Nederland legt vrije modem/router keuze vast.

Nieuws omtrent telecommunicatie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Voor die staan te springen om zelf een veel betere HGW te plaatsen... https://tweakers.net/pricewatch/689399/ ... 1/reviews/
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Al goed dat er vrije keuze van hardware is in Nederland. De 7581 wordt blijkbaar door de provider (XS4all) aangeboden, wat niet de beste keuze blijkt te zijn. Mensen kunnen dus gelukkig een andere opstelling kiezen ;)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

LOL
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

qua design alvast een stuk beter dan die golden sixties ''american cars'' modellen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Update: Binnenkort is het zover. In Nederland wil men dat de consument vanaf 2018 zelf zijn een eigen modem/router (en decoder) kan kiezen.
De regel komt voort uit Europese regelgeving, dus dat het ooit naar hier komt is zeker niet uitgesloten. In Nederland staan ze gewoon wat verderop met dat soort zaken, zoals gewoonlijk :)
"Modems, routers en tv-ontvangers zijn volgens Europese regelgeving onderdeel van het privénetwerk van een consument of bedrijf. Daar hoort bij dat je zelf mag kiezen welke apparatuur daarop het best past bij jouw wensen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. Net zoals dat je zelf kunt kiezen welke mobiele telefoon of welk merk televisie je koopt.
Uit het gepubliceerde concept van de regeling is op te maken dat elk apparaat dat zich achter het netwerkaansluitpunt bevindt, geen deel uitmaakt van het openbare telecomnetwerk.
https://tweakers.net/nieuws/132879/kabi ... iezen.html
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

MaT schreef:Update
De regel komt voort uit Europese regelgeving, dus dat het ooit naar hier komt is zeker niet uitgesloten. In Nederland staan ze gewoon wat verderop met dat soort zaken, zoals gewoonlijk :)
rekening houdend met de volgende factoren:
- het duopolie (Proximus en Telenet)
- infiltratie van de duopolisten in de politiek en vice versa
- garantie op extra belastingen via Proximus als staatsbedrijf
- garantie op extra dividenden via Proximus als staatsbedrijf
- een gepolitiseerd BIPT zonder enige slagkracht

Zal deze regeling pas voor België in voege gaan in het jaar 2080. Dit na jarenlange veroordelingen vanuit Europa voor het niet toepassen van de wetgeving die normaal gezien vanaf 2018 in de landelijke wetgeving zou moeten gegoten worden. Wees er dan maar zeker van dat de maandelijkse factuur zal verdubbelen. Alle excuses zijn welkom voor de duopolisten om de prijs kunstmatig op te drijven.

Met andere woorden "keep on dreaming", we zullen het niet meer meemaken en mocht je tegen dan nog leven? Het zal vanuit het RVT zijn dat je het misschien als demente nog zal horen en niet weten waarover ze het hebben. :beerchug: :bang: :angel:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ik zie het binnenkort nog gebeuren dat iemand die overschakelt van PX naar TN, dat hij van zijn oren gaat maken omdat zijne kabelmodem niet functioneert op zijn koperpaar. :banana:

laat de modem eigendom zijn van een isp, maar de router niet. lijkt me de meest logische keuze.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Met vrijheid van hardware is dat geen probleem, hij kan zijn kabelmodem dan gewoon doorverkopen en een ander model aanschaffen dat aan zijn wensen voldoet of bijhouden voor het geval hij weer terug wil overschakelen.
Maar het aantal mensen dat zoiets zal tegenkomen is te verwaarlozen om het als reden te gebruiken om het niet te doen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik gebruik nu toch ook al ècht mijn "eigen" router bij Proximus, werkt perfect.

Vrije modem/router keuze zal er toe leiden dat de provider zich, zoals in het begin, zal terugtrekken tot aan de aansluiting waar de kabel binnen komt.
Modem en router wordt de verantwoordelijkheid van de klant. (contractueel is dit nog altijd zo dacht ik)

Problemen? Zoek maar een goede technieker meneer.

Ook wat betreft security is dit een heel groot probleem, zowel de connecties naar binnen als naar buiten, de botnets zouden direct een heel stuk groter worden.
Leuk voor de techneuten die wat meer vrijheid hebben, maar 98% van de bevolking zit hier echt niet op te wachten.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Allemaal bangmakerij.
Vrije modem/router keuze zal er toe leiden dat de provider zich, zoals in het begin, zal terugtrekken tot aan de aansluiting waar de kabel binnen komt.
Vrije modemkeuze is niet hetzelfde als een verbod op hardware van de provider. Je mag nog steeds voor de standaardoplossing van je ISP kiezen, wat de meerderheid waarschijnlijk ook nog zal doen.
Problemen? Zoek maar een goede technieker meneer.
Voor de meerderheid, zie hierboven.
Voor diegenen met een eigen modem moet de provider support leveren tot aan de netwerkaansluiting. En gezien je nog steeds de standaardoplossing zal meekrijgen van de provider (je betaald er tenslotte voor) kan je altijd daarmee testen. Ik zie geen probleem.
Ook wat betreft security is dit een heel groot probleem, zowel de connecties naar binnen als naar buiten, de botnets zouden direct een heel stuk groter worden.
Een router is sowieso geen firewall en verkeerde poorten openzetten of een PC in DMZ of exposed host plaatsen kan je met de router van de provider ook.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

MaT schreef:Met vrijheid van hardware is dat geen probleem, hij kan zijn kabelmodem dan gewoon doorverkopen en een ander model aanschaffen dat aan zijn wensen voldoet of bijhouden voor het geval hij weer terug wil overschakelen.
Maar het aantal mensen dat zoiets zal tegenkomen is te verwaarlozen om het als reden te gebruiken om het niet te doen.
Ik denk dat je ervan verstelt zult staan hoeveel mensen denken dat een modem een modem is, net zoals er zoveel denken dat een wifi repeater een versterker is en dat draadloos via wifi hetzelfde is als mobiel op GSM. We zijn nog niet zover als het op vrije keuze aankomt en ik hoop dan ook maar dat de modem door de isp geleverd word, en dat een router vrij te kiezen valt. Maar dat er nog wel voor de standaard setup gekozen kan worden.

Op het werk hebben we ook modem-toepassingen. En ik vind het niet vanzelfsprekend dat de klant eender wat van toestel mag plaatsen als tegenhanger op de transmissiekring. Als er dan eens iets niet werkt, dan is het een welles-nietes spel over hoe ver de technieker mag gaan om iets te herstellen en wat de kostprijs zal worden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

mailracer schreef:We zijn nog niet zover als het op vrije keuze aankomt
De indoctrinatie van de duopolisten zit blijkbaar diep.

De domste kalle ter wereld mag bij Vanden Borre een iPhone X met FDD-LTE-, TD-LTE, TD-SCDMA-, CDMA EV-DO Rev. A-, UMTS/HSPA+/DC-HSDPA-, GSM/EDGE-modems kopen maar geen FRITZ!Box 6490 met een EuroDOCSIS 3.0-modem.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

De domste kale ter wereld weet niet wat dat wil zeggen. UMTS ? GPRS ? LTE ? WiFiAC, hij wil gewoon dat het werkt en als het niet werkt, dan spreekt hem over dat bakske met al die ledjes doet raar. Sommige gaan dat zelfs het einde van de wereld noemen omdat ze plots geen voetbal meer kunnen kijken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef:We zijn nog niet zover als het op vrije keuze aankomt...
Herinner je je nog de beginperiode van het internet? De inbelmodems? Toen had iedereen de vrije keuze. Er waren tientallen merken modems op de markt die naar believen gebruikt konden worden. Dus, wat kom jij nu aandraven met "we zijn nog niet zover"?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Het wordt tijd dat dit eraan komt. Mijn gedacht: Providers voorzien een standaard modem/router. Klant mag een eigen toestel gebruiken, maar krijgt hier geen support op. Probleem met de lijn? Hang er efkes de standaardmodem aan en kijk wat het geeft, als het dan wel marcheert is het verder uw probleem. Stoort uw eigen toestel de lijn? Dan gooien we u eraf.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

vverbeke schreef: Stoort uw eigen toestel de lijn? Dan gooien we u eraf.
Iemand eraf gooien is nogal moeilijk met een shared medium (als de protocol standaard niet voldoet is één ding, maar RF vervuiling is iets anders).

Trouwens veel geluk om te bepalen welk toestel precies RF rommel veroorzaakt of niet goed is aangesloten.

Maar ik denk dat een aantal mensen eens dringen het verschil moeten leren tussen een modem en een router.
Jack Daniels schreef:Herinner je je nog de beginperiode van het internet? De inbelmodems? Toen had iedereen de vrije keuze. Er waren tientallen merken modems op de markt die naar believen gebruikt konden worden. Dus, wat kom jij nu aandraven met "we zijn nog niet zover"?
Op je eigen koperpaar... zonder impact voor iemand anders en met een technologie die amper 56 Kbits op een lijn zette... vandaag spreken we over shared medium met snelheden van verschillende Gbits. Het is een beetje zeggen dat iedereen die met een fiets kan rijden morgen ook maar met een vrachtwagen mag rijden :bang:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Er waren tientallen merken modems op de markt die naar believen gebruikt konden worden. Dus, wat kom jij nu aandraven met "we zijn nog niet zover"?
En het was een dikke ellende. Ik heb jarenlang als student op de helpdesk van een internetprovider gewerkt, en je kon als een klant met een stabiliteitsprobleem inbelde zo raden welke modem die had.
De Conexant 56k softmodem (degene die ze onder hun eigen naam verkochten, want Conexant maakte ook chipsets) en de Motorola SM56 waren echt een uitdaging om stabiel aan de praat te krijgen. Ander eind van het spectrum: de US Robotics 56k message modem; als een klant met zo een modem binnenbelde was het bijna altijd gewoon een paswoordfout.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Jack Daniels schreef:
mailracer schreef:We zijn nog niet zover als het op vrije keuze aankomt...
Herinner je je nog de beginperiode van het internet? De inbelmodems? Toen had iedereen de vrije keuze. Er waren tientallen merken modems op de markt die naar believen gebruikt konden worden. Dus, wat kom jij nu aandraven met "we zijn nog niet zover"?
Probeer jij dan maar een aster5 modem te gebruiken op een Sagem met alle functionaliteit van de aster5 en te garanderen dat er geen onderbreking komt.

In ieder geval heeft men het de consument gemakkelijk gemaakt en hoeft deze niet meer te kiezen. Het zijn enkel de techneuten die er iets vanaf kennen die volledige functionaliteit en controle toejuichen. De gewone mens van het straat staat er niet om te springen dat hij de verschillen moet kennen tussen alle standaarden om te weten wat op wat werkt. Zoals ik eerder heb aangehaald vind ik de keuze van een eigen router belangrijker dan de modem. En die keuze heb je reeds, zowel bij Telenet (na aandringen) en bij Proximus. Maar de gewone man van het straat zal eerder kiezen voor de gemakkelijkste oplossing die de providers aanbieden. De gewone plug en Play oplossing.

Als het er dan ooit van komt om een modem vrij te kiezen, dan zal je in de winkels dozen tegenkomen met de tekst op Telenet approved of Proximus Approved. Maar zover zijn we dus nog niet. Routers daarentegen kan je nu al met massa’s vinden.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

mailracer schreef:En ik vind het niet vanzelfsprekend dat de klant eender wat van toestel mag plaatsen als tegenhanger op de transmissiekring. Als er dan eens iets niet werkt, dan is het een welles-nietes spel over hoe ver de technieker mag gaan om iets te herstellen en wat de kostprijs zal worden.
Ik weet ook van mensen die de helpdesk bellen voor een TV probleem, waarna een technieker langskomt en die vind dan een neep in de coaxkabel door een verplaatst TV meubel.
Daarom dus ook niet de binnenbekabeling zelf plaatsen en ook geen vrije keuze in TV, want als er iets niet werkt... :nono:

Je kan daarin extreem ver gaan dat de klant niets meer van verantwoordelijkheid mag hebben en dus ook geen keuze. Tot aan de opticien en de bril toe, want als de verkeerde sterkte word gekozen en hij ziet het beeld wazig dan zou het wel eens de schuld van de provider kunnen zijn... :bang:
r2504 schreef:Iemand eraf gooien is nogal moeilijk met een shared medium (als de protocol standaard niet voldoet is één ding, maar RF vervuiling is iets anders).

Trouwens veel geluk om te bepalen welk toestel precies RF rommel veroorzaakt of niet goed is aangesloten.
Niet lang geleden heeft een kennis zelf een goedkopere coax-splitter geplaatst (niet op aanraden van mij trouwens) en deze nog eens brak aangesloten ook. Na 2 weken ofzo stond een telenet technieker aan de deur om te kijken wat hij had gedaan. Er waren nog geen functionele problemen, maar men zag wel dat er iets abnormaals was.
Kom dus niet zeveren dat het onmogelijk is om fouten op te sporen en dat de huidige situatie wel dummy-proof is waardoor geen fouten gemaakt kunnen worden.
r2504 schreef:Maar ik denk dat een aantal mensen eens dringen het verschil moeten leren tussen een modem en een router.
Begin dan maar met de Duitse en Nederlandse regering en regulatoren de les te spellen. In tegenstelling tot jij die met oogkleppen op krampachtig blijft vasthouden aan het elektronische component 'modem', weet men daar wel waarover het gaat:
De Beleidsregel netwerkaansluitpunt heeft effecten op:
  • de mededinging en innovatie in de markt van eindapparaten, in het bijzonder de marktkansen voor fabrikanten van modems en modem/routercombinaties;
  • het beleggen van verantwoordelijkheden rondom de beveiliging van (eind)apparaten;
  • het toezicht op de vrijheid van consumenten en bedrijven met betrekking tot de keuze van eindapparaten.
https://www.internetconsultatie.nl/bele ... nsluitpunt
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

MaT schreef:
r2504 schreef:Maar ik denk dat een aantal mensen eens dringen het verschil moeten leren tussen een modem en een router.
Begin dan maar met de Duitse en Nederlandse regering en regulatoren de les te spellen. In tegenstelling tot jij die met oogkleppen op krampachtig blijft vasthouden aan het elektronische component 'modem', weet men daar wel waarover het gaat:
Tja MaT, mocht je R2504 zijn repliek in die post gelezen hebben, dan had hij dat op 1 iemand bedoeld die waarschijnlijk elk bakje met wat lampjes op een modem noemt. Over oogkleppen gesproken.

Ieder bekijkt het uit zijn eigen standpunt en als technieker die regelmatig in contact komt met dergelijk opstellingen weet ik wel beter dat de keuze van een eigen modem voor meer problemen zal zorgen. Zeker op een coax netwerk. Een router daarentegen moet wel vrij te kiezen zijn omdat dat ook echt tot het thuisnetwerk hoort.

Het feit dat je aanhaalt dat een persoon aan zijn kabel wat prutst en er al een technische interventie van komt, zal de werkgelegenheid van techniekers alleen maar doen toenemen bij het kiezen van eigen modems voor coaxnetwerken. Bij VDSL lijkt dit minimaal omdat het geen gedeeld medium is.

In de tekst van nederland gaat men ervan uit dat alles wat in het huis van stroom voorzien word, de klant vrij mag kiezen, ieder bekijkt het dus van zijn standpunt.

Als ik de link lees dat in je onderschrift staat, dat is het niet vrij kiezen van apparatuur in strijd met artikel 36 en 38 van de wet 2008/63/EG van de europese commisie. Een wet die de mededinging van elektronisch apparatuur op telecom-apparatuur bepaald. Dus dat is dan weer een ander standpunt. Maar ik denk dat de technieker wel beter weet waarom het geen goed idee is, dan iemand die zich op wetteksten baseert.

Je geeft het dan ook zelf aan, net als ik trouwens, dat het grote deel van de consumenten de gemakkelijkste oplossing zal kiezen, maar wettelijk moeten ze dus de keuze laten. Het zal de werkgelegenheid van technisch personeel goed doen. Maar je zal dan snel als oorzaak lezen dat het probleem zich tussen stoel en scherm bevind.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

mailracer schreef:Tja MaT, mocht je R2504 zijn repliek in die post gelezen hebben, dan had hij dat op 1 iemand bedoeld die waarschijnlijk elk bakje met wat lampjes op een modem noemt. Over oogkleppen gesproken.
R2504 reageerde op mijn bericht en ik weet echt wel het verschil tussen een modem, router en wat voor ander "bakje met lampjes" dan ook. Swat, dit lijkt hier weer zo'n "ik wil mijn gelijk halen dus we gaan het op de man beginnen spelen"-topic te het worden zoals we er de laatste tijd wel meer hebben op userbase. Jammer.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Hij spreekt nochtans over een aantal mensen, dus lijkt het niet op jouw te zijn dat die opmerking komt. Alleen heb je daar nu wel het raden naar. Ik zal eens met mijn Nederlandse tak van de familie afspreken en hun mening vragen, want het gaat oorspronkelijk over Nederland en een Europese wetgeving die nageleefd gaat worden. Ik heb liever een stabiel netwerk, dan dat wetteksten gaan bepalen hoe er moet omgegaan worden met een netwerk. Ik ben niet voor of tegen, maar bekijk de beslissing met argusogen uit ervaring van eerder incidenten die met datacommunicatie te maken hebben.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

mailracer schreef:als technieker die regelmatig in contact komt met dergelijk opstellingen weet ik wel beter dat de keuze van een eigen modem voor meer problemen zal zorgen.
Ja, dan heeft de technieker geen werk meer. Je kan van Telenet naar Orange switchen zonder vervanging van de modem of decoder. Gewoon online een formuliertje invullen en een paar uur later geniet je van een voordeliger tarief.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat je de docsis standaard onderschat. Je kan het onmogelijk vergelijken met een v22, 2400 baud modem van in de jaren stillekes. Maar je zal alvast je Mac adres mogen doorgeven om toegang te krijgen tot het netwerk. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dit gaan kunnen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Met TR-069 is dat niet nodig.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Toch wel. Want om dit protocol te handhaven moet je al een ip-layer hebben, wat niet het geval is als je de modem opzet. Doorgaans moet de modem op voorhand weten met wat hij moet verbinden, van welke server hij info moet halen. Dat gebeurd op een vast kanaal op de kabel. Het macadres moet op de server kenbaar zijn omdat daar je profiel aan gekoppeld is. Om de 30 seconden word dit geverifieerd en aangepast. Eenmaal de waarden in de modem zijn ingeladen, zal de modem een handshaking uitvoeren en verbinden op de frequentiebanden die je provider voorzien heeft. Er bestaat een kans dat orange maar beperkte bandbreedte krijgt. Nadien komt hierop de data voor je ip-netwerk op. Het vereenvoudigen van dit alles kan door modems uit te rusten met simkaarten en die simkaarten op voorhand in de database te laden, zoals met gsm’s gebeurd.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Al die info kan opgenomen worden in de easy switch procedure.
Dan hoeft de domme helpdeskmedewerker niet uit te leggen dat er een sticker op het toestel staat met een mac adres.
Dan hoeft de domme klant niet te zoeken naar 3 letters op een sticker om vervolgens de bijhorende letters en cijfers af te lezen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

mailracer schreef:Toch wel.
Sorry, maar dat zijn specifieke Liberty Global-praktijken. Een kabeloperator kan perfect een beperkte IP-layer openzetten voor alle MAC-adressen zoals bijvoorbeeld Vodafone in Duitsland doet: https://kabel.vodafone.de/hilfe_und_ser ... el-netz-an
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

@mat
Waarom vind iedereen easy switch zo heilig.

Ik ben al blij dat ik het niet genomen heb of ik zou al probleme' hebben...

Als technieker zegt dat ze me nog moeten aansluiten en de dag erna iemand belt om te vragen of ik tevreden ben over mijn producten.

Stel nu dat ik easy switch deed...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Er zijn inderdaad oplossingen voor zoals Vodafone aanbied, maar hun support gaat niet verder dan log in op je router en zie of je een portaal krijgt waar je nummers invult en kijk wat er gebeurd. Zie je geen portaal om je kabelmodem te activeren, dan is hij niet compatibel, terwijl het mss wel zo is, maar de klant mss niet snapt wat hij doet. Hoe je het ook draait of keert er zal altijd iemand nodig zijn die weet wat een lankabel is. Het zullen dus eerder de weinige techneuten zijn die er gebruik van gaan maken terwijl ik het eigenlijk niet nodig vind. Een eigen router gebruiken vind ik belangrijker.
Welke voordelen zou het je opleveren als je een eigen modem kon gebruiken, losstaand van je router weliswaar.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De vrije router keuze heeft iedereen al denk ik, mits voor sommigen wat extra bakskes en wat config. Een vrije modemkeuze uiteraard al een pak minder, maar een modem is en blijft een ook maar een modem en eigenlijk is dat zelfs niet de juiste benaming maar soit.

Waar het wel om draait is dat providers een all-in-one toestel (laten) plaatsen en dan is die vrije keuze al heel wat beperkter. (Behalve bij de kabel met een modem-only config maar daar wil ik echt niet terug over beginnen).

Je krijgt dan van die dingen als een whitelist (PX) of dat je je eigen netwerk moet gaan configureren in de niche van de provider en dat laatste is er toch wel los over.

Dus laat zoals MaT al heeft aangehaald de mensen kiezen tussen de standaardoplossing van de provider met support, maar laat de mensen die dat willen ook hun eigen ding doen. (En nee ik bedoel daar geen "lusterklemtoestanden" mee hé r2504) Laat de providers uiteindelijk doen waar ze voor betaald worden, namelijk het aanbieden van een internetaansluiting, niet meer of niet minder.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

boonpwnz schreef:@mat
Waarom vind iedereen easy switch zo heilig.
...
Stel nu dat ik easy switch deed...
Ja, wat dan? Wat zou het probleem geweest zijn? Ik snap de situatie niet goed.

Ik heb denk ik niet gezegd dat easy switch 'heilig' is en het is ook pas de eerste keer dat ik het hier vernoem. Praktijk ervaring heb ik er niet mee dus ik kan niet meespreken over hoe goed of slecht het verloopt. Het is nog maar een paar maanden in voege dus mogelijks moet er nog bijgestuurd worden.
Het idee en de bedoeling echter is wel zeer goed.

Wat ik wel weet is dat vrije modemkeuze perfect past in het plaatje van easy switch en omgekeerd kan easy switch een rol spelen bij vrije modemkeuze. (Al is de oplossing van vodaphone die raf1 aanhaalde mogelijks nog veel beter).
mailracer schreef:Hoe je het ook draait of keert er zal altijd iemand nodig zijn die weet wat een lankabel is.
Er zijn zeker leken die er moeite mee zouden hebben (maar die nemen de standaard provider oplossing), maar om nu te veralgemenen en doen of elke klant als een kip zonder kop rondloopt bij termen als 'lan kabel', 'modem', 'mac adres',.. . Je onderschat een groot deel van de consumenten.
mailracer schreef:Het zullen dus eerder de weinige techneuten zijn die er gebruik van gaan maken terwijl ik het eigenlijk niet nodig vind. Een eigen router gebruiken vind ik belangrijker.
Het is net de eigen router waar nu techneuten gebruik van maken. Al de rest heeft de standaard provider oplossing.
Bij vrije modemkeuze kan elke klant hier voordeel uit halen, ook zij met de standaard provider oplossing. Zij kunnen switchen zonder noodzakelijk nieuwe hardware nodig te hebben, waardoor de switch sneller en goedkoper kan.
mailracer schreef:Welke voordelen zou het je opleveren als je een eigen modem kon gebruiken, losstaand van je router weliswaar.
Allee, nog maar eens...
  • Sneller en goedkoper switchen van provider (binnen dezelfde technologie voor de muggenzifters).
  • Vrijgave van alle login gegevens.
  • Mogelijkheid tot gebruik van toestellen die beter passen bij uw situatie.
  • Mogelijkheid tot backup hardware of snel zelf even naar de winkel kunnen gaan om een defect toestel te vervangen.
  • Niet afhankelijk van de provider welk toestel je kan/mag gebruiken en welke firmware je kan draaien.
  • ...
Zo even snel uit het hoofd.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ah ja, daar had ik al niet meer aan gedacht. Er zijn blijkbaar zelfs providers die de xDSL logins niet kenbaar maken aan de klant. Hoe ver kan je gaan hé.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

vverbeke schreef:R2504 reageerde op mijn bericht en ik weet echt wel het verschil tussen een modem, router en wat voor ander "bakje met lampjes" dan ook.
Dit is heus niet persoonlijk... wat ik tracht duidelijk te maken is dat veel mensen een eigen router willen plaatsen (terecht trouwens) maar niet begrijpen dat daarvoor geen vrije keuze van de modem noodzakelijk is. Het is al meermaals geschreven maar een modem is op zich een dom toestel dat geen enkele functionaliteit heeft (en dus vrije keuze ook totaal geen zin heeft) behalve het ene electrische signaal om te zetten in het andere electrische signaal.

Van Electrabel ga je toch ook niet eisen dat je kan kiezen welk merk transformator men gebruikt :bang: Zolang er netjes 220V uit je stopcontact komt is alles prima, en zo moet het ook met je internet aansluiting... als er "puur" ethernet uit dat "doosje" komt dan is alles prima en dan kan jij daarop aansluiten wat je wil (keuze van routers is er genoeg).

En wat die wetgeving betreft... er zijn al meer absurde wetten verschenen door politiekers die niet weten waarover ze praten (denk maar aan de absurde cookie-wall).
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

MaT schreef:
mailracer schreef:Welke voordelen zou het je opleveren als je een eigen modem kon gebruiken, losstaand van je router weliswaar.
Allee, nog maar eens...
  • Sneller en goedkoper switchen van provider (binnen dezelfde technologie voor de muggenzifters).
  • Vrijgave van alle login gegevens.
  • Mogelijkheid tot gebruik van toestellen die beter passen bij uw situatie.
  • Mogelijkheid tot backup hardware of snel zelf even naar de winkel kunnen gaan om een defect toestel te vervangen.
  • Niet afhankelijk van de provider welk toestel je kan/mag gebruiken en welke firmware je kan draaien.
  • ...
Zo even snel uit het hoofd.
Uit het standpunt van een techneut kan je ook het volgende denken.
  • - Hoe meer toestellen ik van de provider leen, hoe minder het me zal kosten. Doen ze een upgrade aan hun systeem, dan moet ik niet snel even naar de winkel om het recentere exemplaar te kopen. Ik spreek dan enkel over het modemgedeelte. Is de modem stuk, dan krijg ik gratis een nieuw exemplaar, dat ik even zonder internet of TV zit maakt me op dat moment niet uit. We zijn geen zakelijke klant en hoeven die extra SLA voordelen niet. Ik verwacht niet dat je minder zal betalen aan je isp als je plots je eigen modem plaatst. Je kan bijvoorbeeld ook naar een service punt rijden van de isp ipv de fnac voor een nieuw exemplaar. Een massa-aankoop van je isp kan de prijs op de aankoop drukken waardoor je als klant er voordeel uit kunt halen.
    - Een modem is een dom ding dat connectie moet maken met de apparatuur van de provider. Die inloggegevens moet ik niet te hebben. ALs het werkt zoals het hoort kom ja daar ook niet aan, werkt het niet dan bel je de technische dienst (met je GSM) en kijken ze in hun logbestanden of er tekortkomingen zijn op je lijn. Ze hebben over het modemgedeelte ook betere controle als ze hun eigen merken en firmware gebruiken.
    - Inloggegevens van de modem zijn niet mijn verantwoordelijkheid, ik heb die dus ook niet nodig. Dat de provider zijn eigen firmware gebruikt lijkt me geen probleem te zijn. Naar veiligheid toe vind ik dit zelfs goed. Ik zou bijvoorbeeld mijn eigen firmware kunnen draaien en alle communicatie gaan beginnen uitlezen op de kabel of mijn snelheid opdrijven en iedereen van de kabel kunnen gooien.
    - ALs je eigen modems gebruikt bestaat de kans dat er plots een upgrade word doorgevoerd (bijv. een andere vorm van vectoring of meer banden op de kabel) en je modem op dat moment niet de juiste firmware ervoor heeft. Hoe ga je die dan upgraden als je hierdoor geen connectie meer hebt. Mobiele data erdoor jagen of weer geld uitgeven voor het nieuwste exemplaar ?
    - Als je van technologie veranderd moet je alleen een nieuwe modem aanschaffen of krijgen. inpluggen en klaar. Je router mag blijven en je kan dezelfde instellingen hierop blijven gebruiken.
Je haalt aan, en dat is denk ik jouw grootste zorg, "Het mag goedkoper en sneller als je van provider veranderd". Het gebruik van eigen apparatuur is dan niet DE oplossing, maar een betere een vlottere communicatie tussen de providers. een betere samenwerking en planning tijdens de switch. Dat zijn eerder de werkpuntjes. Bij elke provider krijg je gratis installatiekosten of een pakket mee om het zelf te installeren. Als je echt gaat betalen wat een installatie kost, denk ik niet dat er nog veranderd zal worden. De ISP heeft er dus alle belang bij om je tegemoet te komen hierin. Ik zou zelf kunnen beweren dat je een klant minimum zes maand moet houden voordat hij geld kan opbrengen.

ik kan je wel volgen als je aanhaalt om bijv van TN naar orange over te stappen dat je in principe de modem kan behouden en de switch niet lang mag duren. Men zou het zelfs vanop afstand kunnen zonder dat je thuis moet zijn. Loopt er wat fout, dan zou men je kunnen opbellen om zich te excuseren en een afspraak voorzien om het die avond nog te verhelpen.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

mailracer schreef:- Hoe meer toestellen ik van de provider leen, hoe minder het me zal kosten.
Euh, nee? Zoals meestal blijkt dat leasen duurder is dan kopen, niet goedkoper. Waarom haal je deze foutieve informatie aan als zogezegd voordeel?
Doen ze een upgrade aan hun systeem, dan moet ik niet snel even naar de winkel om het recentere exemplaar te kopen. Ik spreek dan enkel over het modemgedeelte. Is de modem stuk, dan krijg ik gratis een nieuw exemplaar, dat ik even zonder internet of TV zit maakt me op dat moment niet uit. We zijn geen zakelijke klant en hoeven die extra SLA voordelen niet. Ik verwacht niet dat je minder zal betalen aan je isp als je plots je eigen modem plaatst. Je kan bijvoorbeeld ook naar een service punt rijden van de isp ipv de fnac voor een nieuw exemplaar. Een massa-aankoop van je isp kan de prijs op de aankoop drukken waardoor je als klant er voordeel uit kunt halen.
1/ Die upgrade kan je bekostigen door niet te hoeven leasen, want dat is meestal duurder dan kopen.
2/ Je moet niet meer naar de winkel om telecomhardware te bemachtigen. Leef je nog in 1995? Dat gebeurt allemaal online en wordt geleverd met een koerierdienst of met de post.
3/ Afhankelijkheid van de providerhelpdesk noem jij als voordeel, maar dat geldt niet als een absoluut gegeven en zou iedereen voor zichzelf moeten kunnen uitmaken.
4/ Vrijheid in hardwarekeuze beneemt de klant NIET de mogelijkheid tot gebruik van door de provider verstrekte en ondersteunde aparatuur en dan zijn deze nadelen niet meer geldig.
- Een modem is een dom ding dat connectie moet maken met de apparatuur van de provider. Die inloggegevens moet ik niet te hebben. ALs het werkt zoals het hoort kom ja daar ook niet aan, werkt het niet dan bel je de technische dienst (met je GSM) en kijken ze in hun logbestanden of er tekortkomingen zijn op je lijn. Ze hebben over het modemgedeelte ook betere controle als ze hun eigen merken en firmware gebruiken.
Die modem kan om eender welke reden niet voldoen aan de eisen of wensen van de klant. Waarom zou die dat aparaat niet mogen vervangen door een ander dat aan dezelfde standaarden voldoet?
Bij elke provider krijg je gratis installatiekosten of een pakket mee om het zelf te installeren. Als je echt gaat betalen wat een installatie kost, denk ik niet dat er nog veranderd zal worden. De ISP heeft er dus alle belang bij om je tegemoet te komen hierin. Ik zou zelf kunnen beweren dat je een klant minimum zes maand moet houden voordat hij geld kan opbrengen.

ik kan je wel volgen als je aanhaalt om bijv van TN naar orange over te stappen dat je in principe de modem kan behouden en de switch niet lang mag duren. Men zou het zelfs vanop afstand kunnen zonder dat je thuis moet zijn. Loopt er wat fout, dan zou men je kunnen opbellen om zich te excuseren en een afspraak voorzien om het die avond nog te verhelpen.
Die 'gratis' installatie geldt enkel bij de duopolisten, want de kleinere providers kunnen dankzij hun lagere omzet én lagere marges het niet opbrengen om te gooien met dergelijk zand. Het haalt dus enkel wind uit de zeilen van de grote duopolisten en dat is iets waar ik eigenlijk helemaal niet om zou treuren, om eerlijk te zijn.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

JamesEarlGray schreef:
mailracer schreef:- Hoe meer toestellen ik van de provider leen, hoe minder het me zal kosten.
Euh, nee? Zoals meestal blijkt dat leasen duurder is dan kopen, niet goedkoper. Waarom haal je deze foutieve informatie aan als zogezegd voordeel?
een thuisgebruiker gebruikt de modem van de isp, is die stuk, dan moet ik er geen nieuwe voor kopen, want ze komen hem gratis vervangen. Het gaat hier niet over leasen.
Telenet heeft hier al meer modems geplaatst als ik een router heb aangeschaft. Mocht ik die er ook nog bijgekocht hebben, had me dat meer gekost.

En neen, ik leef niet in 1995.

Hoe kan je nu weten dat een modem die afgesteld is op de installatie van de isp voldoet of niet. Hij zal heus niet op docsis 4 gaan werken als je provider dat niet ondersteund. Of vergis je je met de router. Want die kan sneller verouderd lijken.

En

Waar heb ik gezegd dat je hem niet mag vervangen. Het is gewoon overbodig om een modem die aan de installatie van een isp voldoet plots als brol te beschouwen en er geld tegenaan gaat gooien om hem te vervangen, terwijl die gratis vervangen word als de isp zijn standaard aanpast.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

JamesEarlGray schreef:Waarom haal je deze foutieve informatie aan als zogezegd voordeel?
Wellicht een gebrainwashte werknemer van (een dochter van) Liberty Global.

Je kan geen enkel zinnig argument verzinnen waarom een FRITZ!Box 6490 Cable wordt geweigerd op het vaste Telenet-netwerk en een Apple iPhone X wordt toegelaten op het mobiele Telenet-netwerk.

Het gaat in beide gevallen om consumer-toestellen met ingebouwde modems die Telenet niet zelf verkocht heeft.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

niemand houd je tegen om 200 en euros uit te geven aan een toestel dat je niet nodig hebt als je provider dit ter beschikking stelt met de nodige support. Of ben je toevallig vertegenwoordiger van fritzboxen ?

Maar goed, ik stop ermee. Jullie je zin. ALs je dan toch gelijk wil halen door providers te bashen. Dan zegt dat iets over het niveau. Ik heb ook nergens beweerd dat VDSL slecht is, of PX of welke andere provider ook geen bestaansrecht heeft.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

mailracer schreef:niemand houd je tegen om 200 en euros uit te geven aan een toestel dat je niet nodig hebt als je provider dit ter beschikking stelt met de nodige support.
Geen enkele kabelprovider stelt een toestel ter beschikking dat je kan configureren met Weepee of OVH.
Ik geef liever één keer om de vijf jaar 200 euro uit dan elke maand 120 euro.


Dat is net zó typisch aan monopolisten: je kan haast geen gewone internetverbinding meer aanschaffen, je wordt bijna verplicht om te kiezen voor een superduur abonnement met allerlei extra bullshit die je toch nooit gebruikt.
Gesloten

Terug naar “Telecom nieuws”