Proximus lanceert het project 'Glasvezel voor België'

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

r2504 schreef: Misschien moet men gewoon starten met het oprichten van een "fiber vzw" waarin men alle providers verplicht deel te nemen... op die manier moet men slechts één fiber leggen in plaats van dat de komende jaren iedere provider de straat opnieuw gaan openbreken voor het leggen van "zijn" fiber. Niet alléén liggen de kosten zo vele male lager, het gaat ook vele malen sneller.
Je moest eens weten hoeveel fibers er momenteel al in de straten liggen door verschillende providers...
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

r2504 schreef:
Bssoft schreef:ik woon in een wijk met ongeveer 100 appartementsgebouwen
Appartementsgebouwen zijn net eenvoudig... je moet er slechts éénmaal fiber binnen brengen.
Oesje, het is een fluitje van één cent ....
1 - moet je eerst geen raming doen ?
2 - wat heb je allemaal nodig (glasvezel, apparatuur, een technisch lokaal ergens misschien) ?
3 - waar ga je alles koppelen en hoe ?
4 - grote werken moet je een aanvraag doen bij de gemeente vergeet dat vooral niet, en liefst met een deftige studie !
5 - je gaat er van uit dat je zo maar wat doet in appartementsgebouwen, mijn syndicus gaat u buiten kegelen als je niet met iets serieus afkomt.
6 - ga je al onder je arm een aannemer nemen zonder plannen en toelatingen ?
7 - hier zijn wel een heel pak appartementsgebouwen van de jaren 1960 en later, het enige dat er ligt is polivynil van Proximus of coaxkabel van Telenet naar al die appartementen.
8 - wie gaat al die kosten dragen ?
Allee los die vragen al op .... feitelijk moet ik u dat niet zeggen, je moet dat al weten op voorhand anders moet je er niet aan beginnen !!
r2504 schreef:
Bssoft schreef:Gewoon om te weten of jullie iets snappen van netwerken aanleggen op de openbare weg + koppelen naar de (privé)
Misschien moet men gewoon starten met het oprichten van een "fiber vzw" waarin men alle providers verplicht deel te nemen... op die manier moet men slechts één fiber leggen in plaats van dat de komende jaren iedere provider de straat opnieuw gaan openbreken voor het leggen van "zijn" fiber. Niet alléén liggen de kosten zo vele male lager, het gaat ook vele malen sneller.
Oesje, ge gaat al in fases beginnen :nono:
Ik heb gezegd dit jaar moet het af zijn heee ... als we nog een vzw moeten oprichten denk ik niet dat het voor dit jaar zal zijn.
bolo28
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 maa 2017, 11:00
Bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:
r2504 schreef: Je moest eens weten hoeveel fibers er momenteel al in de straten liggen door verschillende providers...
Proximus heeft vandaag 21.000km glasvezel liggen tot aan de straatkasten in gans Belgie.
Telenet heeft +10.000Km liggen tot aan de node's alleen in vlaams Belgie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bssoft schreef:1 - moet je eerst geen raming doen ?
2 - wat heb je allemaal nodig (glasvezel, apparatuur, een technisch lokaal ergens misschien) ?
3 - waar ga je alles koppelen en hoe ?
4 - grote werken moet je een aanvraag doen bij de gemeente vergeet dat vooral niet, en liefst met een deftige studie !
5 - je gaat er van uit dat je zo maar wat doet in appartementsgebouwen, mijn syndicus gaat u buiten kegelen als je niet met iets serieus afkomt.
6 - ga je al onder je arm een aannemer nemen zonder plannen en toelatingen ?
7 - hier zijn wel een heel pak appartementsgebouwen van de jaren 1960 en later, het enige dat er ligt is polivynil van Proximus of coaxkabel van Telenet naar al die appartementen.
8 - wie gaat al die kosten dragen ?
Allee los die vragen al op .... feitelijk moet ik u dat niet zeggen, je moet dat al weten op voorhand anders moet je er niet aan beginnen !!
Je doet precies of fiber is iets magisch... deze punten waren er evenzeer voor het koperpaar als de coax.

Denk je nu echt dat men voor ieder appartementsgebouw een aannemer onder de arm gaat nemen :roll:

De problemen zitten heus niet binnen hoor... wel buiten in de straat !
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Met blijven zeuren gaat er niets gebeuren.

1. Je richt die vzw, groep,... op

2. je doet niets en wacht tot ze na enkele jaren bij jouw komen, ( logica -> Grote steden Antwerpen en Gent bij PX zijn ze bezig zelfde gedacht zoals andere landen drukke gebieden = meer winst en minder investeren )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

App gebouwen zijn een probleem ivm de brandveiligheid.
Veel grote gebouwen zitten vol met sociale gevallen, ga je ook niet veel aan verdienen.

het gebruik van een tube is al een risico.

Voor een gewone woning moet er op een tube al een speciale afsluiter zitten om bij ondergrondse gaslekken geen gas tot in de woning te laten komen.
Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik was trouwens verbaasd dat proximus die kleine tubes nu ook gebruikt om bedrijven aan te sluiten, ondergronds daar dat op zo'n grotere tube ik zie alleen niet in hoe ze de splicing dan doen. Deze week in brussel gezien, vroeger was het klassiek graven van zo'n 3 of 4 cm buis tot het 1e manhole van het bedrijf daar fiber in blazen en aansluiten, nu kwam er zo'n mini buisje uit zo'n buis, ben benieuwd hoe ze dat doen, blazen ze dan via dat buisje naar het 1e manhole een fiber of wat, want een splicer zat er niet op die plek. En manhole was een stuk verder.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Tomsworld schreef:Ik was trouwens verbaasd dat proximus die kleine tubes nu ook gebruikt om bedrijven aan te sluiten, ondergronds daar dat op zo'n grotere tube ik zie alleen niet in hoe ze de splicing dan doen. Deze week in brussel gezien, vroeger was het klassiek graven van zo'n 3 of 4 cm buis tot het 1e manhole van het bedrijf daar fiber in blazen en aansluiten, nu kwam er zo'n mini buisje uit zo'n buis, ben benieuwd hoe ze dat doen, blazen ze dan via dat buisje naar het 1e manhole een fiber of wat, want een splicer zat er niet op die plek. En manhole was een stuk verder.
Tof, dat je het al zag. Waar ik woon zijn er splicers tussen twee manhole ongeveer op 750 meter van elkaar. Daar tussen waren er nog twee manhole maar die diende enkel om toegang te hebben bij werken (geen splicer).
Vraag mij ook af hoelang zo een glasvezel op een bobijn is .... heb daar mijn ogen de kost gegeven maar ben vergeten vragen te stellen 8) !!
r2504 schreef:Je doet precies of fiber is iets magisch... deze punten waren er evenzeer voor het koperpaar als de coax.
Denk je nu echt dat men voor ieder appartementsgebouw een aannemer onder de arm gaat nemen :roll:
De problemen zitten heus niet binnen hoor... wel buiten in de straat !
1 - Kleine nuance de Coax hebben ze mogen langs de gevels leggen, koperparen en glasvezel niet.
Jij doet of kabels plaatsen (vooral de tijd daarvoor) een fluitje van een cent is op de openbare weg en privé grond, je moet de rollen niet omkeren !
2 - een aannemer of 100 aannemers doet er niet toe, ze moeten wel weten (liefst op voorhand) wanneer ze die werken mogen/moeten uitvoeren toch ?
3 - Zitten de problemen niet binnen ? dat zal je eens moeten uitleggen hoe je de glasvezel naar die appartementen gaat leggen ?
In die appartementsgebouwen van vroeger is er geen tube naar buiten voorzien of wat dan ook !
4 - Tiens, er zijn ineens problemen ook op straat, doet mij plezier dat het licht al stilletjes aangaat en dat je misschien zult inzien dat het allemaal niet zoooo simpel is als we het graag zouden willen !

Met alle respect @r2504 (ik ken je beroep niet), maar ik denk dat je niet veel soep hebt gegeten over het uitbouwen van grote nieuwe netwerken van A tot Z, zowel binnenhuis als buitenhuis .... want dat is het.

PS: ik weet ook niet alles, laat dat klaar en duidelijk zijn, maar de miserie dat je binnen en buiten tegenkomt daar heb ik wel van mogen proeven !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bssoft schreef:1 - Kleine nuance de Coax hebben ze mogen langs de gevels leggen, koperparen en glasvezel niet. Jij doet of kabels plaatsen (vooral de tijd daarvoor) een fluitje van een cent is op de openbare weg en privé grond, je moet de rollen niet omkeren !
Zoals je zelf aangeeft kon het voor koperparen ook niet... daar heeft men dus ook voor moeten graven (of is een gracht voor een fiber plots een andere gracht ?)

Ik geef alléén aan dat dit dus niets nieuws is... trouwens voor zover ik weet is het stuk op privé grond je eigen verantwoordelijkheid en niet die van je provider. Wil je dus als appartementsgebouw of woning fiber binnen halen dan moet jij de voorzieningen (sleuf graven) voorzien.
Bssoft schreef:2 - een aannemer of 100 aannemers doet er niet toe, ze moeten wel weten (liefst op voorhand) wanneer ze die werken mogen/moeten uitvoeren toch ?
Zie hierboven... daar moet een provider niet van wakker liggen.
Bssoft schreef:3 - Zitten de problemen niet binnen ? dat zal je eens moeten uitleggen hoe je de glasvezel naar die appartementen gaat leggen ? In die appartementsgebouwen van vroeger is er geen tube naar buiten voorzien of wat dan ook !
Zie hierboven... daar moet een provider niet van wakker liggen.
Bssoft schreef:Met alle respect @r2504 (ik ken je beroep niet), maar ik denk dat je niet veel soep hebt gegeten over het uitbouwen van grote nieuwe netwerken van A tot Z, zowel binnenhuis als buitenhuis .... want dat is het.
Ik mag dan wel geen ervaring hebben met netwerken "buitenshuis"... ik weet wel dat het niet anders is dan vroeger.
bolo28
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 maa 2017, 11:00
Bedankt: 1 keer

ACM: glasvezel voorbij grens van 1 miljoen huishoudens
vrijdag 31 maart 2017 | 11:23 CET | Nieuws

Het aantal klanten voor glasvezel is voorbij de grens van 1 miljoen, meldt ACM op basis van de Telecom Monitor Q3-2016. Het aantal retailaansluitingen groeide van 991.000 in Q2 van 2016 naar 1.030.000 in het derde kwartaal. Het aantal aansluitingen op de kabel groeide met 14.000 tot 3.299.000. DSL daalde opnieuw, tot 2,79 miljoen.
De ontwikkeling van de snelheid van FTTH blijft achter bij die van kabel. Weliswaar is op FTTH 500/500 of 1000/1000 Mbps leverbaar, maar in de markt spelen die producten een kleinere rol. De grootste groep van particuliere huishoudens op glasvezel zit in de categorie 30-100 Mbps, een snelheid die aanbieders van VDSL2 en kabel ook kunnen leveren. ACM telt 497.000 aansluitingen in de categorie 30-100 Mbps, tegen 373.000 met meer dan 100 Mbps. 
Zowel op kabel als op DSL hebben aanbieders de ondergrens verlegd door bij bestaande abonnementen de snelheid op te hogen. Op FTTH is dat niet gebeurd. Bovendien wordt glasvezel steeds meer gebruikt om trage pakketten te leveren. 
Het aantal FTTH-aansluitingen van minder dan 10 Mbps is toegenomen van 2.000 naar 10.000. In het derde kwartaal waren er 150.000 aansluitingen tussen 10 en 30 megabit, tegen 22.000 in dezelfde periode van 2015.   
Bij kabel is het beeld andersom: 1.869.000 aansluitingen boven 100 Mbps, 1.238.000 aansluitingen tussen 30 en 100 Mbps. In de markt als geheel zit 32,3 procent van alle aansluitingen is meer dan 100 MBps, een cijfer dat al vier kwartalen stabiel is. 
Concurrentiestrijd KPN en Ziggo zorgt voor minder glasvezelnetwerken :cry:

bron
https://www.telecompaper.com/nieuws/acm ... s--1190423

Zit dan maar te wachten op glasvezel FTTH :bang:
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Didymus schreef:
pyro85 schreef:@Didymus, als je jouw adres hier ingeeft, krijg je dan effectief al een planning te zien?
Nee, nog niks.
Ondertussen staat er dat ik aansluitbaar ben. Heb het formulier ingevuld en we zullen zien wat er van komt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bolo28 schreef:Het aantal FTTH-aansluitingen van minder dan 10 Mbps is toegenomen van 2.000 naar 10.000.
Minder dan 10 Mbps op fiber... wie verkoopt dat :eek:
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

:banana: :beerchug: :bang: 10mbps is genoeg voor gewoon te surfen :P
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Proximus heeft mij teruggebeld. Augustus is ondertussen al eind dit jaar geworden en de eerste aansluitingen zijn ten vroegste begin volgend jaar gepland.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Didymus schreef:Proximus heeft mij teruggebeld. Augustus is ondertussen al eind dit jaar geworden en de eerste aansluitingen zijn ten vroegste begin volgend jaar gepland.
heirl ligt de planning op schema
heel Deurne ligt open en in die 2 straten die nog niet openliggen gaat Proximus nu glasvezel uitrollen :)
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2277
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Super nieuws voor je daar hou ons op de hoogte
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Hier met de verbouwingen in een klein appartementsgebouw de Proximus kabel moeten verhuizen. Heb meteen gevraagd dat ze een tube mee voorzien voor glasvezel naast de koper.
Naar ieder appartement leggen we ook al een paar single mode glasvezel volgens de specs van Proximus.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Hey Ken, kan je linken naar een document dat de specs voor interne glasvezelbekabeling beschrijft voor (ver)nieuwbouwappartementen?

EDIT: gevonden: Aansluiting van appartementsgebouwen in een glasvezelzone
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3443
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

buthead schreef:Super nieuws voor je daar hou ons op de hoogte Afbeelding
volgens planning eind september
ik verwacht herfstvakantie

maar 56 euro voor enkel internet + waardeloos tv bakje is toch iets teveel vh goed
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Wat liggen die coax kabels toch maar slordig ivg met de fiber :lol:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Vind je dat gek?
Die coax kabels hangen 20 jaar, en die glasvezel 2 dagen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Neen, ik vind dat niet gek, het steekt wel af hé.
Ben zelf elektrieker, dus een beetje beroepsmisvorming zeker :oops:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Sylvester schreef:Die coax kabels hangen 20 jaar, en die glasvezel 2 dagen.
Loden beugel.gif
Loden beugel.gif (29.12 KiB) 3118 keer bekeken
Die 2 loden beugels is van veel langer in elk geval, +- 30/40 jaar geleden .... hierboven eentje uitvergroot !

Die COAX aan de gevels heeft maar enkel in het beginjaren proper aan de gevels gehangen .... spreken begin jaren 1970 !
Het zijn die dat er achter komen .... die de appartementen koppelen die er meestal een zootje van maken !
Principe van kwantiteit geen kwaliteit meer ....

Dus met de tijd denk ik dat het ook zo zal aflopen met Proximus fiber.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ze zijn nog niet fatsoenlijk begonnen, of er is al twijfel. Dit wisten ze vorig jaar toch ook?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... werk.dhtml
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Normaal lobbywerk van een CEO die ziet dat politieke besluitvorming aan de marges van haar bedrijf gaat knabbelen. Vergeten hoe Telenet zich heeft verweerd tegen het openstellen van de kabel?

Proximus heeft geen gewoon keuze; ze moeten FTTH uitrollen of ze gaan de boot missen.
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

Ik merk toch nog niet veel van hun project hier in Roeselare.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

Didymus schreef:Normaal lobbywerk van een CEO die ziet dat politieke besluitvorming aan de marges van haar bedrijf gaat knabbelen. Vergeten hoe Telenet zich heeft verweerd tegen het openstellen van de kabel?

Proximus heeft geen gewoon keuze; ze moeten FTTH uitrollen of ze gaan de boot missen.
Koper kan nog jaren meegaan als men echt wil. Niet voor niets dat KPN ook al bezig is met steeds minder glasvezel uit te rollen en zich weer focust op koper.

https://tweakers.net/nieuws/119563/kpn- ... vezel.html
https://tweakers.net/nieuws/119549/kpn- ... hoven.html
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

Dat ze koper moeten openstellen ok, is nog van PTT RTT staat
Maar dit gaat om een nieuw product.
Hoe zou je zelf zijn als je iets op de markt breng zelf al de investeringen doet en dat er dan nen gek is ge moet dat delen met iedereen.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 12 jul 2017, 18:59, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
fer4444
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mei 2014, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Als er bij een nieuwbouw echter enkel glasvezel voorzien wordt, en geen koper meer, dan zet Proximus de alternatieve spelers wel mooi buitenspel.
Ofwel bieden ze nog steeds beiden aan, ofwel moeten ze de glasvezel openstellen. Dat lijkt me het eerlijkst.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

proximusboyke schreef:ge moet dat delen met iedereen.
Iedereen doet precies of ze moeten het gratis delen... nee, zowel Proximus als Telenet krijgen een vergoeding (en zelfs eentje die ruim voldoende is) om derden toegang te geven tot hun infrastructuur.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2081
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 311 keer

Enkel jij doet hier alsof dat gratis moet zijn. Ik heb hier niemand zien zeggen dat dat gratis moet zijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is gewoon het typische geween van een bedrijf dat idd zijn marge in gevaar ziet komen.
Ofwel doet Proximus niets en moeten ze overal ROP's bijplaatsen om mensen 50+Mbps of zelfs 100+Mbps aan te kunnen bieden, ofwel rollen ze FTTH uit. Beide zijn heel kostelijk, alleen met FTTH zijn ze wel zeker voor de toekomst :).
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

De fiber gaat toch vaak door aanwezige buizen als vervanger van de koper? Dus ze profiteren nog steeds van dat historisch voordeel, en de immer dalende kost van fiber zal ze ook wel onderschatten. Alsook de welwillendheid van het BIPT om er een voordelig (voor Proximus) verdienmodel aan te koppelen want toegang tot het netwerk kan ook een vergiftigd geschenk zijn dat de kleine providers klein houdt (zoals bij het wholesale vdsl model nu).
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

cptKangaroo schreef:De fiber gaat toch vaak door aanwezige buizen als vervanger van de koper?
Dus volgens u moeten ze gewoon de bestaande koperdraden afknippen en dan in de plaats fiber doortrekken,
en terwijl iedereen die nog op koper zit buiten dienst zetten ?? rare gedachte !

Nogmaals: je moet naast een bestaand netwerk een nieuw netwerk maken nietwaar .... voordat je de klanten van
het bestaande oude netwerk kan overzetten naar het nieuwe netwerk !

Zelfde voor een groot appartement gebouw, je kan al de bestaande draden niet afknippen om fiber door te trekken ....
Op de koop toe zou dan iedereen moeten thuis zijn ook nog .... want je moet wel apparatuur zetten bij al die klanten !

En nog iets .... vroeger werden de kabels gratis geplaatst door de R.T.T. zelfs in Buildings en ook voor alle firma's ....
En wie betaalde dat misschien .... niet de staat want de R.T.T. moet alles zelfs bekostigen en dit sinds hun ontstaan.
Het enige dat de staat wel deed was zich met alles te bemoeien bij de R.T.T./Belgacom, nu nog altijd trouwens !

Een beetje geschiedenis van bij het begin en ontstaan van de R.T.T. tot nu kan zeker geen kwaad doen !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Enkel jij doet hier alsof dat gratis moet zijn. Ik heb hier niemand zien zeggen dat dat gratis moet zijn.
Misschien moet je de post van Proximusboyke nog eens goed lezen... ik spreek hem daarin net tegen (en dat een provider centen krijgt voor het gebruik van z'n netwerk).
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Koper is geen shared medium, hé, 't zijn allemaal aparte lussen. Zit er eigenlijk nog koper in de fiber greenfields? Ik dacht dat Proximus die mensen enkel nog fiber aanbiedt.

Geen idee of/hoeveel miljarden de regering de RTT ooit toegestopt heeft, direct of via gunstregelingen. Bij welke concurrent van de RTT zat jij trouwens? :P
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 606
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 3 keer

Heel gek allemaal. Er is een WBA aanbod op hun ftth project sinds de aankondiging...
Gebruikersavatar
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1098
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 94 keer

Fallschirmjaeger schreef:Koper kan nog jaren meegaan als men echt wil. Niet voor niets dat KPN ook al bezig is met steeds minder glasvezel uit te rollen en zich weer focust op koper.
Proximus biedt enkel nog fiber aan in nieuwe verkavelingen. Waar al koper lag kan het inderdaad nog jaren meegaan, maar zelfs als ze op het FTTH-plan terugkomen blijven ze met een beperkt FTTH netwerk achter dat ze ook zullen moeten ondersteunen. Dan wordt het eveneens een onverantwoorde investering.

In dichtbevolkte gebieden wordt de fiber trouwens niet in buizen onder de grond gestopt, maar aan de gevels bevestigd zoals de coax. Zie het andere topic hierover.
Laatst gewijzigd door Didymus 13 jul 2017, 10:43, in totaal 1 gewijzigd.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

cptKangaroo schreef:Geen idee of/hoeveel miljarden de regering de RTT ooit toegestopt heeft, direct of via gunstregelingen. Bij welke concurrent van de RTT zat jij trouwens? :P
Toch even buiten het topic gaan en de puntjes op de i zetten voor dat er hier nog meer onwaarheden staan:
juist na de oorlog van 1940/45 hebben ze een lening gedaan aan de R.T.T., en dat kwam omdat ze uit de oorlog failliet zijn gekomen.
Hun heel netwerk is tijdens de oorlog bijna volledig afgebroken door de Duitsers want die hadden veel ijzer nodig voor de oorlog,
(de mechanische moedercentrales + al het materiaal was oorlogsbuit), het zal tot 1957 duren voor de R.T.T. er bovenop komt en de
schuld hebben afgelost aan de staat.

In 1982 moet de R.T.T. zelfs 650 miljoen overhevelen naar de Post en dit onder druk van Paula D'Hondt als minister.

Vadertje De Croo heeft ook nog twee leningen toegestaan, zij het dat de R.T.T. het terug moest betalen met een dikke percent op aan de staat.

Van in 1930 betaalde de R.T.T./Belgacom zelfs de pensioenen voor hun personeel, in 2003 heeft men dat overgeheveld naar de staat.
Dat heeft Belgacom nog eens 5 Miljard Euro extra gekost, en de staat was blij want ze konden hun begroting opsmukken.

Soms ook vergeten dat Mr. Didier Bellens is buitengesmeten omdat hij hardop zij dat de staat juist goed was om in de kas van Belgacom te graaien ?

En wat betreft gunsten .... dat waren regelmatig vergiftigde geschenken waar de staat en andere bedrijven (lees Bell/ATEA/Siemens/enz.) goed van werden en de R.T.T./Belgacom er bekaaid uitkwam!

Onthoud dit: vanaf 1930 is de R.T.T./Belgacom/Proximus een zelf bedruipende staatsinstelling met alle gevolgen.
Nog altijd moeten ze een dikke percentage van hun winst overhevelen naar de staat .... willen of niet !

*********************************************************************************************

Ik zat zekers niet bij de concurrentie :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”