Nederland legt vrije modem/router keuze vast.

Nieuws omtrent telecommunicatie
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

mailracer schreef:een thuisgebruiker gebruikt de modem van de isp, is die stuk, dan moet ik er geen nieuwe voor kopen, want ze komen hem gratis vervangen. Het gaat hier niet over leasen.
Telenet heeft hier al meer modems geplaatst als ik een router heb aangeschaft. Mocht ik die er ook nog bijgekocht hebben, had me dat meer gekost.
Je vergeet dat die 'modem' nooit gratis kan zijn, want een provider is geen liefdadigheidsinstelling die jou graag dingen schenkt voor een glimlach. Je betaalt maandelijks meer om die kost eruit te halen. En waarschijnlijk daarbovenop nog wat extra, want jij kan als klant die volledig ontransparante manier van tellen niet meer ontcijferen dus maakt het niet uit of ze nu net uit de kosten komen of jou enkele euro's per maand te veel aanrekenen.

Dus neen, niet gratis. Nooit gratis. Of geloof je nog in het verhaal van Steve Stevaert?
Hoe kan je nu weten dat een modem die afgesteld is op de installatie van de isp voldoet of niet. Hij zal heus niet op docsis 4 gaan werken als je provider dat niet ondersteund. Of vergis je je met de router. Want die kan sneller verouderd lijken.
Dan is het aan de ISP om die configuratieparameters te delen met zijn klanten, zodat zij hun aparatuur met succes kunnen verbinden met het netwerk van de provider.

Bij (sommige) DSL-providers gebeurt dat al, waarom dan niet bij andere providers?
Waar heb ik gezegd dat je hem niet mag vervangen. Het is gewoon overbodig om een modem die aan de installatie van een isp voldoet plots als brol te beschouwen en er geld tegenaan gaat gooien om hem te vervangen, terwijl die gratis vervangen word als de isp zijn standaard aanpast.
Het gaat niet om vervangen; het gaat om het te mogen weigeren en zelf iets in de plaats te mogen gebruiken.

En weeral dat 'gratis' erbij! Steve Stevaert was toch dood?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

mailracer schreef:Doen ze een upgrade aan hun systeem, dan moet ik niet snel even naar de winkel om het recentere exemplaar te kopen.
Ik zie het inderdaad al gebeuren... kunnen we allemaal weeral gaan wenen dat TN geen ondersteuning meer geeft voor hun oude modem.

Ik begrijp trouwens niet dat we deze discussie opnieuw aan het voeren zijn... alles is hierover reeds geschreven.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

r2504 schreef:wat ik tracht duidelijk te maken is dat veel mensen een eigen router willen plaatsen (terecht trouwens) maar niet begrijpen dat daarvoor geen vrije keuze van de modem noodzakelijk is.
In onze situatie helaas wel.
  • Bij telenet kan je mij niet garanderen dat ik zonder morren of uitleg te moeten geven een modem-only kan krijgen. Als je niet van het bestaan van afweet krijg je er niet eens de keuze voor. Een eigen router gebruiken na de HGW is nodeloos complex.
  • Bij proximus is er zelf geen modem-only en kan je mij niet garanderen dat de bridge functie blijft werken.
  • Bij de kleinere operatoren moet ik nodeloos 2 toestellen aanschaffen met dezelfde basisfunctionaliteit.
r2504 schreef:Het is al meermaals geschreven maar een modem is op zich een dom toestel dat geen enkele functionaliteit heeft (en dus vrije keuze ook totaal geen zin heeft) behalve het ene electrische signaal om te zetten in het andere electrische signaal.
In dat "doosje" samen met de domme modem zit er nog andere slimme electronica ook. En ook daar kan vanalles mis gaan, denk maar aan de puma 6 SoC recentelijk.

En de puma 6 SoC zat onder andere in de compal CH7465-LG-TN kabel modem. En nu mag jij 1x raden wie deze toestelletjes verdeelde (hint: ze waren wit en er stond een vierkante smiley op).
r2504 schreef:Van Electrabel ga je toch ook niet eisen dat je kan kiezen welk merk transformator men gebruikt :bang: Zolang er netjes 220V uit je stopcontact komt is alles prima, en zo moet het ook met je internet aansluiting... als er "puur" ethernet uit dat "doosje" komt dan is alles prima en dan kan jij daarop aansluiten wat je wil (keuze van routers is er genoeg).
-Die transfo staat dan ook niet in mijn huis.
-Fabrikanten maken niet voor niets combi-toestellen.
-Als je ooit alles 100% glasvezel wil maken ben je weer afhankelijk van de ISP.
r2504 schreef:En wat die wetgeving betreft... er zijn al meer absurde wetten verschenen door politiekers die niet weten waarover ze praten (denk maar aan de absurde cookie-wall).
Jouw mening. Alle regulatoren, inclusief ons eigen BIPT, lijken er een andere mening op na te houden precies. En dan vertrouw ik net liever iets meer op die regulatoren dan op iemand die zijn mening beïnvloed lijkt te zijn door de schrik dat hij zijn snelheid niet meer zal halen als men de modem vrij mag kiezen.
r2504 schreef:
mailracer schreef:Doen ze een upgrade aan hun systeem, dan moet ik niet snel even naar de winkel om het recentere exemplaar te kopen.
Ik zie het inderdaad al gebeuren... kunnen we allemaal weeral gaan wenen dat TN geen ondersteuning meer geeft voor hun oude modem.
Dat gaat niet gebeuren want mensen als mailracer zullen gewoon de standaard oplossing verkiezen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Klopt r2504, we zijn al een tijdje de discussie aan het voeren over het nut van een modem door de isp geleverd en onderhouden en een keuze van een eigen router. En komen ze plots aandraven dat ze een kabelmodem/router van fritzbox willen plaatsen. Het is juist simpel als je modem en router gescheiden houd. Wil je overschakelen naar een andere technologie, moet je alleen je modem veranderen. De modem zit trouwens verrekend in je abbo kosten, en ik verwacht niet dat ze abonnementen goedkoper gaan maken voor mensen die kiezen voor een eigen modem of combi-apparaat als de wetgeving dat verplicht. Het zal je alleszins meer kosten omdat jij die kosten zal mogen doen. Tenzij ze iedereen verplichten die apparatuur aan te kopen. Iedereen gelijk dan. Kan je ook niet gaan discussiëren of de prijs die de isp er maandelijks voor aanrekend correct is.

De wetgeving verplicht ook om de Facturatie transparanter te maken en minder ingewikkeld. Nu willen ze plots dat er andere tarieven geldt voor mensen die een ander toestel willen plaatsen.

Moet je dus weten dat ik niet voor de standaard installatie heb gekozen, maar het apprecieerde dat de modem door de
Isp onderhouden en voorzien word en ik mijn eigen router mag gebruiken.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

mailracer schreef:Klopt r2504, we zijn al een tijdje de discussie aan het voeren over het nut van een modem door de isp geleverd en onderhouden en een keuze van een eigen router. En komen ze plots aandraven dat ze een kabelmodem/router van fritzbox willen plaatsen. Het is juist simpel als je modem en router gescheiden houd. Wil je overschakelen naar een andere technologie, moet je alleen je modem veranderen.
Ja, dat kan een voordeel zijn, afhankelijk van die situatie. Dat is dus niet voor iedereen hetzelfde.
mailracer schreef:De modem zit trouwens verrekend in je abbo kosten..
Niet bij alle ISP's. Bij de kleinere spelers moet je zelf een modem(router-combo) kopen.

mailracer schreef:..en ik verwacht niet dat ze abonnementen goedkoper gaan maken voor mensen die kiezen voor een eigen modem of combi-apparaat als de wetgeving dat verplicht. Het zal je alleszins meer kosten omdat jij die kosten zal mogen doen.
En hebben jij en je buurman, die voor de standaard oplossing kiest bij telenet of proximus, daar last van als ik een andere VDSL2 modem plaats bij een kleinere speler?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb er geen problemen mee dat jij..........als jij er geen problemen mee hebt dat ik ........
terwijl Ik wel het idee heb dat ik als Telenet freak bestempeld word en dus helemaal geen voordeel heb om Telenet op een voetstuk te zetten.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen standaard installatie maar modem en router apart. Niet zakelijk trouwens. Ik wens dus iedereen de vrije keuze van een router toe. Maar een isp moet je internet en telefonie geven, wat eigenlijk een ethernetlink is. Met welk apparaat ze het je aanbieden is hun verantwoordelijkheid. Hoe jij,het gebruikt, is de jouwe. Zo eenvoudig is het.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

De reden dat je wordt bestempeld als een Tn-shill is omdat je de voordelen voor de consument lijkt te bagatelliseren, de nadelen voor de provider lijkt te overdrijven en de zogezegde voordelen van de consument in de huidige status quo lijkt te verdedigen. Allemaal karakteristieken van iemand die baat heeft bij het feit dat de consument géén keuzevrijheid geniet. En wie kan dat anders zijn dan iemand met belangen bij de providers? Want ik kan mij absoluut niet voorstellen dat jij vindt dat je als consument zo beperkt wil worden in jouw financiële én praktische mogelijkheden.
Een beetje zoals zeggen dat netneutraliteit slecht is voor consumenten. 8)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef: Ik begrijp trouwens niet dat we deze discussie opnieuw aan het voeren zijn... alles is hierover reeds geschreven.
Ik begrijp zelfs niet dat je wil blijven reageren want er is geen enkel nadeel aan vrije modemkeuze :roll:

Ik heb mijn modem zelf gekozen en die van de provider ligt ongebruikt in de kast.
Welk nadeel heb jij of om het even wie daar nu van ??????
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

duizend schreef:
r2504 schreef: Ik begrijp trouwens niet dat we deze discussie opnieuw aan het voeren zijn... alles is hierover reeds geschreven.
Ik begrijp zelfs niet dat je wil blijven reageren want er is geen enkel nadeel aan vrije modemkeuze :roll:

Ik heb mijn modem zelf gekozen en die van de provider ligt ongebruikt in de kast.
Welk nadeel heb jij of om het even wie daar nu van ??????
je hebt het over een alles in een toestel. een modem en router apart geeft meer mogelijkheden als jouw keuze. Je kan je router namelijk behouden mocht je overgaan naar coax en de kosten en het onderhoud van de modem wordt door de isp gedragen. Stel dat je provider volgend jaar glasvezel voorziet, ga je dan opnieuw naar de winkel hollen voor het nieuwste model.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Dus wat is je punt?
Met vrije modemkeuze kan je kiezen wat je doet afhankelijk van je situatie.

Jan woont in een klein appartement en heeft weinig kennis. Jan neemt de all-in-one die de provider voorziet.
Piet woont in een klein appartement, heeft ietwat kennis wil toch wat extra functionaliteit. Piet kiest voor een all-in-one met de functionaliteit die hij wenst.
Corneel woont in een groter huis en heeft veel kennis. Corneel kiest een modem en plaatst daarachter een router met daarachter nog wat extra AP's.
...
Enz.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 265 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom wil iedereen toch steeds beslissen wat het best is voor mij?
Waarom mag ik niet zelf kiezen?
Heb jij daar dan last van als ik iets anders kies dan wat jij voorstelt.

Voor mij is het uiterst belangrijk dat het een alles in één bakje is.
Mag ik dan die keuze please?
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

duizend schreef: Heb jij daar dan last van als ik iets anders kies dan wat jij voorstelt.
Uiteraard, want als jij een prutsmodem zou kiezen die een hoop stoorsignalen richting DSLAM stuurt, en mijn koperpaar loopt zo'n 400m in dezelfde bundel als het jouwe, dan stralen die stoorsignalen over op mijn koperpaar, en heb ik daar wel degelijk last van. Dus in het belang van al zijn klanten wil Proximus er over waken dat wat jij aansluit niet iemand anders stoort.
duizend schreef:Voor mij is het uiterst belangrijk dat het een alles in één bakje is.
Spreken we elkaar nog eens als je naar glasvezel gaat, en dan de ONT van Proximus gaat buitensmijten om je eigen GPON router (met alles in één bakje) aan te sluiten? Heb je al zo'n all-in-one model in gedachten?
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

MaT schreef:Dus wat is je punt?
Met vrije modemkeuze kan je kiezen wat je doet afhankelijk van je situatie.

Jan woont in een klein appartement en heeft weinig kennis. Jan neemt de all-in-one die de provider voorziet.
Piet woont in een klein appartement, heeft ietwat kennis wil toch wat extra functionaliteit. Piet kiest voor een all-in-one met de functionaliteit die hij wenst.
Corneel woont in een groter huis en heeft veel kennis. Corneel kiest een modem en plaatst daarachter een router met daarachter nog wat extra AP's.
...
Enz.
Ik wil dat lijstje wel aanvullen met meer mogelijkheden, maar degene die er het meeste van kent zal de modem aanvaarden van de isp en de router kiezen in zijn eigen belang. Degene die kiest voor zijn eigen modem of zijn eigen alles in een bakje zal bedrogen uitkomen als de isp zijn standaard aanpast aan moderne technologieën.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

1) Mogelijks, maar dat is dan een eigen keuze.
2) De ISP veranderd niet elk jaar van technologie en meestal zijn ze backwards compatible.
3) Bij de kleine ISP's moet je zowieso zelf je hardware aankopen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Toch een enig knelpuntje. Ze zijn 'backward' compatible, maar niet 'forward'.
Dat wil zeggen : elke keer als Telenet iets wijzigt dat niet compatibel is met de huidige generatie, ontstaan er problemen die in het beste geval de klant verplichten om iets nieuw te kopen, en in het slechtste geval het netwerk storen of plat leggen, deels omdat Telenet niet in de mogelijkheid is om de modem firmware te upgraden.
Ik garandeer u toch dat dit niet ten goede komt van de algehele stabiliteit van de signalen op het netwerk.

Vrije router keuze vind ik prima. Vrije modem keuze is niet echt nodig. Het is maar een modem. Ik zie er nagenoeg geen nadeel maar ook geen voordeel in om zelf een modem te kiezen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Modems gaan ook kapot natuurlijk, en dan is het maar leuk dat je in een reserve unit kan voorzien.
Nu gebeurt het al te vaak dat de modem (enfin, all-in-one) op vrijdagavond "bye-bye" zegt en de helpdesk doodleuk verklaart dat u tot ten minste maandag geduld zal moeten hebben. Plezant is anders.
Dus op dat vlak sta ik open voor een verplichte opening van de hardware keuze.
De overgrote meerderheid zal gerust verder kunnen tuffen op hun provider-allinone bakje.
Datzelfde bakje dat je opzij legt, moest je ns de helpdesk contacteren voor iets, dan kan je al direct gebruik maken van hun hardware om zo niet afgewimpeld te worden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Sylvester schreef: elke keer als Telenet iets wijzigt dat niet compatibel is met de huidige generatie
Dat doet Telenet niet, om de modems van miljoenen klanten te vervangen heb je 10 jaar tijd nodig en een zeer grote zak geld om technici te betalen.
Bovendien ga je bij een stuk of honderdduizend klanten er niet in slagen om die modem vlot te vervangen: niemand thuis wanneer je aanbelt en inbreken in een woning mag Telenet ook niet doen.

Er zijn vandaag bijvoorbeeld nog steeds klanten met een 10 jaar oude Motorola Surfboard SBV5120 op het Telenet-netwerk die braafjes elke maand hun Telenet Expressnet-factuur betalen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Ik kan MaT wel volgen in zijn verhaal dat vrije keuze van hardware geschikt kan zijn als je die bakjes door de ISP goedgekeurd zijn en dat iedereen niet zomaar wat gaat doen op het netwerk. Als je een toestel aanschaft moet je de mogelijkheid hebben om minder te betalen. Ik merk op dat sommige providers in America die optie hebben en 10 dollar huur per maand vragen voor een bakje. Als je bakje 5 jaar meegaat ben je wel 600 dollar huur kwijt, terwijl je het mss voor 200 had kunnen kopen. Je moet er dan wel mee kunnen leven dat je achter kunt hollen als je abonnement een upgrade van je modem vereist. De standaard voor telenet is momenteel 3.0 terwijl er al een 3.1 en een 3.1 full duplex bestaat. Bij VDSL is de volgende stap fiber to the home of het gebruik van meerdere paren op de telefoonkabel.
richtprijzen voor een modem voor docsis 3.0 is 100 dollar. voor een 3.1 kan dat het dubbel worden en een full duplex heb ik nog niet gevonden. Op amazon vind je al een aantal docsis toestellen terug. In nederland hebben ze nog maar 1 keuze om een eigen toestel aan te schaffen.

https://avm.de/produkte/fritzbox/fritzbox-6490-cable/

Spijtig vind ik dus dat er van modem only's niet gesproken word. Dat lost veel problemen op als mensen nu hun bakje in de garage of kelder moeten zetten en een extra AP moeten installeren. Als de modem de alles in 1 vervangt, is de klant vrij om te kiezen waar zijn router komt. Nu dus niet.

Velen geven aan dat de aanschaf van een eigen toestel de kostprijs kan drukken, maar in Nederland is het goedkoper en gebruikte je ook een toestel van de provider. Dus dat is geen argument.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Voldoen aan de standaarden moet eigenlijk al voldoende goedkeuring zijn.
Als er toch een goedkeuring moet komen dan zeker niet door de ISP zelf. Dan krijg je toestanden met riducule eisen zodat geen enkele modem erdoor geraakt (zoals bij proximus in het begin) of in het beste geval een zeer select aanbod dat maanden/jaren later pas beschikbaar is.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

mailracer schreef:[...]Bij VDSL is de volgende stap fiber to the home of het gebruik van meerdere paren op de telefoonkabel.[...]
FTTH heeft niets meer met het koperpaar te maken en is dus geen VDSL technologie meer. Pair bonding kan niet voor alle aansluitingen in een bundel van toepassing zijn en is niet echt een nieuwe stap en je hebt er ook geen nieuwe hardware voor nodig.
De volgende stap in het VDSL verhaal gaat eerder gaan naar een grotere frequentieband zoals tot 35 GHz. Er zijn reeds modems die dit ondersteunen zoals de Fritzbox 7590, maar ik zie PX dit de eerste jaren nog niet invoeren.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

het klopt wat je zegt, maar de investeringen op TF-netwerken zijn nu niets meer dan vectoring technieken toe te passen die alleen maar de minst verre klanten een degelijk internet kan geven. Daarom dat mijn indruk gaat naar meer investering in fiber, dan in koper. En zakelijke installaties die ik ken hebben nu al een installatie op meerdere koperparen. Als dat residentieel ook mogelijk is kunnen ze weer wat verder de snelheid verhogen.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Nieuwe aansluitingen gaan inderdaad logischerwijs meer in de optische richting gaan, maar dan heb je sowieso nog iets andere hardware nodig waar je dan je router in kan pluggen. Voor de bestaande verbindingen is het nog steeds goedkoper om te blijven investeren in dat laatste stukje koper.

Het is ook zo dat de overgrote groep gebaat is met de oplossingen die de provider aanbiedt. Opvolging/vervanging van hardware bij verandering van standaarden en/of technieken zijn dan het probleem van de provider. Spijtig genoeg hebben we in het verleden al meegemaakt dat op dat moment de provider de kost wil afwentelen op de consument of voorwaarden van aanbieding gaat veranderen.

Er is dus nog een hemelsbreed verschil tussen het opdringen van hardware, het verbieden van eigen hardware of net de mensen de keuze te laten.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Nog wat lectuur hierover: https://tweakers.net/reviews/5321/1/zel ... iding.html

Edit: En terwijl de providers uiteraard schermen met het niet kunnen waarborgen van de kwaliteit bij eigen hardware, maken ze met 1 druk op de knop een hele hoop netwerkapparatuur onbruikbaar :bang: .
https://tweakers.net/nieuws/135617/zigg ... anten.html
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Update: mogelijks eind dit jaar, later dan eerst voorzien, komen de nieuwe regels uit:
https://tweakers.net/nieuws/140463/acm- ... -jaar.html
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

heist_175 schreef:Op de bbox2 kon dat wel: standaard werden de settings van proximus erin gepusht, maar je kon het wel zelf aanpassen.
Met de latere firmwares was het op de Bbox2 ook uitgeschakeld. Het was in te stellen maar hij negeerde het (ook bij die Sagems van Scarlet).
heist_175 schreef:Zijn die Frtizboxen dan vrije keuze (want je kan kiezen) of geen vrije keuze (want moet eerst op een whitelist staan)?
Dus zo revolutionair zal het voor DSL niet zijn.
Volgens het BIPT zal dat wel onder vrije keuze vallen, het zou nochtans tof zijn gewoon de firmware-updates te mogen uitvoeren van je router zonder op een fallback profiel te vallen (met use previous DSL driver is dat voorlopig te omzeilen, maar toch).

Het support fabeltje is toch ook maar zever, ze mogen het nog 100x op de modem steken dan, dan plug je een supported modem in en klaar, dat moet iedereen met een Fritzbox bij Proximus of Scarlet nu ook al doen. Daarbij, als een provider maar zo wil antwoorden dan is het misschien niet slecht om naar een andere te gaan :-) je betaald genoeg, dan is iets of wat service leveren niet te veel gevraagd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het zou tof zijn mochten we gewoon een UTP kabel in een of andere doos, lees entery, mochten insteken. Gedaan met de zever over bakskes.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Het zou tof zijn mochten we gewoon een UTP kabel in een of andere doos, lees entery, mochten insteken
Zoals de TN modem-only dus... werkt prima en er is heus geen nood om een eigen "modem" te hebben.

Je hebt gewoon een standaard ethernet interface waar je kan achterhangen wat jij wil.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Zoals de TN modem-only dus...
Neen, de wetgeving gaat over de passieve fysieke laag als eindpunt van het openbaar netwerk, naar analogie met mobiele draadloze netwerken.
Als een provider ethernet wil leveren, is dat prima. Maar dan moet de provider een kabel binnensteken die compatibel is met ethernet.
Momenteel is coax het passieve fysieke eindpunt en levert men DVB-C en EuroDOCSIS, dus DVB-C en EuroDOCSIS-apparatuur moet vrij kunnen gekozen worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik weet goed genoeg wat de wetgeving zegt... ik zeg alleen dat het absurd is.

Uiteindelijk geef je dat ook toe want moest TN z'n modem only in je paddestoel steken dan was je plots wel tevreden :bang:

Verder ga ik de discussie niet meer voeren... daar hebben we al genoeg bladzijden aan verprutst.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Deze discussie blijft draaien rond "de argumenten veranderen niet en iedereen vindt dat zijn argumenten zwaarder doorwegen".

Het nut aan alleen al een reservetoestel klaar te kunnen hebben zodat je bij een panne op vrijdagavond niet leuk een halve week zonder internet zit weegt bij mij hard genoeg door om dit te verplichten.

Aan de nichekant: of een duotoestelletje (en als dat nog niet bestaat: why not? :-) ), waar je zowel coax als rj11 in kan steken en die 2 wanlijntjes output.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

r2504 schreef:Ik weet goed genoeg wat de wetgeving zegt... ik zeg alleen dat het absurd is.

Uiteindelijk geef je dat ook toe want moest TN z'n modem only in je paddestoel steken dan was je plots wel tevreden :bang:

Verder ga ik de discussie niet meer voeren... daar hebben we al genoeg bladzijden aan verprutst.
Tuurlijk gaat dan niemand klagen, een aansluiting met een WAN IP waar je aan hangt wat je wil, dat is al wat er eigenlijk mee bedoeld wordt, bij Telenet heb je dat dus al, ALS je een modem only te pakken krijgt. Alleen zonde dan van het extra verbruik, wat dan weer de enige reden is waarom mensen het in 1 toestel willen. (als de modem in de paddestoel zit heb je dat dus ook ;)).

En idd, een reservetoestel is wel handig om te hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij Telenet is het de *enige* die het heeft, maar eigenlijk officieel niet aanbiedt.
Je moet naargelang de zin van de technieker en de tijd van het jaar ofwel het woord laten vallen ofwel zwaar aandringen.

Bij Orange heb je enkel passthrough, een halfslachtige oplossing die enkel op de oude modem-routers zit die je met dezelfde technieken als hierboven moet proberen vast te krijgen.

Op de xDSL aanbiedingen weet ik het niet vanbuiten, maar van wat ik hoor is dat (bij hen die het aanbieden) beperkt tot een zeer korte whitelist, van (voor zover ik weet) allemaal AIOs.

We zijn er dus nog lang lang niet.
dwdm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jul 2018, 01:23
Bedankt: 12 keer

ITnetadmin schreef: Op de xDSL aanbiedingen weet ik het niet vanbuiten, maar van wat ik hoor is dat (bij hen die het aanbieden) beperkt tot een zeer korte whitelist, van (voor zover ik weet) allemaal AIOs.

Er is toch ook een A-mod3 https://www.2dehands.be/computer-game-c ... 07567.html
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bij somige OLO's op het xDSL netwerk van PX heb je tenminste nog een beperkte keuze. Wat betreft de modem-only van TN, dat was een van de redenen om de kabel te laten voor wat het was. Hemel en aarde bewogen om het te krijgen of vast te zitten met een overbetaald verouderd contract... zowel technieker(s) als helpdesken waren helemaal niet mee. Waarschijnlijk was het die periode dat het absoluut niet mocht en dat de hobbyisten eruit moesten om plaats te maken voor het volgzaam vee.

Een dikke middelvinger voor coax was het gevolg...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Weer een kleine update: Een onderzoek toont aan dat de vrije modemkeuze weinig effect heeft op de veiligheid van het netwerk.
https://tweakers.net/nieuws/149108/over ... gheid.html
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Was dat dan de bedoeling? Ik dacht dat de vrije modem/router-keuze vooral de optie openliet om zelf een ander (lees: beter) toestel te plaatsen. De veiligheid van het netwerk heeft daar volgens mij weinig mee te maken.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Veiligheid was een drogreden van de kabelmaffia. De overheid werd gedwongen om dat te onderzoeken, vandaar. De uitkomst van het onderzoek is weinig verrassend. Dat hele onderzoek is gewoon een vertragingsmanoeuvre.

BEREC heeft al lang bewezen dat vrije keuze van eindapparatuur perfect functioneert in verschillende Europese landen: https://berec.europa.eu/eng/document_re ... tion-point
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Sinna schreef:Was dat dan de bedoeling? Ik dacht dat de vrije modem/router-keuze vooral de optie openliet om zelf een ander (lees: beter) toestel te plaatsen. De veiligheid van het netwerk heeft daar volgens mij weinig mee te maken.
De titel doet het artikel eigenlijk niet alle eer aan. Het gaat ook over de stabiliteit van het netwerk.
Vanuit de kant van de aanbieders wordt gesteld dat zij controle over het modem deel van de verbinding nodig hebben, “omdat alleen op die manier zij alleen dan de hele keten tussen de locatie van de eindgebruiker en het eigen netwerk te bewaken en te besturen.
Dit is zowat het grootste argument van de tegenstanders van vrije modemkeuze.
Van dit argument word vervolgens netjes brandhout gemaakt:
Mocht een modem om wat voor reden dan ook voor verstoringen zorgen in een signaal, dan zal de DSLAM of de CMTS als eerste de modem instrueren om een andere modus te kiezen, werkt dit niet, dan wordt de modem geïnstrueerd om terug te vallen op andere technieken, bv ADSL of Docsis 1.1 welke in een lager spectrum zitten.
Mochten er nog steeds verstoringen zijn, dan kan de DSLAM of CMTS zelfs communicatie af sluiten. Een modem die geen werkende verbinding heeft zal in principe geen signalen sturen.21 Een en ander betekent dat er geen negatieve externe effecten te verwachten zijn van vrije modemkeuze op andere delen van het netwerk, waaronder de toegang tot het netwerk voor andere aansluitingen.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... modemkeuze


Ter info is hier ook de kamerbrief waarmee de beslissing volledig bij de ACM (Nederlandsetegenhanger van het BIPT) gelegd word.


En speciaal voor onze vriend r2504 (uit hetzelfde onderzoek):
Veelal zijn alle functies van modem tot en met Wifi in een apparaat (vaak het modem genoemd) geïntegreerd.
modem.png
Dus het argument dat je met vrije modemkeuze niet bent omdat een 'modem' enkel signalen omzet en verder geen functionaliteit heeft kan nu ook definitief naar de vuilbak. Het kan nu niet duidelijker meer zijn wat er met 'modem' bedoeld word.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2958
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

De afbeelding komt blijkbaar uit het document van Rijksoverheid.
Op zich een nette voorstelling, alleen klopt die volgens mij niet volledig. Igv. CG-NAT heeft de router niet het publieke IP-adres.
Over het glasvezelgedeelte kan ik mij niet uitspreken (geen ervaring mee).
Computer(k)nul
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Van dit argument word vervolgens netjes brandhout gemaakt:
Mochten er nog steeds verstoringen zijn, dan kan de DSLAM of CMTS zelfs communicatie af sluiten. Een modem die geen werkende verbinding heeft zal in principe geen signalen sturen.21 Een en ander betekent dat er geen negatieve externe effecten te verwachten zijn van vrije modemkeuze op andere delen van het netwerk, waaronder de toegang tot het netwerk voor andere aansluitingen.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... modemkeuze
Tot dergelijke "modem" een storm veroorzaakt van registratie pogingen en gans de node plat ligt (daar kan die CMTS niets aan doen)... vrije modem keuze is zowat hetzelfde als pleiten voor vrije keuze van de transformator in je wijk... totaal zinloos en compleet absurd.
MaT schreef:En speciaal voor onze vriend r2504 (uit hetzelfde onderzoek):
Dus het argument dat je met vrije modemkeuze niet bent omdat een 'modem' enkel signalen omzet en verder geen functionaliteit heeft kan nu ook definitief naar de vuilbak. Het kan nu niet duidelijker meer zijn wat er met 'modem' bedoeld word.
Je tekening is pure nonsens... de "modem" zijn de twee blokjes met een onderbroken lijn er rond (ie. DSL en kabel modem). De term "modem" op gans de tekening plaatsen is wederom absurd :bang:
MaT schreef:(vaak het modem genoemd)
Inderdaad... door mensen die totaal niet weten waarover ze spreken. Ik hoop dat ik je daartoe niet moet rekenen al begin ik eraan te twijfelen als je dit ook nog gaat verdedigen :bang:
Gesloten

Terug naar “Telecom nieuws”