicatie gebeurt elektronisch. Als je al een Franse sim-kaart hebt, vermoed ik dat je gewoon een willekeurig adres kan nemen. Want dan vraag je immers nummerportabiliteit aan, en hoeven ze je niks meer fysiek op te sturen.
Franse bankrekening is niet vereist, kan gewoon via SEPA-domiciliëring.

http://www.adsletfibre.fr/2017/06/23/ve ... u-27-juin/

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Je kan zelfs met creditcard betalen, ze sturen wel een SIM kaart op.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Jammer genoeg zal er wel een beperking zitten op het gebruik buiten Frankrijk.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

BertG3 schreef:Jammer genoeg zal er wel een beperking zitten op het gebruik buiten Frankrijk.
ja als ik goed lees 25GB/mnd en in FR 100GB/mnd
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Iemand een idee hoe je dit het best aanpakt als Belg om dit te bestellen ? Eventueel contact opnemen met Free of ze dit naar een Belgisch adres kunnen verzenden ?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@BertG3: Dit doen ze niet, je MOET een Frans adres hebben. Want ze wisten me zelfs te vertellen dat het niet toegelaten is om deze als buitenlander enkel en alleen in het buitenland te gebruiken. Ook logisch.

Echter heb je maar 3GB limiet op 3G internet, tot wanneer je de SIM in een 4G enabled device stopt dan heb je 100GB, maar in principe moet je af en toe 4G gebruiken om deze actief te laten, dit controleren ze dus niet, ik gebruik al maanden 3G only. Dus de vraag of ze actief controleren / blokkeren met enkel buitenlands gebruik, denk het niet...

PS: Ik gebruik deze enkel en alleen in Frankrijk.

Wel een prachtig control panel, zelfs MobileVikings is er niets tegen! Zie attachments

Je hebt zelfs gewoon een API om te smsen naar jouw eigen nummer via scripts! Je zou voor minder in Frankrijk willen wonen of een adres hebben :banana:
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Waarschijnlijk heb jij dan een Frans adres... Helaas heb ik dit niet...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@BertG3: Klopt, en er staat geen beperking op het aantal bij deze deal blijkbaar (na cookies clear), mijn originele SIM maar stopzetten, toch een grote besparing :-D
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Jammer. Zal dan toch niet voor mij zijn. Ik ken ook niemand in Frankrijk die de sim eventueel wil doorsturen naar mij.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@BertG3: Probleem is dat dit een administratief adres is, bij niet betalen factuur komen ze daar aankloppen, niet zo eenvoudig dus.
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Begrijp ik uiteraard. Vandaar dat het met grenspostadressen waarschijnlijk ook niet zal gaan. Nuja, ik zal maar wachten totdat er in België ook eens iets gelijkaardigs uit de grond komt...
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

BertG3 schreef: Nuja, ik zal maar wachten totdat er in België ook eens iets gelijkaardigs uit de grond komt...
Keep on dreaming, sprookjes bestaan niet, kabouters ook niet, dat van de bloemkolen en ooievaars ook niet, ....
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Buitenverblijfjes in Frankrijk zullen nog renderen :-D
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

@ BertG3: Keep on dreaming... :cry:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zelfs als je toch een aansluiting zou kunnen bekomen... ga je je vrienden dan opzadelen met dure gesprekken ?

Jij hebt dan namelijk een Frans nummer, dus voor iemand in België is het een duur internationaal gesprek.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

dual SIM
€1 voor 25Gb lijkt me wel oké :)

1 keer per jaar op vakantie naar Frankrijk, zo ben je niet 24/7/365 in het "buitenland".
Als je naar de kust gaat, ff oversteken naar Dunkerque :)
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Ik heb inderdaad een dual sim. Frans nummer onderdrukken en daar steeds mee bellen (privé).

Belgisch nummer via Dommel Mobile Freedom voor inkomende gesprekken.

Heist, heb jij interesse ? Zoja enig idee hoe je dit gaat bestellen ? Zou je eventueel een sim kunnen afhalen in een Free shop ?
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

1. Het is een Vente Privée. Die kan enkel via de specifieke website besteld worden, nergens anders.
2. Het enige waar je bij mijn weten een adres voor nodig hebt, is voor het afleveren van de sim-kaart. Ik dacht niet dat ze nog andere communicatie versturen. Tenzij misschien een login voor het portaal, ik kan het me niet zo goed meer herinneren toen ik er nog één had. In het eerste geval kan je het probleem dus omzeilen als je al een nog actieve Franse sim hebt, waarop je nummerportabiliteit aanvraagt. Dan moeten ze je niks toesturen.
3. Dat adres heeft bij hen weinig belang. Appartementen in een blok hebben in Frankrijk meestal geen nummer, zodat post enkel op naam wordt bezorgd. Niemand weet dus of je op een adres echt woont of niet. Het is het rekeningnummer dat telt, zodat ze je kunnen factureren.
4. Bij niet betalen maakt Free daar weinig problemen van. Van zodra je een onbetaalde factuur hebt, sluiten ze je om één minuut na middernacht af. Je adres gaat dan naar een bureau de recouvrement, en je rekeningnummer komt bij hen op de zwarte lijst terecht. Voor kleine geschillen blijft het daarbij en graven ze niet dieper. Het kost hen meer dan het waard is.
Laatst gewijzigd door Gautier 24 jun 2017, 17:38, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

bwa ik ben nie echt voor free, doet me denken beginjaren free.
Gisteren nog gestest door mijn iphone manueel op free te zetten en naar colonne sur la lys gereden en dan robecq en veelal edge 3g en nu en dan 4g.
terwijl mijn abo bij CIC 100GB data 19,99constant 4g gaf.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@proximusboyke: Het Free netwerk is niet goed inderdaad maar je mag gratis op het Orange FR netwerk ook. Dus Free + Orange netwerk gelijk gebruiken is toch wel leuk !

Je kan proberen het op een hotel te laten toekomen de SIM :-)
Voor je nummer over te zetten krijg je ook een nieuwe SIM bij Free opgestuurd
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

nuja wij hebben cic dat is orange en Bouygues en zijn uiterst tevreden,
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Tim.Bracquez schreef:Voor je nummer over te zetten krijg je ook een nieuwe SIM bij Free opgestuurd
Ja, dat is ook weer waar. Niet aan gedacht. Met portabiliteit omzeil je enkel de factuur van 10 euro voor een nieuw nummer, maar ze moeten je nog altijd hun sim opsturen.

Telecomwaakhond heeft deze week nog de cijfers over de netwerkkwaliteit bekend gemaakt. Resultaat van drie maanden werk door zestig enquêteurs.
Afbeelding
BertG3
Administrator
Administrator
Berichten: 1784
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 201 keer

Bedankt maar ik ben niet echt van plan om nog vlug op hotel te gaan voor de vente privée afgesloten is :wink:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

BertG3 schreef:Heist, heb jij interesse ? Zoja enig idee hoe je dit gaat bestellen ? Zou je eventueel een sim kunnen afhalen in een Free shop ?
Totaal geen interesse.
Ik heb een abonnement van via mijn werkgever en ik geraak nooit boven het standaard pakket van 2Gb+4u bellen+10u tussen collega's (en aangesloten partner abonnementen).
Op den bureau bel ik met de interne vaste lijn, thuis met VOIP, in de auto meestal naar collega's of een interne conference call lijn.
Dus nee, geen interesse in bricolage met dual-SIM roaming en fake Franse adressen :)
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Jullie zien het veel te rooskleurig in wat Free Mobile betreft :-)

Zonder Frans adres ga je moeilijk aan een SIM geraken, en bovendien moet jouw Belgische Maestro of Mastercard dan nog geaccepteerd worden. Je zou bovendien maximaal 4 maanden kunnen gebruik maken van de SIM in België als je de SIM niet vaak in Frankrijk zelf gebruikt. Als ze na 4 maanden merken dat je het bijna puur voor roaming gebruikt, rekenen ze daarna 9 eur per GB. Je zou dus per jaar 3 SIMs moeten bestellen, wil je dit omzeilen :? Natuurlijk zijn er uitzonderingen voor mensen met 'stabiele' links met Frankrijk, als je in BE woont maar in FRA werkt, kan je daar een abbo nemen dacht ik. Zou kunnen dat ze een buitenverblijf ook als 'stabiele link' zien als dat op jouw naam staat maar ben geen expert in die regels.

Een Franse kennis had tot een paar maanden geleden Free, in België is het enkel het BASE netwerk dat open staat en zoals eerder gezegd enkel 3G. Hij is zelf overgestapt naar REDbysfr omdat de netwerkdekking van Free in FRA zelf ondermaats is (10x slechter dan BASE bij ons). En ja je kan 'roamen' op Orange F via Free Mobile , maar nu is dat maximaal 1mbps down en 500kbps up. Maargoed, in Frankrijk heb je met 19,99€ snel 50GB, bij sommige providers 100GB. Bij Free ongelimiteerde data voor 16€ als je bij hen ook klant bent voor vast internet. Persoonlijk vind ik RedbySFR nu interessanter, 100GB via SFR netwerk wat vergelijkbaar is met Orange B dekking bij ons, ook voor 19.99€. Wel iets minder roaming, 10GB. Ook vast internet bij RED is spotgoedkoop trouwens, 10 euro per maand (VDSL/FTTH) :-) https://www.red-by-sfr.fr/offres-intern ... utique_box en TV hoef je niet te nemen in FRA, alle zenders in HD gratis via DVB-T. Maar zelfs de 'Proximus' van Frankrijk, Orange, met het beste netwerk, is extreem goedkoop voor data, 25€ voor 40GB (Sosh) :-)

Hoe zoiets kan in een BUURland van België, met min of meer dezelfde lonen als België? Wel de Fransen hebben het te danken aan Free. In 2012 werd Free Mobile gelanceerd, toen met 3GB internet en ongelimiteerd bellen en SMS voor 19,99€. Sindsdien is de mobiele markt in Frankrijk 'geopend', daarvoor waren de tarieven duurder dan BE !!! (kan ik zelf over meepraten via kennissen in FR). Nu is de concurrentie zó verschrikkelijk hard dat de providers moeten vechten om klanten te winnen. Omgekeerde wereld vergeleken met BE. Als je ervan uitgaat dat een mobiel abonnement in BE van 20€ pakweg gemiddeld 2GB bedraagt, krijg je in een BUURland VIJFTIG keer meer data voor datzelfde tarief, en je mag nog eens ongelimiteerd bellen ook. Zelfs moest Free hun ORIGINELE pakket uit 2012 lanceren in BE (3GB/ongel bel/ongel SMS) zou het NOG een verbetering zijn t.o.v. de huidige tarieven, let that sink in...

Maar ook wat vast internet betreft, zorgt Free al sinds de jaren 2000 voor lage tarieven want dankzij Free is de concurrentie daar ook extreem hard. De internetbox van Free is letterlijk ZALIG, menig Userbaser zal hiervan kwijlen :-) VDSL-snelheid weten, hah, bestaat een menuutje voor op de box zelf! http://www.free.fr/assistance/2501.html (even op Freebox revolution klikken). En de box heeft z'n eigen OS, genaamd Freebox OS. Kan je letterlijk àlles mee doen https://www.youtube.com/watch?v=6OQgNGhqrP4. En op hun IPTV heb je hoooonderden zenders. Wou deze geschiedenis van Free toch wel even meegeven want ze zijn zeer bekend als innovatieve en goedkope provider. Maar wordt snel gevolgd door SFR, op de laatste hun kabelnetwerk krijg je btw 1gbps voor 25 euro .

Zo zie je maar, verstaanbaar dat de Fransen ons uitlachen met onze 1GB voor 15 euro, zij kunnen meerdere gb's per dàg verstoken :-) Ook op Tweakers.net lees je constant berichten van Nederlanders die onze dure tarieven niet kunnen begrijpen. Tele2 in NL 25€ voor alles ongelimiteerd. Ik denk dat alleen Duitsland erger is qua data dan België: 25€ voor 1GB, wtf :-)

Ook interessant: How many LTE Gigabytes €30 buys https://i.redd.it/83j651qo9e3z.png Maar in Oost-EU ligt het ook aan de lagere lonen natuurlijk.


Edit: kom dit toevallig ook net tegen, aantal HD kanalen op Franse providers :eek:
[...]Selon ce comparatif, le classement est le suivant :
Free avec 207 chaînes HD

Orange avec 136 chaînes HD

SFR avec 135 chaînes HD
Bron: http://www.universfreebox.com/article/3 ... chaines-HD
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

fibrbuzz1 schreef: Zonder Frans adres ga je moeilijk aan een SIM geraken,
Inderdaad
fibrbuzz1 schreef: en bovendien moet jouw Belgische Maestro of Mastercard dan nog geaccepteerd worden.
Geen probleem om belgische mastercard te gebruiken, gebruik dit al enige tijd
fibrbuzz1 schreef:Je zou bovendien maximaal 4 maanden kunnen gebruik maken van de SIM in België als je de SIM niet vaak in Frankrijk zelf gebruikt. Als ze na 4 maanden merken dat je het bijna puur voor roaming gebruikt, rekenen ze daarna 9 eur per GB.
Checken ze niet actie maar kunnen ze zeker "enforcen"
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op lange termijn is de situatie in Frankrijk wel niet meer houdbaar. Sinds de komst van Free zijn er veel minder investeringen in de netwerken. Veel Fransen zitten zelfs nog met gewone ADSL lijnen omdat Orange (eigenaar van de koperlijnen) niet meer wil investeren in VDSL. Orange kan de investeringskost gewoon niet meer doorrekenen en de landelijke dorpen zijn hierdoor volledig achtergesteld. Enkel in de grote steden leggen de operatoren zelf glasvezelnetwerken aan. Op mobiel vlak is er ook een immens groot verschil met BE. Hier heb je praktisch overal 4G, terwijl dat in FR toch heel anders is. Je rijdt daar van gat naar gat. Ook de snelheid is niet echt de moeite. Ik heb een SFR kaartje en soms is het beter om gewoon 4G af te zetten ten voordele van 3G. Het 4G netwerk van Free stelt trouwens helemaal niks voor aangezien die voornamelijk gebruik maken van de 2.6 Ghz frequentie. Zelf hebben ze maar ongeveer 11 000 masten (in eigendom of gedeeld) versus bouygtel 19000; Orange 22000, SFR 20000
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Komt dat door Free, of door de uitgestrektheid van het land?
Vectoring wordt in BE ook niet overal uitgerold, voornamelijk "op den boeren buiten" krijg je daardoor nog lagere snelheid.
Idem NL.

Het feit dat er weinig investeringen zijn linken aan Free lijkt me daarom ook voorbarig.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

De marges van de operatoren zijn gewoon gekelderd door die lage prijszetting van Free. Iedereen die kan tellen weet dat Free er gewoon enorm aan toesteekt bij die actie van 1 EUR/maand voor 100GB. Investeren kost geld en telecomoperatoren streven nog altijd naar winstmaximalisatie. Minder inkomsten = minder uitgaven. Doordat Free weinig spectrum heeft wordt de incubator dan maar verplicht hun netwerk open te stellen en er minimaal voor vergoed te worden. Free leeft op de kap van Orange. Kijk zeker eens naar de dekkingstabel op frandoid.com hoe het gesteld is met de 4G dekking in FR. Bedroevend ivm BE.

In BE wordt vectoring wel degelijk uitgerold op den boeren buiten. Ook in de kleine dorpen werd de nodige apparatuur geplaatst. Enkel den boer die veel te ver van de dorpskern woont kan er geen gebruik van maken, maar die heeft dan normaal wel een Telenetlijntje. In FR gaan er wel stemmen op om operatoren te verplichten meer aandacht te schenken aan de dorpen.

Als men vindt dat de prijzen in BE te hoog liggen dan moet de consument maar doen wat Alexander De Croo vanmorgen nog zei: verander naar een goedkopere operator.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lithion schreef:Iedereen die kan tellen weet dat Free er gewoon enorm aan toesteekt bij die actie van 1 EUR/maand voor 100GB.
Dat Free eraan toesteekt is Free z'n probleem... ik zie het verband niet met de infrastructuur eigenaar.
lithion schreef:wordt de incubator dan maar verplicht hun netwerk open te stellen en er minimaal voor vergoed te worden.
Ik vermoed dat die "minimaal" toch nog steeds kosten dekkend is... de incubator kan er dus moeilijk aan verliezen.

De incubator z'n riante marges dalen natuurlijk... maar marges zijn er niet om een netwerk uit te bouwen (dat moet gefinancierd worden uit de basis inkomsten).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

lithion schreef:Op lange termijn is de situatie in Frankrijk wel niet meer houdbaar. Sinds de komst van Free zijn er veel minder investeringen in de netwerken. Veel Fransen zitten zelfs nog met gewone ADSL lijnen omdat Orange (eigenaar van de koperlijnen) niet meer wil investeren in VDSL. Orange kan de investeringskost gewoon niet meer doorrekenen en de landelijke dorpen zijn hierdoor volledig achtergesteld. Enkel in de grote steden leggen de operatoren zelf glasvezelnetwerken aan. Op mobiel vlak is er ook een immens groot verschil met BE. Hier heb je praktisch overal 4G, terwijl dat in FR toch heel anders is. Je rijdt daar van gat naar gat. Ook de snelheid is niet echt de moeite. Ik heb een SFR kaartje en soms is het beter om gewoon 4G af te zetten ten voordele van 3G. Het 4G netwerk van Free stelt trouwens helemaal niks voor aangezien die voornamelijk gebruik maken van de 2.6 Ghz frequentie. Zelf hebben ze maar ongeveer 11 000 masten (in eigendom of gedeeld) versus bouygtel 19000; Orange 22000, SFR 20000

zoals ik al dikwijls zeg, zeg regen proximus en telenet dat ze enkel hoeven de investeren in regios waar veel potentieële klante zijn en de prijzen gaan ook omlaag, zeker weten.
Kijk naar nederland een operator die overal aanwezig is zoals in belgie wel die prijzen zijn vergelijkbaar.

@r2504 nee in frankrijk mag je verkopen met verlies.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2138
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: De incubator z'n riante marges dalen natuurlijk... maar marges zijn er niet om een netwerk uit te bouwen (dat moet gefinancierd worden uit de basis inkomsten).
De marges zorgen ervoor dat investeringen terug verdiend worden. Als je gekeken had naar de tabel die ik al aanhaalde zal je zien dat er tussen de 21 en 35% 4G dekking is in FR. in BE is dat meer dan 90%. Geen marges, geen investeringen, maar ploeteren om hoofd boven water te houden.
proximusboyke schreef: zoals ik al dikwijls zeg, zeg regen proximus en telenet dat ze enkel hoeven de investeren in regios waar veel potentieële klante zijn en de prijzen gaan ook omlaag, zeker weten.
Kijk naar Nederland een operator die overal aanwezig is zoals in belgie wel die prijzen zijn vergelijkbaar.
Dat klopt. Bij het toekennen van de licenties moeten de operatoren een bepaalde dekking halen (voor 4G op 800Mhz moet dit binnen de 6 jaar 98% van de bevolking bedragen). Als je appels met appels vergelijkt scheelt dat allemaal niet zoveel.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

maar ik had het vooral op vast internet dat bied free ook goedkoop aan trouwens alle operatoren.
Maar als je in een zone (en dat zijn er heeeeeel veeeel ) degroupéé valt dan is het infeite pokkeduur voor wa ge maar krijgt, maar helaas maken ze daar geen reclame mee :bang:
Ik denk ook niet dat frankrijk daar nog zal gaan in investeren, ooit zal het allemaal mobiel komen.
Sinds afschaffing roaming doe ik veel testen bij rijden van kuurne - calonne sur la lys en met telenet val je veel op free en maar zelden 4g op vele plaatsen gewoon niks dus zet ik hem manueel op andere provider.
Ben eens benieuwd als we naar ons huisje gaan in saint cyprien wat ik daar zal krijgen van ontvangst.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Je roamt via Free? :-) Heb ik nog niet veel gehoord, dat mensen via een BE provider connecten via Free, omdat Free's netwerk zo beperkt is :-)
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Het mag nu wel ophouden. Dit onderwerp gaat over de aanbiedingen van Free Mobile.

Als er mensen zijn die, op een ernstige en onderbouwde manier, informatie willen over telecom in Frankrijk, wil ik daar gerust op antwoorden in een apart topic. Maar als men nog nooit een telecomrapport gelezen heeft, moet men hier geen onzin komen verspreiden op basis van vermoedens en veronderstellingen.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Ik begrijp niet zo goed waarom je op je tenen getrapt bent, Gautier. Wij bevestigen hier meermaals de statistieken van Le Figaro die jij voorlegt, m.a.w. Orange markleider qua dekking en Free serieus ondermaats. Free (Iliad) is "trendsetter" op de Franse markt met onklopbare tarieven, oneindig veel MB's, leuke modem en decoder enz (zie mijn vorige post), maar de kwaliteit is zo ondermaats dat de Fransen die ik ken voor zowel vast als mobiel nu bij SFR zitten, net om die reden. Tele2 in NL kent een beetje hetzelfde verhaal. Leuke tarieven, maar de kwaliteit van het 4G netwerk is niet om aan te zien (al is het bij Free nóg erger).

Aan een abonnement van 1 euro per maand met 100gb heb je niet veel als je meestal op het Orangenetwerk zit dat voor Free-users gethrottled is naar 1mbps (en wordt de komende jaren nog erger). http://www.zdnet.fr/actualites/free-mob ... 841312.htm.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 54 keer

Ik ben niet op de tenen getrapt, maar men moet zich aan het topic houden.
Zoals ik al zei, als iemand een ernstig gesprek wil voeren over telecom in Frankrijk, of de kwaliteit daarvan, moet men maar een apart topic openen, en daar wil ik gerust wat bijkomende duiding verschaffen, maar dan wel gebaseerd op de rapporten van de telecomwaakhond Arcep.
fibrbuzz1
Plus Member
Plus Member
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 sep 2016, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

OK, ben ik het mee eens. Eventueel kan een stuk van deze topic afgekoppeld worden door een administrator?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”