Telenet koopt SFR Belux

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer


Telenet heeft de overname van het kabelbedrijf SFR Belux - het vroegere Numéricable - aangekondigd. Het bedrijf uit Mechelen betaalt 400 miljoen euro en breidt zo de aanwezigheid in Wallonië en Brussel uit.

'SFR zorgt voor de kabeldistributie aan gezinnen en bedrijven in Brussel en Wallonië en in Luxemburg en levert mobiele telefonie in België via een akkoord met Base', legt Telenet uit in een persbericht waarin het bedrijf de overname bekendmaakt.

Telenet kan dankzij de overname 'de geografische afdruk als kabeloperator uitbreiden tot buiten de Vlaamse en Brusselse regio's die momenteel al afgedekt worden'. 'Nu wordt ook een deel van Wallonië en van het Groothertogdom Luxemburg afgedekt, net als ongeveer twee derde van Brussel.'
Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20161222_02640099
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

1. Hoera! over enige tijd ben ik eindelijk af van de belabberde helpdesk van SFR. Zelfs als zakelijke klant kwam je daar telefonisch zelden verder dan modem/router herstarten...

2. Een tijd terug, toen het nog numéricable was, hebben zij analoge zenders op hun kabel uitgeschakeld. Ben eens benieuwd, gezien op de integratie van het SFR-netwerk, wat dit zal betekeken voor de analoge tv bij Telenet in 2017...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Daarmee zet Telenet zijn eerste stappen in Brussel,en voor een klein deel in Walonie,men kan ervan uitgaan dat op deze manier de markt(Belgie) meer en meer in de greep komt van Telenet en Proximus alleen,het is juist dat dat eigenlijk zou moeten vermeden worden,wat doet den politiek?? klagen over de (te)grote prijsstijgingen,en daarmee ook de vlugge stijging v/d index.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ook ik kan beamen dat de helpdesk bij Numericable ontzettend slecht was. Ik zie dit als een positieve evolutie!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

De wurggreep van de Mechelse kabelaar/monopolist wordt almaar groter. Ik zie het met lede ogen gebeuren. En als je een abonnement neemt om contact te hebben met een (slecht werkende) helpdesk, dan is mijn advies: verander van provider, die heeft misschien een betere helpdesk. Of die is misschien zelfs zo goed dat je de helpdesk niet meer nodig hebt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind het een beetje zinloos om hier te beginnen emmeren over wurggreep en monopolies etc...
SFR BeLux stond te koop voor iedereen. Proximus, VOO, en god weet wie zullen ongetwijfeld hun rekening gemaakt hebben en al dan niet een bod hebben gedaan.
Als Telenet het haalt, dan is dat hoe de markt heeft gewerkt. Hebben zij hoger kunnen bieden dan een ander? Wellicht wel. Gezien ze via Base al MVNO aanbieder waren voor SFR en met hun jarenlange ervaring met coax-netwerken zullen de investeringen in SFR (aankoop, integratie en upgrades) wellicht sneller kunnen terugverdienen...

En veranderen van provider op deze locatie was niet echt haalbaar. Zowel praktisch (redelijk hoge bandbreedte nodig in een vreemde soort VDSL-dode zone in Molenbeek) als economisch (kost van bundled A- of SDSL is niet van de poes!). EFM lag nog een tijdje op tafel bij enkele providers aan extreem voordeeltarief, maar dat was onder voorwaarde dat ik al mijn vestigingen op hun netwerk moest aansluiten en dan werd de globale kost te groot.

Ach, de wondere kmo-wereld en degelijke oplossingen vinden voor het budget waarover je beschikt....
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

Als Telenet het haalt, dan is dat hoe de markt heeft gewerkt. Hebben zij hoger kunnen bieden dan een ander? Wellicht wel

erg wereldvreemd om te denken dat er sprake kan zijn van marktwerking in ons duopolieland! Om nog maar te zwijgen over een hoger bod :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er zijn in de laatste ronde 3 kandidaat-overnemers overgebleven. Zo wereldvreemd lijkt me dat toch niet.

bron
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

kandidaat-overnemers of "lijkenpikkers" :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Zat er al even aan te komen.

Nu moeten ze nog goedkeuring krijgen.
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Ze gaan SFR mogen overnemen en binnenkort VOO waarschijnlijk ook. Genoeg concurrentie. :roll:

ik vermoed dat SFR gewoon Telenet zal worden inclusief prijzen en producten. Er is geen reden om het SFR merk te behouden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Stel je voor dat Telenet nog zijn naam had voor het Telenet werd. Voor de naam in Telenet werd veranderd heette het voluit "Telenet Vlaanderen". En dat "Telenet Vlaanderen" Waalse kabelaars zou overnemen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5754
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

fluppie niemand houd U tegen het zelf te kopen.
Ge kunt moeilijk telenet of politiek de schuld geven dat er weinig interesse is en dat ze bijna niks willen betalen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Waarom is er te weinig interesse denk je?
De investering is zeer hoog en het defacto duopolie dat gesteund word door de politiek/het BIPT maakt het quasi onmogelijk om op redelijke termijn een beetje winstgevend te worden. Kijk naar orange, geen klein spelertje maar toch geraken ze met moeite vooruit door de beperkingen waaronder ze moeten werken.
Neen, deze deals zijn enkel interessant voor telenet zelf die daarmee eenvoudig zijn territorium kan uitbreiden en wel zijn investering kan terugverdienen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Als je de vgl. maakt met Nederland,dan kan men inderdaad zeggen dat het grootste verschil het aantal aanbieders zijn van internet/tv/vaste tel,hoe dat nu juist allemaal komt,weet ik niet,maar ik denk dat in Nederland de kabel bij een apart 'bedrijf zit' ben niet 100% zeker.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:het defacto duopolie dat gesteund word door de politiek/het BIPT maakt het quasi onmogelijk om op redelijke termijn een beetje winstgevend te worden.
Wat is dit nu weer voor nonsens... in het SFR gebied is er geen andere coax aanbieder... je krijgt maw. zelf een monopolie op die technologie, en van Proximus moet je ook al geen schrik hebben van concurrentie want die willen gewoon niet concurreren. Als je dus komt klagen dat het niet winstgevend is dan is dit louter omdat de investeringskost te groot is (en je eigenlijk verder zou moeten uitbreiden).
MaT schreef:Kijk naar orange, geen klein spelertje maar toch geraken ze met moeite vooruit door de beperkingen waaronder ze moeten werken.
Orange is een TOTAAL ander verhaal !
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zie dit als een positieve evolutie. Telenet komt krijgt eindelijk groter territorium. Voor de klanten blijft het op kleine schaal gelijk: je kan niet echt van kabel veranderen.
Positief omdat er vooruitzicht is dat Telenet nu misschien door het Bipt als dominante operator voor telefonie kan aanzien worden. Telenet is effectief dominant in Vlaanderen. Maar niet als dusdanig erkend omdat hun cijfers uitgemiddeld worden over het aantal aansluitingen in België en niet over Vlaanderen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

destandaard schreef:'Nu wordt ook een deel van Wallonië en van het Groothertogdom Luxemburg afgedekt 8<'
Telenet was al actief in een deel van Wallonië, namelijk in Comines-Warneton.
tube.rico
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 dec 2004, 18:14
Twitter: RicoTrevisan
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Contacteer:

proximusboyke schreef:niemand houd U tegen het zelf te kopen.
:lol:

€400 miljoen
105k klanten (90k BE + 15k LUX)
= €3800 per klant

~€65 ARPU (een hoog en gul schatting op basis van 50% triple play, 30% duo, 20% TV)
Dat is een ROI van 58 maanden (4,8 jaren)

Klopt deze veronderstelling?

Dat is een zware bedrag. EN je moet geloven dat coax zal genoeg zijn voor de komende 7 - 10 jaar.
Niet te vergeten dat ze moeten de kosten voor herstructurering toe te voegen.
Apostle of Broadband Jesus :angel:
Founder of http://SmartFiber.io
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

tube.rico schreef: ~€65 ARPU (een hoog en gul schatting op basis van 50% triple play, 30% duo, 20% TV)
Dat is een ROI van 58 maanden (4,8 jaren)

Klopt deze veronderstelling?
ARPU is geen winst he :)
Gebruikersavatar
Geert-Jan
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 14 okt 2016, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 27 keer

Ik vind het geweldig, ik had ooit Telenet gekocht aan 20 euro per stuk per aandeel, die staan nu 52 euro.
Toen gaven ze nog dividend, maar sinds Liberty Global niet meer.
Telenet zit op bergen met geld en Liberty kan er niks mee want dan moeten ze ons ook geven, maar willen ze niet.
Dus kopen ze andere ISP's op, zoals Base en SFR en nog veel anderen.
Het aandeel Telenet wordt dus meer en meer waard, laat maar doen, ik vind het geweldig! :banana:

Ergens gaat Liberty geld willen hebben, dan zit ik mee op de geld-trein :lol:
Afbeelding

Groeten,

Geert-Jan.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Een berg schulden zal je bedoelen.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”