Nederland legt vrije modem/router keuze vast.

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Lees pagina 16 en 17 even, dan zie je dat het spielerei is.
Ze weten dat "investeerders" lees dat als Overheid dit niet lezen.

Over 15 jaar nog maar amper 50% FTTH en dan nog maar enkel in DENCE areas of te wel enkel de steden, gaat dus nergens over.

Het enige wat ze daar doen is de regering vertellen dat ze goed bezig zijn en rustig verder kunnen rotzooien.
Iets concreets staat er niet in voor de termijn van deze regering, waarom toch niet?

Geloof jij echt die onzin?

Laat me je een voorbeeld geven, Nederland: https://www.xs4all.nl/bestellen/?prods=7 (kijk even onderaan en VRIJWEL overal beschikbaar!)

Proximus moet nog beginnen....en ja XS4ALL = KPN.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

raf1 schreef:
Sylvester schreef:Dit terzijde heb ik uit goede bron vernomen
Goede bron? Duidelijk iemand die gebrainwasht is door Telenet.
Neu, hééélemaal niet. Verre van zelfs ...Daar ga je het mee moeten doen, helaas (voor jou) ...

Ik ben nu al voor 99% zeker dat vrije hardware keuze er NIET komt.
Heb ik een glazen bol? Ja, eentje met sneeuwvlokjes in.

Laten we het zo zeggen : wat Telenet betreft : het zou wel eens kunnen dat deze discussie in (redelijk) korte tijd irrelevant wordt.
Voor Proximus weet ik het niet (twijfel!)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Sylvester schreef:Ik ben nu al voor 99% zeker dat vrije hardware keuze er NIET komt.
Laten we het zo zeggen : wat Telenet betreft : het zou wel eens kunnen dat deze discussie in (redelijk) korte tijd irrelevant wordt.
Voor Proximus weet ik het niet (twijfel!)
Sylvester schreef:Ik hoop dat er nooit vrije hardware keuze komt.
Je verhaal is dus weinig geloofwaardig zonder je bronnen te vermelden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Tja dan is het maar zo. Ik ga me er verder niet mee bezig houden. Er zijn nog andere dingen in het leven dan muggenziften over een stomme modem.

"Ik hoop..." staat voor die 1%, in dit apenlanden weet je nooit
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Sylvester schreef:Tja dan is het maar zo. Ik ga me er verder niet mee bezig houden. Er zijn nog andere dingen in het leven dan muggenziften over een stomme modem.

"Ik hoop..." staat voor die 1%, in dit apenlanden weet je nooit
Dat is raar, want doordat de keuze niet vrij is kan een provider je beperken in mogelijkheden.
En ja dit doen ze nu al.

Dommel spijkert bv poort 5060 dicht waardoor je geen Voip naar keuze kan doen.
Telenet spijkert alles tot 1024 dicht waardoor je heel moeilijk eigen servers kan draaien.
Proximus en Scarlet spijkeren ook poort 5060 dicht zodat je niet simpel je eigen Voip kan draaien alsook andere poorten als 25 en 80 zodat je geen servers kan draaien.

Als jij dictatuur op internet van je provider normaal vindt moet jij weten, ik vind dat niet normaal.
Indien Europa / België verplicht een transparant (verplicht) modem af te leveren zonder beperkingen, dan mag het van mij.
Het vervelende is dat ze juist het omgekeerde doen, zo is de nieuwe BBox3 niet meer uitleesbaar en ook niet vrij in te stellen.

Het probleem is dat een modem niet stom is, de controle over het modem = macht = dictatuur over wat jij wel en niet mag.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Geert-Jan schreef: Telenet spijkert alles tot 1024 dicht waardoor je heel moeilijk eigen servers kan draaien.
Euh? Bij Telenet staat bijna alles onder de 1024 open hoor. Webserver draaien is geen enkel probleem.
https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... t-telenet/
Best toch maar eerst eens informeren vooraleer je van wal steekt hé.

Het is maar normaal dat ook Proximus poort 25 blokkeert. Helpt toch een klein beetje tegen spam. Als je persé een mailserver wil draaien moet je maar SMTP AUTH 587 gebruiken
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik ga echt niet bijhouden wat Telenet wel en niet doet, ze hebben jarenlang alle poorten dicht gesmeten.
En poort 25 is niet tegen spam, het is inkomend en uitgaand, zodat je je eigen mailserver niet kan draaien.
Want spam uitsturen is niet moeilijk, het is inkomend dat ze niet graag zien.
Zo willen ze namelijk voorkomen dat je je eigen domein hebt en zo provider onafhankelijk bent.

Ik wil op mijn internet-lijn draaien wat ik wil en de poorten gebruiken die ik wil.
Als ik Samba wil doen dan is dat mijn zaak en niet die van bv Telenet.
Als ik een mail-server wil draaien dan is dat opnieuw mijn zaak en niet die van de provider.

Ik vind het niet normaal dat een ISP iets blokkeert, zijn hun zaken niet.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Veel plezier met een mailserver te draaien op een dynamisch IP... zowel inkomend als uitgaand :bang:
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

r2504 schreef:Veel plezier met een mailserver te draaien op een dynamisch IP... zowel inkomend als uitgaand :bang:
Wel dat gaat prima.
Blijkbaar weet je niet hoe het werkt anders kom je niet met die onzin.
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Inkomend heb je constant (al zijn de TN IP's enorm stabiel) het risico mails te verliezen, uitgaand sta je per definitie op een backlist.

Maar als jij een SMTP server wil draaien op een dynamisch IP adres... be my guest zou ik zeggen (al zou ik je wijsheid toch maar niet te hard van de daken schreeuwen) :roll:
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

Geert-Jan schreef: Proximus en Scarlet spijkeren ook poort 5060 dicht zodat je niet simpel je eigen Voip kan draaien alsook andere poorten als 25 en 80 zodat je geen servers kan draaien.
Huh??? Dat lukt mij hier anders toch vrij aardig via een Proximus lijn met mijn b-box3 om via poort 5060 een VoIP account bij OVH te hebben.

of... om jezelf te citeren:
Geert-Jan schreef: Wel dat gaat prima.
Blijkbaar weet je niet hoe het werkt anders kom je niet met die onzin.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Hier ook OVH VoIP via poort 5060 op Scarlet. Geert-Jan mag z'n weetjestrommel wel eens updaten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zo vast ligt het in Nederland toch nog niet allemaal... https://tweakers.net/nieuws/120591/over ... -valt.html
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Die discussie is hier (of in het vorige topic) toch ook al gepasseerd?
Of je nu een UTP krijgt van Prox/TNT of een toestel waar een UTP uitkomt -> what's the difference?

Je moet het toestel erachter wél kunnen kiezen én configureren, maar verder?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

heist_175 schreef: Of je nu een UTP krijgt van Prox/TNT of een toestel waar een UTP uitkomt -> what's the difference?
Daar zit geen verschil in, maar dan denk je ook niet buiten de lijntjes die de providers voor u tekenen.

Zonder vrije modemkeuze:
-Kan je zelf geen all-in-one's gebruiken (en daarmee bedoel ik dat je maar 1 toestel hebt in de keten, Modem-router-switch-wifi).
-Is de provider niet genoodzaakt alle inlog gegevens beschikbaar te maken voor u, ook die van VoIP dus.

En met de situatie die jij zegt kan ik ook niet voor 100% fiber gaan in de toekomst.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

MaT schreef:Zonder vrije modemkeuze:
-Kan je zelf geen all-in-one's gebruiken (en daarmee bedoel ik dat je maar 1 toestel hebt in de keten, Modem-router-switch-wifi).
Los van het energieverbruik: who cares?
MaT schreef:Zonder vrije modemkeuze:
-Is de provider niet genoodzaakt alle inlog gegevens beschikbaar te maken voor u, ook die van VoIP dus.
login: who cares?
VOIP: kan je toch prima zelf in een doosje ingeven?
MaT schreef:En met de situatie die jij zegt kan ik ook niet voor 100% fiber gaan in de toekomst.
Omdat een UTP eindpunt geen glas is? Oké, daar heb je een punt.
Lijkt me een non-issue op deze moment.
Provider kan dan perfect een UTP en/of een glas-eindpunt aanbieden, niet?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

"who cares?"
De dooddoener in elke discussie, ook wel "tyranny of the majority" genoemd.

Al is het maar 5 man, dan nog moet de *keuze* bestaan.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

heist_175 schreef:
MaT schreef:Zonder vrije modemkeuze:
-Kan je zelf geen all-in-one's gebruiken (en daarmee bedoel ik dat je maar 1 toestel hebt in de keten, Modem-router-switch-wifi).
Los van het energieverbruik: who cares?
Iedereen die in het HGW vs modem-only discussie dit opgaf als belangrijk argument of zelf breekpunt om voor een HGW te gaan :twisted:
heist_175 schreef:
MaT schreef:Zonder vrije modemkeuze:
-Is de provider niet genoodzaakt alle inlog gegevens beschikbaar te maken voor u, ook die van VoIP dus.
login: who cares?
VOIP: kan je toch prima zelf in een doosje ingeven?
Iedereen die app's gebruikt zoals triing vind het blijkbaar wel leuk om via VoIP te bellen met hun eigen vast nummer :twisted:
heist_175 schreef:Provider kan dan perfect een UTP en/of een glas-eindpunt aanbieden, niet?
Ja, dat kunnen ze. Maar daarom doen ze het nog niet, ofwel komen ze er rijkelijk laat mee af, ofwel zijn er toch nog ergens beperkingen, ofwel zijn er hoge kosten mee gemoeid.
Zelf de vrijheid hebben om te beslissen wat je wil en wanneer je wil is een zeer mooi iets en de provider laten concurreren met de vrije markt kan alleen maar goed zijn voor de consument op lange termijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Who cares?

iedereen cares, waarom is energieverbruik ineens onbelangrijk?

And I care :roll:
Ik wil maar een bakje aan mijn muur in de living.
Ik heb de telenet modem voor digitale tv al lang er af gevezen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Zonder vrije modemkeuze:
-Is de provider niet genoodzaakt alle inlog gegevens beschikbaar te maken voor u, ook die van VoIP dus.
B.sllsh.t... maar dat hebben we u al 37 keer trachten uit te leggen en je begrijpt het nog niet (en je blijft dan ook maar leugens verkondigen).

Een modem heeft niets te maken met inlog gegevens... hij zet gewoon het ene elektrische signaal om in het andere.

De inlog gegevens van je VoIP zitten in de ATA welke net zoals je modem een onderdeel is van de AIO/HGW.

Trouwens als je maar één bakje wil... koop U een plastic doos bij de IKEA en steek ze er tesamen in... dan heb je ook maar één bakje :bang:

En stroomverbruik... omdat je die dingen in één kastje steekt verbruiken die plots geen stroom meer of wat ?

En begin nu maar weer terug met je verhaaltjes te verkondingen en uitspraken zoals;
MaT schreef:Ja, dat kunnen ze. Maar daarom doen ze het nog niet, ofwel komen ze er rijkelijk laat mee af, ofwel zijn er toch nog ergens beperkingen, ofwel zijn er hoge kosten mee gemoeid.
... wat totale nonsens is al de wet zegt dat je na je modem de volledig vrijheid moet hebben. Anders kan ik evenzeer dit argument gebruiken bij een vrije modem keuze... "dat kunnen ze maar daarom doen ze het nog niet" :roll:

Nu ja, als je je vrije modem keuze ooit zou krijgen ga je vermoedelijk zeuren over het merk en de kleur van de stekkers die aan de kabel zitten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Een modem heeft niets te maken met inlog gegevens... hij zet gewoon het ene elektrische signaal om in het andere.
De inlog gegevens van je VoIP zitten in de ATA welke net zoals je modem een onderdeel is van de AIO/HGW.
Eh, de modem-only heeft anders ook een ATA aan boord, hoor ;-)


Enne, zolang die kabels niet verplicht te gebruiken zijn, mogen ze eender welke kleur hebben; anders zouden er nog wel ns woorden over kunnen vallen ;-)
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:
MaT schreef:Zonder vrije modemkeuze:
-Is de provider niet genoodzaakt alle inlog gegevens beschikbaar te maken voor u, ook die van VoIP dus.
B.sllsh.t... maar dat hebben we u al 37 keer trachten uit te leggen en je begrijpt het nog niet (en je blijft dan ook maar leugens verkondigen).
Wat b.sllsh.t?
Is er nu noodzaak? Nee, want ze geven ze niet vrij.
Is er noodzaak bij vrije modemkeuze? Ja, want anders kan je je eigen toestellen niet aansluiten.

Zeg ik dat het onmogelijk is voor de provider om die gegevens te geven in de huidige situatie met een verplichte modem? Neen.
Leer lezen wat ik schrijf ipv alles te bestempelen als leugens en b.sllsh.t omdat het jouw mening niet is.
r2504 schreef:Een modem heeft niets te maken met inlog gegevens... hij zet gewoon het ene elektrische signaal om in het andere.

De inlog gegevens van je VoIP zitten in de ATA welke net zoals je modem een onderdeel is van de AIO/HGW.
Waar sluit je je telefoon aan bij een modem-only dan? Extern? Of toch op dat bakske waar de modem inzit? Datzelfde bakske dat onder controle is van de provider waardoor ze niet genoodzaakt zijn om die gegevens vrij te geven.
r2504 schreef:Trouwens als je maar één bakje wil... koop U een plastic doos bij de IKEA en steek ze er tesamen in... dan heb je ook maar één bakje :bang:
Moet ik hier echt woorden aan vuilmaken?
r2504 schreef:En begin nu maar weer terug met je verhaaltjes te verkondingen en uitspraken zoals;
MaT schreef:Ja, dat kunnen ze. Maar daarom doen ze het nog niet, ofwel komen ze er rijkelijk laat mee af, ofwel zijn er toch nog ergens beperkingen, ofwel zijn er hoge kosten mee gemoeid.
... wat totale nonsens is al de wet zegt dat je na je modem de volledig vrijheid moet hebben. Anders kan ik evenzeer dit argument gebruiken bij een vrije modem keuze... "dat kunnen ze maar daarom doen ze het nog niet" :roll:
Reageer je ergens op of ben je maar wat aan het briesen?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

grrrrr.....
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

MaT schreef:
heist_175 schreef:
MaT schreef:Zonder vrije modemkeuze:
-Kan je zelf geen all-in-one's gebruiken (en daarmee bedoel ik dat je maar 1 toestel hebt in de keten, Modem-router-switch-wifi).
Los van het energieverbruik: who cares?
Iedereen die in het HGW vs modem-only discussie dit opgaf als belangrijk argument of zelf breekpunt om voor een HGW te gaan :twisted:
heist_175 schreef:
MaT schreef:Zonder vrije modemkeuze:
-Is de provider niet genoodzaakt alle inlog gegevens beschikbaar te maken voor u, ook die van VoIP dus.
login: who cares?
VOIP: kan je toch prima zelf in een doosje ingeven?
Iedereen die app's gebruikt zoals triing vind het blijkbaar wel leuk om via VoIP te bellen met hun eigen vast nummer :twisted:
heist_175 schreef:Provider kan dan perfect een UTP en/of een glas-eindpunt aanbieden, niet?
Ja, dat kunnen ze. Maar daarom doen ze het nog niet, ofwel komen ze er rijkelijk laat mee af, ofwel zijn er toch nog ergens beperkingen, ofwel zijn er hoge kosten mee gemoeid.
Zelf de vrijheid hebben om te beslissen wat je wil en wanneer je wil is een zeer mooi iets en de provider laten concurreren met de vrije markt kan alleen maar goed zijn voor de consument op lange termijn.
Mijn "who cares" moet je eerder lezen als: waarom zou dat belangrijk zijn?
- Energieverbruik? Oké, daar heb je een punt. Maar gaan we echt alle ISP's verplichten om hun leven moeilijker te maken, zodat jij een toestel minder hebt en/of 10W minder kan verbruiken?
- VOIP: waarom zou je niet kunnen uitbellen met uw eigen nummer, via VOIP, als je provider u een doosje geeft ipv een eigen doosje?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Is er nu noodzaak? Nee, want ze geven ze niet vrij.
Die noodzaak is er ook niet bij vrije modem keuze... dan kunnen ze evenzeer zeggen; brute pech dan kan je niet telefoneren.

Het vrijgeven van die gegevens is dus iets dat gewoon wettelijk verplicht moet worden... ongeacht of je nu vrije modem keuze hebt of niet. Misschien willen mensen wel de verplichte modem van hun provider gebruiken, maar de VoIP gegevens om eveneens te gebruiken in hun eigen applicaties.
MaT schreef:Waar sluit je je telefoon aan bij een modem-only dan? Extern? Of toch op dat bakske waar de modem inzit?
De huidige modem-only is dan ook niet puur een modem... maar een HGW zonder router.
MaT schreef:Datzelfde bakske dat onder controle is van de provider waardoor ze niet genoodzaakt zijn om die gegevens vrij te geven.
Wederom leg je een verband dat er TOTAAL NIET is om je eigen verhaaltje goed te praten. Bepaalde providers zullen die gegevens nooit vrijgeven uit "noodzaak", maar louter vanwege de wetgeving.
MaT schreef:Moet ik hier echt woorden aan vuilmaken?
Als esthetische redenen al meespelen waarom providers bepaalde producten mogen/moeten leveren dan besef je hopelijk hoe absurd je bezig bent... of moet ik nu ook gaan wenen omdat de voeding van m'n laptop een apart "bakje" is :cry:
MaT schreef:Reageer je ergens op of ben je maar wat aan het briesen?
Ik lees nochtans niets anders van jou dan briesen over de vrije modem-keuze (alsof de wereld vergaat zonder)... ik zou zeggen start een petitie en kom nog eens terug als je 0.01 % hebt bereikt van het aantal ISP klanten, misschien kan je de dingen dan wat in perspectief plaatsen.
heist_175 schreef:- Energieverbruik? Oké, daar heb je een punt.
Zelfs dat kan je betwisten... iedere functionaliteit verbruikt stroom... ongeacht in welke doosje die zit. Een modem-only zal dan ook minder verbruiken dan een HGW.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Misschien willen mensen wel de verplichte modem van hun provider gebruiken, maar de VoIP gegevens om eveneens te gebruiken in hun eigen applicaties.
Dat is alleen mogelijk als de modem wettelijk gedefinieerd is als eindapparaat. De extra consultatieronde daarover komt er natuurlijk onder druk van "aanbieders die in bepaalde gevallen tijd nodig hebben om volledig te kunnen voldoen aan de nieuwe regels" zoals de ACM op hun website tussen de regels laat verstaan. De goede verstaander weet dat hiermee Liberty Global wordt bedoeld.

Als de modem uiteindelijk niet als eindapparaat wordt gedefinieerd, behoort de modem logischerwijs tot het openbaar telecommunicatienetwerk van de provider. De interface of het netwerkaansluitpunt is dan automatisch een domme FXS-poort en je zal in dat geval dan ook nooit de VoIP-gegevens van je provider te pakken krijgen.

Het lijkt me compleet absurd dat de ACM hier Liberty Global gaat volgen, zeker aangezien Duitsland de Europese richtlijn compleet anders heeft geïnterpreteerd en DSL- en DOCSIS-interfaces wel uitdrukkelijk tot de eindapparatuur behoren.

Op lange termijn kan men natuurlijk wel evolueren naar modemloze eindapparatuur als Ethernet op fysiek signaalniveau aanwezig is op de binnenkomende kabel. Vandaag is dit met coaxkabel waarop nota bene nog analoge PAL-kanalen worden doorgestuurd en koperdraden waarop nog steeds PSTN-signalen zitten een utopie.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Blijkbaar, volgens de comments op de gelinkte tweakers pagina, wordt "modem" niet letterlijk beschreven als de doelwit eindapparatuur die in de Europese richtlijn zit, router wel.
Ik ken de richtlijn zelf niet, maar daar zou de discussie over gaan.
Maw, een modem/router combi, moet die als modem, of als router gerekend worden?

Nu, europese richtlijnen zijn minimum richtlijnen, waar het land extra beperkingen kan bij opleggen; uiteraard gaat dat voer voor lobbyisten zijn om dat terug proberen afgezwakt te krijgen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

ITnetadmin schreef:Maw, een modem/router combi, moet die als modem, of als router gerekend worden?
Als de modem geen eindapparatuur is worden DOCSIS-specificaties en DSL-specificaties simpelweg niet meer gepubliceerd wegens niet wettelijk verplicht. Na 6 maand beginnen alternatieve modem/router combi's dan uit te vallen en mag je terug een dichtgetimmerde modem gaan halen die standaard alleen nog een privaat IP-adres op z'n poort aanbiedt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Dat is alleen mogelijk als de modem wettelijk gedefinieerd is als eindapparaat.
Nonsens... een modem heeft hier totaal niets mee te maken (want die doet niets anders dan een signaaltje omzetten).

Als er morgen een wet komt die zegt dat een provider de login gegevens moet vrijgeven dan is dat voldoende (en dan maakt het ook niet uit of je de modem van de provider gebruikt of je eigen modem). Waarom wil je nu twee dingen aan elkaar blijven koppelen die in de vertste verte niets met elkaar te maken hebben.
raf1 schreef:Op lange termijn kan men natuurlijk wel evolueren naar modemloze eindapparatuur als Ethernet op fysiek signaalniveau aanwezig is op de binnenkomende kabel.
Lol... nu maak je het toch echt belachelijk... dus als je provider je HGW die nu binnen staat verhuist naar het bakje buiten in de straat (en dus gewoon de ethernet kabel tot bij je binnen legt) dan zou je plots wel tevreden zijn ? Dit geeft trouwens nogmaals aan dat de hardware hier totaal niet relevant is... wel de vrijgave van de login gegevens en het gebruik van open standaarden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Nonsens...
Hier eindigt de discussie dan. Dit gaat om wetgeving en niet om jouw dubieuze hersenspinsels.
Je kan onmogelijk een juridisch sluitende tekst opstellen als juridische termen zoals "eindapparatuur" en "openbaar telecommuniatienetwerk" een dubbelzinnige betekenis hebben.
r2504 schreef:dus als je provider je HGW die nu binnen staat verhuist naar het bakje buiten in de straat (en dus gewoon de ethernet kabel tot bij je binnen legt) dan zou je plots wel tevreden zijn ?
Ja. Dan is dat onderdeel van het openbaar telecommuniatienetwerk en niet meer van de eindapparatuur en heeft de consument er geen last meer van.
r2504 schreef:Dit geeft trouwens nogmaals aan dat de hardware hier totaal niet relevant is... wel de vrijgave van de login gegevens en het gebruik van open standaarden.
Iedereen, behalve jij, begrijpt ondertussen dat dit geen technische discussie is maar discussie over vrije markt voor consumer-apparatuur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Ja. Dan is dat onderdeel van het openbaar telecommuniatienetwerk en niet meer van de eindapparatuur en heeft de consument er geen last meer van.
En daarmee geef je dus aan dat je gewoon aan het discussieren bent om te discussieren.

Hier eindigt de discussie dan inderdaad... verplaats je bakje 5m en alles is opgelost :bang:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Zonder in welles/nietes te willen vervallen:
Vroeger bij de RTT kon je ook enkel een telefoon van hun afhuren, nu kan je zelf toestellen kopen en aansluiten.
Als dat daar kan, dan mag hier ook best kunnen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Vroeger bij de RTT kon je ook enkel een telefoon van hun afhuren, nu kan je zelf toestellen kopen en aansluiten.
Vandaag de dag kan je ook reeds quasi alle toestellen kopen die je zelf wil (alles waar een ethernet interface op zit en TCP/IP spreekt kun je zonder problemen inpluggen op je netwerk)... de vraag is echter hoever wil je dit drijven, maar vooral welke toegevoegde waarde heeft het (en hoe staat dit in verhouding tot de vraag).

Bij electriciteit kan ik de transformator in de wijkcentrale ook niet kiezen... but who cares zolang er 220V wisselspanning aan 50 Hz bij me binnen komt. Idem voor m'n provider z'n aansluiting, zolang daar ethernet uitkomt, who cares (behalve de enkeling die blijkbaar alléén wil discussieren om te discussieren) ?

En ja... ik heb inlog gegevens nodig... maar dat is een application layer... dat heeft NIETS te maken met hardware (misschien moeten sommige mensen hier eens eerst kijken naar het OSI model voor men nog verder nonsens schrijft).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

En ik vraag me dan af

Waarom is in hemelsnaam iemand tegen een keuzemogelijkheid.
Je mag kiezen, er wordt niks opgelegd of verboden.

Dus inderdaad waarom wordt er zo hard van leer getrokken tegen een extra KEUZEmogelijkheid.

Misschien de enkeling die blijft discussieren om te discussieren :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien omdat je niets voor niets krijgt... ergens betaal je het altijd terug langs een andere weg.

De vraag is dan of we iets willen wat ons niets verder brengt maar ons wel iets kost ?

Met vrijheden moet je zorgvuldig omspringen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gesproken als een echte dictator.

Vrijheid voor iedereen...

... maar alleen als het voordelen voor mezelf brengt.
... en zeker niet als er ooit op lange termijn mogelijk misschien een eventueel nadeeltje voor mezelf persoonlijk zou kunnen zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In een democratie moet je normaal minstens met 50% om iets te bekomen... hier ligt vijf man en een paardenkop te roepen voor iets wat nog niet eens een toegevoegde waarde heeft en je spreekt meteen over een dictator :bang:

Relativeren is nooit je sterkste kant geweest vermoed ik ?
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5308
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 13 keer

Het is niet omdat er geen 50% iets nodig heeft dat er geen meerderheid iets een goed idee kan vinden, hé.

Stel dat men voorstelt dat er vrije keuze is terwijl er voor wie gewoon zijn ISP provided modem wil gebruiken niet veranderd dan kunnen zij die er "nu" geen nut in zien het nog steeds een goed idee vinden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

In een democratie is vrijheid van keuze doodnormaal.
Dat is namelijk een basisprincipe.
Daar is helemaal geen 50% voor nodig, dat weet je best, mijnheer de dictator :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Voel je vrij om een petitie te starten... en kom nog eens terug als je aan 0.01 % zit :lol:
Gesloten

Terug naar “Telecom nieuws”